laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2259/27053
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1395/10/26


جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 95/1/6283 مورخ 95/10/8 فرمانداري تهران به متن مصوبه اصلاحیه «مصوبه نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران ابلاغی به شماره 160/722/2274 مورخ 1385/2/13» مربوط به مصوبه ابلاغی به شماره 160/2247/23414 مورخ 1395/9/22

مصوب 1395/10/26


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن


جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض شماره 95/1/6283 مورخ 95/10/8 فرمانداري تهران به متن مصوبه اصلاحيه «مصوبه نحوه صدور مجوز حفاري در شهر تهران ابلاغي به شماره 160/722/2274 مورخ 1385/2/13()» مربوط به مصوبه ابلاغي به شماره 160/2247/23414 مورخ 1395/9/22
ماده‌واحده:
در پاسخ به اعتراض شماره 95/1/6283 مورخ 95/10/8 فرمانداري تهران به متن مصوبه اصلاحيه «مصوبه نحوه صدور مجوز حفاري در شهر تهران مربوط به مصوبه شماره 160/722/2274 مورخ 1385/2/13 () و اصلاحيه بعدي آن» تصويبي در سيصد و هشتمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر تهران (دوره چهارم) منعقده به تاريخ سه ‌شنبه نهم آذر ماه سال 1395 ـ ابلاغي به شماره 160/2247/23414 مورخ 95/9/22 اشعار مي‌دارد:
1) اعتراض مورخ 95/10/8 فرمانداري محترم تهران در تاريخ 95/10/15 واصل و ثبت دبيرخانه شوراي اسلامي شهر تهران گرديده است لذا اعتراض مذكور خارج از مهلت مقرر قانوني واصل شده است و شايسته است مورد امعان ‌نظر قرار گيرد.
2) شوراي اسلامي شهر تهران به‌ منظور كمك به دستگاه‌هاي خدماتي و ايجاد شفافيت و رفع بعضي ابهامات از مصوبات قبلي شوراي اسلامي شهر تهران ازجمله مصوبه ابلاغي به شماره 160/722/2274 مورخ 85/2/12 و اصلاحيه بعدي آن ابلاغي به شماره 160/868/3908 مورخ 86/3/16 كه پس از سير مراحل قانوني لازم‌الاجرا بوده است اقدام به اصلاح بعضي از مفاد آن نموده كه برخي از موارد مطروحه در اعتراضيه ارسالي خارج از موضوع اصلاحيه مصوبه شماره 160/2247/23414 مورخ 95/9/22 مي‌باشد.
3) در پاسخ به بند يكم مصوبه سال 1385 شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «نحوه صدور مجوز حفاري در شهر تهران» بر مبناي كليه مصوبات فرادستي ازجمله مصوبات هيئت‌وزيران در جلسه مورخ 86/11/4 و اصلاحيه آن در مورخ 1390/12/17 و مطابق مفاد دستورالعمل نحوه هماهنگي و صدور مجوز حفاري در سطح شهرهاي كشور مصوب سال 1367 كميسيون عالي هماهنگي امور اجرايي شهرهاي كشور، مصوب شده و به تأييد فرمانداري محترم تهران رسيده است. در اصلاحيه اخير، به‌ منظور كاهش خسارات وارده به معابر، مشوق‌هاي مالي در راستاي استفاده از روش‌هاي حفاري كم‌آسيب به‌ خصوص روش‌هاي نوين پايپ جكينگ و ميكروتونلينگ ارائه شده است لذا با توجه به اين‌كه در مصوبه معترض‌عنه درجهت تخفيف به روش‌هاي حفاري كم‌آسيب در رابطه با مصوبه سال 1385 صرفاً اصلاحاتي اعمال شده است، لذا مغايرتي با فهرست بهاي مرمت نوارهاي حفاري ابلاغي سال 1395 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور ندارد. در خصوص ملاحظات ناشي از افزايش هزينه‌هاي مجوز حفاري دستگاه‌هاي اجرايي به‌موجب مفاد مصوبه اصلاحيه اخير، هزينه صدور مجوز حفاري در حفاري‌هاي تونلي سنتي و نوين كاهش قابل‌توجهي تا سقف هشتاد درصد (80%) نسبت به مصوبه قبلي دارد (به‌ خصوص براي نوارهاي حفاري با طول كمتر از 100 متر)
4) در پاسخ به بندهاي دوم و نهم؛ شوراي اسلامي شهر تهران به هنگام تدوين ضوابط صدور مجوز حفاري ضمن رعايت حقوق همه دستگاه‌هاي خدماتي از ايجاد تبعيض خودداري نموده است. لذا تعيين شاخص ريالي (ح) كه متجاوز از ده (10) سال تغيير نيافته است با عنايت به افزايش چندين برابري هزينه‌هاي رفت‌ و روب و جمع‌آوري نخاله و بخشي از پسماندهاي ناشي از عمليات حفاري كه عموماً در معابر اتفاق مي‌افتد شاخص ريالي (ح) را براي كليه دستگاه‌ها به‌ طور يكسان در نظرگرفته است. در مصوبه سال 1393 شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداري تهران موظف گرديد تا زمان ارائه لايحه جديد، شرايط خاصي را در جهت سرعت بخشيدن به اجراي پروژه‌هاي () شركت فاضلاب لحاظ نمايد لذا با توجه‌ به رفع ابهامات و اعمال اصلاحات در اصلاحيه اخير، اضافه كردن بند پيشنهادي باعث تناقض با مصوبه قبلي به‌لحاظ موازين حقوقي خواهد شد. با توجه به عموميت مصوبه، مزاياي تخفيف در هزينه عوارض حفاري تونلي براي كليه شركت‌هاي خدمات‌رسان ازجمله شركت فاضلاب لحاظ شده است و با توجه به اتمام بيش از هفتاد درصدي (70%) شبكه فاضلاب شهر تهران، موضوع همكاري بيشتر با شركت مزبور در ساير مصوبات به‌خصوص درزمينه تصفيه‌خانه‌هاي شهر تهران در دستوركار شوراي اسلامي شهر تهران قرار دارد. (مشابه مصوبه «مجوز مشاركت شهرداري تهران در تأمين و اجراي تأسيسات آب شرب و خام و تأسيسات فاضلاب () در محدوده منطقه 22» ـ ابلاغي به شماره 160/1740/27078 مورخ 91/12/27 و اصلاحيه مورخ 95/7/12).
5) در جهت اجراي پيشنهاد مطروحه در بند سوم، متن ذيل به انتهاي بند 12 مصوبه اضافه مي‌گردد :
"در صورتي كه هريك از شركت‌هاي خدمات‌رسان (آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات) به نيابت از مشتركين (اشخاص حقيقي) اقدام به اخذ مجوز حفاري جهت نصب انشعابات نمايند از معافيت مذكور برخوردارند."
6) در پاسخ به بندهاي چهارم ، پنجم و ششم، موضوعات مربوط به هماهنگي‌هاي اجرايي در حيطه وظايف كميسيون هماهنگي امور اجرايي بوده و تهيه و تصويب دستورالعمل‌هاي مرتبط درخصوص پيشنهادات مذكور، در متن مصوبه پيش بيني شده است لذا ضرورتي به تعيين تكليف مشخص وجود ندارد.
7) در پاسخ به بند هفتم موضوع زيرساخت gis از سال 1389 ازطريق رصدخانه شهر تهران توسط سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران ايجاد شده است لذا با همكاري دستگاه‌هاي خدمات‌رسان و ارائه فرمت مناسب نقشه‌هاي چون ساخت، امكان به‌روزرساني مستمر لايه‌هاي اطلاعاتي تأسيسات شهري و دسترسي كليه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان به لايه‌هاي اطلاعاتي مربوطه وجود خواهد داشت.
8) در پاسخ به بند هشتم، نظر فرمانداري محترم تهران براساس اصلاحيه تبصره دوم ذيل ماده سي و دوم (32) دستورالعمل پيوست مصوبه بدين شرح تأمين شده است؛ « در نوارهاي حفاري سري اضافه‌ طول حفاري به‌نحوي لحاظ مي‌گردد كه از هم‌پوشاني با نوار حفاري بعدي و محاسبه مكرر هزينه خسارات قهري جلوگيري شود» و لذا مشمول اضافه طول مكرر نمي‌گردد.
9) در پاسخ به بند هجدهم، در مواردي كه شفت دسترسي در محدوده فضاي سبز يا محدوده‌هاي خاكي غيرآسفالته قرار گيرد برمبناي ماده سي و سوم دستورالعمل پيوست مصوبه سال 1385 صرفاً خسارت به فضاي سبز و درختان اخذ مي‌گردد و هزينه خسارات به جسم راه و آسفالت نو اخذ نمي­‌گردد. لذا پيشنهاد مي­‌شود موضوع مرمت نوار حفاري در فضاي سبز در فهرست بهاي ساليانه مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور نيز احصاء گردد.
10) در پاسخ به بندهاي يازدهم الي هفدهم، موارد مطروحه خارج از موضوع مفاد اصلاحيه مصوبه شماره 160/2247/23414 مورخ 95/9/22 مي‌باشد و فرمانداري محترم تهران به مصوبه‌ شوراي اسلامي شهر تهران كه در سال 1385 به تصويب رسيده و پس از طي مراحل قانوني لازم الاجرا مي‌باشد، اعتراض نموده است. علي‌هذا، شوراي اسلامي شهر تهران آماده پاسخ‌گويي كارشناسي به سؤالات و ابهامات دستگاه‌هاي اجرايي خدمات‌رسان مي‌باشد.