
اصلاحيه آييننامه ضوابط تأسيس و فعاليتهاي شركت تاكسيراني خصوصي در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/1160/13111 به تاريخ 87/8/11
مادهواحده:
به منظور بهبود و اصلاح مناسبات اقتصادي و مالي حاكم بر شركتهاي خصوصي تاكسيراني و رانندگان تحت پوشش آنها و نيز نظارت مؤثر بر ارائه خدمات تاكسيراني توسط شركتهاي خصوصي، «آييننامه اجرايي مصوبه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» مصوب 1387/7/30 شوراي اسلامي شهر تهران (دوره سوم) ـ ابلاغي به شماره 160/1160/13111 به تاريخ 1387/8/11 به شرح ذيل اصلاح ميگردد.
به منظور بهبود و اصلاح مناسبات اقتصادي و مالي حاكم بر شركتهاي خصوصي تاكسيراني و رانندگان تحت پوشش آنها و نيز نظارت مؤثر بر ارائه خدمات تاكسيراني توسط شركتهاي خصوصي، «آييننامه اجرايي مصوبه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» مصوب 1387/7/30 شوراي اسلامي شهر تهران (دوره سوم) ـ ابلاغي به شماره 160/1160/13111 به تاريخ 1387/8/11 به شرح ذيل اصلاح ميگردد.
1- بندهاي (الف، ج، د، ح، ط، ك، ن، س) ماده يكم (اصلاحي):
الف ـ سازمان: منظور از «سازمان» در اين آييننامه «سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران» ميباشد.
ج ـ شركت: شخصيتي حقوقي است كه با رعايت مفاد اين آييننامه و با موضوع ارائه خدمات مسافربري درونشهري با وسيله نقليه در محدوده تهران و حومه با مجوز سازمان به ثبت رسيده و بر طبق مفاد اين آييننامه به فعاليت ميپردازد.
د ـ وسيله نقليه: به كليه خودروهاي حداكثر تا پانزده نفر ظرفيت مسافر كه به لحاظ فني- ايمني و رنگ مطابق با استانداردها و ضوابط تعيينشده از سوي مراجع ذيربط بوده و بر طبق آييننامه اجرايي تاكسيراني و ساير ضوابط جاري نسبت به جابجايي مسافر اقدام مينمايند.
ح ـ دفتر هماهنگي: محل استقرار شعب اداري شركت است كه عنداللزوم و حسب اعلام سازمان (علاوه بر دفتر مركزي) بهمنظور مديريت و ساماندهي خودروهاي تحت پوشش، نظارت بر نحوه ارائه خدمات توسط رانندگان و انجام اموري كه شركتها به موجب اين آييننامه بر عهده دارند در محدوده جغرافيايي فعاليت شركت تأسيس ميشود.
ط ـ دفتر خدماتي: به محل استقرار شعب نمايندگيهاي شركت اطلاق ميشود كه با بهرهمندي از سيستم مديريت هوشمند ناوگان نسبت به ارائه خدمات جابجايي مسافر در چارچوب مفاد اين آييننامه و دستورالعملها و ضوابط سازمان اقدام مينمايد.
ك ـ زمان فعاليت: زمان فعاليت براي شركتهاي تاكسيراني موضوع اين آييننامه، بيست و چهار ساعته و بدون تعطيلي است بهنحويكه شركتها موظفند در طول مدت شبانهروز نسبت ارائه خدمات با ناوگان تحت اختيار اقدام نمايند.
ن ـ لباس كار: لباس متحدالشكل و يكنواختي است كه پس از تأييد نمونه از سوي سازمان از نظر جنس، رنگ و قيمت، توسط شركت تهيه و هزينه آن توسط تاكسيران پرداخت و تاكسيرانان ملزم به استفاده از آن ميباشند.
س ـ برگه يا كارت شناسايي تاكسيران: برگه يا كارتي است حاوي اطلاعات ضروري شركت، خودرو و تاكسيران كه عكس تاكسيران مجاز براي رانندگي بايستي روي آن الصاق شده باشد. اين برگه يا كارت در طي ساعات فعاليت خودرو بايستي در محل قابل ديد كليه مسافرين نصب شده باشد.
الف ـ سازمان: منظور از «سازمان» در اين آييننامه «سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران» ميباشد.
ج ـ شركت: شخصيتي حقوقي است كه با رعايت مفاد اين آييننامه و با موضوع ارائه خدمات مسافربري درونشهري با وسيله نقليه در محدوده تهران و حومه با مجوز سازمان به ثبت رسيده و بر طبق مفاد اين آييننامه به فعاليت ميپردازد.
د ـ وسيله نقليه: به كليه خودروهاي حداكثر تا پانزده نفر ظرفيت مسافر كه به لحاظ فني- ايمني و رنگ مطابق با استانداردها و ضوابط تعيينشده از سوي مراجع ذيربط بوده و بر طبق آييننامه اجرايي تاكسيراني و ساير ضوابط جاري نسبت به جابجايي مسافر اقدام مينمايند.
ح ـ دفتر هماهنگي: محل استقرار شعب اداري شركت است كه عنداللزوم و حسب اعلام سازمان (علاوه بر دفتر مركزي) بهمنظور مديريت و ساماندهي خودروهاي تحت پوشش، نظارت بر نحوه ارائه خدمات توسط رانندگان و انجام اموري كه شركتها به موجب اين آييننامه بر عهده دارند در محدوده جغرافيايي فعاليت شركت تأسيس ميشود.
ط ـ دفتر خدماتي: به محل استقرار شعب نمايندگيهاي شركت اطلاق ميشود كه با بهرهمندي از سيستم مديريت هوشمند ناوگان نسبت به ارائه خدمات جابجايي مسافر در چارچوب مفاد اين آييننامه و دستورالعملها و ضوابط سازمان اقدام مينمايد.
ك ـ زمان فعاليت: زمان فعاليت براي شركتهاي تاكسيراني موضوع اين آييننامه، بيست و چهار ساعته و بدون تعطيلي است بهنحويكه شركتها موظفند در طول مدت شبانهروز نسبت ارائه خدمات با ناوگان تحت اختيار اقدام نمايند.
ن ـ لباس كار: لباس متحدالشكل و يكنواختي است كه پس از تأييد نمونه از سوي سازمان از نظر جنس، رنگ و قيمت، توسط شركت تهيه و هزينه آن توسط تاكسيران پرداخت و تاكسيرانان ملزم به استفاده از آن ميباشند.
س ـ برگه يا كارت شناسايي تاكسيران: برگه يا كارتي است حاوي اطلاعات ضروري شركت، خودرو و تاكسيران كه عكس تاكسيران مجاز براي رانندگي بايستي روي آن الصاق شده باشد. اين برگه يا كارت در طي ساعات فعاليت خودرو بايستي در محل قابل ديد كليه مسافرين نصب شده باشد.
2- بند (ق) الحاقي به ماده يكم:
ق - خدمات ويژه: ارائه انواع خدمات جابجايي مسافر از مبدأ تا مقصد بهنحويكه تاكسي در اختيار مسافر باشد و ارتباط دفتر خدماتي با تاكسي از طريق تلفن و ساير بسترهاي الكترونيكي برقرار شده باشد.
ق - خدمات ويژه: ارائه انواع خدمات جابجايي مسافر از مبدأ تا مقصد بهنحويكه تاكسي در اختيار مسافر باشد و ارتباط دفتر خدماتي با تاكسي از طريق تلفن و ساير بسترهاي الكترونيكي برقرار شده باشد.
3- ماده دوم (اصلاحي):
ماده دوم (2):
هر گونه فعاليت در خصوص جابجايي مسافر در تهران با وسيله نقليه مستلزم اخذ مجوز از سازمان و تأسيس و فعاليت شركت مطابق مفاد اين آييننامه خواهد بود.
ماده دوم (2):
هر گونه فعاليت در خصوص جابجايي مسافر در تهران با وسيله نقليه مستلزم اخذ مجوز از سازمان و تأسيس و فعاليت شركت مطابق مفاد اين آييننامه خواهد بود.
4- ماده سوم (اصلاحي):
ماده سوم (3):
سازمان موظف است هر ساله در چارچوب طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و ساير ضوابط جاري، تعداد تاكسيهاي مورد نظر به بخش خصوصي را تعيين و نسبت به فراخوان متقاضيان طي دورههاي مشخص جهت واگذاري مجوز فعاليت ايشان اقدام نمايد. تعيين تعداد شركتها بر اساس مفاد اين آييننامه و با تصويب هيئت عامل سازمان خواهد بود.
ماده سوم (3):
سازمان موظف است هر ساله در چارچوب طرح جامع حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و ساير ضوابط جاري، تعداد تاكسيهاي مورد نظر به بخش خصوصي را تعيين و نسبت به فراخوان متقاضيان طي دورههاي مشخص جهت واگذاري مجوز فعاليت ايشان اقدام نمايد. تعيين تعداد شركتها بر اساس مفاد اين آييننامه و با تصويب هيئت عامل سازمان خواهد بود.
5- بند (ج) ماده پنجم (اصلاحي):
ج : انجام خدمت نظاموظيفه يا دارا بودن معافيت (براي متقاضيان مرد).
ج : انجام خدمت نظاموظيفه يا دارا بودن معافيت (براي متقاضيان مرد).
6- بند (ب) ماده ششم (اصلاحي):
ب: دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم و ارائه گواهي تأييد صلاحيت و يا سوابق اجرايي در بخش حمل و نقل عمومي، مسافر و ترافيك با مدرك تحصيلي ديپلم با شش سال، فوق ديپلم با پنج سال، كارشناسي با چهار سال، كارشناسي ارشد و بالاتر با دو سال.
ب: دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم و ارائه گواهي تأييد صلاحيت و يا سوابق اجرايي در بخش حمل و نقل عمومي، مسافر و ترافيك با مدرك تحصيلي ديپلم با شش سال، فوق ديپلم با پنج سال، كارشناسي با چهار سال، كارشناسي ارشد و بالاتر با دو سال.
7- تبصره يكم ماده ششم (اصلاحي):
تبصره يكم (1):
احراز و تأييد سوابق اجرايي و يا در بخش حمل و نقل عمومي و مسافر و ترافيك از اختيارات مديرعامل سازمان است.
تبصره يكم (1):
احراز و تأييد سوابق اجرايي و يا در بخش حمل و نقل عمومي و مسافر و ترافيك از اختيارات مديرعامل سازمان است.
8- بند (الف) ماده هفتم (اصلاحي):
الف: معرفي اعضاي هيئتمديره بر طبق شرايط عمومي مندرج در ماده پنجم (5) اين آييننامه و معرفي مديرعامل بر طبق شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در مواد پنجم و ششم اين آييننامه.
الف: معرفي اعضاي هيئتمديره بر طبق شرايط عمومي مندرج در ماده پنجم (5) اين آييننامه و معرفي مديرعامل بر طبق شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در مواد پنجم و ششم اين آييننامه.
9- تبصره الحاقي به بند (ب) ماده هفتم:
تبصره:
در صورتي كه محل دفتر مركزي شركت، خارج از منطقه محل فعاليت آن باشد، شركت ميتواند عنداللزوم و حسب اعلام سازمان نسبت به راهاندازي دفتر هماهنگي در منطقه محل فعاليت خود به مساحت حداقل بيست و پنج (25) مترمربع و داراي توقفگاه با قابليت توقف حداقل پنج (5) دستگاه خودرو، اقدام نمايد. در اين صورت شركت ميتواند با تأييد سازمان، مساحت دفتر مركزي و توقفگاه مركزي خود را كاهش دهد. در هر صورت مساحت دفتر مركزي نبايد از دويست (200) مترمربع و ظرفيت توقفگاه مركزي نبايد از ده (10) دستگاه خودرو كمتر باشد.
تبصره:
در صورتي كه محل دفتر مركزي شركت، خارج از منطقه محل فعاليت آن باشد، شركت ميتواند عنداللزوم و حسب اعلام سازمان نسبت به راهاندازي دفتر هماهنگي در منطقه محل فعاليت خود به مساحت حداقل بيست و پنج (25) مترمربع و داراي توقفگاه با قابليت توقف حداقل پنج (5) دستگاه خودرو، اقدام نمايد. در اين صورت شركت ميتواند با تأييد سازمان، مساحت دفتر مركزي و توقفگاه مركزي خود را كاهش دهد. در هر صورت مساحت دفتر مركزي نبايد از دويست (200) مترمربع و ظرفيت توقفگاه مركزي نبايد از ده (10) دستگاه خودرو كمتر باشد.
10- بند (ج) ماده هفتم (اصلاحي):
ج: دارا بودن توقفگاه اختصاصي يا استيجاري حداكثر در محدوده پانصد (500) متري دفتر با قابليت توقف حداقل سي (30) دستگاه خودرو، تأمين توقفگاههاي استيجاري بايد از طريق عقد قرارداد با توقفگاههاي عمومي و يا از طريق عقد قرارداد با توقفگاههاي خصوصي بنا بر استانداردهاي لازم و با تأييد سازمان صورت گيرد.
ج: دارا بودن توقفگاه اختصاصي يا استيجاري حداكثر در محدوده پانصد (500) متري دفتر با قابليت توقف حداقل سي (30) دستگاه خودرو، تأمين توقفگاههاي استيجاري بايد از طريق عقد قرارداد با توقفگاههاي عمومي و يا از طريق عقد قرارداد با توقفگاههاي خصوصي بنا بر استانداردهاي لازم و با تأييد سازمان صورت گيرد.
11- تبصره يك ماده نهم (اصلاحي):
تبصره يكم (1):
ميزان و نوع وثيقه مورد ايداع از سوي متقاضي به سازمان عبارت است از مبلغ شش ميليارد ريال كه نيمي از آن بهصورت ضمانتنامه بانكي يا وثيقه ملكي و بقيه بهصورت سفته بابت ضمانت حسن انجام تعهدات شركت در قبال سازمان وصول خواهد شد. همچنين شركت موظف است به ازاي هر دستگاه خودروي تحت پوشش مبلغ ده ميليون ريال بهصورت سفته و يا مبلغ پنج ميليون ريال بهصورت ضمانتنامه بانكي بابت حسن انجام تعهدات راننده خودرو در قبال سازمان توديع و تعهد نمايد. جابهجايي وثائق و اسناد تضميني موضوع اين تبصره با ارائه دلائل موجه از سوي شركت، صرفاً در هنگام تمديد پروانه بهرهبرداري مجاز خواهد بود و در موارد خاص اين موضوع قبل از تمديد موعد پروانه نيز با تشخيص مديرعامل سازمان قابل اقدام ميباشد.
تبصره يكم (1):
ميزان و نوع وثيقه مورد ايداع از سوي متقاضي به سازمان عبارت است از مبلغ شش ميليارد ريال كه نيمي از آن بهصورت ضمانتنامه بانكي يا وثيقه ملكي و بقيه بهصورت سفته بابت ضمانت حسن انجام تعهدات شركت در قبال سازمان وصول خواهد شد. همچنين شركت موظف است به ازاي هر دستگاه خودروي تحت پوشش مبلغ ده ميليون ريال بهصورت سفته و يا مبلغ پنج ميليون ريال بهصورت ضمانتنامه بانكي بابت حسن انجام تعهدات راننده خودرو در قبال سازمان توديع و تعهد نمايد. جابهجايي وثائق و اسناد تضميني موضوع اين تبصره با ارائه دلائل موجه از سوي شركت، صرفاً در هنگام تمديد پروانه بهرهبرداري مجاز خواهد بود و در موارد خاص اين موضوع قبل از تمديد موعد پروانه نيز با تشخيص مديرعامل سازمان قابل اقدام ميباشد.
12- بند (د) ماده دهم (اصلاحي):
د: مدت اعتبار پروانه بهرهبرداري 5 سال خواهد بود كه اين مدتزمان با نظر سازمان و سوابق اجرايي شركت تعيين خواهد شد.
د: مدت اعتبار پروانه بهرهبرداري 5 سال خواهد بود كه اين مدتزمان با نظر سازمان و سوابق اجرايي شركت تعيين خواهد شد.
13(اصلاح 1398/12/13)- تبصره ماده دهم (اصلاحي):
تبصره يكم (1):
سازمان تاكسيراني مجاز است براي صدور و يا تمديد پروانه بهره برداري شركتهاي تاكسيراني، از ابتداي سال 1396 در قبال هر بازه پانصد (500) دستگاهي ظرفيت خودرو در خواستي شركت، مبلغ ده ميليون(10/000/000) ريال به ازاي هرسال بابت هزينه صدور پروانه بهره برداري، بر مبناي رتبه بندي شركت و سقف مجاز تعداد خودرو، در رتبه اخذ شده شركت دريافت نمايد. در صورت ابطال پروانه بهره برداري شركت بر اساس رأي هيأت انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت تقاضا شده توسط شركت و يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان تاكسيراني ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره يكم (1):
سازمان تاكسيراني مجاز است براي صدور و يا تمديد پروانه بهره برداري شركتهاي تاكسيراني، از ابتداي سال 1396 در قبال هر بازه پانصد (500) دستگاهي ظرفيت خودرو در خواستي شركت، مبلغ ده ميليون(10/000/000) ريال به ازاي هرسال بابت هزينه صدور پروانه بهره برداري، بر مبناي رتبه بندي شركت و سقف مجاز تعداد خودرو، در رتبه اخذ شده شركت دريافت نمايد. در صورت ابطال پروانه بهره برداري شركت بر اساس رأي هيأت انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت تقاضا شده توسط شركت و يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان تاكسيراني ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

14- تبصره الحاقي به ماده دهم:
تبصره دوم (2):
شركتها موظفند حداقل سه ماه پيش از اتمام مدت اعتبار پروانه بهرهبرداري شركت، نسبت به انجام اقدامات و اخذ تأييديههاي لازم بهمنظور تمديد آن اقدام نمايند. در صورت انقضاي پروانه فعاليت، شركت مربوطه مجاز به انجام هيچگونه فعاليت در زمينه تاكسيراني نبوده و وظايف و اختيارات شركت به واحدي كه توسط سازمان تعيين خواهد شد محول و خدمات مربوطه، توسط اين واحد در ازاي وصول مبالغ مقرر به تاكسيرانان ارائه ميگردد.
تبصره دوم (2):
شركتها موظفند حداقل سه ماه پيش از اتمام مدت اعتبار پروانه بهرهبرداري شركت، نسبت به انجام اقدامات و اخذ تأييديههاي لازم بهمنظور تمديد آن اقدام نمايند. در صورت انقضاي پروانه فعاليت، شركت مربوطه مجاز به انجام هيچگونه فعاليت در زمينه تاكسيراني نبوده و وظايف و اختيارات شركت به واحدي كه توسط سازمان تعيين خواهد شد محول و خدمات مربوطه، توسط اين واحد در ازاي وصول مبالغ مقرر به تاكسيرانان ارائه ميگردد.
15- بندهاي (هـ) و (و) الحاقي به ماده يازدهم:
هـ : ارائه خدمات جابجايي مسافر به ادارات، مؤسسات، شركتها و سازمانهاي دولتي و غيردولتي از طريق انعقاد قرارداد.
و: ارائه خدمات جابجايي براي مسافران (1 الي 4 مسافر) هممسير، بدون مقصد و مسير مشخص، در اصطلاح بهصورت گردشي.
هـ : ارائه خدمات جابجايي مسافر به ادارات، مؤسسات، شركتها و سازمانهاي دولتي و غيردولتي از طريق انعقاد قرارداد.
و: ارائه خدمات جابجايي براي مسافران (1 الي 4 مسافر) هممسير، بدون مقصد و مسير مشخص، در اصطلاح بهصورت گردشي.
16- تبصرههاي يكم تا پنجم ماده يازدهم (اصلاحي):
تبصره يكم (1):
شركتهاي خصوصي با مجوز سازمان ميتوانند حداكثر تا 20 درصد ظرفيت ناوگان تاكسيراني تحت پوشش خود را به خدماتدهي به ادارات، مؤسسات، شركتها و سازمانهاي دولتي و غيردولتي اختصاص دهند. قرارداد مربوط علاوه بر امضاء طرفين قرارداد ميبايد به امضاي مديرعامل سازمان يا فرد تعيينشده از طرف وي بهعنوان ناظر برسد و يك نسخه از آن تحويل سازمان گردد.
تبصره دوم (2):
شركتهاي خصوصي علاوه بر 20 درصد موضوع تبصره يكم اين ماده پس از اخذ مجوز سازمان و با رعايت مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به ارائه خدمات به مراكز آموزشي اقدام نمايند.
تبصره سوم (3):
بهمنظور ارائه خدمات ويژه، شركتهاي خصوصي مجازند با رعايت ضوابط مربوط نسبت به راهاندازي دفاتر خدماتي در مكانها و به تعدادي كه به تأييد سازمان خواهد رسيد، حسب مفاد و رتبهبندي مندرج در پروانه بهرهبرداري خود اقدام نمايند.
تبصره چهارم (4):
سازمان موظف است حداكثر ظرف مدت دو ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه ضوابط تأسيس دفاتر خدماتي را تدوين و پس از تأييد هيئت عامل سازمان ابلاغ نمايد.
تبصره پنجم (5):
تأسيس دفاتر خدماتي بهمنظور ارائه خدمات ويژه توسط شركتها در هر مورد منوط به اخذ مجوز تأسيس از سازمان است. سازمان بابت صدور مجوز تأسيس هر دفتر خدماتي مبلغ بيست ميليون (20/000/000) ريال از شركتهاي متقاضي دريافت مينمايد. سازمان ميتواند هر ساله در هنگام ارائه نرخ كرايه انواع تاكسي پيشنهاد لازم در مورد تغيير اين مبلغ را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره يكم (1):
شركتهاي خصوصي با مجوز سازمان ميتوانند حداكثر تا 20 درصد ظرفيت ناوگان تاكسيراني تحت پوشش خود را به خدماتدهي به ادارات، مؤسسات، شركتها و سازمانهاي دولتي و غيردولتي اختصاص دهند. قرارداد مربوط علاوه بر امضاء طرفين قرارداد ميبايد به امضاي مديرعامل سازمان يا فرد تعيينشده از طرف وي بهعنوان ناظر برسد و يك نسخه از آن تحويل سازمان گردد.
تبصره دوم (2):
شركتهاي خصوصي علاوه بر 20 درصد موضوع تبصره يكم اين ماده پس از اخذ مجوز سازمان و با رعايت مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به ارائه خدمات به مراكز آموزشي اقدام نمايند.
تبصره سوم (3):
بهمنظور ارائه خدمات ويژه، شركتهاي خصوصي مجازند با رعايت ضوابط مربوط نسبت به راهاندازي دفاتر خدماتي در مكانها و به تعدادي كه به تأييد سازمان خواهد رسيد، حسب مفاد و رتبهبندي مندرج در پروانه بهرهبرداري خود اقدام نمايند.
تبصره چهارم (4):
سازمان موظف است حداكثر ظرف مدت دو ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه ضوابط تأسيس دفاتر خدماتي را تدوين و پس از تأييد هيئت عامل سازمان ابلاغ نمايد.
تبصره پنجم (5):
تأسيس دفاتر خدماتي بهمنظور ارائه خدمات ويژه توسط شركتها در هر مورد منوط به اخذ مجوز تأسيس از سازمان است. سازمان بابت صدور مجوز تأسيس هر دفتر خدماتي مبلغ بيست ميليون (20/000/000) ريال از شركتهاي متقاضي دريافت مينمايد. سازمان ميتواند هر ساله در هنگام ارائه نرخ كرايه انواع تاكسي پيشنهاد لازم در مورد تغيير اين مبلغ را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
17- ماده چهاردهم (اصلاحي):
ماده چهاردهم (14):
شركتهاي تاكسيراني كه در اجراي تبصره ماده 3 و ماده 13 «آييننامه اجرايي قانون الحاق يك تبصره به مادهواحده قانون راجع به تمركز امور مربوط به تاكسيراني شهر تهران زير نظر شهرداري تهران» مصوب 1374/8/10 و اصلاحي 1379/06/13 هيئتوزيران، «به نمايندگي از شهرداري» به حمل و نقل عمومي مسافر اقدام مينمايند، صرفاً مجاز به دريافت وجوهي از رانندگان تاكسي به شرح بندهاي ذيل ميباشند. اخذ هرگونه وجه مازاد بر مبلغ مذكور تحت هر عنوان از تاكسيرانان ممنوع است.
ماده چهاردهم (14):
شركتهاي تاكسيراني كه در اجراي تبصره ماده 3 و ماده 13 «آييننامه اجرايي قانون الحاق يك تبصره به مادهواحده قانون راجع به تمركز امور مربوط به تاكسيراني شهر تهران زير نظر شهرداري تهران» مصوب 1374/8/10 و اصلاحي 1379/06/13 هيئتوزيران، «به نمايندگي از شهرداري» به حمل و نقل عمومي مسافر اقدام مينمايند، صرفاً مجاز به دريافت وجوهي از رانندگان تاكسي به شرح بندهاي ذيل ميباشند. اخذ هرگونه وجه مازاد بر مبلغ مذكور تحت هر عنوان از تاكسيرانان ممنوع است.
18- بند (الف) ماده چهاردهم و تبصرههاي آن (اصلاحي):
الف: در صورت ارائه خدمات حمل و نقل مسافر به صورت دربستي، تاكسي تلفني، اياب و ذهاب كاركنان ادارات و همچنين ارائه خدمات حمل و نقل به مسافرين از طريق راهاندازي دفاتر خدماتي در سطح محلات و مناطق و راهاندازي تجهيزات موقعيتياب و فراخوان تاكسي و ارتباط بيسيم و همچنين در خصوص كليه خدماتي كه از طريق شركت به متقاضيان ارائه و انجام آنها از سوي شركت به رانندگان ارجاع ميشود، شركتهاي تاكسيراني مجازند بابت ارائه خدمات اداري و نظارتي نسبت به اخذ حداكثر پانزده درصد (15%) از مبالغ مورد وصول رانندگان از دريافتكنندگان اين خدمات، با تأييد سازمان تاكسيراني اقدام نمايند.
تبصره يكم (1):
مبلغ دقيق قابل دريافت (موضوع بند الف)، بر حسب نوع و نحوه خدمات ارائهشده، ميزان سرمايهگذاريهاي انجامشده و كيفيت خدمات ارائهشده، توسط سازمان تعيين خواهد شد.
مبلغ دقيق قابل دريافت (موضوع بند الف)، بر حسب نوع و نحوه خدمات ارائهشده، ميزان سرمايهگذاريهاي انجامشده و كيفيت خدمات ارائهشده، توسط سازمان تعيين خواهد شد.
تبصره دوم (2)-اصلاح 1398/12/13-:
سازمان تاكسيراني موظف است در ازاي صدور پروانه تخصصي اياب و ذهاب كاركنان ادارات (خدمات حمل و نقل سازماني) مبلغ دو درصد (2٪) از كليه قراردادهاي منعقده شركتهاي متقاضي (اعم از خودروهاي ون، سواري تاكسي و خودروهاي شخصي) را دريافت نمايد. از اين مبلغ به ميزان بيست ميليون ( 20/000/000) ريال در زمان صدور پروانه دريافت ميشود.
سازمان تاكسيراني موظف است در ازاي صدور پروانه تخصصي اياب و ذهاب كاركنان ادارات (خدمات حمل و نقل سازماني) مبلغ دو درصد (2٪) از كليه قراردادهاي منعقده شركتهاي متقاضي (اعم از خودروهاي ون، سواري تاكسي و خودروهاي شخصي) را دريافت نمايد. از اين مبلغ به ميزان بيست ميليون ( 20/000/000) ريال در زمان صدور پروانه دريافت ميشود.

تبصره سوم (3):
شهرداري تهران موظف است مبلغ قابل وصول از تاكسيرانان بابت ارائه خدمات مربوط به سرويس مدارس را هر ساله در لايحه تعيين نرخ كرايه سرويس مدارس در شهر تهران گنجانده و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد دهد.
شهرداري تهران موظف است مبلغ قابل وصول از تاكسيرانان بابت ارائه خدمات مربوط به سرويس مدارس را هر ساله در لايحه تعيين نرخ كرايه سرويس مدارس در شهر تهران گنجانده و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد دهد.
19- بند (ب) ماده چهاردهم و تبصرههاي آن (اصلاحي):
ب: شركتهاي تاكسيراني مجازند درازاي ارائه خدمات تاكسيراني به شرح جدول شماره (1) اين مصوبه وجوهي را از رانندگان تاكسي اخذ و نسبت به واريز سهم سازمان بهحساب هاي معرفيشده از سوي آن سازمان اقدام نمايند. اخذ هرگونه وجه مازاد بر اين مبالغ تخلف محسوب خواهد شد.
تبصره يكم (1)-اصلاح 1398/12/13-:
از نرخهاي تعيين شده در رديف هاي شماره (1-1)، (6-1)، (8)، (9) و (10) جدول شماره (1)، مبلغ هفتاد هزار (70/000) ريال سهم دفاتر و از نرخ تعيين شده در رديف شماره (7)، مبلغ هشتاد درصد (80٪) سهم سازمان و بيست درصد (20٪) سهم دفاتر خواهد بود. سهم دفاتر از نرخ تعيين شده در رديفهاي شماره (11)، (12) و (1-15) جدول شماره (1)، صد درصد (100٪) تعيين مي گردد. در خصوص ساير رديفهاي جدول شماره (1) ، سي درصد (٪30) سهم سازمان و هفتاد درصد (70٪) سهم دفاتر خواهد بود و همچنين از باقيمانده بهاي خدمات رديف (6-1) ، سي درصد (30%) سهم سازمان و هفتاد درصد (70٪) سهم شركتي است كه راننده تحت قرارداد با آن ميباشد.
از نرخهاي تعيين شده در رديف هاي شماره (1-1)، (6-1)، (8)، (9) و (10) جدول شماره (1)، مبلغ هفتاد هزار (70/000) ريال سهم دفاتر و از نرخ تعيين شده در رديف شماره (7)، مبلغ هشتاد درصد (80٪) سهم سازمان و بيست درصد (20٪) سهم دفاتر خواهد بود. سهم دفاتر از نرخ تعيين شده در رديفهاي شماره (11)، (12) و (1-15) جدول شماره (1)، صد درصد (100٪) تعيين مي گردد. در خصوص ساير رديفهاي جدول شماره (1) ، سي درصد (٪30) سهم سازمان و هفتاد درصد (70٪) سهم دفاتر خواهد بود و همچنين از باقيمانده بهاي خدمات رديف (6-1) ، سي درصد (30%) سهم سازمان و هفتاد درصد (70٪) سهم شركتي است كه راننده تحت قرارداد با آن ميباشد.

تبصره دوم (2):
در صورت تحقق شرايط مواد 17 و 18 اين آييننامه يا در صورتيكه عملكرد شركت در خدماترساني به تاكسيرانان مغاير با ضوابط، بخشنامهها و تعرفههاي تعيينشده باشد، علاوه بر اجراي مفاد مواد مذكور حسب مورد، سازمان اختيار دارد تا رأساً نسبت به كاهش تعداد تاكسيهاي تحت پوشش آن شركت اقدام نمايد. مقررات تبصره دوم ذيل ماده دهم در خصوص شركتهايي كه فعاليت آنها بنا به تشخيص سازمان به حالت تعليق درآمده، اجرا خواهد شد.
در صورت تحقق شرايط مواد 17 و 18 اين آييننامه يا در صورتيكه عملكرد شركت در خدماترساني به تاكسيرانان مغاير با ضوابط، بخشنامهها و تعرفههاي تعيينشده باشد، علاوه بر اجراي مفاد مواد مذكور حسب مورد، سازمان اختيار دارد تا رأساً نسبت به كاهش تعداد تاكسيهاي تحت پوشش آن شركت اقدام نمايد. مقررات تبصره دوم ذيل ماده دهم در خصوص شركتهايي كه فعاليت آنها بنا به تشخيص سازمان به حالت تعليق درآمده، اجرا خواهد شد.
تبصره سوم (3):
مقررات اين بند در خصوص كليه خودروهاي داراي پلاك «ت» با رنگهاي زرد، سبز و غيره اجرا خواهد شد.
مقررات اين بند در خصوص كليه خودروهاي داراي پلاك «ت» با رنگهاي زرد، سبز و غيره اجرا خواهد شد.
تبصره چهارم (4):
سازمان ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران پيشنهاد خود را در خصوص تغيير مبالغ مندرج در جدول شماره (1) به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
سازمان ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران پيشنهاد خود را در خصوص تغيير مبالغ مندرج در جدول شماره (1) به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره پنجم (5)-الحاق 1398/12/13-:
به منظور تشويق و ايجاد انگيزه براي دفاتر هماهنگي امور اداري تاكسيراني، سازمان تاكسيراني مجاز است در صورت تشخيص تا سقف حداكثر پنج درصد (5٪) از سهم خود در برخي از رديفهاي جدول شماره (1) بهاي خدمات را بر اساس رتبه و امتياز اخذ شده توسط دفاتر هماهنگي امور اداري تاكسيراني در رتبه بندي انجام شده به ايشان اختصاص دهد. بديهي است تأمين هزينه رتبه بندي دفاتر برعهده متقاضي است كه بر اساس دستورالعمل سازمان تاكسيراني هر ساله تعيين و اعلام خواهد شد.
به منظور تشويق و ايجاد انگيزه براي دفاتر هماهنگي امور اداري تاكسيراني، سازمان تاكسيراني مجاز است در صورت تشخيص تا سقف حداكثر پنج درصد (5٪) از سهم خود در برخي از رديفهاي جدول شماره (1) بهاي خدمات را بر اساس رتبه و امتياز اخذ شده توسط دفاتر هماهنگي امور اداري تاكسيراني در رتبه بندي انجام شده به ايشان اختصاص دهد. بديهي است تأمين هزينه رتبه بندي دفاتر برعهده متقاضي است كه بر اساس دستورالعمل سازمان تاكسيراني هر ساله تعيين و اعلام خواهد شد.

تبصره ششم (6)-الحاق 1398/12/13-:
به سازمان تاكسيراني مجاز است اولين پروانه بهره برداري موضوع رديف (13) جدول شماره (1) ماده چهاردهم (14) را براي كليه تاكسيراناني كه قبل از تصويب و اجراي اين مصوبه، مالك خودرو بوده اند بطور رايگان صادر نمايد. پروانه بهره برداري صادر شده براي خودرو تاكسي بشرط عدم تغيير اطلاعات مندرج در آن بطور رايگان و دو سال يكبار از طريق سامانه سازمان تاكسيراني تمديد مي شود.
به سازمان تاكسيراني مجاز است اولين پروانه بهره برداري موضوع رديف (13) جدول شماره (1) ماده چهاردهم (14) را براي كليه تاكسيراناني كه قبل از تصويب و اجراي اين مصوبه، مالك خودرو بوده اند بطور رايگان صادر نمايد. پروانه بهره برداري صادر شده براي خودرو تاكسي بشرط عدم تغيير اطلاعات مندرج در آن بطور رايگان و دو سال يكبار از طريق سامانه سازمان تاكسيراني تمديد مي شود.

20(اصلاح 1398/12/13)- جدول ذيل تبصره چهارم بند (ب) ماده چهاردهم (اصلاحي):
جدول شماره 1- بهاي خدمات مورد ارائه توسط شركتهاي خصوصي تاكسيراني

جدول شماره 1- بهاي خدمات مورد ارائه توسط شركتهاي خصوصي تاكسيراني
رديف | نوع خدمات | بازه زماني پرداخت | مبلغ قابل دريافت (ريال) | ||
1 | 1-1 | آموزش بدو ورود ارائه 30 ساعت خدمات آموزشي به همراه كتب و جزوات لازم | يكبار در طول دوره تاكسيراني | 3.800.000 | |
1-2 | آموزش حين خدمت (هر نفر ساعت) | در صورت ابلاغ سازمان | 75.000 | ||
1-3 | آزمون شهر شناسي | يكبار | 70.000 | ||
2 | صدور «پروانه تاكسيراني» موضوع ماده 4 آيين نامه تاكسي راني | تشكيل پرونده و بررسي شرايط متقاضي | يكبار | 1.200.000 | |
2.500.00 | |||||
صدور پروانه | |||||
3 | تمديد پروانه تاكسيراني (شامل هزينه پست) | هر دوسال | 650.000 | ||
4 | صدور المثني براي پروانه تاكسي (شامل هزينه پست) | در صورت نياز | 1.000.000 | ||
5 | صدور انواع معرفي نامه هاي اداري و گواهي | بنا به درخواست تاكسي ران | 60.000 | ||
6 | 1-6 | بابت برقراري سيستم نظارت، صدور و يا تمديد حكم محل فعاليت خدمات خطي، گردشي، تلفني و ويژه | ساليانه | 750.000 | |
2-6 | تغيير محل فعاليت تاكسي | بنا به درخواست تاكسيران و يا بر اساس راي هيات انضباطي | 750.000 | ||
3-6 | تغيير نوع فعاليت (كاربري) تاكسي | بنا به درخواست تاكسيران و يا بر اساس راي هايت انضباطي | 1.450.000 | ||
7 | نوسازي تاكسي | بنا به درخواست تاكسيران | 1.000.000 | ||
8 | توسعه ناوگان | بنا به درخواست سازمان | 2.500.000 | ||
9 | عوارض ساليانه | ساليانه | به ميزان عوارض ساليانه خودرو | ||
10 | انتقال مالكيت | در صورت نقل و انتقال | سه درصد از قيمت كارشناسي خودرو | ||
11 | يازديد و معاينه تاكسي | در صورت نياز | 60.000 | ||
12 | نصب آرم و علايم استاندارد تاكسي | در صورت نياز | 250.000 | ||
13 | صدور و تمديد پروانه بهره برداري تاكسي، موضوع ماده (9) آيين نامه اجرايي تاكسي راني (شامل هزينه پست) | در زمان تغيير اطلاعات مندرج در پروانه بهره برداري (نظير نقل و انتقال، تبديل به احسن يا نوسازي تاكسي) | 750.000 | ||
14 | ساماندهي مساربرهاي شخصي | ثبت اطلاعات خودرو | ساليانه | حداكثر 500.000 به تشخيص سازمان | |
ثبت اطلاعات راننده | حداكثر 1.00.000 به تشخيص سازمان | ||||
15 | 15-1 | ثبت نام راننده سرويس مدرسه | صرفا مجوز راننده خودروهاي شخصي | 150.000 | |
15-2 | تعيين صلاحيت راننده سرويس مدرسه | صرفا مجوز راننده خودروهاي شخصي | 800.000 | ||
15-3 | تعيين صلاحيت خودرو سرويس مدرسه | صرفا مجوز خودروهاي شخصي | 400.000 |

21- ماده پانزدهم و تبصرههاي آن (اصلاحي):
ماده پانزدهم (15):
شركت موظف است نسبت به نظارت دقيق و مؤثر بر حسن عملكرد رانندگان تحت پوشش اعم از رانندگان خودروهاي ملكي و قراردادي اقدام نمايد. در صورت تخلف رانندگان تحت پوشش شركت از موازين و مقررات تاكسيراني، علاوه بر آنكه به تخلف راننده مربوط در هيئتهاي انضباطي رسيدگي به تخلفات رسيدگي خواهد شد، در صورتيكه تخلف ناشي از قصور و اهمال شركت در نظارت دقيق و مستمر بر حسن انجام كار راننده باشد، شركت نيز مقصر بوده و به تخلف آن در هيئت انضباطي رسيدگي به تخلفات شركتهاي خصوصي رسيدگي خواهد شد. بدين منظور شركت موظف است نسبت به بكارگيري عوامل كنترل و نظارت در محدوده جغرافيايي فعاليت خود حسب ضوابط مورد نظر سازمان و حداقل به ميزان يك دستگاه خودرو كنترل و دو نفر عامل كنترل و نظارت به ازاي هر 500 دستگاه وسيله نقليه تحت پوشش اعم از ملكي يا قراردادي بهصورت شبانهروزي اقدام نمايد و همچنين جهت كسب مجوز از سازمان براي برقراري امكان دريافت بهاي خدمات مندرج در بند (7) جدول شماره (1) ماده چهاردهم، نسبت به تأمين نيروي انساني ناظر، خودرو و ساير سيستمهاي نظارتي متناسب با ابلاغ و دستورالعمل سازمان اقدام نمايد.
تبصره يكم (1):
شركت موظف است در حين عقد قرارداد با رانندگان وسيله نقليه با مالكيت شخصي، نسبت به اخذ مبلغ حداكثر به ميزان دو ميليون ريال بابت تضمين حسن انجام خدمات و وجه التزام اقدام نمايد. در صورت تخلف تاكسيراني و تصويب خسارت تخلف توسط هيئت انضباطي، شركت ميتواند خسارت تخلف را از آن تأمين و تاكسيراني موظف است حداكثر طي يك ماه نسبت به واريز مبلغ خسارت تخلف اقدام نمايد.
تبصره دوم (2):
مبلغ وجه التزام ميبايست در حساب شركت نگهداري و هرگونه برداشت از آن منوط به صدور رأي جريمه نقدي توسط هيئت انضباطي خواهد بود و در صورت صدور رأي از سوي هيئت انضباطي پنجاه درصد (50%) مبلغ خسارت بهحساب شركت و پنجاه درصد (50%) آن بهحساب درآمدي سازمان واريز خواهد شد.
ماده پانزدهم (15):
شركت موظف است نسبت به نظارت دقيق و مؤثر بر حسن عملكرد رانندگان تحت پوشش اعم از رانندگان خودروهاي ملكي و قراردادي اقدام نمايد. در صورت تخلف رانندگان تحت پوشش شركت از موازين و مقررات تاكسيراني، علاوه بر آنكه به تخلف راننده مربوط در هيئتهاي انضباطي رسيدگي به تخلفات رسيدگي خواهد شد، در صورتيكه تخلف ناشي از قصور و اهمال شركت در نظارت دقيق و مستمر بر حسن انجام كار راننده باشد، شركت نيز مقصر بوده و به تخلف آن در هيئت انضباطي رسيدگي به تخلفات شركتهاي خصوصي رسيدگي خواهد شد. بدين منظور شركت موظف است نسبت به بكارگيري عوامل كنترل و نظارت در محدوده جغرافيايي فعاليت خود حسب ضوابط مورد نظر سازمان و حداقل به ميزان يك دستگاه خودرو كنترل و دو نفر عامل كنترل و نظارت به ازاي هر 500 دستگاه وسيله نقليه تحت پوشش اعم از ملكي يا قراردادي بهصورت شبانهروزي اقدام نمايد و همچنين جهت كسب مجوز از سازمان براي برقراري امكان دريافت بهاي خدمات مندرج در بند (7) جدول شماره (1) ماده چهاردهم، نسبت به تأمين نيروي انساني ناظر، خودرو و ساير سيستمهاي نظارتي متناسب با ابلاغ و دستورالعمل سازمان اقدام نمايد.
تبصره يكم (1):
شركت موظف است در حين عقد قرارداد با رانندگان وسيله نقليه با مالكيت شخصي، نسبت به اخذ مبلغ حداكثر به ميزان دو ميليون ريال بابت تضمين حسن انجام خدمات و وجه التزام اقدام نمايد. در صورت تخلف تاكسيراني و تصويب خسارت تخلف توسط هيئت انضباطي، شركت ميتواند خسارت تخلف را از آن تأمين و تاكسيراني موظف است حداكثر طي يك ماه نسبت به واريز مبلغ خسارت تخلف اقدام نمايد.
تبصره دوم (2):
مبلغ وجه التزام ميبايست در حساب شركت نگهداري و هرگونه برداشت از آن منوط به صدور رأي جريمه نقدي توسط هيئت انضباطي خواهد بود و در صورت صدور رأي از سوي هيئت انضباطي پنجاه درصد (50%) مبلغ خسارت بهحساب شركت و پنجاه درصد (50%) آن بهحساب درآمدي سازمان واريز خواهد شد.
22- تبصره ماده شانزدهم (اصلاحي):
تبصره:
سازمان موظف است بهمنظور ارائه آموزشهاي قبل از خدمت و حين خدمت به رانندگان نسبت به تدوين «طرح جامع آموزش مهارتهاي تاكسيراني» از طريق هماهنگي با مراكز آموزشي داراي مجوز رسمي اقدام و ترتيبي اتخاذ نمايد كه تاكسيرانان بر طبق ضوابطي كه از سوي سازمان ابلاغ خواهد شد نسبت به گذراندن دورههاي آموزشي و اخذ گواهي مربوط اقدام نمايند. تدوين سر فصل برنامههاي آموزشي و نظارت بر حسن اجراي آن توسط سازمان انجام خواهد شد. سهم سازمان، شركت و تاكسيراني از هزينههاي آموزش، حسب مورد از سوي سازمان تعيين و ابلاغ خواهد شد.
تبصره:
سازمان موظف است بهمنظور ارائه آموزشهاي قبل از خدمت و حين خدمت به رانندگان نسبت به تدوين «طرح جامع آموزش مهارتهاي تاكسيراني» از طريق هماهنگي با مراكز آموزشي داراي مجوز رسمي اقدام و ترتيبي اتخاذ نمايد كه تاكسيرانان بر طبق ضوابطي كه از سوي سازمان ابلاغ خواهد شد نسبت به گذراندن دورههاي آموزشي و اخذ گواهي مربوط اقدام نمايند. تدوين سر فصل برنامههاي آموزشي و نظارت بر حسن اجراي آن توسط سازمان انجام خواهد شد. سهم سازمان، شركت و تاكسيراني از هزينههاي آموزش، حسب مورد از سوي سازمان تعيين و ابلاغ خواهد شد.
23- بندهاي (الف، ج، د) ماده بيستم (اصلاحي):
الف: با تشخيص و اعلام سازمان شركت موظف است جهت تسهيل و تسريع در ارائه خدمات به تاكسيرانان در محدوده فعاليت خود نسبت به تأسيس دفاتر هماهنگي اقدام نمايد. مشخصات دفاتر هماهنگي حداكثر ظرف مدت دو ماه پس از تصويب اين آييننامه توسط هيئت عامل سازمان ابلاغ خواهد شد.
ج: شركت موظف است كليه مدارك و اطلاعات مربوط به وسايل نقليه و تاكسيرانان را مطابق دستورالعملهاي صادره از سوي سازمان بهصورت مستند اخذ و ضمن ثبت در سامانه تاكسيراني، نگهداري نموده و در هر زمان كه سازمان اعلام نمايد در اختيار قرار دهد، ضمناً هرگونه تغيير در خصوص وسيله نقليه و تاكسيراني را ضمن ثبت و اصلاح اطلاعات در سامانه تاكسيراني در اسرع وقت به اطلاع سازمان برساند.
د: شركت موظف است در هر شرايطي وسايل نقليه خود را با ضوابط سازمان از نظر ايمني، نظافت، شكل ظاهري و امكانات داخلي تطبيق دهد.
الف: با تشخيص و اعلام سازمان شركت موظف است جهت تسهيل و تسريع در ارائه خدمات به تاكسيرانان در محدوده فعاليت خود نسبت به تأسيس دفاتر هماهنگي اقدام نمايد. مشخصات دفاتر هماهنگي حداكثر ظرف مدت دو ماه پس از تصويب اين آييننامه توسط هيئت عامل سازمان ابلاغ خواهد شد.
ج: شركت موظف است كليه مدارك و اطلاعات مربوط به وسايل نقليه و تاكسيرانان را مطابق دستورالعملهاي صادره از سوي سازمان بهصورت مستند اخذ و ضمن ثبت در سامانه تاكسيراني، نگهداري نموده و در هر زمان كه سازمان اعلام نمايد در اختيار قرار دهد، ضمناً هرگونه تغيير در خصوص وسيله نقليه و تاكسيراني را ضمن ثبت و اصلاح اطلاعات در سامانه تاكسيراني در اسرع وقت به اطلاع سازمان برساند.
د: شركت موظف است در هر شرايطي وسايل نقليه خود را با ضوابط سازمان از نظر ايمني، نظافت، شكل ظاهري و امكانات داخلي تطبيق دهد.
24- تبصره بند (هـ) ماده بيستم (اصلاحي):
تبصره:
نصب تاكسيمتر و اطلاعرساني نرخ كرايه وسيله نقليه به مسافرين از طريق نصب بروشورهاي مناسب در وسيله نقليه جهت كليه شركتها الزامي است. شركتها موظفند در آغاز هر سال و پس از تصويب نرخ كرايه تاكسي و ابلاغ آن از طريق سازمان تاكسيراني نسبت به تنظيم دستگاههاي تاكسيمتر و چاپ بروشور كرايه تاكسي و نصب آن در وسيله نقليه جهت رؤيت و استفاده مسافران و نيز نحوه اطلاعرساني تخلفات تاكسيرانان اقدام نمايند.
تبصره:
نصب تاكسيمتر و اطلاعرساني نرخ كرايه وسيله نقليه به مسافرين از طريق نصب بروشورهاي مناسب در وسيله نقليه جهت كليه شركتها الزامي است. شركتها موظفند در آغاز هر سال و پس از تصويب نرخ كرايه تاكسي و ابلاغ آن از طريق سازمان تاكسيراني نسبت به تنظيم دستگاههاي تاكسيمتر و چاپ بروشور كرايه تاكسي و نصب آن در وسيله نقليه جهت رؤيت و استفاده مسافران و نيز نحوه اطلاعرساني تخلفات تاكسيرانان اقدام نمايند.
25- ماده بيست و دوم (اصلاحي):
ماده بيست و دوم (22):
شركتها مجازند در خودروهاي با عمر كمتر از (7) سال با تأييد كميته نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران و رعايت مقررات مربوطه نسبت به انجام تبليغات تجاري در داخل و خارج وسيله نقليه اقدام نمايند. سهم مالكين وسايل نقليه از خالص درآمد (پس از كسر هزينههاي بازاريابي، چاپ و غيره ...) هفتاد درصد (70%)، سهم شركت بيست درصد (20%) و سهم سازمان تاكسيراني ده درصد (10%) خواهد بود. شركتها موظفاند قراردادهاي تبليغاتي را به تأييد سازمان برسانند.
ماده بيست و دوم (22):
شركتها مجازند در خودروهاي با عمر كمتر از (7) سال با تأييد كميته نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران و رعايت مقررات مربوطه نسبت به انجام تبليغات تجاري در داخل و خارج وسيله نقليه اقدام نمايند. سهم مالكين وسايل نقليه از خالص درآمد (پس از كسر هزينههاي بازاريابي، چاپ و غيره ...) هفتاد درصد (70%)، سهم شركت بيست درصد (20%) و سهم سازمان تاكسيراني ده درصد (10%) خواهد بود. شركتها موظفاند قراردادهاي تبليغاتي را به تأييد سازمان برسانند.
26- تبصره الحاقي به ماده بيست و دوم:
تبصره:
شركتها مجازند نسبت به انجام تبليغات محيطي در پايانههاي تاكسيراني با تأييد كميته نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران و رعايت مقررات مربوطه اقدام نمايند. تعيين سهم سازمان و شركتهاي خصوصي از خالص درآمد از اينگونه تبليغات حسب مورد از سوي سازمان تعيين و ابلاغ خواهد شد.
تبصره:
شركتها مجازند نسبت به انجام تبليغات محيطي در پايانههاي تاكسيراني با تأييد كميته نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران و رعايت مقررات مربوطه اقدام نمايند. تعيين سهم سازمان و شركتهاي خصوصي از خالص درآمد از اينگونه تبليغات حسب مورد از سوي سازمان تعيين و ابلاغ خواهد شد.
27- ماده بيست و چهارم (اصلاحي):
ماده بيست و چهارم (24):
تشويق و تنبيه شركتها و رانندگان بر اساس آييننامه رفتاري و انضباطي رانندگان و شرح وظايف و انضباطي شركتهاي خصوصي تاكسيراني مصوب دويست و نود و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 1389/04/08 و اصلاحات مصوب بعدي آن خواهد بود.
ماده بيست و چهارم (24):
تشويق و تنبيه شركتها و رانندگان بر اساس آييننامه رفتاري و انضباطي رانندگان و شرح وظايف و انضباطي شركتهاي خصوصي تاكسيراني مصوب دويست و نود و چهارمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 1389/04/08 و اصلاحات مصوب بعدي آن خواهد بود.