
مجوز چگونگي مشاركت بخش خصوصي - تعاوني در بهرهبرداري از خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران
مادهواحده(جوابيه 1386/01/19):
در راستاي تحقق اهداف برنامههاي توسعه، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و به پيروي از سياست دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر واگذاري امور اجرايي به بخش خصوصي و كاهش تصديگري در بخش عمومي و مستند به تبصره سيزدهم (13) الحاقي به مادهواحده قانون تأسيس شركت واحد اتوبوسراني عمومي و در چارچوب ماده يكصد و يكم (101) قانون تنظيمي بخشي از مقررات مالي دولت و آييننامه اجرايي آن خصوصاً تبصره ذيل ماده دوم آييننامه مزبور و بهمنظور افزايش كارآيي، بهرهوري، اثربخشي و بهبود وضع اتوبوسراني به شهرداري تهران اجازه داده ميشود تا بهرهبرداري از برخي خطوط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و خطوط تحت پوشش سازمان نظارت بر مينيبوسراني شهر تهران را بر اساس دستورالعمل اين مصوبه، به بخش خصوصي و تعاوني مشروط بر آنكه مجوزهاي لازم را در خصوص حمل و نقل مسافر بهصورت عمومي در داخل شهر تهران از مراجع ذيصلاح اخذ نموده باشند واگذار نمايد و بر حسن عملكرد اين بخش وفق قوانين و مقررات موضوعه اعمال هدايت و نظارت نمايد.
در راستاي تحقق اهداف برنامههاي توسعه، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و به پيروي از سياست دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر واگذاري امور اجرايي به بخش خصوصي و كاهش تصديگري در بخش عمومي و مستند به تبصره سيزدهم (13) الحاقي به مادهواحده قانون تأسيس شركت واحد اتوبوسراني عمومي و در چارچوب ماده يكصد و يكم (101) قانون تنظيمي بخشي از مقررات مالي دولت و آييننامه اجرايي آن خصوصاً تبصره ذيل ماده دوم آييننامه مزبور و بهمنظور افزايش كارآيي، بهرهوري، اثربخشي و بهبود وضع اتوبوسراني به شهرداري تهران اجازه داده ميشود تا بهرهبرداري از برخي خطوط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و خطوط تحت پوشش سازمان نظارت بر مينيبوسراني شهر تهران را بر اساس دستورالعمل اين مصوبه، به بخش خصوصي و تعاوني مشروط بر آنكه مجوزهاي لازم را در خصوص حمل و نقل مسافر بهصورت عمومي در داخل شهر تهران از مراجع ذيصلاح اخذ نموده باشند واگذار نمايد و بر حسن عملكرد اين بخش وفق قوانين و مقررات موضوعه اعمال هدايت و نظارت نمايد.

تبصره يكم(جوابيه 1386/01/19):
شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) در ازاي واگذاري خطوط به بخشهاي خصوصي و تعاوني مطابق دستورالعمل اين مصوبه مجاز به جابجايي نيروي انساني خود خواهد بود.
شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) در ازاي واگذاري خطوط به بخشهاي خصوصي و تعاوني مطابق دستورالعمل اين مصوبه مجاز به جابجايي نيروي انساني خود خواهد بود.

تبصره دوم(جوابيه 1386/01/19):
شهرداري تهران موظف است در قالب تشكيل تعاوني همكار با استفاده از كاركنان و رانندگان تحت پوشش شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه با رعايت دقيق و كامل مفاد مقررات آييننامه مالي و معاملاتي شركت واحد اتوبوسراني تهران با در اختيار گذاشتن اتوبوسهاي موجود جهت بهرهبرداري از خطوط با نرخ مصوب شوراي اسلامي شهر تهران و در خطوطي كه توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تعيين ميشود بهصورت ريالي اقدام نمايد.
سوخت، توقفگاه، خدمات تعميرات، واگذاري لاستيك و روغن با نرخ دولتي توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به اينگونه تعاونيها ارائه خواهد شد.
چگونگي پرداخت حقوق، حق بيمه، بازنشستگي كاركنان و هزينه تعميرات و نگهداري خودروها به عهده شركتهاي تعاوني مزبور خواهد بود و آييننامه مربوط توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تهيه و پيشنهاد و با تأييد شهردار تهران قابلاجرا خواهد بود.
شهرداري تهران موظف است در قالب تشكيل تعاوني همكار با استفاده از كاركنان و رانندگان تحت پوشش شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه با رعايت دقيق و كامل مفاد مقررات آييننامه مالي و معاملاتي شركت واحد اتوبوسراني تهران با در اختيار گذاشتن اتوبوسهاي موجود جهت بهرهبرداري از خطوط با نرخ مصوب شوراي اسلامي شهر تهران و در خطوطي كه توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تعيين ميشود بهصورت ريالي اقدام نمايد.
سوخت، توقفگاه، خدمات تعميرات، واگذاري لاستيك و روغن با نرخ دولتي توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به اينگونه تعاونيها ارائه خواهد شد.
چگونگي پرداخت حقوق، حق بيمه، بازنشستگي كاركنان و هزينه تعميرات و نگهداري خودروها به عهده شركتهاي تعاوني مزبور خواهد بود و آييننامه مربوط توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه تهيه و پيشنهاد و با تأييد شهردار تهران قابلاجرا خواهد بود.

تبصره سوم (3):
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مجاز است نسبت به توسعه واحد دربستي (اتوبوس) جهت ارائه خدمات حملونقل به سازمانها و دستگاههاي دولتي اقدام نمايد. بديهي است تعيين نرخ ارائه اينگونه خدمات ميبايست به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد و كليه هزينههاي جاري از محل درآمدهاي مربوط تأمين ميشود.
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مجاز است نسبت به توسعه واحد دربستي (اتوبوس) جهت ارائه خدمات حملونقل به سازمانها و دستگاههاي دولتي اقدام نمايد. بديهي است تعيين نرخ ارائه اينگونه خدمات ميبايست به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد و كليه هزينههاي جاري از محل درآمدهاي مربوط تأمين ميشود.
تبصره چهارم (4):
شهرداري تهران مجاز است در واگذاري اتوبوسهاي جديد به شبكه اتوبوسراني و مينيبوسراني تحت نظارت و با توجه به نيازهاي شهر تهران بهويژه با اولويت در مسيرهاي حومه تهران در قالب موارد مذكور در مادهواحده اين مصوبه اقدام نمايد.
شهرداري تهران مجاز است در واگذاري اتوبوسهاي جديد به شبكه اتوبوسراني و مينيبوسراني تحت نظارت و با توجه به نيازهاي شهر تهران بهويژه با اولويت در مسيرهاي حومه تهران در قالب موارد مذكور در مادهواحده اين مصوبه اقدام نمايد.
تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران مجاز است با مشاركت بخش خصوصي نسبت به استفاده از خودروهاي (ون) در مسيرهاي درونشهري در قالب خودروهاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط اقدام نمايد، بديهي است نرخ كرايه ميبايست به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد.
شهرداري تهران مجاز است با مشاركت بخش خصوصي نسبت به استفاده از خودروهاي (ون) در مسيرهاي درونشهري در قالب خودروهاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط اقدام نمايد، بديهي است نرخ كرايه ميبايست به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد.
تبصره ششم (6):
شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت شش ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه خطوط اتوبوسراني ريالي فعلي را در قالب مفاد اين مصوبه اصلاح نمايد.
شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت شش ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه خطوط اتوبوسراني ريالي فعلي را در قالب مفاد اين مصوبه اصلاح نمايد.
تبصره هفتم (7)-اصلاح 1391/12/20-:
به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده ميشود نسبت به واگذاري بهرهبرداري و مديريت خطوط اتوبوسراني بخش عمومي به متقاضيان واجد شرايط بخش خصوصي بر اساس نرخهاي مندرج دربند (ب) اين مصوبه و با رعايت سهم بخش خصوصي به ميزان حداكثر هشتاد (80) درصد از كل ناوگان (طبق مصوبه بودجه سال 1392) اقدام لازم را به عمل آورد.
به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده ميشود نسبت به واگذاري بهرهبرداري و مديريت خطوط اتوبوسراني بخش عمومي به متقاضيان واجد شرايط بخش خصوصي بر اساس نرخهاي مندرج دربند (ب) اين مصوبه و با رعايت سهم بخش خصوصي به ميزان حداكثر هشتاد (80) درصد از كل ناوگان (طبق مصوبه بودجه سال 1392) اقدام لازم را به عمل آورد.

تبصره هشتم (8):
شهرداري تهران موظف است دستورالعمل مشاركت بخش خصوصي در بهرهبرداري از تعميرگاهها و توقفگاهها را براي هر يك از موارد اين مصوبه حداكثر ظرف مدت سه (3) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه تدوين و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
شهرداري تهران موظف است دستورالعمل مشاركت بخش خصوصي در بهرهبرداري از تعميرگاهها و توقفگاهها را براي هر يك از موارد اين مصوبه حداكثر ظرف مدت سه (3) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه تدوين و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره نهم (9):
بهمنظور نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه هيئت نظارتي متشكل از يك نفر با معرفي شهردار تهران و دو نفر به نمايندگي از سوي شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل ميشود تا بر اقدامات شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه جهت حسن اجراي مفاد اين مصوبه نظارت كامل نمايد.
شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه موظفند شرايط لازم را جهت اين هيئت بهمنظور انجام وظايف نظارتي خود فراهم نمايند.
بهمنظور نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه هيئت نظارتي متشكل از يك نفر با معرفي شهردار تهران و دو نفر به نمايندگي از سوي شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل ميشود تا بر اقدامات شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه جهت حسن اجراي مفاد اين مصوبه نظارت كامل نمايد.
شهرداري تهران و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه موظفند شرايط لازم را جهت اين هيئت بهمنظور انجام وظايف نظارتي خود فراهم نمايند.
تبصره دهم (10):
شهرداري تهران موظف است گزارش اقدامات اجراي اين مصوبه را هر سه ماه تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
شهرداري تهران موظف است گزارش اقدامات اجراي اين مصوبه را هر سه ماه تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره يازدهم (11):
كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران موظف است دستورالعمل مشاركت بخش خصوصي در بهرهبرداري از خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران را حداكثر ظرف مدت يك هفته از تاريخ ابلاغ اين مصوبه بررسي و نتيجه را جهت طرح و تصويب در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران موظف است دستورالعمل مشاركت بخش خصوصي در بهرهبرداري از خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران را حداكثر ظرف مدت يك هفته از تاريخ ابلاغ اين مصوبه بررسي و نتيجه را جهت طرح و تصويب در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.