اعطاي تسهيلات به جانباختگان و معلولان آتشنشان و كادر امداد و نجات در حين عمليات سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهر تهران
مقدمه:
در اجراي مصوبه «مجوز اعطاي تسهيلات به فوتشدگان، مصدومان و معلولان عملياتي سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهر تهران» ـ ابلاغي به شماره 160/1745/2341 به تاريخ 1392/02/15 و تبصره ذيل مصوبه جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه مذكور ـ ابلاغي به شماره 160/1759/5333 به تاريخ 1392/3/20 مصوبه «اعطاي تسهيلات به جانباختگان و معلولين آتشنشان و كادر امداد و نجات در حين عمليات سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهر تهران» به شرح ذيل ابلاغ ميگردد:
ماده يكم (1):
تعاريف:
الف) سازمان:
منظور از سازمان، "سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهر تهران" ميباشد.
ب) جانباختگان عملياتي:
به كساني اطلاق ميشود كه در حين و يا بعد از عمليات اطفاء حريق، امداد و نجات مصدومين، آموزشهاي عملياتي كاركنان و شهروندان، مأموريتهاي پيشگيري و مانورهاي سازماني جان خود را از دست ميدهند.
تبصره:
تشخيص، احراز و تأييد جانباختن نيروهاي عملياتي و شمول اين مصوبه بر آنان، بر اساس گزارش حادثه تأييد شده از سوي مديرعامل سازمان (پس از تأييد در كميسيون پزشكي تشكيل شده در سازمان) خواهد بود.
ج) مصدومين و معلولين عملياتي:
به كساني اطلاق ميشود كه در رابطه با وظايف مذكور در بند "ب" سلامت خود را از دست داده، به اختلالات و نقصهاي جسمي و رواني دچار شده، مصدوم، معلول و يا دچار نقص عضو و از كارافتاده ميشوند.
ماده دوم (2):
كليه جانباختگان، مصدومين و معلولين موضوع بند "ب" ذيل ماده يكم (1) اين مصوبه شخصاً و يا از طريق وراث قانوني آنها (مشمولين ماده هشتاد و ششم (86) قانون استخدام كشوري مصوب 1345 و اصلاحات بعدي آن) از حقوق و مزايا و ساير موارد رفاهي و معيشتي مطابق ضوابط و مقررات جاري بهرهمند خواهند شد.
تبصره:
تشخيص معلوليت و تعيين درصد آن بر عهده كميسيون پزشكي مستقل و مورد تأييد شوراي سازمان ميباشد.
ماده سوم (3):
تسهيلات استخدامي به جانباختگان عمليات:
جانباختگان عملياتي از دو گروه حقوقي بالاتر با رعايت «تبصره چهارم (4) ماده سوم (3) قانون نظام هماهنگ پرداخت» و حداكثر دو (2) گروه تشويقي در طول خدمت پس از انجام اقدامات لازم برخوردار گرديده و به شرح تبصرههاي ذيل نسبت به برقراري حقوق بازنشستگي به سبب فوت آنان اقدام ميشود.
تبصره يكم (1):
كليه جانباختگان عمليات سازمان از يك سطح ارتقاء شغلي به شرح ذيل برخوردار خواهند شد.
الف) در صورتي كه به هنگام حيات، در سطح كاركنان مشغول انجام وظيفه باشند، به سطح سرپرستان ارتقاء خواهند يافت. (سطح سرپرستان شامل كليه پستهاي سازماني كارشناس و مدير در مراتب 11 و 12 ميباشد)
ب) چنانچه هنگام حيات، در سطح سرپرستان مشغول به خدمت باشند به يك مرتبه بالاتر يا سطح مديران ارتقاء خواهند يافت. (سطح مديران شامل كارشناسان و مديران مراتب 14، 13 و 15 ميباشد)
ج) چنانچه هنگام حيات، در سطح مديران مشغول به خدمت باشند به يك مرتبه بالاتر يا به آخرين سطح سازماني شهرداري تهران ارتقاء خواهند يافت. (شامل كارشناسان يا مديران مرتبه 16 ميباشد)
د) به منظور تسهيل در اجراي ماده سوم (3) و تبصرههاي آن در صورت نياز به پست سازماني موقت، پس از اخذ موافقت معاونت توسعه منابع انساني شهرداري تهران، انتصاب پرسنل جانباخته در پستهاي مذكور صورت ميپذيرد.
تبصره دوم (2):
خدمت دو (2) سال آخر فرد جانباخته، «برجسته» تلقي و نسبت به صدور حكم حقوقي بيست درصد (20%) افزايش فوقالعاده شغل وي در دو (2) سال آخر خدمت اقدام ميشود.
تبصره سوم (3):
براي جانباختگان عمليات سازمان، پاداش تشويقي به ازاء هر سال خدمت، معادل سه (3) ماه پاداش جانباختگي منظور و به وراث قانوني وي پرداخت خواهد شد.
تبصره چهارم (4):
در صورت فوت كارگران رسمي شاغل در شيفتهاي عملياتي سازمان با عنوان شغل نجاتگر به هنگام عمليات امداد و نجات تفاوت ريالي يك مرتبه ارتقاء شغلي در آخرين حكم كارگزيني آنان تحت عنوان «فوقالعاده تطبيق جانباختگي» منظور و مزاياي پايانكار آنان بر اساس آخرين حكم پرداخت ميشود.
تبصره پنجم (5):
در صورتي كه جانباخته از كارگران رسمي شاغل در شيفتهاي عملياتي با عنوان شغل نجاتگر در حين عمليات امداد و نجات باشد مزاياي پايان كار آنان علاوه بر رعايت ماده سي و يكم (31) قانون كار، به ازاء هر سال خدمت سه (3) ماه حقوق ديگر طبق آخرين حكم به عنوان پاداش جانباختگي به ورثه حقوقبگير آنان پرداخت خواهد شد. (جمعاً به ازاء هر سال خدمت سه (3) ماه حقوق به ميزان سي (30) روز مزد)
ماده چهارم (4):
كليه مصدومين و معلولين موضوع اين مصوبه در صورتي كه به دليل جراحات و صدمات وارده پس از عمليات فوت شوند، جانباخته تلقي و با رعايت تسهيلاتي كه قبلاً دريافت نمودهاند مشمول تسهيلات استخدامي و رفاهي جانباختگان خواهند شد. تشخيص اين امر بر عهده كميسيون پزشكي مستقل و مورد تأييد شوراي سازمان خواهد بود.
ماده پنجم (5):
تسهيلات رفاهي ورثه جانباختگان عمليات:
سازمان مكلف است با پيشبيني و تأمين اعتبار و نقدينگي لازم نسبت به برقراري امور رفاهي ورثه جانباختگان سازمان تا زماني كه در قيد حيات باشند و يا اينكه قانوناً ورثه حقوقبگير جانباخته سازمان تلقي ميشوند، طبق بندهاي ذيل اقدام نمايد:
1- پرداخت هر شش (6) ماه يك بار (بن و يا وجه نقد)، هر بار معادل نصف حداكثر حقوق موضوع لايحه قانوني «حداكثر و حداقل حقوق مستخدمين شاغل مصوب 1358/02/04»
2- تأمين هزينه رفت و برگشت و اقامت سفر زيارتي و سياحتي براي ورثه جانباختگان به ازاء هر دو (2) سال يك نوبت. «براي هر نوبت حداكثر چهار (4) نفر»
3- پرداخت حداكثر دو (2) نوبت وام درازمدت بدون كارمزد، مجموعاً معادل پنج (5) برابر سقف حداكثر حقوق موضوع لايحه قانوني حداكثر و حداقل حقوق () مستخدمين شاغل مصوب 1358/2/4 به ورثه حقوقبگير جانباختگان عمليات سازمان با پيشنهاد مديرعامل و تصويب هيئت مديره. (حداقل مدت زمان بازپرداخت اين وام شش (6) سال و حداكثر ده (10) سال خواهد بود)
تبصره چهارم (4):
سازمان موظف است در مورد مشكلات احتمالي و عدم تكافوي حقوق و مزاياي آن دسته از ورثه حقوقبگير جانباختگان عمليات سازمان كه قبل از انقلاب اسلامي و بعد از انقلاب به زمان واقعي بازنشستگي (30 سال خدمت) رسيدهاند، بررسي لازم معمول و با نظر مديرعامل سازمان و تصويب هيئت مديره نسبت به ارتقاء سطح معيشتي آنان با اعطاء مزاياي نقدي و غيرنقدي اقدام نمايد.
ماده ششم (6):
در صورت جانباختن هر يك از آتشنشانان، كاردان آتشنشان، كارگران نجاتگر، كارشناسان و مديران عملياتي سازمان در حين عمليات اطفاء حريق و امداد و نجات به وراث قانوني جانباخته علاوه بر استفاده از حقوق مربوطه و قانوني، يك باب واحد مسكوني و يا تسهيلات خريد و تأمين مسكن از محل اعتبارات سازمان تهيه و واگذار خواهد شد.
تبصره:
نحوه تهيه واحد مسكوني و ارزش آن و چگونگي پرداخت تسهيلات به موجب دستورالعملي است كه توسط سازمان تهيه و به تصويب هيئت مديره و شوراي سازمان خواهد رسيد.
ماده هفتم (7):
تسهيلات استخدامي مصدومين و معلولين عملياتي
معلولين عملياتي سازمان كه درصد معلوليت آنان بر اساس تبصره ذيل ماده دوم (2) مشخص و ابلاغ ميشود خدمت آنان در سالهاي باقي مانده تا 30 سال خدمت "برجسته" تلقي و معلولين با درصد معلوليت كمتر از 25% هر ساله از افزايش 10% فوقالعاده شغل و معلولين با درجه معلوليت بيشتر از 25% تا 50% هر ساله از افزايش 20% فوقالعاده شغل و معلولين با درجه معلوليت بيشتر از 50% هرساله از افزايش 30% فوقالعاده شغل برخوردار ميشوند.
ماده هشتم (8):
معلولين عمليات سازمان در صورت ادامه خدمت تا رسيدن به سن واقعي بازنشستگي (30 سال خدمت) همواره از يك سطح شغلي بالاتر (در مشاغل رسته مديريت و ستاد شامل مشاغل كارشناس ارشد در مراتب 11 و 12 و 13) برخوردار خواهند شد.
تبصره:
به مصدومين و معلولين عمليات سازمان در پايان 30 سال خدمت به ازاي هر سال خدمت معادل دو (2) ماه پاداش معلوليت پرداخت خواهد شد.
ماده نهم (9):
كارگران رسمي شاغل در شيفتهاي عملياتي در مشاغل نجاتگر در صورت ازكارافتادگي ناشي از عمليات امداد و نجات مصدومين، ضرورت خروج از خدمت و برقراري مستمري ازكارافتادگي از مابهالتفاوت يك مرتبه ارتقاء شغلي تحت عنوان «فوقالعاده معلول عملياتي سازمان» در آخرين حكم كارگزيني برخوردار ميشود.
ماده دهم (10):
كارگران رسمي شاغل در شيفتهاي عملياتي در مشاغل نجاتگر در صورت ازكارافتادگي ناشي از عمليات امداد و نجات جان مصدومين و نداشتن توانائي براي ادامه خدمت نسبت به برقراري مستمري ازكارافتادگي آنان از طريق سازمان تأمين اجتماعي اقدام و علاوه بر مزاياي پايان كار موضوع ماده سي و دوم (32) قانون كار، مزاياي پايان كار معلولين عملياتي به ميزان هر سال خدمت معادل يك ماه حقوق به ميزان 30 روز پرداخت خواهد شد. (جمعاً به ازاء هر سال خدمت سه (3) ماه حقوق به ميزان سي (30) روز مزد)
ماده يازدهم (11):
تسهيلات رفاهي مصدومين و معلولين عملياتي:
سازمان ميتواند جهت معلولين عملياتي سازمان وامهاي ضروري متناسب با ماههاي مدت خدمت باقيمانده آنها تا سي (30) سال خدمت و حداكثر نود (90) ماه و به ازاء هر ماه (يك سوم) حقوق و مزاياي مندرج در احكام كارگزيني كاركنان ذينفع با حداقل كارمزد محاسبه و با پيشنهاد مديرعامل و تصويب هيئت مديره محترم سازمان پرداخت نمايد.
ماده دوازدهم (12):
كليه معلولان مشمول اين مصوبه در صورت نياز به ادامه معالجه در خارج از كشور، با تأييد كميسيون پزشكي مستقل در سازمان و شوراي درمان شهرداري تهران و در صورت لزوم كميسيون پزشكي كشور و نهايتاً تصويب هيئت مديره سازمان جهت استفاده از اعتبارات سازمان براي پرداخت هزينههاي سفر و درمان، به كشور مورد نظر اعزام ميشوند.
ماده سيزدهم (13):
در صورتي كه معلولين عملياتي بنا به تشخيص پزشكان و مراكز درماني مورد اعتماد سازمان نياز به پرستاري داشته باشند، فوقالعاده حق پرستاري ماهيانه بر اساس مبالغ تعيين شده از سوي شوراي درمان شهرداري تهران تا زماني كه در سازمان مشغول به خدمت هستند، به آنان پرداخت خواهد شد.
ماده چهاردهم (14):
سازمان مكلف است در اعطاي تسهيلات رفاهي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي اولويت را به معلولان سازمان كه در حين عمليات دچار نقص عضو و معلوليت شدهاند، اختصاص دهد.
ماده پانزدهم (15):
ضوابط و تسهيلات عمومي:
به منظور ارتقاء سطح دانش معلولان و فرزندان آنها و خانواده و افراد تحت تكفل جانباختگان سازمان، در صورت قبولي آنها در آزمون و كنكور مربوطه سازمان موظف است تمهيدات لازم جهت ادامه تحصيل آنها را در دانشكده آتشنشاني فراهم و پس از فراغت از تحصيل در رابطه با فرزندان مشروط به واجد بودن صلاحيتهاي تخصصي و عمومي و نياز سازماني اقدام نمايد.
ماده شانزدهم (16):
سازمان ميتواند در صورت نياز به جذب نيرو، حداكثر پانزده درصد (15%) از ظرفيت مجوزهاي استخدامي خود را به فرزندان مشمولان اين مصوبه كه واجد شرايط تحصيلي و سني و صلاحيتهاي عمومي و تخصصي ميباشند، اختصاص دهد.
تبصره:
در صورت نياز سازمان به استخدام در بخشهاي اداري و ستادي همسر و فرزندان واجد شرايط آتشنشان جانباخته و معلولين مشمول اين مصوبه (فقط يك نفر همسر يا فرزند) از اولويت استخدامي برخوردار ميباشند.
ماده هفدهم (17):
سازمان براي يك نوبت، كمك هزينه رفاهي براي يكي از موارد تحصيل يا ازدواج فرزندان جانباختگان و معلولين مشمول اين دستورالعمل را صرفاً تا حداكثر پنج (5) برابر سقف لايحه قانوني حداقل و حداكثر حقوق مستخدمين شاغل مصوب 1358/02/04 پرداخت مينمايد.
ماده هجدهم (18):
جهت تحقق و اجراي اين مصوبه سازمان مكلف است اعتبار مورد نياز را همه ساله در بودجه سالانه خود پيشبيني نمايد.
ماده نوزدهم (19):
از تاريخ ابلاغ اين مصوبه كليه اقدامات رفاهي و تسهيلات براي جانباختگان، معلولين، مصدومين عمليات در قالب اين مصوبه قابل اجراء خواهد بود و هرگونه مصوبه، دستورالعمل و بخشنامه مغاير با مفاد اين مصوبه ملغي ميگردد.