تعيين قيمت بليت مترو در شهر تهران در سال 1395
مادهواحده:
در اجراي بند بيست و هفتم (27) ماده هفتاد و يكم (71) «قانون تشكيلات ، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 و الحاقات و اصلاحات بعدي آن و با هدف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي و خطوط راهآهن شهري و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان از طريق اصلاح قيمتها و واقعي نمودن نرخ خدمات حمل و نقل عمومي، موضوع ماده يكم (1) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386/9/18 مجلس شوراي اسلامي و با عنايت به اجراي «قانون هدفمند نمودن يارانهها» مصوب 1388/10/15 مجلس شوراي اسلامي و الزام دولت به پرداخت كمك بلاعوض به منظور گسترش و بهبود حمل و نقل عمومي و جبران زيان وارده به شهرداريها ناشي از اجراي طرح هدفمند نمودن يارانهها، موضوع بند (د) و (ج) ماده هشتم (8) قانون فوقالذكر و در اجراي ماده نودم (90) «قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم (44)» مصوب 1386/11/18 مجلس شوراي اسلامي، داير بر «تجويز ارائه خدمات توسط بخش غيردولتي به قيمت تمامشده» و همچنين در راستاي تشويق مسافران به استفاده از بليتهاي اعتباري و با توجه به تجزيه و تحليل قيمت تمامشده بليت مترو در سال 1395 كه بالغ بر 19.450 (نوزده هزار و چهارصد و پنجاه) ريال براي هر مسافر (بدون احتساب استهلاك سرمايه و هزينه نگهداشت و تعميرات دورهاي) ميباشد و همچنين ضرورت توجه به وضعيت اقتصادي عموم استفادهكنندگان از شبكه حمل و نقل عمومي شهر و تشويق شهروندان به استفاده هر چه بيشتر از مترو، قيمت بليتهاي مترو از ابتداي سال 1395 به شرح ذيل تعيين ميشود:
الف: بليتهاي سفري
رديف | نوع بليت | قيمت ( ريال) | توضيحات |
1 | تكسفره | 7.000 | بدون محدوديت طولسفر و زمان استفاده |
2 | دو سفره | 11.000 | بدون محدوديت طولسفر و زمان استفاده |
ب: بليتهاي اعتباري مبلغ دار
نوع بليت | ناحيه سفر | مسافت پيموده شده | مبلغ كسر شده از اعتبار به هنگام خروج (ريال) |
اعتباري مبلغدار | ناحيه 1 | تا 10 كيلومتر | 2،800 |
ناحيه 2 | از 10 تا 20 كيلومتر | 3،500 |
ناحيه 3 | از 20 تا 30 كيلومتر | 4،200 |
ناحيه 4 | از 30 تا 40 كيلومتر | 4،400 |
ناحيه 5 | از 40 تا 50 كيلومتر | 4،800 |
ناحيه 6 | از 50 كيلومتر به بالا | 5،200 |
تبصره يكم (1):
مأموران «شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه» موظفاند از ورود مسافران فاقد بليت اكيداً ممانعت نموده و در خصوص ارائه بليت معتبر توسط مسافران به دستگاههاي كنترل، نظارت كافي معمول نمايند.
تبصره دوم (2):
درصورتيكه دارندگان بليت اعتباري مبلغ دار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاههاي كنترل قرار دهند، قيمتهاي مندرج در جدول (ب) اين مصوبه از اعتبار بليت آنها كسر خواهد شد؛ در غير اين صورت بهاي طولانيترين سفر (ناحيه 6) مندرج در رديف ششم (6) همان جدول از اعتبار بليت ايشان كسر خواهد شد. شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظف است نسبت به اطلاعرساني اين موضوع به خريداران بليت و استفادهكنندگان از مترو به طرق مقتضي و كافي اقدام نمايد.
تبصره سوم (3):
شهرداري تهران موظف است از طريق پيشبيني اعتبار لازم و در نظر گرفتن رديف اعتباري مشخص در مصوبه بودجه سالانه، ترتيبي اتخاذ نمايد كه كليه هزينههاي مترتب بر ارائه بليت رايگان و تخفيف يافته به اقشار خاص مطابق مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران، به «شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه» پرداخت گردد.
تبصره چهارم (4):
با توجه به ضرورت جايگزيني كارتهاي اعتباري موجود در شبكه حمل و نقل عمومي با كارتهاي برخوردار از سطح فناوري بالاتر و برخوردار از قابليت استفاده چندمنظوره در مراكز تبادل كالا و خدمات مختلف، قيمت فروش هر فقره كارت اعتباري به متقاضيان، پانزده هزار (15.000) ريال تعيين ميگردد.
تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) موظف است نسبت به اطلاعرساني مفاد اين مصوبه به خريداران بليت و استفادهكنندگان از مترو به طرق مقتضي و كافي اقدام نمايد.