laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2911/24942
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1400/12/09


تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1401

مصوب 1400/12/03


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1401
مقدمه:
در اجراي بند بيست و هفتم (27) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن و با عنايت به ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب سال 1386 به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود نسبت به اعمال نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1401 به شرح مواد زير اقدام نمايد.
الف) نرخ بليت مترو
ماده يكم (1):
نرخ بليت متروي شهر تهران در سال 1401 به شرح جدول ذيل تعيين و به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از اول ارديبهشت ماه سال 1401 نسبت به اعمال نرخ‌هاي جديد و دريافت آن‌ها به شرح ذيل اقدام نمايد:

جدول شماره يك (1) - بليت‌هاي تك سفره
رديفنوع بليتقيمت (ريال)
1تك‌ سفره داخل شهري25/000
2تك‌ سفره حومه (خط 5)28/500
3تك‌ سفره هشتگرد75/000
4تك ‌سفره فرودگاه امام خميني (ره)125/000
توضيحات
1- بليت تك ‌سفره حومه: مخصوص استفاده از ايستگاه‌هاي خط 5 مترو مي‌باشد كه مسافران محترم با اين نوع بليت مي‌توانند بدون محدوديت مسافت طي‌شده از مبدأ يا به مقصد ايستگاه‌هاي ذكرشده در خطوط مختلف مترو مسافرت نمايند.
2- بليت تك ‌سفره هشتگرد: مخصوص استفاده مسافران محترم ايستگاه هشتگرد مي‌باشد كه مسافران با خريد اين نوع بليت مي‌توانند بدون محدوديت مسافت طي‌شده از مبدأ يا به مقصد ايستگاه هشتگرد در خطوط مختلف مترو مسافرت نمايند. اين بليت فقط مخصوص استفاده در شبكه مترو مي‌باشد.
3- بليت تك ‌سفره فرودگاه امام خميني (ره): مخصوص استفاده مسافران محترم ايستگاه فرودگاه امام خميني (ره) مي‌باشد كه مسافران محترم با خريد اين نوع بليت مي‌توانند بدون محدوديت مسافت طي‌شده از مبدأ يا به مقصد ايستگاه فرودگاه امام خميني (ره) در خطوط مختلف مترو مسافرت نمايند. اين بليت فقط مخصوص استفاده در شبكه مترو مي‌باشد.
تبصره:
شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه) موظف است در طي سال 1401 نسبت به تفكيك خدمات مسافربري خط 5 مترو اعم از رفت و برگشت اقدام نمايد. از زمان فراهم شدن سازوكار اجرايي و عملياتي، كرايه سفر در هر بخش از خط 5 معادل پانزده هزار (15/000) ريال توسط شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه از مسافرين قابل دريافت مي‌باشد. در صورت اجرايي شدن اين تبصره رديف 2 جدول شماره 1 حذف خواهد شد.
ماده دوم (2):
به شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود به منظور تشويق مسافران به استفاده از كارت ‌بليت‌هاي مبلغ‌دار شخصي‌‌سازي‌ شده، در هنگام خريد يا شارژ هربار كارت ‌بليت مبلغ‌دار شخصي‌سازي شده نسبت به اعمال ضريب كاهشي پنج درصد (5%) علاوه بر اعمال ساير ضرايب كاهشي مندرج در اين مصوبه اقدام نمايد.
ماده سوم (3):
به شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران) اجازه داده مي‌شود به مسافراني كه نسبت به خريد بليت تك‌سفره مترو به صورت غيرحضوري يا از طريق اپليكيشن‌هاي مجاز معرفي‌شده از سوي شهرداري تهران اقدام نمايند نسبت به اعمال ضريب كاهشي پنج درصد (5%) بهاي بليت تك‌سفره اقدام نمايد.
ماده چهارم (4):
در مناسبت‌هاي مذهبي و ملي و در شرايط خاص (روزها، ساعات و محدوده‌هاي مشخص) شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور كتبي شهردار تهران در خصوص ارائه سرويس بصورت رايگان يا با ضريب كاهشي مشخص در تمام يا بخشي از خطوط به شهروندان مي‌باشد.
تبصره:
مواردي كه با دستور شهردار تهران مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه مي‌شوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه پرداخت مي‌گردد.
ماده پنجم (5):
شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه موظف است از ورود مسافران فاقد بليت ممانعت نموده و در خصوص ارائه بليت معتبر توسط مسافران به دستگاه‌هاي كنترل، نظارت كافي معمول نمايد.
ماده ششم (6)-اصلاح 1401/01/21-:
در هنگام ثبت ورود توسط مسافران داراي كارت بليت مبلغ‌دار، كمترين بهاي كارت بليت مبلغ‌دار از اعتبار كارت ايشان كسر گرديده و در هنگام ثبت خروج و باتوجه به مسافت طي‌شده مابه‌التفاوت مبلغ سفر از اعتبار كارت ايشان كسر خواهد شد. در صورتي كه دارندگان كارت بليت مبلغ‌دار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاه‌هاي كنترل قرار ندهند يا بيش از دو (2) ساعت از ثبت ورود آن‌ها گذشته باشد مي‌بايست مابه‌التفاوت بالاترين بهاي كارت بليت مبلغ‌دار از اعتبار كارت ايشان كسر گردد. همچنين به شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود به منظور تشويق مسافران به استفاده از كارت بليت‌هاي مبلغ‌دار نسبت به اعمال ضريب كاهشي حداكثر تا بيست درصد (20%) بهاي بليت تك‌سفره اقدام نمايد.
ماده هفتم (7):
هزينه چاپ، صدور و پشتيباني كارت‌ بليت الكترونيك اعم از با نام و بي‌نام برابر مبلغ هشتاد هزار (80،000) ريال تعيين مي‌گردد و به دليل شرايط بهداشتي و پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي واگيردار غيرقابل استرداد مي‌باشد.
ماده هشتم (8):
شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) مكلف است ارائه تسهيلات به اقشار خاص را مطابق مصوبه «نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران» ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن اعمال نمايد، ضمناً ترتيبي اتخاذ نمايد كه كارت بليت‌هاي رايگان صرفاً 4 مرتبه در روز امكان استفاده داشته باشند. شهرداري تهران مكلف است همه‌ساله هزينه‌هاي ناشي از ارائه تخفيف به گروه‌هاي هدف مصوبه را در بودجه سالانه در قالب رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي (617023169) با عنوان «كمك به توسعه خدمات و پوشش كارت منزلت به اقشار خاص» پيش‌بيني و به صورت صددرصد (100%) تخصيص‌يافته تلقي نمايد. هزينه‌هاي مترتبه بر اساس صورت وضعيت ارسالي از سوي «شركت‌ بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه» و «شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه» به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
ماده نهم (9):
شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه موظف است نسبت به اطلاع‌رساني مفاد اين مصوبه به خريداران بليت و استفاده‌كنندگان از مترو به روش‌هاي مقتضي اقدام نمايد.


ب)
نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني و ميني‌بوسراني شهر تهران و انواع سرويس‌هاي مربوطه

ماده دهم (10):
نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني و ميني‌بوسراني شهر تهران و انواع سرويس‌هاي مربوطه در سال 1401 به شرح ذيل تعيين و به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از اول ارديبهشت ماه سال 1401 نسبت به اعمال نرخ‌هاي جديد و دريافت آن‌ها به شرح ذيل اقدام نمايد:
1- نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني شهر تهران در سال 1401 بطور متوسط بيست و پنج درصد (25%) نسبت به سال 1400 افزايش مي‌يابد به نحوي كه در هيچ خطي افزايش بيش از سي و پنج درصد(35%) اعمال نشود.
2-نرخ كرايه خطوط ميني‌بوسراني شهر تهران در سال 1401 معادل يك و دو دهم (1/2) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني (بر مبناي طول خطوط) تعيين مي‌شود.
3- نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق سرويس‌هاي اختصاصي دربستي در مناطق 22 گانه و حومه شهر تهران در سال 1401 معادل سي و پنج درصد (35%) نسبت به سال 1400 افزايش مي‌يابد.
4- نرخ كرايه خودروهاي مركز خدمات حمل و نقل درون‌شهري سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنايي در سال 1401 برابر جدول ذيل تعيين مي‌گردد.
جدول شماره دو (2) - نرخ كرايه خودروهاي مركز خدمات حمل و نقل درون شهري سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنايي
رديف نوع خودرو نرخ كرايه (ريال)
1 ون به ازاي هر يك سفر معادل حداكثر نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني
2 اتوبوس رايگان

تبصره يكم (1):
به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود در صورت راه‌اندازي زيرساخت پذيرش بليت تك سفره با هر يك از روش‌هاي نوين پرداخت از جمله (qr) مترو در ايستگاه‌هاي خطوط اتوبوسراني تندرو بصورت مشترك اقدام نمايد.
تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است در صورت استفاده از اتوبوس‌هاي پاك و داراي استانداردهاي اجباري كشور نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ بليت تا قيمت توافق‌شده با سرمايه‌گذار اقدام نمايد. همچنين شهرداري تهران مكلف است سهم پنجاه درصد (50%) يارانه بليت حمل و نقل عمومي را جهت جبران بخشي از هزينه‌ها از دولت اخذ نمايد.
ماده يازدهم (11):
شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) مكلف است در صورت عدم نصب يا خرابي دستگاه كارت‌خوان اتوبوس، تا زمان نصب يا تعمير دستگاه، نسبت به ارائه سرويس بصورت رايگان توسط آن اتوبوس اقدام نمايد.
ماده دوازدهم (12):
با عنايت به تبصره سيزدهم (13) الحاقي به «‌قانون الحاق يك تبصره به قانون تأسيس شركت واحد اتوبوسراني در شهرها» () مصوب 1351/12/21 به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود ضمن واگذاري بهره‌برداري خطوط به شركت‌هاي خصوصي بعد از طي فرايند قانوني نسبت به دريافت «حق بهره‌برداري از خطوط شركت واحد» از شركت‌هاي طرف قرارداد به ترتيب زير اقدام نمايد:
1- در ارتباط با خطوطي كه بهره‌برداري از آن‌ها به بخش خصوصي واگذار گرديده و همچنين قراردادهاي جديدي كه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه منعقد يا تمديد مي‌شود، نسبت به واگذاري بهره‌برداري از خطوط در قالب رديف اعتباري كمك به ما به‌التفاوت قيمت بليت اتوبوس به شركت‌هاي خصوصي يا ساير كمك‌هاي نقد و غيرنقد به شماره طبقه‌بندي(11-202090273) بر اساس شرايط تعيين‌شده توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نظير ميزان پيمايش، زمان حضور در خط، تعداد تراكنش ثبت شده و غيره با استفاده از اتوبوس و ميني‌بوس اقدام و متقابلاً از مسافران بر مبناي نرخ‌هاي مندرج در اين مصوبه كرايه دريافت شود.
2- به منظور پرداخت هزينه‌هاي مربوط به واگذاري خطوط به بخش خصوصي، به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود علاوه بر استفاده از رديف «ما به التفاوت قيمت بليت اتوبوس به بخش خصوصي» با شماره طبقه بندي "11-2020902"، با رعايت مفاد تبصره بيست و سوم (23) مصوبه بودجه سال 1401 شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه () نسبت به واگذاري تبليغات ايستگاه‌ها، پايانه‌هاي اتوبوسراني و همچنين اتوبوس‌هاي بخش خصوصي و عمومي اقدام و كليه درآمدهاي حاصل از قراردادهاي منعقده مستقيماً توسط شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نزد خزانه واريز و با رعايت نصاب‌هاي مصوب شورا پرداخت نمايد. مفاد اين بند نسبت به قراردادهاي آتي جاري بوده و عطف به ماسبق نمي‌شود.
تبصره:
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مجاز است در چارچوب ماموريت ذاتي خود نسبت به ارائه طرح‌هاي درآمد پايدار با تصويب مجمع شركت اقدام نمايد.
ماده سيزدهم (13):
به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده مي‌شود در صورت ايجاد خطوط جديد يا انجام تغييرات در خطوط موجود، نرخ كرايه خطوط ايجادشده يا تغييريافته را مطابق با ضوابط ابلاغي شوراي اسلامي شهر تهران و بر اساس طول مسير و حجم مسافر تعيين و ابلاغ نموده و مراتب را به اطلاع شوراي اسلامي شهر تهران برساند.
ماده چهاردهم (14):
به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده مي‌شود نرخ كرايه در نوبت شب را از ساعت (22) لغايت (6) بامداد با اعمال ضريب افزايشي حداكثر پنجاه درصد (50%) محاسبه و اعمال نمايد.
ماده پانزدهم (15):
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه موظف است هرگونه خدمات جابجايي و اياب و ذهاب دربستي جهت سرويس‌دهي به شهروندان را حسب درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي از طريق انعقاد قرارداد و اخذ بهاي سرويس‌هاي ارائه‌شده به انجام رساند.
تبصره:
در مناسبت‌هاي مذهبي و ملي و در شرايط خاص (روزها، ساعات و محدوده هاي مشخص) شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور كتبي شهردار تهران در خصوص ارائه سرويس بصورت رايگان يا با ضريب كاهشي مشخص در تمام يا بخشي از خطوط به شهروندان مي‌باشد. مواردي كه با دستور شهردار مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه مي‌شوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پرداخت مي‌گردد.
ماده شانزدهم (16):
با عنايت به تبصره دوم (2) ماده پنجم (5) «قانون حمايت از حقوق معلولان» مصوب 1397و «مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران»ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، شهرداري تهران (شركت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه و شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) مكلف است نسبت به ارائه خدمات جابجايي به افراد داراي معلوليت شديد، تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي و بيماران خاص با اتوبوس با اعمال ضريب صفر اقدام نمايد.
تبصره:
ارائه خدمات موضوع اين ماده به «افراد داراي معلوليت شديد» منوط به تأييد كميسيون پزشكي–توان‌بخشي و ارائه معرفي‌نامه جهت افراد مذكور از سازمان بهزيستي كشور مي‌باشد.
ماده هفدهم (17):
به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده مي‌شود با توجه به افزايش آلودگي هواي كلان‌شهر تهران به منظور جلب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي جهت نوسازي و توسعه ناوگان و كاهش اثرات زيان‌بار سوخت‌هاي فسيلي در چرخه حمل ‌و نقل عمومي و حفظ سلامت شهروندان و در راستاي به‌كارگيري اتوبوس‌هاي با سوخت پاك و استاندارد نظير اتوبوس برقي، هيبريدي، گازسوز و ديزل مجهز به فيلتر جاذب دوده، نسبت به واگذاري بهره‌برداري از خطوط به بخش خصوصي در چارچوب ضوابط و مقررات قانوني پس از تصويب هيئت مديره و تاييد مجمع عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه (شوراي اسلامي شهر تهران) اقدام نمايد.
ماده هجدهم (18):
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با توجه به صورت‌هاي مالي حسابرسي شده و بهاي تمام‌شده مورد تاييد حسابرس منتخب شوراي اسلامي شهر تهران، نسبت به پيش‌بيني اعتبار لازم در بودجه سنواتي خود اقدام و متعاقباً مابه‌التفاوت بهاي تمام‌شده با درآمد حاصل از جابجايي مسافر (درآمد كارت بليت) را به شركت واحد اتوبوسراني تهران پرداخت و پنجاه درصد (50%) از مابه‌التفاوت پرداختي را در دفاتر مالي شهرداري به حساب بدهي دولت منظور نمايد.
ماده نوزدهم (19):
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مجاز است در راستاي نظارت بر سرويس‌رساني دربستي از طريق ناوگان حمل و نقل جمعي (اتوبوس، ميني‌بوس و ميدل باس) به منظور نظارت و ارائه پروانه فعاليت براي شركت‌ها و ناوگان خصوصي، تا سقف ده درصد (10%) از بابت هر نوع سرويس دربستي دريافت نمايد.
ماده بيستم (20):
شهرداري تهران موظف است نسبت به پرداخت يك دوازدهم از مابه‌التفاوت بهاي تمام‌شده جابجايي شهروندان به شركت واحد بصورت ماهانه اقدام و پنجاه درصد (50%) از اين مبلغ را به عنوان سهم دولت از محل رديف‌هاي مربوطه در بودجه عمومي كل كشور (كمك به يارانه بليت حمل و نقل عمومي) محاسبه، مطالبه و اخذ نمايد.
ماده بيست و يكم (21):
در اجراي ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386 و ماده سي و دوم (32) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 و نيز مواد شانزدهم (16) و هفدهم (17) «آيين‌نامه اجرايي تبصره يكم (1) مواد سي و يكم (31) و سي و دوم (32) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1391/06/26 هيأت وزيران، شهرداري تهران (حسب مورد شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه و سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مكلف است نسبت به ساماندهي و مديريت شركت‌ها و موسسات بخش خصوصي كه تقاضاي فعاليت در زمينه‌ ارائه سرويس‌هاي جابجايي مسافر (اعم از هوشمند و غيرهوشمند) را دارند، در چارچوب ضوابط و مقررات جاري كشور اقدام و ساز و كار اجرايي صدور پروانه فعاليت و نظارت بر فعاليت آن‌ها را بصورت شفاف فراهم نمايند.

ج) نرخ كرايه انواع تاكسي و سرويس مدارس و تعيين بهاي انواع خدمات تاكسيراني
ماده بيست و دوم (22):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده مي‌شود نسبت به افزايش نرخ كرايه انواع تاكسي در شهر تهران از اول ارديبهشت ماه سال 1401، بطور ميانگين بيست و پنج درصد (25%) و تا سقف سي و پنج درصد (35%) نسبت به نرخ‌هاي پايه مصوب سال 1400 اقدام نموده و نرخ‌هاي جديد را بر اساس دستورالعمل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران به تاكسي‌داران ابلاغ و ضمن نصب برچسب‌هاي حاوي قيمت‌هاي مصوب در كليه خطوط و تاكسي‌ها، بر حسن اجراي آن با جديت اعمال نظارت نمايد.
تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) مجاز است نرخ كرايه در نوبت شب از ساعت (22) لغايت (6) بامداد را با اعمال ضريب افزايشي بيست درصد (20%) نسبت به نرخ‌هاي مصوب محاسبه و اعمال نمايد.
ماده بيست و سوم (23):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني) موظف است با استفاده از سامانه‌هاي هوشمند نسبت به محاسبه نرخ كرايه بر اساس سرعت متوسط حمل و نقل در معابر، توسط سامانه هوشمند مركزي و اطلاع‌رساني و اتصال آن به كليه سامانه‌هاي پرداخت الكترونيكي بر مبناي نرخ پايه فوق‌الذكر اقدام نمايد و اين سامانه را حداكثر ظرف شش (6) ماه عملياتي نمايد.
تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني) مجاز است پس از راه‌اندازي سامانه موضوع اين ماده، در ساعات اوج ترافيك نسبت به افزايش نرخ كرايه انواع تاكسي تا سقف سي درصد (30%) بر اساس محاسبه سامانه اقدام نمايد.
ماده بيست و چهارم (24):
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني) مجاز است تا سقف هشتاد درصد (80%) به نرخ كرايه انواع تاكسي‌هاي ارائه‌دهنده خدمات ويژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شركت‌هايي كه حسب تشخيص آن سازمان از تاكسي‌هاي ارائه‌دهنده خدمات ويژه برخوردارند اقدام نمايد. تعيين نرخ در اين تاكسي‌ها به وسيله تجهيزات محاسبه كرايه انجام و برچسب نرخ مطابق با نوع خودرو براي اطلاع شهروندان در داخل تاكسي نصب مي‌گردد. سازمان تاكسيراني موظف است در خصوص محاسبه و دريافت كرايه تاكسي از مسافران در اين نوع تاكسي‌ها نظارت كافي را اعمال نمايد.
ماده بيست و پنجم (25):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني) اجازه داده مي‌شود نسبت به افزايش نرخ كرايه خدمات سرويس مدارس در سال تحصيلي 1402-1401 بطور متوسط معادل بيست و پنج درصد (25%) و تا سقف سي و پنج درصد (35%) نسبت به نرخ‌هاي مصوب سال تحصيلي 1401-1400 بر اساس دستورالعمل مصوب كارگروه ماده هجدهم (18) آئين‌نامه اجرائي حمل و نقل دانش‌آموزي مصوب 1387 اقدام نمايد.
تبصره:
شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني) مجاز است پس از بررسي صلاحيت صدور پروانه تخصصي ارائه خدمات سرويس مدارس از كليه شركت‌هاي مجري اين خدمات، به ميزان دو درصد (2%) از مبلغ قرارداد شركت‌هاي مذكور با مدارس را بابت بهاي خدمات ارائه داده شده به ايشان دريافت نمايد.
ماده بيست و ششم (26):
شهرداري تهران مجاز است براي موسسات و شركت‌ها (غير از شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي) كه با موضوع حمل و نقل مسافر يا خدمات هوشمند مسافر بمنظور حمل و نقل مسافر درون‌شهري تقاضاي فعاليت مي‌نمايند، پروانه تخصصي حمل و نقل صادر نمايد. شرايط پذيرش و صدور پروانه طبق دستورالعملي خواهد بود كه در چارچوب ضوابط و مقررات جاري به تصويب هيات عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران خواهد رسيد.
تبصره(جوابيه 1401/01/14): شهرداري تهران موظف است در ازاي صدور پروانه تخصصي حمل و نقل و نظارت بر فعاليت شركت‌هاي حمل و نقلي (غير از شركت‌هاي تاكسيراني خصوصي) مبلغ دو درصد (2%) از كليه قراردادهاي منعقده و عملكرد شركت‌هاي متقاضي با اشخاص ثالث (اعم از خودروهاي ون و سواري تاكسي و سواري شخصي) را دريافت نمايد و بابت صدور پروانه تخصصي مزبور مبلغ بيست ميليون (20.000.000) ريال از شركت‌هاي متقاضي دريافت شود. در خصوص شركت خودرو سرويس شهر معادل يك درصد (1%) از كليه قراردادهاي منعقده و عملكرد شركت مذكور دريافت خواهد شد.
ماده بيست و هفتم (27):
تبصره‌هاي اصلاحي و الحاقي مواد دهم (10) و چهاردهم (14) «آيين‌نامه ضوابط تاسيس و فعاليت‌هاي شركت‌ تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» موضوع مصوبه ـ ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/15 و اصلاحات بعدي آن و همچنين جدول ذيل ماده چهاردهم (14) و متن ماده بيست و دوم (22) آيين‌نامه مذكور به شرح زير اصلاح مي‌گردد:
1- تبصره يكم (1) (اصلاحي)- ذيل ماده دهم (10):

«سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران مجاز است براي صدور يا تمديد پروانه بهره‌برداري شركت‌هاي تاكسيراني از ابتداي سال 1401، مبالغ مندرج در جدول ذيل را به ازاي هر سال بابت هزينه صدور پروانه بهره‌برداري بر مبناي رتبه‌بندي و سقف مجاز تعداد خودرو در رتبه اخذشده شركت دريافت نمايد. در صورت ابطال پروانه بهره‌برداري شركت بر اساس راي هيات انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت مجاز تعداد خودرو يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران مي‌تواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.»
رتبه شركت مبلغ (ريال)
1 170.000.000
2 140.000.000
3 110.000.000
4 80.000.000
5 50.000.000

2- تبصره يكم (1) (اصلاحي) - ذيل بند (ب) ماده چهاردهم (14):
«علاوه بر سهم 100 درصدي سازمان از نرخ‌هاي تعيين‌شده در رديف‌هاي شماره (1-1)، (8)، (9) و (10) جدول شماره (1)، مبلغ يكصد و ده هزار ( 110.000) ريال بابت سهم دفاتر شركت دريافت مي‌شود و از نرخ تعيين‌شده در رديف شماره (7) جدول شماره (1) مبلغ هشتاد درصد (80%) سهم سازمان و بيست درصد (20%) سهم دفاتر شركت خواهد بود. سهم دفاتر شركت از نرخ تعيين‌شده در رديف‌هاي شماره (11)، (12) و (1-15) جدول شماره (1) صد درصد (100%) تعيين مي‌گردد و در خصوص ساير رديف‌هاي جدول شماره (1)، معادل سي درصد (30%) سهم سازمان و هفتاد درصد (70%) سهم دفاتر شركت خواهد بود. و همچنين علاوه بر نرخ رديف (1-6) كه ده درصد (10%) سهم سازمان و نود درصد (90%) سهم دفاتر شركتي است كه راننده تحت قرارداد با آن مي‌باشد، مبلغ يكصد و ده هزار (110.000) ريال بابت سهم دفاتر شركت جداگانه دريافت خواهد شد.»
3- جدول شماره (1) (اصلاحي ) - ذيل بند (ب) ماده چهاردهم (14):
جدول شماره (1) اصلاحي سال 1400 ذيل بند (ب) ماده چهاردهم (14)
رديف نوع خدمات بازه زماني پرداخت مبلغ قابل دريافت (ريال)
1 1-1 آموزش بدو ورود ارائه 30 ساعت خدمات آموزشي به همراه كتب و جزوات لازم يك‌ بار در طول دوره تاكسيراني 4.800.000
1-2 آموزش حين خدمت (هر نفر ساعت) در صورت ابلاغ سازمان 110.000
1-3 آزمون شهرشناسي يك‌بار 110.000
2 صدور «پروانه تاكسيراني» موضوع ماده 4 آيين‌نامه تاكسي‌راني تشكيل پرونده و بررسي شرايط متقاضي يك‌بار 1.800.000
صدور پروانه 3.600.000
3 تمديد پروانه تاكسيراني (شامل هزينه پست) هر دو سال 900.000
4 صدور المثني پروانه تاكسيراني (شامل هزينه پست) در صورت نياز 1.450.000
5 صدور انواع معرفي‌نا‌مه‌هاي اداري و گواهي بنا به درخواست تاكسيران 110.000
6 6-1 بابت برقراري سيستم نظارت، صدور يا تمديد حكم محل فعاليت خدمات خطي، گردشي، تلفني و ويژه ساليانه 1.000.000
6-2 تغيير محل فعاليت تاكسي بنا به درخواست تاكسيران يا بر اساس راي هيات انضباطي 1.100.000
6-3 تغيير نوع فعاليت (كاربري) تاكسي بنا به درخواست تاكسيران يا براساس راي هيات انضباطي 2.000.000
7 نوسازي تاكسي بنا به درخواست تاكسيران 1.500.000
8 توسعه ناوگان بنا به درخواست سازمان 3.600.000
9 عوارض ساليانه ساليانه به ميزان عوارض ساليانه خودرو


10 انتقال مالكيت در صورت نقل و انتقال سه درصد از قيمت كارشناسي خودرو در زمان انعقاد قرارداد
11 بازديد و معاينه تاكسي در صورت نياز 100.000
12 نصب آرم و علايم استاندارد تاكسي در صورت نياز 360.000
13 صدور و تمديد پروانه بهره‌برداري تاكسي، موضوع ماده (9) آيين‌نامه اجرايي تاكسيراني (شامل هزينه پست) در زمان تغيير اطلاعات مندرج در پروانه بهره‌برداري(نظير نقل و انتقال، تبديل به احسن يا نوسازي تاكسي) 1.000.000
14 ساماندهي مسافربرهاي شخصي ثبت اطلاعات خودرو ساليانه حداكثر 750.000 ريال به تشخيص سازمان
ثبت اطلاعات راننده حداكثر 1.500.000 ريال به تشخيص سازمان
15 15-1 ثبت نام راننده سرويس مدرسه صرفاً مجوز راننده خودروهاي شخصي 180,000
15-2 تعيين صلاحيت راننده سرويس مدرسه صرفاً مجوز راننده خودروهاي شخصي 960,000
15-3 تعيين صلاحيت خودرو سرويس مدرسه صرفاً مجوز خودروهاي شخصي 500,000


4- ماده بيست و دوم (22) (اصلاحي):
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده مي‌شود با لحاظ مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترافيك كشور و با رعايت مفاد تبصره بيست و سوم مصوبه بودجه سال 1401 شهرداري تهران ـ ابلاغي به شماره 160/2915/24028 مورخ 1400/11/30 و مقررات و ضوابط لازم‌الرعايه نسبت به واگذاري تبليغات ناوگان تاكسيراني در داخل و خارج از وسيله تاكسي اقدام نمايد. سهم مالكين وسيله نقليه نود درصد (90%)، سهم سازمان تاكسيراني پنج درصد (5%) و سهم پليس راهنمائي و رانندگي پنج درصد (5%) جهت نظارت ميداني اختصاص مي‌يابد. سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مجاز است برابر مصوبه هيات عامل سازمان بخشي از درآمد حاصل از اجراي اين تبصره را به شركت‌هاي خصوصي كه به نظارت بر اجراي اين ماده مي‌پردازند اختصاص دهد. سازمان
5- تبصره ذيل به عنوان تبصره نهم (9) به بند (ب) ماده چهاردهم (14) آيين‌نامه مذكور الحاق مي‌گردد:
تبصره نهم (9) - (الحاقي):
در صورتيكه تاكسيرانان و تاكسيداران از طريق سامانه‌هاي هوشمند مجازي و غيرحضوري خدمات جدول شماره (1) به استثناي رديف‌هاي (1-1)، (2-1)، (1-6)، (7)، (8)، (9)، (10) و (1-15) را دريافت نمايد صرفا سهم سي (30) درصدي سازمان دريافت مي‌شود و در صورت نياز به كنترل نيرو محور فرآيندهاي خدمات (چك اپراتوري) به ازاي هر مرحله از فعاليت‌هاي موضوع خدمات جدول شماره (1) كه بصورت غيرحضوري ارائه مي‌شود مبلغ پنجاه هزار (50.000) ريال توسط سازمان دريافت خواهد شد.
ماده بيست و هشتم (28):
در صورت تغيير نرخ حامل‌هاي انرژي يا ساير محرك‌هاي موثر بر نرخ كرايه و بليت حمل و نقل عمومي، شهرداري مكلف است اصلاحيه مصوبه حاضر را تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده بيست و نهم (29):
شهرداري تهران مي‌تواند براي ارائه خدمات حمايتي از تاكسيرانان شهر تهران به ويژه خدمات حمايتي براي تهيه مسكن و ساير تسهيلات به نفع تاكسيرانان در حد توان خود اقدام نمايد.
ماده سي‌ام (30):
شهرداري تهران مكلف است لايحه «تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1402» را حداكثر تا پايان دي ماه سال 1401 تهيه و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد .