سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران - مصوب 1398/09/24
سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران
ماده‌واحده:
شهرداري تهران مكلف است با هدف تحقق انضباط مالي، استفاده از سرمايه‌گذاري در تأمين منابع پروژه‌ها، تحقق محله‌محوري و نيز برش سال اول و دوم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران؛
الف) گزارش عملكرد برش سال اول برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران مشتمل بر گزارش عملكرد طرح‌ها و پروژه‌هاي تكميل‌شده، نيمه‌تمام و اقدام نشده به همراه اهداف كمي برنامه‌ها، سنجه‌ها و شاخص‌هاي اندازه‌گيري عملكرد
ب ) گزارش تحليلي از كيفيت اجراي برنامه مصوب و دلايل عدم تحقق احتمالي برخي از اهداف برنامه ياد شده تا اول دي‌ماه 1398 جهت ارائه به شوراي اسلامي شهر تهران
پ ) با عنايت به سياست‌هاي كلي نظام، ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، قانون برنامه ششم توسعه كشور، برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (احكام، سند و شاخص‌ها) ، لايحه بودجه سال 1399 كل كشور و بخشنامه بودجه شهرداري‌ها،
لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران را با اولويت بخشيدن به موارد ذيل، حداكثر تا سي‌ام دي ماه سال 1398 جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
1- اولويت هاي كليدي شهري
1-1- عدالت چند بعدي (فضايي، محيطي، جنسيتي، نسلي، اجتماعي، اقتصادي و قابليتي) در دسترسي به فرصت‌ها، فضاها، خدمات و زيرساخت‌ها و توسعه متوازن مناطق و محلات.
1-2 ارتقاي زيست‌پذيري و كاهش و رفع آلودگي‌هاي زيست محيطي (با تأكيد بر آلودگي هوا)
1-3- شهر انسان‌محور، روان، امن، ايمن و دسترس‌پذير و توسعه شبكه حمل و نقل عمومي
1-4- ايمني و تاب‌آوري همه جانبه شهر در برابر هر گونه سوانح و حوادث طبيعي (به ويژه زلزله و فرونشست) و انساني
1-5- صيانت و حفاظت از باغات و توسعه فضاي سبز اقليمي و سازگار

1
-6-حفاظت و احياي بافت تاريخي شهر،توسعه گردشگري، ساماندهي سيما و منظر شهري

1
-7- سلامت اجتماعي، نشاط اجتماعي، شهروندي مشاركت‌جو و مسئوليت‌پذير، بهداشت روان، توسعه ورزش همگاني و تحقق پايداري فرهنگي – اجتماعي و حقوق و تكاليف شهروندي.
1-8- توجه به عرصه هاي عمومي و پلازا هاي شهري و مناسب سازي فضاهاي عمومي
1-9-تمام الكترونيك كردن و هوشمند سازي كامل فرآيند ارائه خدمات شهرداري به ويژه درحوزه شهرسازي و معماري
1-10-توجه به حقوق عمومي شهر و جلوگيري از شهر فروشي
2- اولويت هاي كليدي شهرداري تهران
2-1- برقراري دسترسي عمومي شهروندان به اطلاعات در حوزه مديريت شهري به منظور تحقق مشاركت شهروندان و افزايش سرمايه اجتماعي مديريت شهري
2- 2- اقتصاد و ماليه شهري، سرمايه‌گذاري و كارآفريني، منابع پايدار و كاهش هزينه‌هاي اداره شهر
2-3- هوشمندسازي، نوآوري، شفافيت، چابك‌سازي و اصلاح و بهبود نظام مديريت يكپارچه و هماهنگ شهر
شهرداري تهران موظف است با توجه به شرايط اقتصادي به منظور استفاده بهينه از منابع و صرفه‌جويي در هزينه‌ها با تقويت انضباط مالي و شفافيت، بودجه واقع‌بينانه، متعادل و با كمترين ضريب عدم تحقق در چارچوب بودجه‌ريزي عملياتي را با رعايت موارد ذيل ارائه نمايد:
بخش اول: جهت‌گيري‌،سياست‌ها و اولويت هاي بودجه
بخش دوم: الزامات فني ،اجرايي و مالي تدوين بودجه.
بخش سوم: ويژگي هاي محتوايي، فرم و ساختار ارائه لايحه.
بخش اول: جهت‌گيري ‌، سياست‌هاو اولويت هاي بودجه
بودجه سال 1399 شهرداري تهران لازم است با استفاده بهينه از منابع، مناسب‌ترين بودجه با رعايت جهت‌گيري‌ها و سياست‌هاي زير تهيه و تدوين گردد.
1- تجهيز منابع عمومي شهرداري و اتكا به درآمدهاي پايدار و پيش بيني و برآورد واقعي درآمدهاي پايدار به نحوي كه امكان تحقق داشته باشد .
2- اهتمام به انضباط مالي در بودجه، اصلاح ساختار و تشكيلات سازماني در جهت افزايش كارايي و منطقي نمودن اندازه شهرداري.
3- ساماندهي طرح‌ها و پروژه هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي (طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني).
4- توانمند‌سازي، اداره اقتصادي و افزايش بهره‌وري سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته.
5- بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد
6- تدوين بودجه با مشاركت فعال و بهره‌گيري از نظرات شوراياران، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و تشكل‌هاي تخصصي.
7- همگرايي و هم‌افزايي در كليه اقدامات و استفاده از ظرفيت‌ها براي كاهش هزينه
8- اجراي برش سالانه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران.
9- وصول مطالبات معوق و قانوني شهرداري تهران از دولت و ساير نهادهاي حاكميتي.
تبصره:
شهرداري تهران موظف است با عنايت به توافق شوراي اسلامي شهرتهران و شهرداري تهران مبني بر تدوين برنامه اولويت محور و تحقق پذير براي مدت زمان باقي مانده اين دوره مديريت شهري، منابع درآمدي و بودجه را مبتني بر ماموريت ها و پروژه هاي اعلامي از سوي كميسيون‌هاي تخصصي شوراي اسلامي شهر تهران در برنامه مذكور ، در لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران در نظر بگيرد.
بخش دوم: الزامات فني ، اجرايي و مالي تدوين بودجه
با عنايت به رويكرد شوراي اسلامي شهر تهران و مديريت شهري در زمينه افزايش مشاركت اجتماعي، به كارگيري سرمايه‌هاي انساني، بهره‌گيري از فناوري و استفاده بهينه از منابع، صرفه‌جويي در هزينه‌ها و كاهش تصدي‌ها و واگذاري امور به بخش خصوصي و تعاوني ، رعايت الزامات اجرايي و مالي زير در تدوين بودجه سال 1399 توسط شهرداري تهران مورد انتظار است.
1- منابع:
1-1- افزايش و تقويت سهم درآمدهاي مستمر و پايدار به ميزان چهل درصد (40٪) از كل درآمدهاي شهرداري به منظور كاهش وابستگي به درآمدهاي ناپايدار.
1-2- تعريف درآمدهاي پايدار جديد .
1-3- اصلاح و تقويت فرآيند وصول منابع درآمد و بالا بردن ضريب وصول‌پذيري درآمدها .
1-4- بهبود در نسبت درآمدهاي نقد (بدون در نظر گرفتن منابع حاصل از واگذاري دارايي‌هاي مالي شامل منابع حاصل از وام يا انتشار اوراق) به هزينه‌هاي نقد نسبت به متوسط عملكرد سه سال منتهي به سال 1396، به ميزان پنج درصد (5%) .
1-5- اصلاح بهاي خدمات با لحاظ قيمت تمام‌شده در چارچوب مصوبه «الزام شهرداري تهران در سامان بخشيدن به ارائه لايحه عوارض و نرخ بهاي خدمات» - ابلاغي به شماره 160/2499/25017 مورخ 1397/8/29 شوراي اسلامي شهر تهران .
1-6- احصاي املاك متعلق به شهرداري تهران در مناطق مختلف و پيش بيني ساز و كار مناسب جهت اجاره دادن و بهره برداري از املاك و مستغلات شهرداري تهران و استفاده بهينه به منظور افزايش درآمدهاي پايدار و بهره گيري موثر از نيروي انساني موجود
1-7- برنامه‌ريزي و اقدام لازم براي وصول به موقع مطالبات و كاهش دوره‌اي آن به ميزان حداقل ده درصد (10٪) نسبت به سال قبل.
2- مصارف:
2-1 - هزينه‌اي:
2-1-1- سرانه كمك‌هاي رفاهي مستقيم و غير مستقيم كاركنان معادل اعتبار سرانه سال 1398 با لحاظ افزايش تورم پيش‌بيني شود.
2-1-2- پيش‌بيني اعتبار براي انجام فعاليت‌هايي كه در حيطه وظايف و ماموريت‌هاي قانوني و مصوب شهرداري تهران نمي‌باشد ، ممنوع است.
2-1-3-كاهش حجم، اندازه و ساختار از طريق واگذاري واحدهاي عملياتي، خريد خدمات و مشاركت با بخش غيردولتي، حذف واحدهاي غيرضرور، كاهش سطوح مديريت و پست‌هاي سازماني در چارچوب اجراي مفاد ماده بيست و هشتم (28) قانون برنامه ششم توسعه كشور را حداقل به ميزان ده درصد (10%)در بودجه لحاظ نمايد.
2-1-4- هرگونه برون‌سپاري و واگذاري امور به بخش خصوصي در چارچوب قوانين و مقررات منوط به تعيين تكليف منابع موجود اعم از نيروي انساني، ماشين‌آلات و تجهيزات باشد، به نحوي كه هزينه برون‌سپاري، بار مالي مجددي را علاوه بر فعاليت قبل به شهرداري تحميل نكند و باعث كاهش هزينه‌ها شود.
2-1-5- استفاده از توليدات ايراني و پرهيز از خريد كالاها و خدمات خارجي صرفا در چارچوب قوانين و مقررات.
2-1-6-پيش‌بيني اعتبار بيمه مسئوليت جامع مدني براي كاركنان در بودجه سال 1398 ضروري است.
2-1-7- پيش‌بيني اعتبارات موضوع مواد 16 و 17 بودجه شهرداري تهران حداكثر معادل دو درصد (2%) بودجه هزينه‌اي مجاز است.
2 - 2- نگهداشت شهر:
2-2-1- پيش‌بيني هزينه‌هاي نگهداشت شهر با توجه به استانداردسازي بهاي تمام شده در سطح كليه واحدهاي اجرايي و حجم زيرساخت‌ها و تأكيد بر تعمير و نگهداري پيشگيرانه در پروژه‌هاي نگه‌داشت ابنيه فني با رعايت صرفه‌جويي و پرهيز از موازي‌كاري صرفا در چارچوب نظام فني و اجرايي شهرداري تهران و نظام فني و اجرايي كشور.
2-2-2- با توجه به اهميت حفظ و نگهداري دارايي‌ها و زير ساخت‌هاي شهري اعتبار لازم براي تعمير و بازسازي تأسيسات زيرساخت‌ها و ساختمان‌ها پيش‌بيني و منظور گردد.
2-3- تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي:
2-3-1- پيش‌بيني اعتبار براي هر گونه احداث و خريد ساختمان اداري جديد به جز طرح‌ها و پروژه‌هاي در دست تكميل بايد در چارچوب برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران ‌باشد.
2-3-2- در پيشنهاد اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، ضمن غربالگري و ساماندهي طرح‌ها و پروژه‌ها، اعتبار مورد نياز طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه تمامي را كه سال خاتمه آ‌ن‌ها به لحاظ پيشرفت فيزيكي سال 1399 مي‌باشد، در اولويت قرار داده و به طور كامل پيش‌بيني نمايند.
2-3-3- پيشنهاد طرح‌ها و پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي جديد صرفا مبتني بر تأمين مالي پروژه‌محور مشخص با رعايت نظام‌نامه پذيرش پروژه‌هاي جديد شهرداري تهران همراه با ارائه توجيهات كامل و مطالعات پيش‌نياز شامل پيوست فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي، دسترس‌پذيري و پدافند غير عامل، شيوه تأمين مالي و سرمايه‌گذار و براساس برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مبتني بر برنامه اولويت محور و تحقق ‌پذير، امكان پذير است.
2-3-4- ساماندهي و اولويت‌بندي طرح‌ها و پروژه‌ها و ارائه ليست آن‌ها در شش گروه
الف) طرح‌ها و پروژه‌هايي كه در سال 1399 خاتمه مي‌يابند به همراه اولويت‌بندي و منابع موردنياز
ب) طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌تمام اولويت‌دار كه وضعيت فعلي آن‌ها موجب نارضايتي شهروندان، گره ترافيكي يا معضلات محلي و شهري شده است و توجه به آن‌ها مي‌تواند گرهي از شهر بگشايد و رضايت عمومي شهروندان را فراهم كند به همراه اولويت‌بندي و منابع مورد نياز.
پ) طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه تمام قابل مشاركت يا واگذاري به همراه الزامات مورد نياز.
ت) طرح‌ها و پروژه‌هاي تعمير و تجهيز مستمر.
ث‌) طرح‌ها و پروژه‌هاي داراي پيمانكار و غير قابل واگذاري كه نياز به تأمين هزينه براي پيشگيري از تعطيلي كارگاه دارند.
ج) طرح‌ها و پروژه‌هايي كه در سال 1399 عدم تخصيص اعتبار به آن‌ها معضلي به وجود نخواهد آورد و صرفا حفظ رديف آن‌ها براي سال‌هاي آتي لازم است.
2-3-5- شهرداري تهران موظف است با عنايت به محدوديت‌هاي تأمين منابع درآمدي، نسبت به هدفمند كردن شيوه بودجه‌ريزي اقدام نمايد به نحوي كه بخش عمده بودجه سرمايه‌اي (علاوه بر بودجه جاري شامل حقوق و مزايا و نگهداشت شهر) در راستاي تحقق يافتن مأموريت‌هاي اولويت‌دار شهر تهران در هماهنگي با كميسيون هاي تخصصي در پروژه هاي اولويت دار مبتني بر برنامه تحقق‌پذير و اولويت محورباشد .
2-3-6- ضروري است ضمن تدقيق عملكرد سال‌هاي قبل و به هنگام كردن برآورد اعتبار كل طرح‌ها و پروژه هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي براي پيشنهاد اعتبار مورد نياز سال 1399 به نحوي عمل شود كه اعتبارات طرح علاوه بر تغييرات فهارس بها بيش از پانزده درصد (15%) افزايش نيابد.
2-3-7 - تقويت ساز و كارهاي مديريت و نظارت بر هزينه‌كرد اعتبارات و كاهش هزينه‌هاي غيرضروري با استقرار نظام مديريت پروژه در چارچوب استانداردهاي مرسوم بين‌المللي ضروري است.
2-3-8- اختصاص هزينه‌كرد بين 1 تا 5 درصد بودجه تملك دارايي سرمايه‌اي مناطق منوط به اخذ نظر مشورتي شوراياران و با توجه به نتايج شاخص‌هاي برخورداري برآمده از ماده بيست و سوم (23) برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران است.
2-4- تملك دارايي‌هاي مالي:
2-4-1- شناسايي و اعلام ديون و بدهي‌هاي قطعي سنواتي شهرداري به همراه پيشنهاد چگونگي باز پرداخت با تاكيد بر استفاده از ابزارهاي مالي مبتني بر بازار سرمايه و اوراق‌بدهي.
2-4-2- بدهي شهرداري بابت عدم باز پرداخت سود يا اصل ناشي از انتشار اوراق بدهي در سال‌هاي گذشته بايستي در بالاترين اولويت پرداختي مانند حقوق و دستمزد قرار گيرد و در بودجه سال 1399 منابع لازم براي باز پرداخت آن‌ها پيش‌بيني شود.
2-4-3- اولويت در پرداخت ديون تعهد شده نظير بيمه، ماليات و ديون بانكي به منظور كاهش هزينه‌هاي مالي و جلوگيري از تحميل هزينه‌هاي جرايم با زمان‌بندي مشخص.
2-4-4- ايفاي تعهدات در برابر بستانكاران به نحوي كه بدهي‌هاي خرد (تا مبلغ پنج ميليارد ريال) به پيمانكاران، اشخاص حقيقي و حقوقي در اولويت پرداخت سال 1399 قرار گرفته و اعتبار مورد نياز براي پرداخت پيش‌بيني گردد. درخصوص پرداخت بدهي‌هاي پيمانكاران و تأمين‌كنندگان، استفاده از ظرفيت بودجه غيرنقد مورد توجه جدي قرار گيرد.
2-4-5- پرهيز از افزايش ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات زيرمجموعه شهرداري تهران و جلوگيري از ايجاد هرگونه هزينه و تعهد به جز در چارچوب رديف‌هاي مصوب بودجه مورد انتظار است.
2-4-6- پيش‌بيني اخذ هر گونه تسهيلات كوتاه مدت يا بلند مدت براي تأمين مالي پروژه‌هاي با پيشرفت كمتر از هفتاد و پنج درصد (75%) ، بجز خطوط 6 و 7 مترو و ساير پروژه هاي اولويت‌دار مصوب شوراي اسلامي شهر تهران، ممنوع است.
2-4-7- شهرداري تهران موظف است منابع و مصارف تملك دارايي هاي مالي را به نحوي پيش‌بيني و مديريت نمايد كه ساليانه حداقل پنج درصد (5%) از بدهي‌هاي سنواتي شهرداري كاهش يابد.
2-5-سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته:
2-5-1- مديريت بهينه و كاهش ميزان كمك‌هاي شهرداري تهران به ويژه كاهش كمك زيان سازمان‌ها و شركت‌ها به ميزان بيست درصد (20٪) ( به استثناي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني ، شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه ، شركت بهره‌برداري راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) و سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) و در صورت عدم امكان كاهش ، ثابت نگهداشتن آن در سطح رقم مصوب سال 1398 مورد انتظار است. در صورت افزايش بهاي خدمات حمل و نقل عمومي به قيمت تمام شده ، مشمول اين استثناء نخواهند شد.
2-5-2- واگذاري، ادغام و انحلال سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسساتي كه داراي وظايف هم‌پوشان و متداخل بوده يا براي اجراي پروژه‌اي خاص تشكيل شده‌اند ضروري است و لازم است در بودجه پيشنهادي مورد توجه قرار گيرد.
2-5-3- توجه به حاكميت شركتي و استقرار حكمراني خوب شهري و ايفاي مسئوليت اجتماعي.
2-5-4- توجه ويژه به حسابرسي و اصلاح گردش عمليات مالي منطبق با استانداردهاي حسابرسي و اخذ گزارش‌هاي مطلوب.
2-5-5- برنامه‌ريزي جهت افزايش حاشيه سود عملياتي در شركت‌ها، مؤسسات و سازمان‌هاي داراي قابليت اقتصادي و نرخ رشد فروش در مقايسه با نرخ رشد بهاي تمام شده.
2-5-6- سازمان‌ها ، شركت‌ها و موسساتي كه مرتبط با پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و رسيدگي به بحران مي باشند ، از اين بخش مستثني مي‌باشند.
3- سرمايه گذاري:
3-1- كليه واحدهاي اجرايي شهرداري اعم از معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات مكلفند در تعامل با سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهرداري تهران برنامه مشاركت عمومي-خصوصي خود براي سال 1399 مشتمل بر فهرست پروژه‌ها، طرح‌هاي نيمه‌تمام و جديد، آماده بهره‌برداري و در حال بهره‌برداري، قراردادهاي مشاركت عمومي‌-‌ خصوصي فعال، اهداف كمي، حجم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، منابع مورد نياز از بودجه عمومي شهرداري و ساير موارد مربوط را تهيه و ارائه نمايند.
3-2-بهره‌گيري از ابزارهاي نوين تأمين مالي با تأكيد بر تامين مالي از طريق بازار سرمايه مانند انتشار اوراق صكوك و توجه به شيوه‌هاي تأمين مالي پروژه‌محور همچون ساخت- تملك- بهره‌برداري ، ساخت‌- تملك- بهره‌برداري‌- واگذاري ، ساخت‌- اجاره‌- واگذاري و قراردادهاي همسان براي استفاده از توان و ظرفيت بخش خصوصي و مشاركت‌هاي عمومي- خصوصي به منظور استفاده از تسهيلات بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي و خطوط اعتبارات خارجي با در نظر گرفتن ريسك‌هاي محتمل تأمين مالي خارجي.
3-3-استفاده بهينه از منابع و دارايي‌ها براي مقابله با اثرات ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي و مولد‌سازي كارا و بهينه مجموعه دارايي‌هاي شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و پيش‌بيني منابع مالي حاصله به عنوان بخشي از منابع بودجه.
3-4-بهره‌برداري از زيرساخت‌هاي اقتصادي شهري از طريق قراردادهاي مشاركت عمومي‌- خصوصي مانند اجاره بلندمدت يا واگذاري مديريت به صورت خودگردان يا با پرداخت هزينه سرانه خدمات در مناطق كمتر برخوردار) به بخش خصوصي، تعاوني‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و اجتناب از پيش‌بيني هرگونه اعتبار براي نگهداشت اين طرح‌ها و واحدها.
3-5- مولدسازي دارائي‌ها از طريق فروش، واگذاري، اجاره و امثال آن
4- مديريت عملكرد:
4-1- در راستاي استقرار نظام بودجه‎ريزي مبتني بر عملكرد و محاسبه قيمت تمام‌شده، شهرداري مكلف است نسبت به تدوين بودجه يك منطقه، يك سازمان، يك شركت و يك واحد ستادي به صورت پايلوت با استفاده از بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد اقدام و اين واحدها را پس از تصويب بودجه از طريق مبادله موافقت‌نامه و تفاهم نامه عملكردي اداره نمايد.
4-2- تمركز زدايي از مناطق و توجه به سياست‌هاي ناحيه‌‌محوري و محله‌‌محوري با تاكيد بر مشاركت شهروندان در اداره امور شهر از طريق شوراياري‌ها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و اجتماع‌محور.
4-3- توجه به عدالت و توازن در شهر از طريق كاهش فاصله بين مناطق مختلف شهري در دسترسي و توزيع امكانات و توسعه مناطق كمتر برخوردار با در نظر گرفتن ملاك‌هايي چون انباشت فعلي سرمايه‌هاي فيزيكي، طبيعي و جمعيت.
4-4- توجه به عملياتي نمودن برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و پرهيز از پيش‌بيني اعتبار براي پروژه‌هاي خارج از الزامات برنامه مذكور.
4-5- در مواردي كه قانون‌گذار در مورد مصرف برخي از درآمدها تعيين تكليف نموده، شهرداري مكلف است درآمد را در محل خود هزينه نمايد.
4-6- طبقه‌بندي و عناوين اعتبارات پيشنهادي اعم از هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي به نحوي كه نشان‌دهنده ماهيت كار و عمليات مربوط باشد.
4-7- استقرار سيستم بهاي تمام‌شده و بودجه‌ريزي عملياتي در كليه واحدهاي ستادي و مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته و درج بهاي تمام شده كليه فعاليت‌ها، محصولات و خدمات.
بخش سوم: ويژگي‌هاي محتوايي، فرم و ساختار ارائه لايحه
شهرداري تهران مكلف است ضمن رعايت راهبردها، رويكردها و الزامات، تكاليف بودجه و ضوابط مالي، لايحه پيشنهادي بودجه سال 1399 را حداكثر تا پايان دي ماه 1398در چارچوب محتوايي، فرم و ساختار با رعايت توضيحات زير به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
1- فرم:
لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران از حيث فرم ارائه مشتمل بر بخش‌هاي زير خواهد بود.
الف) بودجه عمومي سال 1399 شهرداري تهران
ب ) بودجه شركتي سال 1399 شهرداري تهران
پ ) بودجه سرمايه گذاري سال 1399 شهرداري تهران
2-1- ماده ‌واحده و تبصره‌ها:

2-محتوا:
محتواي لايحه بودجه سال 1399 مي بايست در چارچوب زير تهيه شود.

2-1-1- تبصره‌هاي بودجه سال 1399 شهرداري تهران به استثنا تبصره‌هاي نظارتي و هماهنگي مي‌بايست داراي رديف بودجه‌اي مشخص باشند و هرگونه بار مالي تبصره‌ها در جداول بودجه منعكس شده باشد.
2-1-2- جدول بهاي خدمات قابل ارائه از سوي شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته مي‌بايست در قالب يكي از تبصره‌هاي بودجه ارائه گردد.
2-2- منابع: شامل درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي مالي و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي.
2-3- مصارف: مصارف بايستي در تفكيك‌هاي سه‌گانه ارائه شود:
2-3-1- به تفكيك اعتبارات هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي.
2-3-2- به تفكيك ماموريت، برنامه، خدمت، طرح، پروژه.
2-3-3- به تفكيك واحدهاي اجرايي مشتمل بر حقوق و دستمزد، اعتبارات هزينه‌اي، اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي.
2-3-4- حقوق و مزاياي پرداختي براي هر ماموريت بايد در اعتبارات همان ماموريت لحاظ شود.
2-4- بودجه سازمان‌ها، مشتمل بر منابع و مصارف و قيمت تمام شده محصولات و خدمات توليدي در كليه سازمان‌هاي وابسته به شهرداري تهران.
2-5- بودجه شركت‌ها و مؤسسات، مشتمل بر منابع و مصارف و قيمت تمام‌شده محصولات و خدمات توليدي در كليه شركت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري تهران.
2-6- بودجه سرمايه‌گذاري، مشتمل بر منابع ناشي از جذب مشاركت و سرمايه‌گذاري، واگذاري پروژه‌هاي نيمه‌تمام و آماده بهره‌برداري، اماكن و تاسيسات شهري، مولدسازي دارائي‌ها و مصارف عمومي شهرداري تهران (تامين مالي پروژه‌ها و طرح‌هاي نيمه‌تمام كه از محل اين منابع تامين اعتبار خواهند شد) .
3- ساختار:
لايحه ارائه شده بايد در چارچوب ساختاري زير و در برگيرنده هر يك از موارد در چارچوب مشخص باشد كه لازم است فايل الكترونيك قابل ويرايش آن به شورا ارائه و از طريق سامانه شفافيت در دسترس عموم شهروندان قرار گيرد.
3-1- لايحه بودجه سال 1399 شهرداري تهران مشتمل بر تبصره‌ها، بودجه عمومي، بودجه شركتي و بودجه سرمايه‌گذاري.
3-2- ارائه گزارش عملكرد بودجه سال 1397 (بر اساس تفريغ بودجه) و عملكرد 9 ماهه بودجه سال 1398 شهرداري تهران
3-3- ارائه گزارش جامع از عملكرد 9 ماهه تبصره‌هاي بودجه سال 1398 به همراه مستندات و دلايل ماموريت‌هاي انجام‌نشده و اثرات ناشي از آن در مصارف بودجه پيشنهادي سال 1399.
3-4- فهرست پيشنهادي دارايي‌ها، شامل اموال و املاك قابل فروش پيش‌بيني شده در بخش منابع بودجه سال 1399 به همراه مشخصات كامل و برآورد ارزش اوليه آن‌ها.
3-5- فهرست برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت و ميزان مشاركت مالي و نوع آن.
3-6- فهرست تأمين مالي پروژه‌محور مشتمل بر نوع و ميزان تأمين مالي.
3-7- فهرست اولويت‌هاي تأمين مالي مبتني بر ابزارهاي مالي نوين و بازار سرمايه مشتمل بر نوع، ميزان و ساير پارامترهاي تأمين مالي از بازار سرمايه.
3-8- فهرست پروژه‌هاي نيمه‌تمام شناسايي شده شهرداري تهران كه قابليت واگذاري به بخش خصوصي و تعاوني را دارند.
3-9- فهرست اماكن در حال بهره‌برداري شناسايي شده شهرداري كه قابليت واگذاري به سازمان‌هاي مردم‌نهاد، اداره به صورت هيأت امنايي يا واگذاري به مديريت محلي را دارند.
3-10- فهرست كمك‌ها.
3-11- گزارش اصل و سود و جرايم بدهي به بانك‌ها و اوراق مشاركت و وام‌هاي خارجي (فاينانس و يوزانس) به تفكيك معوقات و بدهي‌هاي سررسيد نشده (با ذكر موعد سررسيد)
3-12- گزارش جامع و تفصيلي از ديون و بدهي‌هاي مناطق و سازمان‌ها و شركت‌هاي شهرداري تهران، به تفكيك معوقات و بدهي‌هاي سررسيد نشده (با ذكر موعد سررسيد) به تفكيك بدهي‌هاي ثبت شده در دفاتر و برآورد بدهي‌هاي ثبت نشده در دفاتر به تفكيك نوع طلبكار اعم از حقيقي و حقوقي با ذكر رديف‌هاي اعتباري ديون ايجاد شده و مستندات مربوط.
3-13- پيش‌بيني وضعيت ديون و تعهدات در پايان سال 1399 باتوجه به سياست‌هاي اين مصوبه و بر مبناي پيش‌بيني لايحه بودجه پيشنهادي براي بازپرداخت بدهي‌ها يا ايجاد بدهي‌هاي جديد
3-14- برش مصارف پيشنهادي بودجه در اجراي تكاليف برش سال دوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران.