![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی و دولت و شورای عالی استان ها جهت توسعه، بهبود و ساماندهی وضعیت ناوگان حملونقل همگانی و کاهش آلودگی هوامصوب 1391/04/27
![]() پيشنهاد به مجلس شوراي اسلامي و دولت و شوراي عالي استانها جهت توسعه، بهبود و ساماندهي وضعيت ناوگان حمل و نقل همگاني و كاهش آلودگي هوا مادهواحده: نظر به اهميت موضوع توسعه، بهبود و ساماندهي ناوگان حمل و نقل همگاني (ون، مينيبوس، مديبوس و اتوبوس) در قوانين و مقررات موضوعه كشور به ويژه الزامات قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با عنايت به مفاد بندهاي دوم (2)، سوم (3) و چهارم (4) ماده هفتاد و يكم (71) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 و اصلاحات بعدي آن و مفاد بندهاي دوم (2) و پانزدهم (15) و تبصره چهارم ذيل بند دوم ماده پنجاه و پنجم (55) قانون شهرداري و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و در اجراي قانون توسعه حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت مصوب مورخ 1386/8/1 مجلس شوراي اسلامي و همچنين در چارچوب آييننامه اجرايي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت ـ ابلاغي به شماره 92305/ت40586ك به تاريخ 1387/6/7- دولت به عنوان متولي توسعه ناوگان حمل و نقل همگاني (ون و مينيبوس و مديبوس و اتوبوس) در محدوده شهر تهران در انجام تكاليف قانوني خود اقدام نمايد و با توجه به اينكه آلودگي شهر هواي شهر تهران به عنوان يكي از معضلات جدي اين شهر و حتي يك مشكل ملي مطرح شده است، لذا به منظور عملي شدن آييننامه اجرايي مديريت حمل و نقل عمومي و سوخت (تبصره 13 قانون بودجه سال 85) و دستورالعملهاي مرتبط و در جهت كاهش آلودگي هواي تهران، توسعه حمل و نقل عمومي، حمايت از حقوق شهروندان تهراني و پيگيري مسائل و مشكلات زيست محيطي ناشي از عدم توجه به اين امر در تهران به مجلس شوراي اسلامي و دولت پيشنهاد مينمايد در خصوص موارد ذيل اقدام نمايد: الف: تأمين اعتبارات لازم براي توسعه، بهبود و ساماندهي ناوگان حمل و نقل همگاني (ون و مينيبوس و مديبوس و اتوبوس) در دو بخش گازوييلي و cng سوز را مطابق ماده ده قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت(مصوب مجلس شوراي اسلامي در مورخ 86/9/18 ) از محل 4000 ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده براي حمل و نقل درون شهري را در لوايح بودجه سنواتي پيشبيني نمايند. ب: با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانهها و هزينههاي بالاي تعمير و نگهداري اتوبوسها به خصوص اتوبوسهاي گازسوز، نسبت به تعديل نرخ سوخت (گازوييل و گاز cng و تطابق قيمت گاز cng با قيمت گاز مصرفي اتوبوسها به شركت واحد اتوبوسراني اقدام نمايد. ج: تمهيد ابزار مناسب و ساز و كار لازم براي اتوبوسهاي cng سوز را به منظور كاهش اين مشكلات و بهينهسازي شبكه ناوگان حمل و نقل همگاني را با عنايت به موارد ذيل در برنامههاي خود لحاظ نمايد: 1- مديريت واحد جايگاههاي cng را ايجاد نمايد. 2- در صورت كمبود جايگاه cng مقتضي است كه گازسوز شدن خودروهاي حمل و نقل عمومي تا سقف پنجاه درصد اتوبوسها و ساير خودروها را در اولويت برنامهها قرار گرفته و در مرحله بعد گازسوز شدن خودروهاي شخصي انجام پذيرد. همچنين ساماندهي، اصلاح و تعميرات دورهاي جايگاههاي cng موجود ضروري ميباشد. 3- به منظور تأمين گاز با فشار كافي در فصول سرد سال براي جايگاههاي cng برنامهريزي لازم در دو مقطع كوتاهمدت و بلندمدت اجرا نمايد. 4- به منظور تأمين زمين و تجهيزات لازم براي احداث جايگاههاي cng نسبت به تخصيص بودجه لازم در جهت تملك زمينهاي مورد نياز و املاك ديگر با همكاري شهرداري تهران و شركت ملي گاز تعيين ميشوند، اقدام نمايد. 5- طي برنامه كوتاهمدت در جايگاههاي موجود، تعداد كمپرسورها را تا ظرفيت مناسب (8000 مترمكعب بر ساعت) در هر جايگاه افزايش داده و در صورت امكان به دو منظوره كردن جايگاههاي بنزين و گاز اقدام نمايد. 6- در ساخت، تجهيز و تعمير جايگاههاي cng در دست احداث كه زمين آنها توسط شركت واحد اتوبوسراني به شركت بهينهسازي مصرف سوخت تحويل شده است، تسريع نمايد. 7- در جهت تأمين انشعاب برق و برق اضطراري با تعرفه مناسب (صنعتي) و يارانهاي براي حل مشكلات فني دستگاههاي cng تمهيدات لازم را انديشيده و راهاندازي آنها را در اولويت كار قرار دهد. 8- نظر به اينكه كليه جايگاهها نياز به تعويض قطعه مولكولارسيو (خشك نگهدار) دارند نسبت به تعويض و جايگزيني نوع مرغوب آنكه توان جذب رطوبت كافي را دارند اقدام شود. 9- با توجه به فرارسيدن زمان انجام تست دورهاي مخازن ذخيره گاز در ايستگاهها و همچنين مخازن نصبشده بر روي خودروها و اتوبوسها و لزوم انجام آن، هرچه سريعتر نسبت به برنامهريزي و انجام آن اقدام شود. ذكر اين نكته ضروري است كه تعداد 1949 دستگاه اتوبوس مطابق استانداردهاي تعيينشده، تاريخ تست دورهاي مخازن آنها سپريشده است و نياز مبرم به اقدام عاجل دارند يادآوري ميشود كه انجام تست دورهايي مخازن گاز از سال 1389 قطعشده است. 10- نسبت به طراحي اتوبوس گازسوز استاندارد با لحاظ وزن مخازن و محاسبات مربوط به بدنه، شاسي و اتاق اتوبوسها از طريق كارخانههاي سازنده اقدام نمايد. د: بر اساس مصوبه 212236ت/4632ه مورخ 1390/12/16، تكاليف مربوط به نوسازي بيش از 1200 دستگاه اتوبوسهاي اتوبوسراني تهران كه بيش از هشت سال عمر دارند را اجرايي و عقبماندگي آن را با جايگزيني اتوبوسهاي نو جبران نمايد. هـ: توزيع گازوييل كم گوگرد در حد 50 پي پيام را براي ون و مينيبوس و مديبوس و اتوبوس كه در سيستم حمل و نقل همگاني شهر مورد استفاده قرار ميگيرند، را در اولويت قرار دهد. و: كارخانجات توليد اتوبوسهاي شهري را موظف نمايد، نسبت به تطبيق موتور اتوبوسهاي ديزل با گازوييل استاندارد يورو چهار و محدوديت در جهت شمارهگذاري اتوبوسهاي فاقد سطح آلايندگيهاي لازم اقدام نمايد. ز: بر اساس مصوبه هيئت وزيران به شماره 212236ت/4632 به تاريخ 1390/12/16 نسبت به از رده خارج كردن و جايگزيني 1300 دستگاه مينيبوسهاي فرسوده شهر تهران اقدام عاجل نمايد. ح: به استناد بند دهم مصوبه هيئتوزيران به شماره 212236ت/4632 به تاريخ 1390/12/16 و با توجه به اينكه 65 دستگاه از اتوبوسهاي برقي شركت واحد اتوبوسراني بيش از 17 سال عمر دارند، نسبت به از رده خارج نمودن اتوبوسهاي مذكور و جايگزيني و توسعه و افزايش تعداد اتوبوسهاي برقي كه فاقد هرگونه آلايندگي (هوا و صدا) ميباشند، اقدام نمايد. ط: به دولت پيشنهاد ميشود، با توجه به طرح جامع حمل و نقل و ترافيك مبني بر خريد 1310 دستگاه اتوبوس دوكابين با استاندارد روز اروپا ويژه خطوط تندرو اقدام نمايد و شرايط لازم جهت توليد اتوبوسهاي دوكابين در كارخانجات داخلي را فراهم نمايد.
|