جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 93/1/10201 به تاريخ 93/12/26 فرمانداري تهران به متن مصوبه «بودجه سال 1394 شهرداري تهران» ابلاغي به شماره 160/2020/34519 به تاريخ 93/12/11
مادهواحده:
"در پاسخ به اعتراض به شماره 93/1/10201 به تاريخ 93/12/26 فرمانداري تهران به متن مصوبه «بودجه سال 1394 شهرداري تهران» ـ ابلاغي به شماره 160/2020/34519 به تاريخ 93/12/11 اشعار ميدارد:
1ـ بودجه راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ماهيت هزينهاي داشته و جزء اعتبارات هزينهاي منظور خواهد شد، منتهي به علت ضرورت و شفافيت، اعتبارات تخصيص يافته به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به صورت مجزا، همانند سالهاي گذشته قيد گرديده است.
2ـ در خصوص اعتراض به تعيين زمان براي تبادل موافقتنامهها، اولاً بند 18 مورد اشاره ارتباطي به اين موضوع ندارد، ثانياً نظارت بر اجراي بودجه و مصوبات شوراي شهر در صورتي امكانپذير خواهد بود كه شهرداري تهران به موقع و در حداقل زمان، زمينه اجراي مصوبات را براي كليه واحدهاي اجرايي شهرداري فراهم نمايد و تعيين مهلت تا پايان خرداد ماه براي تبادل موافقتنامهها بدين منظور بوده و دخالت در اجراء محسوب نميشود.
3ـ موضوع رأي هيئت مركزي حل اختلاف و رسيدگي به شكايات شوراها مربوط به مصوبهاي بوده كه اعضاء شورا به عنوان عضو كميته تخصيص و داراي حق رأي بودهاند، ولي در مصوبه فعلي حضور رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا و دو نفر از رؤساي ساير كميسيونهاي شورا در جلسات كميته تخصيص اعتبار به عنوان ناظر و بدون حق رأي ميباشند.
4ـ رديف بودجه تبصرههاي 21، 29، 31، 43، 44 و 48 بدين شرح ميباشد: تبصره 21 از رديف بودجه 216050173
.تبصره 29 از رديف بودجه 610020171
.تبصره 39 از رديف بودجه 205020673
.تبصره 43 از رديف بودجه 308020171
تبصره 44 نياز به تعيين رديف اعتباري نداشته زيرا مربوط به مطالبات شركت نوسازي عباسآباد از واحدها و سازمانهاي خارج از شهرداري تهران ميباشد. تبصره 48 از رديف بودجه 309040272
در خصوص تبصره 41 چون از طريق كارگزاري انجام خواهد گرفت، ضرورتي به تعيين رديف اعتباري نداشته است.
5ـ تبصره دوازدهم بودجه به شرح ذيل اصلاح ميگردد:
«در اجراي ماده ششم قانون تأسيس كتابخانههاي عمومي كشور در خصوص تخصيص نيم (0/5) درصد اعتبار به كتابخانههاي عمومي كشور، علاوه بر اعتباراتي كه توسط شهرداري تهران و مؤسسات وابسته براي توسعه و نگهداري كتابخانههاي عمومي شهر تهران از محل نيم (0/5) درصد از بودجه محقق شده توسط شهرداري تهران هزينه ميگردد، مبلغ شصت ميليارد (60.000.000.000) ريال نيز براي پرداخت مستقيم به حساب انجمن كتابخانههاي عمومي شهر تهران اختصاص مييابد كه گزارش عملكرد آن ميبايست به رئيس هيئت امناء انجمن كتابخانه هاي عمومي شهر تهران ارائه گردد.
6ـ با عنايت به ماده 19 آييننامه مالي شهرداريها مصوب 1346/4/12 كه انجام معامله شهرداريها را با وزارتخانهها و مؤسسات و شركتهاي دولتي و وابسته به دولت را بدون سقف انجام معامله و با تصويب شوراي شهر مجاز دانسته است، شوراي اسلامي شهر تهران همانند سالهاي گذشته، به منظور سهولت در تصميمگيري تا ميزان قيد شده در تبصره 13 به شهردار تهران اجازه داده تا معاملات مذكور را انجام دهد. ضمن آنكه شهرداري تهران داراي آييننامه معاملاتي خاص بوده و اصلاح آييننامه معاملاتي ساير شهرداريها در سال 88 قابل تسري به آييننامه معاملاتي شهرداري تهران نميباشد.
7ـ تبصره 28 به شرح ذيل اصلاح ميشود:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود با رعايت آييننامه مالي و معاملاتي شهرداري تهران با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداري تهران تا سقف سي هزار ميليارد (30.000.000.000.000) ريال از بدهيهاي سررسيد شده سالهاي گذشته با بانكها و مؤسسات مالي (ارزي و ريالي) از بابت تسهيلات اخذ شده را از محل داراييهاي سرمايهاي خود را تهاتر نموده و گزارش عملكرد آن را هر شش ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر ارائه نمايد.
8ـ اعتبار منظور شده در تبصره بيست و نه (29) بودجه با نظارت شوراي اسلامي شهر تهران در قالب گزارشهاي شش ماهه و زير نظر مستقيم رئيس شورا هزينه خواهد شد و گزارش هزينهها هر شش ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه ميشود.
9ـ بند «ب» تبصره سي و دوم به شرح ذيل اصلاح ميگردد:
«شهرداري تهران موظف است با رعايت بخشنامههاي ابلاغي وزارت كشور، چارچوبها و فرمتهاي بودجهريزي عملياتي براي سال 1395 را تا تير ماه سال آينده تهيه و ارائه نمايد.»
10ـ نظر به اينكه تعدادي از مؤديان كه املاك آنان در طرح قرار ميگيرد از بابت املاك خود از شهرداري طلبكار ميشوند و از طرفي در مناطق ديگر براي دريافت پروانه عوارض بدهكار ميشوند، شوراي اسلامي شهر تهران مصوب نموده طلب شهروندان از شهرداري در مقابل صدور پروانه در مناطق ديگر به ميزان طلب از شهرداري، پرداخت نقدي منظور شده و از تسهيلات تشويقي پرداخت نقدي بهرهمند گردند.
11ـ عبارت مندرج در انتهاي تبصره سي و شش (36) به «متقاضيان بخش خصوصي» تصحيح ميشود.
12ـ از قسمت انتهايي تبصره چهل (40) عبارت «كمكهاي اختصاص يافته به اجراي مديريت محله نيز مشمول مفاد اين تبصره ميباشد» حذف ميگردد.
13ـ به استناد تبصره چهل و دو (42) شهرداري تهران مجاز ميباشد تا سقف اعتبار قيد شده براي برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي كمك نموده و در تأمين ساير نيازمنديهاي احتمالي و در صورت ضرورت به هنگام برگزاري انتخابات همكاري در حد مقدورات صورت خواهد گرفت.
14ـ تأكيد شورا در قيد ميزان پرداختهاي نقدي و غيرنقدي به هنگام برگزاري مناقصات، به منظور شفاف نمودن مناقصات بوده زيرا آشنايي پيمانكاران از نحوه پرداختها از مشكلات بعدي جلوگيري خواهد نمود.
15ـ بودجه شورا بر اساس بخشنامه بودجه ابلاغي وزارت كشور تهيه و تنظيم گرديده ولكن به علت افزايش بعضي از هزينههاي اداري در سال جاري و ارتقاء وظايف نظارتي شورا، بودجه شوراي اسلامي شهر تهران براي سال 1394 مصوب گرديده است.
16ـ بودجه سال 1394 شهرداري تهران با استناد به بند يكم از بخش چهارم (بودجهريزي عملياتي) بخشنامه بودجه وزارت كشور به شماره 98195/3 مورخ 92/8/26 كه قبلاً مجوز آن از وزارت كشور اخذ گرديده، تهيه و تنظيم شده است.
17ـ شهرداري تهران در اجراي مقررات آييننامههاي شهرداري و با عنايت به بخشنامههاي بودجه (ابلاغي وزارت كشور) و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران موظف است كليه رويدادهاي مالي خود را در دفاتر ثبت نموده و حسابرسان موظف به كنترل آن مي باشند.