laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2752/29391
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1399/12/26


تعيين و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسايل نقليه باري در شهر تهران

مصوب 1399/12/24


نوع سند:

نوع تصویر:
شماره صفحه
مشاهده همه تصاویر نسخه pdf (چاپ کلی)

تعيين و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسايل نقليه باري در شهر تهران

مقدمه:

در اجراي ماده (۹) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب ۱۳۸۶، ماده (۳۱) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب ۱۳۸۹ و ماده (۸۶) «آيين نامه راهنمايي و رانندگي» مصوب ۱۳۸۴ در خصوص ممنوعيت حمل بار اضافه و لزوم اخذ خسارت از وسايل نقليه باري داراي بار اضافه، شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) موظف است نسبت به اخذ خسارت ناشي از حمل بار اضافه توسط وسايل نقليه باري بر شبكه معابر و ابنيه فني شهر تهران از ابتداي سال 1400 مطابق اين مصوبه اقدام نمايد.

ماده يكم (1):

خسارت ناشي از حمل بار اضافه توسط وسايل نقليه باري، پس از تشخيص تخلف حمل بار اضافه توسط پليس راهور و اعلام به شهرداري تهران، مطابق جداول شماره 1 تا 3 پيوست اين مصوبه با توجه به نوع و وزن محور وسيله نقليه و ميزان وزن بار اضافه، به ازاي هر سفر دريافت مي‌شود.

تبصره يكم (1):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با همكاري پليس راهور تهران نسبت به ايجاد تمهيدات لازم جهت افزايش شناسايي تخلف حمل بار اضافه اقدام نموده و تجهيزات مورد نياز براي اندازه گيري بار محوري نظير باسكول سيّار را با استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي تأمين نمايد.

تبصره دوم (2):

تا زمان تكميل تجهيزات لازم براي اندازه گيري بار محوري، نحوه محاسبه اضافه بار به اين صورت مي‌باشد كه وزن كل وسيله نقليه به همراه بار بر روي باسكول سنجيده شده و تفاوت آن با ظرفيت وسيله نقليه به عنوان اضافه بار در نظر گرفته مي‌شود. همچنين، محوري كه بيشترين تعداد چرخ را دارا است به عنوان محوري كه اضافه بار بر روي آن قرار گرفته است، محسوب خواهد شد.

ماده دوم (2):

تمامي تخلفاتي كه توسط پليس راهور تهران شناسايي و جهت تعيين و وصول خسارت بار اضافه به سازمان حمل و نقل و ترافيك ارجاع مي‌شود، جهت محاسبه و اخذ خسارت در سامانه «بارانه» ثبت و به صورت برخط يا از طريق دستگاه‌هاي كارت خوان وصول مي‌گردد.

تبصره يكم (1):

ادامه حركت وسيله نقليه متخلف پس از پرداخت خسارت حمل بار اضافه به شهرداري تهران و اخذ مفاصا حساب، با مجوز پليس راهور امكان پذير خواهد بود.

تبصره دوم (۲):

شهرداري تهران مجاز است ساز و كار وصول خسارت اضافه بار به صورت سيّار را فراهم نمايد.

ماده سوم (3):

كليه درآمدهاي حاصل از اجراي مواد 1 و 2 اين مصوبه پس از واريز به حساب خزانه شهرداري تهران وكسر موارد تبصره‌هاي (1) و (2) اين ماده، صرف ساماندهي حمل‌ و نقل بار (50 درصد درآمد) و تعمير و نگهداري معابر و ابنيه فني (50 درصد درآمد) شهر تهران خواهد شد.

تبصره يكم (1):

هزينه كشف تخلف اضافه بار و اعمال قانون مربوطه از درآمدهاي حاصل از اجراي اين مصوبه تأمين مي‌گردد.

تبصره دوم (2):

به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود حداكثر پنج درصد(5%) از درآمدهاي ناشي از اجراي اين مصوبه را جهت تقويت اجراي مصوبه به پليس راهنمايي و رانندگي شهر تهران اختصاص دهد.

ماده چهارم (4) :

شهرداري تهران موظف است پس از لازم الاجرا شدن اين مصوبه نسبت به اطلاع رساني پيرامون موضوع مصوبه اقدام و از ابتداي ارديبهشت ماه سال 1400 نسبت به دريافت خسارت اضافه بار اقدام نمايد. همچنين پس از اجرايي شدن اين مصوبه نسبت به فرهنگ سازي براي اقدامات پيشگيرانه و بازدارنده از حمل بار اضافه به صورت مستمر اقدام نمايد.

ماده پنجم (5):

در مواردي كه حمل اضافه بار وزني يا حجمي توسط وسايل نقليه منجر به ايجاد برخورد با ابنيه، پل‌هاي هوايي، تابلوها و تاسيسات شهري و ايجاد خسارت مشهود در آنها مي‌گردد ميزان خسارت محسوس وارده بر اساس فهرست بهاي مربوطه مطابق دستورالعملي كه ظرف مدت زمان چهار (4) ماه پس از لازم الاجرا شدن اين مصوبه وفق مصوبه ابلاغي به شماره 160/580/15837 مورخ 83/08/17 و اصلاحات بعدي آن تهيه و به تصويب شوراي فني شهرداري تهران مي‌­رسد، محاسبه شده و از مالك وسيله نقليه توسط واحد اجرايي مناطق مربوطه اخذ مي‌گردد تا صرف تعمير و جايگزيني قسمت آسيب ديده شود. شهرداري تهران موظف است ضمن شناسايي پل‌ها و ابنيه داراي شرايط خاص، با همكاري پليس راهور نسبت به برنامه ريزي لازم براي انجام تدابير و اقدامات پيشگيرانه براي ارائه مسيرهاي جايگزين و جلوگيري از تردد وسايل نقليه داراي اضافه بار وزني و حجمي بر روي آنها اقدام نمايد.

ماده ششم (6) :

شهرداري تهران موظف است گزارش اجراي اين مصوبه را در مقاطع زماني شش (۶) ماهه تهيه و جهت بررسي به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.

جدول شماره (1)

خسارت اضافه بار براي وسيله نقليه داراي محور منفرد دو(2) چرخ

حداكثر وزن مجاز محور (وزن محور بدون اضافه بار) (تن) اضافه بار (تن) نرخ خسارت به ازاي هر سفر (ريال)
8 1 تا كمتر از 2 563.000
2 تا كمتر از 3 1.349.000
3 تا كمتر از 4 2.410.000
4 تا كمتر از 5 3.803.000
5 تا كمتر از 6 5.593.000
6 تا كمتر از 7 7.847.000
7 و بالاتر

10.639.000

جدول شماره (2)- خسارت اضافه بار براي وسيله نقليه داراي محور منفرد چهار(4)چرخ

حداكثر وزن مجاز محور (وزن محور بدون اضافه بار) (تن) اضافه بار (تن) نرخ خسارت به ازاي هر سفر (ريال)
13 1 تا كمتر از 2 212.000
2 تا كمتر از 3 475.000
3 تا كمتر از 4 798.000
4 تا كمتر از 5 1.185.000
5 تا كمتر از 6 1.650.000
6 تا كمتر از 7 2.197.000
7 تا كمتر از 8 2.839.000
8 تا كمتر از 9 3.583.000
9 تا كمتر از 10 4.443.000
10 و بالاتر

5.427.000

جدول شماره (3) - خسارت اضافه بار براي وسيله نقليه داراي محور مضاعف هشت(8) چرخ

حداكثر وزن مجاز محور (وزن محور بدون اضافه بار) (تن) اضافه بار (تن) نرخ خسارت به ازاي هر سفر (ريال)
22 1 تا كمتر از 2 99.000
2 تا كمتر از 3 211.000
3 تا كمتر از 4 339.000
4 تا كمتر از 5 482.000
5 تا كمتر از 6 646.000
6 تا كمتر از 7 826.000
7 تا كمتر از 8 1.027.000
8 تا كمتر از 9 1.251.000
9 تا كمتر از 10 1.497.000
10 و بالاتر

1.771.000

تصویر مصوبه الحاق نشده است.