laws.tehran.ir

سياست‌‌هاي كلي نظام اداري ابلاغی به تاریخ 1389/01/14

۱- نهادينه سازي فرهنگ سازماني مبتني بر ارزش‌ هاي اسلامي و كرامت انساني و ارج نهادن به سرمايه‌ هاي انساني و اجتماعي.

۲- عدالت محوري در جذب، تداوم خدمت و ارتقاي منابع انساني.

۳- بهبود معيارها و روزآمدي روش‌ هاي گزينش منابع انساني به‌ منظور جذب نيروي انساني توانمند، متعهد و شايسته و پرهيز از تنگ نظري‌ ها و نگرش‌ هاي سليقه‌ اي و غيرحرفه‌ اي.

۴- دانش‌ گرايي و شايسته‌ سالاري مبتني بر اخلاق اسلامي در نصب و ارتقاي مديران.

۵- ايجاد زمينه رشد معنوي منابع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دانش، تخصص و مهارت‌ هاي آنان.

۶- رعايت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأكيد بر عملكرد، توانمندي، جايگاه و ويژگي‌ هاي شغل و شاغل و تأمين حداقل معيشت با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي.

۷- زمينه سازي جذب و نگهداري نيروهاي متخصص در استان‌ هاي كمتر توسعه‌ يافته و مناطق محروم.

۸- حفظ كرامت و عزت و تأمين معيشت بازنشستگان و مستمري‌ بگيران و بهره‌ گيري از نظرات و تجارب مفيد آن‌ ها.

۹- توجه به استحكام خانواده و ايجاد تعادل بين كار و زندگي افراد در نظام اداري.

۱۰- چابك‌ سازي، متناسب‌ سازي و منطقي ساختن تشكيلات نظام اداري در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز.

۱۱- انعطاف پذيري و عدم تمركز اداري و سازماني با رويكرد افزايش اثربخشي، سرعت و كيفيت خدمات كشوري.

۱۲- توجه به اثربخشي و كارآيي در فرآيندها و روش‌ هاي اداري به‌ منظور تسريع و تسهيل در ارايه خدمات كشوري.

۱۳- عدالت محوري، شفافيت و روزآمدي در تنظيم و تنقيح قوانين و مقررات اداري.

۱۴- كل‌ نگري، همسوسازي، هماهنگي و تعامل اثربخش دستگاه‌ هاي اداري به منظور تحقق اهداف فرابخشي و چشم‌ انداز.

۱۵- توسعه نظام اداري الكترونيك و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارايه مطلوب خدمات عمومي.

۱۶- دانش بنيان كردن نظام اداري از طريق به‌ كارگيري اصول مديريت دانش و يكپارچه‌ سازي اطلاعات، با ابتناء بر ارزش‌ هاي اسلامي.

۱۷- خدمات‌رساني برتر، نوين و كيفي به‌ منظور ارتقاي سطح رضايتمندي و اعتماد مردم.

۱۸- شفاف سازي و آگاهي بخشي نسبت به حقوق و تكاليف متقابل مردم و نظام اداري با تأكيد بر دسترسي آسان و ضابطه‌ مند مردم به اطلاعات صحيح.

۱۹- زمينه سازي براي جذب و استفاده از ظرفيت‌ هاي مردمي در نظام اداري.

۲۰- قانونگرايي، اشاعه فرهنگ مسؤوليت‌ پذيري اداري و اجتماعي، پاسخ‌ گويي و تكريم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سليقه‌ اي و فردي در كليه فعاليت‌ ها.

۲۱- نهادينه سازي وجدان كاري، انضباط اجتماعي، فرهنگ خودكنترلي، امانت‌ داري، صرفه‌ جويي، ساده‌ زيستي و حفظ بيت‌ المال.

۲۲- تنظيم روابط و مناسبات اداري بر اساس امنيت رواني، اجتماعي، اقتصادي، بهداشتي، فرهنگي و نيز رفاه نسبي آحاد جامعه.

۲۳- حفظ حقوق مردم و جبران خسارت‌ هاي وارده بر اشخاص حقيقي و حقوقي در اثر قصور يا تقصير در تصميمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداري.

۲۴- ارتقاي سلامت نظام اداري و رشد ارزش‌ هاي اخلاقي در آن از طريق اصلاح فرآيندهاي قانوني و اداري، بهره‌ گيري از امكانات فرهنگي و به كارگيري نظام مؤثر پيش‌ گيري و برخورد با تخلفات.

۲۵- كارآمد سازي و هماهنگي ساختارها و شيوه‌ هاي نظارت و كنترل در نظام اداري و يكپارچه‌ سازي اطلاعات.

۲۶- حمايت از روحيه نوآوري و ابتكار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر به منظور پويايي نظام اداري.

سيد علي خامنه‌ اي