بودجه سال 1395 شهرداری تهران و سازمانها و شرکتهای تابعه
مادهواحده:
بودجه سال 1395 شهرداری تهران شامل؛
الفـ بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایهای و واگذاری داراییهای مالی اعم از نقد و غیرنقد بالغ بر یکصد و هفتاد و هشت هزار و هشتصد میلیارد (178.800.000.000.000) ریال شامل؛ یکصد و هفت هزار و دویست و هشتاد میلیارد (107.280.000.000.000) ریال نقد و هفتاد و یک هزار و پانصد و بیست میلیارد (71.520.000.000.000) ریال غیرنقد و از حیث هزینهها و مصارف و سایر پرداختها شامل؛ هزینهها و تملک داراییهای سرمایهای و تملک داراییهای مالی بالغ بر یکصد و هفتاد و هشت هزار و هشتصد میلیارد (178.800.000.000.000) ریال مشتمل بر:
1ـ اعتبارات هزینهای: پنجاه و شش هزار و یکصد و هفتاد و سه میلیارد و چهارصد و سی و یک میلیون و هشتصد و چهل و هفت هزار (56.173.431.847.000) ریال
2ـ اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای: هشتاد و چهار هزار و هشتصد و دو میلیارد و پانصد و شصت و هشت میلیون ویکصدوپنجاه و سه هزار (84.802.568.153.000) ریال
3ـ اعتبارات تملک داراییهای مالی: سی و هفت هزار و هشتصد و بیست و چهار میلیارد (37.824.000.000.000) ریال میباشد.
ـ هرگونه جابجایی اعتبارات بخش تملک دارایی سرمایهای در بخش هزینهای در شهرداری تهران، سازمانها، شرکتها و مؤسسات تابعه ممنوع است.
ـ شهرداری تهران موظف است حداکثر تا سقف چهل (40%)درصد از منابع بودجه سال 1395 را به صورت غیرنقدی عمل نماید.
بـ بودجه سازمانها و شرکتهای تابعه از لحاظ منابع تأمین اعتبار بالغ بر یکصد و بیست و چهار هزار و یکصد و ده میلیارد و هفتصد و نوزده میلیون (124.110.719.000.000) ریال و از حیث هزینهها و مصارف و سایر پرداختها بالغ بر یکصد و بیست و چهار هزار و یکصد و ده میلیارد و هفتصد و نوزده میلیون (124.110.719.000.000) ریال میباشد مشتمل بر:
1ـ خالص بودجه سازمانها و شرکتها به مبلغ سی و سه هزار و نهصد و شصت و نه میلیارد و هشتصد و هفتاد و نه میلیون (33.969.879.000.000) ریال
2ـ ارقام دو بار منظور شده به مبلغ هشتاد و شش هزار و پانصد و هفتاد و یک میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (86.571.840.000.000) ریال
3ـ کمک دولت (جاری) به مبلغ سه هزار و پانصد و شصت و نه میلیارد (3.569.000.000.000) ریال
تبصره یکم (1)ـ تمامی واحدها و مناطق شهرداری تهران موظفند کلیه منابع درآمدی خود را به طور مستقیم در چارچوب قوانین و مقررات، بویژه با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و طرحهای جامع و تفصیلی وصول و فقط به حسابهای درآمد شهرداری تهران که به پیشنهاد شهرداری و تأیید شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شده یا میشود، واریز نمایند. واریز مبالغ مذکور به حسابی خارج از این حسابها تخلف محسوب میشود. واریز درآمدهای شرکتها، سازمانها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران طبق مفاد مصوبه شماره 1994 مورخ 1393/10/9 شورای اسلامی شهر تهران (تصویب شده در یکصد و نوزدهمین جلسه شورا) صورت گیرد. درآمدهای غیر از کارگزاری سازمانها و شرکتها میبایست ابتدا به حساب خزانه شهرداری تهران واریز گردیده سپس شهرداری تهران موظف است آن بخش از وجوهی را که سازمانها و شرکتها به نیابت از شهرداری تهران دریافت مینماید، پس از کسر مابهالتفاوت درآمد و هزینه عملیاتی حاصل از دوره فعالیت واحدها طبق بودجه مصوب به حساب سازمان و شرکت ذیربط مسترد نماید. کلیه پرداختها و هزینهها در قالب ردیفهای اعتباری و سقف بودجه مصوب و با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه تحت نظارت ذیحساب شهرداری تهران صورت خواهد گرفت. هرگونه پرداختی خارج از چارچوب فوق تحت هر عنوان ممنوع بوده و تخلف محسوب میگردد و وفق مقررات موضوعه عمل خواهد گردید. شهرداری تهران موظف است گزارش تحقق درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و عملکرد اعتبارات هزینهای، تملک داراییهای مالی و سرمایهای خود را اعم از نقدی و غیرنقدی و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را به تفکیک پروژهها و فعالیتها هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
تبصره دوم (2)ـ شهرداری تهران موظف است اعتبارات مصوب هزینهای، تملک داراییهای مالی و تملک داراییهای سرمایهای و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مفاد تبصرههای این مصوبه را تا پایان اسفندماه سال 1394 به کلیه واحدها، مناطق و سازمانها و شرکتهای وابسته ابلاغ نماید. کلیه واحدها و مناطق موظفند فعالیتهای هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای و تملک دارایی مالی خود را در چارچوب موافقتنامههایی که تا پایان خردادماه 1395 با معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا مبادله میکنند به انجام رسانند. لازم به توضیح میباشد که میبایست حداقل نود درصد(90%) موافقتنامهها از نظر ریالی تا پایان خردادماه مبادله گردیده و مابقی ده درصد (10%) در اختیار شهردار تهران تا پایان شهریورماه 1395 نهایی گردد. همچنین شهرداری تهران موظف است مطالعات توجیهی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیستمحیطی، سلامت و پدافند غیرعامل، دسترسپذیری هر یک از پروژههای تملک دارایی سرمایهای غیرمستمر جدید را مطابق مفاد دستورالعمل ابلاغی «نظام پذیرش پروژههای تملک داراییهای سرمایهای غیرمستمر»، پیوست موافقتنامههای مبادله شده با معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا قرار داده و یک نسخه از آن را به همراه پیوستهای مربوطه پروژههای جدید، به کمیسیونهای شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
تبصره سوم (3)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود به منظور جبران کسری هزینههای شرکت بهرهبرداری مترو معادل سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال در قالب بودجه مصوب سال 1395 از محل مازاد درآمدها و ردیفهای هزینهنشده هر ماهه معادل یک دوازدهم رقم فوقالذکر را به صورت نقد به شرکت مذکور پرداخت نموده و در ردیف 2010201 تحت عنوان «شرکت بهرهبرداری مترو» علاوه بر اعتبار مصوب به عنوان بدهی منظور نموده تا پس از واریز بدهی دولت از محل سهم مربوطه به حساب شهرداری تهران مستهلک گردد.
تبصره چهارم (4)ـ شهرداری تهران مکلف است در راستای اصلاح ساختار، متناسبسازی سازمان شهرداری و برونسپاری خدمات، طبق مفاد ماده 117 مصوبه برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران از محل اعتبارات مندرج در ردیف 616110334 بودجه هزینهای، در چارچوب مقررات نسبت به بازنشستگی، بازنشستگی انگیزشی یا بازخریدی داوطلبانه در مجموع معادل چهار درصد (4%) از نیروی انسانی شاغل غیرکارشناسی واحدها و مناطق اقدام نماید. شهرداری تهران مجاز است از محل اعتبارات مندرج در ردیف عنوانشده نسبت به تأمین پنجاه درصد (50%) از هزینههای بازنشستگی یا بازخریدی کارکنان سازمانها و شرکتهای وابسته خود مشروط بر عدم جایگزینی نیروی جدید اقدام نماید و اعتبار مورد نیاز جهت بازنشستگی یا بازخریدی تا هفتصد (700) نفر از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را از محل ردیف 202090573 که به عنوان «کمک هزینهای» منظور شده است، هزینه نماید. اعتبار مزبور توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و پس از حصول اطمینان از اقدام عملی شرکت واحد اتوبوسرانی به طور مستقیم به ذینفعان قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره پنجم (5)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود؛ اعتبار مندرج در ردیف 6170301 این مصوبه تحت عنوان «حمایت از مؤسسات عمومی و عامالمنفعه غیردولتی» را تا سقف دو میلیارد (2.000.000.000) ریال برای یک بار در هر مورد و ردیف 6170201 این مصوبه تحت عنوان «حمایت از اشخاص حقیقی» را تا سقف دویست میلیون (200.000.000) ریال و «مؤسسات خصوصی» را تا سقف پانصد میلیون (500.000.000) ریال برای یک بار در هر مورد، با تشخیص و دستور شهردار تهران در سال پرداخت نماید. پرداخت اضافه بر سقفهای تعیینشده فوق مستلزم اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران میباشد.
تبصره ششم (6)ـ شهرداری تهران مجاز است در صورت وقوع حوادث پیشبینینشده اعم از؛ سیل، طوفان، زلزله، آتشسوزی و موارد مشابه در شهر تهران، از سرجمع اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای جهت کنترل اوضاع و عادیسازی وضعیت، هزینه عملیات مربوطه را تأمین و پرداخت نموده و مراتب را در اصلاحیه بودجه منظور و گزارش عملکرد این تبصره را به همراه تشریح عوامل مؤثر در وقوع حوادث مربوط را تا قبل از پایان سال مالی جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
تبصره هفتم (7)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود از اشخاص حقیقی و حقوقی تابعه که در زمان اشتغال و همچنین پس از پایان مأموریت خدمتی در شهرداری و شورای شهر (مطروحه در زمان اشتغال)، انجام وظیفه کرده باشند و در مراجع قضایی و انتظامی از آنان اقامه دعوی شود، با اتخاذ تدابیر مناسب حمایت حقوقی و قضایی به عمل آورده و وثائق مورد نیاز را از محل املاک شهرداری تأمین و سایر هزینهها و خسارات ناشی از دعاوی فوق را در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه از محل اعتبارات ردیف 6170201 این مصوبه پرداخت نماید.
تبصره هشتم (8)ـ شهرداری تهران مجاز است؛
االف- اعتبار مندرج در ردیف 6170401 بودجه سرمایهای این مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پیشبینینشده تملک داراییهای سرمایهای» را جهت تأمین هزینه پروژههای اضطراری و خطرآفرین پیشبینینشده توزیع نماید. ایجاد تعهد برای سالهای بعد از محل اعتبار ردیف مذکور مجاز نمیباشد. همچنین از ردیف اعتبار مذکور بابت پروژههای اضطراری و خطرآفرین و گودبرداریهای رهاشده در سطح شهر تهران هزینه نماید.
ب- اعتبار مندرج در ردیف 6170501 بودجه هزینهای این مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پیشبینینشده هزینهای» را در برنامههایی که دارای ماهیت هزینهای بوده و از شرایط اضطرار و خطرآفرین برخوردارند هزینه نماید. تخصیص اعتبار از این محل به منظور پرداختهای پرسنلی ممنوع است.
تبصره نهم (9)ـ شهرداری تهران مجاز است در صورت وصول مطالبات «شرکت نوسازی عباسآباد» از واحدها و سازمانهای خارج از شهرداری تهران که در محدوده اراضی عباسآباد مستقر هستند، معادل پنجاه درصد (50%) از میزان مطالباتی که وصول میشود را جهت توسعه زیرساختهای مورد نیاز عباسآباد مازاد بر اعتبارات مصوب به شرکت نوسازی عباسآباد تخصیص داده تا بر اساس طرح مصوب هزینه نموده و در تفریغ بودجه سال 1394 منظور نماید.
تبصره دهم (10)ـ شهرداری تهران موظف است در راستای سیاستهای ابلاغی «اقتصاد مقاومتی» که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است، در برنامههای اجرایی خود در اعتبارات هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای، صرفهجویی نموده و در جهت ارتقاء بهرهوری و استفاده بهینه از نیروهای کارآمد اقدامات لازم را معمول داشته و گزارش عملکرد آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
تبصره یازدهم (11)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود از خدمات کارکنان یگان حفاظت شهرداری تهران همچنین از کارکنان نیروی انتظامی، در موارد خاص در ساعات غیرموظف جهت تامین امنیت بوستانهای شهری و موارد مشابه استفاده نماید و حقالزحمه آنان را به ازای هر نوبت کاری (5 ساعته) به ترتیب افسران ارشد: سیصد هزار (300.000) ریال، افسران جزء: یکصد و نود هزار (190.000) ریال، درجهداران: یکصد و هشتاد هزار (180.000) ریال و مأمورین وظیفه: یکصد و چهل هزار (140.000) ریال از محل اعتبارات ردیف 6080506 پرداخت نماید.
تبصره دوازدهم (12)ـ به شهرداری تهران اجازه داده می شود در اجرای ماده شش قانون تاسیس کتابخانههای عمومی کشور، از محل نیم (0/5) درصد از درآمدهای نقدی محقق شده شهرداری تهران (بدون احتساب منابع غیر نقدی و منابع حاصل از واگذاری داراییهای سرمایهای و داراییهای مالی) برای نگهداری کتابخانههای عمومی شهر هزینه نموده و از این محل، مبلغ شصت میلیارد (60.000.000.000) ریال نیز مستقیماً به حساب «انجمن کتابخانههای عمومی شهر تهران» اختصاص و گزارش عملکرد آن را به «رئیس هیات امنای انجمن کتابخانههای شهر تهران» ارائه نماید.
تبصره سیزدهم (13)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود، با رعایت صرفه و صلاح و رعایت مقررات آییننامه مالی و معاملاتی شهرداری، نسبت به تصویب و انجام معامله با وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران تا سقف چهارصد میلیارد (400.000.000.000) ریال، املاک هفتصد و پنجاه میلیارد (750.000.000.000) ریال و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی تا سقف دویست میلیارد (200.000.000.000) ریال، املاک سیصد و پنجاه میلیارد (350.000.000.000) ریال) اقدام نماید. ارقام اعلامی، سقف قطعی معاملات حتی با لحاظ بیست و پنج درصد (25%) افزایش احتمالی پیشبینیشده در آییننامههای مالی و معاملاتی میباشد و شهردار تهران مجاز است اختیارات موضوع این تبصره را تا سقف پنجاه درصد (50%) از ارقام تعیین شده به هر یک از معاونان، مدیران کل و مدیران واحدهای ستادی مورد نظر و مناطق شهرداری تهران تفویض نماید. در صورتی که معاملاتی بیش از ارقام مندرج در این تبصره ضرورت یابد، پیشنهادات لازم را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.
تبصره چهاردهم (14)ـ کلیه وجوه دریافتی بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، تابلوهای معرف کاربری تبلیغاتی، عوارض پنج درصد (5%) حمل و نقل پایانههای مسافربری برونشهری، اجرای مصوبه نحوه مدیریت و بهرهبرداری از فضاهای عمومی برج میلاد و عوارض ایمنی ساختمانها، عوارض حمل و نقل ریلی و سایر درآمدهای حاصله از اخذ عوارض و فعالیتهای سازمانها و شرکتهای وابسته میباید به حساب درآمد شهرداری تهران واریز شود. شهرداری تهران موظف است؛
الفـ پس از وصول درآمدهای یاد شده طبق بودجه مصوب سازمانها و شرکتهای وابسته در وجه سازمانها و شرکتهای واریزکننده پرداخت نماید.
بـ بر اساس موافقتنامههای متبادله با معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در راستای ایفای وظایف و مأموریتهای شهرداری تهران هزینه نماید.
جـ معادل (بیست درصد) 20% منابع وصولی بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را طبق ردیف اعتباری 201010373 به مصرف تملک داراییهای سرمایهای مترو اختصاص دهد. شهرداری تهران مبلغ مذکور را در اجرای مفاد این تبصره طبق ردیف اعتباری مصوب مستقیماً به حساب شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) واریز خواهد نمود.
دـ در اجرای ماده 141 برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران (به شرح ذیل) پس از کسر مابهالتفاوت درآمد و هزینه عملیاتی حاصل از دوره فعالیت مالی خود را به صورت علیالحساب هر ماهه معادل به حساب خزانه شهرداری تهران واریز نماید.
1ـ سازمان حمل و نقل و ترافیک مبلغ یک هزار میلیارد (1.000.000.000.000) ریال
2ـ شرکت همشهری مبلغ سیصد میلیارد (300.000.000.000) ریال
3ـ شرکت شهروند مبلغ سیصد میلیارد (300.000.000.000) ریال
4ـ سازمان زیباسازی مبلغ سیصد میلیارد (300.000.000.000) ریال
5ـ شرکت ارتباط مشترک شهر مبلغ سیصد میلیارد (300.000.000.000) ریال
تبصره پانزدهم (15)ـ مبلغ یکصد و بیست میلیارد (120.000.000.000) ریال اعتبار مندرج در ردیف 503010137 این مصوبه تحت عنوان «اجرای طرحهای عمرانی حریم» با هماهنگی فرمانداری تهران در روستاهای منتخب و پروژههای مورد تأیید فرمانداری تهران و سایر فرمانداریهای ذیربط هزینه خواهد شد.
تبصره شانزدهم (16)ـ شهرداری تهران موظف است وظایف و مأموریتهای ردیف 202090672 با مبلغ یکصد و شصت میلیارد (160.000.000.000) ریال تحت عنوان «راهبری و نگهداری مدیریت جایگاههای عرضه گاز طبیعی شرکت واحد (cng)»، ضمن فراهم نمودن زمینه واگذاری جایگاههای عرضه گاز طبیعی و رفع مشکلات حقوقی به متقاضیان و بخش خصوصی واگذار نماید.
تبصره هفدهم (17)ـ شهرداری تهران موظف است در رابطه با پروژههای سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی در چارچوب اساسنامه سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهر تهران موارد ذیل:
الف) قدرالسهم سرمایهگذاری شهرداری در پروژههای مذکور را در چارچوب ضوابط و مقررات (بویژه مصوبات شورای اسلامی شهر تهران) بر اساس قراردادهای مشارکتی در بخش درآمدها و منابع غیرنقدی شهرداری تهران ثبت نموده و معادل آن را به عنوان هزینه سرمایهگذاری در پروژههای مشارکتی منظور نماید.
ب) انجام پروژههای مشارکتی به روش ppp (مشارکت بخش عمومیـ خصوصی) و bot در اولویت سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی قرار گیرد.
ج) تا سقف سی هزار میلیارد ریال (30.000.000.000.000 ریال) به عنوان آورده شهرداری در پروژههای مشارکتی سهیم شود و مازاد بر سقف تعیینشده در این بند را جهت بررسی و تصویب مجدد به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
د) از ابتدای سال 1395 مشارکت شهرداری تهران در پروژههای مشارکتی پس از ارائه فهرست پیشنهادی پروژهها و مشخصات کلی و طرح توجیهی آنها به شورای اسلامی شهر تهران و پس از تأیید شورا (کمیسیون تلفیق) قابل اقدام خواهد بود. فهرست مذکور در هر سال به عنوان پیوست بودجه مصوب سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی تصویب و ابلاغ میگردد.
هـ) واگذاری و فروش قدرالسهم پروژههای مشارکتی منوط به حداقل بیست درصد (20%) پیشرفت فیزیکی و ارزشگذاری با فرض تکمیل بودن پروژه به قیمت روز میباشد.
و) فروش قدرالسهم شهرداری در پروژههای مشارکتی توسط سازمان سرمایهگذاری در صورت فروش قسطی، اقساط حداکثر 24 ماهه به صورت «نقد» و «غیرنقد» و با رعایت کلیه قوانین صورت گرفته و در دفاتر شهرداری تهران ثبت و ضبط گردد.
ز) انجام کلیه پروژههای مشارکتی با راهبری سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی صورت پذیرد.
تبصره هجدهم (18)ـ در راستای اجرای مصوبه «مساعدت به کارکنان شهرداری تهران و سازمانهای تابعه در پرداخت عوارض صدور پروانه مسکونی» مصوب دویست و چهلمین جلسه رسمی - علنی - فوقالعاده شورای اسلامی شهر تهران به تاریخ 1388/9/8، شهرداری تهران موظف است معادل مبالغ عوارض ساخت و ساز هر یک از کارکنان شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران را (حداکثر تا سقف سیصد میلیون ریال) در ردیفهای درآمدی مربوطه ثبت و معادل مبالغ مذکور را به سرجمع اعتبار ردیف 6170201 بودجه هزینهای این مصوبه افزوده و مراتب را در تفریغ بودجه منعکس نماید. ()
تبصره نوزدهم (19)ـ انتشار هرگونه نشریه در واحدهای ستادی، مناطق، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران ممنوع است و هرگونه اطلاعرسانی صرفاً از طریق نشریه خبری روابط عمومی و بینالملل شهرداری تهران «همگامان» و نشریات تخصصی دارای مجوز از شورای اسلامی شهر تهران مجاز میباشد.
تبصره بیستم (20)ـ شهرداری تهران موظف است؛ مبلغ دویست میلیارد (200.000.000.000) ریال اعتبار منظورشده در بودجه مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با رعایت موارد ذیل به مصرف رساند:
الفـ کلیه پروژههای پژوهشی موضوع این تبصره در چارچوب اسناد «طرح راهبردی و ساختاری»، «برنامه مصوب پنجساله دوم شهرداری تهران» و مصوب بند «ج» و دستورات جلسه یا درخواست شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.
بـ به منظور جلوگیری از تکرار و رهگیری و بهرهگیری از نتایج آن دسته از پروژههای پژوهشی که مستقیماً توسط واحدهای اجرایی (مناطق 22 گانه و معاونتهای تخصصی)، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران انجام میگیرد، واحدهای یاد شده موظفاند عناوین پژوهشهای مورد نظر خود را در سامانه پژوهشیار که در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران استقرار مییابد، ثبت نماید. این گروه از پروژهها مشمول مفاد بندهای «الف» و «ب» این تبصره نمیباشند.
جـ شهرداری تهران موظف است فهرست پروژههای مورد نظر را تا آخر فروردینماه سال 1395 به کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد و کمیسیون مذکور حداکثر ظرف مدت پانزده روز نظر نهایی خود را اعلام و در صورت عدم اعلام نظر در زمان مقررشده، شهرداری تهران نسبت به اجرایی نمودن پروژههای مطالعاتی اقدام مینماید.
تبصره بیست و یکم (21)ـ شهرداری تهران موظف است بودجه هزینهای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مندرج در بخش بودجه عمومی، ذیل مادهواحده بودجه مصوب سال 1395 شهرداری تهران را طبق؛
الفـ مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس اجرای سیاستها و برنامههای سالیانه ابلاغی به آن مجموعه، پس از تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک کارسازی نماید. (مشروط به ارائه بانک اطلاعات خودروها و موتورسیکلتهای شهر تهران توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور صدور قبوض عوارض سالیانه)
بـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود چنانچه در اثر اقدامات راهنمایی و رانندگی میزان وصول عوارض خودرو و موتورسیکلت در سال 1395، در مقایسه با عملکرد سال قبل افزایش داشته باشد، معادل بیست درصد (20%) از مبلغ افزایش وصولی را تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال در قالب اعتبارات ردیف 6170301 پس از تأیید معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورا به صورت کمک به راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ پرداخت نماید.
تبصره بیست و دوم (22)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود به منظور اجرای طرحهای عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، ترافیکی و شهرسازی در مناطق 22 گانه؛
الف- مطالبات دستگاههای دولتی و عمومی غیردولتی، نهادها و نیروهای مسلح بابت املاک و مستغلات واقع در طرحهای مصوب را پس از توافق، برابر قوانین و مقررات تهاتر نموده و عملیات مالی مربوطه را تا سقف پانزده هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال در ردیفهای درآمد و هزینه ثبت نماید. در صورت نیاز مازاد بر سقف مصوب میبایست با مجوز شورای اسلامی شهر تهران انجام پذیرد.
بـ تملک املاک و مستغلات واقع در طرحهای مصوب که قابلیت تهاتر در ملک ذینفع (همان پلاک ثبتی) را داشته باشد، در چارچوب قوانین و مقررات حسب مورد توافق و تهاتر نموده و عملیات مالی مربوطه تا سقف هشتصد میلیارد (800.000.000.000) ریال را در ردیفهای درآمد و هزینه ثبت نماید.
ج- در اصلاح هندسی نقاط مورد نیاز معابر، میادین، تقاطعها و غیره جهت روانسازی ترافیک خودروها در گذرها و معابر شهری بزرگراهی و غیربزرگراهی، املاک معارض این طرحها را تا سقف یک هزار و پانصد میلیارد (1.500.000.000.000) ریال تملک و مطالبات ذینفعان را با هماهنگی و تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک تهاتر نموده و عملیات مالی مربوط، را در ردیفهای درآمد و هزینه ثبت نماید. شهرداری تهران موظف است در صورت افزایش عملیات مالی ناشی از اجرای این تبصره، نسبت به اعتبارات ردیفهای تصویب شده در این بودجه، مبالغ درآمد و هزینه انجام شده را در تفریغ بودجه سال 1395 منظور و ارائه نماید.
تبصره بیست و سوم (23)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود بر اساس قانون «مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی» در «اجرا» و «تملک املاک» معارضین پروژههای ذیل از محل منابع داخلی و سرمایهگذاری بخش خصوصی، مؤسسات مالی و اعتباری و بانکها، املاک و مستغلات واقع در این پروژهها را حسب مورد، تهاتر نموده و ضمن ثبت عملیات مالی مربوطه، ردیفهای درآمد و هزینه را در تفریغ بودجه منظور و ارائه نماید.
1ـ تملک املاک واقع در مسیر خطوط مترو، سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال
2ـ تملک املاک و اجرای طرح باغسار تفرجی رود دره اوینـدرکه (اسلامآباد)، دو هزار و پانصد میلیارد (2.500.000.000.000) ریال
3ـ تملک املاک پروژه بزرگراه شهید حاج کاظم رستگار (دولتآباد) و شهید شوشتری، هشتصد میلیارد (800.000.000.000) ریال
4ـ تملک املاک پروژه 76 متری سعیدآباد (شهید بروجردی)، پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال
5ـ تملک املاک و اجرای پروژه ساماندهی دره فرحزاد، دو هزار و پانصد میلیارد (2.500.000.000.000) ریال
6ـ تملک املاک پروژه اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال
7ـ تملک املاک و ادامه اجرای پروژه بزرگراه یادگار امام(ره)، هشتصد میلیارد (800.000.000.000) ریال
8ـ تملک املاک و اجرای پروژههای طرح آمایش، بهسازی و ساماندهی منطقه 12، دو هزار میلیارد (2.000.000.000.000) ریال پس از ارائه برنامه اجرایی توسط شهرداری تهران و تصویب آن در شورای اسلامی شهر تهران
9ـ تملک املاک و اجرای پروژه بیمارستان مغز و اعصاب امام رضا(ع) مبلغ سیصد و پنجاه میلیارد (350.000.000.000) ریال؛ مشروط به:
ـ عضویت یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان عضو هیئت مدیره
ـ ارائه خدمات درمانی توسط بیمارستان به شهرداری تهران به میزان سهم تعیینشده در اساسنامه اصلاحی بیمارستان 10ـ تملک املاک و اجرای پروژه مرکز مبارزه با سرطان، سیصد و پنجاه میلیارد (350.000.000.000) ریال؛ مشروط به ارائه خدمات درمانی توسط بیمارستان به شهرداری تهران در ازای مبلغ مذکور
11ـ تملک املاک و اجرای پروژههای مراکز فرهنگیـ مذهبی شهید تهرانیمقدم، شهید شاطری و شهید شوکتپور، هزار میلیارد (1000.000.000.000) ریال پس از ارائه برنامه اجرایی توسط شهرداری تهران و تصویب آن در شورای اسلامی شهر تهران
12ـ تملک و اجرای خط مترو از خیابان فاطمی تا میدان تجریش (ایستگاه جماران)، ده هزار میلیارد (10.000.000.000.000) ریال (پس از تصویب در شورای اسلامی شهر تهران و مراجع ذیربط)
تبصره بیست و چهارم (24)ـ با توجه به ضرورت نظارت بر نحوه دریافت کارمزد سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران، سهم کارمزد (بالاسری) هر یک سازمانها و شرکتهای مذکور در قبال اجرای پروژههای عمرانی واگذاری از محل بودجه عمومی شهرداری تهران نباید بیش از سه درصد (3%) اعتبارات مربوطه در سقف تعیینشده مندرج در موافقتنامه باشد.
تبصره بیست و پنجم (25)ـ مبلغ یکصد و شصت میلیارد (160.000.000.000) ریال اعتبار مندرج در ردیف 202040273 بودجه هزینهای تحت عنوان «کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی» فقط در جهت؛
1ـ اعطای وام قرضالحسنه به رانندگان تاکسی مطابق آییننامه انضباطی
2ـ اعطای وام جهت جایگزینی خودروهای فرسوده
3ـ پرداخت کمک هزینه انجام معاینه فنی و تعمیرات مورد نیاز تاکسیها
4ـ کمک به تأمین پوشش بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی و افراد تحت تکفل 5ـ کمک جهت اخذ دفترچه خدمات درمانی صرفاً برای رانندگان بالای پنجاه (50) سال سن و افراد تحت تکفل هزینه خواهد شد.
تبصره بیست و ششم (26)ـ شهرداری تهران مکلف است؛
الفـ مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شدهاند را از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف سه هزار میلیارد (3.000.000.000.000) ریال تهاتر نموده و ضمن ثبت عملیات مالی مربوطه، مراتب را در تفریغ بودجه لحاظ نماید.
بـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود مابهالتفاوت سود بانکی تسهیلات اعطایی مسکن به ساکنین بافتهای فرسوده بابت نوسازی بافتهای مذکور را با اولویت تجمیع پلاکهای ریزدانه و بازگشایی معابر تا سقف نه درصد (9%) از سود تسهیلات اخذ شده از محل اعتبارات ردیف 616040169 تأمین و بر اساس دستورالعمل اجرایی آن که توسط شهردار تهران ابلاغ میگردد پرداخت نماید.
جـ در راستای نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شهر نسبت به بسترسازی و تهیه زیرساختهای شهری در این بافتها شامل بازگشایی معابر، تأمین سرانه فضای سبز با اولویت بازگشایی معابر از محل ردیف 506030171 بودجه املاک شهرداری تهران با هماهنگی سازمان نوسازی شهر تهران هزینه نماید.
تبصره بیست و هفتم (27)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود؛
الفـ در صورت تحقق منابع اعتباری از محل فاینانس (اعم از داخلی و خارجی) در سال جاری، نسبت به تأمین مالی پروژهها با اولویتهای ذیل علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام نماید.
1ـ بابت خطوط 3، 6 و 7 مترو تا سقف دو میلیارد (2.000.000.000) یورو برای فاینانسهایی که به تصویب هیئت محترم دولت نیز رسیده است اقدام نموده یا معادل ریالی منابع تحققیافته در حسابهای درآمد و ردیفهای اعتباری منظور نماید.
2ـ ردیف 209221623 تحت عنوان «احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت و تقاطعهای مربوطه» به مبلغ دو هزار میلیارد (2.000.000.000.000) ریال
3ـ ردیفهای 107020223 و 203060423 تحت عناوین «احداث مسجد برج میلاد» و «احداث پارکینگ طبقاتی توسعه برج میلاد» به مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد (1.500.000.000.000) ریال از طریق فاینانس
4ـ ردیف 203060523 تحت عنوان «احداث پارکینگ طبقاتی نیایش» به مبلغ هفتصد میلیارد (700.000.000.00) ریال از طریق bot
5ـ ردیف 209245623 تحت عنوان «احداث تونل شهید احمد متوسلیان حد فاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا آزادگان» به مبلغ هفت هزار میلیارد (7.000.000.000.000) ریال از طریق bot
6ـ «برنامه افزایش ایمنی و بهرهوری معابر بابت توسعه سیستمهای هوشمند حمل و نقل و ترافیک» تا سقف مبلغ هجده هزار میلیارد (18.000.000.000.000) ریال از طریق bot
بـ نسبت به کارگزاری تملک معارضین و اجرای پروژه احداث پژوهشگاه و بیمارستان رویان از محل منابع شهرداری تهران و به نیابت از مجری طرح اقدام نماید.
جـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداری تهران، دیون، تعهدات سنواتی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، املاک تصرفی تا سقف شصت هزار میلیارد (60.000.000.000.000) ریال و بدهیهای سررسید شده سالهای گذشته به بانکها و موسسات مالی (ارزی و ریالی) تا سقف بیست هزار میلیارد (20.000.000.000.000) ریال بابت تسهیلات اخذشده را تهاتر و تسویه و مراتب را در تفریغ بودجه منظور نماید.
تبصره بیست و هشتم (28)ـ شهرداری تهران موظف است در خصوص وصول سهم و تعهدات پرداختنشده سالهای قبل دولت و سایر مطالبات، طبق گزارشی که ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه ارائه خواهد نمود مراتب را به هیأت محترم دولت و سایر دستگاههای حاکمیتی اعلام و پیگیریهای لازم را معمول نموده و پس از وصول، موارد مرتبط را در اصلاحیه بودجه سال 1395 درج و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. در این راستا پیگیری اجرای آن تعداد از مواد برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران (1397-1393) که مستلزم همکاری و هماهنگی با دولت است، الزامی میباشد.
تبصره بیست و نهم (29)ـ شهرداری تهران مجاز است کلیه اعتبارات اختصاصیافته به مأموریت اجتماعی و فرهنگی را که در قالب کمک (اعم از هزینهای یا سرمایهای) تخصیص مییابد، به محض پرداخت و با اخذ رسید واحد دریافتکننده بر اساس دستورالعمل ابلاغی شهردار تهران به حساب هزینه قطعی منظور نماید. اعتبارات اختصاص یافته با عنوان «حمایت» مشمول این تبصره نمیگردد.
تبصره سیام (30)ـ به شهرداری تهران اجازه داده میشود، بخشی از درآمدهای حاصله و مانده حسابهای بانکی مخصوص سپرده و جاری بجز حساب سپرده پیمانکاران و معاملات خود را نزد هر یک از بانکها که با شهرداری تهران همکاری مینماید به صورت سپرده جاری و سرمایهگذاری مدتدار تودیع نموده و سود مربوطه را در ردیف 140103 تحت عنوان «درآمد حاصل از وجوه و سپردههای شهرداری» ثبت نماید.
تبصره سی و یکم (31)ـ شهرداری تهران موظف است ضمن تجدید ارزیابی مجدد در راستای شفافسازی عملکرد شرکتها و سازمانهای تابعه تحقق منابع درآمدی، مالالاجاره املاک و داراییهای ثابت در اختیار واحدهای مذکور را به روز رسانی نموده و نقداً اخذ و به حساب درآمد عمومی شهرداری تهران در ردیف 140201 بخش منابع این مصوبه تحت عنوان درآمد مالالاجاره ساختمانها و تأسیسات واریز نماید.
تبصره سی و دوم (32)ـ شهرداری تهران مجاز است به منظور انجام تعهدات برنامه 5 ساله در مورد احداث و تکمیل پروژههای توسعه حمل و نقل ریلی (مترو) و اتوبوسرانی از سرمایهگذاران خارجی استفاده نماید.
تبصره سی و سوم (33)ـ شهرداری تهران مجاز است به منظور بهبود کیفیت سیمای شهر و آسایش شهروندان و ایجاد زیرساختهای اساسی و کاهش ترافیک، نسبت به انجام مطالعات امکانسنجی برای انتقال «پایانههای اتوبوس برونشهری غرب و جنوب» به حریم شهر و عملیاتی نمودن انتقال آنها اقدام لازم را به عمل آورد.
تبصره سی و چهارم (34)ـشهرداری تهران موظف است؛
الفـ بابت عوارض ساختمانهای شهرداری حداکثر تا مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد (150.000.000.000) ریال به سرجمع درآمد و هزینه شهرداری اضافه نموده و آن را در تفریغ بودجه اعمال نماید. افزایش درآمد مذکور مشمول پاداش انگیزشی کارکنان مؤثر در وصول درآمدهای پایدار نخواهد بود.
بـ تسهیلات تشویقی پرداخت عوارض مرتبط با صدور پروانه ساختمانی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مطالبات غیرنقد از شهرداری تهران اعمال گردد.
تبصره سی و پنجم (35)ـ شهرداری تهران موظف است؛ در راستای تحقق منابع مورد نیاز شهر تهران با بهرهگیری از تبصرههای بودجه سال 1395 کل کشور نسبت به موارد ذیل اقدام نموده و از این محل جهت احداث خطوط مترو (مطابق اهداف پیشبینیشده در برنامه پنجساله دوم) توسعه ناوگان اتوبوسرانی برقی، افزایش واگنها و توسعه ناوگان مترو و تامین تاکسیهای هیبریدی یا برقی و تامین موتورسیکلتهای برقی اقدام نماید.
1ـ بر اساس بندهای مرتبط در قانون بودجه سال 1395 کل کشور، برای تامین مالی پروژههای بودجه مصوب، نسبت به انتشار اوراق مشارکت، صکوک و بهرهگیری از سایر ابزارهای مالی اقدام نماید. همچنین شهرداری تهران میتواند نسبت به تامین مالی از طریق انتشار اوراق صکوک اجاره و پیشبینی بازپرداخت اصل و فرع آن در ردیفهای بودجهای سالهای بعد (1396به بعد) اقدام نماید و همچنین از خدمات و منابع مالی کلیه بانکها و موسسات مالی و اعتباری در راستای اعتبارات نقدی (اخذ تسهیلات، برات کارت و سایر روشهای تامین مالی) استفاده نماید.
2ـ با توجه به بند مرتبط در تبصره قانون بودجه سال 1395 کل کشور (موضوع ابقاء سهمیه باقیمانده جزء «ق» بودجه سال 1393) که به منظور اجرای طرحهای بهینهسازی، کاهش گازهای گلخانهای و کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف حمل و نقل با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راههای اصلی بینشهری تولید خودروهای کممصرف، به وزارت نفت اجازه داده شده با متقاضیان و سرمایهگذاران بخش خصوصی و عمومی به روش بیع متقابل تا معادل ریالی پانصد میلیون (500.000.000) دلار با اولویت استفاده از تجهیزات ساخت داخل قرارداد منعقد نماید. شهرداری تهران موظف است نسبت به تامین منابع مورد نیاز طرحها و پروژههای قابل تطبیق با مفاد تبصره فوقالذکر از طریق عقد قرارداد با وزارت نفت اقدام نماید. (در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1395)
تبصره سی و ششم (36)ـ به منظور نظارت بر عملکرد بودجه هزینهای مأموریتهای اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ریز برنامههای کلیه اعتبارات مندرج در ردیفهای این مأموریت و همچنین برنامههای اجرایی سازمان فرهنگی و هنری، مؤسسه همشهری و معاونت فرهنگی و اجتماعی باید حداکثر تا پایان فروردینماه سال 1395 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی رسیده و این کمیسیون موظف است گزارش نظارتی دورهای خود از چگونه عملکرد برنامهها و اعتبارات فوقالذکر را به صورت گزارشهای سهماهه در طول سال 95 تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.
تبصره سی و هفتم (37)ـ شهرداری تهران موظف است در راستای ترویج فرهنگ شهروندی و ارتقاء سطح فرهنگپذیری شهروندان تهرانی و سبک زندگی، در قالب دستورالعمل مشخصی که به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تصویب شورای اسلامی شهر تهران میرسد، دو درصد (2%) از اعتبارات نقدی معاونتها، سازمانها و شرکتهای وابسته به شهرداری (به استثناء اعتبارات هزینهای حقوق و مزایا و کمکها، اعتبارات تملک داراییهای مالی و اعتبارات کمکسرمایهای) را در چارچوب وظایف هر یک از مراکز مذکور در حوزههای فرهنگی و آموزشی مرتبط از طریق مراکز فوق هزینه نماید.
تبصره سی و هشتم (38)ـ شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد تبصرههای این مصوبه را هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.