![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
الزام شهرداري تهران به حفاظت، احياء، ارتقاء و مديريت يكپارچه بازار تاريخي تهرانمصوب 1387/11/08
![]() الزام شهرداري تهران به حفاظت، احياء، ارتقاء و مديريت يكپارچه بازار تاريخي تهران مادهواحده:
با استناد به بند دوم (2) ماده هفتاد و يكم (71) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 75/3/1 و الحاقات بعدي آن و با توجه به وجوه مختلف تاريخي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بازار تاريخي تهران و به منظور ارتقاء و انطباق عملكردهاي آن با نيازهاي جامعه در درازمدت و احياي نقش آن در حوزههاي اقتصادي، مالي، اعتباري، مدني، اجتماعي و فرهنگي و مصون نگاهداشتن هويت تاريخي، فرهنگي و اجتماعي آن شهرداري تهران موظف است حداكثر ظرف مدت سه (3) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه لايحه «حفاظت، احياء، ارتقاء و مديريت يكپارچه بازار تاريخي تهران» را با در نظر گرفتن معيارها و اصول زير مطالعه، تهيه و تدوين نموده و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ضروري است اين اصول در تمام مراحل مطالعه، تدوين، تصويب، اجرا و نظارت مدنظر قرار گيرد. الف - حفاظت از ارزشهاي تاريخي، فرهنگي و هنري كالبدي بازار ب - حفاظت از يكپارچگي كالبدي و انطباق كالبد با عملكردهاي مورد نظر در كل بازار تهران ج - شناخت و احياء ظرفيتهاي عملكردي - كالبدي مغفول د - ارتقاء عملكردي - كالبدي بازار هـ - ارتقاء كيفيت زندگي و تأمين زيرساختها در منطقه بازار و فضاهاي مرتبط با آن و - بهره خردمندانه از كالبد و ظرفيتهاي عملكردي آن ز - تحقق نظام مديريت يكپارچه و هماهنگ با اتكاء به مشاركت بازاريان در مديريت كالبدي عملكردي بازار ح - فراهم شدن شرايطي كه همزمان با حفظ بافت سنتي از امكانات مدرن برخوردار باشد. ط - تأمين رضايتمندي عمومي بازاريان، مراجعهكنندگان و جامعه ذينفعان. ي - حفظ اتصال منطقي كالبدي - عملكردي بازار با ساختار شهري تهران. ك - پرهيز از تقابل اجزاء و عناصر سازنده با همديگر يا با كليت بازار. ل - حفظ و ارتقاء ارتباط ارگانيك و سيستمي كليه اجزاء و عناصر بازار. م - رعايت اصول و قوانين ناظر بر حفاظت، احياء و بهرهبرداري آثار فرهنگي - تاريخي. ن - كاهش اتكاء به منابع مالي دولتي و افزايش مشاركت مالي بازاريان در برنامههاي مرمت و احياء. س - مرمت و احياء و ارتقاء اماكن غيرتجاري موجود در محوطه بازار، براي ارتقاء عملكرد فرهنگي - اجتماعي بازار در حيات مذهبي و مدني شهر از قبيل (مساجد، امامزادهها، آبانبارها و ...) ع - ايجاد زيرساختهاي لازم براي توسعه دانش و فناوريهاي نوين و تجارت الكترونيك همزمان با حفظ بافت سنتي. ف - انتقال تدريجي و برنامه محور مشاغل مزاحم و آلاينده از منطقه بازار. ص - فراهم شدن شرايط لازم براي ارائه خدمات رفاهي به مردم در منطقه بازار. غ - شناسايي مناطق آزاد و بيدفاع و تبديل آنها به كاربريهاي مولد يا مفيد رفاهي براي مردم.
ر - طراحي نظام حملونقل و حركت مردم متناسب با جمعيت منطقه بازار و حومه آن و كاركردهاي آن.
ش - طراحي مبلمان شهري براي منطقه بازار متناسب با بافت تاريخي و كاركردهاي سنتي و مدرن آن. ت - طراحي زندگي شبانه متناسب با كاركردهاي بازار و حذف نقاط آسيبزاي اجتماعي. ث - طراحي حفاظت از محيط و منطقه بازار و مردم حاضر در آن در مقابل حوادث غيرمترقبه (آتشسوزي، سيل، زلزله و ...) و ارتقاء ايمني فيزيكي و اجتماعي آن. خ - رعايت اصول و قوانين بهداشت منطقه و رعايت مسائل زيستمحيطي. ذ - طراحي براي گازكشي در محدوده بازار با رعايت مسائل ايمني. تبصره يكم (1): با توجه به وضع بهداشتي و رفاهي منطقه بازار شهرداري تهران موظف است اقدامات فوري و موقت را تا زمان تهيه و تصويب لايحه موضوع اين مصوبه به منظور حل مشكلات زيست محيطي و بهداشتي و خدماتي در منطقه بازار از تاريخ ابلاغ اين مصوبه به انجام برساند. تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است ضمن ارائه لايحه، بودجه مربوط را در برنامه و بودجه ساليانه شهرداري تهران پيشبيني نمايد. |