laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2391/20345
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1396/08/29


سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1397 شهرداري تهران

مصوب 1396/08/23


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن


سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1397 شهرداري تهران
ماده‌واحده:
شهرداري تهران مكلف است؛
1- با عنايت به سياست‌هاي كلي نظام، ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) به‌ويژه در حوزه محيط‌زيست، مسكن، پيشگيري و كاهش خطرات ناشي از سوانح طبيعي و حوادث غيرمترقبه، آمايش سرزمين، بخشنامه بودجه سال 1397 كل كشور و بخش‌نامه بودجه شهرداري‌ها، لايحه بودجه سال 1397 شهرداري تهران را با رعايت كليه قوانين و مقررات و اسناد بالادستي، با توجه به رويكردهاي رشد «درون‌زا»، «برون‌گرا»، «دانش‌بنيان»، «عدالت‌محور»، «مردمي» و منطبق با «سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» ارائه دهد.
2- گزارش عملكرد برش سال سوم و شش‌ماهه سال چهارم برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران مشتمل بر گزارش عملكرد طرح‌ها و پروژه‌هاي تكميل‌شده، نيمه‌تمام و اقدام نشده، به همراه اهداف كمي برنامه‌ها، سنجه‌ها و شاخص‌هاي اندازه‌گيري عملكرد ارائه نمايد. شهرداري هم‌چنين مكلف است گزارش تحليلي از كيفيت برنامه مصوب و دلايل عدم تحقق احتمالي برخي از اهداف برنامه يادشده را تا 15 دي‌ماه سال جاري به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. همچنين، با توجه به شرايط اقتصادي به‌منظور استفاده بهينه از منابع محدود و صرفه‌جويي در هزينه‌ها با تقويت انضباط مالي و شفافيت، نسبت به تنظيم بودجه واقع‌بينانه در چارچوب بودجه‌ريزي عملياتي لايحه مذكور را در سه بخش شامل:
ـ بخش اول، راهبردها و خط‌مشي‌هاي اساسي با رعايت بخشنامه ابلاغي وزارت كشور
ـ بخش دوم، سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين بودجه سال 1397
ـ بخش سوم، لايحه پيشنهادي بودجه سال 1397 در 5 (پنج) سرفصل به همراه پيوست‌هاي بودجه (12 پيوست)
تا پايان دي‌ماه 1396 جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
بخش اول: راهبردها و خط‌مشي‌هاي اساسي با رعايت بخشنامه ابلاغي وزارت كشور بودجه سال 1397 شهرداري تهران بايستي در جهت بهبود و ارتقاء شاخص‌هاي كيفيت زندگي در شهر تهيه و تنظيم گردد. ازاين‌رو لازم است با توجه به بخشنامه بودجه سال 1397 شهرداري‌هاي كشور، با استفاده بهينه از منابع، مناسب‌ترين بودجه با رعايت راهبردها و خط‌مشي‌هاي اساسي كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، تدوين گردد.
- بهره‌گيري مؤثر از جهت‌گيري‌هاي اقتصادي دولت براي وصول مطالبات و استفاده از منابع مالي خارجي
- ايجاد درآمدهاي پايدار با استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي قانوني
- اهتمام به انضباط و شفافيت مالي در بودجه، كاهش هزينه‌هاي غيرضروري و صرفه‌جويي در مصارف با استقرار خزانه واحد (خزانه شهر) و بهره‌گيري از خزانه‌داري الكترونيك
- اصلاح نظام اداري در جهت افزايش كارآيي و كوچك‌سازي شهرداري، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته از طريق توانمندسازي، ارتقاء شفافيت مالي و عملكردي، افزايش بهره‌وري سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري و برنامه‌ريزي براي ادغام شركت‌هاي با حوزه فعاليت مشترك، واگذاري شركت‌ها و مؤسسات زيان ده
- ساماندهي طرح‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي با اولويت‌بندي پروژه‌ها و بهره‌گيري از تأمين مالي پروژه محور، مشاركت و سرمايه‌گذاري با بهره‌گيري از ابزارهاي تأمين مالي اسلامي
- تدوين بودجه با مشاركت فعال و بهره‌گيري از نظرات شوراياران، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و تشكل‌هاي تخصصي به‌نحوي‌كه اين راهبردها و خط‌مشي‌هاي اساسي منتج به تعريف برنامه‌ها و اقدامات اجرايي در برنامه‌ها و مأموريت‌هاي واحدهاي اجرايي شهرداري منجر به موارد ذيل گردد:
- توجه ويژه به مسئله آلودگي هوا و راه‌حل‌هاي فني، محيط‌زيستي، ترافيكي، اجتماعي و فرهنگي با تأكيد بر توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه خطوط ريلي و افزايش ظرفيت مسافرگيري، نوسازي و تكميل شبكه حمل‌ و نقل عمومي يكپارچه شهر تهران
- صيانت و حفاظت از باغات در محدوده و حريم شهر تهران، گسترش و نگهداري بهينه فضاي سبز
- ارتقاء سطح مشاركت شهروندان به‌ويژه زنان و جوانان در عرصه‌هاي مختلف اداره امور شهر، توجه به كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به‌ويژه اعتياد و طلاق به‌منظور صيانت از نهاد خانواده با تأكيد بر اقدامات اجتماع‌محور
- اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي تأثيرگذار كه با حداقل هزينه، حداكثر ميزان خدمات را به شهروندان ارائه نمايند
- فراهم ساختن زمينه حضور و مشاركت فعال بخش خصوصي و تعاوني از طريق تسهيل سرمايه‌گذاري، برون‌سپاري و واگذاري پروژه‌هاي نيمه‌تمام و استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بخش‌هاي خصوصي و تعاوني براي اداره مجموعه‌ها و اماكن در حال بهره‌برداري
- اجراي طرح‌هاي توسعه شهري مبتني بر طرح جامع و تفصيلي شهر تهران و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده شهري با توجه به معماري ايرانيـ اسلامي
- تقويت زيرساخت‌هاي مديريت بحران شهر تهران (هشدار سيلاب، سيستم واكنش اضطراري زلزله)، طرح جامع مديريت آب‌هاي سطحي و طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب و پيشگيري و ارائه اقدامات اجرايي براي كنترل پديده فرونشست در شهر تهران
- بهره‌گيري حداكثري از فناوري اطلاعات و ارتباطات و هوشمند سازي در اجراي وظايف و مأموريت‌ها و بهره‌برداري بهينه از فرصت‌هاي كارآفريني، اقتصاد دانش‌بنيان، كسب‌وكارهاي نو
بخش دوم: سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1397 سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال 1397 در سه بخش منابع، مصارف و مديريت عملكرد عبارت‌اند از:
1- منابع:
1-1- افزايش و تقويت سهم منابع پايدار به ميزان حداقل بيست‌وپنج درصد (25%) از كل منابع شهرداري به‌منظور كاهش وابستگي به درآمدهاي ناپايدار
2-1- تعريف منابع پايدار جديد
3-1- اصلاح و تقويت فرآيند وصول منابع موجود درآمدي
4-1- بهره‌گيري از ابزارهاي نوين تأمين مالي با تأكيد بر تأمين مالي از طريق بازار سرمايه به‌ مانند انتشار اوراق صكوك
5-1- توجه به شيوه‌هاي تأمين مالي پروژه محور همچون ساخت -تملك - بهره‌برداري، ساخت - تملك - بهره‌برداري - واگذاري، ساخت - اجاره - واگذاري و قراردادهاي همسان براي استفاده از توان و ظرفيت بخش خصوصي و مشاركت‌هاي عمومي - خصوصي به‌منظور استفاده از تسهيلات بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي و خطوط اعتبارات خارجي با در نظر گرفتن ريسك‌هاي محتمل تأمين مالي خارجي
6-1- پيش‌بيني درآمدها در سال 1397 متناسب با ميانگين رشد درآمدها در پنج سال گذشته، در صورت نياز به تصويب درآمدها بيش از ميزان فوق، دلايل و توجيهات آن به شورا ارائه گردد.
7-1- پيش‌بيني افزايش بهاء خدمات ارائه‌شده از سوي شهرداري تا سقف قيمت تمام‌شده به‌ويژه در حوزه خدمات شهري
8-1- پيش‌بيني سازوكار مناسب جهت ايجاد ارزش‌افزوده، اجاره دادن املاك و مستغلات شهرداري تهران و استفاده بهينه به‌ منظور افزايش درآمدهاي پايدار
9-1- اخذ بهاي تمام‌شده خدمات جنبي (مأموريت‌هاي غيرذاتي) ارائه‌شده توسط شهرداري، سازمان‌ها و مؤسسات وابسته از استفاده‌كنندگان به‌نحوي‌كه منجر به كاهش و حذف كمك زيان پرداختي شهرداري به اين واحدها گردد.
2- مصارف:
1-2- كاهش هزينه‌ها در مأموريت‌هاي غير ذاتي و غيرضروري شهرداري تهران
2-2- مديريت بهينه و كاهش ميزان كمك‌هاي شهرداري تهران
3-2- تقويت سازوكارهاي مديريت و نظارت بر هزينه‌كرد اعتبارات و كاهش هزينه‌هاي غيرضروري با استقرار نظام مديريت پروژه در چارچوب استانداردهاي مرسوم بين‌المللي
4-2- كاهش تصدي‌گري‌ها و كاهش اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي سرمايه‌اي از طريق واگذاري و مشاركت حداكثري بخش خصوصي و تعاوني در پروژه‌هاي نيمه‌تمام و اماكن در حال بهره‌برداري
5-2- پرهيز از افزايش ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات زيرمجموعه شهرداري و جلوگيري از ايجاد هرگونه هزينه و تعهد به‌جز در چارچوب رديف‌هاي مصوب بودجه
6-2- شناسايي و اعلام ديون و بدهي‌هاي قطعي سنواتي شهرداري به همراه پيشنهاد چگونگي بازپرداخت با تأكيد بر استفاده از ابزارهاي مالي مبتني بر بازار سرمايه و اوراق بدهي
7-2- بهبود در نسبت درآمدهاي نقد (بدون در نظر گرفتن منابع حاصل از واگذاري دارايي‌هاي مالي شامل منابع حاصل از وام يا انتشار اوراق) به هزينه‌هاي نقد نسبت به متوسط عملكرد سه سال منتهي به سال 1395، به ميزان 5 درصد
8-2- كاهش اتكاي كليه مجموعه‌هاي تابعه شهرداري به منابع شهرداري نسبت به عملكرد سال 1395، به ميزان ده درصد، به‌طوري‌كه 5 درصد از اين كاهش اتكا به منابع شهرداري از طريق كاهش هزينه‌هاي شركت‌ها تأمين شود. منابع آزادشده حاصل از اين صرفه‌جويي صرف بازپرداخت بدهي شهرداري به پيمانكاران گردد.
9-2- بدهي شهرداري بابت عدم بازپرداخت سود يا اصل ناشي از انتشار اوراق بدهي در سال‌هاي گذشته بايستي در بالاترين اولويت پرداختي مانند حقوق و دستمزد قرار گيرد و در بودجه 1397، منابع لازم براي بازپرداخت آن‌ها ديده شود.
10-2- در پيش‌بيني هزينه‌هاي جاري بايد نرخ تورم سالانه اعلام‌شده توسط بانك مركزي اعمال و در برآورد افزايش قيمت تمام‌شده، مقررات و اسناد مرتبط مورد توجه قرار گيرد.
11-2- در مواردي كه قانون‌گذار در مورد مصرف برخي از درآمدها تعيين تكليف نموده، شهرداري مكلف است درآمد را در محل خود هزينه نمايد.
12-2- پيش‌بيني هزينه‌هاي نگهداشت شهر با توجه به مديريت هزينه بهاي تمام‌شده و تأكيد بر تعمير و نگهداري پيشگيرانه در پروژه‌هاي نگهداشت ابنيه فني با رعايت صرفه‌جويي و پرهيز از موازي كاري.
3- مديريت عملكرد:
1-3- توجه ويژه به حسابرسي و اصلاح گردش عمليات مالي منطبق با استانداردهاي حسابرسي با بهره‌گيري از كنترل‌هاي داخلي و اخذ گزارشات مطلوب
2-3- رعايت الزامات نظام فني و اجرايي شهرداري تهران و اولويت‌بندي طرح‌ها و پروژه‌ها با تأكيد بر طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه‌تمام و پيش‌بيني اعتبار موردنياز پروژه‌هاي نيمه‌تمام موجود تا مرحله اتمام و بهره‌برداري.
3-3- توجه به استقرار نظام جامع و يكپارچه برنامه‌ريزي، آمار و اطلاعات در سطح شهرداري، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته
4-3- تمركززدايي از مناطق و توجه به سياست‌هاي ناحيه محوري و محله محوري با تأكيد بر مشاركت شهروندان در اداره امور شهر از طريق شوراياري‌ها
5-3- توجه به عدالت و توزان در شهر از طريق كاهش فاصله بين مناطق مختلف شهري (به‌ويژه شمال و جنوب) در دسترسي و توزيع امكانات و توسعه مناطق كم‌تر برخوردار با در نظر گرفتن ملاك‌هايي چون انباشت فعلي سرمايه‌هاي فيزيكي، طبيعي و جمعيت
6-3- توجه به عملياتي نمودن برنامه پنج‌ساله شهرداري تهران و پرهيز از پيش‌بيني اعتبار براي پروژه‌هاي خارج از الزامات برنامه پنج‌ساله
7-3- توجه به حاكميت شركتي و استقرار حكم‌روايي خوب شهري و ايفاي مسئوليت اجتماعي
8-3- استفاده از توليدات ايراني و پرهيز از خريد كالاها و خدمات خارجي صرفاً در چارچوب قوانين و مقررات
9-3- هرگونه برون‌سپاري و واگذاري امور به بخش خصوصي در چارچوب قوانين و مقررات منوط به تعيين تكليف منابع موجود اعم از نيروي انساني، ماشين‌آلات و تجهيزات باشد، به‌نحوي‌كه هزينه برون‌سپاري، بار مالي مجددي را علاوه بر فعاليت قبل به شهرداري تحميل نكند و باعث كاهش هزينه‌ها گردد.
10-3- هرگونه به‌كارگيري نيروي انساني، تبديل وضعيت استخدامي تحت هر عنواني در شهرداري، سازمان‌ها و شركت‌ها با رعايت ماده 54 قانون شهرداري‌ها كه براي شهرداري بار مالي جديد ايجاد مي‌كند بايد به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد و با اخذ مجوز از سازمان امور اداري و استخدامي و وزارت كشور انجام گيرد.
11-3- پيشنهاد پروژه‌هاي جديد صرفاً مبتني بر تأمين مالي پروژه محور مشخص با رعايت نظام‌نامه پذيرش پروژه‌هاي جديد شهرداري تهران همراه با ارائه توجيهات كامل و مطالعات پيش‌نياز شامل پيوست فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي، دسترس‌پذيري و پدافند غيرعامل، شيوه تأمين مالي و سرمايه‌گذار امكان‌پذير است.
12-3- پيش‌بيني اعتبار بيمه مسئوليت جامع مدني براي كاركنان در بودجه سال 1397 ضروري است.
13-3- پيش‌بيني اعتبارات موضوع مواد 16 و 17 بودجه شهرداري (به‌جز كمك‌هاي سازمان‌هاي وابسته و شوراي شهر) حداكثر معادل يك درصد بودجه هزينه‌اي مجاز است. 14-3- طبقه‌بندي و عناوين اعتبارات پيشنهادي اعم از هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي به‌نحوي‌كه نشان‌دهنده ماهيت كار و عمليات مربوط باشد.
14-3- طبقه‌بندي و عناوين اعتبارات پيشنهادي اعم از هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي به‌نحوي‌كه نشان‌دهنده ماهيت كار و عمليات مربوط باشد.
بخش سوم: لايحه پيشنهادي بودجه سال 1397 شهرداري تهران در 5 (پنج) سرفصل به همراه پيوست‌هاي بودجه (12 پيوست) شهرداري تهران مكلف است ضمن رعايت راهبردها، رويكردها و الزامات، تكاليف بودجه و ضوابط مالي، لايحه پيشنهادي بودجه سال 1397 را حداكثر تا پايان دي‌ماه 1396 در چارچوب و ساختار محتوايي مشتمل بر سرفصل‌ها به همراه پيوست‌ها با رعايت توضيحات زير به شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش ارائه نمايد.
الف) سرفصل‌هاي لايحه بودجه:
1- ماده‌واحده و تبصره‌ها: تبصره‌هاي بودجه سال 1397 شهرداري تهران به‌ استثناء تبصره‌هاي نظارتي و هماهنگي مي‌بايست داراي رديف بودجه‌اي مشخص باشند. به‌علاوه شهرداري مي‌بايست نسبت به كاهش تعداد تبصره‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.
2- منابع: شامل درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي مالي و واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي
3- مصارف: مصارف بايستي در تفكيك‌هاي سه‌گانه ارائه شود: - به تفكيك اعتبارات هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي - به تفكيك مأموريت، برنامه، خدمت، طرح، پروژه - به تفكيك واحدهاي اجرايي
4- بودجه سازمان‌ها: مشتمل بر منابع و مصارف كليه سازمان‌هاي وابسته به شهرداري تهران
5- بودجه شركت‌ها و مؤسسات: مشتمل بر منابع و مصارف كليه شركت‌ها و مؤسسات شهرداري تهران
ب) پيوست‌ها:
1- ارائه گزارش عملكرد بودجه سال 1395 (بر اساس تفريغ بودجه) و عملكرد 9 ماهه بودجه سال 1396 شهرداري تهران
2- ارائه گزارش جامع از عملكرد 9 ماهه تبصره‌هاي بودجه سال 1396 به همراه مستندات و دلايل مأموريت‌هاي انجام‌نشده و اثرات ناشي از آن در مصارف بودجه پيشنهادي سال 1397
3- فهرست پيشنهادي دارايي‌ها شامل اموال و املاك قابل‌فروش پيش‌بيني‌شده در بخش منابع بودجه سال 1397 به‌همراه مشخصات كامل و برآورد ارزش اوليه آن‌ها همراه با نوع كاربري آن مطابق با طرح جامع و تفصيلي
4- فهرست برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت و ميزان مشاركت مالي و نوع آن
5- فهرست تأمين مالي پروژه محور مشتمل بر نوع و ميزان تأمين مالي
6- فهرست اولويت‌هاي تأمين مالي مبتني بر ابزارهاي مالي نوين و بازار سرمايه مشتمل بر نوع، ميزان و ساير پارامترهاي تأمين مالي از بازار سرمايه
7- فهرست پروژه‌هاي نيمه‌تمام شناسايي‌شده شهرداري تهران كه قابليت واگذاري به بخش خصوصي و تعاوني را دارند.
8- فهرست اماكن در حال بهره‌برداري شناسايي‌شده شهرداري كه قابليت واگذاري به سازمان‌هاي مردم‌نهاد، اداره به‌صورت هيئت‌امنايي يا واگذاري به مديريت محلي را دارند.
9- فهرست پروژه‌هاي مطالعاتي شهرداري تهران به تفكيك مأموريت مشتمل بر پروژه‌هاي مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهري تهران و كليه واحدهاي مطالعاتي و پژوهشي شهرداري تهران
10- فهرست كمك‌ها
11- فهرست كليه بدهي‌ها و برنامه بازپرداخت آن‌ها (وام‌هاي دريافتي از بانك‌ها و مؤسسات داخلي، وام‌هاي خارجي (فاينانس و يوزانس).) آمار و اطلاعات مربوط به بدهي شهرداري تهران به اشخاص حقيقي و حقوقي مشتمل بر فهرست با ذكر رديف‌هاي اعتباري ديون ايجادشده و مستندات مربوط.