جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 91/1/2379 به تاريخ 91/4/8 فرمانداري تهران به متن مصوبه «عدم تأييد و رد رأي كميسيون بدوي تشخيص باغات در خصوص باغ بودن پلاك ثبتي 1322/5362 واقع در محدوده منطقه پنج شهرداري تهران» ـ تصويبي در چهارصد و شصت و سومين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دوره سوم) منعقده به تاريخ 91/2/31 ـ ابلاغي به شماره 160/1200/5805 به تاريخ 91/3/28
ماده واحده :
"در پاسخ به اعتراض به شماره 91/1/2379 به تاريخ 91/4/8 فرمانداري تهران به متن مصوبه «عدم تأييد و رد رأي كميسيون بدوي تشخيص باغات در خصوص باغ بودن پلاك ثبتي 1322/5362 واقع در محدوده منطقه پنج شهرداري تهران» ـ تصويبي در چهارصد و شصت و سومين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دوره سوم) منعقده به تاريخ 91/2/31 ـ ابلاغي به شماره 160/1200/5805 به تاريخ 91/3/28" موارد ذيل را اشعار ميدارد:
الف ـ در پاسخ به بند (الف) اعتراض آن فرمانداري؛ ضمن ايفاد تصوير مصوبات به شماره 160/501/959 به تاريخ 83/1/27 و اصلاحيه بعدي آن به شماره 1/3582-160/501 () به تاريخ 83/3/2 يادآور ميشود مصوبات مذكور در موعد مقرر در اجراي ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و الحاقات بعدي آن، جهت آن فرمانداري ارسال و پس از طي مهلت مقرر قانوني قطعي و لازمالاجرا شده است.
ب ـ در پاسخ به بند (ب) اعتراضيه آن فرمانداري؛ يادآور ميشود جا داشت آن فرمانداري دقت نظر بيشتري در متن قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها مصوب 88/5/13 مندرج در روزنامه رسمي شماره 18784 به تاريخ 88/6/5 مينمود زيرا بر اساس قوانين مزبور، مرجع تشخيص باغ در محدوده و حريم شهرها، شوراي اسلامي شهر است.
اضافه بر اين در بند (د) ماده يكم (1) قانون صدرالذكر براي تشخيص باغ از غير باغ شرايطي لحاظ شده است كه عدم وجود يك يا چند شرط از موارد ذيل بر اساس تشخيص شوراي اسلامي شهر موجب غيرباغ شدن ميشود.
ج ـ در پاسخ به بند (ج) اعتراضيه آن فرمانداري؛ يادآور ميشود كه هيأت بدوي تشخيص باغات نوعاً در اكثر موارد رأي به احراز باغ بودن موارد مطروحه صادر مينمايد و وفق قانون صدرالذكر قانونگذار مرجع تشخيص اعتراض ذينفع به رأي هيأت بدوي تشخيص باغات را شوراي اسلامي شهر معين نموده است و اين روالي است كه جهت تأمين حقوق افراد در قوانين موضوعه و حتي در قوانين قضايي پيشبيني شده است، به گونهاي كه دادگاههاي تجديدنظر به لحاظ رعايت همين حقوق افراد در قوانين درج و لحاظ شده است و هيچ دادگاه تجديد نظري ملزم و مقيد به آن نشده است كه ضرورتاً و الزاماً بايستي رأي دادگاه بدوي را تأييد و تنفيذ نمايد و اگر چنين بود طبعاً فلسفه وجودي مراجع قضايي و حقوقي استيناف و تجديد نظر فاقد موضوعيت ميبود. فلذا دادگاههاي تجديدنظر و استيناف بر اين اساس شكل گرفته كه آراي دادگاههاي بدوي را تأييد و يا رد نمايد. پس نميتوان بر آراي محاكم بدوي و تجديد نظر ايراد گرفت و در موارد تشخيص باغ از غيرباغ نيز با توجه به اعتراض ذينفع به رأي هيأت بدوي دال بر باغ بودن، پرونده جهت بررسي اعتراض ذينفع وفق قانون به عنوان مرجع استيناف به شوراي اسلامي شهر تهران ارجاع شده است و بر اساس مستندات موجود در پرونده و گزارشات كارشناسي مبني بر عدم رسيدن به حد نصاب قانوني با توجه به تعداد درختان نسبت به مساحت زمين و همچنين قرار گرفتن بخشي از پلاك موصوف در محدوده كابل فشار قوي و اينكه وضعيت موصوف فاقد شرايط احراز باغ بودن ميباشد و به همين دليل رأي هيأت بدوي نقض شده است و طبعاً نقض رأي هيأت بدوي توسط شوراي اسلامي شهر تهران بر اساس وظيفه قانوني انجام شده و محل ايراد نيست.
د ـ در پاسخ به بند (د) يادآور ميشود كه در مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران نه تنها هيچگونه نظريهاي مبني بر قطع يا جابجايي درختان صادر نشده است بلكه در متن مصوبه تصريحاً بر حفظ كليه درختان موجود تأكيد شده است.
هـ ـ در پاسخ به بندهاي (هـ) و (و) اعتراضيه آن فرمانداري ضمن جلب توجه آن فرمانداري به متن قانون و آييننامه موصوف كه تصوير آن را به پيوست ايفاد مينمايد تأكيد ميشود روح كلي قانون و آييننامه، مربوط بر حفظ درختان و باغات ميباشد. لاكن در هر صورت جهت احراز باغ از غيرباغ شرايط و ضوابط خاصي در قانون پيشبيني شده است كه شوراي اسلامي شهر تهران مقيد و موظف به رعايت آنها ميباشد. ضمن آنكه تأكيد شوراي اسلامي شهر تهران همواره حسن اجراي قانون و در نهايت حفظ درختان و فضاي سبز كلان شهر تهران بوده است و اكثريت قريب به اتفاق مصوبات موضوعه در اين خصوص دال بر تأييد و تنفيذ آراي هيأت بدوي تشخيص باغات بوده و در موارد خاص كه وفق قوانين و مقررات موضوعه هيچگونه شرايط احراز باغ موجود نبوده است با تأكيد بر حفظ درختان رأي بر غير باغ صادره شده است.