تعيين نرخ عوارض پارك حاشيهاي در سال 1400
مقدمه:
به استناد ماده (15)
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب 1389 و تبصره (2) ماده (3) آييننامه اجرايي تبصره (1) ماده (15) قانون مذكور مصوب 1394 هيأتوزيران در خصوص مديريت پارك حاشيهاي و با توجه به تبصره (1) ماده (50) «
قانون ماليات بر ارزش افزوده» مصوب 1387 و در اجراي بند (16)
قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال 1400 عوارض پارك حاشيهاي را مطابق مواد ذيل محاسبه و وصول نمايد.
ماده يكم (1):
حداكثر نرخ عوارض پارك حاشيهاي خودرو در شهر تهران بر اساس مدت زمان پارك، مطابق جدول شماره (1) تعيين و بر مبناي اعمال ضريب مربوط به ردهبندي معابر، وفق جدول شماره (2) محاسبه ميگردد.
جدول شماره (1) – نرخ پايه عوارض پارك حاشيهاي بر اساس مدت زمان توقف (بر حسب ريال)
نوع وسيله نقليه | به ازاي هر نيم ساعت (تا مدت زمان حداكثر سه ساعت) | به ازاي هر نيم ساعت (پس از گذشت سه ساعت) |
سواري و وانت | 12/500 | 16/000 |
كاميونت و مينيبوس | 25/000 | 31/000 |
جدول شماره (2) – ردهبندي معابر
رده معبر | الف | ب | ج | د |
ضريب پايه | 1.5 | 1 | 0.8 | 0.6 |
ضريب خوشحسابي | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
ماده دوم (2):
ردهبندي معابر مصوب پارك حاشيهاي بر اساس موقعيت مكاني، ردهي عملكردي، ميزان عرضه و تقاضا و كاربري غالب معبر از حيث تجاري يا اداري، از سوي شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران تعيين خواهد شد. شوراي مذكور مجاز است در صورت تغيير شرايط ترافيكي معابر حاشيهاي، نسبت به اصلاح و بازنگري ردهبندي معابر در مقاطع زماني شش (6) ماهه اقدام نمايد.
تبصره:
تا زمان تعيين ردهبندي معابر مصوب پارك حاشيهاي توسط شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، نرخ عوارض پارك حاشيهاي بر اساس نرخهاي مندرج در جدول شماره (1) ماده (1) اين مصوبه به صورت ثابت محاسبه خواهد شد.
ماده سوم (3):
عوارض پارك حاشيهاي خودرو به صورت هوشمند از طريق ثبت مشخصات خودرو در سامانه تهران من (my.tehran.ir) يا درگاههاي پرداخت الكترونيك داراي مجوز از شهرداري تهران، وصول ميگردد. شهرداري تهران موظف است نسبت به اطلاعرساني كافي به شهروندان جهت تسهيل استفاده از سامانههاي هوشمند پرداخت عوارض پارك حاشيهاي اقدام نمايد.
ماده چهارم (4):
در صورتي كه حساب تهرانِ من شهروندان داراي اعتبار ريالي كافي باشد، نرخ عوارض پارك حاشيهاي خودروي ايشان در هر مرتبه ثبت پارك حاشيهاي، با لحاظ ضريب خوشحسابي هشتدهم (0.8) محاسبه ميگردد.
ماده پنجم (5):
در صورت عدم پرداخت عوارض پارك حاشيهاي، بدهي عوارض به عنوان ديون معوق به حساب پلاك مربوطه ثبت و در اجراي ماده (29) «
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389، نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت آن ميباشد.
ماده ششم (6):
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده ميشود عوارض پارك حاشيهاي حداكثر يك (1 %) درصد از معابر مجاز مديريت پارك حاشيهاي را با اعمال ضريب تا سه دهم (0/3) محاسبه نمايد. بديهي است ضريب مذكور در ضرايب موضوع جدول شماره (2) ذيل ماده (1) ضرب خواهد شد.
ماده هفتم (7):
عوارض پارك حاشيهاي خودروهاي داراي پلاك معلولين و جانبازان و در محل مخصوص پارك ايشان، با اعمال ضريب صفر محاسبه ميشود.
ماده هشتم (8):
شهرداري تهران مجاز است تا ميزان حداكثر پنج درصد (5٪) درآمد حاصل از محل پارك حاشيهاي را جهت تأمين تجهيزات لازم براي كنترل مكانهاي تجهيزشده، تقويت و پشتيباني تجهيزات لازم و نيروي انساني براي پليس راهور تهران بزرگ و همچنين وصول عوارض هزينه نمايد.
ماده نهم (9):
در اجراي ماده (15) «
قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نسبت به اعمال قانون وسائط نقليه متخلف از ضوابط و مقررات پارك حاشيهاي و همچنين اعمال قانون معابر فرعي اثرپذير از اجراي اين طرح جهت جلوگيري از اختلالات ترافيكي اقدام مينمايد.
ماده دهم (10):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) به منظور ترغيب بخش خصوصي به فعاليت در موضوع پارك حاشيهاي هوشمند، ميتواند در قرارداد واگذاري بهرهبرداري از فضاهاي پارك حاشيهاي نسبت به پيشبيني ارائه خدمات مبتني بر ارزش افزوده با رعايت رضايت شهروندان و مفاد «
قانون ماليات بر ارزش افزوده» مصوب 1387 مجلس شوراي اسلامي اقدام نمايد. ارائه خدمات ارزش افزودهاي صرفاً از طريق هوشمند امكانپذير بوده و كليه مسئوليتهاي ناشي از ارائه اين خدمات با بهرهبردار خواهد بود.
ماده يازدهم (11):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) موظف است در برگزاري مزايده و واگذاري مديريت هوشمند پارك حاشيهاي به بخش خصوصي برنامهريزي لازم براي مديريت يكپارچه و حفظ وحدت رويه بين مناطق مختلف شهر تهران را لحاظ نموده و به گونهاي برنامهريزي نمايد كه ضمن جلوگيري از ايجاد انحصار براي يك يا چند شركت خاص، فضاي رقابتي فعاليت بخش خصوصي در هوشمندسازي مديريت پارك حاشيه اي برقرار گردد. سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران به عنوان پيمانكار موظف به كسب تأييديه از سازمان حمل و نقل و ترافيك در ارائه خدمات طراحي و اجراي هوشمندسازي مرتبط با مديريت پارك حاشيهاي همانند ساير پيمانكاران ميباشد.
ماده دوازدهم (12):
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده ميشود پس از ايجاد زيرساختهاي لازم جهت امكان رزرو محل پارك حاشيهاي حداكثر چند معبر به صورت پايلوت (پس از تأييد شورايعالي حمل و نقل وترافيك)، با استفاده از نرمافزارهاي كاربردي مربوطه، امكان رزرو محل پارك حاشيهاي را حداكثر به ميزان يك (1) ساعت فراهم نمايد.
ماده سيزدهم (13):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) موظف است گزارش اجراي اين مصوبه را هر شش (6) ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.