تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1403
مقدمه
در اجراي بند بيست و هفتم (27) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران » مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي و بند (ب) ذيل تبصره يكم (1) ماده دوم (2) «قانون درآمد پايدار و هزينههاي شهرداريها و دهياريها » ابلاغي سال 1401 و با امعان نظر به مفاد رديف پنجم (5) جدول شماره سه (3) «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 202865 مورخ 1402/09/28 وزارت كشور و با عنايت به ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت » مصوب 1386، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به اعمال نرخ كرايه و بليت وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1403 به شرح مواد ذيل اقدام نمايد.
الف) نرخ بليت مترو:
ماده يكم (1):
به شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) اجازه داده ميشود از اول ارديبهشت ماه سال 1403 نسبت به اعمال مديريت و وصول نرخهاي مصوب بليت متروي شهر تهران در سال 1403 براساس مفاد قسمت (الف) اين مصوبه به شرح زير اقدام نمايد:
1) تعاريف:
1-1) مسافر حومه: مسافراني كه از مبدأ يا به مقصد ايستگاههاي خط (5) (به استثناي ايستگاه صادقيه و ارم سبز) در شبكه متروي تهران مسافرت مينمايند.
2-1) مسافر ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد): مسافراني كه از مبدأ يا به مقصد ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) در شبكه متروي تهران مسافرت مينمايند.
3-1) مسافر ايستگاه شهر پرند: مسافراني كه از مبدأ يا به مقصد فرودگاه امام خميني (ره) يا شهر پرند در شبكه متروي تهران مسافرت مينمايند.
2) نرخ بليت:
الف) كمترين بهاي كارت بليت مبلغدار براي مسافران داخل شهري و با مسافت طيشده تا 2 كيلومتر، مبلغ 33000 ريال ميباشد. متناسب با افزايش طول سفر به ازاي هر كيلومتر 206 ريال تا سقف 30 كيلومتر به نرخ كرايه اضافه خواهد شد و بيش از 30 كيلومتر براي سفرهاي داخل شهري مشمول افزايش نخواهد شد.
ب) بهاي كارت بليت مبلغدار براي مسافران حومه 47،600 ريال، ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) 106،600ريال، ايستگاه شهر پرند 177،450ريال ميباشد.
ج) قيمت بليت تك سفره براي مسافران داخل شهري، حومه، ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) و ايستگاه شهر پرند، 10 درصد بيشتر از بالاترين نرخ كارت بليت مبلغدار ذكرشده در بندهاي (الف) و (ب) ميباشد.
تبصره يكم (1):
با توجه به عدم امكان تأمين پول خرد جهت پرداخت مابقي وجه بليت تكسفره، به شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) اجازه داده ميشود بهاي بليت تك سفره در صورت پرداخت نقدي به صورت گرد شده و به شرح ذيل دريافت گردد:
بهاي بليت تك سفره نقدي براي مسافران داخل شهري 45،000 ريال، حومه 55،000 ريال، ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) 120،000ريال و ايستگاه شهر پرند 195،000ريال ميباشد.
تبصره دوم (2):
بهاي بليت تعيينشده در خصوص ايستگاه شهر پرند (اعم از كارت بليت مبلغدار، بليت تك سفره و يا بليت تك سفره نقدي) در صورت كاهش سرفاصله اين خط به يك ساعت يا كمتر قابل اعمال است. تا زمان تحقق سرفاصله مذكور بهاي بليت مصوب سال 1402 ملاك عمل خواهد بود.
ماده دوم (2):
به منظور افزايش جاذبه سفر و تشويق شهروندان به استفاده از حسابهاي كاربري هوشمند شخصيسازي شده در هنگام خريد، شارژ يا استفاده اين گروه از مسافران، شهرداري تهران مكلف است نسبت به اعمال ضريب كاهشي ده درصد (10%) علاوه بر ساير ضرايب كاهشي مندرج در اين مصوبه اقدام نمايد.
ماده سوم (3):
سقف ريالي شارژ كارت بليتهاي مبلغدار به ميزان پنج ميليون ( 5،000،000) ريال تعيين ميگردد.
تبصره:
شهرداري تهران مكلف است از طريق تكميل زيرساختهاي لازم، كليه ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از مترو، اتوبوسهاي خطوط brt، اتوبوسهاي خصوصي و ناوگان تاكسيراني را به سيستم پرداخت شهروندي متصل نمايد.
ماده چهارم (4):
در مناسبتها و مراسمهاي ملي و مذهبي و همچنين در شرايط خاص (روزها، ساعات و محدودههاي مشخص) شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور كتبي شهردار تهران درخصوص ارائه سرويس به صورت رايگان يا با ضريب كاهشي مشخص در تمام يا بخشي از خطوط به شهروندان ميباشد. مواردي كه با دستور شهردار تهران مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه ميشوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه پرداخت ميگردد.
تبصره:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود هزينه سفرهاي دانشآموزان و دانشجويان با مترو و اتوبوسهاي تندرو (brt) را در هفته اول مهرماه به صورت رايگان محاسبه نمايد.
ماده پنجم (5):
در هنگام ثبت ورود توسط مسافران داراي كارت بليت مبلغدار، كمترين بهاي كارت بليت مبلغدار از اعتبار كارت ايشان كسر گرديده و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طي شده مابهالتفاوت مبلغ سفر از اعتبار كارت ايشان كسر خواهد شد. همچنين در صورتي كه دارندگان كارت بليت مبلغدار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاههاي كنترل قرار ندهند يا بيش از دو ساعت از ثبت ورود آنها گذشته باشد ميبايست مابهالتفاوت بالاترين بهاي كارت بليت مبلغدار (بهاي كارت بليت مبلغدار حومه) از اعتبار كارت ايشان كسر گردد.
ماده ششم (6):
هزينه چاپ، صدور و پشتيباني كارت بليت الكترونيك اعم از با نام و بينام برابر مبلغ صد و پنجاه هزار (150000) ريال تعيين و مبلغ مذكور غيرقابل استرداد ميباشد.
ماده هفتم (7):
شهرداري تهران مكلف است ارائه تسهيلات به اقشار خاص را مطابق "مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران" ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن اعمال نموده و ترتيبي اتخاذ نمايد كه كارت بليتهاي رايگان صرفاً چهار مرتبه در روز امكان استفاده داشته باشند. شهرداري تهران مكلف است همهساله هزينههاي ناشي از ارائه تخفيف به گروههاي هدف مصوبه را در بودجه سالانه در قالب رديف اعتباري به شماره طبقهبندي (617023169) با عنوان "كمك به توسعه خدمات و پوشش كارت اقشار خاص" پيشبيني و به صورت صددرصد (100%) تخصيصيافته تلقي نمايد. هزينههاي مترتبه براساس صورت وضعيت ارسالي از سوي "شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه" به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
ماده هشتم (8) :
شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظف است نسبت به اطلاعرساني مفاد اين مصوبه به خريداران بليت و استفادهكنندگان از مترو به روشهاي مقتضي اقدام نمايد.
تبصره:
شهرداري تهران مكلف است ضمن اطلاعرساني در خصوص قيمت تمامشده سفر در فضاهاي مربوط به مترو و اتوبوسراني به شهروندان، نسبت به مطالبه و وصول يك سوم (1/3) هزينههاي تأمين حمل و نقل عمومي از دولت پيگيري و اقدام نمايد.
ب) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه
ماده نهم (9):
به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده ميشود از اول ارديبهشت ماه سال 1403 نسبت به اعمال مديريت و وصول نرخهاي مصوب كرايه خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه در سال 1403 به شرح زير اقدام نمايد:
1-9- نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه در سال 1403 به شرح زير تعيين ميگردد:
جدول شماره يك (1): نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه
رديف | نوع خط | نرخ پايه (وروديه) | نرخ متغير |
1 | خطوط تندرو (brt) | 22000 ريال شامل پيمايش تا 5 كيلومتر | 4800 ريال (به ازاي هر 5 كيلومتر) |
2 | خطوط عادي | 22000 ريال شامل پيمايش تا 2.5 كيلومتر | 5600 ريال (به ازاي هر 2.5 كيلومتر) |
تبصره يكم (1):
كرايه دريافتي براي خطوط اتوبوس تندرو با طول بيش از 15 كيلومتر مطابق خطوط 15 كيلومتري و براي خطوط اتوبوس عادي با طول بيش از 20 كيلومتر مطابق خطوط 20 كيلومتري محاسبه و دريافت ميشود.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است نسبت به ايجاد زيرساخت لازم جهت ثبت خروج مسافرين و اندازهگيري مسافت پيمودهشده در سامانههاي اتوبوس تندرو اقدام نمايد.
2-9- نرخ كرايه خطوط مينيبوسراني شهر تهران در سال 1403 برابر يك و دو دهم (1/2) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني (بر مبناي طول خطوط) تعيين ميشود.
3-9- نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق سرويسهاي دربستي در مناطق 22گانه شهر تهران و حومه در سال 1403 به شرح زير تعيين ميگردد:
جدول شماره دو (2): نرخ خدمات دربستي انواع اتوبوس، مينيبوس و ميدلباس
رديف | نوع خودرو | نرخ پيشنهادي براي سال 1403 (ريال) |
قيمت پايه | هر ساعت |
1 | اتوبوس معمولي | 7,000,000 | 3,500,000 |
2 | اتوبوس مبله | 8,750,000 | 4,375,000 |
3 | اتوبوس تشريفات | 10,937,500 | 5,468,750 |
4 | مينيبوس ويژه | 5,600,000 | 2,380,000 |
5 | ميدلباس | 6,300,000 | 2,800,000 |
تبصره:
نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق سرويسهاي دربستي در محدوده حومه تهران با 25% افزايش محاسبه و اعمال خواهد شد.
4-9- نرخ كرايه خودروهاي اتوبوس مركز خدمات حمل و نقل درونشهري سامانه جانبازان و معلولان و مدارس استثنايي رايگان و نرخ كرايه ونهاي سامانه جانبازان و معلولان در سال 1403، 50،000 ريال ميباشد.
5-9- شهرداري تهران مكلف است كرايه خطوط بخش عمومي و خصوصي در روزهاي تعطيل و نرخ كرايه در نوبت شب را از ساعت (22) لغايت (6) بامداد به ميزان پنجاه درصد (50%) بيشتر از نرخهاي مصوب محاسبه و اعمال نمايد.
ماده دهم (10):
دريافت وجه نقد در اتوبوسهاي شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران و حومه اعم از اتوبوسهاي عمومي و خصوصي ممنوع بوده و در صورت عدم نصب دستگاه كارتخوان در اتوبوس و يا خرابي دستگاه، تا زمان نصب و يا تعمير دستگاه نسبت به ارائه سرويس رايگان توسط آن اتوبوس اقدام نمايد.
تبصره:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در مواردي كه مسافران اتوبوس فاقد كارت بليت الكترونيك باشند، با استفاده از كارت بليت نيابت با مأخذ افزايش پنجاه درصد (50%) نسبت به اخذ بهاي كرايه اقدام نمايد. همچنين، شهرداري تهران مكلف است با ايجاد و نصب كد qr در اتوبوسها، امكان گزارشدهي شهروندان درخصوص خرابي دستگاهها و درخواست پول نقد توسط راننده يا عامل ايستگاه و ساير تخلفات را فراهم نمايد.
ماده يازدهم (11):
ارائه هرگونه خدمات دربستي در برنامهها و مناسبتهاي مختلف از قبيل مناسبتهاي ملي، مذهبي، اعياد، برنامهها و مسابقات ورزشي از طريق ناوگان بخش عمومي و خصوصي در صورت دستور كتبي شهردار تهران با اعمال ضريب صفر مجاز خواهد بود. مواردي كه با دستور شهردار مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه ميشوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پرداخت ميگردد.
تبصره يكم (1):
كليه تخفيفهايي كه به موجب مفاد اين ماده براي اشخاص حقيقي يا حقوقي لحاظ ميگردد، صرفاً ناظر به اتوبوسهاي ملكي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه بوده و در صورت تسري تخفيفهاي مذكور به اتوبوسهاي بخش خصوصي، مابهالتفاوت قيمت ميبايست به بخش خصوصي پرداخت گردد. همچنين، شهرداري تهران موظف است از طريق پيشبيني اعتبار لازم و در نظر گرفتن رديف اعتباري مشخص در مصوبه بودجه سالانه، ترتيبي اتخاذ نمايد كه كليه هزينههاي مترتب بر ارائه خدمات ارائهشده در قالب انواع كارتهاي منزلت و تخفيفدار، اقشار خاص و آسيبپذير را به «شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه» پرداخت نمايد.
ماده دوازدهم (12):
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به واگذاري بهرهبرداري از خطوط به بخش خصوصي در چارچوب ضوابط و مقررات قانوني، به انواع شيوههاي خريد خدمات از جمله پيمايش مبنا اقدام نمايد.
ماده سيزدهم (13):
شهرداري تهران مجاز است از طريق بهرهمندي از خدمات بخش خصوصي، نسبت به راهاندازي سرويس پويا (مبدأ مقصدي) در بستر سامانه برخط اقدام نمايد. حداكثر ظرفيت قابل استفاده در ناوگان اين سرويس برابر تعداد صندلي بوده و حداكثر نرخ كرايه سرويسهاي مذكور دو برابر كرايه خطوط عادي با طول مشابه خواهد بود.
ماده چهاردهم (14):
در اجراي ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت » مصوب 1386 و ماده سي و دوم (32) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي » مصوب 1389 و نيز مواد شانزدهم (16) و هفدهم (17) «آيين نامه اجرايي تبصره يكم (1) مواد سي و يكم (31) و سي و دوم (32) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي » مصوب 1391/06/26 هيأت وزيران، شهرداري تهران (حسب مورد شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است نسبت به ساماندهي و مديريت شركتها و مؤسسات بخش خصوصي كه تقاضاي فعاليت در زمينه ارائه سرويسهاي جابجايي مسافر (اعم از هوشمند و غيرهوشمند) را دارند، در چارچوب ضوابط و مقررات جاري كشور و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران اقدام و ساز و كار اجرايي صدور پروانه فعاليت و نظارت بر فعاليت آنها را به صورت شفاف فراهم نمايند.
ج) نرخ كرايه انواع تاكسي و سرويس مدارس و تعيين بهاي انواع خدمات تاكسيراني
ماده پانزدهم (15):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود نسبت به افزايش نرخ كرايه انواع تاكسي در شهر تهران از اول ارديبهشت ماه سال 1403 به شرح جدول و فرمول زير اقدام نمايد؛ به نحوي كه تغييرات قيمت خطوط نسبت به سال جاري به طور متوسط چهل و پنج درصد (45%) باشد. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مكلف است در چارچوب دستورالعمل مربوطه نسبت به ابلاغ نرخهاي جديد به تاكسيداران و نصب برچسبهاي حاوي قيمتهاي مصوب و شرايط اعمال ضرايب مرتبط در كليه خطوط و تاكسيها و نظارت برحسن اجراي مفاد مصوبه اقدام نمايد.
جدول شماره سه (3): نرخ كرايه انواع تاكسي در سال 1403
رديف | كاربري | وروديه (ريال) | نرخ هر كيلومتر |
1 | خطي و گردشي | 72،500 | 21.114 |
2 | راهآهن و ويژه | 362،500 | 21.114 |
3 | تلفني | 362،500 | 21.114 |
4 | فرودگاه | 500.750 | 21.114 |
فرمول محاسبه نرخ كرايه تاكسيهاي شهر تهران:
f= e+c.d
f : مبلغ كرايه (ريال) - e : مبلغ وروديه (ريال) - c : قيمت هر كيلومتر - d : مسافت (كيلومتر)
تبصره يكم (1):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود در مسيرهاي داراي شيب (مطابق ليست پيوست)، به صورت ميانگين 15% به كرايه تاكسيهاي خطي موضوع اين ماده اضافه نمايد.
تبصره دوم (2):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود در صورت ايجاد سامانه هوشمند محاسبه و اعلام نرخ كرايه پس از تأييد كميسيون عمران و حمل و نقل در ساعات اوج ترافيك (7 تا 9 صبح و 16 تا 20) پنجاه درصد (50%) به كرايه موضوع اين ماده اضافه نمايد.
تبصره سوم (3):
نرخ كرايه در نوبت شب از ساعت (22) لغايت (6) بامداد برابر يك و پنج دهم (1.5) نرخ كرايه موضوع اين ماده تعيين ميشود.
تبصره چهارم (4):
نرخ كرايه براي خودروهاي با ظرفيت بيش از 4 مسافر، هشتاد درصد (80%) نرخ كرايه مصوب موضوع اين ماده است.
تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است ظرف مدت سه (3) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه سامانه برخط و يكپارچه مديريت ارائه خدمات هوشمند مسافر در شهر تهران (توسط سازمان مذكور) را ايجاد نمايد و نرخ كرايه دريافتي را با لحاظ شاخصهايي نظير ميزان ترافيك، عرضه (تعداد رانندگان در حال خدمت)، تقاضاي بازار، جغرافياي خدمت، مسافت و مدت سفر و نوع وسيله نقليه و ساير متغيرهاي مؤثر به صورت پويا و جهت سير مراحل تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده شانزدهم (16):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) موظف است حداكثر تا پايان شهريورماه 1403، نسبت به راهاندازي سامانه هوشمند محاسبه و اعلام نرخ كرايه به راننده و مسافر و ايجاد امكان پرداخت الكترونيك براساس مفاد ماده پانزدهم (15) اين مصوبه و اتصال آن به كليه سامانهها و درگاههاي پرداخت الكترونيكي و با استفاده از دستگاههاي كارتخوان بانكي اقدام نمايد.
ماده هفدهم (17):
شهرداري تهران مجاز است ضمن تعيين انواع خودروهاي با كيفيت بالا و داراي پروانه مجاز ارائهدهنده خدمات ويژه (لوكس)، تا سقف هشتاد درصد (80%) به نرخ اين خودروها افزوده و نسبت به اعلام آن به شركتهايي كه حسب تشخيص سازمان از خودروهاي داراي پروانه مجاز ارائهدهنده خدمات ويژه برخوردارند، اقدام نمايد.
ماده هجدهم (18):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است بر اساس مفاد دستورالعمل ابلاغي سال 1402 آييننامه اجرايي حمل و نقل دانشآموزان، حداكثر تا خرداد ماه سال1403 نسبت به تهيه و ارائهي لايحه نرخ كرايه خدمات سرويس مدارس در سال تحصيلي 1404-1403، اقدام نمايد.
ماده نوزدهم (19):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مجاز است براي مؤسسات و شركتهاي ارائهدهنده خدمات خاص اعم از دربستي و ويژه مسافري (غير از شركتهاي تاكسيراني خصوصي) كه با موضوع حمل و نقل مسافر يا خدمات هوشمند مسافر به منظور حمل و نقل مسافر درونشهري تقاضاي فعاليت مينمايند، پروانه تخصصي حمل و نقل صادر نمايد و بابت صدور پروانه تخصصي مزبور به ازاي هر سال اعتبار، مبلغ صد ميليون ريال (100.000.000 ريال) از شركتهاي متقاضي دريافت نمايد. شرايط پذيرش و صدور پروانه بر طبق آييننامهاي خواهد بود كه توسط شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) تهيه و جهت سير مراحل تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد.
تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) موظف است پس از صدور پروانه تخصصي حمل و نقل بابت مديريت و نظارت بر فعاليت شركتهاي حمل و نقل مسافر خصوصي ارائهدهنده خدمات خاص اعم از دربستي و ويژه مسافري (به غير از شركتهاي تاكسيراني خصوصي)، دو درصد (2%) از كليه قراردادهاي منعقده و عملكرد شركتهاي متقاضي با اشخاص ثالث (اعم از خودروهاي ون و سواري تاكسي و شخصي) را دريافت نمايد.
ماده بيستم (20):
تبصرههاي مواد دهم (10)، چهاردهم (14) و پانزدهم (15) آييننامه «ضوابط تأسيس و فعاليتهاي شركت تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/05 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و همچنين جدول ذيل ماده چهاردهم (14) و متن آييننامه مذكور به شرح ذيل اصلاح ميشود:
1-20- اصلاح تبصره (1) ماده (10) آييننامه:
«سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مجاز است براي صدور و يا تمديد پروانه بهرهبرداري شركتهاي تاكسيراني از ابتداي سال 1403، مبلغ 84.000.000 ريال به ازاي هر سال از شركتهاي رتبه 5 دريافت نمايد. هزينه صدور يا تمديد پروانه بهرهبرداري شركتهاي داراي رتبههاي 1، 2، 3 و 4 به ترتيب 40%، 30%، 20% و 10% كمتر از رقم فوق محاسبه و دريافت ميگردد. مدت اعتبار پروانه سه (3) سال ميباشد و در صورت ابطال پروانه بهرهبرداري شركت براساس رأي هيأت انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت مجاز تعداد خودرو و يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران ميتواند هرساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.»
2-20- اصلاح تبصره (1) بند (ب) ماده چهاردهم (14) آييننامه:
«بهاي خدمات قابل ارائه به رانندگان تاكسي و سهم سازمان و دفاتر شركتي از هزينه اخذ شده، به شرح جدول شماره (1)، تعيين ميشود كه در ازاي ارائه خدمات از ايشان دريافت خواهد شد.»
جدول شماره (1) – بهاي خدمات
|
نوع خدمت | رديف | شرح خدمت | بازه زماني پرداخت | مبلغ قابل دريافت (ريال) | سهم سازمان (درصد) | سهم شركت (درصد) |
صدور پروانه | 1 | 1-1 | آموزش بدو ورود تاكسيرانان | (مطابق دستورالعمل آموزش سازمان تاكسيراني) | 7.500.000 | 60 | 40 |
2-1 | آموزش حين خدمت ( هر نفر ساعت) | (مطابق دستورالعمل آموزش سازمان تاكسيراني) | 225،000 | 60 | 40 |
3-1 | آزمون شهرشناسي | (مطابق دستورالعمل آموزش سازمان تاكسيراني) | 225،000 | 30 | 70 |
2 | صدور «پروانه تاكسيراني» موضوع ماده 4 آييننامه تاكسيراني | تشكيل پرونده و بررسي شرايط متقاضي | يكبار | 3.900.000 | 0 | 100 |
صدور پروانه | 3.900.000 | 60 | 40 |
تمديد پروانه | 3 | تمديد پروانه تاكسيراني | هر دو سال | 1.320.000 | 30 | 70 |
صدور پروانه | 4 | صدور المثني پروانه معتبر تاكسيراني | در صورت نياز | 2.030.000 | 30 | 70 |
بهاي خدمات فني و كارشناسي | 5 | صدور انواع معرفينامههاي اداري و گواهي | بنا به درخواست تاكسيران | 160،000 | 30 | 70 |
6 | 1-6 | بابت برقراري سيستم نظارت، صدور و يا تمديد حكم محل فعاليت خدمات خطي، گردشي، تلفني و ويژه | ساليانه | 2.240.000 | 10 | 90 |
2-6 | تغيير محل فعاليت تاكسي | بنا به درخواست تاكسيران و يا براساس رأي هيات انضباطي | 2.660.000 | 60 | 40 |
7 | نوسازي تاكسي | بنا به درخواست تاكسيران | 2.100.000 | 50 | 50 |
8 | توسعه ناوگان | بنا به درخواست سازمان | دو درصد ارزش خودرو مطابق جدول محاسبه ماليات و عوارض ساليانه | 70 | 30 |
9 | عوارض ساليانه | ساليانه | به ميزان عوارض ساليانه خودرو | 100 | 0 |
10 | نقل و انتقال مالكيت تاكسي | در صورت انتقال مالكيت (ارادي و قهري) | 10.050.000 | 70 | 30 |
11 | بازديد و معاينه تاكسي | در صورت نياز | 180.000 | 0 | 100 |
12 | نصب آرم و علائم استاندارد تاكسي (برچسب قيمت و ...) | درصورت نياز (المثني) | 700.000 | 0 | 100 |
صدور پروانه | 13 | 1-13 | صدور پروانه بهرهبرداري تاكسي موضوع ماده (9) آييننامه اجرايي تاكسيراني (شامل هزينه پست) | درصورت شناسايي تاكسي فاقد سابقه (صدور اوليه) و تغيير مالكيت (ارادي -قهري) | 21.000.000 | 30 | 70 |
تمديد پروانه | 2-13 | تمديد پروانه بهرهبرداري تاكسي موضوع ماده (9) آييننامه اجرايي تاكسيراني (شامل هزينه پست) | 2 سال يكبار و همچنين در صورت تغيير مشخصات فني خودرو (نوسازي- تعميرات) و تغيير سرويس تاكسي (كاربري) | 1.540.000 | 30 | 70 |
صدور پروانه | 14 | صدور پروانه اشتغال موقت (پلاك شخصي با كاربريهاي سرويس مدرسه، اينترنتي و ...) | ثبت اطلاعات و تعيين صلاحيت خودرو | ساليانه | 1.120.000 | 30 | 70 |
ثبت اطلاعات و تعيين صلاحيت راننده | 2.670.000 | 30 | 70 |
بهاي خدمات فني و كارشناسي | 15 | ثبتنام شركتهاي حمل و نقل دانشآموزي | در زمان فراخوان سالانه | 840,000 | 30 | 70 |
3-20- اصلاح تبصره پنجم (5) الحاقي به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آييننامه:
«سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران موظف است از شركتهايي كه متقاضي تأسيس دفاتر اعم از دفاتر هماهنگي امور اداري و دفاتر خدمات جديد هستند بابت صدور و تمديد پروانه آنها (شامل خدمات فني و كارشناسي: تشكيل پرونده، بررسي صلاحيت متقاضيان و متصديان دفاتر، احراز شرايط تأسيس و بازديد اوليه) مبلغ هفتاد و پنج ميليون (75.000.000) ريال و به ازاي هر نوبت (مرحله) بازديد اضافه مبلغ پانزده ميليون (15.000.000) ريال اخذ نمايد.»
4-20- اصلاح تبصره (9) الحاقي به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آييننامه:
«در صورتي كه تاكسيرانان و تاكسيداران از طريق سامانههاي هوشمند مجازي و غيرحضوري سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران خدمات جدول شماره (1) را دريافت نمايند صرفاً سهم سازمان دريافت شود و در صورتي كه سامانهي مربوط توسط بخش خصوصي داراي تأييديه از سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران ارائه و پشتيباني شود 70% از سهم سازمان توسط بخش خصوصي و 30% توسط سازمان دريافت ميشود.
5-20- تبصره (3) الحاقي به ماده پانزدهم (15) آييننامه:
«شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران)، مجاز است در راستاي پايش و نظارت عاليه بر مديريت و نظارت بر عملكرد شركتهاي خصوصي تاكسيراني جهت نظارت بر فعاليت تاكسيرانان شهر تهران، از خدمات شركتهاي خصوصي غير تاكسيراني تخصصي در اجراي اين ماده و تبصرههاي ذيل آن استفاده نمايد.»
ماده بيست و يكم (21):
تبصره دوم (2) ذيل ماده پنجم (5) و تبصره ذيل ماده ششم (6) «آييننامه انضباطي شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1947/20793 به تاريخ 1393/06/09 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، به شرح ذيل اصلاح ميشود:
1-21- تبصره دوم (2) ذيل ماده پنجم (5) آييننامه:
«خسارت تخلف موضوع تبصره دوم (2) ذيل ماده پنجم (5) آييننامه انضباطي رانندگان شهر تهران مصوب 1393/6/9 به ازاي هر امتياز منفي به مبلغ 500.000 ريال تعيين ميشود.»
2-21- تبصره اصلاحي ذيل ماده 6 آييننامه:
«مبلغ خسارت تخلف تبصره ذيل ماده ششم (6) آييننامه انضباطي شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران به 1.000.000 ريال افزايش مييابد.»
ماده بيست و دوم (22):
در صورت تغيير نرخ حاملهاي انرژي يا ساير محركهاي مؤثر بر نرخ كرايه و بليت وسايل حمل و نقل عمومي، شهرداري تهران مكلف است اصلاحيه اين مصوبه را تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده بيست و سوم (23):
شهرداري تهران موظف است لايحه تعيين نرخ كرايه تاكسي در سال 1404 را حداكثر تا پايان دي ماه سال 1403 تهيه و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده بيست و چهارم (24):
اعتبار مفاد آييننامه «مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/15 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن كه در اين مصوبه به آن تصريح نشده است به قوت خود باقي است.
پيوست- ليست خطوط موضوع تبصره 1 ماده 15
در مجموعه خطوط تاكسيراني، ليست خطوط جدول زير داراي شيب بالاتر از 3 درصد و واجد اعمال ضريب هستند.
شماره خط | مسير داراي شيب | شماره خط | مسير داراي شيب | شماره خط | مسير داراي شيب |
111 | رفت و برگشت | 161 | رفت | 439 | رفت و برگشت |
112 | رفت | 172 | رفت | 441 | رفت و برگشت |
113 | رفت | 174 | رفت | 443 | برگشت |
114 | رفت و برگشت | 177 | رفت | 444 | رفت |
115 | رفت | 179 | رفت | 445 | رفت و برگشت |
116 | برگشت | 183 | رفت | 446 | رفت و برگشت |
118 | رفت | 187 | رفت و برگشت | 448 | رفت و برگشت |
119 | رفت | 188 | رفت و برگشت | 449 | رفت و برگشت |
121 | رفت و برگشت | 189 | رفت و برگشت | 451 | رفت و برگشت |
122 | رفت و برگشت | 191 | رفت و برگشت | 452 | رفت و برگشت |
123 | رفت و برگشت | 412 | رفت و برگشت | 453 | رفت |
125 | رفت و برگشت | 415 | رفت و برگشت | 454 | برگشت |
126 | رفت و برگشت | 421 | رفت و برگشت | 455 | رفت و برگشت |
127 | رفت و برگشت | 422 | رفت و برگشت | 456 | رفت |
128 | رفت | 423 | رفت و برگشت | 457 | رفت |
129 | رفت | 424 | برگشت | 459 | برگشت |
132 | رفت و برگشت | 425 | رفت و برگشت | 461 | برگشت |
139 | رفت و برگشت | 427 | رفت و برگشت | 462 | رفت |
142 | رفت و برگشت | 428 | رفت | 537 | رفت |
144 | رفت و برگشت | 429 | رفت | | |
145 | رفت و برگشت | 431 | رفت | | |
148 | رفت | 436 | برگشت | | |
151 | رفت | 437 | رفت | | |
155 | برگشت | 438 | رفت و برگشت | | |