laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2437/2912
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1397/02/11

تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی شهر تهران در سال 1397
مصوب 1397/02/09



مشاهده متن:

تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌رانی شهر تهران در سال 1397

ماده‌واحده:

در اجراي بند بيست و هفتم (27) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 مجلس شورای اسلامی و الحاقات و اصلاحات بعدي آن و با هدف توسعه و گسترش خطوط اتوبوسرانی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان از طریق اصلاح قیمت‌ها و واقعی نمودن نرخ خدمات حمل و نقل عمومی، موضوع ماده یکم (1) «قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت» مصوب 1386/9/18 و با عنايت به اجراي «قانون هدفمند نمودن يارانه‌ها» مصوب 88/10/15 مجلس شوراي اسلامي و الزام دولت به پرداخت کمک بلاعوض در راستای گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی و جبران زیان وارده به شهرداری­‌ها در اثر هدفمند نمودن یارانه‌ها، موضوع بند (د) و (ج) ماده هشتم (8) قانون مذکور و در اجراي ماده نودم (90) «قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم (44)» مصوب 1387/3/25 مجمع تشخیص مصلحت نظام داير بر «تجويز ارائه خدمات توسط بخش غير دولتي به قيمت تمام شده»، نرخ بلیت و کرايه خطوط اتوبوس‌راني و ميني‌بوس‌راني شهر تهران از زمان لازمالاجرا شدن این مصوبه به شرح جداول ذيل تعيين مي‌شود:

الف) نرخ کرایه جابجایی مسافر از طریق اتوبوس‌های بخش عمومی در سال 1397

نرخ کرایه در سال 1397 (ریال) طول معادل خط ردیف
5000 خطوط تا 10 کیلومتر 1
6500 خطوط بیش از 10 تا 15 کیلومتر 2
8000 خطوط بیش از 15 تا 20 کیلومتر 3
10000 خطوط بیش از 20 کیلومتر

4

ب) نرخ کرایه جابجایی مسافر از طریق اتوبوس‌های بخش خصوصی در سال 1397

نرخ کرایه در سال 1397 (ریال) طول معادل خط ردیف
6000 تا 2/5 کیلومتر 1
7000 بیش از 2/5 تا 5 کیلومتر 2
8000 بیش از 5 تا 7/5 کیلومتر 3
8500 بیش از 7/5 تا 10 کیلومتر 4
10000 بیش از 10 تا 12/5 کیلومتر 5
10500 بیش از 12/5 تا 15 کیلومتر 6
11000 بیش از 15 تا 17/5 کیلومتر 7
12000 بیش از 17/5 تا 20 کیلومتر 8
12500 بیش از 20 کیلومتر

9

ج) نرخ كرايه جابجایی مسافر از طریق ميني‌بوس‌ها و میدل‌باس‌های تحت نظارت شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در سال 1397:

نرخ کرایه در صورت پرداخت نقدی (ریال) طول معادل خط ردیف
5000 تا 2/5 کیلومتر 1
6000 بیش از 2/5 تا 5 کیلومتر 2
6500 بیش از 5 تا 7/5 کیلومتر 3
8000 4 بیش از 7/5 تا 10 کیلومتر 4
9500 بیش از 10 تا 12/5 کیلومتر 5
10000 بیش از 12/5 تا 15 کیلومتر 6
10000 بیش از 15 تا 17/5 کیلومتر 7
10500 بیش از 17/5 تا 20 کیلومتر 8
11000 بیش از 20 کیلومتر

9

توضیح: در صورت تجهیز ناوگان مینی‌­بوس و میدل­‌باس به دستگاه کارت بلیت الکترونیک، نرخ کرایه کارت بلیت اجرایی می­‌گردد.

د) نرخ کرایه جابجایی مسافر از طریق سرویس‌های دربستی در مناطق 22 گانه شهر تهران:

نرخ کرایه (ریال) نوع خودرو ردیف
ساعت مازاد (هر یک ساعت) سه ساعت اول
656,000 1,714,000 اتوبوس معمولی 1
784,000 2,372,000 اتوبوس مبله 2
784,000 2,883,000 اتوبوس ویژه 3
1,186,000 4,070,000 اتوبوس تشریفات 4
657,000 2,100,000 مینی‌بوس ویژه (کولردار)

5

هـ) نرخ کرایه جابجایی مسافر از طریق سرویس‌­های دربستی در حومه شهر تهران:

نرخ کرایه (ریال) نوع خودرو ردیف
ساعت مازاد (هر یک ساعت) سه ساعت اول
912,000 2,883,000 اتوبوس مبله 1
912,000 3,686,000 اتوبوس ویژه 2
1,035,000 5,000,000 اتوبوس تشریفات 3
784,000 2,628,000 مینی بوس ویژه (کولردار)

4

و) نرخ کرایه خودروهای مرکز خدمات حمل و نقل درون شهری سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنایی در سال 1397:

نرخ کرایه (ریال) نوع خودرو ردیف
به ازای هر یک سفر معادل حداکثر نرخ کرایه اتوبوس‌های عمومی ون 1
رایگان اتوبوس 2
معادل 50% بهای دربستی اتوبوس‌های معمولی ردیف 1 جدول (د) اتوبوس‌های دربستی گردشگری ویژه جانبازان

3

تبصره یکم (1)

به منظور تشویق شهروندان محترم و گسترش استفاده از کارت بلیت الکترونیک، به شهرداری تهران (شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه) اجازه داده می شود در صورت استفاده از کارت بلیت توسط مسافران حداکثر تا سقف پنجاه درصد (50%) نسبت به نرخ مصوب تخفیف اعمال نماید.

تبصره دوم (2)

شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه مکلف است در صورت عدم نصب و یا خرابی دستگاه کارت‌خوان اتوبوس، تا زمان نصب و یا تعمیر دستگاه، نسبت به ارایه سرویس به صورت رایگان توسط آن اتوبوس اقدام نماید.

تبصره سوم (3)

در اجرای تبصره سیزدهم (13) الحاقی به «قانون تاسیس شرکت واحد اتوبوس‌رانی در شهرها» مصوب 1351/12/21 که تعیین شرایط واگذاری امتیاز بهره‌برداری از خطوط را بر عهده انجمن شهر قرار داده است و با استناد به «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در خصوص انجام وظایف انجمن شهر توسط شورای اسلامی شهر، به شهرداری تهران (شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه) اجازه داده می‌شود، ضمن واگذاری بهره برداری خطوط به شرکت‌های خصوصی بعد از طی فرایند قانونی (مناقصه و مزایده)، نسبت به دریافت «حق بهره‌برداری از خطوط شرکت واحد» از شرکت‌های طرف قرارداد به ترتیب ذیل اقدام نماید:

1- شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه مجاز خواهد بود نسبت به واگذاری بهره برداری و مدیریت در بهره برداری خطوط اتوبوسرانی بخش عمومی به متقاضیان واجد شرایط بخش خصوصی بر اساس نرخ های مندرج در بند «ب» این مصوبه و با رعایت سهم بخش خصوصی به میزان حداقل هشتاد درصد (80%) از کل ناوگان اقدام نماید.

2- در خصوص خطوطی که بهره‌برداری آنها، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه به بخش خصوصی واگذار می‌گردد و همچنین قراردادهای جدیدی که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه منعقد یا تمدید می‌گردد، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می‌تواند نسبت به واگذاری بهره برداری از خطوط در قالب قرارداد خرید خدمت بر اساس میزان پیمایش و شرایط تعیین شده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس اقدام و متقابلاً از مسافران بر مبنای نرخ‌های مندرج در این مصوبه کرایه دریافت نماید و مابه التفاوت هزینه‌های انجام شده تا سقف اشاره شده در نرخ کرایه مصوب شورای اسلامی شهر تهران را به شرکت­های طرف قرارداد پرداخت نماید.

تبصره چهارم (4)

شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه مجاز است با توجه به مصوبه هیئت مدیره شرکت، بر اساس شاخص‌های ویژه‌ای نظیر خرید اتوبوس ملکی فاقد هر گونه یارانه، شیب خط، بار ترافیکی سنگین، تعداد مسافر کمتر از حد متعارف و معمول در برخی خطوط، سیستم تهویه، نوع سوخت، هزینه تعمیرات و غیره و با هدف حمایت از بخش خصوصی، از محل اعتبارات ردیف مربوطه در بودجه مصوب آن شرکت، نسبت به پرداخت کمک‌های بلاعوض نقدی و غیرنقدی تحت عناوینی از قبیل مابه ‌التفاوت قیمت بلیت اتوبوس و غیره به شرکت‌­ها و دارندگان اتوبوس‌های خصوصی و تعاونی تحت نظارت اقدام نماید.

تبصره پنجم (5)

به شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اجازه داده می شود در صورت ایجاد خطوط جدید و یا تغییرات در خطوط موجود، نرخ کرایه خطوط ایجاد شده یا تغییر یافته را مطابق با ضوابط ابلاغی شورای اسلامی شهر تهران و بر اساس طول مسیر و حجم مسافر تعیین و ابلاغ نموده و مراتب را به اطلاع شورای اسلامی شهر تهران برساند.

تبصره ششم (6)

برای نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت بیست و دو (22) لغایت پنج (5) بامداد معادل پنجاه درصد (50%) به نرخ‌های تعیین شده افزوده می‌شود.

تبصره هفتم (7)

به شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اجازه داده می شود برای نرخ کرایه خطوط جدید با اتوبوس و مینی‌بوس نو و یا نوسازی کامل ناوگان خطوط موجود توسط شرکت‌های بخش خصوصی در صورتی که کل اتوبوس‌های آن خط نوسازی کامل گردد، معادل پنجاه درصد (50%) به نرخ تعیین شده در جدول "ب" اضافه نماید.

تبصره هشتم (8)

شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه موظف است هرگونه خدمات جابجایی و اياب و ذهاب شهروندان در برنامه‌ها و مناسبت‌هاي مختلف از قبیل مناسبت‌های ملي، مذهبي، اعياد، برنامه‌ها و مسابقات ورزشي را حسب درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی از قبیل دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها، در قبال انعقاد قرارداد و یا توافقنامه و اخذ بهاي خدمات مربوطه به صورت نقدی، بر حسب تعداد، ساعات و نوع وسيله نقليه مورد بکارگیری از قبیل اتوبوس و ميني‌بوس به شرح بندهای (د) و (هـ) این مصوبه به انجام رساند. ارائه هر گونه خدمات دربستی با اعمال تخفیف از طریق ناوگان بخش عمومی و خصوصی در مناسبت‌های فوق در صورت تأیید شهردار تهران مجاز خواهد بود. شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه مکلف است گزارش عملکرد سالیانه (ریالی) این تبصره را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

تبصره نهم (9)

به شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه اجازه داده مي شود در صورت راه اندازي خطوط سرويس ويژه مدارس نرخ كرايه را بر اساس قيمت تمام شده محاسبه و اخذ نمايد.

تبصره دهم (10)

شهرداری تهران موظف است ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با «شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه» و «شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه» نسبت به صدور و اعطای کارت بلیت‌های رایگان و تخفیف‌دار ویژه اقشار خاص وفق مصوبه «نظام یکپارچه بلیت الکترونیک حمل و نقل عمومي شهر تهران» مصوب 1392/12/4، ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 اقدام نماید. همچنین با توجه به بند (الف) ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه خدمات ویژه به نابینایان تهران» مصوب 1392/07/23 شورای اسلامی شهر تهران ابلاغی به شماره 160/1809/14443 مورخ 1392/07/28 مبنی بر ارائه بلیت رایگان به نابینایان، شهرداری تهران موظف است کل هزینه مترتب را عیناً به شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه پرداخت نماید.

تبصره یازدهم (11)

شهرداری تهران موظف است اعتبارات مورد نیاز جهت اعمال تخفیف در ارائه خدمات دربستی در مناسبت‌ها، ارائه خدمات سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنایی، ارائه کارت بلیت‌های رایگان و دارای تخفیف ویژه اقشار خاص را پیش‌بینی و با در نظر گرفتن ردیف اعتباری مشخص در بودجه سالیانه معاونت حمل و نقل و ترافیک، جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

تبصره دوازدهم (12)

کلیه تخفیف‌هایی که به موجب مفاد این مصوبه برای اشخاص حقیقی یا حقوقی لحاظ می‌­گردد، صرفاً ناظر به اتوبوس‌های ملکی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه می‌باشد و در صورت اعمال تخفیف­‌های مذکور در خصوص اتوبوس‌های بخش خصوصی، مابه‌التفاوت قیمت ناشی از آن باید به بخش خصوصی پرداخت گردد.

تبصره سیزدهم (13)

به شهرداری تهران (شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه) اجازه داده می‌شود با توجه به افزایش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران به منظور جلب سرمایه‌گذار اعم از داخلی و خارجی جهت نوسازی و توسعه ناوگان و کاهش اثرات زیان‌بار سوخت‌های فسیلی در چرخه حمل‌ و نقل عمومی و حفظ سلامت شهروندان و در راستای به‌ کارگیری اتوبوس‌های با سوخت پاک و استاندارد نظیر اتوبوس برقی، هیبریدی، گازسوز و دیزل مجهز به فیلتر جذب دوده، نسبت به واگذاری بهره‌برداری از خطوط به بخش خصوصی بعد از طی فرایندهای قانونی (مناقصه و مزایده)، به شیوه خرید خدمت پیمایش مبنا برابر نظر کارشناس رسمی دادگستری و پس از تصویب هیئت مدیره و تأیید مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه (شورای اسلامی شهر تهران) اقدام نماید.

تبصره چهاردهم (14)

شهرداري تهران موظف است از سال 1398 لایحه تعیین نرخ كرايه خطوط اتوبوس‌راني و ميني‌بوس‌راني شهر تهران را همراه با لايحه بودجه سنواتي و به همراه گزارش حسابرس مورد تأييد شورا از قيمت تمام شده جابجايي مسافر در بخش عمومي و ناوگان خصوصي، به گونه‌اي ارائه نمايد كه سهم مسافران و شهرداري از تأمين هزينه‌هاي حمل و نقل در خطوط اتوبوس‌راني و ميني‌بوسراني تهران مشخص باشد و در جداول درآمد و هزينه‌ي شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه انعكاس يابد.