تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1399 و تعيين ضوابط واگذاري بهرهبرداري از پاركينگهاي عمومي شهرداري تهران
ماده يكم (1):
تعيين نرخ وروديه و حق توقف وسايل نقليه درپاركينگهاي عمومي شهر تهران در سال 1399:
در اجراي بند بيست و ششم (26) «
قانون تشكيلات، وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن و در اجراي تبصره ذيل ماده واحده مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران - ابلاغي به شماره
160/2532/33638 مورخ 1397/11/15 با عنوان «اصلاحيه مصوبات تعيين نرخ وروديه وحق توقف پاركينگهاي عمومي شهر تهران ابلاغي به شماره
160/2188/4025 مورخ 1395/2/26 و تعيين نرخ حق توقف پاركينگهاي عمومي و نرخ عوارض پارك حاشيهاي در شهر تهران ابلاغي به شماره
160/1905/9629 مورخ 1393/4/14»، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال 1399 نسبت به واگذاري بهره برداري و مديريت پاركينگهاي عمومي شهرداري تهران به بخش خصوصي و نظارت بر اعمال نرخهاي مصوب مطابق مفاد اين ماده وتبصرههاي ذيل آن اقدام نمايد.
تبصره اول (1):
حداكثر نرخ وروديه و حق توقف وسايل نقليه در پاركينگهاي عمومي شهر تهران بر اساس نوع خودرو و مدت زمان پارك و بر مبناي رده بندي پاركينگ مطابق جدول شماره (1) تعيين و محاسبه ميگردد. رده بندي پاركينگهاي عمومي شهر تهران مطابق ضوابط مقرر در تبصره پنجم (5) اين مصوبه تعيين ميشود.
جدول شماره (1)
حداكثر نرخ وروديه و حق توقف در پاركينگ عمومي بر اساس مدت زمان توقف و رده بندي پاركينگ(برحسب ريال)
--- |
رده 1 |
رده 2 |
رده 3 |
نوع وسيله نقليه |
ورودي و ساعت اول |
به ازاي هر نيم ساعت تا 12 ساعت |
به ازاي هر نيم ساعت بيش از 12ساعت |
ورودي و ساعت اول |
به ازاي هر نيم ساعت تا 12 ساعت |
به ازاي هر نيم ساعت بيش از 12ساعت |
ورودي و ساعت اول |
به ازاي هر نيم ساعت تا 12 ساعت |
به ازاي هر نيم ساعت بيش از 12ساعت |
سواري و وانت |
30/000 |
6/000 |
4/000 |
24/000 |
5/000 |
3/000 |
18/000 |
4/000 |
2/000 |
ون و مينيبوس |
40/000 |
7/000 |
5/000 |
32/000 |
6/000 |
4/000 |
24/000 |
4/000 |
3/000 |
اتوبوس وكاميون |
50/000 |
10/000 |
7/000 |
40/000 |
8/000 |
6/000 |
30/000 |
6/000 |
4/000 |
تريلر |
80/000 |
10/000 |
7/000 |
64/000 |
8/000 |
6/000 |
48/000 |
6/000 |
4/000 |
تبصره دوم (2):
نرخ وروديه و حق توقف وسايل نقليه در پاركينگهاي غير مسقف شهرداري تهران و همچنين نرخ وروديه و حق توقف براي توقف خودروهاي حامل مواد غذايي و بار در پايانههاي مسافربري مطابق با نرخ پاركينگهاي رده (3) جدول شماره (1) تعيين ميگردد. نرخ وروديه و حق توقف وسايل نقليه در پاركينگهاي مكانيزه شهر تهران با اعمال ضريب 1.3 به نرخ پاركينگهاي رده (1) جدول شماره (1) تعيين ميگردد.
تبصره سوم (3):
نرخ وروديه و حق توقف موتورسيكلت در پاركينگها و جايگاههاي مخصوص پارك موتورسيكلت شهر تهران بر اساس جدول شماره (2) تعيين و حداكثر تا سقف سيهزار (30/000) ريال قابل وصول خواهد بود.
جدول شماره (2) – نرخ وروديه و حق توقف موتور سيكلت (برحسب ريال)
نوع وسيله نقليه | نرخ وروديه و يك ساعت اول | به ازاي هر نيم ساعت پس از ساعت اول |
موتورسيكلت | 10/000 | 5/000 |
تبصره چهارم(4):
نرخ ورودي و حق توقف خودروهاي مسافربري در پايانههاي مسافربري مطابق جدول شماره (3) تعيين ميگردد.
جدول شماره (3) – نرخ وردي و حق توقف خودروهاي مسافربري در پايانه هاي مسافربري (برحسب ريال)
نوع وسيله نقليه | وروديه و حق توقف (ريال) |
سواري مسافربري | 20.000 |
ون و ميني بوس مسافربري | 25.000 |
اتوبوس مسافربري | 35.000 |
تبصره پنجم(5):
سازمان حمل و نقل و ترافيك موظف است نسبت به تهيه دستورالعمل رده بندي كيفي و منطقه اي پاركينگ ها بر اساس معيارهايي همچون موقعيت مكاني، ميزان عرضه و تقاضا، بهرهمندي از تجهيزات هوشمند در مديريت و بهره برداري از فضاهاي پارك و تسهيلات ارائه شده به شهروندان ظرف مدت يك ماه پس از لازم الاجرا شدن اين مصوبه اقدام نموده و گزارش آن را جهت بررسي وتصويب در كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.
تبصره ششم(6):
شهرداري تهران موظف است بهرهبرداري از كليه پاركينگهاي عمومي در اختيار سازمانها، شركتها و مناطق 22 گانه شهرداري را از طريق مزايده عمومي و با لحاظ بهينهسازي و نوسازي آنها به بخش خصوصي و تعاوني واگذار نمايد. سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران موظف است به صورت مستقيم بر نحوه و كيفيت خدمات ارائه شده توسط بهره برداران در طول زمان قرارداد به طور كامل نظارت نمايد و از بروز تخلفاتي مانند تغيير كاربري يا تغيير نحوه بهره برداري جلوگيري به عمل آورد.
تبصره هفتم(7):
تخلفات صورت گرفته در پاركينگهاي عمومي شهرداري تهران در هيئت انضباطي مركب از نماينده شوراي اسلامي شهر تهران يا جانشين قانوني وي به دعوت سازمان حمل و نقل و ترافيك، نماينده سازمان حمل و نقل و ترافيك و نماينده شهرداري منطقه مربوطه موردبررسي قرار ميگيرد. دبيرخانه اين هيئت در محل تعيين شده از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك مستقر خواهد بود. نحوه رسيدگي به تخلفات صورت گرفته بر اساس دستورالعملي كه ظرف مدت دو ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين مصوبه به پيشنهاد هيئت انضباطي تهيه و به تصويب كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران ميرسد انجام ميپذيرد. شهرداري تهران موظف است ساز وكار لازم براي ارجاع مستقيم شكايات شهروندان از طريق سامانه 137 و ساير راهكارهاي ارتباطي با هيئت انضباطي را برقرار نمايد.
تبصره اول (1):
نرخ عوارض پارك حاشيهاي خودرو در شهر تهران بر اساس مدت زمان پارك، مطابق جدول شماره (4) تعيين و بر مبناي اعمال ضريب مربوط به ردهبندي معابر، وفق جدول شماره (5) محاسبه ميگردد. لازم است ماده سوم (3) «آييننامه اجرايي تبصره يكم (1) ماده پانزدهم (15)
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1394/11/4 هيات وزيران، رعايت گردد.
جدول شماره (4) – نرخ پايه عوارض پارك حاشيهاي بر اساس مدت زمان توقف (برحسب ريال)
نوع وسيله نقليه | به ازاي هر نيم ساعت(تا مدت زمان حداكثر سه ساعت) | به ازاي هر نيم ساعت(پس از گذشت سه ساعت) |
سواري و وانت | 10/000 | 12/500 |
كاميونت و ميني بوس | 20/000 | 25/000 |
جدول شماره (5) – ردهبندي معابر
رده معبر | الف | ب | ج | د |
ضريب پايه | 1 | 0.8 | 0.6 | 0.5 |
ضريب خوش حسابي | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
تبصره دوم (۲)-اصلاحي 1399/04/21-:
ردهبندي معابر مصوب پارك حاشيهاي بر اساس موقعيت مكاني، ردهي عملكردي، ميزان عرضه و تقاضا و كاربري غالب معبر از حيث تجاري يا اداري از سوي شوراي ترافيك شهر تهران تهيه خواهد شد. شوراي فوق مجاز است در صورت تغيير شرايط ترافيكي معابر حاشيهاي، نسبت به اصلاح و بازنگري ردهبندي معابر در مقاطع زماني شش (۶) ماهه اقدام نمايد.

تبصره سوم (3):
عوارض پارك حاشيهاي خودرو به صورت هوشمند و از طريق ثبت مشخصات خودرو در سامانه تهران من (my.tehran.ir) يا درگاههاي پرداخت الكترونيك داراي مجوز از شهرداري تهران، وصول ميگردد. شهرداري تهران موظف است آموزش كافي را به شهروندان به منظور تسهيل استفاده از سامانههاي هوشمند پرداخت عوارض پارك حاشيهاي ارائه دهد.
تبصره چهارم (4):
در صورتي كه حساب تهرانِ من شهروندان داراي اعتبار ريالي كافي باشد، نرخ عوارض پارك حاشيهاي خودروي ايشان در هر مرتبه ثبت پارك حاشيهاي، با لحاظ ضريب خوش حسابي هشت دهم (0.8) محاسبه ميگردد.
تبصره پنجم (5):
در صورت عدم پرداخت عوارض پارك حاشيهاي، بدهي عوارض به عنوان ديون معوق به حساب پلاك مربوطه ثبت و در اجراي ماده بيست و نهم (29) «
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389، نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت آن خواهد بود. به شهرداري تهران اجازه داده مي شود راهكارهاي حقوقي براي اعمال جريمه به ديون معوقه را از طريق لايحه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

تبصره ششم (6):
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده ميشود عوارض پارك حاشيهاي حداكثر يك (1 %) درصد از معابر مجاز مديريت پارك حاشيهاي را با اعمال ضريب تا سه دهم (0/3) محاسبه نمايد. بديهي است ضريب مذكور در ضرايب موضوع جدول شماره (5) ذيل تبصره يكم (1) ضرب خواهد شد.
تبصره هفتم (7):
عوارض پارك حاشيهاي خودروهاي با پلاك جانبازان و معلولين و خودروهاي تاييد شده توسط مراجع ذي صلاح به عنوان خودروي جانبازان و معلولين در محل مخصوص تعيين شده رايگان مي باشد.
تبصره هشتم (8)-جوابيه 1398/12/06-:
شهرداري تهران مجاز است تا ميزان حداكثر پنج درصد (5٪) درآمد حاصله شهرداري تهران از محل پارك حاشيهاي را جهت تأمين تجهيزات لازم براي كنترل مكانهاي تجهيز شده، تقويت و پشتيباني لجستيكي و نيروي انساني براي پليس راهور تهران بزرگ و همچنين وصول عوارض هزينه نمايد.

تبصره نهم (9)-جوابيه 1398/12/06-:
در اجراي ماده پانزدهم (15) «
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نسبت به اعمال قانون وسايل نقليه متخلف از ضوابط و مقررات پارك حاشيهاي و همچنين اعمال قانون معابر فرعي اثرپذير از اجراي اين طرح جهت جلوگيري از اختلالات ترافيكي اقدام مينمايد.

تبصره دهم (10):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) به منظور ترغيب بخش خصوصي به فعاليت در موضوع پارك حاشيهاي هوشمند، ميتواند در قرارداد واگذاري بهرهبرداري از فضاهاي پارك حاشيهاي نسبت به پيشبيني ارائه خدمات مبتني بر ارزش افزوده با رضايت شهروند و با رعايت مفاد «
قانون ماليات بر ارزش افزوده» مصوب 1387 مجلس شوراي اسلامي اقدام نمايد. ارائه خدمات ارزش افزودهاي صرفاً از طريق هوشمند امكانپذير بوده و كليه مسئوليتهاي ناشي از ارائه اين خدمات با بهرهبردار خواهد بود.
تبصره يازدهم (11):
سازمان حمل و نقل و ترافيك موظف است در برگزاري مزايده و واگذاري مديريت هوشمند پارك حاشيهاي به بخش خصوصي برنامه ريزي لازم براي مديريت يكپارچه و حفظ وحدت رويه بين مناطق مختلف شهر تهران را لحاظ نموده و به گونهاي برنامه ريزي نمايد كه ضمن جلوگيري از ايجاد انحصار براي يك يا چند شركت خاص، فضاي رقابتي فعاليت بخش خصوصي در هوشمندسازي مديريت پارك حاشيه اي برقرار گردد. سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران به عنوان پيمانكار موظف به كسب تاييديه از سازمان حمل ونقل و ترافيك در ارائه خدمات طراحي واجراي هوشمندسازي مرتبط با مديريت پارك حاشيهاي همانند ساير پيمانكاران ميباشد.
تبصره دوازدهم (12)-جوابيه 1398/12/06-:
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده ميشود به منظور ساماندهي مكانهاي پارك معابر مصوب پارك حاشيهاي، مقابل مراكز اداري، آموزشي، درماني، تجاري و موارد مشابه را با نصب علائم مخصوص به صورت ساليانه در اختيار متقاضيان حقوقي و حقيقي قرار دهد و عوارض آن را مطابق تعرفهها و ضرايب اين مصوبه محاسبه و اخذ نمايد. شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه دارد بنا بر شرايط مكاني و نوع متقاضيان (فرهنگي، بهداشتي، آموزشي و امثال آن) حداكثر تا سقف پنجاه درصد (٪50) كمتر از عوارض مورد نظر را دريافت نمايد.

تبصره سيزدهم (13)-اصلاحي 1399/04/21-:
به شهرداري تهران اجازه داده مي شود ماهانه مبلغي را به عنوان حق بهره برداري مشتريان واحدهاي تجاري پر رفت و آمد نظير مالها و مجتمعهاي تجاري كه معابر و پاركينگهاي حاشيهاي را اشغال ميكنند، مطابق دستورالعملي كه ظرف مهلت دو (2) ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين مصوبه توسط معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تهيه و به تصويب كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد، از واحدهاي مذكور دريافت نمايد.

تبصره چهاردهم (14)-جوابيه 1398/12/06-:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با استفاده از نرم افزارهاي كاربردي مربوطه، امكان رزرو محل پارك حاشيه اي حداكثر به ميزان يك (1) ساعت را فراهم نمايد.

تبصره پانزدهم (15):
شهرداري تهران موظف است هر شش ماه يكبار گزارش اقدامات و درآمدهاي مربوط به مواد يكم (1) و دوم (2) اين مصوبه را به صورت جداگانه تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.