laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2569/10431
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1398/04/18


تفريغ بودجه سال 1396 شهرداري تهران

مصوب 1398/04/16


نوع سند:

نوع تصویر:
شماره صفحه
مشاهده همه تصاویر نسخه pdf (چاپ کلی)

تفريغ بودجه سال 1396 شهرداري تهران

ماده‌واحده:

در اجرای بند دوازدهم (۱۲) ماده هشتادم (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/03/01 و اصلاحات بعدی آن، گزارش حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بررسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران به شماره 02/9444/م مورخ 1398/03/11 (مشتمل بر ۱۳۰ برگ) که جزء لاینفک این مصوبه است، به عنوان سند تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به:

١- عدم لحاظ مازاد درآمد بر هزینه انباشته در پایان سال مالی ۱۳۹۵ به عنوان منابع بودجه سال 1396 به مبلغ ۳۱٫۲۶۴٬۶۸۶٬۰۰۰٬۰۰۰ (سی و یک هزار و دویست و شصت و چهار میلیارد و ششصد و هشتاد و شش میلیون) ریال به عنوان مازاد در آمد بر هزینه در سال ۱۳۹۵ بر اساس گزارش حسابرس منتخب شورا و نامشخص بودن چگونگی هزینه کرد یا ذخیر‌ه این مبلغ.

٢- عدم بررسی صورت ریز وام‌های دریافتی و نامشخص بودن میزان تعهدات انتقالی به سنوات آتی و عدم اظهار نظر حسابرس منتخب شورا در این خصوص.

۳- استنکاف شهرداری تهران از اجرای ردیف یکم از بند "الف" ذیل ماده واحده مصوبه «تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران » ابلاغی به شماره 160/2448/7358 مورخ 1397/3/22 که بر اساس آن شهرداری تهران موظف بوده است به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی، ضمن ارائه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری (واحد کار انجام شده) هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره‌گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام نماید،

گزارش مذکور به صورت مشروط و با رعایت بندهای زیر به تصویب می‌رسد:

الف) شهرداری تهران موظف است:

١- به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی، ضمن ارائه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری (واحد کار انجام شده) هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام نماید.

۲- در خصوص مازاد در آمد بر هزینه سال ۱۳۹۵ به مبلغ ۳۱٫۲۶۴٬۶۸۶٬۰۰۰٬۰۰۰ (سی و یک هزار و دویست و شصت و چهار میلیارد و ششصد و هشتاد و شش میلیون) ریال توضیحات خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. شایان ذکر است این مبلغ به عنوان منابع در تفریغ بودجه لحاظ نشده است. از این رو نحوه محل و چگونگی هزینه کرد مبالغ مازاد در آمد بر هزینه انباشت سالانه به طور کامل مشخص نمی‌باشد.

3- ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه، برنامه‌ی خود جهت اصلاح نظام بودجه ریزی و تفریغ بودجه را با توجه به مبانی حسابداری تعهدی به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۴- ضمن پاسخگویی درخصوص منابع محقق نشده نسبت به بهبود رویه‌های پیش بینی درآمدی در بودجه اقدام نماید.

۵- توضیحات خود در خصوص دلایل عدم تحقق منابع در بخش نقدی به مبلغ ۶٫۷۸۷ میلیارد ریال و در بخش غیر نقدی به مبلغ ۳٫۰۹۰ میلیارد ریال مشتمل بر جرائم رانندگی، عوارض صدور کارت تردد در محدوده طرح ترافیک، عوارض سینما و نمایش، عوارض آگهی تبلیغاتی، سهمیه از عوارض (موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده)، بهای خدمات از مهاجرین خارجی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری در بخش خصوصی، در آمد حاصل از پارکینگ و پارکومتر را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۶- گزارش خود در خصوص آخرین وضعیت دریافت درآمد حاصل از جرائم رانندگی و اقدامات صورت گرفته جهت وصول این درآمد و برنامه‌های آتی خود در این خصوص را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۷-با توجه به عدم بررسی جامع صورت ریز وام‌های دریافتی و نامشخص بودن میزان تعهدات انتقالی به سنوات آتی و عدم اظهار نظر حسابرس منتخب شورا، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه گزارشی از وام‌های اخذ شده و تعهدات انتقالی به سال‌های بعد را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۸-رویکرد شورا مبنی بر اولویت رعایت انضباط و مقررات ساخت و ساز نسبت به کسب درآمد مورد توجه قرار گیرد.

۹-با تهیه‌ی دستورالعمل‌های مناسب نسبت به اجرای کامل تبصره هفتم (۷) ماده صد (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها تلاش لازم را مبذول دارد.

۱۰-در خصوص عدم ثبت صحیح عنوان حساب‌ها (ثبت اقلام جابجا) رویدادهای در آمدی (موضوع بند ۸ گزارش تفریغ بودجه) پاسخگوی شورای اسلامی شهر تهران بوده و اقدامات صورت گرفته جهت اصلاح این روند را به شورا گزارش نماید.

۱۱-با پیاده سازی برنامه هایی نظیر بودجه ریزی بر مبنای عملیات، رویکرد واقع بینانه نسبت به هزینه‌ها اتخاذ گردد.

۱۲-دلایل خود در خصوص عدم تحقق کامل بودجه‌ی بخش‌های هزینه‌ای ، تملک دارایی سرمایه‌ای و راهنمایی و رانندگی را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۳-دلایل تخطی از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها (عدول از وظایف مشخص شده) و هزینه کرد312 میلیارد ریال خارج از وظایف تعیین شده، (موضوع بند ۱۳ گزارش تفریغ بودجه) را تشریح نموده و گزارش دلایل این تخطی را ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۴- لازم است شهرداری تهران در خصوص تخطی از ماده بیست و هشتم (۲۸) آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها (کاهش و افزایش بیش از ۱۰ درصدی اعتبار مصوب در بودجه) درخصوص سرفصل ماموریت توسعه مدیریت و هوشمند سازی، موضوع بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای با عناوین دیون و تعهدات و موارد پیش‌بینی نشده (کدهای۶۱۶۰۰، ۶۱۷۰۰و۶۱۷۰۵) ( موضوع بند ۱۴ گزارش تفریغ بودجه) پاسخگوی شورای اسلامی شهر تهران بوده و دلایل این کار را ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه به شورا ارائه نماید.

۱۵- با توجه به عدم رعایت اختیارات ناشی از مفاد ماده بیست و هشتم (۲۸) آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و به منظور پیشگیری از هرگونه سوء تعبیر و انحراف نامساعد در بودجه مصوب شورا، شهرداری تهران دستورالعمل اجرایی این ماده را در قالب لایحه پیشنهادی تهیه و حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۶- در خصوص ۳۲۲ فقره کد پروژه که هزینه‌ی ثبت شده برای آنها در دفاتر ۸٫۳۴۶ میلیارد ریال کمتر از اعتبار ابلاغی بوده و ۵۰ فقره کد پروژه جمعا به مبلغ ۷۷۲ میلیارد ریال که بودجه برای آن‌ها تخصیص داده شده ولی هیچگونه هزینه‌ای در دفاتر شهرداری برای آن‌ها تحقق نیافته است (موضوع بند ۱۵ گزارش تفریغ بودجه) پاسخگوی شورای اسلامی شهر تهران بوده و دلایل این انحراف را ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۷- توضیحات خود در خصوص اختلاف ۲۹٫۷۴۳ میلیارد ریالی بین هزینه و بودجه ابلاغی در بخش تملک دارایی سرمای‌ای و مالی و فقدان عملکرد درخصوص ۹۹ پروژه با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی نقد و ۹۳ پروژه با ۱۴٫۵۳۹ میلیارد ریال اعتبار غیر نقد (موضوع بند ۲-۱۶ گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۸-توضیحات خود در خصوص تأخیر در ارسال گزارش تفریغ بودجه و هم چنین ابهام پیش آمده در خصوص واریز منابع و درآمدهای شهرداری به حساب‌های مورد تأیید شورا (موضوع بند 18-۱ گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۱۹- توضیحات خود در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته بابت مطالبهی سهم دولت از کمک به شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه و هم چنین دلایل ارائه‌ی کمک بیش از میزان مصوب (موضوع بند ۳-۱۸ گزارش تفریغ بودجه) را در خصوص این شرکت به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۲0-در خصوص مغایرت تعداد کارکنان در آمار و صورت ریز ارائه شده با گزارش عملکرد (موضوع بند ۴-۱۸ گزارش تفریغ بودجه) توضیحات خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۲۱- توضیحات خود در خصوص دلایل عدم انتقال ۲۱ میلیارد ریال در آمد اجاره فروشگاه‌ها و سایر اماکن ثبت شده در دفاتر شرکت نوسازی عباس آباد به حساب شهرداری (موضوع بند ۹-۱۸گزارش تفریغ بودجه ) را ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۲۲- لازم است شهرداری تهران ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه با در نظر داشتن الزامات قانونی ناظر بر فعالیت شرکت‌ها و همین طور الزامات تمرکز وجوه نزد خزانه داری شهرداری تهران، نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم جهت اصلاح شیوهی انعکاس درآمدهای سازمانها و شرکت‌ها اقدام نماید.

۲۳-توضیحات خود در خصوص اقدامات انجام شده جهت جاری سازی رویکرد کنترل هزینه‌ها در مناطق و سازمان‌ها را به اطلاع شورای اسلامی شهر تهران برساند.

۲۴-ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه توضیحات خود درخصوص دلایل ثبت مبلغ ۱۶ میلیارد ریال از هزینه‌های یگان حفاظت در سرفصل‌های غیر مرتبط (موضوع بند ۱۱۱۸ گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۲۵-توضیحات خود در خصوص دلایل هزینه کرد بیش از نیم درصد درآمدهای نقدی جهت نگهداری، توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها و هم چنین ۲۸۸ میلیارد ریال هزینه توسعه باغ کتاب تهران و نگهداری مراکز فرهنگی (موضوع بند ۱۲-۱۸ گزارش تفریغ) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۲۶- توضیحات خود در خصوص عدم رعایت تبصره ۱۴ مصوبه بودجه سال ۱۳۹۶ و عدم واریز به موقع برخی در آمدها به حساب‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها (نظیر عوارض ایمنی ساختمان‌ها) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۲۷-در خصوص مغایرت ۱۷ میلیارد ریالی در رابطه با راهبری، نگهداری و مدیریت جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی (cng شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه (موضوع بند ۱۶-۱۸ گزارش تفریغ بودجه) و در نظر گرفته شدن بودجه‌ی اضافی برای این بخش را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۲۸-با توجه به مشکلات گزارش شده در خصوص واگذاری جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی (cng) شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و ضرورت بهسازی و نوسازی جایگاه‌ها ضروری است با همکاری شورای اسلامی شهر تهران با طرح ریزی مجدد نسبت به حل این مشکلات اقدام نماید.

۲۹- لازم است شهرداری تهران ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه توضیحات خود در خصوص ابهام مطرح شده پیرامون رعایت بندهای ( الف) و( د) تبصره 17 مصوبه بودجه سال ۱۳۹۶ و فقدان عملکرد در خصوص بند(ح) تبصره مذکور مبنی بر واگذاری کلیه پروژه‌های جدید، نیمه تمام و اماکن در حال بهره برداری به بخش خصوصی" (موضوع بند ۱۷-18 گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۳۰- آخرین وضعیت ارائه بانک اطلاعات خودروها و موتور سیکلت‌های شهر تهران توسط پلیس راهنمایی و رانندگی را به شورا گزارش نماید.

۳۱-توضیحات خود در خصوص دلایل عدم ارائه صورت ریز تهاتر مطالبات ناشی از صدور پروانه (بند "الف"تبصره بیست و ششم مصوبه بودجه سال ۱۳۹۶ - موضوع بند ۲۶-۱۸ گزارش تفریغ بودجه) گزارش مقتضی را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۳۲-گزارشی از اقدامات انجام شده جهت وصول سهم و تعهدات پرداخت نشده سال‌های قبل دولت را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۳۳ - ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه توضیحات خود در خصوص ماهیت و دلایل تفاوت بین مبلغ اعلام شده از سوی سازمان حسابرسی و شهرداری تهران در خصوص مطالبات شهرداری از دولت بابت تخفیفات بافت فرسوده موضوع سنوات ۱۳۸۸ لغایت ۱۳۹۶ را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۳۴-توضیحات خود در خصوص دلایل عدم ارائه‌ی صورت ریز کمک ها، پرداخت بهای نقدی و مستندات مربوطه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۳۵-توضیحات خود درخصوص دلایل عدم تحقق کامل درآمد حاصل از وجوه و سپرده های شهرداری و همین طور شناسایی ۳۳ میلیارد ریال در آمد غیر نقد غیر قابل تخصیص (موضوع بند ۳۰-۱۸ گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۳۶- توضیحات خود در خصوص واگذاری املاک خارج از مقررات مندرج در بند ششم (۶) ماده ۵۵ قانون شهرداری و دلایل عدم تحقق کامل در آمدهای ناشی از مال‌الاجاره املاک و دارایی‌های ثابت و همین طور اخذ ۶۶۳ میلیارد ریال مال الاجاره غیر نقد بر خلاف مفاد تبصره ۳۱ بودجه و همین طور عدم ارائه‌ی صورت ریز مقایسه‌ای در آمد مال الاجاره املاک و دارایی‌ها (سال‌های 1395 و ۱۳۹۶) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۳۷-در خصوص آخرین وضعیت انتقال پایانه‌های برون شهری غرب و جنوب توضیحات خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۳۸-دلایل عدم ارائه‌ی صورت ریز هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی موسسه همشهری (ذیل بند ۳۵-۱۸ گزارش تفریغ بودجه ) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۳۹- توضیحات خود در خصوص دلایل عدم تحقق بودجه‌ی پیش بینی شده برای ترویج فرهنگ شهروندی و ارتقاء سطح فرهنگ پذیری شهروندان را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۴۰-دلایل عدم واریز کامل عوارض ایمنی ساختمان‌ها به حساب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و همین طور عدم ارائه‌ی گزارش شش ماهه در این خصوص (موضوع بند 37-18 گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۴۱-دلایل خود در خصوص تخطی از مصوبه 160/2055/5893 مورخ 1394/03/10(موضوع بند 40-18 گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. شایان ذکر است که یکی از موارد هزینه کرد اعتبار در نظر گرفته شده بسترسازی بوده و نبود زیرساخت‌ها توجیه مناسبی برای عدم اجرای آن نیست.

۴۲-توضیحات خود در خصوص دلایل ۱٫۳۴۸ میلیارد ریال عدم انطباق ثبت هزینه‌ها با عناوین بودجه و تعهد اعتبار موضوع بند ۱۹ گزارش تفریغ بودجه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

۴۳- توضیحات خود در خصوص دلایل ۲٫۴۹۵ میلیارد ریال مغایرت فیمابین اقلام بودجه با مبالغ مندرج در موافقت نامه‌ها و همچنین عدم تحقق کامل مبالغ ابلاغی موافقت نامه‌ها در سال مورد گزارش (موضوع بند ۲۰ گزارش تفریغ بودجه) را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

۴۴-در راستای تحقق بند هشتم (۸) ماده هشتادم (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/03/01 و اصلاحات بعدی آن، به منظور نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری تهران و همچنین نظارت بر حساب در آمد و هزینه آن‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران مکلف است بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی حداکثر ظرف مدت چهل و پنج (۴۵) روز از تاریخ لازم الاجراشدن این مصوبه نسبت به شناسایی، اندازه گیری و گزارشگری بدهی‌ها، تعهدات و ذخائر در سطح واحدهای ستادی، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در سال‌های پیشین تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ اقدام و گزارش مربوطه مشتمل بر تاریخ ایجاد بدهی، میزان اصل بدهی، میزان جرائم ناشی از سررسید بدهی تا تاریخ یاد شده و علت ایجاد بدهی را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه و گزارش را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر نماید.

ب) شورای اسلامی شهر تهران موظف است:

1- به منظور سامان بخشی روند تفریغ بودجه و بهره گیری از یافته‌های گزارش حسابرس منتخب، نسبت به تدوین و تصویب شیوه نامه تفریغ بودجه شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه اقدام نماید.

۲- با محدود کردن موارد هزینه کرد منابع ناشی از جرایم، نسبت به کاهش مطلوبیت این درآمدها اقدام نماید.

۳-درخصوص تخصیص بودجه برای اجرای طرح‌های عمرانی حریم با در نظر گرفتن ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تعیین تکلیف نماید.

۴-با توجه به مشکلات گزارش شده در خصوص واگذاری جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی (cng) شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و ضرورت بهسازی و نوسازی جایگاه‌ها با همکاری شهرداری تهران نسبت به طرح ریزی مجدد و حل این مشکلات اقدام نمایند.

تصویر مصوبه الحاق نشده است.