![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
دستورالعمل موضوع ماده (11) مصوبه تعيين تكليف املاك واگذارشده شهرداري تهران به اشخاص حقوقي و حقيقي ابلاغي به شماره 160/2790/7410 مورخ 1400/04/19مصوب 1402/07/09
![]() دستورالعمل موضوع ماده (11) مصوبه تعيين تكليف املاك واگذارشده شهرداري تهران به اشخاص حقوقي و حقيقي ابلاغي به شماره 160/2790/7410 مورخ 1400/04/19 ![]() مقدمه
در راستاي اجراي ماده يازدهم (11) مصوبه «تعيين تكليف املاك واگذارشده شهرداري تهران به اشخاص حقوقي و حقيقي ابلاغي به شماره 160/2790/7410 مورخ 1400/04/19» اين دستورالعمل به منظور وحدت رويه، تسهيل، تسريع و ايجاد شفافيت در خصوص واگذاريهاي بهرهبرداري جديد پس از لازمالاجرا شدن مصوبه فوقالذكر و همچنين تمديد مهلت بهرهبرداري از املاك واگذارشده قبلي مطابق فهرست پيوست مصوبه مذكور، به شرح زير به تصويب رسيد. ماده يكم (1): تعاريف
مفاهيم و اصطلاحات به كاررفته در اين مصوبه داراي معاني به شرح ذيل ميباشد: الف) مجوز: عبارتست از اسناد و مدارك لازم شامل مجوز ثبت شركت يا مؤسسه و اساسنامه آن، اعلام روزنامه رسمي (بنا به مورد) به همراه مجوز فعاليت از نهادهاي ذيربط. ب) مجري: شهرداري تهران شامل معاونتها، مناطق 22گانه، ادارات كل ستادي، مراكز، سازمانها و مؤسسات وابسته و شركتهاي تابعه. ج) كميسيون: كميسيون موضوع ماده نهم مصوبه تعيين تكليف املاك واگذارشده شهرداري تهران به اشخاص حقوقي و حقيقي ابلاغي به شماره 160/2790/7410 مورخ 1400/04/19 د) متقاضي: مؤسسات و مراجع موضوع بند 6 ماده 55 قانون شهرداري اصلاحي 1345/11/27 كه تقاضاي بهرهبرداري اراضي و املاك متعلق به شهرداري تهران در امور مرتبط با حوزه فعاليت خود را دارند. ماده سوم (3): مستندات و مدارك واگذاري بهرهبرداري و تمديد مدت زمان بهرهبرداري 1ـ ارائه درخواست كتبي از سوي متقاضي به همراه مدارك و مستندات 2ـ در صورت درخواست تمديد مدت زمان بهرهبرداري، بررسي براي پيشنهاد تمديد منوط به ارائه گزارش از اقدامات انجامگرفته به كميسيون ميباشد. ماده چهارم (4):
دبيرخانه كميسيون در معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران تشكيل ميگردد. معاون امور اجتماعي و فرهنگي (بعنوان رئيس كميسيون) و يك نفر به انتخاب ايشان (بعنوان دبير كميسيون) تعيين ميگردد. ماده پنجم (5): وظايف دبيرخانه 1) دريافت درخواست و مدارك متقاضيان و تكميل پرونده جهت ارسال به كميسيون. 2) ارسال درخواستهاي تأييدشده توسط كميسيون، در قالب لايحه براي سير مراحل تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران (ظرف مدت يك ماه) 3) نظارت بر حسن اجراي مفاد قرارداد بهرهبرداران و ارائه گزارش اقدامات انجامشده هر 6 ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران. 4) درخواست تشكيل جلسه فوقالعاده كميسيون به منظور اتخاذ تصميم در صورت مشاهده انحراف از موضوع واگذاري در بهرهبرداري. تبصره يكم (1):
كليه حوزههاي شهرداري تهران ازجمله معاونتها، ادارات كل، مناطق 22گانه، مراكز، سازمانها و شركتها و سازمانهاي تابعه موظفند درخواستهاي دريافتي را به دبيرخانه كميسيون ارسال و به متقاضي اطلاعرساني نمايند. (ظرف مدت يك هفته) تبصره دوم (2):
دبيرخانه موظف است نسبت به تهيه بانك اطلاعات جامع و بهروز از كليه درخواستهاي رسيده از متقاضياني كه ملك در اختيارشان قرارگرفته است از جمله سوابق درخواست و نحوه فعاليت اقدام نمايد و گزارش مربوطه را هر شش (6) ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ماده ششم (6): وظايف كميسيون و فرآيند بررسي درخواستها در جلسات كميسيون 1- بررسي و اظهارنظر در خصوص درخواستهاي واصله مطابق با قوانين، ضوابط، مقررات، ضرورتها و اولويتها. 2- پيشنهاد درخصوص تعيين شرايط واگذاري بهرهبرداري؛ مدت زمان و نحوه بهرهبرداري از زمين يا ساختمان واگذارشده و نحوه ادامه فعاليت، تمديد، فسخ يا خلع يد اراضي و ابنيه واگذارشده جهت تصويب در شوراي اسلامي شهر تهران. 3- معرفي متقاضي به سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران پس از تصويب در شوراي اسلامي شهر تهران به منظور عقد قرارداد. تبصره يكم (1):
بنا به تشخيص رئيس كميسيون حضور متقاضي و نمايندگان مراجع ذيربط (به همراه معرفينامه) در جلسات كميسيون جهت ارائه توضيحات، بدون حق رأي بلامانع خواهد بود. تبصره دوم (2):
جلسات كميسيون، مشروط به وجود تقاضا، حداقل يك جلسه در ماه تشكيل شده و در صورت لزوم با نظر رئيس كميسيون امكان برگزاري جلسات فوقالعاده نيز وجود خواهد داشت. تبصره سوم (3):
براي رسميت جلسات كميسيون، حضور اكثريت اعضاء الزامي و تصميمات كميسيون با اكثريت نصف بعلاوه يك آراء حاضرين معتبر خواهد بود. تبصره چهارم (4):
حداكثر مدت زمان واگذاري بهرهبرداري از ملك توسط متقاضيان به پيشنهاد كميسيون و تصويب در شوراي اسلامي شهر تهران ميباشد. ماده هفتم (7): وظايف سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران
پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران و طي مراحل قانوني، مراتب توسط رئيس كميسيون جهت انعقاد قرارداد با رعايت كليه موارد قانوني به سازمان املاك و مستغلات اعلام و سازمان مذكور موظف است در صورت نداشتن موانع قانوني و قهريه، ظرف مدت حداكثر سه ماه نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نمايد. تبصره يكم (1):
متقاضي موظف است حداكثر ظرف مدت يك (1) ماه (از تاريخ لازمالاجرا شدن مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران) با ارائه مدارك و مستندات به سازمان املاك و مستغلات مراجعه و نسبت به عقد قرارداد اقدام نمايد. عدم مراجعه متقاضي ظرف مدت سه (ماه) پس از لازمالاجرا شدن مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران به منزله انصراف متقاضي تلقي ميگردد. تبصره دوم (2):
سازمان املاك و مستغلات موظف است فهرست بروزرساني شده كليه املاك قابل واگذاري در قالب بند 6 ماده 55 قانون شهرداري را هر سه ماه يك بار به دبيرخانه كميسيون اعلام و همچنين فهرست املاكي كه قبلاً در اين خصوص واگذار و تخليه شده است را به دبيرخانه مذكور ارسال نمايد. تبصره سوم (3):
سازمان املاك و مستغلات موظف است با همكاري دبيرخانه نسبت به تهيه و تأييد مشخصات فني زمين يا ملك اقدام نمايد تا پس از تصويب شوراي اسلامي شهر تهران، دريافت مجوزهاي لازم توسط بهرهبردار تسهيل شود. تبصره چهارم (4):
كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه در اجراي بند 6 ماده 55 قانون شهرداري، املاكي از شهرداري تهران در اختيار دارند نيز موظفاند حداكثر ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ اين مصوبه درخواست تمديد قرارداد بهرهبرداري خود را با رعايت كامل مفاد اين دستورالعمل به دبيرخانه كميسيون ارائه نمايند. تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران موظف است در خصوص واگذاري بهرهبرداري از املاك حوزه فرهنگي، اجتماعي شامل (مراكز مهارتآموزي كوثر، دارالقرآنها، مجموعههاي شهربانو و شهردخت، مراكز خدمات اجتماعي، مراكز سلامت و بازارچههاي خوداشتغالي) به مجموعههاي فرهنگي و گروههاي جهادي شرايط و تخفيفات خاص را مدنظر قرار داده و پس از تأييد در كميسيون به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برساند. |