laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2420/31894
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1396/11/30


بودجه سال 1397 شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه

مصوب 1396/11/29


مشاهده متن:
نوع سند:

نوع تصویر:
شماره صفحه
مشاهده همه تصاویر نسخه pdf (چاپ کلی)

بودجه سال 1397 شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه

ماده واحده :

بودجه سال 1397 شهرداری تهران شامل:

الف‌ـ بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی و راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ) از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌‌های سرمایه­‌‌ای و واگذاری دارایی­‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد بالغ بر یکصد و هفتاد و چهار هزار و دویست و نود و چهار میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون (174،294،850،000،000) ریال شامل؛ یکصد و سی و سه هزار و ششصد و دو میلیارد و چهارصد و هفتاد و پنج میلیون (133،602،475،000،000) ریال نقد و چهل هزار و ششصد و نود و دو میلیارد و سیصد و هفتاد و پنج میلیون (40،692،375،000،000) ریال غیرنقد و از حيث هزینه‌­ها، مصارف و سایر پرداخت­‌ها شامل؛ هزينه‌‌ها، تملک دارایی­‌های سرمایه­‌ای و تملک دارایی­‌های مالی بالغ بر یکصد و هفتاد و چهار هزار و دویست و نود و چهار میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون (174،294،850،000،000) ریال مشتمل بر:

1. اعتبارات هزينه­‌اي: هفتاد و پنج هزار و سیصد و هفتاد و سه میلیارد و نهصد و سی و پنج میلیون و یکصد و هفت هزار ( 75،373،935،107،000) ریال

2. اعتبارات تملک دارایی­‌هاي سرمايه‌­اي: شصت و نه هزار و دویست و هشتاد و هفت میلیارد و هفتصد و بیست و یک میلیون و یکصد و نود و سه هزار (69،287،721،193،000) ريال

3. اعتبارات تملک دارایی‌­های مالی: بیست و نه هزار و ششصد و سی و سه میلیارد و یکصد و نود و سه میلیون و هفتصد هزار (29،633،193،700،000) ریال مي­‌باشد.

به شهرداری تهران اجازه داده می­‌شود حداکثر تا سقف بیست و سه و سه دهم درصد (23/3%) از منابع و مصارف بودجه سال 1397 را بصورت غیرنقدی عمل نماید.

ب‌ـ بودجه سازمان­‌ها و شرکت­‌های تابعه از لحاظ منابع تامین اعتبار بالغ بر یکصد و سی و سه هزار و دویست و سی و نه میلیارد و نهصد و بیست و پنج میلیون و نهصد و سه هزار (133،239،925،903،000) ریال و از حیث هزینه‌­ها، مصارف و سایر پرداخت‌ها بالغ بر یکصد و سی و سه هزار و دویست و سی و نه میلیارد و نهصد و بیست و پنج میلیون و نهصد و سه هزار (133،239،925،903،000) ريال مشتمل بر:

1. خالص بودجه سازمان­‌ها و شرکت­‌ها به مبلغ چهل و پنج هزار و هشتصد و شش میلیارد و هشتصد و هفتاد و هفت میلیون و ششصد و نود و نه هزار (45،806،877،699،000) ریال

2. ارقام دوبار منظور شده به مبلغ هشتاد و دو هزار و چهارصد و پنجاه میلیارد و پانصد و هفتاد و چهار میلیون و یکصد و دو هزار (82،450،574،102،000) ریال

3. کمک دولت (بودجه جاری) به مبلغ چهار هزار و نهصد و هشتاد و دو میلیارد و چهارصد و هفتاد و چهار میلیون و یکصد و دو هزار (4،982،474،102،000) ریال

تبصره یکم (1): بر اساس «دستورالعمل خزانه‌داری در شهرداری‌ها» ابلاغی وزارت کشور به شماره 25459 مورخ 1396/02/20 و طبق مفاد مصوبه شماره 160/1994/27926 مورخ 1393/10/15شورای اسلامی شهر تهران تمامی واحدها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت­‌های تابعه و مؤسسات وابسته شهرداري تهران موظفند كليه منابع درآمدي خود را بطور مستقيم در چارچوب قوانين و مقررات، به‌ويژه با رعايت ضوابط و مقررات شهرسازي و طرح‌هاي جامع و تفصيلي وصول و صرفاً به حساب‌هاي درآمدی خزانه شهرداری تهران كه به پيشنهاد شهرداري و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا مي‌شود، واريز نمايند. واريز مبالغ مذكور به حسابي خارج از اين حساب‌ها تخلف محسوب مي‌شود. منابع درآمدی و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب هر سازمان یا شرکت یا مؤسسه وصول می­‌گردد (با در نظر گرفتن مفاد تبصره دو (2) بودجه مصوب سال 1397 شهرداری تهران) صد درصد تخصیص یافته تلقی شده و برای مصرف در ردیف­‌های اعتباری مصوب هر سازمان یا شرکت، منظور خواهد شد.

شهرداري تهران موظف است اعتبارات مصوب هزینه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و تملک دارایی‌های سرمایه‌اي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و مفاد تبصره‌هاي اين مصوبه را پس از ابلاغ شورای اسلامی شهر تهران و طی مراحل قانونی مربوطه به كليه واحدها، مناطق و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه و مؤسسات وابسته ابلاغ نمايد. كليه واحدها و مناطق موظفند فعاليت‌­هاي هزینه‌اي و تملک دارایی­‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی­‌های مالی خود را در چارچوب موافقت‌نامه­‌هايی كه با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا مبادله مي­‌كنند به انجام رسانند. کلیه مناطق، واحد­های اجرایی و سازمان‌­ها و شرکت‌­های تابعه و مؤسسات وابسته مکلفند اعتبارات مصوب و ابلاغی از محل منابع عمومی شهرداری تهران را صرفاً بر اساس مفاد موافقت‌نامه­‌های مبادله شده و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه هزینه نمایند؛ مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بالاترین مقام واحد اجرایی و قائم‌مقامان ذیحساب مستقر در این واحدها می‌­باشد.

تبصره دوم (2): به منظور ایجاد شفافیت و انضباط مالی، سازمان­‌ها و شرکت‌­های ذیل ضمن رعایت کامل مفاد تبصره یک (1) مکلفند:

الف) كليه وجوه دريافتي از محل عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌­های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك)، تابلوهاي با كاربري تبليغاتي، عوارض حمل و نقل پايانه­‌هاي مسافربري برون‌شهري، عوارض حفظ و گسترش فضای سبز و ساير درآمدهاي حاصل از محل اخذ عوارض سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان پایانه‌­ها و پارک‌سوارها و سازمان بوستان­‌ها و فضای سبز تهران می‌­باید به خزانه شهرداری تهران واریز شود.

شهرداری تهران مکلف است متناسب با تحقق این درآمدها، معادل پنجاه درصد (50%) از مبالغ مذکور را (پس از کسر سهم بیست درصدی (20%) شرکت راه‌­آهن شهری تهران و حومه (مترو) از محل عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك) به عنوان درآمد این سازمان­‌ها محسوب و صد درصد (100%) آن را به حساب آن‌ها واریز نماید تا مطابق بودجه مصوب این سازمان­‌ها در راستای ایفای وظایف و مأموریت­‌های شهرداری تهران هزینه شود. مابقی به عنوان درآمدهای عمومی شهرداری تهران محسوب و به ترتیب به ردیف­‌های درآمدی به شماره طبقه‌بندی «110315» با عنوان «عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده­‌های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک)»، شماره طبقه‌بندی «110425» با عنوان «درآمدهای حاصل از تابلوهای با کاربری تبلیغاتی»، شماره طبقه‌بندی «110320» با عنوان «عوارض بلیط مسافربری و باربری» و شماره طبقه‌بندی «160308» با عنوان «عوارض حفظ و گسترش فضای سبز» مطابق جدول شماره پنج (5) بودجه مصوب سال 1397 شهرداری تهران واریز می­‌شود.

در صورت افزایش درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات و وصول عوارض در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران (از جمله درآمدهای حاصل از عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌­های مرکزی و ترافیک (مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك)، عوارض بلیت پایانه‌­های برون‌شهری و سایر درآمدها و عوارض مرتبط) نسبت به بودجه مصوب سال 1397، کلیه درآمدهای افزایش یافته می‌باید علاوه بر اعتبارات مصوب 1397 در راستای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه گردد.

ب) کلیه سازمان­‌ها و شرکت‌­ها به غیر از سازمان‌­های نامبرده در بند «الف»؛ که سهام، سهم‌الشرکه و یا سرمایه آن‌ها به هر میزان به نام و متعلق به شهرداری تهران می­‌باشد مکلفند سود قابل تقسیم سال 1396 و سود علی‌الحساب سال 1397 را مطابق با جدول ذیل پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه، حداکثر تا پایان شهریورماه سال 1397 به عنوان درآمد عمومی در قالب ردیف به شماره طبقه‌بندی «140104» با عنوان «درآمد حاصل از سود سهام سازمان‌ها و شرکت­‌های تابعه» به خزانه شهرداری تهران واریز نمایند.

ردیف نام شرکت/ سازمان سهم شهرداری از سود قابل تقسیم (مبالغ به هزار ریال)
1 سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات 20،000،000
2 شرکت ارتباط مشترک شهر 30،000،000
3 شرکت کالا و خدمات شهروند 600،000،000
4 سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار 400،000،000
5 شرکت خدمات اداری شهر 50،000،000
6 شرکت نوسازی عباس‌آباد 40،000،000
7 سازمان بهشت زهرا 200،000،000
مجموع

1،520،000،000

تبصره سوم (3): الف) به شهرداری تهران اجازه داده می­‌شود؛ به‌منظور جبران کسری هزینه‌های شرکت بهره­‌برداری مترو معادل چهار هزار میلیارد (4،000،000،000،000) ریال در قالب بودجه مصوب سال 1397 از محل سرجمع درآمدها، هر ماهه معادل یک دوازدهم (1/12) رقم فوق‌الذکر را به صورت نقد به شرکت مذکور پرداخت نموده و در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «201020173» با عنوان «کمک به شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه» علاوه بر اعتبار مصوب به عنوان بدهی منظور نموده تا پس از واریز بدهی دولت از محل سهم مربوطه به حساب شهرداری تهران تسویه حساب گردد.

ب) شهرداری تهران موظف است؛ ظرف مدت سه ماه از ابلاغ قانون در خصوص نحوه وصول سهم و تعهدات پرداخت نشده دولت در سال‌های گذشته با دولت توافقات مکفی را به عمل آورده و نتیجه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

تبصره چهارم (4): شهرداري تهران مکلف است:

1) در جهت ارتقاء بهره‌وری و اصلاح ساختار سازمانی، متناسب‌سازی سطوح و عناوین شغلی در چارچوب مفاد ماده 117 مصوب برنامه پنج ساله دوم از ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی 6161103 با عنوان «پرداخت‌های انتقالی به کارکنان»، در چارچوب مقررات نسبت به بازنشستگی، بازنشستگی پیش از موعد یا بازخریدی در مجموع معادل شش درصد (6%) از نیروی انسانی شاغل غیرکارشناسی واحدها و مناطق (رسمی، ثابت، قراردادی و کارگری) اقدام نماید.

2) از محل اعتبارات مندرج در ردیف فوق نسبت به تأمین پنجاه درصد (50%) از هزینه‌های بازنشستگی پیش از موعد (انگیزشی) یا بازخریدی کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات وابسته خود مشروط به عدم جایگزینی نیروی جدید اقدام نماید.

3) اعتبار منظور شده در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی 202090573 با عنوان «کمک به بازنشستگی و بازخریدی کارکنان مازاد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» را جهت بازنشستگی، بازنشستگی انگیزشی و بازخریدی کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هزینه نماید. اعتبار مزبور توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و پس از حصول اطمینان از اقدام عملی شرکت واحد اتوبوسرانی به طور مستقیم به ذینفعان قابل پرداخت خواهد بود.

4) از محل اعتبار مندرج در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی 304130272 با عنوان «کمک به بازخریدی و بازنشستگی کارکنان مازاد سازمان مدیریت پسماند» و از محل اعتبار مندرج در ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی 2010202 با عنوان «کمک به بازخریدی و بازنشستگی کارکنان مازاد شرکت بهره‌برداری مترو» نسبت به تأمین هزینه‌های بازنشستگی و یا بازخریدی کارکنان سازمان مدیریت پسماند و شرکت بهره‌برداری مترو اقدام نماید.

5) شهرداری تهران می‌تواند جهت جذب نیروهای متخصص با رعایت قوانین و مقررات مربوطه منوط به وجود پست سازمانی نسبت به جذب حداکثر پنجاه درصد (50%) موضوع بند یک (1) که از شهرداری منفک می‌گردند، اقدام نماید. به کارگیری نیروی انسانی جدید خارج از قوانین و مقررات مذکور در شهرداری تهران تحت هر عنوان ممنوع می‌باشد.

6) در جهت اهتمام به حفظ و تقویت مهارت، قابلیت‌های شغلی (حرفه‌آموزی) شهرداری می‌تواند از طریق جلب همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط از قبیل سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور و بخش تعاون وزارت کار، تعاون و تأمین اجتماعی بستر لازم برای توسعه شغلی کارکنان منفک شده را فراهم آورد.

7) کاهش قیمت تمام شده خدمات در انجام مأموریت‌های محوله در حد پنج (5%) درصد نسبت به سال 96 را از طریق صرفه‌جویی و برون‌سپاری محقق نماید.

8) چابک‌سازی ساختار سازمانی شهرداری، سازمان‌ها، شر‌کت‌ها و مؤسسات تابعه از طریق کاهش، متوسط ده درصد (10%) واحدهای سازمانی و عناوین شغلی غیرمصوب و پست‌های سازمانی زاید و غیرضروری اقدام نماید.

9) متناسب‌سازی نظام جبران خدمت کارکنان در کلیه سطوح شهرداری، سازما‌ن‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه بگونه‌ای که تفاوت‌ها به‌طور متوسط بیشتر از پانزده (15%) درصد نباشد.

شهرداری تهران موظف است موارد نه‌گانه فوق‌الذکر را طی آیین‌نامه‌ای که بر اساس مفاد این تبصره باشد به واحدهای مربوطه ابلاغ نماید.

تبصره پنجم (5): به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛ اعتبار مندرج در رديف‌­های ذیل را با تشخیص و دستور شهردار تهران پرداخت نماید.

1) ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617030169» با عنوان «کمک به مؤسسات عمومی و عام‌المنفعه» تا سقف یک ميليارد و پانصد میلیون (1.500.000.000) ريال در هر مورد صرفاً برای یک نوبت در سال.

2) رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617020169» با عنوان «کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی» تا سقف یکصد و پنجاه میلیون (150.000.000) ریال برای اشخاص حقیقی و تا سقف پانصد میلیون (500.000.000) ريال برای مؤسسات خصوصي در هر مورد صرفاً برای یک نوبت در سال.

پرداخت اضافه بر سقف‌هاي تعيين شده فوق مستلزم اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران مي‌باشد.

تبصره ششم (6): شهرداري تهران مجاز است؛

الف) در صورت وقوع حوادث پيش‌بيني نشده اعم از؛ سيل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزي و موارد مشابه در شهر تهران، در اجرای ماده 62 برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران تا سقف چهار درصد (4%) از سرجمع اعتبارات هزینه‌­ای و تملک دارایی­‌های سرمایه‌ای جهت كنترل اوضاع و عادي‌سازي وضعيت، هزينه عمليات مربوطه را تأمين و پرداخت نموده و مراتب را در تفریغ بودجه سال 1397 منظور و گزارش عملكرد اين تبصره به همراه تشريح عوامل مؤثر در وقوع حوادث مربوط را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

ب) اعتبار مندرج در رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617040169» با عنوان «اعتبارات پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای در اختیار شهردار تهران (در کلیه ماموریت­‌ها و برنامه­‌ها)» را جهت تأمين هزينه‌­های پيش‌بيني نشده سرمایه‌­ای، اضطراری، خطرآفرین و گودبرداری‌­های رها شده هزینه نمايد. ايجاد تعهد براي سال­‌هاي بعد از محل اعتبار ردیف مذکور مجاز نمي­‌باشد.

ج) رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617050169» با عنوان «اعتبارات پيش‌بيني نشده هزينه‌ه­اي در اختیار شهردار تهران (در کلیه ماموریت­‌ها و برنامه‌­ها)» را در برنامه­‌هايي كه داراي ماهيت هزينه­‌اي بوده و در ردیف‌­های مصوب سال جاری، اعتباری برای آنها پیش‌بینی نشده یا از شرایط اضطرار برخوردارند، هزینه نماید. تخصیص اعتبار از این محل به منظور پرداخت­‌های پرسنلی ممنوع است.

تبصره هفتم (7): به شهرداري تهران اجازه داده مي‌­شود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعه كه در زمان اشتغال به خدمت و به جهت انجام ماموریت­‌های محوله اداری در شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران علیه آنها در مراجع قضایی و انتظامی اقامه دعوی می­‌شود، با اتخاذ تدابیر مناسب حتی در صورت بازنشستگی یا پایان مأموریت آنان، حمایت حقوقی و قضایی به عمل آورده و وثائق مورد نیاز را از محل املاک شهرداری تهران تأمین و سایر هزینه‌­ها و خسارات ناشی از دعاوی فوق را در کلیه مراحل دادرسی و در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه پس از تأیید اداره کل حقوقی از محل ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617020169» با عنوان «کمک به اشخاص و موسسات خصوصی» پرداخت نماید. سقف حمایت­‌های این تبصره مشمول سقف­‌های مندرج در ردیف مشابه در تبصره پنجم (5) نمی­‌باشد.

تبصره هشتم (8): شهرداری تهران موظف است؛

الف) از محل کد پروژه 308010271 با عنوان «ساماندهی تملک، حفاظت، صیانت و ساماندهی باغات کن» تا سقف پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال هزینه نموده و در تفریغ بودجه سال 1397 لحاظ نماید.

ب) درآمد حاصل از ردیف 160308 با عنوان «وصول جرایم قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران» صددرصد تخصیص‌ یافته قلمداد می‌شود و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز مکلف است درآمد مذکور را صرفاً در ردیف 301024572 با عنوان «تملک و احیاء باغات با اولویت مناطق 7، 9، 10، 11، 17 و 20» به مبلغ دویست میلیارد (200.000.000.000) ریال و مابقی درآمد فوق‌الذکر را در ردیف‌های تحت عناوین ذیل؛

1ـ ردیف 301030272 با عنوان «احداث و توسعه فضای سبز مشترک» به مبلغ پنجاه میلیارد (50.000.000.000) ریال

2ـ ردیف 301040272 با عنوان «تأمین درخت و درختچه و گل و گیاه» به مبلغ سی میلیارد (30.000.000.000) ریال

3ـ ردیف 301040772 با عنوان «ساماندهی و شناسنامه‌دار نمودن درختان» به مبلغ ده میلیارد (10.000.000.000) ریال

4ـ ردیف 301050172 با عنوان «توسعه جنگل‌کاری کمربند فضای سبز» به مبلغ یکصد و ده میلیارد (110.000.000.000) ریال

هزینه نماید.

تبصره نهم (9): شهرداری تهران مکلف است؛ با عنایت به مفاد مصوبه «الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی» ابلاغی به شماره 160/2409/26456 () مورخ 96/10/18 تا سقف نه هزار و پانصد میلیارد (9.500.000.000.000) ریال درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی اعم از؛ خطوط مترو، اتوبوسرانی و ایمن‌سازی زیرساخت‌های موجود حمل و نقل عمومی هزینه نموده و مراتب آن را در تفریغ بودجه سال 1397 منظور نماید.

تبصره دهم (10): به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛ بخشي از درآمدهاي حاصله و مانده حساب­‌هاي بانكي مخصوص سپرده و جاري به جز حساب سپرده پيمانكاران و معاملات خود را نزد هر يك از بانك­‌ها كه با شهرداري تهران همكاري می‌­نمایند به صورت سپرده جاري و سرمايه‌گذاري مدت­‌دار توديع نموده و سود مربوطه را در رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «140103» با عنوان «درآمد حاصل از وجوه سپرده‌هاي شهرداري» ثبت نمايد.

تبصره یازدهم (11): به شهرداری تهران اجازه داده می­‌شود؛ از خدمات کارکنان یگان حفاظت شهرداری تهران همچنین از کارکنان نیروی انتظامی، در موارد خاص در ساعات غیرموظف جهت تأمین امنیت بوستان‌­های شهری و موارد مشابه استفاده نماید و حق‌الزحمه آنان را به ازای هر نوبت کاری (5 ساعته) به ترتیب افسران ارشد: چهارصد و نود و پنج هزار (495.000) ریال، افسران جزء: سیصد و نوزده هزار (319.000) ریال، درجه‌داران: دویست و نود و هفت هزار (297.000) ریال و مأمورین وظیفه: دویست و سی و یک هزار (231.000) ریال از محل ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «608050669» با عنوان «حق‌الجلسه، حق‌الزحمه، حق‌التدریس» پرداخت نماید.

تبصره دوازدهم (12): به شهرداری تهران اجازه داده می‌­شود؛ در اجرای ماده شش قانون تأسیس کتابخانه‌­های عمومی کشور، از محل نیم درصد (0/5 %) از درآمدهای مستمر نقدی محقق شده شهرداری تهران (بدون احتساب منابع غیرنقدی و منابع حاصل از واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و دارایی­‌های مالی) در قالب ردیف­‌های اعتباری به شماره طبقه‌بندی «10802» با عنوان «تعمیر و تجهیز کتابخانه­‌ها و قرائت­خانه‌­ها» و شماره طبقه‌بندی «10810» با عنوان «توسعه و تجهیز کتابخانه­‌ها و قرائت­خانه­‌ها» برای نگهداری کتابخانه­‌های عمومی شهر هزینه نموده و علاوه بر آن مبلغ شصت میلیارد (60.000.000.000) ریال از محل ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «107180171» با عنوان «کمک به انجمن کتابخانه‌­های عمومی شهر تهران» پس از طی تشریفات قانونی، مستقیماً به حساب «انجمن کتابخانه­‌های عمومی شهر تهران» واریز نماید، تا بر اساس تصمیمات هیأت امناء انجمن مذکور صرف نگهداری کتابخانه­‌های عمومی شهر تهران -که از استانداردهای لازم برخوردار هستند- شامل کتابخانه­‌های تحت نظارت شهرداری تهران و کتابخانه­‌های تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هزینه گردد.

تبصره سیزدهم (13): به شهرداري تهران اجازه داده مي‌­شود؛

الف) با مدنظر قراردادن صرفه و صلاح و رعايت مقررات آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري، نسبت به تصويب و انجام معامله با وزارتخانه­‌ها و مؤسسات و شركت­‌هاي دولتي، بانك‌­ها، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمان­‌ها و شرکت­‌های وابسته به شهرداری تهران تا سقف چهارصد و پنجاه ميليارد (450.000.000.000) ريال، املاك هشتصد ميليارد (800.000.000.000) ريال و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي تا سقف دویست و پنجاه ميليارد (250.000.000.000) ريال، املاک چهارصد میلیارد (400.000.000.000) ریال اقدام نمايد. شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه (50 %) درصد از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان و بیست و پنج (25%) درصد به مديران كل و مديران واحدهاي ستادي مورد نظر و مناطق شهرداري تهران تفويض نمايد. در صورتي كه معاملاتي بيش از ارقام مندرج در اين تبصره ضرورت يابد، پيشنهادات لازم را جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نماید.

ب) کلیه قراردادهای منعقده شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته در کلیه مراحل در سامانه مرتبط ثبت و به اطلاع عموم رسانده شود.

تبصره چهاردهم (14): الف) شهرداري تهران موظف است ضمن ارزيابي مجدد در راستاي شفاف‌سازي عملكرد سازمان‌­ها و شركت‌ها و موسسات تابعه تحقق منابع درآمدي، مال‌الاجاره املاك و دارايي­‌هاي ثابت در اختيار واحدهاي مذكور را به‌روزرسانی نموده و اخذ و به حساب درآمد عمومي شهرداري تهران در رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «140201» با عنوان «مال‌الاجاره ساختمان­‌ها و تأسیسات (ساختمان)» منظور نماید.

ب) ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران موظف است سازوکار لازم جهت وصول عوارض خودرو و موتورسیکلت را در کلیه مراکز معاینه فنی فراهم و صدور برگه معاینه فنی وسائط نقلیه مذکور را از ابتدای سال 1397 منوط به ارایه مفاصا حساب عوارض مربوطه نماید.

تبصره پانزدهم (15): الف) به منظور ایجاد هماهنگی و پرداخت به موقع حقوق و مزایای مستمر کارمندان و کارگران رسمی و قراردادی، مأمورین انتظامی و پرسنل تأمین نیروی انسانی، به شهرداری تهران اجازه داده می‌­شود اعتبارات مصوب ردیف‌های اعتباری به شماره طبقه‌بندی «6080102» با عنوان «حقوق کارمندان ثابت»، شماره طبقه‌بندی «6080103» با عنوان «دستمزد کارگران رسمی»، شماره طبقه‌بندی «6080104» با عنوان «حقوق مأمورین انتظامی»، شماره طبقه‌بندی «6080202» با عنوان «مزایای کارمندان ثابت»، شماره طبقه‌بندی «6080203» با عنوان «هزینه ناهار»، شماره طبقه‌بندی «6080204» با عنوان «مزایای کارگران رسمی»، شماره طبقه‌بندی «6080205» با عنوان «مزایای مأمورین انتظامی»، شماره طبقه‌بندی «6080206» با عنوان «فوق‌العاده، اضافه‌کار ساعتی، ایام تعطیل، شب­‌کاری»، شماره طبقه‌بندی «6080207» با عنوان «بازنشستگی، بیمه تأمین اجتماعی، سه درصد (3%) پس‌‌انداز»، شماره طبقه‌بندی «6080208»، با عنوان «کمک غیرنقدی، کمک عائله‌مندی، بن کالاهای اساسی کارگران و ایاب و ذهاب»، شماره طبقه‌بندی «6080209» با عنوان «پاداش و عیدی» و شماره طبقه‌بندی «6080509» با عنوان «تأمین نیروی انسانی شامل کارگری‌ـ‌کارمندی و غیره» مناطق 22گانه و واحدهای ستادی را کسر و به سر جمع اعتبارات ردیف­‌های متناظر ذیل معاونت توسعه منابع انسانی اضافه و ابلاغ نماید به نحوی که حقوق و مزایای ماهانه به صورت متمرکز توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری و پس از تأیید معاونت توسعه منابع انسانی پرداخت و در ردیف‌­های هزینه‌­ای ذیربط ثبت شود.

ب) هرگونه پرداخت از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای حقوق و مزایا به کارکنان و کارگران خارج از طرح و برنامه و پروژه ممنوع است.

ج) کلیه واحدهای اجرایی اعم از ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات موظف به ثبت اطلاعات کارکنان رسمی، قرارداد کار معین و مشخص و قرارداد کارگری در پایگاه اطلاعات کارکنان شهرداری تهران می‌باشند.

د) کلیه اعتبارات ردیف‌ها، ساختار و پست‌های سازمانی مربوط به ذیحسابان شهرداری «ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات تابعه» به اعتبارات ردیف 6100101 با عنوان «شورای اسلامی شهر تهران» انتقال می‌یابد و پرداخت‌ها زیر نظر اداره کل امور اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران انجام گیرد.

تبصره شانزدهم (16): شهرداری تهران موظف است؛

الف‌) بابت عوارض و بهای خدمات ساختمان­‌های شهرداری تهران حداکثر تا مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد (150.000.000.000) ریال به سرجمع درآمد و هزینه اضافه نموده و آن را در تفریغ بودجه سال 1397 اعمال نماید. افزایش درآمد مذکور مشمول پاداش انگیزشی کارکنان مؤثر در وصول درآمدهای پایدار نخواهد بود.

ب‌) تسهیلات تشویقی پرداخت عوارض مرتبط با صدور پروانه ساختمانی مصوب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مطالبات غیرنقد از شهرداری تهران اعمال گردد.

تبصره هفدهم (17): شهرداري تهران موظف است در رابطه با پروژه­‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت­‌های مردمی در چارچوب اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌­های مردمی شهر تهران؛

الف) قدرالسهم سرمايه‌گذاري شهرداري در پروژه‌هاي مذکور را در چارچوب ضوابط و مقررات (به ويژه مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران) بر اساس قراردادهاي مشاركتي در بخش درآمدها و منابع غيرنقدي شهرداري تهران ثبت نموده و معادل آن را به عنوان دارایی در پروژه­‌هاي مشاركتي منظور نمايد.

ب) تا سقف مبلغ سی‌هزار ميليارد ريال (30.000.000.000.000 ريال) به عنوان آورده غیرنقد، شهرداري در پروژه­‌هاي مشاركتی سهيم شود و مازاد بر سقف تعيين شده در اين بند را جهت بررسي و تصويب مجدد به شوراي اسلامي شهر تهران ارایه نمايد.

ج) از ابتداي سال 1397 مشاركت شهرداري تهران در پروژه‌هاي مشاركتي بر اساس فهرست پيشنهادی پروژه‌­ها که مشخصات كلي و طرح توجيهي آنها به شوراي اسلامي شهر تهران ارایه شده است، اقدام خواهد شد. چنانچه پروژه‌های جدید (تا سقف تعیین شده در بند «ب») در دستور کار سازمان قرار گیرد پس از تأیید شورای اسلامی شهر تهران قابل اقدام خواهد بود.

د) واگذاري و فروش قدرالسهم پروژه­‌هاي مشاركتي منوط به حداقل بیست درصد (20%) پيشرفت فيزيكي و ارزش­‌گذاری با توجه به تکمیل شدن پروژه به قیمت زمان انعقاد قرارداد واگذاری و با رعایت صرفه و صلاح شهرداری قابل انجام مي‌­باشد.

هـ) فروش قدرالسهم شهرداري در پروژه‌­هاي مشاركتي توسط سازمان سرمايه‌گذاري و مشارکت‌های مردمی در اقساط حداكثر 24 ماهه به صورت «نقد» و «غیرنقد» و با رعايت كليه قوانين صورت گرفته و در دفاتر شهرداري تهران ثبت و ضبط گردد.

و) انجام کلیه پروژه­‌های مشارکتی با راهبری و مسئولیت سازمان سرمایه­‌گذاری و مشارکت‌های مردمی صورت پذیرد.

ز) شهرداری تهران مجاز است در راستای سیاست­‌های اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد با هدف افزایش بهره‌­وری مالی، کلیه پروژه­‌های جدید، نیمه‌‌تمام و اماکن در حال بهره­‌برداری را با رعایت کاربری­‌های مصوب به شرح ذیل به بخش خصوصی واگذار نماید:

ز‌ـ1) واگذاری پروژه‌های مذکور با استفاده از روش مشارکت عمومی‌‌ـ‌خصوصی و با رعایت اولویت‌های ذکر شده در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران و ارایه خدمات به شهروندان انجام شود.

ز‌ـ2) بابت پروژه‌های نیمه‌تمام که خدمات آنها مورد نیاز شهرداری تهران و یا پرداخت مابه‌­التفاوت از طرف شهرداری، فاقد توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی باشد، ردیف­‌های متناظر (خرید خدمت، پرداخت مابه‌التفاوت) متناسب با مأموریت­‌های شهرداری و صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در بودجه سالیانه منظور نماید.

ح) انجام پروژه­‌های مشارکتی با استفاده از روش‌های ppp (مشارکت بخش عمومی‌ـ خصوصی) در اولویت سازمان سرمایه‌­گذاری و مشارکت­‌های مردمی قرار گیرد.

دستورالعمل اجرایی مشارکت عمومی‌‌ـ خصوصی شهرداری تهران مشتمل بر تعریف انواع پروژه‌‌های قابل مشارکت، روش­‌ها و قراردادها، نحوه انتخاب طرف خصوصی، نحوه تأمین مالی، ریسک‌­ها، تضامین و سایر ضوابط عمومی، در قالب ساز و کار نظام فنی اجرایی شهرداری حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و ابلاغ شود.

تبصره هجدهم (18): شهرداری تهران موظف است؛

الف) صد در صد (100%) درآمد حاصل از عوارض ایمنی ساختمان‌­ها موضوع مصوبه به شماره ابلاغی 160/1711/22015 مورخ 91/10/30 شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان «مجوز محاسبه و اخذ عوارض ایمنی ساختمان­‌ها در شهرداری تهران» را مستقیما به حساب شماره 125 نزد بانک شهر به نام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی واریز نموده و آن سازمان نیز موظف است مبالغ مذکور را به منظور احداث ایستگاه‌­های آتش‌نشانی، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط، توسعه ایمنی و سایر پروژه‌­های سرمایه‌­ای ذیربط در چارچوب بودجه مصوب سازمان هزینه نماید.

ب) به منظور ترمیم حقوق کارکنان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شورای سازمان مذکور موظف است از محل ردیف 4010501 با رعایت بند 9 تبصره 4 جهت اصلاح فوق‌العاده خاص کارمندان عملیاتی از مرتبه 4، 14 دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق را بازنگری و پس از تصویب شورای سازمان اجرایی نماید.

تبصره نوزدهم (19): به شهرداري تهران اجازه داده می‌شود؛

الف) مطالبات ناشی از صدور پروانه در محلات بافت فرسوده مبتنی بر بسته تشویقی مصوب را از طريق تملك املاك و اراضی آزاد شده برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی شهر تهران در بافت فرسوده ایجاد شده‌اند را تا سقف یک هزار و پانصد میلیارد (1.500.000.000.000) ریال علاوه بر سقف مصوب تهاتر نموده و در ردیف‌های درآمد و هزینه (ردیف‌های درآمدی 110202 و 110203) ثبت نموده و مراتب را در تفریغ بودجه سال 1397 لحاظ نماید.

ب) مابه‌التفاوت سود بانکی تا سقف سیصد میلیارد (300.000.000.000) ریال تسهیلات اعطایی مسکن به ساکنین بافت­‌های فرسوده بابت نوسازی بافت­‌های مذکور را با اولویت تجمیع پلاک‌های ریزدانه و بازگشایی معابر تا سقف نه درصد (9%) از سود تسهیلات اخذ شده از محل رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «616040169» با عنوان «کمک فنی و اعتباری، پرداخت مابه‌­التفاوت تسهیلات مسکن در بافت فرسوده حداکثر تا سقف نه درصد با اولویت () بازگشایی معابر» تأمین و بر اساس دستورالعمل اجرایی آن که توسط شهردار تهران ابلاغ می­‌‌گردد پرداخت نماید.

ج‌) در راستاي نوسازي و بهسازي بافت­‌هاي فرسوده شهر نسبت به بسترسازي و تهيه زيرساخت‌هاي شهري در اين بافت­‌ها شامل بازگشايي معابر، تأمین سرانه فضای سبز با اولویت بازگشایی معابر از محل رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «506030171» با عنوان «تملک اراضی و املاک جهت ساماندهی و نوسازی بافت‌های فرسوده سطح شهر تهران» بودجه املاك شهرداري تهران با هماهنگی سازمان نوسازی شهر تهران هزينه نمايد.

د‌) برای تشویق و ترغیب مالکان پلاک‌­های فرسوده به نوسازی، هزینه­‌های سازمان نظام مهندسی و خرید انشعابات مربوط به واحدهای مذکور را از محل رديف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «506010137» با عنوان «هماهنگی تأمین خدمات و زیرساخت و توسعه در بافت‌های فرسوده شهری»، به عنوان کمک پرداخت نماید.

تبصره بیستم (20): به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود؛

الف) به منظور توسعه و احداث خطوط 3، 6 و 7 مترو علاوه بر دو ميليارد (2.000.000.000) يورو تسهیلات اعتباری خارجی (ارزی) كه به تصويب هيأت محترم دولت رسيده است، با رعایت صرفه و صلاح شهرداری تهران در صورت تحقق منابع اعتباری از محل تسهیلات اعتباری، فروش اوراق مشارکت، صکوک و سایر ابزارهای مالی نسبت به تأمین مالی تا مبلغ بیست‌هزار میلیارد (20.000.000.000.000) ريال علاوه بر اعتبار مصوب در سال جاری اقدام نماید.

ب‌) به منظور انجام پروژه­‌های ذیل از انواع روش‌های مشارکت بخش عمومی‌ـ‌خصوصی (ppp) استفاده نماید.

1. احداث تونل شهيد احمد متوسليان حد فاصل بزرگراه شهيد صياد شيرازي تا بزرگراه آزادگان

2. احداث بزرگراه شهيد شوشتري به رسالت و تقاطع‌هاي مربوطه

3. توسعه و تکمیل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب

4. توسعه زیرساخت فیبر نوری

5. ایجاد و توسعه شبکه بی­سیم شهرداری تهران

6. احداث و تجهیز دیتاسنتر جدید شهرداری

7. توسعه خدمات و سامانه‌­هاي شهر هوشمند

8. اجرای خط lrt در منطقه 12 و خیابان‌های ولیعصر (عج) و انقلاب

9. توسعه سیستم‌­های هوشمند حمل و نقل و ترافیک

10. اجرای خطوط قطار شهری تندرو

11. احداث پل عابر پياده اتصال درياچه به بوستان چيتگر

12. احداث پاركينگ‌های طبقاتي

13. توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی برج طغرل (منطقه 20)

14. توسعه انرژی‌های نو با تأکید بر تولید انرژی از پسماند

15. احداث پارک علم و فناوری

16. احداث و توسعه دهکده‌های سلامت

17. احداث صنایع مرتبط با بازیافت

18. احداث پروژه مجموعه باغ‌شهر ولایت

19. احداث پروژه توسعه قطب گردشگری شرق تهران (منطقه 13)

20. احداث مجتمع فرهنگی ورزشی دماوند (منطقه 13)

21. احداث مجتمع ورزشی دستجردی (منطقه 18)

22. احداث مجموعه ورزشی توکلی و خیاط‌خانه (منطقه 7)

23. احداث مجموعه فرهنگی ورزشی کوثر (منطقه 9)

24. اجرای طرح محور نیلوفری (ساماندهی خط راه‌آهن تهران- تبریز)

ج) با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداری تهران، دیون و تعهدات سنواتی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، املاک تصرفی تا سقف مبلغ چهل‌هزار میلیارد (40.000.000.000.000) ریال و بدهی‌های سررسید شده سال‌های گذشته به بانک‌ها و مؤسسات مالی (ارزی و ریالی) تا سقف مبلغ پنجاه‌هزار میلیارد (50.000.000.000.000) ریال بابت تسهیلات اخذ شده تهاتر، تسویه و مراتب را در تفریغ بودجه سال 1397 منظور نماید.

همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌­شود در سقف تعیین شده در بند «ج» این تبصره نسبت به پرداخت دیون و تعهدات مذکور از محل اجرای مصوبه شماره 160/2226/17323 مورخ 1395/7/13 شورای اسلامی شهر تهران اقدام و مازاد منابع حاصل از اجرای مصوبه مذکور را به حساب خزانه شهرداری تهران واریز و در قالب ردیف‌­های اعتباری مصوب هزینه نموده و مراتب را در تفریغ بودجه سال 1397 درج نماید.

شهرداری تهران مکلف است فهرست اطلاعات کلیه املاک و اراضی که قرار است از ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه سال 1397 تهاتر و یا به فروش برساند را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه نماید و پس از کسب مجوز از شورا اقدام نماید.

د) با ایجاد سازوکارهای لازم و مناسب نسبت به اخذ اسناد خزانه اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود، حفظ قدرت خرید پیش‌بینی شده در قوانین اعمال شده در قالب بودجه کل کشور و سایر موارد پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات بابت پیگیری و وصول مطالبات شهرداری تهران از دستگاه‌های دولتی اقدام نموده و مبالغ وصولی را در ردیف‌های درآمدی پیش‌بینی شده درج نماید.

تبصره بیست و یکم (21): شهرداري تهران موظف است بودجه هزینه‌­ای راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مندرج در بخش بودجه عمومي، ذيل ماده‌واحده بودجه مصوب سال 1397 شهرداري تهران را طبق مفاد بندهای ذیل پرداخت و به هزینه منظور نماید؛

الف) بر اساس مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند دوازدهم (12) ماده چهارم (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ایران و در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي ساليانه ابلاغي به آن مجموعه، پس از تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك پرداخت نمايد. (مشروط‌ به ارایه بانک ‌اطلاعات خودروها و موتورسیکلت­‌های شهر تهران توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور صدور قبوض عوارض سالیانه)

ب) به شهرداري تهران اجازه داده مي­‌شود چنانچه در اثر اقدامات راهنمايي و رانندگي ميزان وصول عوارض خودرو و موتورسيكلت در سال 1397 در مقايسه با عملكرد سال قبل افزايش داشته باشد، معادل بيست درصد (20%) از مبلغ افزايش وصولي نسبت به سال قبل را تا سقف بيست‌ ميليارد (20.000.000.000) ريال در قالب ردیف اعتباری به شماره طبقه‌بندی «617030169» با عنوان «کمک به مؤسسات عمومی و عام‌المنفعه» پس از تأييد معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا در مقاطع شش‌ ماهه به صورت كمك به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ پرداخت نمايد.

تبصره بیست و دوم (22): به شهرداري تهران اجازه داده مي­‌شود تا سقف ده‌هزار میلیارد (10.000.000.000.000) ریال به منظور اجراي طرح­‌هاي عمراني، اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، ترافيكي و شهرسازي در مناطق 22گانه؛

الف) مطالبات دستگاه­‌های دولتي و عمومی غیردولتی، نهادها و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در طرح‌­های مصوب را پس از توافق، برابر قوانین و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد.

ب‌) تملک املاک و مستغلات واقع در طرح­‌های مصوب که قابلیت تهاتر در ملک ذینفع را داشته باشد، در چارچوب قوانین و مقررات حسب مورد توافق و تهاتر نموده و عملیات مالی مربوطه را در ردیف­‌های درآمد و هزینه ثبت نماید.

ج) در اصلاح هندسی نقاط مورد نیاز معابر، میادین، تقاطع­‌ها و غیره جهت روان­سازی ترافیک خودروها در گذرها و معابر شهری بزرگراهی و غیربزرگراهی، املاک معارض این طرح‌ها را تا سقف پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال تملک و مطالبات ذینفعان را با هماهنگی و تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک تهاتر نموده و عملیات مالی مربوط را در ردیف­‌های درآمد و هزینه ثبت نماید.

شهرداری تهران موظف است؛ در صورت افزایش عملیات مالی ناشی از اجرای این تبصره، نسبت به اعتبارات ردیف‌­های تصویب شده در این بودجه، مبالغ درآمد و هزینه انجام شده را در تفریغ بودجه سال 1397 منظور و ارایه نماید.

تبصره بیست و سوم (23): شهرداري تهران موظف است؛ به منظور شفاف‌سازی در اجرای ردیف 320401 با عنوان «وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی» لیست عملکرد این ردیف مشتمل بر؛ درآمدهای نقدی و غیرنقدی را هر سه ماه یک بار به شورای اسلامی شهر تهران ارایه دهد.

تبصره بیست و چهارم (24): با توجه به ضرورت نظارت بر نحوه دریافت کارمزد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران، سهم کارمزد (بالاسری) هر یک از سازمان‌­ها و شرکت‌های مذکور در قبال اجرای پروژه­‌های تملک دارایی سرمایه‌­ای و هزینه­‌ای از محل بودجه عمومی شهرداری تهران نباید بیش از سه درصد (3%) اعتبارات مربوطه در سقف تعیین شده مندرج در موافقت‌نامه باشد.

تبصره بیست و پنجم (25): شهرداری تهران موظف است؛ در راستای اجرای مصوبه شماره 160/2055/5893 مورخ 94/3/10 با عنوان «الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در شهر تهران» ضمن بهره‌گیری از ظرفیت ماده 12 قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»، نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی، 10 درصد از اعتبارات ردیف 60603 تملک دارایی سرمایه‌ای، تحت عنوان «بازسازی و تعمیرات اساسی ساختمان‌های اداری» را جهت توسعه انرژی‌های نو در ساختمان‌های خود تخصیص دهد. کلیه واحدهای شهرداری تهران موظف‌اند اعتبار مذکور را با هدایت و سیاست‌گذاری مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست صرفاً جهت توسعه انرژی‌های نو در ساختمان‌های شهرداری تهران هزینه نماید.

تبصره بیست و ششم (26): شهرداری تهران موظف است؛

الف) در راستای ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی و ارتقاء سطح فرهنگ‌پذیری شهروندان در قالب دستورالعمل مشخصی که تا پایان اردیبهشت 97 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تصویب شورای اسلامی شهر تهران می‌رسد، سه و نیم درصد (3/5%) از اعتبارت نقدی و تملک دارایی سرمایه‌ای معاونت‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری (به استثناء اعتبارات هزینه‌ای، حقوق و مزایا و کمک‌ها و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی) را در چارچوب وظایف هر یک از واحدهای مذکور، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری مرتبط از طریق مراکز فوق هزینه نماید.

ب) به منظور تحقق وحدت مدیریت، یکپارچگی و هماهنگی در عملکرد حوزه مأموریتی فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ریز برنامه‌های متناظر با اعتبارات اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مندرج در ردیف‌های بودجه‌ای خود، کلیه واحدهای مشمول بند «الف» این تبصره، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مؤسسه همشهری را حداکثر تا پایان فروردین ماه سال 1397 به تأیید کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران رسانده و این کمیسیون موظف است گزارش نظارتی دوره‌ای خود از چگونگی عملکرد برنامه‌ها و اعتبارات فوق‌الذکر را به صورت گزارش‌های سه ماهه در طول سال 1397 تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند.

تبصره بیست و هفتم (27): شهرداری تهران مکلف است؛

الف) در راستای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی، تاکسیرانی و تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به موتورهای برقی از محل ردیف اعتباری 202150173 با عنوان «کمک فنی و اعتباری پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» تا سقف یک میلیارد و هفتصد و هشتاد میلیون (1.780.000.000) ریال از طریق بخش خصوصی اقدام نماید.

ب) به منظور ترغیب بخش خصوصی و تعاونی به سرمایه‌گذاری در تأسیس، تجهیز و توسعه سامانه‌های حمل و نقل دوچرخه‌محور از محل ردیف‌های اعتباری 202150173 با عنوان «کمک فنی و اعتباری پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال و 215010173 با عنوان «احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه سطح شهر تهران» تا سقف بیست میلیارد (20.000.000.000) ریال اقدام نماید.

تبصره بیست و هشتم (28): شهرداری تهران مکلف است؛

1) آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز را حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب بودجه تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارایه نماید.

2) به منظور نظارت دقیق بر نحوه اجرای بودجه در مراحل مختلف گزارش هزینه‌کرد وجوه ردیف‌های بودجه را از طریق سامانه‌های الکترونیکی (مبادله موافقت‌نامه و نظارت بر پروژه‌ها) در اختیار کلیه اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار دهد. نسبت به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی گزارش عملکرد احکام بودجه اقدام و عملکرد تبصره‌ها از حیث منابع، مصارف و تأثیرات عملکردی را همراه با مستندات و ارتباط با سامانه‌های دیگر در چارچوب این سامانه در دسترس شورای اسلامی شهر تهران و شهروندان قرار دهد و نسبت به بروزرسانی آن و ارایه گزارش جامع عملکرد تبصره‌های این مصوبه هر شش ماه به شورای اسلامی شهر تهران اقدام نماید.

تصویر مصوبه الحاق نشده است.