laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2229/17866
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1395/07/19


جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 95/1/4177 مورخ 95/7/3 فرمانداري تهران به متن مصوبه «تأمین منابع مالی پایدار سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و راهکارهای ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات و آموزش شهروندان شهر تهران» ابلاغی به شماره 160/2219/15129 مورخ 95/6/20

مصوب 1395/07/18


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن


جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 95/1/4177 مورخ 95/7/3 فرمانداري تهران به متن مصوبه «تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاء كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران» ابلاغي به شماره 160/2219/15129 مورخ 95/6/20
ماده‌واحده:
"در پاسخ به اعتراض شماره 95/1/4177 مورخ 95/7/3 فرمانداري تهران به متن مصوبه «تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاء كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران» تصويبي در دويست و هشتاد و چهارمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر تهران (دوره چهارم) منعقده به تاريخ 95/5/31 ـ ابلاغي به شماره 160/2219/15129 مورخ 95/6/20 اشعار مي‌دارد:
1ـ به موجب ماده هشتاد (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران (اصلاحي 95/2/20) مهلت اعتراض به مصوبات شوراها "دو هفته از تاريخ ابلاغ" مصوبه مي‌باشد در خصوص اعتراض مطروحه در بند (1) نامه فرمانداري مبني بر ابلاغ مصوبه مذكور به شهرداري تهران قبل از ابلاغ به مراجع ذي‌صلاح، طبق ماده مذكور و با توجه به مشروط نمودن اجراي مصوبه معترض‌عنه به عدم اعتراض مسئولين ذي‌ربط در مهلت مقرر (به شرح مرقوم در بند آخر ابلاغيه مصوبه) مسبوق به سابقه بوده و در موارد مشابه مورد اعتراض قرار نگرفته است.
2ـ نسبت‌هاي تعيين‌شده در تبصره ذيل ماده پانزدهم (15) آيين‌نامه اجرايي نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهاي اسلامي شهر، بخش و شهرك مصوب 1387/7/7 هيئت وزيران مربوط به همان سال تصويب آيين‌نامه مذكور بوده و در حال حاضر موارد فوق با توجه به افزايش هزينه‌هاي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني در سال‌هاي اخير، در نظر گرفته شده است. با توجه به اينكه ساختمان‌هاي مسكوني دوازده طبقه و بالاتر و ساختمان‌هاي با كاربري غيرمسكوني نياز به تجهيزات و امكانات خاص و بالتبع نيازمند منابع مالي بيشتري نسبت به ساختمان‌هاي مسكوني كمتر از دوازده طبقه مي‌باشند، لذا به منظور تأمين منابع مالي مورد نياز، عوارض ايمني در مصوبه معترض‌عنه از ابتداي سال 1396 به ميزان 3 درصد تعيين شده است.
3ـ ماده اول مصوبه مذكور، تغيير ميزان عوارض به هنگام احداث بنا براي ساختمان‌هاي دوازده طبقه و بيشتر و ساختمان‌هاي با كاربري غيرمسكوني بوده كه از 2 درصد به 3 درصد افزايش يافته و ماده دوم آن، بهاء خدمات مي‌باشد كه با عنايت به بند «ب» ماده 174 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور پيش‌بيني و تدوين گرديده است. معذالك به منظور تأمين نظر آن فرمانداري متن ذيل به عنوان تبصره چهارم به ماده دوم (2) مصوبه الحاق مي‌شود:
"تبصره چهارم (4) (الحاقي): «كليه ساختمان‌هاي موضوع ماده دوم مصوبه در صورتي كه موفق به اخذ گواهي ايمني معتبر بر اساس ضوابط سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني گردند مادام كه گواهي ايمني ساختمان آنها معتبر باشد مشمول بهاء خدمات موضوع ماده دوم (2) اين مصوبه نمي‌گردند.»"
4ـ سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران به طور مستمر و شبانه‌روزي آماده ارائه خدمات به شهروندان مي‌باشد طبيعي است اين خدمات در هنگام بروز حوادث مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مبالغ تعيين شده براي بهاء خدمات نيز بدين منظور دريافت مي‌گردد تا سطح تجهيزات و امكانات و آمادگي سازمان آتش‌نشاني در ارائه خدمات مطلوب را افزايش دهد.
5ـ عوارض ساختمان‌هاي مسكوني كمتر از دوازده طبقه مطابق مصوبه «مجوز محاسبه و اخذ عوارض ايمني ساختمان‌ها» ـ ابلاغي به شماره 160/1711/22015 مورخ 91/10/30 همچنان دو درصد مي‌باشد.
6ـ مواد 3 و 4 مصوبه معترض‌عنه به استناد مصوبه شماره 123272/ت 51034/هـ مورخ 93/10/18 هيئت وزيران تصويب گرديده است و مالكين ساختمان‌ها و مديران دستگاه‌هاي موضوع ماده پنجم قانون مديريت خدمات كشوري موظف و مسئول رفع نواقص اعلامي از طرف سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني مي‌باشند.