laws.tehran.ir

قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب ۱۳۷۱/۱۱/۲۵

‌فصل اول - کلیات

‌ماده ۱ - به منظور تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی (‌رسمی) و نظارت بر اجرای

آنها و همچنین انجام تحقیقات مربوط، مؤسسه استاندارد و‌تحقیقات صنعتی ایران که در

این قانون اختصاراً مؤسسه نامیده می‌شود به موجب مواد بعدی این قانون انجام وظیفه

خواهد نمود.

‌ماده ۲ - مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل کشوری بوده و به صورت غیر انتفاعی اداره

می‌شود.

‌تبصره - تشکیلات تحقیقاتی مؤسسه معادل پژوهشگاه محسوب و از مقررات مربوطه تبعیت

نموده و از امکانات آن برخوردار خواهد شد.

‌فصل دوم - موضوع

‌ماده ۳ - وظایف مؤسسه مبتنی بر تحقیقات، تدوین و اجرای استاندارد به شرح زیر است.

۱ - تعیین تدوین و نشر استانداردهای ملی (‌رسمی) به عنوان تنها مرجع رسمی این

وظیفه در کشور.

۲ - انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد، بالا بردن کیفیت کالاهای تولید

داخلی، کمک به بهبود روشهای تولید و کارآیی صنایع.

۳ - ترویج استانداردهای ملی.

۴ - نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری.

۵ - کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای

نامرغوب به منظور فراهم نمودن امکانات رقابت با‌کالاهای مشابه خارجی و حفظ

بازارهای بین‌المللی.

۶ - کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از

مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود‌کالاهای نامرغوب خارجی

۷ - ترویج سیستم بین‌المللی یکاها (si) به عنوان سیستم رسمی اوزان و مقیاسها در

کشور و کالیبره کردن وسایل سنجش.

۸ - آزمایش و تطبیق نمونه کالا با استانداردهای مربوط، اعلام مشخصات اظهار نظر

مقایسه‌ای و صدور گواهینامه‌های لازم.

‌تبصره ۱ - تعیین و تدوین و نشر ونظارت بر اجرای استانداردهای مواد دارویی بر عهده

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

‌تبصره ۲ - نظارت در اجرای استانداردهای مربوط به انرژی هسته‌ای بر عهده دستگاه

ذیربط می‌باشد.

‌تبصره ۳ - آزمایشگاههایی که تاییدیه لازم را از موسسه دریافت نموده باشند

می‌توانند در رابطه با تطبیق ویژگی کالاها با استانداردهای ملی مربوط‌اظهار نظر

نمایند.

‌تبصره ۴ - آزمایشگاههای موسسه (‌جز در مورد مواد دارویی) در زمینه تعیین ویژگی

کالاها و مقایسه آن با استانداردهای مربوط و تنظیم کردن(‌کالیبره‌کردن) وسایل

سنجش، به عنوان آزمایشگاههای مرجع در کشور شناخته می‌شوند.

‌ماده ۴ - موسسه موظف است نسبت به تعیین کیفیت و ویژگیهای کالاهای ساخت داخل و

وارداتی که از نظر ایمنی و بهداشت عمومی حایز‌اهمیت می‌باشند اقدام و نتایج حاصل

را جهت اطلاع عموم و مراجع ذیربط اعلام نماید.

‌ماده ۵ - موسسه می‌تواند به منظور کنترل کیفی و کمی مواد اولیه و ساخت تا مرحله

بسته‌بندی، بارگیری، حمل، تخلیه و انتقال کالا به محل‌مصرف و در جهت رقابت با

موسسات و شرکتهای مشابه خارجی با تصویب هیات وزیران، از طریق ایجاد نمایندگی و یا

شعبه در خارج از کشور و ارائه‌خدمات بازرسی به بخشهای دولتی و غیر دولتی بر اساس

ضوابطی که به تصویب شورای عالی استاندارد می‌رسد، فعالیت نماید.

‌تبصره - موسسه تنها مرجع رسمی برای تایید صلاحیت شرکتها و موسسات بازرسی‌کننده

داخلی و خارجی (‌سورویانس) می‌باشد.

‌ماده ۶ - موسسه می‌تواند با تصویب شورای عالی استاندارد، اجرای استاندارد کالاها

و یا بخشی از یک استاندارد و یا آیین‌های کار را که از نظر‌ایمنی حفظ سلامت عمومی

و حصول اطمینان از کیفیت فرآورده و حمایت از مصرف‌کننده و یا سایر جهات رفاهی و

اقتصادی ضروری باشد با تعیین‌مدتهای لازم که از سه ماه کمتر نخواهد بود، اجباری

اعلام نماید.

‌تبصره ۱ - مؤسسه مکلف است اجباری کردن استانداردها و آیین‌های کار و مهلت اجرای

آنها را در دو نوبت به فاصله ده روز در روزنامه رسمی‌دادگستری جمهوری اسلامی ایران

و دو روزنامه کثیرالانتشار آگهی و از طریق سایر رسانه‌های گروهی نیز به اطلاع عموم

برساند.

‌تبصره ۲ - کیفیت مواد و کالاهای وارداتی بر حسب ضرورت و اولویت و توجه به مسائل

ایمنی و بهداشتی و اقتصادی باید با استانداردهای ملی‌جمهوری اسلامی ایران و یا

استانداردهای کشور مبداء و یا استانداردهای معتبر و مورد قبول مؤسسه منطبق باشد.

‌اولویت مواد و کالاها را شورای عالی استاندارد تعیین می‌نماید.

‌تبصره ۳ - مؤسسه می‌تواند به منظور جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و حفظ

بازارهای بین‌المللی تدریجاً اجرای استاندارد کالاهای صادراتی‌و درجه‌بندی آن را

اجباری نماید.

‌تبصره ۴ - در مواردی که اجرای استاندارد درباره فرآورده‌هایی اجباری اعلام

می‌گردد اعطاء هر گونه تسهیلات به واحدهای تولیدکننده این قبیل‌فرآورده‌ها از سوی

وزارتخانه‌ها و سازمانهای مختلف دولتی و نیز تبلیغات رسمی این فرآورده‌ها از طریق

رسانه‌های ارتباط جمعی منوط به داشتن‌پروانه کاربرد علامت استاندارد یا تأییدیه آن

و یا تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهد بود.

‌ماده ۷ - عیار رسمی مصنوعات فلزات گرانبها در استاندارد رسمی مربوط تعیین

می‌گردد.

‌تبصره - تدوین استاندارد، نشر آگهی‌های قانونی، اجرای استاندارد، علامت‌گذاری و

کنترل استاندارد مصنوعات فلزات گرانبها تابع مقررات کلی این‌قانون است و مؤسسه

تنها مرجع قانونی انگ‌گذاری و تعیین عیار فلزات گرانبها است.

‌ماده ۸ - تدوین استاندارد اوزان و مقیاسها و وسایل سنجش، اجرای استاندارد، نشر

آگهی‌های قانونی، علامت‌گذاری و کنترل و نظارت و آزمایش‌ادواری اوزان و مقیاسها و

وسایل سنجش تابع مقررات کلی این قانون است.

‌ماده ۹ - هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود، پس از

انقضای مهلتهای مقرر، تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالاها‌با کیفیت

پایین‌تر از استاندارد مربوط و یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع و با رعایت

شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب‌تعزیر اعم از احضار، وعظ، تذکر،

توبیخ، تهدید و اخذ تعهد و حبس از یک ماه تا دو سال و جزای نقدی از یکصد هزار ریال

تا پنجاه میلیون ریال به حکم‌محاکم صالحه محکوم خواهند شد.

‌تبصره ۱ - عدم اجرای آیین‌های کار اجباری پس از انقضای مهلت‌های مقرر مشمول ضوابط

این ماده می‌باشد.

‌تبصره ۲ - رعایت کلیه مقررات استانداردهای اجباری در مورد کالاهای وارداتی الزامی

خواهد بود.

‌تبصره ۳ - مؤسسه می‌تواند با تصویب شورای عالی استاندارد مفاد این ماده را در

باره کالاهایی که استاندارد تشویقی آنها در کشور اجرا می‌شود،‌معمول دارد.

‌تبصره ۴ - مؤسسه می‌تواند علاوه بر اعلام جرم و درخواست تعقیب متخلفین موضوع این

ماده از مراجع قضایی، فرآورده‌های خارج از استاندارد‌و فاقد علامت استاندارد را از

مراکز تولید، تمرکز، توزیع و فروش جمع‌آوری و توقیف نموده و به منظور جلوگیری از

ادامه تولید این گونه فرآورده‌ها‌ابزار، ماشین آلات و وسایل تولید مربوط را موقتاً

لاک و مهر نمایند.

‌تبصره ۵ - فرآورده‌های موضوع تبصره ۴ این ماده پس از کشف توسط بازرسان و

کارشناسان مؤسسه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و قابلیت‌مصرف (‌انسانی یا

حیوانی) و یا بهسازی و اصلاح آن و یا استفاده از آن به عنوان مواد اولیه یا ضایعات

و یا احتمالاً معدوم نمودن این قبیل فرآورده‌ها‌معین گشته و پس از صدور حکم توقیف

از سوی مراجع قضایی معدوم و یا به فروش رسیده و وجوه حاصله به حساب خزانه واریز و

معادل آن در‌چارچوب قانون بودجه کل کشور به مصرف توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های

مؤسسه می‌رسد.

‌تبصره ۶ - مسئولیت کنترل کیفیت فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری در واحدهای

تولیدی به عهده افرادی خواهد بود که دارای تحصیلات‌لازم و تجربه کافی در رشته‌های

تولیدی مربوطه باشند. چگونگی تأیید صلاحیت علمی و فنی و عزل و نصب این افراد به

موجب آیین‌نامه‌ای خواهد‌بود که به تصویب وزرای عضو شورای عالی استاندارد می‌رسد.

‌ماده ۱۰ - هر کاسب و تاجر و یا هر شخص حقیقی و حقوقی که به نحوی به امور تولید،

تجارت، ارائه خدمات و داد و ستد عمومی اشتغال دارد،‌چنانچه دارای اوزان و مقیاسها

و وسایل سنجش قلب بوده و یا با اوزان و مقیاسهای تقلبی و یا غیر قانونی داد و ستد

کند، با رعایت شرایط و امکانات‌خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تعزیر اعم از

احضار، وعظ، تذکر، توبیخ، تهدید،‌و اخذ تعهد و حبس از دو ماه تا دو سال و جزای

نقدی از‌دویست هزار ریال تا ده میلیون ریال به علاوه به استرداد معادل اموالی که

با تقلب کسب کرده با حکم محاکم صالحه محکوم خواهد شد و اوزان و‌مقیاسها و وسایل

سنجش مذکور به نفع مؤسسه ضبط خواهد شد.

‌ماده ۱۱ - هر کس مشخصات فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری را پس از تهیه، تولید

یا ساخت تغییر دهد یا از ظروف و وسایل بسته‌بندی‌مخصوص فرآورده‌های استاندارد شده

برای بسته‌بندی و عرضه و فروش فرآورده‌های خارج از استاندارد استفاده کند، یا به

قصد تقلب و یا به هر کیفیتی‌در قوطی، بسته، جعبه و لفاف محتوی فرآورده‌های مشمول

استاندارد اجباری دخل و تصرف نماید و یا به جای جنس استاندارد شده جنس دیگری‌تحت

همان عنوان عرضه کند و یا به فروش برساند و یا به قصد تقلب از برگهای آزمایش و

تشخیص مشخصات فرآورده‌ها و همچنین پروانه کاربرد‌علامت استاندارد ایران در غیر

مورد استفاده کند و یا علامت استاندارد ایران را بدون دریافت پروانه بر روی

محصولات خود به کار برد، به حبس از شش‌ماه تا دو سال و جزای نقدی از یک میلیون

ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

‌ماده ۱۲ - هر گاه ارتکاب یکی از جرائم مذکور در این قانون موجب بیماری یا آسیبی

گردد مرتکب حسب نتایج حاصله به مجازاتهای زیر محکوم‌می‌شود:

۱ - در صورتی که مدت معالجه زائد بر دو ماه نباشد مجازات مرتکب شش ماه تا دو سال

حبس تعزیری و پانصد هزار تا دو میلیون ریال جزای‌نقدی.

۲ - در صورتی که مدت معالجه زائد بر دو ماه باشد مجازات مرتکب یک تا سه سال حبس

تعزیری و یک میلیون تا دو میلیون ریال جزای نقدی.

۳ - در صورتی که موجب نقص عضو شود مجازات مرتکب حسب مورد سه تا ده سال حبس تعزیری

و دو میلیون تا پنج میلیون ریال جزای نقدی.

۴ - در صورتی که منتهای به مرگ شود مجازات مرتکب سه الی پانزده سال حبس تعزیری و

سه میلیون تا ده میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

‌در تمام موارد فوق در صورت شکایت مصرف‌کننده و به شرط اقوی بودن سبب از مباشر،

دیه و خسارت مصرف‌کننده بر اساس قانون مجازات اسلامی‌و بر طبق حکم محاکم جبران

می‌گردد.

‌ماده ۱۳ - بازرسان و کارشناسان مؤسسه مجاز هستند به دستور مؤسسه به محلهای تولید،

بسته‌بندی تمرکز عرضه و فروش کالاها و یا خدمات‌مشمول استانداردهای اجباری وارد

شده و به بازرسی و نمونه‌برداری بپردازند.

‌مسئولین واحدهای تولیدی و خدماتی و محلهای عرضه و فروش کالاهای مشمول استاندارد

اجباری و یا سایر اشخاص چنانچه از ورود بازرسان و‌کارشناسان مؤسسه جلوگیری به عمل

آورند و یا زانجام بازرسی و نمونه‌برداری ممانعت نمایند به حبس از ۵ ماه تا یک سال

و جزای نقدی از پانصد هزار‌ریال تا یک میلیون ریال با حکم محاکم صالحه محکوم

خواهند شد.

‌ماده ۱۴ - در صورت تخلف تولیدکننده یا فروشنده از مقررات اعلام شده در رابطه با

کالاهای استاندارد شده یا اوزان و مقیاس و وسایل سنجش، با‌شکایت مشتری و اثبات

موضوع، خسارت مشتری حسب مورد تماماً توسط تولیدکننده یا فروشنده با حکم محاکم صالحه

پرداخت خواهد شد.

‌ماده ۱۵ - مؤسسه می‌تواند برای انجام وظایف خود افراد و مؤسسات ذیصلاح را به

عنوان کارشناس استاندارد و تحقیقات صنعتی انتخاب و از آنها‌استفاده نماید. طرز

انتخاب و حدود و اختیارات و میزان حق‌الزحمه کارشناسان طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود

که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌ماده ۱۶ - مؤسسه مجاز است در ازاء خدماتی که انجام می‌دهد بر حسب طبقه‌بندی خدمات

و به موجب تعرفه‌ای که رأساً تعیین و به تصویب‌شورای عالی استاندارد می‌رسد کارمزد

متناسب دریافت نماید.

‌ماده ۱۷ - مؤسسه موظف است در کلیه گمرکات ورودی و خروجی کشور آزمایشگاه‌های مناسب

دایر نماید.

‌تبصره ۱ - کلیه آزمایشگاه‌هایی که بر اساس مصوبه هیأت وزیران از مؤسسه منتزع شده،

مجدداً به مؤسسه مسترد خواهد شد.

‌تبصره ۲ - گمرکات کشور موظفند خدمات آزمایشگاهی خود را از آزمایشگاه‌های مؤسسه

استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت نمایند.

‌فصل سوم - ارکان

‌ماده ۱۸ - ارکان مؤسسه عبارتند از:

۱ - شورای عالی استاندارد.

۲ - رییس مؤسسه.

‌شورای عالی استاندارد

‌ماده ۱۹ - ترکیب شورای عالی استاندارد عبارت است از:

۱ - رییس جمهور که ریاست شورای عالی را بر عهده دارد.

۲ - وزرای صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات، فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان

و آموزش پزشکی، بازرگانی و کشاورزی.

۳ - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.

۴ - رییس مؤسسه به عنوان دبیر شورای عالی استاندارد.

۵ - دو نفر کارشناس در امور استاندارد که به پیشنهاد رییس مؤسسه و به حکم رییس

جمهور برای مدت سه سال به این سمت انتخاب می‌شوند.

‌تبصره ۱ - جلسات شورای عالی استاندارد حداقل سالی یک بار به دعوت رییس شورای عالی

تشکیل و با حضور ۸ نفر از اعضاء رسمیت می‌یابد.

‌تبصره ۲ - تصمیمات شورای عالی استاندارد با حداقل ۷ رأی موافق اتخاذ می‌گردد

مذاکرات و تصمیمات شورای عالی استاندارد به ترتیب تاریخ‌تشکیل جلسه در دفتری ثبت

شده و به امضاء رییس شورای عالی خواهد رسید.

‌ماده ۲۰ - وظایف و اختیارات شورای عالی استاندارد به شرح زیر است:

۱ - رسیدگی به گزارش رییس مؤسسه در مورد اقدامات و برنامه‌های انجام شده و تعیین

خط مشی و سیاست آتی مؤسسه در امور استاندارد کشور.

۲ - تعیین خط مشی کلی در زمینه تدوین استاندارد.

۳ - تصویب آیین‌نامه‌های مالی - اداری و استخدامی مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات.

۴ - تصویب و اصلاح بودجه سالانه مؤسسه.

۵ - تصویب اجرای اجباری استانداردها در سراسر کشور.

۶ - تصویب تعرفه کارمزد ارائه خدمات سالیانه و خدمات آزمایشگاهی، تحقیقاتی و

آموزشی و سایر تعرفه‌های مورد نیاز مؤسسه همراه با برنامه‌زمانی اعلام نتایج

آزمون.

۷ - تصویب ضوابط اجرای استانداردهای اجباری و تشویقی، کنترل ادواری اوزان و

مقیاسها.

۸ - اتخاذ تصمیم درباره تفویض قسمتی از اختیارات اجرایی مؤسسه به سایر سازمانها.

۹ - نظارت بر حسن جریان امور در مؤسسه.

۱۰ - رسیدگی به گزارشها و ارزیابی کارهای انجام شده و تجدید نظر در سیاستهای کلی

مؤسسه در صورت لزوم.

۱۱ - تصویب حساب درآمد و هزینه سالانه مؤسسه که به منزله تفریغ بودجه و مفاصاحساب

مؤسسه در هر سال می‌باشد.

۱۲ - تصویب حدود وظایف - روش کار و نحوه انتخاب اعضای کمیته‌های ملی استاندارد به

پیشنهاد مؤسسه.

۱۳ - اتخاذ تصمیم در مورد روابط همکاری در زمینه استاندارد با سازمانهای علمی و

مؤسسات مشابه خارجی در چهارچوب مقررات مملکتی.

۱۴ - تصویب ضوابط مربوط به ارائه خدمات بازرسی مؤسسه به بخشهای دولتی و غیر دولتی.

۱۵ - تصویب چارت سازمانی مؤسسه و تعیین پستهای سازمانی مورد نیاز به پیشنهاد رییس

مؤسسه.

۱۶ - تصویب طرح علائم استاندارد به عنوان علائم رسمی دولتی.

‌رییس مؤسسه

‌ماده ۲۱ - رییس مؤسسه به پیشنهاد وزیر صنایع و تصویب شورای عالی استاندارد و حکم

رییس جمهور برای مدت ۳ سال انتخاب می‌شود.‌انتخاب رییس مؤسسه برای دوره‌های بعد

بلامانع می‌باشد.

‌ماده ۲۲ - رییس مؤسسه بالاترین مقام اداری - مالی و فنی مؤسسه بوده و مسئول اداره

کلیه امور اداری، اجرایی تحقیقاتی و آموزشی مؤسسه و‌واحدهای تابعه می‌باشد. عزل و

نصب و تعیین حقوق کارکنان بر اساس آیین‌نامه‌های مربوط در حدود اعتبارات مصوب از

اختیارات رییس مؤسسه‌خواهد بود.

‌ماده ۲۳ - کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی باید به امضای رییس و ذیحساب مؤسسه و

یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان برسد.

‌فصل چهارم - سایر مقررات

‌ماده ۲۴ - درآمدهای مؤسسه در قبال خدمات آزمایشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی، بازرسی و

نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری و تشویقی و‌کاربرد علامت استاندارد، به حساب

خزانه واریز و معادل آن حسب قانون بودجه کل کشور در اختیار مؤسسه قرار می‌گیرد.

‌ماده ۲۵ - کمکهای دولت متناسب با نیازمندیهای مؤسسه هرساله در بودجه کل کشور

منظور خواهد شد.

‌ماده ۲۶ - بودجه‌های غیر پرسنلی مؤسسه از محل کمکهای دولتی و درآمدهای اختصاصی بر

اساس ضوابط و مقررات عمومی و قانون بودجه کل‌کشور به مصرف خواهد رسید.

‌ماده ۲۷ - مؤسسه تابع قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان

دولت مصوب ۱۳۷۰.۶.۱۳ مجلس شورای اسلامی خواهد‌بود.

‌ماده ۲۸ - رییس مؤسسه حکم معاون وزیر صنایع را خواهد داشت و از نظر حقوقی و

استخدامی تابع مقررات مربوط خواهد بود.

‌ماده ۲۹ - مأمورین انتظامی در کلیه مراحل اجرای این قانون مکلف به همکاری با

بازرسان و کارشناسان مؤسسه خواهند بود.

‌ماده ۳۰ - از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می‌گردد.

‌قانون فوق مشتمل بر سی ماده و بیست و یک تبصره در جلسه روز یکشنبه بیست و پنجم

بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای‌اسلامی تصویب و در تاریخ

۱۳۷۱.۱۲.۲ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری