![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1402مصوب 1401/12/23
![]() مقدمه:
در اجراي بند (ب) ذيل تبصره يكم (1) ماده دوم (2) «قانون درآمدهاي پايدار و هزينههاي شهرداريها و دهياريها» ابلاغي سال 1401 و بند بيست و هفتم (27) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي و با عنايت به ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به اعمال نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1402 از ابتداي ارديبهشت ماه به شرح مواد زير اقدام نمايد. الف) نرخ بليت مترو ماده يكم (1): نرخ بليت متروي شهر تهران در سال 1402 به شرح زير تعيين و به شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) اجازه داده ميشود از اول ارديبهشت ماه سال 1402 نسبت به اعمال مديريت و نرخهاي جديد و دريافت آنها بر اساس مفاد قسمت (الف) اين مصوبه اقدام نمايد: 1- تعاريف: الف- مسافران حومه: به مسافراني گفته ميشود كه از مبدأ يا به مقصد ايستگاههاي خط 5 (به استثناي ايستگاه صادقيه و ارم سبز) در شبكه متروي تهران مسافرت نمايند. ب- مسافران ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد): به مسافراني گفته ميشود كه از مبدأ يا به مقصد ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) در شبكه متروي تهران مسافرت نمايند. ج- مسافران ايستگاه فرودگاه امام خميني(ره): به مسافراني گفته ميشود كه از مبدأ يا به مقصد ايستگاه فرودگاه امام خميني(ره)در شبكه متروي تهران مسافرت نمايند. 2- نرخ بليت:
نرخ بليت در سال 1402 با افزايش ميانگين 25 درصد نسبت به سال 1401 به شرح زير تعيين ميشود: الف) كمترين بهاي كارت بليت مبلغدار براي مسافران داخل شهري و با مسافت طيشده تا 2 كيلومتر، مبلغ 25/000 ريال ميباشد. متناسب با افزايش طول سفر و به ازاي هر كيلومتر، 147 ريال به نرخ كرايه اضافه خواهد شد. ميزان افزايش نرخ كرايه سفرهاي با مسافت بالاتر از 34 كيلومتر براي سال 1402 معادل نرخ كرايه سفر با مسافت 34 كيلومتر خواهد بود.
![]() ![]() به موجب مصوبه «اصلاح مصوبه تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1402 ـ ابلاغي به شماره 160/3078/26141 مورخ 1401/12/24 و اصلاحيه بعدي آن در راستاي تحقق شعار مهار تورم» به شماره ابلاغ 160/3106/3588 و تاريخ ابلاغ 1402/03/02 در صورت امكان و تأمين زيرساختهاي لازم كمترين بهاي بليت مترو (مندرج در بند الف بخش دوم ماده اول) براي مسافران مناطق كم برخوردار شهر تهران (كه توسط كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران تعيين ميگردد) از زمان شروع به كار روزانه مترو تا ساعت 9 صبح مبلغ 15/000 ريال ميباشد. ب)(اصلاح 1402/02/31) بهاي كارت بليت مبلغدار براي مسافران حومه 34/000 ريال، ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) 82/000 ريال و براي مسافران ايستگاه فرودگاه امام خميني(ره)136/500 ريال ميباشد. ![]() ج) قيمت بليت تكسفره براي مسافران داخل شهري، حومه، ايستگاه شهيد سپهبد قاسم سليماني (هشتگرد) و ايستگاه فرودگاه امام خميني(ره)، 10 درصد بيشتر از بالاترين نرخ كارت بليت مبلغدار ذكرشده دربندهاي (الف) و (ب) ميباشد. د)(جوابيه 1402/01/20) قيمت بليت تكسفره براي مسافراني كه اقدام به خريد اين نوع بليت با وجه نقد مينمايند شش درصد (6%) بالاتر از قيمت بليت تكسفره در بند ج خواهد بود. ![]() ماده يكم (1)-الحاق 1402/09/14- مكرر: به شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) اجازه داده ميشود تا زمان تعيين متولي بهرهبرداري از امتداد خط يك مترو حد فاصل ايستگاه شهر آفتاب تا ايستگاه شهر پرند توسط دولت، نسبت به مديريت و بهرهبرداري از امتداد خط مذكور تا ايستگاه شهر پرند اقدام نمايد. ![]() تبصره يكم (1)-الحاق 1402/09/14-: قيمت بليت متروي ايستگاه شهر پرند در خط يك مترو تا پايان سال جاري برابر با نرخ تعيينشده براي ايستگاه فرودگاه امام خميني (ره)، به ازاي هر سفر معادل 136/500 ريال براي مسافران داراي كارت بليت مبلغدار و براي مسافران داراي بليت تكسفره 150/000 ريال تعيين ميگردد. ![]() تبصره دوم (2)-الحاق 1402/09/14-: شهرداري تهران مكلف است بلافاصله نسبت به انعقاد قرارداد با دولت در زمينه تأمين هزينههاي نگهداشت، خدمات، مابهالتفاوت قيمت بليت و رفع نواقص حداكثر تا پايان سال جاري اقدام نمايد و جهت دريافت آن پيگيري لازم را انجام دهد. ![]() تبصره سوم (3)-الحاق 1402/09/14-: شهرداري تهران (شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه) موظف است گزارش اجراي مصوبه و بهاي خدمات تمامشده را در مقاطع زماني شش ماهه براي شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد. ![]() ماده دوم (2)-نسخ صريح 1402/02/31-: شهرداري تهران مكلف است به منظور افزايش جاذبه سفر و تشويق شهروندان به استفاده از مترو، خدمات خود را به استفادهكنندگان كارت بليت مبلغدار در زمان غير اوج مسافري"در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از شروع بهرهبرداري تا ساعت 6:30 صبح، از ساعت 10 تا 14:30 و از ساعت 20 تا ساعت پاياني بهرهبرداري، در روزهاي پنجشنبه از شروع بهرهبرداري تا 7 صبح و از ساعت 19 تا ساعت پاياني بهرهبرداري و روزهاي تعطيل در كليه ساعات بهرهبرداري" با اعمال ضريب كاهشي ده درصد (10%) علاوه بر ساير ضرايب كاهشي مندرج در اين مصوبه اقدام نمايد. ![]() ماده سوم (3): شهرداري تهران مكلف است به منظور تشويق مسافران به استفاده از حسابهاي كاربري هوشمند شخصيسازي شده، در هنگام خريد، شارژ يا استفاده اين گروه از مسافران، نسبت به اعمال ضريب كاهشي ده درصد (10%) علاوه بر اعمال ساير ضرايب كاهشي مندرج در اين مصوبه اقدام نمايد. ماده چهارم (4): به منظور افزايش رضايت شهروندان و كاهش مراجعه به باجههاي فروش و شارژ بليت، سقف شارژ كارت بليتهاي مبلغدار از 500،000 ريال به حداقل 1،000،000 ريال افزايش مييابد. ماده پنجم (5): در مناسبتها و مراسمهاي مذهبي و ملي و در شرايط خاص (روزها، ساعات و محدودههاي مشخص) شركت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور كتبي شهردار تهران درخصوص ارائه سرويس به صورت رايگان يا با ضريب كاهشي (در صورت آمادگي زيرساختهاي فني) مشخص در تمام يا بخشي از خطوط به شهروندان ميباشد. مواردي كه با دستور شهردار تهران مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه ميشوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت بهرهبرداري راه آهن شهري تهران وحومه پرداخت ميگردد. ماده ششم (6): در هنگام ثبت ورود توسط مسافران داراي كارت بليت مبلغدار، كمترين بهاي كارت بليت مبلغدار از اعتبار كارت ايشان كسر گرديده و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طي شده مابهالتفاوت مبلغ سفر از اعتبار كارت ايشان كسر خواهد شد. همچنين در صورتي كه دارندگان كارت بليت مبلغدار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاههاي كنترل قرار ندهند يا بيش از دو ساعت از ثبت ورود آنها گذشته باشد ميبايست مابهالتفاوت بالاترين بهاي كارت بليت مبلغدار از اعتبار كارت ايشان كسر گردد. ماده هفتم(7): هزينه چاپ، صدور و پشتيباني كارت بليت الكترونيك اعم از با نام و بينام برابر مبلغ صد و بيست هزار (120.000) ريال تعيين ميگردد كه غيرقابل استرداد ميباشد. تبصره:
شهرداري تهران مكلف است ضمن اطلاع رساني مناسب نسبت به تبديل كارت بليتهاي وديعهاي(صادره بين سالهاي 89 تا 99) به كارت بليتهاي مبلغدار در مالكيت شخص و يا استرداد آن و عودت وجه ظرف مدت زمان سه ماه از زمان ابلاغ اين مصوبه اقدام نمايد. در صورت عدم مراجعه طي مهلت تعيين شده، كارت بليت در مالكيت شخص قرار گرفته و وديعه قابل استرداد نخواهد بود. ماده هشتم (8): شهرداري تهران مكلف است ارائه تسهيلات به اقشار خاص را مطابق "مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران"ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن اعمال نمايد. ضمناً ترتيبي اتخاذ نمايد كه كارت بليتهاي رايگان صرفاً 4 مرتبه در روز امكان استفاده داشته باشند. شهرداري تهران مكلف است همه ساله هزينههاي ناشي از ارائه تخفيف به گروههاي هدف مصوبه را در بودجه سالانه در قالب رديف اعتباري به شماره طبقهبندي (617023169) با عنوان "كمك به توسعه خدمات و پوشش كارت منزلت و اقشار خاص" پيشبيني و به صورت صددرصد (100%) تخصيص يافته تلقي نمايد. هزينههاي مترتبه براساس صورت وضعيت ارسالي از سوي شركت هاي مذكور ، به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد. تبصره:
سقف شارژ كارت هاي چندمنظوره جهت استفاده در شبكه حمل و نقل عمومي، موضوع تبصره سوم(3) "مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران"ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 28/12/1392 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، از تاريخ اجراي اين مصوبه براي كليه اقشار ذكر شده در تبصره يكم (1) مصوبه مذكور به سه ميليون (3،000،000) ريال افزايش مييابد. ماده نهم (9): شهرداري تهران موظف است نسبت به اطلاعرساني مفاد اين مصوبه به خريداران بليت و استفادهكنندگان از مترو به روشهاي مقتضي اقدام نمايد. ب) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه ماده دهم (10): نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه در سال 1402 به شرح ذيل تعيين و به شهرداري تهران (شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه) اجازه داده ميشود از ابتداي ارديبهشت ماه سال 1402 نسبت به مديريت و اعمال نرخهاي جديد و دريافت آنها بر اساس مفاد قسمت (ب) اين مصوبه اقدام نمايد: 1(جوابيه 1402/01/20)- اصلاحي) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني شهر تهران و انواع سرويسهاي مربوطه در سال 1402 به شرح زير تعيين ميگردد:
![]() تبصره(جوابيه 1402/01/20): كرايه دريافتي براي خطوط اتوبوس تندرو با طول بيش از 15 كيلومتر مطابق خطوط 15 كيلومتري و براي خطوط اتوبوس عادي با طول بيش از 20 كيلومتر مطابق خطوط 20 كيلومتري محاسبه و دريافت ميشود. ![]() 2- نرخ كرايه خطوط مينيبوسراني شهر تهران در سال 1402 برابر يك و دو دهم (2/1) نرخ كرايه خطوط اتوبوسراني (بر مبناي طول خطوط) تعيين مي شود. 3- نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق سرويسهاي دربستي در مناطق 22 گانه شهر تهران و حومه در سال 1402 به شرح جدول شماره يك (1) تعيين ميگردد: جدول شماره يك (1). نرخ خدمات دربستي انواع اتوبوس، ميني بوس و ميدل باس
تبصره: نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق سرويسهاي دربستي مجاز در محدوده حومه تهران با 25% افزايش محاسبه و اعمال خواهد شد. 4- نرخ كرايه خودروهاي مركز خدمات حمل و نقل درونشهري سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنايي در سال 1402 برابر جدول ذيل تعيين ميگردد. جدول شماره دو (2)- نرخ كرايه خودروهاي مركز خدمات حمل و نقل درون شهري سامانه جانبازان، معلولان و مدارس استثنايي
5- نرخ كرايه روزهاي تعطيل و سرويس هاي شبانه به شرح زير تعيين ميگردد: 5-1- شهرداري تهران مكلف است ضمن ايجاد زيرساخت فني لازم ظرف مدت زمان سه (3) ماه پس از ابلاغ اين مصوبه، كرايه خطوط بخش عمومي و خصوصي در روزهاي تعطيل را به ميزان حداكثر پنجاه درصد (50%) بيشتر از نرخهاي مصوب محاسبه و اعمال نمايد. 5-2- شهرداري تهران مكلف است ضمن ايجاد زيرساخت سخت افزاري و نرم افزاري لازم ظرف مدت زمان سه (3) ماه پس از ابلاغ اين مصوبه، نرخ كرايه در نوبت شب را از ساعت (22) لغايت (6) بامداد با اعمال ضريب افزايشي حداكثر پنجاه درصد (50%) محاسبه و اعمال نمايد. ماده يازدهم (11): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در مواردي كه مسافران اتوبوس فاقد كارت بليت الكترونيك باشند، با استفاده از كارت بليت نيابت با مأخذ افزايش صد درصد (100%) نسبت به اخذ بهاي كرايه اقدام نمايد. ماده دوازدهم (12): دريافت وجه نقد در اتوبوسهاي شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران و حومه اعم از اتوبوسهاي عمومي و خصوصي ممنوع و تخلف بوده و در صورت عدم نصب و يا خرابي دستگاه كارتخوان اتوبوس، تا زمان نصب و يا تعمير دستگاه، فعاليت آن اتوبوس در خط مجاز نبوده و يا لازم است ارائه سرويس توسط آن اتوبوس به صورت رايگان انجام شود. ماده سيزدهم (13): ارائه هرگونه خدمات دربستي در برنامهها و مناسبتهاي مختلف از قبيل مناسبتهاي ملي، مذهبي، اعياد، برنامهها و مسابقات ورزشي از طريق ناوگان بخش عمومي و خصوصي در صورت دستور كتبي شهردار تهران با اعمال ضريب صفر و يا تخفيف مجاز خواهد بود. جبران هزينه در مواردي كه با دستور شهردار مشمول تخفيف يا بخشودگي كرايه ميشوند از محل اعتبارات در اختيار شهردار تهران به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پرداخت ميگردد. تبصره يكم (1):
كليه تخفيفهايي كه به موجب مفاد اين ماده براي اشخاص حقيقي يا حقوقي لحاظ ميگردد، صرفاً ناظر به اتوبوسهاي ملكي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه ميباشد و در صورت تسري تخفيفهاي مذكور در خصوص اتوبوسهاي بخش خصوصي، مابهالتفاوت قيمت ناشي از آن بايد به بخش خصوصي پرداخت گردد. تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است از طريق پيشبيني اعتبار لازم و در نظر گرفتن رديف اعتباري مشخص در مصوبه بودجه سالانه، ترتيبي اتخاذ نمايد كه كليه هزينههاي مترتب بر ارائه خدمات در قالب انواع كارتهاي منزلت و تخفيفدار، اقشار خاص و آسيب پذير را به «شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه» پرداخت نمايد. ماده چهاردهم (14): يك بند به شرح ذيل به تبصره يكم(1) ماده واحده «مصوبه نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران» ـ ابلاغي به شماره 160/1866/28935 مورخ 1392/12/28 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن الحاق ميگردد: 7) بيماران خاص از جمله هموفيلي با كسب تائيديه از نهاد و يا مراجع ذي صلاح مربوطه به صورت رايگان ماده پانزدهم (15): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به واگذاري بهرهبرداري از خطوط به بخش خصوصي در چارچوب ضوابط و مقررات قانوني، به انواع شيوه هاي خريد خدمات از جمله پيمايشمبنا اقدام نمايد. ماده شانزدهم (16): شهرداري تهران مجاز است از طريق بهرهمندي از خدمات بخش خصوصي، نسبت به راهاندازي سرويس پويا (مبداء مقصدي) در بستر سامانه برخط اقدام نمايد. حداكثر ظرفيت قابل استفاده در ناوگان اين سرويس برابر تعداد صندلي بوده و حداكثر نرخ كرايه سرويسهاي مذكور دو برابر كرايه خطوط عادي با طول مشابه محاسبه خواهد شد. ماده هفدهم (17): در اجراي ماده نهم (9) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386 و ماده سي و دوم (32) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 و نيز مواد شانزدهم (16) و هفدهم (17) «آييننامه اجرايي تبصره يكم (1) مواد سي و يكم (31) و سي و دوم (32) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1391/06/26 هيأت وزيران، شهرداري تهران (حسب مورد شركت واحد اتوبوسراني تهران وحومه و سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران ) مكلف است نسبت به ساماندهي و مديريت شركت ها و موسسات بخش خصوصي كه تقاضاي فعاليت در زمينه ارائه سرويس هاي جابجايي مسافر(اعم از هوشمند و غيرهوشمند) را دارند، درچارچوب ضوابط و مقررات جاري كشور اقدام و ساز و كار اجرايي صدور پروانه فعاليت و نظارت بر فعاليت آنها را به صورت شفاف فراهم نمايند. ج) نرخ كرايه انواع تاكسي و سرويس مدارس و تعيين بهاي انواع خدمات تاكسيراني ماده هجدهم (18)-جوابيه 1402/01/20-:
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود نسبت به افزايش نرخ كرايه انواع تاكسي در شهر تهران از اول ارديبهشت ماه سال 1402 به شرح جدول زير اقدام نمايد به نحوي كه تغييرات قيمت خطوط نسبت به سال جاري به طور متوسط چهل و پنج درصد (45%) و سقف حداكثر افزايش (با اعمال ضرايب تبصرههاي 1 تا 3 ذيل اين ماده) شصت درصد (60%) باشد و نرخهاي جديد را بر اساس دستورالعمل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران به تاكسيداران ابلاغ و ضمن نصب برچسبهاي حاوي قيمتهاي مصوب و شرايط اعمال ضرايب مرتبط در كليه خطوط و تاكسيها، برحسن اجراي آن با جديت اعمال نظارت نمايد. ![]() جدول شماره سه (3). نرخ خدمات انواع تاكسي
فرمول محاسبه نرخ كرايه تاكسيهاي شهر تهران: f= e+c.d f: مبلغ كرايه (ريال) e: مبلغ وروديه (ريال) c: قيمت هر كيلومتر d: مسافت (كيلومتر) تبصره يكم (1)-جوابيه 1402/01/20-:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در مسيرهاي داراي شيب، تا سقف 10% به كرايه تاكسيهاي خطي موضوع اين ماده اضافه نمايد. ![]() تبصره دوم (2)-جوابيه 1402/01/20-:
به شهرداري تهران (سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران) اجازه داده ميشود در ساعات اوج ترافيك تا سقف 25% به كرايه موضوع اين ماده اضافه نمايد. ساعات اوج ترافيك توسط شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران) مشخص خواهد شد. ![]() تبصره سوم (3)-جوابيه 1402/01/20-:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود در شرايط آب و هوايي نامساعد تا سقف 15% به كرايه موضوع ماده هجدهم (18) اضافه نمايد. اجراي اين تبصره منوط به ايجاد سيستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط خواهد بود. ![]() تبصره چهارم (4): نرخ كرايه در نوبت شب از ساعت (22) لغايت (6) بامداد برابر يك و دو دهم (1/2) نرخ كرايه موضوع اين ماده تعيين مي شود. تبصره پنجم (5): نرخ كرايه براي خودروهاي با ظرفيت بيشتر از 5 نفر هشتاد درصد (80%) نرخ كرايه مصوب موضوع ماده هجدهم (18) و بر اساس دستورالعملي كه توسط سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران تعيين ميگردد، مشخص ميشود. ماده نوزدهم (19): شهرداري تهران موظف است ظرف مدت زمان شش ماه (6) امكان پرداخت الكترونيك كرايه انواع تاكسي در شهر تهران را ايجاد نمايد. تبصره يكم (1)-جوابيه 1402/01/20- اصلاحي:
شهرداري تهران ملزم به راهاندازي خدمات تاكسي برخط از طريق فراخوان سرمايهگذار بخش خصوصي با بهرهگيري از سكوهاي نرمافزاري موجود و يا جديد ظرف مدت نه (9) ماه پس از ابلاغ شدن اين مصوبه ميباشد. ![]() تبصره دوم (2):
شهرداري تهران موظف است ظرف مدت شش (6) ماه با همكاري و هماهنگي وزارت كشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام بهرهبرداري و نرخگذاري خدمات تاكسي برخط را تدوين و براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ماده بيستم (20): شهرداري تهران مجاز است ضمن تعيين انواع خودروهاي با كيفيت بالا و داراي پروانه مجاز ارائه دهنده خدمات ويژه (لوكس)،تا سقف هشتاد درصد (80%) به نرخ اين خودروها افزوده و نسبت به اعلام آن به شركت هايي كه حسب تشخيص سازمان از خودروهاي داراي پروانه مجاز ارائه دهنده خدمات ويژه برخوردارند، اقدام نمايد. تبصره:
استفاده از خودروهاي داراي فضاي سرنشين محدود نظير خودروهاي تيبا و پرايد در توسعه ناوگان تاكسيراني تهران ممنوع مي باشد. ماده بيست و يكم (21): شهرداري تهران مكلف است حداكثر تا پايان خرداد ماه سال 1402 نسبت به تهيه و ارائه لايحه نرخ كرايه خدمات سرويس مدارس (اعم از سواري، ون يا اتوبوس) در سال تحصيلي 1402-1403 به شوراي اسلامي شهر تهران اقدام نمايد. ماده بيست و دوم (22): شهرداري تهران مجاز است براي مؤسسات و شركتهايي (غير از شركتهاي تاكسيراني خصوصي) كه با موضوع حمل و نقل مسافر يا خدمات هوشمند مسافر بهمنظور حمل و نقل مسافر درونشهري تقاضاي فعاليت مينمايند، پروانه تخصصي حمل و نقل صادر نمايد. شرايط پذيرش و صدور پروانه بر طبق آئيننامهاي خواهد بود كه توسط شهرداري تهران تهيه و جهت سير مراحل تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد شد. تبصره:
شهرداري تهران موظف است پس از صدور پروانه تخصصي حمل و نقل بابت مديريت و نظارت بر فعاليت شركتهاي حمل و نقلي (غير از شركتهاي تاكسيراني خصوصي) مبلغ دو درصد (2%) از كليه قراردادهاي منعقده و عملكرد شركتهاي متقاضي با اشخاص ثالث (اعم از خودروهاي ون و سواري تاكسي و خودروهاي شخصي) تا ظرفيت پانزده نفر را دريافت نمايد و بابت صدور پروانه تخصصي مزبوربه ازاي هرسال اعتبار مبلغ بيست ميليون (20.000.000) ريال از شركتهاي متقاضي دريافت ميشود. ماده بيست و سوم (23): تبصرههاي مواد دهم (10) و چهاردهم (14) «آييننامه ضوابط تأسيس و فعاليتهاي شركت تاكسيراني خصوصي در شهر تهران» موضوع مصوبه ـ ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/05 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن و همچنين جدول ذيل ماده چهاردهم (14) و متن آئيننامه مذكور به شرح ذيل اصلاح ميگردد: 1- اصلاح تبصره (1) ماده (10) آئيننامه: «سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مجاز است براي صدور و يا تمديد پروانه بهرهبرداري شركتهاي تاكسيراني از ابتداي سال 1402، مبالغ مندرج در جدول به شرح ذيل را به ازاي هر سال بابت هزينه صدور يا تمديد پروانه بهرهبرداري، بر مبناي رتبهبندي و سقف مجاز تعداد خودرو در رتبه اخذ شده شركت، دريافت نمايد. مدت اعتبار پروانه سه (3) سال ميباشد. در صورت ابطال پروانه بهرهبرداري شركت بر اساس رأي هيات انضباطي، عدم استفاده از ظرفيت مجاز تعداد خودرو و يا انصراف شركت از ادامه فعاليت به هر دليل، مبلغ پرداختي قابل عودت نخواهد بود. سازمان تاكسيراني شهر تهران ميتواند هر ساله همراه با ارائه لايحه نرخ كرايه تاكسي در شهر تهران، پيشنهاد خود را در خصوص اصلاحات مربوطه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.»
2- اصلاح تبصره (1) بند (ب) ماده چهاردهم (14) آئيننامه: بهاي خدمات قابل ارائه به رانندگان تاكسي و سهم سازمان و دفاتر شركتي از هزينه اخذ شده، به شرح جدول شماره (1)، تعيين ميگردد كه در ازاي ارائه خدمات از ايشان دريافت خواهد شد. 3- اصلاح تبصره (8) ماده 14 آئيننامه: به استناد ماده پانزدهم (15) آئيننامه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي شهر تهران مصوب 1393 شوراي اسلامي شهر تهران با اصلاحات و الحاقات بعدي و به منظور تحقق نظارت تخصصي بر عملكرد تاكسيرانان به وسيلهي شركتهاي خصوصي بر طبق دستورالعمل سازمان تاكسيراني، حقالسهم شركتهاي خصوصي از محل بند 1-6 جدول شماره 1 بهاي خدمات به صورت فصلي تعيين و در صورت تأييد گزارش عملكرد نظارتي شركت مطابق دستورالعمل مذكور به حساب شركت خصوصي واريز خواهد شد. حقالسهم شركتهاي خصوصي از محل ساير بندهاي جدول شماره (1) بهصورت برخط پرداخت ميشود. جدول شماره (1) – بهاي خدمات
ماده بيست و چهارم (24): در صورت تغيير نرخ حاملهاي انرژي يا ساير محركهاي موثر بر نرخ كرايه و بليت حمل و نقل عمومي، شهرداري مكلف است اصلاحيه مصوبه حاضر را تهيه و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ماده بيست و پنجم (25): اعتبار مفاد مواد آييننامه مجوز تأسيس و فعاليت شركتهاي تاكسيراني خصوصي در شهر تهران موضوع مصوبه ابلاغي به شماره 160/1920/12767 مورخ 1393/05/15 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن كه در اين مصوبه به آن تصريح نشده است به قوت خود باقي است. ماده بيست و ششم (26):
شهرداري تهران مكلف است لايحه «تعيين نرخ بليت و كرايه وسايل حمل و نقل عمومي شهر تهران در سال 1403» را حداكثر تا پايان دي ماه سال 1402 تهيه و جهت بررسي و تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. همچنين شهرداري تهران مكلف است گزارش اجراي اين مصوبه را در مقاطع زماني 6 ماهه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. |