اصلاحيه مصوبه «توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار در شهر تهران» - ابلاغي به شماره 160/2812/8480 مورخ 1400/05/05
مقدمه:
در راستاي ماده هشتاد (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/03/01 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و با عنايت به قانون مديريت پسماندها مصوب 1383 و آييننامه اجرايي آن، قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي مصوب 1389، ماده 46 ذيل مصرف انرژي در فصل نهم لايحه برنامه پنجساله هفتم توسعه كشور (1402-1406)، مديريت مصرف و بهرهوري آب ذيل فصل 8 لايحه برنامه پنجساله هفتم توسعه كشور (1402-1406)، قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386، آييننامه اجرايي صرفهجويي در مصرف انرژي در ساختمان مصوب 1396 هيأت وزيران، مصوبه «الزام شهرداري تهران به توسعه انرژيهاي تجديدپذير در شهر تهران» - ابلاغي به شماره 160/2055/5893 مورخ 1394/03/10»، برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران (1402-1398)، ماده (12) قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي كشور مصوب سال 1394 و مطابق با تكاليف فصل دوم مادهواحده برنامه چهارم تحول و پيشرفت شهر تهران بر مبناي تحقق عدالت شهري (1401-1404) و آييننامه اجرايي مديريت سبز موضوع بند (ز) ماده (38) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1400-1396) َ() (تصويبنامه شماره 36637/ت 55490 مورخ 1398/03/30 هيأت وزيران) و با هدف ترويج و توسعه ساختمان سبز در شهر تهران با رعايت معيارهاي محيطزيستي شامل معماري پايدار، مديريت و بهينهسازي مصرف انرژي، مديريت آب، بازچرخاني آب و استفاده از آب باران، حفظ و توسعه فضاي سبز و نگهداري از درختان، استفاده از انرژيهاي تجديدپذير، كاهش توليد و تفكيك پسماند و مصالح پايدار و ايجاد بستر مناسب براي ترغيب سازندگان و مالكان ساختمانها به رعايت ملاحظات محيطزيستي، افزايش آگاهي عمومي و مشاركت شهروندان در توسعه ساختمان سبز و جهتگيري توسعه ساختمانها به سمت الگوهاي پايدار؛ شهرداري تهران موظف است با اتخاذ راهبردهاي مناسب تحول و پيشرفت به ارتقاي مديريت در تأمين و بازچرخاني آب و بهينهسازي مصرف انرژي پرداخته و مطابق با احكام فصل دوم برنامه با عنوان محيطزيست و آلودگي هوا نسبت به اجراي آييننامه مديريت سبز و تدوين دستورالعمل تشويقي توسعه ساختمانهاي سبز و به ارائه آييننامه تشويقي بازچرخاني و بهرهبرداري از پساب و آب باران در ساختمانهاي شهر و تدوين آييننامه ترغيب استفاده از مصالح تراوا در شهر تهران بپردازد.
ماده يكم (1): تعاريف
معاني عبارات و اصطلاحات بهكار رفته در اين مصوبه به شرح ذيل است:
الف) ساختمان سبز: به ساختماني اطلاق ميشود كه در آن كليه مراحل يك پروژه اعم از انتخاب موقعيت، طراحي، تجهيز كارگاه، عمليات اجرايي، بهرهبرداري، نگهداري و بازيافت با رويكرد كاهش مصرف انرژي، دوام بالاتر و با رعايت ملاحظات زيستمحيطي انجام ميشود.
ب) معماري پايدار: گرايشي در معماري است كه به دنبال به حداقل رساندن اثرات منفي محيطزيستي ساختمانها از طريق افزايش بهرهوري و اعتدال در استفاده از مصالح، انرژي، فضاي ساخت و به طوركلي زيستبوم در ابعاد وسيع است.
ج) گواهي ساختمان سبز: گواهينامهاي است كه به ساختمانهايي اعطا ميگردد كه موارد الزامي و اختياري ساختمان سبز را در قالب يك سيستم امتيازدهي در صورت رسيدن به حدنصاب لازم مطابق مدل ارزيابي ساختمان سبز رعايت كردهاند.
د) نشان سرو: نشاني است كه ذيل سيستم رتبهبندي و امتيازدهي به ساختمانهاي متقاضي موضوع اين مصوبه در سه رده (زرين، سيمين و سبزين) اعطا خواهد شد.
هـ) كميته راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار: كميتهاي است مستقر در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران كه مسئوليت سياستگذاري و راهبري در خصوص ساختمان سبز و معماري پايدار در شهر تهران را برعهده داشته و در متن اين لايحه به اختصار «كميته راهبري» معرفي ميگردد.
و) كميته فني و ارزيابي ساختمان سبز: كميتهاي است مستقر در اداره كل معماري و ساختمان شهرداري تهران كه وظيفه نظارت بر فرايند ارزيابي ساختمان سبز و تصميمگيري در خصوص شاخصهاي ارزيابي و تاييد امتيازدهي به ساختمانهاي متقاضي براساس معيارها و استانداردهاي مندرج در ماده سوم اين مصوبه را برعهده دارد و در متن اين لايحه به اختصار «كميته فني» معرفي ميگردد.
ز) دبيرخانه: دبيرخانه ذيل كميته فني و ارزيابي ساختمان سبز و مستقر در ادارهكل معماري و ساختمان تشكيل ميگردد و وظيفه تهيه دستورالعملها، بازديد، بررسي مدارك و پايش ساختمانهاي متقاضي دريافت گواهي ساختمان سبز در فرايند انواع صدور پروانه و گواهي و دوره بهرهبرداري را برعهده دارد.
ماده دوم (2): ساختمان سبز
ساختمان سبز شامل شاخصهاي ارزيابي و دامنه شمول و رتبهبندي سرو زرين، سيمين و سبزين ميگردد.
الف) شاخصهاي ارزيابي:
1- سايت: اين شاخص به بررسي وضعيت مكان پروژه و تأثيرات آن بر روي محيطزيست ميپردازد. شامل ارزيابي آلودگي هوا، فرسايش خاك و حفظ تنوع زيستي است. هدف آن اطمينان از اين است كه پروژهها به حداقل رساندن اختلالات زيستمحيطي در نواحي حساس مطابقت داشته باشند. علاوه بر آلودگي و فرسايش، اين شاخص ميتواند شامل ارزيابي خطرات طبيعي مانند سيلاب و زلزله باشد. زمين بايد بهگونهاي انتخاب شود تا تأثيرات منفي بر محيط و جامعه محلي را به حداقل برساند.
2- كيفيت محيط خارج: اين شاخص به ارزيابي تأثيرات ساختمان بر محيط پيرامون ميپردازد. كيفيت فضاي عمومي، ميزان آلودگي ناشي از فعاليتهاي ساختماني، و تأمين فضاهاي سبز و آرامشبخش براي ساكنان و عابران مورد توجه قرار ميگيرد. اين شاخص نه تنها بر كاهش آلودگي تمركز دارد، بلكه بر بهبود منظر شهري و دسترسي عموم به فضاهاي سبز نيز اهميت دارد. ايجاد پاركها، باغها و فضاهاي عمومي با كيفيت ميتواند موجب بهبود روحيه ساكنان شود.
3- بهرهوري انرژي: اين شاخص به اندازهگيري كارايي استفاده از انرژي در ساختمانها ميپردازد. با استفاده از فناوريهاي بهينه و مواد عايق، هدف كاهش مصرف انرژي و افزايش كارايي سيستمهاي تهويه، نورپردازي و گرمايش است. اين موضوع ميتواند شامل ارزيابي استفاده از منابع تجديدپذير مانند انرژي خورشيدي و بادي باشد. همچنين، تكنيكهاي هوشمند مانند سيستمهاي مديريت انرژي ميتواند به بهينهسازي مصرف كمك كند.
4- بهرهوري آب: اين شاخص بر روي استفاده مؤثر و پايدار از آب متمركز است. شامل شناسايي و پيادهسازي راهكارهاي كاهش مصرف آب و جلوگيري از نشت و هدررفت آب است، به ويژه در فضاهاي داخلي و خارجي ساختمان. سيستمهاي بازيافت آب و استفاده از آب باران در طراحي ساختمانها نيز ميتواند در اين دسته قرار گيرد. همچنين، وجود آبياري هوشمند براي فضاهاي سبز داخلي و خارجي پيشنهاد ميشود.
5- مصالح و منابع: اين شاخص بر انتخاب مصالح ساختماني كه كمترين تأثيرات زيستمحيطي را دارند، تأكيد دارد. شامل ارزيابي چرخه زندگي مصالح، شامل استخراج، توليد، حمل و نقل، و همچنين ترويج استفاده مجدد از مصالح است. استفاده از مصالح محلي و بازيافتي ميتواند كمك شاياني به كاهش اثرات كربني ناشي از حمل و نقل كند. همچنين، مراكز توليد پايدار كه به حفاظت از محيطزيست متعهد هستند مورد توجه قرار ميگيرند.
6- كيفيت محيط داخل: اين شاخص به ارزيابي شرايط داخلي ساختمان ميپردازد. شامل كيفيت هوا، نور طبيعي، عايق صدا و احساس راحتي ساكنان است و به دنبال بهبود آسايش و سلامتي آنهاست. اين شاخص ميتواند شامل ارزيابي كيفيت مواد مورد استفاده در ديوارها و كفها باشد، مانند انتخاب رنگها و چسبها كه بايد فاقد مواد شيميايي مضر باشند. سيستم تهويه بهينه و نور طبيعي نيز از جمله عوامل مؤثر در كيفيت محيط داخلي هستند.
7- پسماند: اين شاخص به مديريت پسماند توليد شده در حين ساخت و بهرهبرداري از ساختمان ميپردازد. هدف آن كاهش حجم پسماند، گسترش بازيافت و استفاده از مصالح بازيافتي در فرآيند ساخت است. مديريت پسماند بايد شامل استراتژيهاي كاهش پسماند در مرحله طراحي نيز باشد، به طوري كه از ابتداي پروژه، در نظر گرفته شود كه چه موادي به پسماند تبديل ميشوند و چگونه ميتوان آنها را كاهش داد.
8- مديريت طراحي و ساخت: اين شاخص شامل معيارهاي مرتبط با مديريت كل فرآيند طراحي و ساخت است. برتري در طراحي، انتخاب مواد مناسب و هماهنگي بين مراحل مختلف ساخت و ساز به منظور بهبود كيفيت نهايي ساختمان مورد توجه قرار ميگيرد. هماهنگي تيمهاي مختلف (معماران، مهندسان و پيمانكاران) در اين دسته حائز اهميت است. استفاده از نرمافزارهاي مديريت پروژه ميتواند به بهبود ارتباطات و كاهش خطاها كمك كند.
9- نوآوري: اين شاخص به بررسي كاربرد فناوريهاي نوين و ايدههاي خلاقانه در طراحي و اجراي ساختمان ميپردازد. شامل استفاده از سيستمهاي هوشمند، بهينهسازي منابع و افزايش فضاي سبز به منظور ارتقاء كيفيت زندگي ساكنان است. اين جنبه ميتواند به استفاده از فناوريهاي نوين مانند ساختمانهاي هوشمند، استفاده از اينترنت اشيا (iot) در مديريت ساختمان و به كارگيري روشهاي نوآورانه در طراحي و ساخت اشاره كند. همچنين، تشويق به ابتكارات فرهنگي و اجتماعي در پروژههاي ساختماني نيز ميتواند مورد توجه باشد.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران موظف است شاخصهاي فوق و معيارهاي آن را با توجه به مراحل به سه بخش شاخصهاي طراحي، شاخصهاي ساخت و شاخصهاي بهرهبرداري، تفكيك نمايد. همچنين موضوع نوآوري، در شاخصهاي اعلامي داراي امتياز تشويقي باشد.
تبصره دوم (2):
باتوجه به وضعيت بحراني دو شاخص آب و انرژي در كشور، ضروري است بيشترين وزن در نظام امتيازدهي در محاسبات مربوط به اين دو شاخص اختصاص يابد. ضروري است مبحث 19 مقررات ملي ساختمان در تعيين رده انرژي ساختمان در سه دسته ec و +ec و ++ec و استانداردهاي تعيينشده توسط سازمان انرژيهاي تجديدپذير و بهرهوري انرژي ايران (ساتبا) ملاك رتبهبندي ساختمان سبز قرار گيرد.
تبصره سوم (3):
شهرداري تهران موظف است ضمن رعايت كليه قوانين، دستورالعملها، آييننامهها و مباحث مقررات ملي ساختمان، مطابق شاخصهاي مندرج در بند الف ظرف مدت سه ماه نسبت به تعيين معيارهاي ارزيابي ساختمان سبز توسط «كميته راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار» (موضوعبند (1) ماده سوم اين مصوبه) اقدام نمايد.
ب) دامنه شمول
ابنيه داراي مصوبه موردي از كميسيون ماده 5 شهر تهران و كليه اراضي كه متقاضي ساخت آن شهرداري تهران و ساير دستگاههاي خدماترسان دولتي و عمومي غيردولتي با مساحت بيش از 500 مترمربع ميباشد، ملزم به اخذ حداقل امتياز رتبهبندي ساختمان سبز (سرو سبزين) ميباشند. همچنين شهرداري تهران موظف است امكان دريافت گواهي ساختمان سبز و نشان مربوطه براي تمامي املاك متقاضي شهر تهران واقع در كليه پهنههاي چهارگانه طرح تفصيلي را فراهم نمايد.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت شش ماه دامنه شمول اين مصوبه را بازنگري و پيشنهادات تكميلي را جهت تأييد كميسيون خدمات شهري و محيطزيست و كميسيون شهرسازي و معماري به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه و ارسال نمايد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است درخصوص پروانههاي ساختماني كه مالكان آنها درخواست ساخت براساس معيارها و شاخصهاي ساختمان سبز را دارند؛ پروانهاي تحت عنوان پروانه ساختمان سبز كه كليه ضوابط و مقررات مربوط به ساختمان سبز در آن درج شده باشد صادر نمايد.
ج) رتبهبندي ساختمانهاي سبز:
رتبهبندي ساختمانهاي سبز مبتني بر شاخصهاي بخش الف اين ماده و معيارهاي تعيينشده توسط «كميته راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار» (موضوع بند (1) ماده سوم اين مصوبه) مطابق جدول امتيازدهي ذيل (جدول شماره 1) ميباشد:
جدول شماره 1- جدول امتيازدهي ساختمانهاي سبز

تبصره يكم (1):
رتبهبندي و امتيازدهي به ساختمانهاي متقاضي دريافت گواهي ساختمانسبز و پايدار و نشان مربوطه براساس معيارها و استاندارهاي مندرج در بند الف ماده دوم اين دستورالعمل، برعهده كميته فني، اجرايي و ارزيابي ساختمان سبز ميباشد و مدت اعتبار گواهي و نشان دريافتي دو سال ميباشد. پس از پايان اعتبار دوساله، پايش ساختمانهاي مذكور جهت تمديد نشان فوق توسط اعضاي كميته فني و پس از اعلام كتبي مالك/مالكان الزامي است. بديهي است در صورت عدم تأييد كميته فني، نشان مذكور از درجه اعتبار ساقط ميباشد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است به صورت ساليانه رويدادي را در راستاي حمايت از ساختمان سبز برگزار نمايد و همچنين به معماراني كه در مرحله طراحي مطابق با شاخصها و معيارهاي تعيينشده اقدام نموده و امتياز لازم را كسب نمودهاند نشان معمار حامي محيطزيست در سه رتبه زرين، سيمين و سبزين اعطا نمايد.
ماده سوم (3): ساختار اجرايي
1- كميته راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و بهرهوري انرژي
به منظور اجراي مفاد اين مصوبه، شهرداري تهران موظف است نسبت به تشكيل «كميسيون راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار» مستقر در معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران كه مسئوليت سياستگذاري و راهبري در خصوص ساختمان سبز و معماري پايدار در شهر تهران را برعهده دارد () با حضور اعضاي زير اقدام نمايد:
الف) اعضاء:
1) معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران (رييس كميته)
2) معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران يا نماينده مطلع و تام الاختيار آن معاونت
3) معاون خدمات شهري و محيطزيست شهرداري تهران يا نماينده مطلع و تامالاختيار آن معاونت
4) مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران (دبير كميته)
5) مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران
6) نماينده مطلع و تام الاختيار وزارت راه و شهرسازي
7) نماينده انجمنهاي حوزه ساختمان و حوزه محيطزيست
8) نماينده كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران (عضو ناظر)
9) نماينده كميسيون سلامت، محيطزيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران (عضو ناظر)
تبصره يكم (1):
برحسب تشخيص رييس كميته راهبري، يك نفر نماينده مطلع و تامالاختيار سازمان نظام مهندسي استان تهران (با معرفينامه كتبي رييس آن سازمان) و همچنين نماينده مطلع و تامالاختيار ادارهكل حفاظت محيطزيست استان تهران، وزارت نيرو، وزارت نفت و ساير سازمانها به عنوان عضو مدعو (بدون حق رأي) به تناسب موضوعات ميتوانند در جلسات حضور يابند.
تبصره دوم (2):
محل استقرار دبيرخانه كميته راهبري، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران ميباشد و ميبايست در بازه زماني حداقل دوبار در سال تشكيل گردد.
تبصره سوم (3):
تشكيل كميته راهبري با حداقل چهار نفر داراي حق راي از اعضاي كميته مجاز خواهد بود.
ب) وظايف:
1) سياستگذاري و راهبري اقدامات درخصوص ساختمان سبز، معماري پايدار، كاهش مصرف انرژي، افزايش بهرهوري، استفاده از تكنولوژيهاي نوين در شهر تهران
2) تصويب اسناد اجرايي مورد نياز اعم از دستورالعملها، معيارهاي ارزيابي، ضوابط فني و برنامههاي عملياتي مورد نياز براي اجراي اين مصوبه و ارزيابي و نظارت بر حسن اجراي آنها
3) هماهنگي با دستگاههاي ذيربط به منظور اجراي مطلوب مصوبه و پيگيري جهت الحاق به مقررات ملي ساختمان
4) نظارت بر حسن عملكرد كميته فني زيرمجموعه مصوبه
2- كميته فني، اجرايي و ارزيابي ساختمان سبز و دبيرخانه
درخواستهاي دريافت گواهي يا نشان ساختمان سبز و پايدار و نشان «سرو» در كميته فني، اجرايي و ارزيابي ساختمان سبز، ذيل كميسيون راهبري و برنامهريزي توسعه ساختمان سبز و معماري پايدار، مستقر در ادارهكل معماري و ساختمان شهرداري تهران كه وظيفه بررسي و ارزيابي مدارك ساختمانهاي متقاضي دريافت گواهي ساختمان سبز در فرايند انواع صدور پروانه، گواهي و نظارت بر آن را برعهده دارد و در متن اين لايحه به اختصار «كميته فني» معرفي ميگردد، بررسي خواهند شد.
الف) اعضاء كميته فني:
1) مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران (رييس كميته)
2) مديركل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران
3 و 4) دو نفر از حرفهمندان واجد تخصص و اساتيد دانشگاهي در حوزه معماري پايدار و ساختمان سبز با تأييد رييس كميته راهبري موضوع اين مصوبه
5) يك نفر كارشناس متخصص ادارهكل معماري و ساختمان با تخصص معماري (دبير كميته)
6) يك نفر كارشناس متخصص ادارهكل محيطزيست و توسعه پايدار
7) نماينده كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران (عضو ناظر)
8) نماينده كميسيون محيطزيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران (عضو ناظر)
9) مديرعامل يا نماينده سازمان بوستانها و فضاي سبز شهر تهران
تبصره يكم (1):
مديركل معماري و ساختمان ميتواند به تناسب موضوعات جلسه از نمايندگان ديگر سازمانهاي مرتبط با موضوع ياد شده نيز جهت شركت در جلسات، دعوت به عمل آورد.
تبصره دوم (2):
احكام اعضاي ثابت كميته فني توسط معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران صادر ميگردد.
ب) شرح وظايف كميته فني:
1) ارزيابي و تأييد امتيازهاي بررسيشده توسط دبيرخانه به ساختمانهاي متقاضي دريافت گواهي ساختمان سبز و پايدار و نشان مربوطه براساس معيارها و استاندارهاي مندرج در ماده سوم اين دستورالعمل
2) صدور گواهي ساختمان سبز و پايدار و اعطاي نشان (با اعتبار دوساله)
3) نظارت و راهبري به منظور بازديد و پايش گواهي و نشان سرو سبز پس از پايان مهلت 2 سالانه آن
4) انجام تدابير عملياتي جهت اجرايي شدن الزامات مباحث مرتبط با مقررات ملي ساختمان خصوصاً مبحث شانزدهم مقررات ملي ساختمان (تأسيسات بهداشتي)
5) انجام تدابير عملياتي براي حل مغايرتهاي احتمالي در هنگام اجراي مصوبه موصوف در زمان رعايت الزامات، ضوابط، دستورالعملهاي موجود در حوزه شهرسازي و معماري درخصوص ساختمانهاي مشمول اين مصوبه
3- دبيرخانه:
دبيرخانه كميته راهبري و كميته فني در ادارهكل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران مستقر ميباشد و وظايف زير را برعهده دارد:
1) تهيه فرمت و چارچوب گزارش و مدارك ارزيابي ساختمانهاي متقاضي دريافت گواهي ساختمان سبز و معماري پايدار (شامل چك ليست و ...)
2) تدوين ساختار اجرايي و نحوه دريافت مدارك، بررسي آنها و بازديد با كمك مناطق 22گانه، جهت اجرايي شدن در فرايند صدور انواع پروانه، نظارت در زمان اجرا، گواهي ساختماني و بهرهبرداري
3) طراحي سامانه و ايجاد بانك اطلاعاتي به منظور نظارت دقيق، ارزيابي، صحتسنجي و ايجاد سازوكار شفافيت، با هماهنگي دستگاههاي ذيربط
4) انجام مطالعات تطبيقي در ارتباط با كشورهاي پيشرو در حوزه ساختمان سبز و معماري پايدار
5) فرهنگسازي و جلب مشاركت متخصصين و حرفهمندان جامعه در جهت ترويج ساختمان سبز در شهر تهران
6) تهيه "دستورالعمل تشويقي و ترويجي معماري ساختمان سبز" با رعايت ضوابط ملاك عمل و رعايت حقوق شهروندان ظرف مدت شش ماه از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه
7) تأمين ظرفيتهاي ترويجي، اطلاعرساني با كمك سازمانهاي اطلاعرسان همچون (صدا و سيما، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، زيباسازي و ...)
8) آموزش جهت ارتقاء آگاهي شهروندان در راستاي رعايت ضوابط و مقررات توسعه ساختمان سبز در شهر تهران (از جمله برگزاري جشنواره ساختمان سبز و معماري پايدار در راستاي ترويج ساختمان سبز در شهر تهران)
ماده چهارم (4): اقدامات تشويقي و ترويجي
شهرداري تهران موظف است سياستهاي تشويقي را به شرح ذيل اقدام و اجرا نمايد:
منطبق با بندهاي 1 و 2 ماده دوم (عوارض صدور پروانه ساختماني در كاربريهاي مختلف) «مصوبه عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره يك ماده صد قانون شهرداري» و اصلاحات بعدي آن؛ باتوجه به امتياز دريافتي در سيستم ارزيابي نشان سرو زرين، سيمين و سبزين به ترتيب معادل 0/7، 0/8 و 0/9 درصد عوارض محاسبه شده ملاك عمل واقع خواهد شد.
تبصره يكم (1):
گواهي ساختمان سبز و معماري پايدار در دو مرحلهي پيشگواهي در فرآيند صدور پروانه (و به عنوان جزء لاينفك پروانه ساختماني) و گواهي اصلي در مرحله صدور گواهي پايان كار ساختماني خواهد بود، لذا در صورت عدم رعايت و اجراي دقيق شاخصههاي مندرج در اين مصوبه، تسهيلات تشويقي موضوع بند يك ماده چهارم اين مصوبه، از حيز انتفاع ساقط خواهد شد و تسهيلات ارائه شده در مرحله صدور پروانه ساختماني ميبايست توسط شهرداري مطابق با نرخ عوارض در زمان صدور گواهي ساختماني و به قيمت روز محاسبه و از مالك دريافت گردد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است سازوكار تضمين اجراي تسهيلات ارائه شده در اين مصوبه را طي دستورالعملي به شهرداريهاي مناطق 22گانه ابلاغ نمايد.
تبصره سوم (3):
مازاد عوارض ساختمانهاي واقع در بافت فرسوده با توجه به نوع گواهي دريافتي، مطابق با روش مندرج در دستورالعمل اجرايي مصوبه موضوع بند 1 تقسيط خواهد شد.
ماده پنجم (5): اعتبارات
شهرداري تهران ملزم است ضمن پيشبيني بار مالي ناشي از اجراي اين لايحه، رديف اعتباري لازم را در بودجههاي سنواتي سالانه ارائه شده به شوراي شهر، به منظور اجراي اين مصوبه لحاظ نمايد.
شهرداري تهران موظف است با همكاري دستگاههاي دولتي به منظور كاهش هزينه اوليه نصب سلولها از طريق حمايتهاي مالي تفاهمنامه تهيه و اجرا نمايد.
ماده ششم (6):
شهرداري تهران موظف است گردش كار و فرآيند اجرايي در زمان صدور انواع پروانه، نظارت در زمان اجرا، گواهي ساختماني و بهرهبرداري را ظرف مدت حداكثر شش ماه تهيه و به تأييد كميته راهبري موضوع اين مصوبه برساند.
ماده هفتم (7):
در مصوبه «الزام شهرداري تهران به توسعه انرژيهاي نو و تجديدپذير در شهر تهران» ـ ابلاغي به شماره 160/2055/5893 مورخ 1394/03/10 وظايف شهرداري تهران و ستاد محيطزيست و توسعه پايدار شهر تهران به ادارهكل محيطزيست و توسعه پايدار محول ميگردد و مفاد ذيل به ماده چهارم (4) الحاق ميگردد:
و الحاقي) شهرداري تهران مكلف است با همكاري دستگاههاي دولتي از جمله سازمان ملي بهرهوري ايران، سازمان انرژيهاي تجديدپذير و بهرهوري انرژي ايران (ساتبا) و وزرات راه و شهرسازي نسبت به تهيه برنامه اقدام شهرداري تهران در سه حوزه حوزه ابنيه و ساختمان، حوزه حمل و نقل عمومي، فضاهاي شهري، تأسيسات و تجهيزات شهري اقدام نموده و در صورت نياز اصلاحيه مصوبه را به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه نمايد.
ز الحاقي) شهرداري تهران موظف است نسبت به ايجاد داشبورد مديريتي مصرف انرژي در ساختمانهاي شهرداري تهران و ساختمانهاي مشمول گواهي ساختمان سبز جهت رصد ساليانه اقدام نمايد.
ح الحاقي) شهرداري تهران موظف است با همكاري و هماهنگي دستگاههاي ذيربط (از جمله وزارت نيرو، سازمان حفاظت محيطزيست، سازمان استاندارد و وزارت كشور) اقدامات زير را انجام دهد:
1- تعيين ضوابط مكانيابي و استقرار (مانند فاصله از زيرساختهاي شهري، حريم آثار تاريخي و پهنهبندي كاربري اراضي) در چارچوب قوانين ملي و دستورالعملهاي وزارت نيرو.
2- همكاري با سازمان استاندارد براي الزام به رعايت معيارهاي فني و ايمني تجهيزات خورشيدي در حريم شهر.
3- هماهنگي با وزارت نيرو براي اتصال مزارع خورشيدي به شبكه برق و تعيين پروتكلهاي فني.
4- پيشنهاد تخفيف در عوارض شهرداري براي پروژههاي خورشيدي و تسهيل فرايند صدور مجوزها
5- واگذاري زمينهاي تحت مالكيت شهرداري با شرايط ويژه (اجاره بلندمدت يا قيمت تشويقي) براي احداث مزارع خورشيدي
6- پيشنهاد معافيتهاي مالياتي يا تسهيلات بانكي به دولت و مجلس از طريق وزارت اقتصاد يا سازمان برنامه و بودجه
7- هماهنگي با وزارت نيرو براي خريد تضميني برق توليدي از مزارع خورشيدي طبق تعرفههاي مصوب.
8- اتصال به درگاه ملي صدور مجوزهاي دولت و جلوگيري از موازيكاري برگزاري جلسات مشترك با سرمايهگذاران، وزارت نيرو، وزارت راه و شهرسازي و سازمان محيطزيست براي شناسايي و رفع موانع اجرايي