laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2619/32068
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1398/11/14


الزام شهرداري تهران به ايجاد سامانه برخط پايش ايمني ساختمان‌هاي موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزي

مصوب 1398/11/06


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن


الزام شهرداري تهران به ايجاد سامانه برخط پايش ايمني ساختمان‌هاي موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزي
مقدمه:
در راستاي وظايف مندرج در بند چهاردهم (14) ماده پنجاه و پنجم (55) قانون شهرداري‌ها مصوب 1334/04/11 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن و مصوبه مورخ 1395/12/18 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در خصوص حادثه ساختمان پلاسكو و مفاد ماده هشتاد و هفتم (87) مصوبه برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران () و با هدف پيشگيري و كاهش نرخ وقوع آتش‌سوزي در محدوده خدمات شهري شهر تهران از طريق الزام مالكين به رعايت اصول، ضوابط و مقررات ايمني، نگهداري تمهيدات و تأسيسات ايمني و آتش‌نشاني در طول دوره بهره‌برداري ساختمان‌هاي موجود و لزوم ضابطه‌مند نمودن نظام بازرسي ايمني و آتش‌نشاني و بهره‌گيري از مشاركت شهروندان در توسعه ايمني ساختمان‌هاي مورد نظر مطابق ماده پنجم مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاء كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران» - ابلاغي به شماره 160/2219/15129 به تاريخ 1395/06/20، شهرداري تهران مكلف است از طريق تقويت تعامل، همكاري، هماهنگي و جلب مشاركت سازمان‌ها و مراجع ذي‌مدخل در موضوع ايمن‌سازي ساختمان‌ها با اولويت حفاظت در برابر حريق، اقدامات و هماهنگي‌هاي لازم را در اجراي كامل مفاد اين مصوبه به عمل آورد.
ماده يكم (1):
شهرداري تهران مكلف است مطابق دستورالعمل پيوست اين مصوبه نسبت به پايش ايمني كليه ساختمان‌هاي در حال بهره‌برداري در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزي در قالب يك سامانه برخط اقدام نمايد، به نحوي كه دسترسي لازم براي شهرداري‌هاي مناطق، سازمان‌ها و ساير نهادهاي مرتبط مانند مراجع قضايي و كليه اشخاص حقيقي (شامل شهروندان) و حقوقي بنابر تشخيص كميته موضوع ماده ششم (6) اين مصوبه با رعايت سطوح دسترسي فراهم گردد و هشدارهاي كنترلي لازم به صورت مستمر به شرح مراحل دستورالعمل پيوست اين مصوبه قابل توليد و رصد باشد.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران مكلف است زيرساخت و ايجاد سامانه برخط موضوع اين ماده را ظرف مدت 4 ماه از تاريخ لازم‌الاجراشدن اين مصوبه به انجام رساند.
تبصره دوم (2):
برنامه زمان‌بندي پايش ايمني ساختمان‌هاي مشمول اين مصوبه توسط كميته موضوع ماده ششم (6) تهيه و با تأييد كميسيون‌هاي تخصصي مربوطه در شوراي اسلامي شهر تهران مبناي اقدام قرار گيرد.
ماده دوم (2):
رعايت اصول و ويژگي‌هاي زير در طراحي و اجراي سامانه موضوع ماده يكم (1) اين مصوبه الزامي است:
1- امكان تبادل اطلاعات با ديگر سامانه‌هاي مرتبط نظير سامانه شهرسازي.
2- رعايت اصول امنيتي، تعيين سطوح دسترسي و ثبت عملكرد كاربران.
3- قابليت رديابي و اطلاع‌رساني وضعيت قرمز ساختمان‌هاي ناايمن به كاربران.
4- قابليت استفاده برخط براي فرماندهي حادثه در زمان وقوع حريق به منظور تصميم‌گيري مناسب در مورد زمان بهينه براي صدور فرمان تخليه اضطراري قبل از وقوع حوادث خطرناك از قبيل فروريزش، انفجار و نظاير آن در ساختمان، متناسب با شرايط سيستم سازه‌اي در عمليات اطفاي حريق و ساير حوادث محتمل و همچنين ارسال اطلاعات ويژه عملياتي مرتبط با ساختمان.
5- قابليت جستجو بر اساس نوع تصرف، كاربري، ميزان خطر، مالكيت (دولتي، خصوصي، وقفي و ساير موارد) و ساير ويژگي‌هاي ساختمان به تشخيص كميته موضوع ماده ششم (6) اين مصوبه.
6- قابليت تحليل اطلاعات و دريافت گزارش‌هاي تحليلي براي اندازه‌گيري شاخص‌هاي پيامدي مانند تغييرات تعداد حريق‌هاي منجر به مرگ، مصدوميت، فروريزش ساختمان و ساير موارد از جمله ميزان اثربخشي برنامه‌هاي آموزشي ارائه شده از طرف سازمان به ساكنان ساختمان‌ها.
7- جلب مشاركت شهروندان با ايجاد شرايط دريافت و پاسخ به گزارش‌هاي مردمي درخصوص ناايمني شهري.
8- ايجاد بخش ويژه بازديد و شناسايي ناايمني‌هاي فضاهاي عمومي برون‌ساختماني شهري.
ماده سوم (3):
شهرداري تهران (سازمان آتش‌‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران) مكلف است نسبت به انجام مراحل اخطار به ساختمان‌هاي ناايمن و الزام مالكين به انجام ايمن‌سازي مطابق دستورالعمل پيوست اين مصوبه اقدام نمايد و به نحو مقتضي فهرست ساختمان‌هاي داراي تأييديه ايمني (به همراه تاريخ اعتبار) و ساختمان‌هاي فاقد تأييديه ايمني را از طريق پرتال سازمان و سامانه شهرسازي شهروندي (تهران من) براي ساختمان‌هاي مشمول اين مصوبه منتشر و اطلاع‌رساني نمايد و به صورت مجزا، قابليت رصد وضعيت ايمني در برابر حريق ساختمان‌هاي عمومي با اهميت مانند بيمارستان‌ها و مدارس براي شهروندان فراهم شود.
ماده چهارم (4):
در خصوص آن دسته از ساختمان‌هاي موضوع اين مصوبه كه تصرف كسبي-تجاري، كارگاهي، صنعتي و يا انبار دارند، شهرداري تهران مكلف است با همكاري اتحاديه اصناف (موضوع بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفي كشور و اصلاحات بعدي آن) و همكاري شوراي عالي حفاظت فني كار (موضوع ماده 85 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب 1369/8/29 و اصلاحات بعدي آن)، اقدامات و هماهنگي‌هاي لازم براي الزام اصناف به رعايت ضوابط ايمني و آتش‌نشاني را معمول و در صورت عدم تمكين نسبت به انجام اقدامات حقوقي لازم براي عدم تمديد يا ابطال جواز صنف و جلوگيري از ادامه فعاليت با همكاري اتحاديه اصناف اقدام گردد.
ماده پنجم (5):
به منظور پيشگيري از وقوع حوادث آتش‌سوزي در اماكن و ساختمان‌هاي واجد ارزش تاريخي‌- فرهنگي، شهرداري تهران مكلف است با همكاري وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نسبت به تعيين و جلوگيري از استقرار تصرف‌هاي غير مجاز و مخاطره‌آميز در داخل و حريم اماكن و ساختمان هاي واجد ارزش تاريخي- فرهنگي اقدام نمايد و پيشنهادهاي لازم براي اصلاح قوانين و مقررات موجود در حوزه افزايش ايمني اين دسته از ساختمان‌ها را از طريق كميته ماده ششم (6) اين مصوبه جهت تصويب به مراجع ذيصلاح ارائه نمايد.
ماده ششم (6) :
به منظور ايجاد مديريت يكپارچه و هماهنگ، تصميم‌گيري‌هاي مورد نياز در مراحل اجرايي و پايش مستمر اجراي اين مصوبه و دستورالعمل پيوست آن، كميته‌اي با عنوان «كميته تخصصي ايمني و آتش‌نشاني» تشكيل مي‌گردد. جلسات اين كميته با حضور حداقل دو سوم اعضا، رسمي بوده و تصميمات آن در چارچوب قوانين و مقررات مربوطه قابل اجرا است.
الف) اعضاي كميته:
1- مدير عامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران (رييس كميته)
2- مدير كل معماري و ساختمان معاونت شهرسازي و معماري (نايب رييس كميته)
3- مدير كل دفتر تدوين مقررات ملي ساختمان وزارت راه و شهرسازي
4- نماينده تام‌الاختيار دادستاني تهران
5- نماينده تام‌الاختيار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي (مدير كل بازرسي و حفاظت فني كار)
6- نماينده تام‌الاختيار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران
7- نماينده بخش آتش مركز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي
8- مدير كل امور اجرايي كميسيون‌هاي ماده 100 شهرداري تهران
9- مدير كل حقوقي شهرداري تهران
10- رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران
11- يك نفر متخصص در زمينه ايمني ساختمان‌ها در برابر خطر حريق به انتخاب كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران ( به عنوان عضو ناظر)
12- يك نفر متخصص در زمينه شهرسازي و معماري به انتخاب كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران ( به عنوان عضو ناظر)
13- نماينده تام‌الاختيار سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران
14- معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران (دبير كميته به عنوان عضو ناظر)
تبصره:
دبيرخانه كميته در محل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران مستقر است. از نمايندگان ساير سازمان‌هاي ذي‌مدخل و مناطق بيست و دوگانه شهرداري تهران متناسب با موضوع دستور جلسه كميته جهت اعلام نظر و تصميم‌گيري در خصوص موارد مطروحه دعوت به عمل خواهد آمد.
ب) شرح وظايف كميته:
1- تدوين و تصويب دستورالعمل‌ها و شيوه‌نامه‌هاي فني و اجرايي مربوط به اجراي دستورالعمل پيوست مصوبه و در صورت لزوم ارائه پيشنهادهاي لازم به دفتر مقررات ملي ساختمان براي ابلاغ ضوابط تكميلي به خصوص براي ساختمان‌هايي كه قبل از ابلاغ اولين ويرايش مبحث سوم مقررات ملي ساختمان ساخته شده‌اند.
2- تصميم‌گيري در مورد نحوه اجراي مصوبه در موارد خاص و مواردي كه به دلايلي مانند عدم تمكين و همكاري موثر مالك (ذينفع) و ميزان خطرپذيري، نياز به مداخله مستقيم شهرداري تهران در امور ايمني شهروندان (اولويت نظم عمومي شهر بر حقوق خصوصي مالكان) و استفاده از ظرفيت بند 14 ماده 55 قانون شهرداري‌ها و ساير ظرفيت‌هاي قانوني ضرورت داشته باشد.
3- ارائه پيشنهادهاي لازم براي اصلاح قوانين و مقررات موجود در حوزه ايمني ساختمان‌ها به شوراي اسلامي شهر تهران جهت ارائه و پيگيري از مراجع ذيصلاح مانند شوراي عالي استان‌ها و وزارت راه و شهرسازي.
4- پيگيري و نظارت بر حسن اجراي مصوبات كميته و ايجاد هماهنگي در اجراي تصميمات توسط مناطق بيست و دوگانه شهرداري تهران به نحوي كه در شرايط مشابه بصورت كاملاً يكسان عمل شود و از هرگونه تساهل، تسامح و اعمال سليقه فردي در اجراي مفاد اين مصوبه جلوگيري گردد.
ماده هفتم (7):
شهرداري تهران موظف است به منظور اجرايي نمودن اين مصوبه و تأمين منابع مالي مورد نياز بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «تأمين منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و راهكارهاي ارتقاء كمي و كيفي تجهيزات و آموزش شهروندان شهر تهران»-ابلاغي به شماره 160/2219/15129 به تاريخ 1395/06/20 اقدام و پيش‌بيني‌هاي لازم را در بودجه سنواتي اعمال نمايد. سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران مجاز است در راستاي كمك به ايمن‌سازي ساختمان‌هاي داراي مالكين كم برخوردار (با تأييد كميته موضوع ماده ششم) با استفاده از امكانات و توانايي‌هاي درون و برون سازماني از طريق مشاركت در تأمين تجهيزات اوليه ايمني و آتش‌نشاني از محل رديف بودجه مذكور اقدام نمايد.
ماده هشتم (8):
اولويت تخصيص اعتبارات رديف «حمايت از توسعه و تجهيز مدارس»، «كمك به توسعه و تجهيز مساجد و اماكن مذهبي» و «كمك به توسعه و تجهيز كتابخانه‌هاي شهر تهران» ذيل شماره طبقه بندي 10700 و 10800 بودجه ساليانه شهرداري تهران، كمك به تأمين منابع مالي اجراي تمهيدات لازم براي صدور تأييديه ايمني ساليانه ساختمان اين اماكن مي‌باشد و تخصيص اين منابع به ساير اقدامات، منوط به دارا بودن تأييديه ايمني ساختمان است.
ماده نهم (9):
«دستورالعمل نحوه پايش ايمني ساختمان‌هاي موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزي» به عنوان پيوست و جزء لاينفك اين مصوبه، لازم‌الاجرا مي‌باشد و شهرداري تهران موظف است هر شش (6) ماه يكبار گزارش اجراي اين مصوبه را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.

پيوست:
دستورالعمل نحوه پايش ايمني ساختمان‌هاي موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزي

ماده يكم (1) :
عناوين، اصطلاحات و واژه‌هايي كه در متن اين دستورالعمل و مصوبه استفاده شده است، داراي معاني و دامنه كاربرد به شرح ذيل مي‌باشند:
الف) سازمان: سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران.
ب) مباحث مقررات ملي ساختمان: آخرين ويرايش مباحث مقررات ملي ساختمان ابلاغي توسط وزارت راه و شهرسازي.
پ) ساختمان‌هاي موجود: ساختمان‌هايي كه در مرحله بهره‌برداري در محدوده خدمات شهري مناطق بيست و دوگانه شهر تهران قرار دارند. ساير ساختمان‌هاي جديدالاحداث (در طول دوره ساخت تا شروع بهره‌برداري) مشمول مواد يكم و دوم مصوبه توسعه و بهبود خدمات ايمني و آتش‌نشاني ابلاغي به شماره 160/2223/17711 مورخ 1395/07/18 شوراي اسلامي شهر تهران بوده و از اين رو در برابر حريق از زمان صدور پروانه تا صدور پايان كار كنترل مي‌گردند.
ت) تصرف: نوع بهره‌گيري از بنا يا بخشي از آن كه براي مقاصد معلوم در دست بهره‌برداري است يا قرار است براي آن مقاصد مورد استفاده قرار گيرد كه شامل گروه‌هاي تصرف مسكوني، اقامتي، آموزشي، درماني، مراقبتي، تجمعي، حرفه‌اي، اداري، كسبي، تجاري، صنعتي، انباري، مخاطره‌آميز و متفرقه مي‌باشد.
ث) دستورالعمل ايمني ساختمان: منظور ضوابط و دستورالعمل‌هايي است كه توسط سازمان جهت كنترل و نظارت بر رعايت اصول ايمني در طراحي، اجرا و بهره برداري ساختمان‌هاي مشمول اين مصوبه بر اساس مقررات ملي ساختمان و استانداردها و آيين‌نامه‌هاي حفاظت در برابر حريق تهيه و به مديران (مالكان و ذينفعان) ساختمان‌ها جهت اعمال تمهيدات اصلاحي ابلاغ مي‌گردند.
ج) تأييديه ايمني ساختمان: گواهي اجراي دستورالعمل ايمني ساختمان و تمهيدات حفاظت در برابر حريق كه بر اساس بازديد كارشناسي سازمان با اعتبار يك‌ساله صادر مي‌گردد.
چ) حريم بناي واجد ارزش تاريخي-فرهنگي: نواحي اطراف يك اثر فرهنگي، تاريخي، طبيعي ملي يا جهاني كه همراه با ضوابط و مقررات قانوني با هدف محافظت موثر از آن اثر و حمايت‌هاي قانوني به عنوان لايه‌هاي حفاظتي (منظري، ساختاري و عملكردي) بر روي نقشه مشخص مي‌شود.
ماده دوم (2):
شهرداري تهران مكلف است بر اساس برنامه زمان‌بندي اين دستورالعمل كه مطابق تبصره دوم (2) ماده يكم (1) اين مصوبه ارائه مي‌شود، نسبت به شناسايي كليه ساختمان‌هاي در حال بهره‌برداري در شهر تهران در قالب سامانه برخط (موضوع ماده يكم (1) اين مصوبه) اقدام نمايد به نحوي كه هشدارهاي كنترلي لازم به صورت مستمر به شرح مراحل ذيل قابل توليد و رصد باشد:
الف) مرحله شناسايي و اولويت‌بندي: كليه مستندات موجود از مشخصات ساختمان‌هاي موضوع اين مصوبه اعم از پروانه ساختمان، گواهي پايان كار، نقشه‌هاي معماري مانند ساخت (ازبيلت) الكترونيكي، نقشه‌هاي سازه­‌اي و تأسيساتي، نقشه‌ها و گواهي‌هاي مرتبط با حفاظت در برابر حريق مطابق مبحث سوم مقررات ملي ساختمان (با درج محل استقرار تجهيزات آتش نشاني ساختمان بر روي نقشه) و نوع معابر اطراف ساختمان از نظر امكان نفوذ در زمان بحران و امكان استقرار تجهيزات آتش نشاني و امداد و نجات بايستي در سامانه مزبور درج گردد. در صورت فقدان اين مستندات، اخطار عدم وجود در سامانه درج مي‌گردد و به مالك اخطار الزام به تهيه نقشه‌هاي الكترونيكي مزبور ابلاغ مي‌گردد.
تبصره يكم (1):
ساختمان‌هاي شناسايي شده بر اساس درجه خطرپذيري مطابق شيوه‌نامه‌اي كه توسط كميته تخصصي موضوع ماده ششم (6) اين مصوبه بر مبناي مباحث مقررات ملي ساختمان و استانداردهاي مرجع تهيه مي‌گردد، اولويت‌بندي شده و مبتني بر اين اولويت‌بندي، مراحل اخطار، ايمن‌سازي و بازرسي دوره‌اي مطابق بندهاي «ب» و «پ» اين ماده اعمال مي‌گردد.
تبصره دوم (2):
در خصوص آن دسته از اماكن و ساختمان‌هاي موضوع اين مصوبه كه واجد ارزش تاريخي- فرهنگي هستند علاوه بر مستندات مذكور در بند «الف» ذيل ماده دوم (2) اين دستورالعمل، كليه تصرف‌هاي واقع در حريم بنا با قيد ميزان خطر زايي آنها با توجه به نحوه بهره‌برداري نيز در سامانه درج گردد.
ب) مرحله اخطار و ايمن سازي: سازمان موظف به صدور اخطار و دستورالعمل ايمني بهره برداري موقت و دائم متناسب با شرايط ساختمان به منظور تأمين حداكثر شرايط ايمني قابل اجرا براساس مباحث مقررات ملي ساختمان و استانداردهاي مرجع براي ساختمان‌هاي ناايمن مشمول بند «الف» اين ماده مي‌باشد. به مالكان و ذينفعان ساختمان‌هاي مذكور، مهلت حداكثر شش ماهه (از تاريخ ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداري موقت و اخطاريه) جهت دريافت و اجراي دستورالعمل ايمني و انجام تمهيدات اصلاحي به منظور رفع خطر و ايمن‌سازي ساختمان داده مي‌شود. شهرداران مناطق بيست و دوگانه مكلف به صدور اخطار براي الزام مالكان به رفع خطر و ايمن‌سازي ساختمان‌هاي موضوع اين ماده مي‌باشند.
پس از اتمام مدت اخطارهاي مزبور و در صورت عدم همكاري مؤثر مالك، شهرداران مناطق بيست‌ودوگانه مكلف هستند با استفاده از كليه ظرفيت‌هاي قانوني خود و ظرفيت‌هاي قانوني قوه قضائيه و نيروي انتظامي و ساير نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و عمومي ذي‌ربط نسبت به ممانعت از بهره‌برداري تا زمان اجراي كامل دستورالعمل ايمني و صدور تأييديه ايمني اقدام نمايند، به نحوي كه ابتدا با نصب پلاكارد خطر، شهروندان را از ناايمن بودن ساختمان مطلع نمايند (مطابق بند 22-2-13 مبحث 22 ويرايش 92 مقررات ملي ساختمان و بند متناظر در ويرايش‌هاي آتي ابلاغي) و ارائه خدماتي مانند: آب، گاز و برق به ساختمان با حكم قضايي قطع گردد و در آخرين گام نسبت به پلمپ ساختمان اقدام نمايند.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران مكلف است تا زمان رفع خطر از ساختمان‌هاي ناايمن از صدور هرگونه استعلام و گواهي براي املاك/آپارتمان‌هاي مذكور براي هر منظوري به جز تخريب و نوسازي ساختمان خودداري كند.
تبصره دوم (2) :
درصورتيكه مالكان و ذينفعان ساختمان‌هاي موضوع اين مصوبه متناسب با شرايط ساختمان بندهاي دستورالعمل ايمني بهره‌برداري موقت را در مدت حداكثر شش ماه از تاريخ ابلاغ دستورالعمل مذكور و اخطاريه اجرا نمايند مي توانند تا اجراي كامل مفاد دستورالعمل ايمني با نظر سازمان، حداكثر 18 ماه (از تاريخ ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداري موقت و اخطاريه) مهلت ايمن‌سازي ساختمان را تمديد نمايند.
تبصره سوم (3):
در موارد خاص كه به تشخيص سازمان، رفع خطر از ساختمان‌هاي مشمول بر اساس شرايط معين شده اين مصوبه ميسر نمي‌باشد موضوع در كميته موضوع ماده ششم (6) اين مصوبه مطرح و تعيين تكليف مي‌گردد.
تبصره چهارم (4):
كليه اخطارها و دستورالعمل‌هاي ايمني ابلاغي به مالكان و ذينفعان ساختمان‌هاي موضوع اين مصوبه و مستندات اقدامات ايمن سازي بايد در سامانه مذكور قابل رويت و پيگيري باشند.
پ) مرحله بازرسي دوره‌اي و پايش مستمر: در راستاي پايش مستمر ايمني ساختمان‌ها، سازمان موظف است پس از صدور «تأييديه ايمني ساختمان» نسبت به نظارت مستمر در خصوص حسن نگهداشت و حفظ استمرار كاركرد بهينه تمهيدات و تأسيسات ايمني و آتش‌نشاني توسط مديران (مالكان و ذينفعان) ساختمان اقدام نمايد. در صورت نقض شرايط در زمان صدور تأييديه ايمني ساختمان، سازمان مكلف به صدور اخطار مدت‌دار (حداكثر مدت يك ماه) يا لغو تأييديه ايمني ساختمان و ارجاع مجدد پرونده ساختمان‌هاي مذكور به مرحله اخطار و ايمن سازي مطابق بند «ب» اين ماده مي‌باشد.
تبصره يكم (1):
زمان‌بندي بازرسي‌هاي دوره‌اي و چك ليست‌هاي مربوطه در چارچوب دستورالعملي كه توسط كميته تخصصي موضوع ماده ششم (6) اين مصوبه بر مبناي مباحث 3، 12، 13، 15، 17، 20 و 22 مقررات ملي ساختمان و مطابق مفاد مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران با عنوان «توسعه و بهبود خدمات ايمني و آتش‌نشاني» - ابلاغي به شماره 160/2223/17711 مورخ 1395/07/18 تهيه مي‌گردد، انجام مي‌پذيرد. كليه چك ليست‌ها و مستندات بازرسي دوره‌اي بايد در سامانه موضوع اين ماده قابل رويت و پيگيري باشند.
تبصره دوم (2):
در صورتي كه در بازرسي‌هاي دوره‌اي موضوع اين ماده، عدم انطباق نحوه بهره‌برداري ساختمان با كاربري مجاز در گواهي پايان كار ساختماني محرز گردد، شهرداران مناطق بيست و دو گانه موظف به ارجاع موضوع به كميسيون ماده صد (100) علاوه بر انجام اقدامات مرحله اخطار و ايمن‌سازي (موضوع بند «ب») مي‌باشند.