جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض هيأت تطبيق نسبت به مصوبه «تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال 1404» ـ ابلاغي به شماره 160/4217/21323 مورخ 1403/11/14
ماده واحده:
با عنايت به نامه شماره 1403/1/11199 مورخ 1403/11/17 فرمانداري تهران موضوع اعتراض هيأت تطبيق به مصوبه «تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال 1404» ـ ابلاغي به شماره 160/4217/21323 مورخ 1403/11/14 اشعار ميدارد؛
1- در پاسخ به بند يك نامه مذكور در خصوص نرخ رشد عوارض تردد به محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا، شوراي اسلامي شهر تهران با توجه به ماهيت اين محدودهها، ميزان واقعي عارضهاي كه تردد وسايل نقليه شخصي در اين محدودهها ايجاد ميكند، ضرورت بازدارندگي عوارض وضع شده و لزوم كاهش هرچه بيشتر ورود خودروهاي شخصي به اين محدودهها، نرخ رشد عوارض را بيش از نرخ تورم اعلامي در نظر گرفته بود تا سياست خود را مبني بر لزوم بهرهگيري از همه ظرفيتها جهت مديريت تقاضاي سفر و هدايت نمودن تقاضا به سمت حمل و نقل عمومي اعلام نمايد ليكن با توجه به ايراد قانوني اعلام شده ماده يكم (1) مصوبه مذكور با رعايت نرخ تورم اعلامي از سوي مراجع قانوني كه معادل 36/8 درصد نسبت به سال 1403 ميباشد به شرح ذيل اصلاح و جايگزين ميگردد؛
ماده يكم (1) اصلاحي:
ورود يا تردد وسايل نقليه به محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا (مطابق مصوبه شماره (54) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) منوط به پرداخت عوارض و اخذ مجوز تردد موضوع اين ماده است. عوارض تردد وسايل نقليه مجاز (وفق تعريف تبصره يكم (1) ماده يكم (1) مصوبه) در هر يك از محدودههاي فوقالذكر در هر روز برابر است با حاصل ضرب نرخ پايه عوارض به مبلغ يك ميليون و بيست و شش هزار (1،026،000) ريال (با احتساب بيست (20%) درصد عوارض توسعه حمل و نقل ريلي) در ضريب مربوط به محدوده تردد (جدول شماره يك (1))، ضريب مربوط به ساعت تردد (جدول شماره دو (2))، ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه (جدول شماره سه (3)) و ضريب مربوط به تردد ماهانه (جدول شماره چهار (4) اصلاحي). همچنين عوارض تردد وسايل نقليهاي كه به صورت غيرمجاز در محدودههاي ممنوعهي تردد موضوع اين ماده تردد مينمايند در صورت تكميل نبودن ظرفيت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداكثر ضرايب پيشبيني شده وفق جداول 1 تا 3 محاسبه خواهد شد.
2- در پاسخ به بند دوم نامه مذكور در خصوص اخذ عوارض تردد به محدودههاي ترافيكي از خودروهاي پلاك غير تهران، حسب ماده (18) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي و ماده 2 آييننامه اجرايي ماده (7) قانون هواي پاك در خصوص شرايط خودروهايي كه مورد اعمال محدوديت واقع ميشوند، اظهارنظري نداشتهاند و تنها بند 2 مصوبات يكصد و دهمين جلسه شوراي عالي ترافيك كشور در اين زمينه قابل استناد ميباشد. جزء 3 ماده 8 مصوبه مذكور تصريح نموده است «دستهبندي وسايل نقليه مجاز در محدودههاي ممنوعه تردد بر حسب اهداف موردنظر از ايجاد محدوده با توجه به نوع كاربري، استاندارد زيستمحيطي و نوع پلاك تعيين ميشود.» شوراي اسلامي شهر تهران با استناد به همين مصوبه اقدام به تقسيمبندي خودروها برحسب نوع پلاك به تفكيك پلاك تهران و غير تهران نموده است. لازم به ذكر است كه اين تفكيك در ماده 2 مصوبات جلسه پنجاه و چهارم (54) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و تبصره (8) ذيل آن انجام شده و به تأييد نماينده محترم وزارت كشور نيز رسيده است. لذا شوراي اسلامي شهر تهران رأساً اقدام به تفسير قانون ننموده و مستند به سوابق قبلي، اين تفكيك را ملاك عمل قرار داده است. لذا با توجه به توضيحات مذكور و به منظور تأمين نظر هيأت تطبيق فرمانداري تهران جدول شماره 4 ذيل ماده يكم (1) به شرح ذيل اصلاح و يك تبصره به عنوان تبصره يكم مكرر به آن الحاق ميگردد. شايان ذكر است كه جداول شماره يكم الي سوم و تبصرههاي ذيل ماده يكم به قوت خود باقيست.
جدول شماره چهار (4) اصلاحي: ضريب مربوط به تردد ماهانه (خودروهاي پلاك غير تهران)
رديف
| تعداد روزهاي تردد در ماه
| ضريب
|
1
| 1 الي 5 روز
| 1
|
2
| 6 الي 10 روز
| 1/2
|
3
| بيش از 10 روز
| 1/5
|
تبصره يكم (1) مكرر الحاقي:
شهرداري تهران مكلف است جهت مديريت تقاضاي سفر در محدودههاي ترافيكي شهر تهران ظرف مدت دو ماه از ابلاغ مصوبه نسبت بررسي موضوع اعمال ضريب تردد ماهانه خودروهاي پلاك غير تهران در شوراي حمل و نقل و ترافيك تهران اقدام و در صورت تصويب، ضرايب مندرج در جدول شماره چهار (4) اصلاحي را در محاسبات اعمال نمايد.
3- در پاسخ به بند سوم نامه مذكور در خصوص نرخ رشد عوارض دريافتي از وسايل نقليه باري درمحدوده كاميون ممنوع و به منظور تأمين نظر هيأت تطبيق فرمانداري تهران تبصره سوم ذيل ماده هفتم مصوبه مذكور به شرح ذيل اصلاح و جايگزين ميگردد؛
تبصره سوم (3) اصلاحي:
به استناد جزء (2) رديف (4) جدول شماره يك «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 166051 مورخ 1403/09/28 وزارت كشور، تردد شبانه وسايل نقليه باري در محدوده كاميون ممنوع شهر تهران از ساعت (23) الي (6)، در صورت عدم دريافت باربرگ و يا تردد خارج از مسير تعيين شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به ميزان يك ميليون و دويست و سي هزار (1،230،000) ريال بوده و در صورت دريافت باربرگ، عوارض مذكور براي وسايل نقليه مذكور (به استثناء وسايل نقليه با عمر بيش از 30 سال) با ضريب صفر محاسبه ميگردد.
4- در پاسخ به بند چهارم نامه مذكور در خصوص اعمال ضرايب كاهشي بستههاي ترافيك سالانه و كمتر از يك سال موضوع ماده نهم (9) مصوبه مذكور اشعار ميدارد؛ جزء (5) بند (الف) تبصره (1) ذيل ماده (2) قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداريها و دهياريها اشاره به عدم اجحاف و تبعيض در اخذ عوارض به ويژه بين اشخاص حقيقي و حقوقي دارد. با توجه به اين كه بستههاي ترافيكي مورد اشاره از طريق سامانههاي مجاز شهرداري تهران از جمله سامانه شهرزاد در دسترس عموم شهروندان و هموطنان قرار دارد و در اعمال ضرايب كاهشي تفاوتي بين اشخاص حقيقي و حقوقي وجود ندارد. لذا نميتوان با استناد به اين قانون، مصوبه معترضٌعنه را دچار اشكال دانست. البته ذكر اين نكته ضروري است كه چون در صورت خريد بستههاي ترافيكي مورد اشاره، تمامي روزهاي مورد اعتبار بسته، فارغ از تردد يا عدم تردد در محدودههاي ترافيكي، مشمول عوارض واقع مي شود، لذا استفاده از اين بستهها براي شهروندان عادي مقرون به صرفه نيست و بيشتر تقاضا از سوي خودروهاي سازماني دستگاههاي دولتي واقع در محدودههاي ترافيكي درخواست ميشود كه اين گروه، در هر صورت ناگزير به تردد خواهند بود، بنابراين در عمل مغايرتي با اهداف بازدارندگي و جلوگيري از ترددهاي غير ضروري وجود ندارد و تنها زمينه را براي برنامهريزي و مديريت بهتر ورود و خروجهاي محدوده فراهم ميكند.