![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض هيأت تطبيق فرمانداري تهران نسبت به مصوبه «ممنوعيت اجراي تبليغ براي نمايشگاه بينالمللي تهران»ـ ابلاغي به شماره 160/3160/15198 مورخ 1402/07/26مصوب 1402/09/12
![]() جوابيه شوراي اسلامي شهر تهران به اعتراض هيأت تطبيق فرمانداري تهران نسبت به مصوبه «ممنوعيت اجراي تبليغ براي نمايشگاه بينالمللي تهران»ـ ابلاغي به شماره 160/3160/15198 مورخ 1402/07/26 ماده واحده:
با عنايت به اين كه شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان نمايندگان مردم تهران در پارلمان شهري در طي ادوار گذشته از ابتداي تشكيل دوره اول تاكنون (دوره ششم) موضوع مزاحمت ناشي از فعاليت نمايشگاه بينالمللي خيابان سئول را كه همواره موجب مزاحمت و سلب آسايش شهروندان گرديده پيگيري و مصوباتي در خصوص انتقال فعاليت نمايشگاه بينالمللي وضع نموده است و به دلايلي از جمله فراهم نبودن مكان مناسب جهت برگزاري نمايشگاهها، مصوبات قبلي مورد اعتراض مراجع ذيربط قرار گرفته است. در طي سنوات گذشته و براساس مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران نمايشگاه آفتاب تهران با صرف هزينههاي فراوان و از محل بودجه شهرداري تهران ايجاد گرديده و در حال حاضر نيز بستر و زيرساختهاي لازم براي برپايي و برگزاري كليه فعاليت نمايشگاهي فراهم شده است. با توجه به پيگيري امر انتقال فعاليت نمايشگاه بينالمللي تهران (سئول) توسط مراجع عالي قضايي كه در نامه شماره 9000/441/1402/140 مورخ 1402/01/07 دادستان كل كشور و نامه شماره 61562 مورخ 1402/02/25 معاونت نظارت و بازرسي امور سياسي و قضايي سازمان بازرسي كل كشور تأكيد شده است و همچنين شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در يكصد و سي و سومين جلسه مورخ 1395/10/15 بموجب بندهاي 27 و 28 صورتجلسه مذكور مقرر نموده است شركت نمايشگاههاي بينالمللي برنامه برگزاري نمايشگاههاي خود را به شوراي حمل و نقل و ترافيك تهران جهت اخذ مجوز ارائه نمايد و همچنين نمايشگاههاي پرمخاطب به نمايشگاه شهر آفتاب منتقل گردد و در راستاي مديريت ترافيك سطح شهر نيز مقرر گرديد مديريت كليه فضاهاي نمايشگاهي سطح شهر، برنامه برگزاري نمايشگاههاي خود را جهت اخذ مجوز به شوراي حمل و نقل و ترافيك تهران ارائه نمايند. لذا شوراي اسلامي شهر تهران طي مصوبه ابلاغي به شماره 160/3160/15198 مورخ 1402/07/26 با موضوع ممنوعيت اجراي تبليغ براي نمايشگاه بينالمللي تهران، شهرداري تهران را موظف نموده است ضمن استفاده از كليه ظرفيتهاي قانوني از جمله بند 20 ماده 55 قانون شهرداري موضوع به حداقل رساندن فعاليت نمايشگاه بينالمللي تهران و برگزاري نمايشگاههاي داخلي و بينالمللي در محل نمايشگاه آفتاب تهران را پيگيري و اقدام نمايد و هرگونه تبليغ براي رويدادهايي كه در نمايشگاه بينالمللي تهران برگزار ميشود در تمام فضاها و سازههاي تبليغي شهر كه در اختيار شهرداري تهران است را ممنوع نمايد كه مصوبه مذكور طي نامه شماره 1402/1/9311 مورخ 1402/08/30 فرمانداري تهران مورد اعتراض هيأت تطبيق مصوبات قرارگرفته و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران را مغاير با قانون و مقررات تشخيص داده است كه شوراي اسلامي شهر تهران ضمن تأكيد بر پاسخ شماره 160/17445 مورخ 1402/08/27 موارد تكميلي ذيل را اشعار ميدارد؛ آنچه كه شوراي اسلامي شهر تهران در تمام دورهها به عنوان نماينده مردم تلاش كرده است كه صورت پذيرد بحث حمايت از حقوق شهروندان و جلوگيري از تراكم وسايط نقليه و ترافيك و راهبندانهاي چندساعته در اطراف نمايشگاه بينالمللي تهران و سلب آسايش آشكار شهروندان كه در اعتراضهاي فراوان و مصاحبههاي متعدد شاهد آن بوده و هستيم ميباشد. اصولاً موضوعي روي جابجايي نمايشگاه نيست آنچه كه اصل موضوع است ايجاد مزاحمت و نه تنها مزاحمت بلكه عصباني كردن و به هيچ انگاشتن مردم عادي است و اين مزاحمت آنچنان آشكار است كه نياز به هيچ ماده قانوني و استناد قانوني هم نيست. هزاران نفر از جمعيت مردم تهران در راهبندانهاي طولاني مدت گرفتار مي شوند كه اگر چشمي آن را نبيند بايستي به آن چشم مشكوك شد. صرفنظر از مراتب فوق و با استناد به متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداري مراتب ذيل نيز قابل استناد است: بند 20 ماده 55 قانون شهرداري يكي از وظايف شهرداري را صريحاً «جلوگيري از ايجاد و تأسيس كليه اماكني كه به نحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين» ميگردند اعلام نموده است. اين قسمت از بند 20 ماده 55 قانون شهرداري در چند مرحله قابل بررسي است: 1- عبارت «كليه اماكن» 1-1- عبارت «كليه اماكن» در بردارنده كلمه «كليه» است اين كلمه از ادات عموم است و بكارگيري آن در اينجا به دلالت لفظي موجب ميگردد. دايره شمول مضافٌاليه آن يعني «اماكن» تمامي مكانها باشد. 2-1- كلمه «اماكن» نيز خود جمع «مكان» است و دلالت بر عموم و شمول تمامي مكانها دارد. 2- عبارت «به نحوي از انحاء»: اين عبارت نيز با استفاده از «ي» نكره در كلمه «نحوي» دلالت بر عموم و شمول تمامي نحوهها و شيوهها دارد. 3- با توجه به مراتب يادشده، قانونگذار با بكارگيري كلمه «كليه» و قالب جمع براي كلمه «اماكن» و استفاده از «ي» نكره در كلمه «نحوي» ضرورت مقابله با ايجاد و تأسيس هر مكاني كه به نحوي از انحاء موجب بروز مزاحمت براي ساكنين ميگردد را تأكيد نموده و جديت خود را در اين خصوص اعلام نموده است. اين عبارت به خوبي قابل تطبيق بر نمايشگاهي است كه برگزاري آن ايجاد مزاحمتهاي گوناگون براي ساكنين مينمايد. 4- در قسمت پاياني اين بند نيز ضرورت مقابله با آلودگي هواي شهر نيز صريحاً اعلام شده است. 5- عطف به ماسبق شدن: حسب مندرجات ماده 4 قانون مدني «اثر قانون نسبت به آتيه است» و قانون صرفاً در موارد استثنايي و مهم عطف به ماسبق ميشود. قانوگذار به علت اهميت مسأله در پايان اين بند اعلام نموده: «هرگاه تأسيسات مذكور فوق قبل از تصويب اين قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطيل كند و اگر لازم باشد به خارج از شهر انتقال دهد.» 6- لازم به ذكر است به دلالت مراتب صدرالذكر در خصوص دايره شمول مندرجات بند 20 ماده 55 قانون شهرداري، مصاديق مندرج در اين بند تماماً تمثيلي بوده و عبارت كلي صدر متن قابل تطبيق بر كليه مصاديق همسان خواهد بود. با توجه به مراتب فوقالذكر كه صريحاً تمامي احكام لازم در خصوص مورد توسط قانونگذار بيان شده است، به دلالت عقلي نيز روشن است كه منظور قانونگذار چيست؟ مثلاً يك مغازه صافكاري اتومبيل مزاحم است كه براي چند نفر يا يك محله آلودگي صوتي و مزاحمت ايجاد ميكند يا يك محلي كه ساعتها بخش عمدهاي از مردم يك شهر ده ميليوني را از كار و زندگي ساقط ميكند؟ موضوع ايجاد مزاحمت، سلب آسايش شهروندان و بهم ريختگي شهري چندين ساعته براي مردم حداقل بخشي از مردم يك شهر بزرگ يعني پايتخت جمهوري اسلامي ايران است و متأسفانه فرياد مردم و نمايندگان مردم به جايي نميرسد. يك مغازه مزاحم بايد تعطيل شود چون چند نفر را آزار مي دهد ولي ايجاد مزاحمت و سلب آسايش جدي براي چند ده هزار نفري ديده نميشود. بند 20 ماده 55 قانون شهرداري علاوه بر مندرجات صدر آن كه دايره شمول وسيعي دارد، در ذيل نيز تمثيلي است ولي اصل و مفهوم قانون و نظر قانونگذار اصل ايجاد مزاحمت و سلب آسايش است چه يك مغازه كوچك كه نام برده شده و چه يك نمايشگاه بزرگ كه در زمان تصويب قانون ايجاد نشده است كه در قانون ذكر گردد. اگر اين موضوع با اين وضوح كه چون روز روشن است ديده نميشود و فقط دنبال رد مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران هستيد بحثي ديگر است. قطعاً بايستي اين موضوع را صراحتاً به مردم اعلام كنيم. عليهذا چنانچه مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران به مرحله اجرا درنيايد به نظر ميرسد آنچه كه مهم نيست وقت مردم، عمر مردم و سلامت و آسايش و آرامش مردم و در نهايت خود مردم هستند و در نتيجه سالهاست كه ميبايستي اين پديده ناهنجار و آزاردهنده را در شهر پذيرفت چون اصل مزاحمت در قانون را فراموش كردهايم و صرفاً به دليل عدم ذكر نام نمايشگاه چندهكتاري در قانون اصرار مينماييم. ولي يك بار ديگر هم به اعضاي محترم هيأت تطبيق يادآور ميشويم كه اين نگاه بسته و عدم توجه به نيت قانونگذار و اصل قانون را فراموش نفرماييد. قطعاً مردم و تاريخ در مورد ما قضاوت خواهند كرد و ديدگاه غير منطقي را نخواهند پذيرفت، هر چند امروز صداي ملتمسانه ما به گوش شما نرسد و فرياد بلند ما را كسي نشنود، ولي خدا ميشنود و مردم هم ميشنوند. در خصوص بند سوم اعتراض هيأت تطبيق مصوبات و اعلام مغايرت مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با كميسيون پيشبينيشده براي ساماندهي تبليغات نشان (برند) از آنجايي كه مسئول تبليغات و مديريت تبليغات برعهده شهرداري است بايستي گفت موضوع مفاهيم تبليغاتي نيست بلكه بحث اصل تبليغ دعوت به نمايشگاه است كه اين موضوع مرتبط به مزاحم بودن نمايشگاه است و وظيفه شهرداري است. يعني وقتي خود نمايشگاه يك عامل مزاحم چند صد هزارنفري براي شهر است طبيعي است كه دعوت به اين امر مزاحم هم مورد قبول قانونگذار نيست و خلاف و موجب سلب آسايش شهروندان تهراني است. قانون اجازه نميدهد كسي براي امري تبليغ كند كه آن امر، خود خلاف و مزاحم و مخل آسايش زندگي مردم است. اين موضوع هم امري بديهي و قابل درك براي هر انساني است و با مفاهيم تبليغات كه برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متفاوت است. بديهي است مزاحمت فراوان و ناهنجار موضوعي كاملاً مشهود است و طبيعي است كه تبليغ براي امري مزاحم هم خلاف است و شهرداري وفق وظيفه قانوني خود بايستي عمل نمايد. بنا به مراتب فوق مصوبه معترضٌعنه منطبق با مقررات و موازين قانوني و در راستاي وظايف قانوني شهرداري بوده و شوراي اسلامي شهر تهران به مصوبه خود تأكيد مينمايد. |