تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران - مصوب 1395/05/31
تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاء كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران ()
مقدمه:
با عنايت به تكاليف مقرر در «برنامه عملياتي پنج‌ ساله دوم شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/1882/4938 مورخ 93/2/31 و ماده سوم (3) مصوبه «بروزرساني تجهيزات و امكانات سازمان آتش‌نشاني و خدماتي ايمني و ارتقاء سطح آموزش در اين سازمان» ابلاغي به شماره 160/2065/7720 مورخ 94/3/27 و به منظور تأمين بخشي از اعتبارات مورد نياز در حوزه ايمني و آتش‌نشاني شهرداري تهران موظف مي‌گردد اقدامات ذيل را انجام دهد.
ماده يكم (1):
به استناد ماده هفتاد و هفتم (77) و بند شانزدهم (16) ماده هفتاد و يكم (71) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراها و انتخابات شهرداران (مصوب 1375/3/1 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن) و الزام مقرر در تبصره ذيل ماده پنجاه (50) قانون ماليات بر ارزش افزوده (مصوب 1387/2/17) به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از ابتداي سال 1396 به هنگام صدور پروانه ساختمان عوارض موضوع ماده‌واحده ابلاغي به شماره 160/1711/22015 () مورخ 91/10/30 شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص ساختمان‌هاي دوازده طبقه و بالاتر (از صفر، صفر معبر مجاور پلاك) و كليه ساختمان‌هاي غيرمسكوني (به استثناء مساجد، حسينيه‌ها، اماكن مذهبي اقليت‌هاي ديني، مدارس دولتي، مراكز آموزش عالي دولتي و حوزه‌هاي علميه) را از 2% (دو درصد) به 3% (سه درصد) افزايش داده و پس از وصول عوارض مذكور، صد درصد آن را در اختيار سازمان () آتش‌نشاني و خدمات ايمني قرار دهد تا به منظور تأمين اعتبارات مورد نياز جهت احداث و تكميل تجهيزات ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني در چارچوب بودجه سرمايه‌اي سازمان مذكور كه هر ساله به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد، هزينه نمايد. ساير مفاد مصوبه مذكور به قوت خود باقي است.
تبصره يكم (1)-اصلاح ساختار 1399/11/12-:
به هنگام صدور گواهي ساختمان‌ها در صورتي كه در مساحت و كاربرد طبقات در مقايسه با پروانه صادره مغايرتي وجود داشته باشد، افزايش عوارض مذكور صرفاً شامل افزايش مساحت و تغيير كاربرد خواهد گرديد.
تبصره دوم (2)-الحاق 1399/11/12-:
مساجد، حسينيه‌ها، اماكن مذهبي اقليت‌هاي ديني، مدارس دولتي، مراكز آموزش عالي دولتي و حوزه‌هاي علميه از شمول اين مصوبه خارج مي‌باشند.
تبصره سوم (3)-الحاق 1399/11/12-:
در محاسبه عوارض ايمني ساختمان براي ساختمان‌هاي واجد بيش از 3 طبقه منفي (از صفر صفر معبر مجاور)، از طبقه 4 منفي به بعد، به ازاي هر طبقه 0/2 (دو دهم) به درصد عوارض ايمني متعلقه موضوع جدول شماره (1) اضافه خواهد شد. چنانچه طبقات منفي داراي كاربري غير از پاركينگ باشد ملاك محاسبه تعداد طبقات در جدول شماره (1) از اولين طبقه داراي كاربرد خواهد بود.
تبصره چهارم (4)-الحاق 1399/11/12-:
سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني مكلف است، كليه منابع درآمدي ناشي از اين ماده را جهت تأمين اعتبارات مورد نياز به منظور احداث، مقاوم‌سازي، نوسازي و نگهداشت ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني و ابنيه ستادي، خريد، نگهداشت و تجهيز خودرو و تجهيزات عملياتي و آموزشي آتش‌نشاني، هوشمندسازي و تامين و نگهداشت تجهيزات و سامانه‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (بي‌سيم) و ساير برنامه‌هاي سرمايه‌اي ذيربط در چارچوب بودجه سرمايه‌اي سازمان مذكور كه هر ساله به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد، هزينه نمايد.
ماده دوم (2)-اصلاح 1402/02/24-:
به استناد بند بيست و ششم (26) ماده هفتاد و يكم (71) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراها و انتخاب شهرداران (مصوب 1375/3/1و اصلاحات و الحاقات بعدي آن) و در راستاي تكاليف مقرر در ماده شصت و هفتم (67) برنامه پنج‌ ساله دوم شهرداري تهران و به منظور تأمين هزينه‌هاي ارائه خدمات ايمني و آتش‌نشاني به شهروندان تهراني، به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از ابتداي سال 1398 "بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني" را بر اساس فرمول ذيل محاسبه و كليه واحدهاي غيرمسكوني و ساختمان‌هاي مسكوني 8 (هشت) طبقه و بالاتر (از صفر صفر دستور نقشه ابلاغي پلاك) موجود وصول نموده و صد درصد آن را در اختيار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني قرار دهد تا در قالب بودجه سرمايه‌اي سازمان مذكور كه همه ساله به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد در جهت بروزرساني تجهيزات و ساير اقدامات مقرر در اين مصوبه هزينه شود.
نحوه محاسبه بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني ساليانه
(t=120000+(b.s.h.f
t= بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني ساليانه(ريال)
b= ضريب ريالي ملاك عمل p(1/250) يك دويست و پنجاهم ضريب p . p : عبارت است از قيمت يك متر مربع عرصه املاك با كاربري مربوطه، به قيمتي گفته مي‌شود كه جايگزين قيمت يك متر مربع عرصه املاك مسكوني اداري تجاري مندرج در دفترچه ارزش معاملاتي موضوع ماده 64 قانون ماليات‌هاي مستقيم مبتني بر مرغوبيت مكاني مي‌شود.
s=مساحت واحد مورد تصرف (متر مربع)
h=ضريب وقوع (مطابق جدول شماره يك)
f= ضريب خطرپذيري مطابق جدول شماره دو و پيوست آن
جدول شماره 1-(h ضريب طبقه وقوع)
ضريب طبقه وقوع (h)موقعيت طبقه وقوع
شماره طبقه وقوع بالاي همكف (n)شماره طبقه وقوع زير همكف (m)

جدول شماره 2-(حدكاثر ضريب خطرپذيري انواع تصرفات)
رديفنوع تصرف بر حسب خطرپذيريحداكثر ضريب خطرپذيري (f)
1اداري1.3
2تجمعي1.8
3تجاري2
4صنعتي2.6
5انبارهاي مسقف2.6
6انبارهاي غيرمسقف0/7

تبصره يكم (1)-اصلاح 1402/02/24-: بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني بر اساس فرمول فوق به صورت سيستمي و الكترونيك محاسبه و اخذ مي‌شود.
تبصره دوم (2)-اصلاح 1402/02/24-:
كليه ساختمان‌هاي مساجد، حسينيه‌ها، اماكن مذهبي اقليت‌هاي ديني، مدارس دولتي، مراكز آموزش عالي دولتي و حوزه‌هاي علميه از شمول ماده دوم (2) اين مصوبه (موضوع پرداخت بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني ساليانه) خارج مي‌باشند.
تبصره سوم (3)-اصلاح 1402/02/24-:
كليه مؤدياني كه بهاي خدمات فني، ايمني و آتش‌نشاني ساليانه خود را تا پايان هر سال پرداخت نمايند از جايزه خوش‌حسابي به ميزان ده درصد (10% ) برخوردار مي‌شوند و براي آن دسته از مؤدياني كه بهاء خدمات مذكور را در مهلت مقرر پرداخت ننمايند، آخرين تعرفه‌هاي مصوب در زمان پرداخت، ملاك عمل و محاسبه خواهد بود.
تبصره چهارم (4)-جوابيه 1395/07/18-:
كليه ساختمان‌هاي موضوع ماده دوم مصوبه در صورتي كه موفق به اخذ گواهي ايمني معتبر بر اساس ضوابط سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني گردند مادام كه گواهي ايمني ساختمان آنها معتبر باشد مشمول بهاء خدمات موضوع ماده دوم (2) اين مصوبه نمي‌گردند.
تبصره چهارم (4)-الحاق 1399/11/12- الحاقي:
سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني مكلف است كليه منابع درآمدي ناشي از اين ماده را جهت تأمين اعتبارات مورد نياز به منظور هوشمندسازي و تأمين و نگهداشت تجهيزات و سامانه‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (بي‌سيم)، اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي پيشگيري از وقوع حريق و پايش مستمر ايمني ساختمان‌هاي شهر، ارتقاء سطح دانش و مهارت تخصصي پرسنل، پايش و ارتقاء سلامت جسمي و رواني پرسنل، اجراي برنامه‌هاي ايمني، بهداشت و محيط زيست (hse)، انجام پژوهش‌هاي كاربردي در حوزه ايمني و آتش‌نشاني، ارتقاء و ترويج فرهنگ ايمني نزد شهروندان از طريق ارائه آموزش‌هاي عمومي و تهيه و تدوين محتواهاي آموزشي و انتشار آن و ساير برنامه‌هاي سرمايه‌اي ذيربط در چارچوب بودجه سرمايه‌اي سازمان مذكور كه هر ساله به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌رسد، هزينه نمايد
ماده سوم (3):
كليه اماكن موضوع اين مصوبه موظفند نسبت به اخذ گواهي ايمني ساليانه از سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني اقدام نمايند. سازمان مذكور مكلف است برنامه‌ريزي لازم در خصوص بازديدهاي دوره‌اي از اماكن را معمول داشته و در صورتي كه از لحاظ ايمني نواقصي داشته باشند، نسبت به صدور اخطاريه‌هاي لازم به مالكين و بهره‌برداران اماكن اقدام نمايد.
ماده چهارم(4):
شهرداري تهران (سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران) موظف است به استناد رديف پنجم مصوبه 123272/ت 51034/هـ مورخ 93/10/18 هيئت وزيران ظرف مدت شش (6) ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه از كليه ساختمان‌هاي تحت مالكيت دستگاه‌هاي موضوع ماده پنجم (5) قانون مديريت خدمات كشوري بازديد نموده و مواردي را كه استانداردهاي لازم ايمني در آن‌ها رعايت نشده است به دستگاه متولي اعلام نمايد. دستگاه مذكور موظف است نسبت به رفع ايرادات و اخذ گواهي ايمني ساختمان از سازمان آتش‌نشاني اقدام نمايد.
ماده پنجم (5):
شهرداري تهران (سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني) مكلف است در راستاي بند «ب» ذيل ماده 55 برنامه پنج‌ ساله دوم شهرداري تهران در خصوص ايجاد نظام بازرسي ايمني و آتش‌نشاني با اولويت مجتمع‌هاي مسكوني و ساختمان‌هاي با اهميت عمومي و ساير فضاهاي شهري پرخطر اقدام نمايد و مالكين آنها را ملزم به رعايت استانداردهاي ايمني و آتش‌نشاني نموده، در صورت اجراي موارد استاندارد نسبت به صدور گواهي ايمني مدت‌دار اقدام نمايد.
ماده ششم (6):
شهرداري تهران موظف است ظرف مدت شش (6) ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه نسبت به تأمين تجهيزات ايمني و آتش‌نشاني كليه ساختمان‌هاي شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه خود و اماكن متعلق به شهرداري اقدام و آن‌ها را به سامانه‌هاي هوشمند اعلام حريق مجهز نمايد. در صورت برخورداري ساختمان‌هاي مذكور از استانداردهاي لازم گواهي ايمني صادر و هزينه‌هاي آن مطابق دستورالعملي كه به تصويب شهردار تهران مي‌رسد پرداخت خواهد شد.
ماده هفتم (7):
شهرداري تهران (سازمان آتش‌نشاني و خدماتي ايمني شهر تهران) موظف است ضمن انجام مطالعات لازم در خصوص استقرار سيستم هوشمند اعلام حريق (مانيتورينگ) در كليه ساختمان‌هاي بااهميت، مراكز مهم و حساس اعم از اداري، تجاري، صنعتي، اقتصادي، مسكوني و عمومي و ايستگاه‌هاي مترو با استفاده از تمامي ظرفيت و توان و تخصص بخش خصوصي، اقدامات لازم را معمول داشته و آيين‌نامه‌هاي مورد نياز را تهيه و تدوين نموده و به تصويب مراجع ذي‌ربط برساند.
ماده هشتم (8):
شهرداري تهران مكلف است در اجراي رديف ششم مصوبه 123272/ت 51024/هـ مورخ 93/10/18 هيئت وزيران در خصوص تأمين اعتبار براي خريد خودروهاي مجهز به نردبان و بالابرهاي هيدروليكي مورد نياز آتش‌نشاني، پيگيري و اقدامات لازم را از طريق وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به عمل آورد.
ماده نهم (9):
شهرداري تهران موظف است هر شش (6) ماه يك بار گزارش اقدامات انجام گرفته در خصوص مفاد اين مصوبه را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.