اصلاحيه مصوبه «ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در تهران» تصويبي در هفتادمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دومين دوره) به تاريخ 83/3/12- ابلاغي به شماره 160/527/5127 به تاريخ 83/3/19
مادهواحده:
در جهت تأمين نظر فرمانداري تهران در اعتراض به مصوبه ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در تهران تصويبي در هفتادمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران (دومين دوره) به تاريخ 83/3/12 ابلاغي به شماره 160/527/5127 به تاريخ 83/3/19 كه طي نامه به شماره 3/2551 به تاريخ 83/4/8 به شوراي اسلامي شهر تهران ابلاغ شده است در مفاد مصوبه مزبور اصلاحات به شرح بندهاي ذيل انجام ميشود:
الف) ماده اول مصوبه مزبور به شرح ذيل اصلاح ميشود.
به منظور صيانت و پاسداري از ارزشهاي اسلامي و تاريخي و هويت ملي و ساماندهي منظر و سيماي شهر تهران به عنوان مركز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و همچنين حفظ حقوق شهروندي مردم شريف ايران، شهرداري تهران به منظور مديريت و نظارت بر واگذاري امتياز بهرهبرداري از ابزارهاي تبليغاتي در سطح شهر تهران وفق قوانين و مقررات موضوعه موظف است با همكاري ديگر دستگاههاي اجرايي مسئول نسبت به ايجاد بسترهاي لازم براي رشد منطقي صنعت تبليغات محيطي و همچنين تمهيد امكانات و نظام نظارت بر نحوه بهرهبرداري از رسانههاي تبليغات محيطي در محدوده شهر تهران و حريم قانوني آن اقدام نمايد.
ب) ماده سوم مصوبه فوقالذكر به شرح ذيل اصلاح ميشود.
دستگاه مجري، بنا بر ضرورت ايجاد هماهنگي و وحدت رويه و تمركز سياستگذاري، تصميمسازي و تصميمگيري در خصوص مديريت و نظارت بر واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاي تبليغات محيطي در شهر تهران با اهداف حفظ زيبايي و نشاط در سيماي شهر، ايجاد زمينههاي ارتقاء فرهنگ شهري، توزيع عادلانه امتيازات عمومي و درآمدهاي شهرداري از محل واگذاري حق بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي و در اجراي ماده هشتاد و چهارم قانون شهرداريها، سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي و دستگاه اجرايي مسئول جهت اجراي مفاد اين مصوبه تعيين ميشود تا در مورد واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغي شهر اعم از عرصه و اعيان به صورت جزيي يا كلي و براي مدت معين به اشخاص حقيقي و حقوقي واجد صلاحيت و شرايط در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد.
ج) ماده چهارم مصوبه مزبور به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«چگونگي واگذاري فضاهاي محيطي و تبليغاتي شهر: سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از سوي شهرداري تهران موظف است ضمن تمهيد شرايط و زمينه براي رقابت آزاد و سالم بين افراد حقيقي و حقوقي مجاز واجد صلاحيت در زمينه تبليغات محيطي و شهري و توزيع عادلانه امتيازات عمومي بين آنان با رعايت قوانين و مقررات و آييننامههاي معاملاتي سازمان نسبت به واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي شهري از طريق برگزاري مزايده عمومي و با هدف تأمين منابع مالي با رعايت صرفه و صلاح شهرداري تهران اقدام نمايد.»
د) تبصره ذيل ماده چهارم مصوبه مزبور به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي محيطي در شهر صرفاً پس از اطلاعرساني لازم با محدوده زماني مشخص و بر اساس ضوابط و قرارداد منعقده قابل واگذاري است و پس از انقضاء مدت قرارداد هيچگونه حقوقي اعم از حقوق كسب و پيشه و يا مالكيت معنوي ابزارهاي رسانهاي محيطي به اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد تعلق نخواهد گرفت و سازمان زيباسازي موظف است به هنگام عقد قرارداد نسبت به تعيين قيمت پيكرههاي رسانهاي اقدام نموده و همچنين جهت احراز مالكيت پيكرههاي مذكور، هزينه ايجاد آنها را از طريق كسر تعهدات مالي طرف قرارداد و يا به صورت نقدي و با رعايت صرفه و صلاح شهرداري پرداخت و مراتب را در دفاتر مربوط ثبت نمايد.»
هـ) ماده پنجم مصوبه به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«چگونگي ارزشگذاري و تعيين ارزش واگذاري امتياز حق بهرهبرداري از فضاي تبليغ شهري: به منظور نظارت بر بهاي خدمات تبليغات محيطي و شهري و حفظ حقوق مصرفكنندگان و اعمال سياستهاي حمايت از كالاهاي توليد داخل و محصولات فرهنگي و هنري با رعايت ماده (4) دستورالعمل اجرايي قانون منع بهكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه و آييننامه اجرايي آن مصوب مورخ 1383/4/1 جلسه بيست و هشتم كميته مركزي سازمان تبليغات كشور، حداقل سهم سازمان زيباسازي از درآمد ناخالص خدمات تبليغي توسط كارگزار معادل سي و پنج درصد (35%) تعرفه فروش خدمات توسط وي بر مبناي موقعيت و ارزش مكاني ابزار رسانهاي تعيين ميشود، همچنين حداقل ميزان درآمد سازمان نبايد از قيمت پايه مزايده كه توسط سازمان تعيين ميشود كمتر باشد.»
و) تبصره يكم ذيل ماده پنجم مصوبه به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«مبناي تعيين سهم درآمد سازمان، تعرفه ساليانه فروش خدمات تبليغات محيطي است كه براي هر يك از طرفهاي قرارداد به طور جداگانه تهيه و تنظيمشده و به تأييد سازمان زيباسازي شهرداري تهران ميرسد. اين تعرفه به عنوان سقف درآمد كارگزاران تلقي شده و بر همين اساس ضرورت دارد طرفهاي قرارداد يك نسخه از قراردادهاي فروش خدمات خود را به اشخاص ثالث (صاحب كالا و خدمات) در اختيار سازمان زيباسازي قرار دهند.»
ز) ماده ششم مصوبه مزبور به شرح ذيل اصلاح ميشود
«نحوه اعمال نظارت: به منظور نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه و دستورالعملهاي اجرايي آن در چارچوب قوانين و مقررات تبليغاتي كشور و شوراي اسلامي شهر تهران ميتواند در جهت ايجاد هماهنگي و استفاده از قابليتهاي تخصصي ديگر دستگاههاي اجرايي مسئول با دعوت از نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران (به معرفي بالاترين مقام مسئول) و شهرداري تهران (مديرعامل سازمان زيباسازي) نسبت به تشكيل ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي در شهر تهران اقدام ورزد»
ح) تبصره يكم ذيل ماده ششم مصوبه فوقالذكر به شرح ذيل اصلاح ميشود.
كليه طرفهاي قرارداد موظفند مجوز اكران و اجراي آگهيهاي تبليغاتي خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت و به منظور جانمايي و رعايت شاخصهاي مبلمان شهري به ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي شهر تهران ارائه نمايد.
ط) تبصره دوم ذيل ماده ششم مصوبه فوقالذكر به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«طرفهاي قرارداد ملزم به اكران و اجراي پانزده درصد (15%) از ظرفيت اسمي ساليانه رسانههاي محيطي در اختيار براي آگهيهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و آموزشهاي شهروندي ميباشند محتواي اين آگهيها توسط شهرداري تهران تهيه و پس از تصويب در ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي در طول مدت قرارداد به طرفهاي قرارداد ابلاغ خواهد شد».
ي) ماده هفتم مصوبه مزبور به شرح ذيل اصلاح ميشود.
«شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه و حداكثر ظرف مدت پانزده (15) روز با همكاري، هماهنگي و تعامل با ديگر حوزههاي شهرداري تهران به ويژه شهرسازي و معماري، حمل و نقل و ترافيك، فرهنگي، اجتماعي و ديگر نهادها و دستگاههاي اجرايي ذيربط و مرتبط با تبليغات محيط شهري، نسبت به تهيه و تدوين دستورالعملهاي اجرايي لازم جهت اجراي مفاد اين مصوبه با رعايت و لحاظ بندهاي به شرح ذيل اقدام و جهت تصويب به كميسيون تلفيق متشكل از روساي كميسيونهاي سهگانه و اصلي شورا ارائه نمايد:
الف: تعيين ضوابط تشويقي به منظور حمايت از فنآوري، خلاقيت و ابتكار در صنعت تبليغات محيطي و ايجاد ظرفيتهاي جديد در شهر.
ب: تعيين حد نصابهاي كمي لازم به منظور ايجاد توازن منطقي در نحوه واگذاري سطح قابل بهرهبرداري فضاهاي تبليغي و محيطي براي كارگزاران
ج: تعيين سهم مشخصي از فضاي تبليغات محيطي شهر تهران به امر اطلاعرساني، آموزش و ارائه پيامهاي فرهنگي، اجتماعي، عامالمنفعه و چگونگي اجراي آن.
د: تدوين دقيق آييننامه مزايده واگذاري فضاهاي تبليغات محيطي به كارگزاران (اشخاص حقيقي و حقوقي) بر اساس قوانين و مقررات موضوعه.
هـ : ساير موارد اجرايي عنداللزوم.