laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2677/13694
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1399/06/25


نظام نامه انتخاب، ارزيابي و نظارت بر عملكرد ذيحساب و قائم مقامان ذيحساب شهرداري تهران

مصوب 1399/06/18


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

نظام‌نامه انتخاب، ارزيابي و نظارت بر عملكرد ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب شهرداري تهران
مقدمه:
شوراي اسلامي شهر تهران با استناد به بند هشتم (8) و تبصره يكم ذيل بند سي (30) ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و هم‌چنين ماده هفتاد و نهم (79) قانون شهرداري اصلاحي 1345/11/21، به منظور توجه به انضباط مالي، مبارزه با فساد و ارتقاء سطح شفافيت و سلامت اداري در شهرداري تهران از طريق انتخاب، ارزيابي و نظارت بر عملكرد ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب در شهرداري تهران «نظام‌نامه انتخاب، ارزيابي و نظارت بر عملكرد ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب شهرداري تهران» را به شرح زير تصويب مي‌نمايد:
ماده يكم(1): اصطلاحات و واژه‌هاي بكار رفته در اين مصوبه داراي معاني زير مي‌باشند:
1- سازمان: كليه سازمان‌هاي وابسته شهرداري تهران .
2- شركت: كليه شركت‌هاي تابعه شهرداري تهران كه سهم شهرداري تهران در سرمايه آنها بيش از پنجاه درصد(%50) مي‌باشد.
3- موسسه: كليه موسسات وابسته و تابعه شهرداري تهران كه سهم شهرداري تهران در سرمايه آنها بيش از پنجاه درصد(50%) مي‌باشد.
4- شورا: شوراي اسلامي شهر تهران.
5- كميسيون: كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران.
6- كميته : «كميته ارزيابي، انتخاب و نظارت بر عملكرد ذيحسابان» در كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران.
7-ذيحساب: مستخدم رسمي يا ثابت شهرداري تهران است كه به موجب تبصره يكم بند سي (30) ماده هشتادم (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و ماده هفتاد و نهم (79) قانون شهرداري، پس از تاييد شورا و با حكم شهردار تهران به منظور اعمال نظارت و تامين هماهنگي‌هاي لازم در اجراي مقررات و آئين‌نامه‌هاي مالي شهرداري و ساير دستورالعمل‌هاي اجرايي و مصوبات شورا منصوب مي‌گردد.
8-قائم‌مقام ذيحساب: فردي است كه با معرفي توسط شهردار تهران، پس از ارزيابي و تاييد شورا به اين سمت منصوب مي‌شود. قائم‌مقامان ذيحساب در شهرداري تهران دو گروه مي‌باشند كه عبارتند از:
الف- قائم‌مقام ذيحساب يك: مديران واحدهاي اجرائي شهرداري تهران كه در اجراي وظايف ذيحسابي شهردار تهران بر اساس ماده 79 قانون شهرداري‌ به عنوان قائم‌مقام ذيحساب يك توسط شهردار تهران به شورا معرفي و پس از ارزيابي و تاييد شورا به اين سمت منصوب مي‌شوند و عهده‌دار اعمال نظارت و تامين هماهنگي‌هاي لازم در اجراي مقررات و آئين‌نامه‌هاي مالي شهرداري و ساير دستورالعمل‌هاي اجرايي و مصوبات شورا مي‌باشند.
ب- قائم مقام ذيحساب دو: فردي است كه از بين مستخدمين رسمي واجد صلاحيت به منظور اعمال نظارت و تأمين هماهنگي لازم در اجراي مقررات مالي و محاسباتي و انجام وظايف قائم‌مقامي ذيحساب شهرداري در واحدهاي سازماني شهرداري تهران (معاونت‌ها، ادارات كل مستقل، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و موسسات تابعه و وابسته) به عنوان قائم‌مقام ذيحساب دو توسط شهردار تهران به شورا معرفي و پس از ارزيابي و تاييد شورا به اين سمت منصوب مي‌شود و عهده‌دار اعمال نظارت و تامين هماهنگي‌هاي لازم در اجراي مقررات و آئين‌نامه‌هاي مالي شهرداري و ساير دستورالعمل‌هاي اجرايي و مصوبات شورا خواهد بود.
9- حسابرس منتخب شورا: موسسه حسابرسي رسمي است كه بر اساس ضوابط به عنوان حسابرس منتخب شورا تاييد و مورد پذيرش قرار مي‌گيرد و به عنوان حسابرس منتخب شورا به شهرداري تهران معرفي مي‌گردد.
ماده دوم(2):
شهردار تهران مكلف است افراد پيشنهادي خود را براي تصدي سمت قائم‌مقام ذيحساب شهرداري تهران يا قائم‌مقامان ذيحساب (قائم‌مقام ذيحساب يك و قائم‌مقام ذيحساب دو) واحدهاي سازماني شهرداري (معاونت‌ها، ادارات كل مستقل، مناطق، سازمان‌ها، شركت‌ها و موسسات تابعه و وابسته) را جهت بررسي و تاييد به شورا معرفي نمايد.
ماده سوم(3):
افراد پيشنهادي براي تصدي سمت ذيحساب بايد حائز شرايط عمومي و اختصاصي زير باشند:
الف– شرايط عمومي:
1. كارمند رسمي يا ثابت شهرداري يا دولت
2. داراي حداقل تحصيلات كارشناسي ارشد در يكي از رشته‌هاي مرتبط با امور اقتصادي و مالي.
3. داراي حداقل ده (10) سال سابقه در حوزه امور مالي و اقتصادي.
4. فقدان هرگونه سوءسابقه و رأي قطعي محكوميت موثر در هيئت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري
ب- شرايط اختصاصي:
1. برخورداري از حداقل سه (3) سال سابقه فعاليت در مشاغل هم‌تراز (مديركل امور مالي و ذيحساب دستگاه‌هاي اجرايي، خزانه‌دار معين استان يا سابقه فعاليت در مشاغل مشابه در شهرداري تهران)
2. مورد وثوق و معتبر در سلامت و پاكدستي.
3. برخورداري از آگاهي و توانائي براي انجام وظايف ذيحسابي.
ماده چهارم(4):
افراد پيشنهادي براي تصدي سمت قائم مقام ذيحساب يك بايد حائز شرايط عمومي و اختصاصي زير باشند:
الف– شرايط عمومي:
1. كارمند رسمي يا ثابت شهرداري يا دولت.
2. انتصاب و فعاليت به عنوان معاون شهردار تهران يا شهردار منطقه يا مديركل ستادي مستقل.
3. فقدان هرگونه سوءسابقه و رأي قطعي محكوميت موثر در هيئت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري
ب- شرايط اختصاصي:
1. مورد وثوق و معتبر در سلامت و پاكدستي.
2. برخورداري از آگاهي و توانائي براي انجام وظايف ذيحسابي.
3. كسب حداقل هفتاددرصد (%70) امتياز ارزيابي عملكرد سالانه مطابق اين نظام‌نامه براي افرادي كه سابقه فعاليت به عنوان قائم‌مقام ذيحساب يك را دارند در صورت پيشنهاد به عنوان قائم‌مقام ذيحساب واحد جديد يا تمديد دوره فعاليت در همان واحد.
ماده پنجم(5):
افراد پيشنهادي براي تصدي سمت قائم‌مقام ذيحساب دو بايد حائز شرايط عمومي و اختصاصي زير باشند:
الف– شرايط عمومي:
1. كارمند رسمي يا ثابت شهرداري يا دولت
2. داراي حداقل تحصيلات كارشناسي در يكي از رشته‌هاي مرتبط با امور اقتصادي و مالي.
3. داراي حداقل پنج (5) سال سابقه در حوزه امور مالي و اقتصادي.
4. فقدان هرگونه سوءسابقه و رأي قطعي محكوميت موثر در هيئت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري
ب- شرايط اختصاصي:
5. برخورداري از حداقل سه (3) سال سابقه فعاليت در مشاغل هم‌تراز (مدير امور مالي، رئيس حسابداري، كمك ذيحساب، مميز مالي يا عامليت ذيحسابي)
6. مورد وثوق و معتبر در سلامت و پاكدستي.
7. برخورداري از آگاهي و توانائي براي انجام وظايف ذيحسابي.
8. كسب حداقل هفتاد درصد (%70) امتياز ارزيابي عملكرد سالانه مطابق اين نظام‌نامه براي افرادي كه سابقه فعاليت به عنوان قائم‌مقام ذيحساب را دارند در صورت پيشنهاد به عنوان قائم‌مقام ذيحساب واحد جديد يا تمديد دوره فعاليت در همان واحد.
ماده ششم (6):
وظايف ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب دو عبارتست از:
1- اعمال نظارت و هماهنگي لازم در اجراي مقررات مالي و محاسباتي در حوزه مسئوليت.
2- نظارت بر امور مالي و محاسباتي و نگاهداري و تنظيم حساب‌ها و صحت و سلامت آن‌ها طبق قوانين، ضوابط و مقررات مربوط.
3- نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالي.
4- نگاهداري حساب اموال شهرداري و نظارت بر اموال مذكور توسط ذيحساب.
5- نگاهداري و تحويل و تحول وجوه و نقدينه‌ها، سپرده‌ها و اوراق بهادار توسط ذيحساب.
6- درخواست تنخواه‌گردان حسابداري از خزانه توسط ذيحساب شهرداري و تاييد كليه ليست‌هاي تخصيص نقدينگي به واحدهاي شهرداري بر اساس مصوبات كميته تخصيص قبل از پرداخت در وجه واحدها.
7- واگذاري تنخواه‌گردان پرداخت از محل تنخواه‌گردان حسابداري با تأئيد بالاترين مقام دستگاه اجرائي حوزه مأموريت يا مقامات مجاز از طرف آن‌ها به واحدهايي كه به موجب قانون و آئين‌نامه مربوط مجاز به دريافت تنخواه‌گردان هستند براي انجام برخي از هزينه‌ها و مراقبت در واريز به موقع آن.
8- تأمين اعتبار پس از تطبيق مورد با قوانين و مقررات مربوط.
9- نظارت بر پرداخت هزينه‌ها در حدود اعتبارات مصوب تخصيص‌يافته به ترتيب پس از طي مراحل تشخيص، تأمين اعتبار، تسجيل و حواله با اعمال نظارت مالي و تاييد و امضاء كليه درخواست‌هاي وجه‌هاي نقد و غيرنقد واحدهاي مربوط.
10- نظارت بر پرداخت علي‌الحساب و پيش‌پرداخت پس از تطبيق با قوانين و مقررات بر اساس دستورالعمل‌هاي مربوط و مراقبت در واريز به موقع آن.
11- تأمين اعتبار و پرداخت وجوه لازم براي گشايش اعتبار اسنادي مربوط به خدمات و كالاهاي وارداتي و پيگيري و نظارت در واريز اسناد هزينه آن‌ها با رعايت مقررات مربوط.
12- مراقبت در پرداخت حقوق كاركنان، كارگران، بازنشستگان و موظفين، نظارت و كنترل جذب نيروي انساني جديد در واحد مربوط از طريق تطبيق جذب با مجوز صادرشده از سوي مرجع مجاز و گزارش هر گونه انحراف به ذيحساب و جلوگيري از پرداخت حقوق افراد فاقد مجوز جذب.
13- مراقبت و نظارت بر انجام شدن پرداخت‌ها از طريق حساب‌هاي بانكي مجاز يا طرق ديگري كه به موجب قوانين و مقررات مربوط مجاز شناخته شده است.
14- انجام اقدامات لازم در مورد دريافت و تمركز وجوه سپرده و فراهم آوردن موجبات رد به موقع آن به ذينفع با رعايت مقررات مربوط ضمن نگهداري حساب وجوه مذكور.
15- نظارت بر وصول و ايصال درآمد و مطالبات واحد اجرايي مربوط و نيز ماليات‌هاي تكليفي و ساير كسور قانوني.
16- نگاهداري و نظارت بر تهيه و تنظيم حساب‌ها و صور‌ت‌هاي مالي واحد اجرائي و امضاء و ارسال صورت‌حساب‌ها به انضمام اسناد و مدارك مربوط در موعد مقرر به مراجع ذيربط طبق مقررات.
17- تأئيد عامل ذيحساب و امين اموال و اعلام موافقت براي صدور احكام انتصاب آنان توسط ذيحساب.
18- نظارت بر حسن اجراي امور محوله به عامل ذيحساب و امين اموال با توجه به آئين‌نامه هاي مربوط توسط ذيحساب.
19- اقدام در مورد اعلام مانده وجوه و اعتبارات مصرف‌نشده جاري و وجوه و اعتبارات مصرف‌نشده طرح‌هاي عمراني.
20- شركت در جلسات مناقصات، ترك مناقصات و مزايده‌ها و ساير جلسات مالي.
21- تهيه و ارسال گزارش‌هاي لازم به شورا، حسابرس منتخب شورا و ساير مراجع قانوني در شهرداري.
22- در مواردي كه انجام خرجي به تشخيص ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب بر خلاف قانون و مقررات صورت گرفته باشد اعلام موضوع به شورا توسط ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب دو و واحدهاي نظارتي شهرداري تهران.
23- اعلام موارد نقصان و تفريط حاصل در ابواب جمعي عاملين ذيحساب و ساير مأموريني كه به موجب مقررات، مجاز به اخذ و نگهداري وجوه يا اوراق در حكم وجه نقد يا اموال مي‌باشند.
24- اعمال مديريت بر كل امور ذيحسابي توسط ذيحساب.
25- همكاري و پيگيري در زمينه اجراي برنامه‌هاي آموزشي به منظور افزايش اطلاعات و تخصص كاركنان امور مالي.
26- تحويل و تحول سوابق ذيحسابي با تنظيم و امضاء صورت‌مجلس و ارسال به خزانه‌دار شورا و اداره كل امور مالي و اموال شهرداري تهران.
27- انجام وظايف محوله در تطبيق اجراي مصوبات شورا در حوزه بودجه و امور مالي و نظارت بر حسن اجراي آن‌ها.
28- انجام ساير وظايف و امور محوله طبق قوانين و مقررات و دستورالعمل مربوط.
ماده هفتم (7):
شورا پس از دريافت لايحه معرفي افراد پيشنهادي شهرداري تهران براي انتخاب به عنوان ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب 1 و 2، لايحه را به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع مي‌نمايد و كميسيون حداكثر يك (1) ماه فرصت دارد در چارچوب اين نظام‌نامه بررسي‌هاي لازم را معمول و گزارش خود را جهت شور و بررسي در صحن علني به هيئت رئيسه شورا ارائه نمايد.
ماده هشتم (8):
به‌ منظور حصول اطمينان از اجراي صحيح امور ذيحسابي از طريق ارزيابي و انتخاب ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب در شهرداري تهران، سازمان‌ها، شركت‌ها و موسسات وابسته شهرداري تهران و نيز توجه ويژه به فرآيندهاي انتخاب، اجراي عمليات نظارت مالي توسط ذيحسابان، «كميته ارزيابي، انتخاب و نظارت بر عملكرد ذيحسابان» براي بررسي و نظارت بر عملكرد ذيحسابان با رعايت مفاد اين نظام‌نامه تشكيل مي‌شود.
تبصره يكم (1):
اين كميته متشكل از اعضاء زير خواهد بود:
الف. اعضاء داراي حق راي:
1. يك نفر از اعضاء كميسيون برنامه و بودجه شورا به انتخاب و معرفي كميسيون مذكور، به عنوان رئيس كميته.
2. يك نفر از اعضاء كميسيون حقوقي و نظارت شورا به انتخاب و معرفي كميسيون مذكور.
3. خزانه دار شورا.
ب. اعضاء بدون حق راي:
1. يك نفر از ذيحسابان پيشين شهرداري تهران يا ذيحسابان پيشين دستگاه‌هاي اجرائي كشور يا مديران پيشين حوزه نظارت بر ذيحسابي كشور يا فرد خبره در حوزه ذيحسابي به انتخاب كميسيون برنامه و بودجه.
2. رئيس سازمان بازرسي شهرداري تهران به عنوان نماينده شهرداري تهران.
3. معاون محاسبات و پايش عملكرد دبيرخانه شورا به عنوان دبير كميته.
4. مدير كل امور مالي و اموال شهرداري تهران.
تبصره دوم (2):
نحوه انجام وظايف و اداره جلسات اين كميته تابع رويه حاكم بر فعاليت كميته‌هاي تخصصي شورا خواهد بود.
تبصره سوم (3):
احكام اعضاء كميته از سوي رئيس شورا براي مدت يك دوره فعاليت چهار (4) ساله صادر مي‌شود.
تبصره چهارم(4):
وظايف و اختيارات اين كميته عبارتست از:
1. ارزيابي آگاهي و توانائي براي انجام وظايف ذيحسابي افراد معرفي‌شده براي تصدي سمت ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب از طريق بررسي سوابق، مصاحبه يا برگزاري آزمون بنا به تشخيص كميته.
2. اعلام نتايج ارزيابي انجام گرفته و معرفي افراد واجد صلاحيت و توان تخصصي براي ايفاي وظايف ذيحساب و قائم‌مقام ذيحساب به كميسيون برنامه و بودجه.
3. ارزيابي عملكرد و نظارت بر فعاليت‌هاي ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب مشغول فعاليت در سطح واحدهاي سازماني شهرداري تهران.
4(جوابيه 1399/07/20)- دريافت گزارش‌ها و اطلاعات مورد نياز از ذيحساب به گونه‌اي كه مخل جريان عادي امور شهرداري نباشد و ارزيابي گزارش‌ها و اطلاعات دريافتي.
ماده نهم (9) :
افراد معرفي شده براي تصدي سمت ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب موظفند در جلسه مصاحبه يا آزموني كه از سوي اين كميته برگزار مي‌گردد شركت نمايند، عدم حضور به منزله انصراف فرد تلقي شده و هيچ‌ گونه حقي براي فرد ايجاد نخواهد كرد.
ماده دهم (10):
مديران شهرداري كه به عنوان قائم‌مقام ذيحساب يك معرفي شده‌اند، صرفا در صورت لزوم به دعوت كميته در مصاحبه شركت نموده و ارزيابي ايشان به تشخيص كميته انجام خواهد گرفت.
ماده يازدهم (11):
كميته به منظور ارزيابي احراز شرايط عمومي و اختصاصي به ويژه سنجش ميزان آگاهي و توانائي فرد يا افراد معرفي‌شده براي تصدي سمت قائم‌مقام ذيحساب دو نسبت به ارزيابي افراد در چارچوب معيارها، شاخص‌ها و مولفه‌هاي جدول ذيل اقدام مي‌نمايد.
جدول شاخص‌ها و معيارهاي ارزيابي افراد معرفي‌شده براي تصدي سمت ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب دو
رديف معيار شاخص مولفه امتياز حداكثر امتياز
1 تحصيلات دكتري مديريت مالي، اقتصاد، حسابداري و مهندسي مالي 15 15
مديريت، بانكداري، بيمه 15
ساير رشته‌ها 10
كارشناسي ارشد مديريت مالي، اقتصاد، حسابداري و مهندسي مالي 15
مديريت، بانكداري، بيمه 10
ساير رشته‌ها 5
كارشناسي مديريت مالي، اقتصاد، حسابداري و مهندسي مالي 10
مديريت، بانكداري، بيمه 5
ساير رشته ها 2
2 سوابق حرفه‌اي مديركل شهردار منطقه رئيس سازمان مدير عامل شركت هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 3 25
هر سال سابقه در مشاغل غير مرتبط با امور مالي 2
معاون مديركل معاون شهردار منطقه معاون رئيس سازمان معاون مديرعامل شركت مدير هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 2
هر سال سابقه در مشاغل غيرمرتبط با امور مالي 2
هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 1
مدير هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 2
هر سال سابقه در مشاغل غيرمرتبط با امور مالي 1
رئيس اداره هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 2
هر سال سابقه در مشاغل غيرمرتبط با امور مالي 0.5
كارشناس هر سال سابقه در مشاغل مرتبط با امور مالي 1
هر سال سابقه در مشاغل غيرمرتبط با امور مالي 0.25
3 صلاحيت حرفه‌اي آگاهي و دانش حرفه‌اي دارا بودن گواهي تحليل‌گر مالي خبره cfa 10 10
دارا بودن گواهي حسابرس داخلي خبره cia 8
دارا بودن گواهي حسابدار مديريت خبره cma 5
توانائي حرفه‌اي فهم و تجزيه و تحليل صورت‌هاي مالي 10 40
قوانين و مقررات مالي و معاملاتي و ملاك عمل ذيحسابي 15
مسائل مربوط به مديريت امور مالي و كنترل هاي داخلي 15
4 سلامت اداري حسن شهرت حسن شهرت و فقدان سابقه تخلفات اداري 10 10
جمع كل 100 امتياز
تبصره يكم (1):
كميته مكلف است براي ارزيابي صلاحيت عمومي و اطمينان از سلامت و پاكدستي افراد معرفي‌شده نسبت به استعلام موضوع از مراجع مجاز برابر قانون اقدام و نتايج را به عنوان ملاك عمل مورد توجه قرار دهد. بر اين اساس افرادي كه سلامت و پاكدستي ايشان محل اشكال مراجع نظارتي باشد به علت فقدان برخورداري از شرايط اختصاصي از فرآيند ارزيابي صلاحيت حرفه‌اي حذف مي‌شوند.
تبصره دو (2):
كميته فهرست آن دسته از افرادي كه به علت پاسخ منفي مراجع نظارتي فاقد صلاحيت عمومي مي‌باشند و آن دسته از افرادي كه امتياز لازم براي احراز صلاحيت حرفه‌اي و تخصصي را كسب نمي‌نمايند به عنوان افرادي كه با انتخاب ايشان به عنوان قائم‌مقام ذيحساب مخالفت () شده به كميسيون برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود.
ماده دوازدهم (12):
كميسيون برنامه و بودجه پس از دريافت نظر كميته نسبت به تصويب و ارائه آن به هيئت رئيسه جهت طرح و تصويب در صحن علني شورا اقدام مي‌نمايد.
تبصره يكم (1):
افراد معرفي شده از سوي شهرداري تهران پس از ارزيابي و تاييد توسط شورا، مي‌بايست:
1- رعايت مقررات آئين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري و مصوبات شورا را سرلوحه فعاليت خود قرار دهند.
2- اجراي دقيق بودجه مصوب و پرهيز از انحرافات بودجه‌اي در تامين اعتبار را معمول نمايند.
3- در ارتقاء سطح سلامت اداري، انضباط مالي و شفافيت تلاش خود را معمول نمايند.
4- حسابرسي حسابرسان منتخب شورا را تسهيل نمايند.
5- نسبت به ارائه اطلاعات و گزارش‌هاي مورد نياز شورا اقدام و مدارك مورد نياز را در اختيار شورا قرار دهند.
تبصره دوم (2):
فعاليت قائم‌مقامان ذيحساب يك و دو صرفا در واحد مورد تاييد و مصوب شورا معتبر بوده و هر گونه تغيير در شخص يا واحد اجرائي مي‌بايست براي تداوم فعاليت به تاييد شورا برسد.
تبصره سوم (3):
دوره فعاليت مجاز قائم‌مقامان ذيحساب دو براي واحدهاي اجرائي حداكثر چهار (4) سال در يك واحد اجرائي خواهد بود و استفاده خدمتي از يك فرد به عنوان قائم‌مقام ذيحساب دو بيشتر از ميزان تعيين‌شده مجاز نخواهد بود، مگر آنكه بنا به حكم قانون و تشخيص كميته، تداوم خدمت فعاليت فرد امكان‌پذير نباشد.
تبصره چهارم (4):
شهرداري تهران جابجائي ذيحساب يا قائم‌مقامان ذيحساب دو را بايد به نحوي برنامه‌ريزي نمايد كه اين جابجائي پس از پايان رسيدگي حسابرس منتخب شورا باشد و جابجائي ايشان خللي در عمليات رسيدگي حسابرس منتخب شورا ايجاد نكند.
تبصره پنجم(5):
در صورت نياز به استفاده از خدمات سرپرست قائم‌مقام ذيحساب دو، سرپرست مذكور صرفاً براي مدت حداكثر چهار (4) ماه با حكم مدير كل امور مالي و اموال شهرداري تهران مجاز به فعاليت خواهد بود.
ماده سيزدهم (13):
شهرداري تهران پس از تصويب و ابلاغ مصوبه مربوط به تعيين ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب، مجاز است از افراد به عنوان ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب يك يا دو برابر قانون و مصوبه مربوط استفاده خدمتي به عمل آورد.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران مكلف است نسبت به صدور حكم كارگزيني ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب دو اقدام و يك نسخه از حكم كارگزيني صادره را به شورا ارسال نمايد.
تبصره دوم (2):
قائم‌مقامان ذيحساب دو از تاريخ انتخاب تا پايان مدت تصدي ذيحسابي با حفظ پست سازماني به عنوان مامور به اداره كل امور اداري و اجرائي تلقي گرديده و محل خدمت ايشان واحدي است كه طبق مصوبه شورا به عنوان قائم‌مقام ذيحساب دو در آن واحد تاييد و معرفي شده‌اند.
تبصره سوم (3):
پس از پايان دوره فعاليت فرد به عنوان ذيحساب، ماموريت فرد به اداره كل امور اداري و اجرائي بلافاصله خاتمه يافته تلقي گرديده و شهرداري مكلف است ضمن تخليه پست سازماني نسبت به تعيين محل خدمت وي برابر قانون اقدام نمايد.
تبصره چهارم (4)-جوابيه 1399/07/20-:
اعتبارات مربوط به ذيحسابان ستاد، مناطق، سازمان‎ها، شركت‎ها، مؤسسات به اعتبارات رديف 610010469 با عنوان اداره كل امور اداري و اجرايي انتقال مي‌يابد و پرداخت‌ها زير نظر خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران مطابق ماده ششم (6) آيين‌نامه نحوه هزينه بودجه شوراهاي اسلامي كشور مصوب 92/2/29 هيأت محترم وزيران انجام مي‌گيرد.
ماده چهاردهم (14):
ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب دو پس از انتصاب مكلفند نسبت به تنظيم صورت‌جلسه تحويل و تحول ذيحسابي اقدام و نسخه‌اي از صورتجلسه را به خزانه‌دار شورا، دبيرخانه كميته و حسابرس منتخب شورا تحويل نمايند.
ماده پانزدهم (15):
كليه پرداخت‌هاي شهرداري در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبت و رعايت مقررات به عمل خواهد آمد و ‌اسناد پرداخت (اعم از چك، دستور پرداخت يا حواله وامثال آن‌ها) در واحدهاي اجرائي بايد به امضاء ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب يك يا دو و ساير مقامات مجاز بر اساس قانون برسد.
تبصره:
هرگونه پرداخت از محل منابع عمومي و اختصاصي در حدود بودجه مصوب در واحدهاي اجرائي به نحوي كه اسناد پرداخت آن به امضاء ذيحساب يا قائم‌مقام ذيحساب يك يا دو، نرسيده باشد ممنوع مي‌باشد.
ماده شانزدهم (16):
قائم‌مقامان ذيحساب دو مكلفند ضمن رعايت دقيق قوانين و مقررات، دستورالعمل‌ها و مصوبات شورا بر اجراي دقيق بودجه مصوب و ضوابط اجرايي آن و موافقت‌نامه‌هاي مبادله شده نظارت نموده و زمينه‌هاي ارتقاء سلامت و انضباط مالي را در واحد مربوط فراهم نمايند و هرگونه مغايرت و انحراف را پس از شناسائي و مستندسازي راساً به بالاترين مقام اجرائي واحد مربوط منعكس و رونوشت آن را به ذيحساب شهرداري تهران و معاونت محاسبات و پايش عملكرد دبيرخانه شورا ارسال نمايند.
ماده هفدهم (17):
ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب دو به منظور فراهم ساختن رسيدگي دقيق به عمليات مالي و معاملاتي واحد، ضمن استقرار رويه‌هاي كنترل داخلي، موظف به همكاري لازم و مطلوب با حسابرس منتخب شورا مي‌باشند و لازم است اطلاعات، اسناد و ساير مدارك مورد نياز را در اختيار حسابرس منتخب شورا قرارداده و با تشريك مساعي زمينه‌هاي حسابرسي دقيق از واحد را فراهم نمايند.
ماده هجدهم (18):
به منظور نظارت مستمر بر عملكرد ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب دو،كميسيون موظف است نسبت به برنامه‌ريزي ارزيابي و نظارت دوره‌اي از ذيحسابي واحدها اقدام و نتايج حاصل از آن را هر شش (6) ماه يك‌بار به شورا گزارش نمايد.
تبصره يكم (1):
حسابرس منتخب شورا در واحد مورد رسيدگي مي‌بايست گزارشي از وضعيت عملكرد ذيحساب يا قائم‌مقامان ذيحساب يك و دو در استقرار انضباط مالي و نحوه همكاري و تعامل با حسابرس تهيه و به شورا ارائه نمايد.
تبصره دوم (2):
به منظور استفاده از نظارت شهروندان در استقرار انضباط و سلامت مالي در واحدهاي ذيحسابي، دبيرخانه شورا موظف است نسبت به پيگيري و راه‌اندازي بخش دريافت اطلاعات تخلفات و شكايات از عملكرد ذيحسابان منتخب شورا در پايگاه اطلاع‌رساني اينترنتي شورا اقدام و با استفاده از توان كارشناسي معاونت محاسبات و پايش عملكرد دبيرخانه شورا موارد را برابر مقررات رسيدگي نمايد.
ماده نوزدهم (19):
كميته موظف است نسبت به تهيه و تدوين شيوه‌نامه ارزيابي عملكرد ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب يك و دو، حداكثر ظرف مدت چهار (4) ماه پس از تصويب اين نظام‌نامه اقدام و نتيجه را جهت طرح و بررسي به كميسيون برنامه و بودجه ارائه نمايد، تا پس از تصويب در كميسيون برنامه و بودجه، رسيدگي به آن در دستور كار صحن علني شورا قرار گيرد.
ماده بيستم (20):
كليه مصوبات پيشين شورا در حوزه تعيين ذيحساب و قائم‌مقامان ذيحساب از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين نظام‌نامه ملغي اعلام مي‌گردد و اين نظام‌نامه تا زمان تشكيل نهاد مسئول محاسبات شهري (ديوان محاسبات شهر) معتبر و ملاك عمل و فعاليت خواهد بود.