![]() |
||
|
||
آييننامه اجرايي تبصره (1) ماده (15) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب 1394,11,04 ماده 1- در اين آيين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي روند: الف - قانون: قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي - مصوب 1389 -. ب - شوراي عالي: شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور. پ - شوراي استان: شوراي هماهنگي ترافيك استان. ت - معابر شهري پرترافيك: معابر شهري موضوع ماده (2) اين آيين نامه. ث - پارك حاشيه اي مديريت شده: توقف وسيله نقليه در حاشيه معابر شهري در محل هاي مجاز با ويژگي هاي زير: 1 - داراي تابلوها و علائم مربوط، حاوي اعلام شرايط زماني و نحوه پرداخت هزينه توقف. 2 - داراي خط كشي استاندارد با ابعاد حداقل (240) سانتي متر عرض و (550) سانتي متر طول. ج - ممنوعيت توقف: مجاز نبودن توقف وسيله نقليه در نقاطي كه بر اساس ماده (163) آيين نامه راهنمايي و رانندگي موضوع تصويب نامه شماره 20873 /ت29169 مورخ 8 /4 /1384 معين گرديده است. چ - تجهيزات و لوازم سنجش توقف: ابزارها، فناوري ها و دستگاه هاي الكترونيكي از جمله ايست سنج، كارت پارك و نظاير آن كه براي نشان دادن زمان مجاز توقف و پرداخت متناسب حق توقف به كار مي روند. ح - متصدي: اشخاص حقوقي واجد شرايط كه با رعايت مفاد اين آيين نامه، امور مديريت و بهره برداري از فضاهاي پارك حاشيه اي يك يا چند معبر را از طرف شهرداري بر عهده دارند. خ - پاركبان: افرادي كه توسط متصدي براي تسهيل استفاده قانونمند شهروندان از فضاهاي پارك حاشيه اي به كارگيري مي شوند. ماده 2- ويژگي هاي معابر شهري پرترافيك به شرح زير است: الف - معابري كه بر اساس مطالعات تحليل عرضه و تقاضاي پاركينگ، تقاضا براي پارك حاشيه اي وسايل نقليه در يك دوره زماني حداقل شش ساعته بيش از ميزان عرضه پاركينگ در حاشيه معابر مورد نظر باشد. تبصره - مطالعات موضوعي فوق الذكر بر اساس مصوبات شوراي عالي در خصوص انواع مطالعات مهندسي ترافيك در شهرها، توسط شهرداري براي ناحيه اي با محدوده مشخص و با ملاحظه عرضه پاركينگ هاي غيرحاشيه اي و سطح سرويس معابر مورد نظر انجام مي پذيرد. مرجع تصويب اين مطالعات، شوراي استان مي باشد. در شهر تهران، مرجع تصويب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران است. ب - بيش از پنجاه درصد تقاضاي پارك حاشيه اي بر اساس مطالعات بند (الف) براي دسترسي به كاربري هاي غيرمسكوني شامل تجاري، اداري، خدماتي، آموزشي، رفاهي، درماني، زيارتي يا تفريحي باشد. پ - حداكثر از نوع شرياني درجه (1) و حداقل از نوع جمع و پخش كننده مطابق استاندارد شماره (14147) مورخ 1390 سازمان ملي استاندارد ايران با موضوع معابر شهري - طبقه بندي باشد. ماده 3 - توقف وسايل نقليه در محدوده زماني (7) صبح الي (21) شب در محل هايي كه براي پارك حاشيه اي مديريت شده تعيين گرديده است در نيم ساعت اول رايگان خواهد بود. دريافت حق توقف در معابر ياد شده براي مازاد بر نيم ساعت، با احتساب نيم ساعت اول محاسبه و دريافت مي شود. تبصره 1 - دريافت حق توقف در معابر مورد نظر بر حسب بازه هاي زماني نيم ساعتي يا يك ساعتي اخذ مي گردد. تبصره 2 - قيمت گذاري هزينه توقف در حاشيه معابر بايد بر طبق مقررات اخذ عوارض با محاسبه هزينه هاي عملياتي اجرا (نصب و نگهداري تجهيزات مورد نياز)، تأمين نيروي انساني و مديريت طرح با ملاحظه منطقه بندي و اهميت معابر تعيين شود. تبصره 3 - قيمت گذاري پاركينگ هاي حاشيه اي بايد به گونه اي باشد كه شهروندان به كاهش زمان توقف، كاهش استفاده از وسيله نقليه شخصي و يا ترجيح استفاده از پاركينگ هاي عمومي غيرحاشيه اي ترغيب شوند. تبصره 4 - درصورت اشغال بيش از يك محل توقف توسط يك خودرو، حق توقف متناسب با تعداد محل هاي اشغال شده دريافت مي شود. ماده 4 - معابر شهري پرترافيك بر اساس شاخص هاي موضوع ماده (2) اين آيين نامه، به پيشنهاد شهرداري مربوط و تصويب شوراي استان تعيين مي شود. تبصره 1 - شوراي استان موظف است ظرف يك ماه از تاريخ وصول پيشنهاد از سوي شهرداري در خصوص تعيين معابر شهري پرترافيك تصميم گيري كند. تبصره 2 - مرجع تعيين معابر شهري پرترافيك در شهر تهران، شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران مي باشد. تبصره 3 - شوراي استان و شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران موظفند حسب مورد نتيجه تصميمات خود در مورد اين ماده را به شوراي عالي اعلام نمايند. شوراي عالي در صورت هرگونه ايراد به تصميمات ياد شده مراتب را ظرف دو هفته به شوراي مربوط اعلام مي نمايد. تبصره 4 - اصلاح و لغو معابر شهري پرترافيك به پيشنهاد هر يك از اعضاي شوراي استان يا شهرداري مربوط و با تصويب مرجع تعيين معابر شهري پرترافيك انجام مي شود. ماده 5 - پارك وسيله نقليه در معابر شهري پرترافيك بدون پرداخت حق توقف پس از نيم ساعت اوليه به منزله ارتكاب تخلف توقف ممنوع بوده و اعمال مقررات در اين خصوص توسط مأموران موضوع ماده (2) قانون انجام مي پذيرد. تبصره - نصب تابلوي مكمل حمل با جرثقيل در محل هايي كه براي مديريت پارك حاشيه اي از ايست سنج و يا ساير دستگاه هاي الكترونيكي ثابت براي پرداخت الكترونيكي هزينه توقف استفاده مي شود، با هماهنگي پليس راهنمايي و رانندگي توسط شهرداري انجام مي پذيرد. ماده 6 - پليس راهنمايي و رانندگي موظف است با استفاده از ساز و كارهاي مناسب نسبت به كنترل مستمر معابر شهري پرترافيك با اولويت پيشگيري از وقوع تخلفات پارك حاشيه اي و دريافت گزارش هاي مربوط اقدام نمايد. تبصره - در صورت درخواست شهرداري ها براي آموزش برخي افراد جهت نظارت و ارائه گزارش در خصوص رعايت مقررات مربوط به فضاهاي پارك حاشيه اي، پليس راهنمايي و رانندگي نسبت به ارايه آموزش هاي مربوط اقدام مي نمايد. پليس مي تواند با رعايت تبصره (3) ماده (2) قانون، از گزارش هاي افراد فوق الذكر كه دوره آموزشي لازم را با موفقيت گذرانده اند استفاده نمايد. نحوه صدور ابلاغ و فعاليت اين افراد بر اساس شيوه نامه اي خواهد بود كه توسط پليس راهنمايي و رانندگي ظرف سه ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين آيين نامه، تهيه و ابلاغ خواهد شد. ماده 7 - شهرداري ها مكلفند در معابر شهري پرترافيك مصوب، پس از اطلاع رساني به شهروندان، نسبت به مشخص كردن فضاهاي پارك حاشيه اي مديريت شده اقدام نموده و با استفاده از تجهيزات و لوازم سنجش توقف و يا از طريق عوامل متصدي (پاركبان) نسبت به مديريت پارك حاشيه اي و اخذ هزينه توقف اقدام نمايند. تبصره 1 - دريافت حق توقف و انجام هرگونه تراكنش مالي توسط رانندگان و عوامل متصدي (پاركبان) از ابتداي سال 1395 با استفاده از سامانه هاي پرداخت الكترونيك برون خط (آفلاين) با رعايت قوانين و مقررات نظام بانكداري الكترونيكي انجام مي شود. تبصره 2 - درآمد حاصل از توقف خودرو در پارك حاشيه اي، موضوع تبصره (2) ماده (3) اين آيين نامه به حساب خزانه واريز مي شود. صد درصد (100 %) مبالغ واريزي موضوع اين ماده به حساب خزانه تا پايان هر ماه توسط خزانه به حساب شهرداري مربوط واريز مي شود تا در اجراي ماده (15) قانون در همان شهر هزينه نمايد. ماده 8 - انتخاب و بكارگيري متصدي بر اساس شرايط عمومي پيمان و شرايط اختصاصي اعلامي از سوي شهرداري و مفاد آيين نامه مالي و معاملاتي شهرداري صورت مي گيرد. تبصره - شرايط انتخاب و بكارگيري متصدي مي تواند با رعايت قوانين و مقررات مربوط، در قالب مشاركت و جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي تعيين گردد. ماده 9- وظايف متصدي در چارچوب قرارداد منعقده با شهرداري به شرح زير است: الف - تأمين عوامل انساني مورد نياز براي امور مربوط به مديريت و بهره برداري از پارك حاشيه اي ب - همكاري با عوامل پليس راهنمايي و رانندگي. پ - تأمين و كنترل مستمر تجهيزات مورد استفاده و اطمينان از سالم بودن آنها و تأمين لوازم مورد نياز. ت - مديريت تمامي تراكنش هاي مالي بين شهروندان و عوامل متصدي (پاركبان) در خصوص حق توقف مصوب. ث - ارائه گزارش ها و آمار و اطلاعات مورد نظر به شهرداري. تبصره - عوامل متصدي حق مداخله در اجراي مقررات راهنمايي و رانندگي را ندارند. ماده 10- شرايط جذب و بكارگيري افراد پاركبان توسط متصدي به شرح زير است: الف - دارا بودن برگ پايان خدمت و يا معافيت دائم يا موقت از خدمت دوره ضرورت. ب - دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم. پ - نداشتن سوء پيشينه مؤثر كيفري. ت - گذراندن دوره آموزشي مربوط. ث - دارا بودن شرايط جسمي لازم. ج - نداشتن اعتياد به مواد مخدر، روان گردان و الكل. تبصره - شهرداري ها موظفند با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي، بر اساس ضوابط ابلاغي شوراي عالي نسبت به آموزش افراد پاركبان اقدام نمايند. ماده 11 - عوامل متصدي و عوامل تعيين شده در تبصره ماده (6) اين آيين نامه، در طول ساعات تعيين شده در قانون با لباس مخصوص و متحدالشكل با نصب نام نما روي لباس و همراه داشتن كارت و كد شناسايي معتبر نسبت به انجام وظايف خود اقدام مي نمايند. ماده 12 - به ازاي حداكثر هر (70) فضاي پارك حاشيه اي و يا حداكثر هر (500) متر نوار اجراي طرح مديريت پارك حاشيه اي، بايد يك فضا براي پارك خودروهاي داراي پلاك معلولين و جانبازان به صورت رايگان اختصاص يابد. ماده 13 - نصب تابلوهاي توقف ممنوع و يا ايستادن ممنوع و تابلوهاي مكمل آن ها و نيز اجراي خط كشي هاي متناسب، توسط شهرداري با هماهنگي پليس راهنمايي و رانندگي انجام مي شود. ماده 14 - گزارش سالانه اجراي طرح مديريت پارك حاشيه اي، بايد در پايان هر سال توسط شهرداري مربوط به شوراي استان ارايه گردد. معاون اول رئيس جمهور - اسحاق جهانگيري |