تعيين قيمت بليت خطوط شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه (مترو) در سال 1389
مادهواحده:
در اجراي بند بيست و هفتم ماده هفتاد و يكم (71) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و الحاقات بعدي آن و با هدف تشويق مسافران به استفاده از بليتهاي اعتباري و با توجه به تجزيه و تحليل قيمت تمام شده بليت مترو در سال 1389 كه به ميزان چهار هزار و هفتاد و نه ريال (بدون لحاظ هزينه استهلاك) برآورد شده است و با در نظر گرفتن لزوم پرداخت يارانه توسط دولت به شهرداري تهران، در اجراي مصوبه «پيشنهاد به دولت و مجلس شوراي اسلامي جهت تأمين اعتبار مورد نياز حوزه حمل و نقل و ترافيك در شهر تهران» تصويبي در دويست و سي و نهمين جلسه رسمي ـ علني ـ عادي شوراي اسلامي شهر تهران منعقده به تاريخ 88/9/3 ـ ابلاغي به شماره 160/1329/13335 به تاريخ 88/9/12 و بر اساس اعتبار مصوب در رديف 4165 مصوبه بودجه در سال 1389 شهرداري تهران كه سهم هر يك (دولت و شهرداري) معادل يك سوم از قيمت تمام شده بليت مترو به مبلغ پانصد و چهل و شش ميليارد (546/000/000/000) ريال ميباشد، قيمت بليت مترو از مبداء پانزدهم فروردينماه سال 1389 به شرح جداول ذيل معادل يك سوم باقيمانده قيمت تمام شده صدرالذكر به شرح جداول ذيل تعيين ميشود.
الف- بليتهاي سفري
رديف | نوع بليت | بهاء (ريال) |
1 | تكسفره | دو هزار و پانصد (500/2) |
2 | رفت و برگشت (دو سفره) | چهار هزار و پانصد (500/4) |
3 | ده سفره | پانزده هزار (000/15) |
ب- بليتهاي اعتباري مدتدار
رديف | نوع بليت | بهاء (ريال) |
1 | يك روزه | چهار هزار و پانصد (500/4) |
2 | سه روزه | نه هزار (000/9) |
3 | هفت روزه | هفده هزار (000/17) |
4 | سي روزه | پنجاه و يكهزار (000/51) |
5 | نود روزه | يكصد و سيهزار (000/130) |
6 | يكصد و هشتاد روزه | دويست و ده هزار (000/210) |
7 | يك ساله | سيصد و بيست هزار (000/320) |
ج- بليتهاي اعتباري مبلغدار
رديف | نوع بليت | ناحيه سفر | مسافت مورد پيمايش | بهاء (ريال) |
1 | اعتباري مبلغدار از 20000 تا 400000 ريال | ناحيه 1 | صفر تا 10 كيلومتر | هشتصد و پنجاه (85) |
2 | اعتباري مبلغدار از 20000 تا 400000 ريال | ناحيه 2 | از 10 تا 20 كيلومتر | نهصد (900) |
3 | اعتباري مبلغدار از 20000 تا 400000 ريال | ناحيه 3 | از 20 تا 30 كيلومتر | يكهزار و پنجاه (1050) |
4 | اعتباري مبلغدار از 20000 تا 400000 ريال | ناحيه 4 | از 30 تا 40 كيلومتر | يكهزار و يكصد و چهل (1140) |
5 | اعتباري مبلغدار از 20000 تا 400000 ريال | ناحيه 5 | از 40 كيلومتر به بالا | يكهزار و سيصد و پنجاه (1350) |
تبصره يكم (1):
مأموران شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظفند از ورود مسافران فاقد بليت اكيداً ممانعت نموده و بر ارائه بليت معتبر مسافران به دستگاههاي كنترل اعمال نظارت نمايند.
تبصره دوم (2):
در صورتي كه دارندگان بليت اعتباري مبلغدار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاههاي كنترل قرار دهند، قيمتهاي بند «ج» ماده واحده فوق (با لحاظ تخفيف) از اعتبار بليت آنها كسر ميشود؛ در غير اينصورت بهاي طولانيترين سفر (ناحيه 5) مندرج در رديف پنجم جدول بند "ج" ماده واحده اين مصوبه ، معادل (1350 ريال) از اعتبار بليت ايشان كسر خواهد شد. شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظف است نسبت به اطلاعرساني موضوع به خريداران بليت و استفادهكنندگان از مترو به طرق مقتضي و كافي اقدام نمايد.
تبصره سوم (3):
در صورتي كه با اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها قيمت تمام شده جابجايي هر مسافر در سال 1389 افزايش يابد، شهرداري تهران مجاز است نسبت به ارائه لايحه مربوط به شوراي اسلامي شهر تهران ، جهت بررسي و اصلاح قيمتهاي بليت مترو اقدام نمايد.
تبصره چهارم (4):
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، به اتفاق روساي كميسيونهاي اصلي شورا و دو نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران (خانم پروين احمدينژاد و آقاي خسرو دانشجو) به نيابت از سوي شوراي اسلامي شهر تهران موظفند در جهت تأمين سهميه يارانه بليت مترو از سوي دولت حداكثر تا پايان فروردينماه سال 1389 تعامل و رايزني لازم را با رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر محمود احمدينژاد معمول نموده و نتيجه را به شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران اعلام نمايند.