تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك در سال 1396
مادهواحده :
در اجراي بند شانزدهم (16) ماده هفتاد و يكم (71) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 مجلس شوراي اسلامي و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و نيز در اجراي مفاد تبصره يكم (1) ماده پنجاهم (50) «قانون ماليات بر ارزش افزوده» و بهمنظور اعمال مديريت هوشمند در ورود خودروها به محدوده طرح ترافيك از طريق بهكارگيري امكانات و تجهيزات لازم به شهرداري تهران (سازمان حملونقل و ترافيك) اجازه داده ميشود براي سال 1396 به خودرو آن دسته از اشخاص حقيقي و حقوقي كه مطابق ضوابط مربوطه مجاز به تردد در محدوده طرح ترافيك ميباشند با اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك به شرح ذيل اقدام نمايد.
الف ـ مجوز سالانه:
متقاضيان دريافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك موظفاند همزمان با ارائه درخواست نسبت به انتخاب روزهاي مورد نظر اقدام نمايند. بديهي است نرخ عوارض براي آن دسته از متقاضيان كه از يك (1) الي نود (90) روز را انتخاب ميكنند عبارت خواهد بود از حاصل ضرب نرخ عوارض پايه به شرح (جدول شماره يك) با اعمال ضريب (1/6) در تعداد روزهاي درخواستي و در مورد آن دسته از متقاضيان كه يك (1) تا صد و نود (190) روز را انتخاب ميكنند حاصل ضرب نرخ پايه با اعمال ضريب (1/8) در تعداد روزهاي درخواستي و براي آن دسته از متقاضيان كه يك (1) تا دويست و نود (290) روز و بالاتر را انتخاب ميكنند. حاصل ضرب نرخ پايه با اعمال ضريب (2) در تعداد روزهاي درخواستي ميباشد.
جدول شماره ( 1 )
نوع مجوز | نوع سهميه | نوع پايه جهت صدور عوارض سالانه به ازاي هرروز(ريال) |
مجوز سالانه | 1 | جانبازان 70 درصد و بالاتر ، جانبازان اعصاب و روان 25 درصد و بالاتر با تأييد بنياد شهيد و امور ايثارگران | 0 |
2 | جانبازان 25 تا 69 درصد، معلولين، بيماران خاص | 1400 |
3 | خودروهاي مورداستفاده جهت حملونقل عمومي مسافر و بار با پلاك تهران (از جمله آژانس، وانت بار و تاكسيهاي خطي و گردشي مناطق خارج از محدوده طرح ترافيك)، خودروهاي ويژه آموزشگاههاي رانندگي و خودروهاي پلاك (ع) تهران (شامل سواري، وانت، ون ويژه مسافري، تاكسيهاي خدمات فرودگاهي آتشنشاني و امدادي و خودروهاي تحت مالكيت شهرداري تهران ) | 8650 |
4 | مينيبوسهاي پلاك تهران (ع) به استثناء مينيبوسهاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني و حومه | 14000 |
5 | كاميونت وكاميون جمعاً تا 6 تن و اتوبوسهاي پلاك تهران و پلاك (ع) تهران به استثناي اتوبوسهاي تحت نظارت شركت واحد و حومه | 28000 |
6 | اشخاص حقيقي واجد شرايط | 33000 |
7 | خودروهاي دولتي (پلاك قرمز – الف) | 34500 |
8 | خودروهاي دولتي با پلاك شخصي، خودروهاي دستگاههاي عمومي و نهادهاي انقلابي | 45000 |
9 | سازمان و شركتهاي خصوصي | 79000 |
10 | خودروهاي مجهز به تكنولوژي برقي | 0 |
11 | خودروهاي مجهز به تكنولوژي هيبريدي | 16500 |
12 | خبرنگاران | 1400 |
13 | موتورسيكلتهاي كاربراتوري | 6600 |
14 | موتورسيكلتهاي مجهز به تكنولوژي انژكتوري و هيبريدي | 3300 |
15 | موتورسيكلتهاي مجهز به تكنولوژي برقي | 0 |
ب ـ كارت شناور سالانه خودروهاي سواري و كارت كاميون دو (2) ماهه:
نرخ عوارض كارت شناور ورود به محدوده طرح ترافيك سالانه خودروهاي سواري و كارت دو (2) ماهه جهت خودروهاي سنگين بالاي شش تن به شرح جدول شماره دو (2) ميباشد:
نوع مجوز | نوع سهميه | نوع عوارض(ريال) |
كارت شناور (سالانه) | 1 | كارت شناور براي مقامات بلندپايه | 40000000 |
2 | كارت شناور براي مسئولان دولتي (سهيهبگيران) | 40000000 |
3 | كارت شناور براي ساير متقاضيان | 66000000 |
سن وسيله نقليه |
كارت كاميون دو ماهه جهت خودروهاي سنگين بالاي 6 تن | 1 | تا 5 سال | 110000 ريال براي هر روز |
2 | 5 تا 10 سال | 220000 ريال براي هر روز |
3 | 10 تا 20 سال | 330000 ريال براي هر روز |
ج ـ مجوز روزانه و هفتگي
در راستاي مديريت تقاضاي سفر شهروندان به محدوده طرح ترافيك و هدايت خودروهاي متقاضي ورود به محدوده طرح بهصورت تدريجي، عوارض صدور مجوزهاي روزانه براساس ساعت ورود به محدوده طرح، به شرح جدول شماره سه (3) تعيين ميگردد .
جدول شماره (3)
نوع مجوز | نوع سهميه | نوع عوارض(ريال) |
روزانه | 1 | مجوز روزانه بدون محدوديت زماني (نوع اول) | 343000 |
2 | مجوز روزانه از ساعت 10 صبح تا 14 بعدازظهر( نوع دوم) | 257000 |
3 | مجوز روزانه از ساعت 14 بعد از ظهر تا 17 عصر (نوع سوم) | 165000 |
هفتگي | 4 | مجوز روزانه جانبازان بدون محدوديت زماني | 100000 |
5 | مجوز هفتگي | 1100000 |
تبصره يكم (1):
در صورت تصويب صدور مجوز ورود به محدوده اضطراري (محدوده زوج و فرد) براي گروههاي كاري (مشاغل) خاص وفق ماده هجدهم (18) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي نرخ عوارض ورود به محدوده مذكور به مأخذ هفتاد درصد (70%) نرخهاي مندرج در جداول فوق محاسبه و اخذ مي گردد .
تبصره دوم (2):
نرخ عوارض صدور مجوز المثني ششصد و شصت هزار (660.000) ريال و نرخ تعويض مجوز يك ميليون (1.000.000) ريال تعيين ميگردد .
تبصره سوم (3):
در خصوص مقامات لشگري و كشوري تعداد سه هزار و ششصد (3600) فقره مجوز طرح ترافيك بدون دريافت عوارض موضوع اين مصوبه اختصاص مييابد و صدور اينگونه مجوز مازاد بر تعداد تعيينشده تخلف محسوب ميشود.
تبصره چهارم (4):
صدور هرگونه مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك (اعم از روزانه، هفتگي، سالانه) و همچنين تردد كليه خودروها در محدوده اضطرار منوط به دارا بودن گواهي معاينه فني صادره از مراكز مجاز معاينه فني تهران ميباشد. شهرداري تهران موظف است از صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك جهت خودروهاي فاقد گواهي از مراكز معاينه فني تهران خودداري نمايد. تا زمان راهاندازي سيستم مكانيزه ملي معاينه فني (سيمفا)، دارندگان برگه از مراكز معاينه فني ساير شهرستانها در صورت اخذ تأييديه از مراكز معاينه فني تهران مجاز به دريافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك خواهند بود. اخذ اين تأييديه در مراكز معاينه فني تهران، رايگان و درهرصورت مدت اعتبار آن براي خودرو، برابر با مدت زمان اعتبار معاينه فني صادره از مركز معاينه فني شهرستان مربوط ميباشد .
تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران موظف است از طريق تجهيزات هوشمند نصب شده جهت كنترل محدوده طرح ترافيك نسبت به شناسايي خودروهاي فاقد معاينه فني به شرح تبصره چهارم (4) اين مصوبه اقدام و مشخصات خودروهاي فوق را همراه با خودروهاي غيرمجاز جهت صدور قبض جريمه در اختيار پليس راهنمايي و رانندگي قرار دهد .
تبصره ششم (6):
شهرداري تهران مكلف است با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ظرف مدت سه (3) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه نسبت به تهيه سازوكار مناسب جهت صدور معاينه فني و مجوز طرح ترافيك براي موتورسيكلتهاي سطح شهر تهران اقدام و گزارش مربوطه را جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد .
تبصره هفتم (7):
صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك جهت خودروهايي كه در زمينه حمل و جابهجايي بار و مسافر فعاليت مينمايند (نظير خودروهاي آژانسها و مؤسسات اتومبيل كرايه، وانتبارها، كاميونها و ساير وسايل نقليه مسافربري و باربري) منوط به دارا بودن پروانه كسب معتبر از اتحاديه مربوطه و تأييديه و مجوز لازم از شهرداري تهران وفق ماده نهم (9) « قانون توسعه حملونقل عمومي و مديريت مصرف سوخت » و تبصره يكم (1) ماده سي و دوم (32) « قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي » و مواد چهارم (4) و پنجم (5) « آييننامه مديريت حمل بار و مسافر در شهر و حومه » مصوب 1388/3/17 ميباشد .
تبصره هشتم (8):
صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك براي كليه خودروها با سن بالاتر از سن مندرج در جدول ذيل بند يكم (1) مصوبه « برنامه كاهش آلودگي هوا در هشت شهر بزرگ كشور» (مصوب 1390/10/4 هيئتوزيران) و همچنين خودروهايي كه مجهز به سامانه سوخترساني تزريقي (انژكتور) نميباشند، ممنوع است .
تبصره نهم (9):
شهرداري تهران موظف است بهمنظور برخورد قانوني با ورود خودروهاي غيرمجاز به محدوده طرح ترافيك نسبت به شناسايي خودروهاي غيرمجاز از طريق دوربينهاي نظارت تصويري و تجهيزات هوشمند اقدام نموده مالكان و رانندگان اين خودروها كه بدون مجوز و پرداخت عوارض وارد محدوده طرح ترافيك ميشوند موظفاند علاوه بر پرداخت جريمه ورود به محدوده طرح، عوارض موضوع اين مصوبه را بر حسب ساعت ورود به محدوده، حداكثر تا پايان سال بههمراه عوارض ساليانه خودرو پرداخت نمايند و در صورت عدم پرداخت بهموقع ميبايست عوارض مذكور را به مأخذ دو برابر نرخ روزانه پرداخت نموده مفاصاحساب دريافت نمايند.