ساماندهي مشاركتهاي اجتماعي در احياء بافتهاي فرسوده در شهر تهران
مادهواحده:
نظر به اهميت جذب مشاركتهاي اجتماعي و اقتصادي مردم در احياء بافت هاي فرسوده از طريق نوسازي، بهسازي و بازسازي در شهر تهران كه از دغدغههاي جدي شهروندان و مجموعه مديريتي شهر تهران ميباشد و با عنايت به ابعاد مختلف شهرسازي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، حقوقي و اجرايي موضوع ياد شده، شهرداري تهران موظف است بهمنظور جذب مشاركتهاي مردمي و ارتقاء انگيزههاي اجتماعي و اقتصادي شهروندان تهراني در رويكرد مداخله در بافتهاي فرسوده با حفظ شاخص هويت محلات با رويكرد توانمندسازي و با استفاده از قابليتهاي ناشي از منابع و ظرفيتهاي مادي و معنوي و اجتماعي موجود بهويژه اراضي ذخيره واقع در محلات و مناطق مختلف شهر تهران از طريق جذب مشاركتهاي بخش خصوصي، عمومي و مشاركتهاي اجتماعي شهروندان تهراني بر اساس شاخصهاي ذيل اقدامات لازم را اعمال نمايد:
الف - تأكيد بر تحقق انتفاع (منفعت اجتماعي و اقتصادي) و بهرهمندي كليه حوزههاي مشاركتي اعم از مديريت شهري، (با تأكيد بر رويكرد منفعت اجتماعي) بخشهاي خصوصي و عمومي، و شهروندان ذينفع در محلات در اجراي مفاد اين مصوبه در قالب الگوهاي مديريتي مختلف و متناسب با متغيرهاي ناشي از وضعيت بافتهاي فرسوده در محلات و مناطق مختلف شهر تهران.
ب - ايجاد ارزش افزوده براي مالكين اراضي واقع در محلات داراي بافت فرسوده از طريق نفوذپذيري و ايجاد معابر مورد نياز و تأمين حداقل سرانههاي خدماتي - عمومي متناسب با نيازهاي جمعيتي شهروندان بر اساس طرحهاي موضعي ويژه مداخله مصوب براي هر يك از محلات مذكور (متناسب با وضعيت هر محله) در چارچوب سياستها و ضوابط طرحهاي راهبردي ساختاري جامع و تفصيلي شهر تهران.
تبصره يكم (1):
شهرداري تهران ملزم به رعايت دقيق ضوابط و مقررات شهرسازي و مقررات ملي ساختمان و هرگونه مداخله مستقيم و يا غيرمستقيم در بافتهاي فرسوده در اجراي مفاد اين مصوبه ميباشد.
ج - شناسايي اراضي ذخيره موجود در مالكيت شهرداري و برنامهريزي جهت تملك ساير اراضي قابل ذخيره سازي در مقياس محلي و منطقهاي در شهر تهران كه در حال حاضر در مالكيت شهرداري تهران نميباشد . (در چارچوب مقررات و ضوابط موجود).
د - استفاده از قابليتهاي مديريتي امكان جابجايي منفعت اقتصادي حاصله از تعيين سرانههاي مختلف (تجاري - مسكوني - خدماتي و ساير سرانههاي مربوطه) در جايگزيني مكانهاي نوسازي شده در طراحي جامع و كلي احياء بافتهاي فرسوده در محلات بهصورت خرد و جزء بهجزء، با عنايت به شرايط و مقتضيات مختلف هر محله بهمنظور تأمين منافع اقتصادي و اجتماعي ذينفعان
تبصره دوم (2):
در فرايند هرگونه اقدام در اجراي مفاد اين مصوبه شهرداري تهران موظف است ضمن تهيه و تدوين آييننامههاي اجرايي مرتبط، ترتيبي اتخاذ نمايد تا بهمنظور جايگزيني پلاكهاي مسكوني ريزدانه در طرحهاي مداخله در صورت مشاركت مالك مبني بر واگذاري رايگان ملك به شهرداري و يا نماينده وي در اجراي طرح نسبت به رعايت اصل واگذاري حداقل 1/2 مترمربع بناي نوسازي شده به ازاي هر يك مترمربع مساحت پلاكهاي موجود در بافت فرسوده محلات شهر تهران با عنايت به ضوابط و مقررات مندرج در آييننامه معاملاتي شهرداري تهران اقدام شود. يادآور ميشود واگذاري بناهاي نوسازي شده در ارتباط با پلاكهاي ريزدانه داراي مساحت زير 50 مترمربع در بافتهاي فرسوده حداقل معادل شصت (60) مترمربع خواهد بود.
تبصره سوم (3):
شهرداري تهران موظف است ضمن اعمال راهكارهاي مديريتي لازم بهمنظور تسريع در عملياتي نمودن اين مصوبه در بافتهاي فرسوده محلات شهر تهران نسبت به رعايت موارد ذيل در خصوص پلاكهاي ريزدانه داراي مساحت زير پنجاه (50) مترمربع (قبل يا بعد از عقبنشيني) واقع در بافتهاي فرسوده اقدام نمايد:
1- در تهيه و اجراي طرحهاي مصوب مداخله در بافتهاي فرسوده شهري سياستگذاري بايد به نحوي صورت پذيرد كه عرصههاي داراي حداكثر قطعات مذكور (پنجاه مترمربع) در اولويت قرار گيرند.
2- در صورت تقاضاي مالكين پلاكهاي فرسوده فوقالذكر كه به دلايلي ازجمله عدم امكان ساخت و ساز مطابق ضوابط شهرسازي و در چارچوب طرح تفصيلي شهر و طرح ويژه موضعي مداخله براي احياء فرسوده محله ذيربط در شرايط بلاتكليفي و استيصال به سر ميبرند نسبت به تعيين رديف بودجهاي مشخص در لايحه بودجه سنواتي خود بهمنظور پيگيري جهت جذب منابع مالي و اعتباري از دولت و همچنين استفاده از منابع داخلي شهرداري تهران جهت تمليك اينگونه پلاكها با رعايت ضوابط مندرج در آييننامه معاملاتي شهرداري تهران و مفاد قانون نحوه تقويم ابنيه و املاك مورد نياز شهرداريها و واقع در طرحها بر اساس برنامهريزي و اولويتبندي مشخص اقدام نمايد.
هـ - برنامهريزي، ارائه الگو و استقرار مديريتهاي مختلف متناسب با متغيرهاي محلاتي كه داراي بافت فرسوده بوده و در عينحال فاقد اراضي ذخيره ميباشد ميبايست مبتني بر هماهنگي با طرحهاي مصوب مداخله در بافت هر محله و استفاده از الگوهاي مختلف اجتماعي و اقتصادي و مبتني بر مشاركت همهجانبه شركتهاي تعاوني مسكن محله و يا بخشهاي خصوصي چند عملكرد ميباشد.
و - ارائه تسهيلات ويژه جهت دريافت پايان كار توسط ذينفعان به پلاكهاي فرسودهاي كه داراي تخلفات ساخت و ساز تا زمان ابلاغ اين مصوبه ميباشند با توجه به تخريب پلاكهاي فرسوده واقع در محلات.
ز - بهكارگيري الگوهاي مختلف اقتصادي - مشاركتي بهويژه استفاده از روش پيشفروش بهمنظور بالا بردن نرخ بازگشت سرمايهگذاري بخش خصوصي و عمومي در اجراي مصوبه.
ح - تأكيد بر تعيين حداكثر سقف زماني دو سال از زمان اخذ مجوز ساخت تازمان تحويل واحدهاي نوسازي شده به ذينفعان متناسب با حجم پروژه با تأكيد بر استفاده از دانش، فناوري روز و ساخت صنعتي جهت تسريع در انجام پروژههاي مرتبط.
ط - ارائه تسهيلات تشويقي ويژه به شركتهاي تعاوني مسكن، سرمايهگذاران و سازندگان بخش خصوصي در محلات داراي بافت فرسوده بهمنظور ارتقاء مشاركت اجتماعي و اقتصادي همچنين توسعه و تأسيسات گردشگري و فرهنگي در بافتهاي مذكور از طريق تهيه و تدوين و ارائه لايحه به شوراي اسلامي شهر تهران.
ي - اعمال اولويت جهت سكونت افراد ساكن در بافتهاي فرسوده هر محل در اماكن نوسازي شده واقع در همان محل بهمنظور حفظ هويت محلي و پيوندهاي اجتماعي و فرهنگي موجود با طراحي و اجراي واحدهاي مسكوني مناسب با ويژگيهاي اجتماعي ـ فرهنگي و اقتصادي ساكنين.
ك - اعمال هماهنگي با كليه حوزههاي ستادي ـ اجرايي ذي ربط در احيا و نوسازي بافتهاي فرسوده بهويژه وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان عمران و بهسازي شهري) حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، نهاد و مطالعات و تهيه طرحهاي توسعه شهري تهران توسط سازمان نوسازي شهر تهران بهعنوان حوزه اجرايي متولي در شهرداري و به نيابت از طرف شهرداري تهران.
ل - استفاده از قابليتهاي اجرايي شركتها و سازمانهاي خصوصي و عمومي بهويژه ايجاد، توسعه و توانمندسازي دويلوپرهاي داراي صلاحيت و سوابق معتبر در قالب آييننامههاي اجرايي مشخص در اجراي مفاد اين مصوبه بهمنظور جلوگيري از افزايش سطح تصديگري شهرداري تهران در حوزه اجرا.
م - تهيه و ارائه لايحه تشويق مالي، مالكين در تجميع و نوسازي پلاكها و واحدهاي واقع در بافتهاي فرسوده مصوب شهر تهران در اجراي اين مصوبه و ارائه آن ظرف مدت حداكثر سه ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه به شوراي اسلامي شهر تهران جهت تصويب.
ن - ارائه گزارش هر سه ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران در اجراي اين مصوبه.
س - تهيه و تدوين كليه آييننامههاي اجرايي در كميتهاي متشكل از مسئولين اصلي كليه حوزههاي ذيربط در شهرداري تهران و نمايندهاي به معرفي شوراي اسلامي شهر تهران جهت تصويب و متعاقباً ابلاغ به كليه واحدهاي ذيربط به منظور اجرا.