laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2020/34519
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1393/12/11


بودجه سال 1394 شهرداري تهران

مصوب 1393/12/10


نوع سند:

نوع تصویر:
شماره صفحه
مشاهده همه تصاویر نسخه pdf (چاپ کلی)

بودجه سال1394 شهرداري تهران

ماده‌واحده:

بودجه عمومي سال 1394 شهرداري تهران (مناطق، واحدهاي ستادي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ) از حيث منابع اعتبار شامل درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و واگذاري دارايي‌هاي مالي اعم از نقد و غير نقد بالغ‌ بر يكصد و هفتاد و دوهزار و يكصد و نود ميليارد (172.190.000.000.000) ريال شامل: يكصد و يازده‌هزار و نودميليارد و هفتصد و پانزده‌ميليون (111.090.715.000.000) ريال نقد و شصت‌ و يك‌هزار و نود و نه‌ميليارد و دويست و هشتاد و پنج‌ميليون (61.099.285.000.000) ريال غير نقد و از حيث مصارف شامل: هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي‌هاي مالي بالغ‌ بر يكصد و هفتاد و دوهزار و يكصد و نودميليارد (172.190.000.000.000) ريال مشتمل بر:

الف ـ اعتبارات هزينه‌اي: چهل‌ و شش‌هزار و نهصد و شصت‌ و سه‌ميليارد و شصت‌ و سه‌ميليون و هفتصد و پنجاه‌هزار (46.963.063.750.000) ريال

ب ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي: نودهزار و دويست و پنجاه‌ و دوميليارد و نهصد و سي‌ و شش‌ميليون و دويست و پنجاه‌هزار (90.252.936.250.000) ريال

ج ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي: سي‌ و چهارهزار و دويست و هفتاد و چهارميليارد (34.274.000.000.000) ريال

د ـ اعتبارات هزينه‌اي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ:‌ بالغ‌ بر هفتصد ميليارد (700.000.000.000) ريال،

مي‌باشد.

1 ـ شهرداري تهران موظف است حداكثر تا سقف سي‌ و پنج و نيم‌ درصد (35/5%) از منابع بودجه سال 1394 را به‌صورت غير نقدي عمل نمايد.

2 ـ راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مي‌بايست اطلاعات مورد نياز خودروهاي پلاك شهر تهران را جهت صدور قبوض يا ارسال پيامك در اختيار شهرداري تهران قرار دهد.

تبصره يكم (1):

كليه واحدها و مناطق شهرداري تهران موظف‌اند كليه منابع درآمدي خود را به‌‌طور مستقيم در چارچوب قوانين و مقررات، به‌‌ويژه با رعايت ضوابط و مقررات شهرسازي و طرح‌هاي جامع و تفصيلي وصول و فقط به حساب‌هاي درآمد شهرداري تهران كه به پيشنهاد شهرداري و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا مي‌شود، واريز نمايند. واريز مبالغ مذكور به حسابي خارج از اين حساب‌ها تخلف محسوب مي‌شود. واريز درآمدهاي شركت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري تهران طبق مفاد مصوبه فهرست حساب‌هاي درآمدي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران ـ ابلاغي به شماره 160/1994/27926 به تاريخ 1393/10/9 شورا صورت گيرد. كليه پرداخت‌ها و هزينه‌ها در قالب بودجه مصوب و با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه تحت نظارت ذي‌حساب شهرداري صورت خواهد گرفت. هرگونه پرداختي خارج از چارچوب فوق تحت هر عنوان ممنوع است.

شهرداري تهران موظف است گزارش تحقق درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار و عملكرد اعتبارات هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي و سرمايه‌اي خود را اعم از نقدي و غير نقدي و اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ را به تفكيك پروژه‌ها و فعاليت‌ها هر شش ماه يك‌‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره دوم (2):

شهرداري تهران موظف است اعتبارات مصوب هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و مفاد تبصره‌هاي اين مصوبه را تا پايان اسفندماه سال 1393 به كليه واحدها، مناطق و سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته ابلاغ نمايد. كليه واحدها و مناطق موظف‌اند فعاليت‌هاي هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي مالي خود را در چارچوب موافقت‌نامه‌هايي كه تا پايان خردادماه 1394 با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا مبادله مي‌كنند، به‌انجام رسانند. لازم به توضيح مي‌باشد كه مي‌بايست نود درصد (90%) موافقت‌نامه‌ها تا پايان خردادماه مبادله گرديده و مابقي ده درصد (10%) در اختيار شهردار تهران تا پايان شهريور ماه 1394 نهايي گردد. هم‌چنين شهرداري تهران موظف است مطالعات توجيهيِ فني، اقتصادي، اجتماعي، زيست‌‌محيطي، سلامت و پدافند غيرعامل هر يك از پروژه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي غير مستمر جديد را مطابق مفاد دستورالعمل ابلاغي «نظام پذيرش پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي غير مستمر»، پيوست موافقت‌نامه‌هاي مبادله شده با معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شورا قرار داده و يك نسخه از آن را به همراه پيوست‌هاي مربوطه پروژه‌هاي جديد، بدون تجزيه به ريز پروژه‌ها، جهت بررسي به كميسيون‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره سوم (3):

به‌منظور بهره‌برداري بهينه از منابع تأمين اعتبار (نقد و غير نقد) و تعيين اولويت مصرف منابع، كميته‌اي تحت عنوان «كميته تخصيص اعتبار» با تركيب ذيل تشكيل مي‌شود:

1. شهردار تهران يا يكي از معاونين شهردار به‌عنوان نماينده تام‌الاختيار ايشان (رئيس)

2. رئيس كميسيون برنامه‌ و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران (ناظر)

3. انتخاب دو نفر از رؤساي كميسيون‌هاي پنج‌گانه شوراي اسلامي شهر تهران در صحن علني شورا (ناظر)

4. معاونان شهردار تهران حسب موضوع (عضو)

5. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شورا (عضو و دبير)

6. معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران (عضو)

7. مديركل برنامه‌ و بودجه (عضو)

8. مديرعامل سازمان املاك و مستغلات (عضو)

كميته مذكور موظف است حداقل ماهي يك‌‌بار تشكيل جلسه دهد و با توجه به ميزان وصولي و تحقق منابع تأمين اعتبار (نقدي و غير نقدي) وفق مفاد بودجه مصوب، اصلاحيه و متمم آن، با بررسي گزارش عملكرد واحدهاي اجرايي، در زمينه فعاليت‌هاي هزينه‌اي و پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي‌هاي مالي، نسبت به تعيين اولويت و تخصيص اعتبارات مصوب اقدام (تخصيص بر اساس پروژه) و سهم اعتبار نقدي و غير نقدي كليه رديف‌هاي هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي‌هاي مالي را براي هر يك از حوزه‌هاي اجرايي، بنا به پيشنهاد معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شورا تعيين نمايد. هرگونه پرداخت و ايجاد تعهد بدون مجوز كميته تخصيص اعتبار، تخلف محسوب مي‌گردد. شهرداري تهران موظف است نسخه‌اي از صورت‌جلسات كميته مزبور را حداكثر يك هفته پس از تشكيل جلسه كميته يادشده به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.

تبصره چهارم (4):

شهرداري تهران مكلف است در راستاي اصلاح ساختار، متناسب‌سازي سازمان شهرداري و برون‌سپاري خدمات، طبق مفاد ماده 117 مصوبه برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران از محل اعتبارات مندرج در رديف 616110334 بودجه هزينه‌اي، در چارچوب مقررات نسبت به بازنشستگي، بازنشستگي انگيزشي يا بازخريدي داوطلبانه در مجموع معادل چهار درصد (4%) از نيروي انساني شاغل غيركارشناسي واحدها و مناطق اقدام نمايد.

شهرداري تهران مجاز است از محل اعتبارات مندرج در رديف عنوان‌‌شده نسبت به تأمين پنجاه‌ درصد (50%) از هزينه‌هاي بازنشستگي يا بازخريدي كاركنان سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته خود،‌ مشروط بر عدم جاي‌گزيني نيروي جديد اقدام نمايد. اعتبار مورد نياز جهت بازنشستگي يا بازخريدي يك‌هزار (1000) نفر از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در رديف 202090573 كمك‌‌هزينه‌اي منظور شده است. اعتبار مزبور توسط معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران و پس از حصول اطمينان از اقدام عملي شركت واحد اتوبوسراني به‌طور مستقيم به ذي‌نفعان قابل پرداخت خواهد بود. شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد اين تبصره را هر شش‌ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره پنجم (5):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛

اعتبار مندرج در رديف 6170301 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از مؤسسات عمومي و عام‌المنفعه» را تا سقف دو ميليارد (2.000.000.000) ريال براي يك‌بار در هر مورد و رديف 6170201 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از اشخاص» را تا سقف دويست و پنجاه ميليون (250.000.000) ريال و «مؤسسات خصوصي» را تا سقف ششصد ميليون (600.000.000) ريال براي يك‌بار در هر مورد، با تشخيص و دستور شهردار تهران، در سال پرداخت نمايد. پرداخت اضافه بر سقف‌هاي تعيين‌شده فوق مستلزم اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران مي‌باشد و شهرداري موظف است گزارش آن را هر سه‌ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره ششم (6):

شهرداري تهران مجاز است در صورت وقوع حوادث پيش‌بيني‌‌نشده اعم از: سيل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزي و موارد مشابه در شهر تهران، از سرجمع اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، جهت كنترل اوضاع و عادي‌سازي وضعيت، هزينه عمليات مربوطه را تأمين و پرداخت نموده و مراتب را در اصلاحيه بودجه منظور و گزارش عملكرد اين تبصره را به همراه تشريح عوامل مؤثر در وقوع حوادث مربوط، تا قبل از پايان سال مالي جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره هفتم (7):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعه كه در زمان اشتغال و هم‌چنين پس از پايان مأموريت خدمتي در شهرداري (مطروحه در زمان اشتغال)، انجام‌وظيفه كرده باشند و در مراجع قضايي و انتظامي از آنان اقامه دعوي شود، با اتخاذ تدابير مناسب، حمايت حقوقي و قضايي به‌عمل آورده و وثايق مورد نياز را از محل املاك شهرداري تأمين و ساير هزينه‌ها و خسارات ناشي از دعاوي فوق را در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه از محل اعتبارات رديف 6170201 اين مصوبه پرداخت نمايد. (دستورالعمل موضوع اين تبصره جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه گردد.)

تبصره هشتم (8):

شهرداري تهران مجاز است؛

الف‌ـ اعتبار مندرج در رديف 6170401 بودجه سرمايه‌اي اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيش‌بيني‌‌نشده تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي» را جهت تأمين هزينه پروژه‌هاي اضطراري پيش‌بيني‌ نشده توزيع نمايد. ايجاد تعهد براي سال‌هاي بعد پروژه‌هاي موضوع اين تبصره مجاز نمي‌باشد. همچنين از رديف اعتبار مذكور بابت پروژه‌هاي اضطراري و خطرآفرين و گودبرداري‌هاي رها شده در سطح شهر تهران هزينه نمايد.

ب‌ـ اعتبار مندرج در رديف 6170501 بودجه هزينه‌اي اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيش‌بيني‌ نشده هزينه‌اي» را در برنامه‌هايي كه داراي ماهيت هزينه‌اي بوده و از شرايط اضطرار برخوردارند هزينه نمايد. تخصيص اعتبار از اين محل به‌منظور پرداخت‌هاي پرسنلي ممنوع است.

تبصره نهم (9):

اعتبارات منظورشده در رديف‌هاي 6100101 تحت عنوان «شوراي اسلامي شهر تهران» به مبلغ سيصد و چهل‌ميليارد (340.000.000.000) ريال و 6100102 تحت عنوان «حسابرسي شهرداري تهران» به مبلغ بيست‌ و پنج‌ميليارد (25.000.000.000) ريال صرفاً با مجوز و نظارت شوراي اسلامي شهر تهران هزينه خواهد شد. اعتبارات حسابرسي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته از محل اعتبارات داخلي آن‌ها تأمين خواهد شد.

تبصره دهم (10):

شهرداري تهران موظف است در راستاي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري (مدظله ‌العالي) در خصوص «اقتصاد مقاومتي»، در برنامه‌هاي اجرايي خود در اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي از محل ارتقاء بهره‌وري و به‌ويژه صرفه‌جويي اقدام نموده و ظرف مدت دوماه با تنظيم و ارسال لايحه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برساند.

تبصره يازدهم (11):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از خدمات كاركنان يگان حفاظت شهرداري تهران، هم‌چنين از كاركنان نيروي انتظامي، در موارد خاص در ساعات غيرموظف جهت تأمين امنيت بوستان‌هاي شهري و موارد مشابه استفاده نمايد و حق‌الزحمه آنان را به‌ازاي هر نوبت‌كاري (5 ساعته) به‌ترتيب افسران ارشد: سيصدهزار (300.000) ريال، افسران جزء: يكصد و نودهزار (190.000) ريال، درجه‌داران: يكصد و هشتادهزار (180.000) ريال و مأمورين وظيفه: يكصد و چهل‌هزار (140.000) ريال از محل اعتبارات رديف 6080506 پرداخت نمايد.

تبصره دوازدهم (12):

در اجراي ماده ششم قانون تأسيس كتابخانه‌هاي عمومي كشور، علاوه بر اعتباراتي كه توسط شهرداري تهران و مؤسسات وابسته براي توسعه و نگهداري كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران، توسط شهرداري تهران هزينه مي‌گردد و گزارش عملكرد آن مي‌بايست به رئيس هيأت امناي انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر ارائه گردد، مبلغ شصت‌ميليارد (60.000.000.000) ريال مندرج در رديف 107180171 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران» به‌طور مستقيم در اختيار هيئت امناي انجمن كتابخانه‌هاي شهر تهران قرار مي‌گيرد تا با هماهنگي فرماندار محترم تهران و رئيس انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران در چارچوب قانون مذكور هزينه گردد. شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد سالانه اين تبصره را به همراه ساير هزينه‌هاي انجام‌گرفته در زمينه ايجاد و بهره‌برداري و نگهداري از كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران به «هيأت امناء انجمن كتابخانه‌هاي شهر تهران» ارائه نمايد. شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد سالانه خود را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره سيزدهم (13):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود، با رعايت صرفه و صلاح و رعايت مقررات آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري، نسبت به تصويب و انجام معامله با وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران تا سقف چهارصد ميليارد ريال (املاك هفتصد و پنجاه‌ميليارد ريال) و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي تا سقف دويست‌ميليارد (200.000.000.000) ريال املاك سيصد و پنجاه‌ميليارد (350.000.000.000) ريال اقدام نمايد. ارقام اعلامي، سقف قطعي معاملات حتي با لحاظ بيست‌ و پنج درصد (25%) افزايش احتمالي پيش‌بيني‌شده در آيين‌نامه‌هاي مالي و معاملاتي مي‌باشد و شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه‌ درصد (50%) از ارقام تعيين‌شده به هر يك از معاونان، مديران كل و مديران واحدهاي ستادي مورد نظر و مناطق شهرداري تهران تفويض نمايد. در صورتي‌كه معاملاتي بيش از ارقام مندرج در اين تبصره ضرورت يابد، پيشنهادات لازم را جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال و هر شش‌ماه گزارش حسن اجراي اين تبصره را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره چهاردهم (14):

كليه وجوه دريافتي بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك، تابلوهاي معرف كاربري تبليغاتي، عوارض پنج درصد (5%) حمل‌ونقل پايانه‌هاي مسافربري برون‌شهري، اجراي مصوبه نحوه مديريت و بهره‌برداري از فضاهاي عمومي برج ميلاد و عوارض ايمني ساختمان‌ها، عوارض حمل‌ونقل ريلي و ساير درآمدهاي حاصله از اخذ عوارض و فعاليت‌هاي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته مي‌بايد به حساب درآمد شهرداري تهران واريز شود.

شهرداري تهران موظف است پس از وصول، درآمدهاي يادشده را در وجه سازمان‌ها و شركت‌هاي واريزكننده پرداخت نمايد تا در چارچوب بودجه مصوب سازمان و شركت ذي‌ربط طبق موافقت‌نامه‌هاي متبادله با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري در راستاي ايفاي وظايف و مأموريت‌هاي شهرداري تهران هزينه شود. معادل بيست درصد (20%) منابع وصولي بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك به مصرف تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي مترو اختصاص مي‌يابد. شهرداري تهران مبلغ مذكور را در اجراي مفاد اين تبصره طبق رديف اعتباري مصوب مستقيماً به شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) واريز خواهد نمود و نتايج حاصل از اجراي اين تبصره را هر سه ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره پانزدهم (15):

مبلغ نود و دو ميليارد (92.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف 503010137 اين مصوبه تحت عنوان «اجراي طرح‌هاي عمراني حريم» با هماهنگي فرمانداري تهران در روستاهاي منتخب و پروژه‌هاي مورد تأييد فرمانداري تهران و ساير فرمانداري‌هاي ذي‌ربط هزينه خواهد شد.

تبصره شانزدهم (16):

مبلغ سي‌ و پنج ميليارد (35.000.000.000) ريال از اعتبار مندرج در رديف 1050701 تحت عنوان «حمايت از فعاليت تشكل‌هاي مردم‌ نهاد» در قالب برنامه‌هاي مشخصي كه حداكثر تا پايان فروردين‌ ماه 1394 به تأييد ستاد مذكور رسيده و تحت نظارت رياست شوراي اسلامي شهر تهران هزينه خواهد شد و گزارش عملكرد آن را هر شش (6) ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره هفدهم (17):

شهرداري تهران موظف است در رابطه با پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي در چارچوب اساس‌نامه سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران موارد ذيل را رعايت نمايد:

الف) قدرالسهم سرمايه‌گذاري شهرداري در پروژه‌هاي مذكور را در چارچوب ضوابط و مقررات (به‌ويژه مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران) بر اساس قراردادهاي مشاركتي در بخش درآمدها و منابع غيرنقدي شهرداري تهران ثبت نموده و معادل آن را به‌عنوان هزينه سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مشاركتي منظور نمايد.

ب) انجام پروژه‌هاي مشاركتي به روش bot در اولويت سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي قرار گيرد.

ج) تا سقف سي هزار ميليارد ريال (30.000.000.000.000 ريال) به‌ عنوان آورده شهرداري در پروژه‌هاي مشاركتي سهيم شود و مازاد بر سقف تعيين‌شده در اين بند را جهت بررسي و تصويب مجدد به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

د) از ابتداي سال 1394 مشاركت شهرداري تهران در پروژه‌هاي مشاركتي پس از ارائه فهرست پيشنهادي پروژه‌ها و مشخصات كلي و طرح توجيهي آن‌ها به شوراي اسلامي شهر تهران و پس از تأييد شورا (كميسيون تلفيق) قابل اقدام خواهد بود. فهرست مذكور در هر سال به‌عنوان پيوست بودجه مصوب سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي تصويب و ابلاغ مي‌گردد.

هـ) واگذاري و فروش قدرالسهم پروژه‌هاي مشاركتي منوط به حداقل بيست درصد (20%) پيشرفت فيزيكي و ارزش‌گذاري با فرض تكميل بودن پروژه به قيمت روز مي‌باشد.

و) فروش قدرالسهم شهرداري در پروژه‌هاي مشاركتي توسط سازمان سرمايه‌گذاري در اقساط حداكثر 12 ماهه به‌صورت «نقد» و «غير نقد» و با رعايت كليه قوانين صورت گرفته و در دفاتر شهرداري تهران ثبت و ضبط گردد.

ز) انجام كليه مشاركت پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌بايستي از طريق سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي صورت پذيرد و هرگونه مشاركت خارج از سازمان مذكور تخلف محسوب مي‌گردد.

تبصره هجدهم (18):

در راستاي اجراي مصوبه «مساعدت به كاركنان رسمي، قراردادي و بازنشسته شهرداري تهران و سازمان‌هاي تابعه در پرداخت عوارض صدور پروانه مسكوني» ـ ابلاغي به شماره 160/1335/13455 به تاريخ 88/9/17، شهرداري تهران موظف است معادل مبالغ عوارض ساخت‌وساز هر يك از كاركنان را (حداكثر تا سقف دويست ميليون ريال) در رديف‌هاي درآمدي مربوطه ثبت و معادل مبالغ مذكور را به سرجمع اعتبار رديف 6170201 بودجه هزينه‌اي اين مصوبه افزوده و مراتب را در تفريغ بودجه منعكس نمايد.

تبصره نوزدهم (19):

انتشار هرگونه نشريه در واحدهاي ستادي، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران ممنوع است و هرگونه اطلاع‌رساني صرفاً از طريق نشريه خبري روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تهران «همگامان» و نشريات تخصصي داراي مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران مجاز مي‌باشد.

تبصره بيستم (20):

شهرداري تهران موظف است مبلغ يكصد و پنجاه ميليارد (150.000.000.000) ريال اعتبار منظورشده در بودجه مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را با رعايت موارد ذيل به مصرف رساند:

الف) كليه پروژه‌هاي مطالعاتي و پژوهشي موضوع اين تبصره در چارچوب اسناد «طرح راهبردي و ساختاري»، «برنامه مصوب پنج‌ساله دوم شهرداري تهران» و مصوب بند «ج» و دستورات جلسه شوراي اسلامي شهر تهران خواهد بود.

كليه پروژه‌هاي پژوهشي موضوع اين تبصره توسط «كميته نظارت بر حسن اجراي پروژه‌هاي پژوهشي» متشكل از:

1) نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران (رئيس)

2) رئيس كميسيون برنامه‌ و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران (عضو)

3) يك نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران بر حسب موضوع تخصصي و پژوهشي (عضو)

4) معاون برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا شهرداري تهران (عضو)

5) رئيس مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران (عضو و دبير كميته)

الزامي مي‌باشد. شهرداري تهران موظف است كليه پروژه‌هاي تأييدشده در كميته مذكور را در قالب «موافقت‌نامه شرح عمليات متبادله» با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا اجرا نمايد.

به‌منظور جلوگيري از تكرار و ره‌گيري و بهره‌گيري از نتايج آن دسته از پروژه‌هاي پژوهشي كه مستقيماً توسط واحدهاي اجرايي (مناطق 22‌گانه و معاونت‌هاي تخصصي)، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران انجام مي‌گيرد، واحدهاي يادشده موظف‌اند عناوين پژوهش‌هاي مورد نظر خود را در سامانه پژوهش‌يار كه در مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران استقرار مي‌يابد، ثبت نمايد. اين گروه از پروژه‌ها مشمول مفاد بندهاي «الف» و «ب» اين تبصره نمي‌باشند.

شهرداري تهران موظف است فهرست پروژه‌هاي مورد نظر را تا ابتداي ارديبهشت‌ماه سال 1394 به كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد و كميسيون مذكور حداكثر ظرف مدت پانزده روز نظر نهايي خود را اعلام و شهرداري تهران موظف به اجراي آن مي‌باشد. قراردادهايي كه بدون تأييد كميسيون منعقد شود فاقد اعتبار است.

تبصره بيست و يكم (21):

شهرداري تهران موظف است بودجه هزينه‌اي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مندرج در بخش بودجه عمومي، ذيل ماده‌واحده بودجه مصوب سال 1394 شهرداري تهران را طبقِ

الف) مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و بر اساس اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي ساليانه ابلاغي به آن مجموعه، پس از تأييد معاونت حمل‌ و نقل و ترافيك كارسازي نمايد.

ب) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود چنانچه در اثر اقدامات راهنمايي و رانندگي ميزان وصول عوارض خودرو و موتورسيكلت در سال 1394، در مقايسه با عملكرد سال قبل افزايش داشته باشد، معادل بيست درصد (20%) از مبلغ افزايش وصولي را تا سقف بيست ميليارد (20.000.000.000) ريال در قالب اعتبارات رديف 6170301 پس از تأييد معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا به‌صورت كمك به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ پرداخت نمايد.

تبصره بيست و دو (22):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به‌منظور اجراي طرح‌هاي عمراني، اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، ترافيكي و شهرسازي در مناطق 22‌گانه؛

الف‌ـ مطالبات دستگاه‌هاي دولتي و عمومي غيردولتي، نهادها و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب را پس از توافق، برابر قوانين و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد.

ب‌ـ تملك املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب كه قابليت تهاتر در ملك ايشان را داشته باشد، پس از توافق برابر قوانين و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد.

ج‌ـ در اصلاح هندسي معابر، ميادين، تقاطع‌ها و غيره جهت روان‌سازي ترافيك خودروها در گذرها و معابر شهري غير بزرگراهي، املاك معارض اين طرح‌ها را تا سقف يك هزار و پانصد ميليارد (1.500.000.000.000) ريال تملك و مطالبات ذي‌نفعان را با هماهنگي و تأييد معاونت حمل‌ونقل و ترافيك تهاتر نموده و عمليات مالي مربوط، را در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد. شهرداري تهران موظف است در صورت افزايش عمليات مالي ناشي از اجراي اين تبصره، نسبت به اعتبارات رديف‌هاي تصويب‌شده در اين بودجه، مبالغ درآمد و هزينه انجام‌شده را در تفريغ بودجه سال 1394 منظور و ارائه نمايد.

و گزارش عملكرد تبصره مذكور را هر شش (6) ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره بيست‌ و سه (23):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود بر اساس قانون «مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي» در «اجرا» و «تملك املاك» معارضين پروژه‌هاي ذيل، با رعايت مفاد تبصره 17 اين مصوبه از محل منابع داخلي و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، مؤسسات مالي و اعتباري و بانك‌ها، املاك و مستغلات واقع در اين پروژه‌ها را پس از انجام توافق، تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي مربوطه، رديف‌هاي درآمد و هزينه را در تفريغ بودجه منظور و ارائه نمايد. لازم به توضيح مي‌باشد كه بند هشتم (8) اين تبصره پس از ارائه طرح مذكور توسط شهرداري تهران و تصويب شوراي اسلامي شهر تهران لازم‌الاجرا خواهد بود. و گزارش عملكرد اين تبصره را هر شش (6) ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

1ـ تملك املاك واقع در مسير خطوط مترو، سه‌هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال

2ـ تملك املاك و اجراي طرح باغ‌سار تفرجي روددره اوين‌ـ‌دركه (اسلام‌آباد)، چهارهزار ميليارد (4.000.000.000.000) ريال

3ـ تملك املاك پروژه بزرگراه شهيد حاج كاظم رستگار (دولت‌آباد) و شهيد شوشتري، يك‌هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال

4ـ تملك املاك پروژه 76 متري سعيدآباد (شهيد بروجردي)، پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال

5ـ تملك املاك و اجراي پروژه سامان‌دهي دره فرحزاد، چهارهزار ميليارد (4.000.000.000.000) ريال

6ـ تملك املاك پروژه اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني، يك‌هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال

7 ـ تملك املاك و ادامه اجراي پروژه بزرگراه يادگار امام (ره)، يك‌هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال

8 ـ تملك املاك پروژه‌هاي طرح آمايش، بهسازي و سامان‌دهي منطقه 12، دوهزار ميليارد (2.000.000.000.000) ريال

9 ـ تملك املاك پروژه خيريه امام رضا (ع)، دويست و پنجاه ميليارد (250.000.000.000) ريال

تبصره بيست و چهارم (24):

با توجه به ‌ضرورت نظارت بر نحوه دريافت كارمزد سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته شهرداري تهران، سهم كارمزد (بالاسري) هر يك سازمان‌ها و شركت‌هاي مذكور در قبال اجراي پروژه‌هاي عمراني واگذاري از محل بودجه عمومي شهرداري تهران نبايد بيش از سه درصد (3%) اعتبارات مربوطه در سقف تعيين‌شده مندرج در موافقت‌نامه باشد.

تبصره بيست‌ و پنجم (25):

مبلغ يكصد و شصت ميليارد (160.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف 202040273 بودجه هزينه‌اي تحت عنوان «كمك به سامان‌دهي رانندگان تاكسي» در جهتِ

1ـ اعطاي وام قرض‌الحسنه به رانندگان تاكسي مطابق آيين‌نامه انضباطي

2ـ اعطاي وام جهت جاي‌گزيني خودروهاي فرسوده

3ـ پرداخت كمك‌هزينه انجام معاينه فني خودروهاي فرسوده تاكسي

4ـ كمك به تأمين پوشش بيمه تكميلي رانندگان تاكسي و افراد تحت تكفل

5ـ كمك جهت اخذ دفترچه خدمات درماني صرفاً براي رانندگان بالاي پنجاه (50) سال،

هزينه خواهد شد. شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد اين تبصره را هر شش (6) ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. رانندگان متخلف (طبق آيين‌نامه انضباطي) مشمول اين تبصره نمي‌باشند.

تبصره بيست و ششم (26):

شهرداري تهران مكلف است مطالبات ناشي از صدور پروانه براي واحدهايي كه توسط سازمان نوسازي در بافت فرسوده ايجاد شده‌اند را از طريق تملك املاك ساخته‌شده تا سقف سه‌هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي مربوطه، مراتب را در تفريغ بودجه لحاظ و هم‌چنين گزارش عملكرد موضوع اين تبصره را هر شش (6) ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره بيست و هفتم (27):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛

الف‌ـ در صورت تحقق منابع اعتباري از محل فاينانس (اعم از داخلي و خارجي) در سال جاري نسبت به تأمين مالي پروژه‌هاي ذيل اقدام نمايد:

1 ـ بابت خطوط 3، 6 و 7 مترو تا سقف دو ميليارد (2.000.000.000) يورو براي فاينانس‌هايي كه به تصويب هيأت محترم دولت نيز رسيده است اقدام نموده و معادل ريالي منابع تحقق‌يافته در حساب‌هاي درآمد و رديف‌هاي اعتباري منظور نمايد.

2 ـ رديف 209221623 تحت عنوان «احداث بزرگراه شهيد شوشتري به بزرگراه رسالت و تقاطع‌هاي مربوطه» به مبلغ دو هزار ميليارد (2.000.000.000.000) ريال

ب‌ـ در صورت تحقق منابع اعتباري از محل فاينانس (اعم از داخلي و خارجي) در سال جاري نسبت به تأمين مالي پروژه ذيل اقدام نمايد:

ـ شهرداري تهران مي‌بايست نسبت به ارائه مطالعات موضوع «نظام پذيرش مربوط به احداث تونل شهيد احمد متوسليان حد فاصل بزرگراه شهيد صياد شيرازي تا آزادگان» مقرر در مفاد برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران به شوراي اسلامي شهر تهران اقدام و پس از تصويب نهايي آن در شوراي اسلامي شهر تهران از طريق سرمايه‌گذاري بخش خصوصي اقدام نمايد.

ج‌ـ در صورت پيش‌بيني تحقق منابع اعتباري بيش از منابع (درآمدها و ساير منابع مصوب) از محل افزايش وصولي درآمدهاي رديف‌هاي مصوب، با رعايت اولويت تأمين منابع مورد نياز اعتبارات رديف‌هاي مصوب، نسبت به افزايش سهم اعتبار مصوب پروژه‌هاي ذيل اين تبصره پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران اقدام و مراتب را در اصلاحيه بودجه منظور نمايد.

1 ـ براي پرداخت مطالبات پيمانكاران مازاد بر اعتبار مصوب، حداكثر تا سقف سه هزار و پانصد ميليارد (3.500.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها

2 ـ بابت تسويه تعهدات تملك املاك تصرفي به شماره طبقه‌بندي 616100171 تا مبلغ سه هزار و پانصد ميليارد (3.500.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها (در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازي و به‌ويژه طرح‌هاي تفصيلي)

3 ـ بابت پرداخت هزينه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي پروژه شهر آفتاب كد 114020171، مبلغ دو هزار و پانصد (2.500.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمد يا فاينانس

تبصره بيست و هشتم (28):

شهرداري تهران مجاز است براي تسويه بدهي‌هاي سررسيد شده سال‌هاي گذشته به بانك‌ها و مؤسسات مالي (ارزي و ريالي) بابت تسهيلات اخذ شده سنوات قبل، نسبت به تهاتر دارايي‌هاي سرمايه‌اي خود با بدهي‌هاي مذكور تا سقف سي هزار ميليارد (30.000.000.000.000) ريال اقدام و گزارش عملكرد آن را هر شش ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره بيست و نهم (29):

اعتبار مندرج در رديف 610020171 تحت عنوان «حمايت از ستاد شوراياري‌ها» به مبلغ پنجاه ميليارد (50.000.000.000) ريال تحت نظر رياست شوراي اسلامي شهر تهران هزينه خواهد شد و گزارش عملكرد آن نيز توسط ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران مي‌بايست هر شش ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه گردد.

تبصره سي‌ام (30):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود، بخشي از درآمدهاي حاصله و مانده‌حساب‌هاي بانكي مخصوص سپرده و جاري به‌جز حساب سپرده پيمانكاران و معاملات خود را نزد هر يك از بانك‌ها كه با شهرداري تهران همكاري نموده و همچنين نرخ سود بالاتري به سپرده‌ها پرداخت مي‌نمايد، به‌صورت سپرده جاري و سرمايه‌گذاري مدت‌دار توديع نموده و سود مربوطه را در رديف 140103 تحت عنوان «درآمد حاصل از وجوه و سپرده‌هاي شهرداري» ثبت نمايد.

تبصره سي و يكم (31):

شهرداري تهران موظف است ضمن تجديد ارزيابي مجدد در راستاي شفاف‌سازي عملكرد شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه تحقق منابع درآمدي، مال‌الاجاره املاك و دارايي‌هاي ثابت در اختيار واحدهاي مذكور را نقداً اخذ و به حساب درآمد عمومي شهرداري تهران در رديف 140201 بخش منابع اين مصوبه تحت عنوان درآمد مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسيسات واريز نمايد و گزارش عملكرد اين تبصره را هر شش (6) ماه يك‌بار به تفكيك واحدهاي مشمول به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره سي و دوم (32):

شهرداري تهران موظف است؛

الف‌ـ جداول اهداف كمي و كيفي بودجه (برش سوم از برنامه پنج‌ساله، اهداف كمي و كيفي برنامه براي كل شهر و مناطق) و جدول تطبيقي‌ـ مقايسه‌اي منطبق بر برنامه دوم شهرداري را تا پايان تيرماه 1394 ارائه نمايد.

ب‌ـ بودجه سال 1395 را صرفاً منطبق با عملكرد (بودجه‌ريزي عملياتي) تدوين نمايد و تا پايان تيرماه 1394 چارچوب‌ها و فرمت‌هاي تهيه بودجه بر اين اساس تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه گردد.

تبصره سي و سوم (33):

به‌منظور نظارت بر عملكرد بودجه هزينه‌اي مأموريت اجتماعي و فرهنگي شهرداري، ريزبرنامه‌هاي كليه اعتبارات مندرج در رديف‌هاي اين مأموريت و همچنين برنامه‌هاي اجرايي سازمان فرهنگي و هنري، مؤسسه همشهري و معاونت فرهنگي و اجتماعي بايد حداكثر تا پايان فروردين‌ماه سال 1394 به تأييد كميسيون فرهنگي و اجتماعي رسيده و اين كميسيون موظف است گزارش نظارتي دوره‌اي خود از چگونگي عملكرد برنامه‌ها و اعتبارات فوق‌الذكر را به‌صورت گزارش‌هاي سه‌ماهه در طول سال 1394 تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره سي‌ و چهارم (34):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛

الف) بابت عوارض ساختمان‌هاي شهرداري حداكثر تا مبلغ هفت‌صد ميليارد (700.000.000.000) ريال به سرجمع هزينه‌ها و درآمدهاي شهرداري اضافه نموده و گزارش آن را در تفريغ بودجه اعمال نمايد. افزايش درآمد مذكور مشمول پاداش انگيزشي كاركنان مؤثر در وصول درآمدهاي پايدار نخواهد بود.

ب) تسهيلات تشويقي پرداخت عوارض مرتبط با صدور پروانه ساختماني مصوب شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص مطالبات غيرنقد از شهرداري تهران اعمال گردد.

تبصره سي‌ و پنجم (35):

شهرداري تهران موظف است در راستاي تحقق منابع مورد نياز شهر تهران با بهره‌گيري از تبصره‌هاي بودجه سال 1394 كل كشور نسبت به موارد ذيل اقدام نموده و گزارش عملكرد خود را هر سه ماه يك‌بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد و صرفاً از اين محل جهت احداث خطوط اكسپرس مترو (سالانه 30 كيلومتر)، توسعه ناوگان اتوبوسراني برقي، افزايش واگن‌ها و توسعه ناوگان مترو و تأمين تاكسي‌هاي هيبريدي يا برقي و تأمين موتورسيكلت‌هاي برقي اقدام نمايد.

1 ـ بر اساس بندهاي «د» و «هـ» تبصره 6 قانون بودجه سال 1394 كل كشور براي تأمين مالي پروژه‌هاي بودجه مصوب، نسبت به انتشار اوراق مشاركت، صكوك و بهره‌گيري از ساير ابزارهاي مالي اقدام نمايد. همچنين شهرداري تهران مي‌تواند نسبت به تأمين مالي از طريق انتشار اوراق صكوك اجاره و پيش‌بيني بازپرداخت اصل‌ و فرع آن در رديف‌هاي بودجه‌اي سال‌هاي بعد (1395 به بعد)، اقدام نمايد و همچنين از خدمات و منابع مالي كليه بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري در راستاي اعتبارات نقدي (اخذ تسهيلات، برات كارت و ساير روش‌هاي تأمين مالي) استفاده نمايد.

2 ـ با توجه به بند «ك» تبصره دوم قانون بودجه 1394 كل كشور (موضوع ابقاء سهميه باقيمانده جزء «ق» بودجه سال 1393) كه به‌منظور اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي، كاهش گازهاي گلخانه‌اي و كاهش مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف، حمل‌ و نقل با اولويت شهرهاي بزرگ و مسير راه‌هاي اصلي بين‌شهري توليد خودروهاي كم‌مصرف، به وزارت نفت اجازه داده‌شده با متقاضيان و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و عمومي به روش بيع متقابل تا معادل ريالي پانصد ميليون (500.000.000) دلار با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل قرارداد منعقد نمايد. شهرداري تهران موظف است نسبت به تأمين منابع مورد نياز طرح‌ها و پروژه‌هاي قابل تطبيق با مفاد تبصره فوق‌الذكر از طريق عقد قرارداد با وزارت نفت اقدام نمايد.

تبصره سي‌ و ششم (36):

شهرداري تهران موظف است وظايف و مأموريت‌هاي كد پروژه 202020172 با مبلغ يكصد و شصت ميليارد (160.000.000.000) ريال تحت عنوان «راهبري و نگهداري مديريت جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي شركت واحد (cng)»، ضمن فراهم نمودن زمينه واگذاري جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي و رفع مشكلات حقوقي به متقاضيان و بخش خصوصي واگذار نمايد.

تبصره سي و هفتم (37):

مطابق ماده 159 برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران به‌منظور تحقق رديف 10311 تحت عنوان «عوارض ساليانه خودروهاي سواري» شهرداري تهران موظف است با بهره‌گيري از توان اطلاعات پليس راهنمايي و رانندگي شهر تهران نسبت به صدور فيش انبوه عوارض ساليانه خودروها و موتورسيكلت‌ها اقدام نمايد.

تبصره سي و هشتم (38):

شهرداري تهران مكلف است براي ساختمان‌هاي جديدي كه احداث مي‌كند مانند مساجد، سراي محله و ساختمان‌هاي اداري، فضاهاي ورزشي، فضاهاي فرهنگي، الگوهاي معماري اسلامي‌ـ ايراني متناسب با كاربري‌هاي آن‌ها را طراحي نمايد. و تخصيص بودجه، منوط به ارائه آن در شورا و تطبيق آن در چارچوب مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران خواهد بود.

تبصره سي و نهم (39):

شهرداري تهران مجاز است به‌منظور بهبود كيفيت سيماي شهر و آسايش شهروندان و ايجاد زيرساخت‌هاي اساسي و كاهش ترافيك، نسبت به انجام مطالعات امكان‌سنجي براي انتقال «پايانه‌هاي اتوبوس برون‌شهري غرب و جنوب» به حريم شهر و عملياتي نمودن انتقال آن‌ها اقدام لازم را به عمل آورد.

تبصره چهلم (40):

شهرداري تهران مجاز است كليه اعتبارات اختصاص‌يافته به مأموريت اجتماعي و فرهنگي را كه در قالب كمك (اعم از هزينه‌اي يا سرمايه‌اي) تخصيص مي‌يابد، به‌محض پرداخت و با اخذ رسيد واحد دريافت‌كننده بر اساس دستورالعملي كه توسط شهرداري تهران تا پايان سه‌ماهه اول سال 1394 ابلاغ مي‌شود، به حساب هزينه قطعي منظور نمايد. كمك‌هاي اختصاص‌يافته به اجراي برنامه‌هاي مديريت محله نيز مشمول مفاد اين تبصره مي‌باشد.

تبصره چهل و يكم (41):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛

الف‌ـ به‌منظور تكميل و بهره‌برداري مؤثر از پروژه مصلاي بزرگ امام خميني (ره) تهران

ب‌ـ احداث پژوهشگاه و بيمارستان رويان

نسبت به كارگزاري تملك معارضين طرح‌هاي مذكور از محل منابع شهرداري تهران و به نيابت از مجري طرح اقدام نمايد.

تبصره چهل و دوم (42):

شهرداري تهران مجاز است تا مبلغ پنجاه ميليارد (50.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف 6170315 بودجه هزينه‌اي اين مصوبه را تحت عنوان «كمك به برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي» صرفاً از طريق كمك به «فرمانداري تهران» و «هيأت عالي نظارت» مطابق قوانين و مقررات موضوعه هزينه نمايد.

تبصره چهل و سوم (43):

شهرداري تهران موظف است در راستاي نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهر نسبت به بسترسازي و تهيه زيرساخت‌هاي شهري در اين بافت‌ها شامل بازگشايي معابر، تأمين سرانه فضاي سبز با اولويت بازگشايي معابر از رديف بودجه املاك شهرداري تهران با هماهنگي سازمان نوسازي شهر تهران هزينه نمايد.

تبصره چهل و چهارم (44):

شهرداري تهران مجاز است در صورت وصول مطالبات «شركت نوسازي عباس‌آباد» از واحدها و سازمان‌هاي خارج از شهرداري تهران كه در محدوده اراضي عباس‌آباد مستقر هستند، معادل پنجاه‌درصد (50%) از ميزان مطالباتي كه وصول مي‌شود را جهت توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز عباس‌آباد مازاد بر اعتبارات مصوب به شركت نوسازي عباس‌آباد تخصيص داده تا بر اساس طرح مصوب هزينه نموده و در تفريغ بودجه سال 1394 منظور نمايد.

تبصره چهل و پنجم (45):

شهرداري تهران موظف است در راستاي ترويج فرهنگ شهروندي و ارتقاء سطح فرهنگ پذيري شهروندان تهراني و سبك زندگي، در قالب دستورالعمل مشخصي كه به تأييد كميسيون فرهنگي و اجتماعي و تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد، سه درصد (3%) از اعتبارات نقدي معاونت‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري (به‌استثناء اعتبارات هزينه‌اي حقوق و مزايا و كمك‌ها، اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي و اعتبارات كمك‌سرمايه‌اي) را در چارچوب وظايف هر يك از مراكز مذكور در حوزه‌هاي فرهنگي و آموزشي مرتبط از طريق مراكز فوق هزينه نمايد.

تبصره چهل‌ و ششم (46):

در راستاي اجراي بند «ر» ماده 116 و بند «الف» ماده 117 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران و به‌منظور ايجاد هماهنگي، وحدت رويه، رعايت عدالت و بهبود نظام هماهنگ پرداخت و جبران خدمت و ارتقاء سطح معيشت، رفاه و درمان كاركنان؛ شهرداري تهران مكلف مي‌باشد در طول سال‌هاي برنامه دوم كليه آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اداري، استخدامي، رفاهي و همچنين فوق‌العاده شرايط محيط كار را بازنگري و به تصويب شوراي اداري و استخدامي برساند. كليه سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته به شهرداري تهران مكلف به رعايت ضوابط و مقررات شهرداري تهران در اين خصوص مي‌باشند.

تبصره چهل و هفتم (47):

هرگونه هزينه‌كرد اعتبارات بخش تملك دارايي سرمايه‌اي در بخش هزينه‌اي جاري در شهرداري تهران، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات تابعه ممنوع است.

تبصره چهل و هشتم (48):

در جهت اشاعه فرهنگ استفاده از انرژي‌هاي نو ضروري است شهرداري تهران از انرژي‌هاي تجديدپذير ازجمله صفحات خورشيدي، انرژي زمين‌گرمايي، توربين‌هاي بادي و نيروگاه تركيبي برق و حرارت (chp) در تعدادي (ده عدد) از ساختمان‌هاي سطح مناطق شهرداري تهران به اجرا گذارد.

تبصره چهل و نهم (49):

با توجه به ماده 60 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران با موضوع ساماندهي حريم و بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها و نظر به اسناد بالادستي مربوطه (تبصره 8 ـ 2 و تبصره 10 ـ 2 سند طرح جامع شهر تهران‌ـ 1386)، هرگونه هزينه و تخصيص اعتبار در كد پروژه‌هاي ساماندهي روددره‌هاي كن، وردآورد، دركه، فرحزاد، دربند و دارآباد (كد پروژه‌هاي طرح خدمت احداث بوستان و تفرجگاه با شماره طبقه‌بندي 30102) منوط به تأييد و مطابقت با برنامه جامع احياء و ساماندهي رودخانه‌ها و قنوات شهر تهران (موضوع ماده 60 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران) مي‌باشد. همچنين هرگونه عمليات اجرايي در حريم و بستر رودخانه‌هاي مربوطه و در حريم كانال‌هاي روباز و سرپوشيده و تونل‌هاي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي شهر تهران منوط به تأييد در مبادي قانوني مشخص‌شده در ماده 57 و ماده 60 برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران مي‌باشد.

تبصره پنجاهم (50):

شهرداري تهران موظف است در زمان برگزاري مناقصات جهت عقد قراردادها، ميزان درصد نقد و غير نقدي حجم ريالي قراردادها را به پيمانكاران شهرداري اعلام نمايد.

تبصره پنجاه و يكم (51):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود بر اساس قانون نحوه تملك املاك معارض جهت تملك املاك مربوط به باغات كن، مبلغ پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال پس از انجام توافق تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي مربوطه، رديف‌هاي درآمد و هزينه را در تفريغ بودجه منظور و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تصویر مصوبه الحاق نشده است.