ساماندهي مشاركتهاي اجتماعي در احياء بافتهاي فرسوده در شهر تهران
مادهواحده:
نظر به اهميت جذب مشاركتهاي اجتماعي و اقتصادي مردم در احياء بافت هاي فرسوده از طريق نوسازي، بهسازي و بازسازي در شهر تهران كه از دغدغههاي جدي شهروندان و مجموعه مديريتي شهر تهران ميباشد و با عنايت به ابعاد مختلف شهرسازي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، حقوقي و اجرايي موضوع ياد شده، شهرداري تهران موظف است بهمنظور جذب مشاركتهاي مردمي و ارتقاء انگيزههاي اجتماعي و اقتصادي شهروندان تهراني در رويكرد مداخله در بافتهاي فرسوده با حفظ شاخص هويت محلات با رويكرد توانمندسازي و با استفاده از قابليتهاي ناشي از منابع و ظرفيتهاي مادي و معنوي و اجتماعي موجود بهويژه اراضي ذخيره واقع در محلات و مناطق مختلف شهر تهران از طريق جذب مشاركتهاي بخش خصوصي، عمومي و مشاركتهاي اجتماعي شهروندان تهراني بر اساس شاخصهاي ذيل اقدامات لازم را اعمال نمايد:
الف - تأكيد بر تحقق انتفاع (منفعت اجتماعي و اقتصادي) و بهرهمندي كليه حوزههاي مشاركتي اعم از مديريت شهري، (با تأكيد بر رويكرد منفعت اجتماعي) بخشهاي خصوصي و عمومي، و شهروندان ذينفع در محلات در اجراي مفاد اين مصوبه در قالب الگوهاي مديريتي مختلف و متناسب با متغيرهاي ناشي از وضعيت بافتهاي فرسوده در محلات و مناطق مختلف شهر تهران.
ب - ايجاد ارزش افزوده براي مالكين اراضي واقع در محلات داراي بافت فرسوده از طريق نفوذپذيري و ايجاد معابر مورد نياز و تأمين حداقل سرانههاي خدماتي - عمومي متناسب با نيازهاي جمعيتي شهروندان بر اساس طرحهاي موضعي ويژه مداخله مصوب براي هر يك از محلات مذكور (متناسب با وضعيت هر محله) در چارچوب سياستها و ضوابط طرحهاي راهبردي ساختاري جامع و تفصيلي شهر تهران.
تبصره يكم (1)
شهرداري تهران ملزم به رعايت دقيق ضوابط و مقررات شهرسازي و مقررات ملي ساختمان و هرگونه مداخله مستقيم و يا غيرمستقيم در بافتهاي فرسوده در اجراي مفاد اين مصوبه ميباشد.
ج - شناسايي اراضي ذخيره موجود در مالكيت شهرداري و برنامهريزي جهت تملك ساير اراضي قابل ذخيره سازي در مقياس محلي و منطقهاي در شهر تهران كه در حال حاضر در مالكيت شهرداري تهران نميباشد . (در چارچوب مقررات و ضوابط موجود).
د - استفاده از قابليتهاي مديريتي امكان جابجايي منفعت اقتصادي حاصله از تعيين سرانههاي مختلف (تجاري - مسكوني - خدماتي و ساير سرانههاي مربوطه) در جايگزيني مكانهاي نوسازي شده در طراحي جامع و كلي احياء بافتهاي فرسوده در محلات بهصورت خرد و جزء بهجزء، با عنايت به شرايط و مقتضيات مختلف هر محله بهمنظور تأمين منافع اقتصادي و اجتماعي ذينفعان
تبصره دوم (2)-اصلاح 1386/10/18-:
در فرايند هرگونه اقدام در اجراي مفاد اين مصوبه شهرداري تهران موظف است ضمن تهيه و تدوين آييننامههاي اجرايي مرتبط، ترتيبي اتخاذ نمايد تا به منظور جايگزيني پلاكهاي مسكوني ريزدانه در طرحهاي مداخله در صورت مشاركت مالك مبني بر واگذاري ملك به شهرداري و يا نماينده وي در اجراي طرح نسبت به رعايت اصول واگذاري:
الف) در خصوص واحدهاي مسكوني مستغلاتي (عرصههاي داراي يك طبقه بناي مسكوني) به ازاي هر مترمربع مساحت عرصه حداقل (1/1) و حداكثر (1/3) مترمربع بناي نوسازي شده و بعلاوه آن به ازاي هر چهار (4) مترمربع بناي احداثي نيز يك مترمربع بناي نوسازي شده واگذار شود.
ب) در خصوص واحدهاي مسكوني طبقاتي (كه هر طبقه آن يك واحد كامل نبوده و داراي سند نيز نميباشند) به ازاي هر مترمربع اعياني فرسوده حداقل يك (1) مترمربع و حداكثر (1/1)مترمربع بناي نوساز واگذار ميشود.
ج) در خصوص واحدهاي مسكوني آپارتماني كه هر طبقه آنيك واحد كامل محسوب ميشود (اعم از اينكه داراي سند مستقل باشد يا نباشد) حداقل يك (1) مترمربع و حداكثر (1/2) مترمربع بناي نوساز واگذار ميشود.

تبصره سوم (3)
شهرداري تهران موظف است ضمن اعمال راهكارهاي مديريتي لازم بهمنظور تسريع در عملياتي نمودن اين مصوبه در بافتهاي فرسوده محلات شهر تهران نسبت به رعايت موارد ذيل در خصوص پلاكهاي ريزدانه داراي مساحت زير پنجاه (50) مترمربع (قبل يا بعد از عقبنشيني) واقع در بافتهاي فرسوده اقدام نمايد:
1- در تهيه و اجراي طرحهاي مصوب مداخله در بافتهاي فرسوده شهري سياستگذاري بايد به نحوي صورت پذيرد كه عرصههاي داراي حداكثر قطعات مذكور (پنجاه مترمربع) در اولويت قرار گيرند.
2- در صورت تقاضاي مالكين پلاكهاي فرسوده فوقالذكر كه به دلايلي ازجمله عدم امكان ساخت و ساز مطابق ضوابط شهرسازي و در چارچوب طرح تفصيلي شهر و طرح ويژه موضعي مداخله براي احياء فرسوده محله ذيربط در شرايط بلاتكليفي و استيصال به سر ميبرند نسبت به تعيين رديف بودجهاي مشخص در لايحه بودجه سنواتي خود بهمنظور پيگيري جهت جذب منابع مالي و اعتباري از دولت و همچنين استفاده از منابع داخلي شهرداري تهران جهت تمليك اينگونه پلاكها با رعايت ضوابط مندرج در آييننامه معاملاتي شهرداري تهران و مفاد قانون نحوه تقويم ابنيه و املاك مورد نياز شهرداريها و واقع در طرحها بر اساس برنامهريزي و اولويتبندي مشخص اقدام نمايد.
3(الحاق 1386/10/18)- معرفي رابطين واجد شرايط (كارشناسان مطلع با ضوابط ثبت اسناد و امور شهرسازي) به واحدهاي اجرايي ذيربط سازمان ثبت اسناد استان تهران در خصوص پروژههاي احيا ء و نوسازي بافتهاي فرسوده محلات توسط شهرداري تهران از طريق هماهنگي با سازمان مذكور به منظور رفع مشكلات مرتبط با املاك فاقد سند، تأخيرات موردي در دريافت استعلامات مرتبط با پلاكهاي ثبتي با عنايت به ضوابط قانوني موجود، مشكلات ثبتي مرتبط با املاك خالي از سكنه، مشكلات ثبتي مربوط به اسناد مشاع و مسائل ناشي از مدارك مازاد مرتبط با پلاكهاي ثبتي واقع در محدوده طرحهاي احياء و نوسازي و ساير مسائل ذيربط.

4(الحاق 1386/10/18)- تأكيد بر اعمال هماهنگي با واحدهاي اجرايي ذيربط در وزارت اقتصاد و دارايي جهت وحدت رويه در اجراي مفاد تبصره ذيل ماده هفتاد و هفتم (77) قانون مالياتها در خصوص پلاكهاي معوض واقع در محدوده پروژههاي مداخله در بافتهاي فرسوده محلات توسط شهرداري تهران.

5(الحاق 1386/10/18)- تأكيد بر پيگيري جهت اجراي جز ء 4-4 بند «د» تبصره ششم قانون بودجه سال 1386 كشور و آييننامه اجرايي مربوط توسط سازمانهاي خدماتي واقع در محدوده شهر تهران (سازمانهاي آب، برق، و گاز) مبني بر عدم دريافت هرگونه تعرفه به عنوان حق انشعاب از ساكنين واقع در محدوده اجراي پروژههاي احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده محلات و نيز تسريع در رفع معارضات تأسيسات شهري با اولويت ويژه توسط سازمانهاي مذكور.

6(الحاق 1386/10/18)- ايجاد دفاتر خدمات كارگزاري در محلات مرتبط با پروژههاي احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده جهت ارائه خدمات و تسهيلات مشترك و در دسترس به ذينفعان با هماهنگي و همكاري نهادهاي دولتي، عمومي مربوط.

7(الحاق 1386/10/18)- اعمال تسهيلات تشويقي لازم در چارچوب مفاد اين مصوبه جهت حمايت از خانوادههاي ايثارگران و تحت پوشش كميته حضرت امام (ره) و سازمان بهزيستي استان تهران كه واحدهاي مسكوني فرسوده آنها در محدوده پروژههاي احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده محلات قرار دارد در آييننامه اجرايي ذيربط.

ه(جوابيه 1386/07/08)ـ - برنامهريزي، ارائه الگو و استقرار مديريتهاي مختلف متناسب با متغيرهاي محلاتي كه داراي بافت فرسوده بوده و در عين حال فاقد اراضي ذخيره ميباشد ميبايست مبتني بر هماهنگي با طرحهاي مصوب داخلِ در بافت هر محله و استفاده از الگوهاي مختلف اجتماعي و اقتصادي و بر اساس بر مشاركت همهجانبه شركتهاي تعاوني مسكن محله و يا بخشهاي خصوصي كه قابليت مديريت همزمان در زمينههاي طراحي، سرمايهگذاري، مشاركت و اجرا را دارا باشند، قرار گيرد. (بخشهاي خصوصي چند عملكردي)

و(اصلاح 1386/10/18)- ارائه تسهيلات ويژه در دريافت پايان كار توسط ذينفعان جهت انتقال اسناد به شهرداري تهران از طريق استقرار سيستم نرمافزاري مناسب در واحدهاي اجرايي ذيربط در شهرداري در اسرع وقت ممكن (حداكثر سه روز اداري) و در صورت تخريب (قلع) بناهاي فرسوده داراي تخلف ساخت و ساز بدون لحاظ تخلفات قبلي نسبت به صدور پايان كار اقدام شود. تخلفات ساخت و ساز بناهاي فرسوده مذكور مشمول تسهيلات موضوع بند "الف" تبصره دوم ذيل مادهواحده اين مصوبه نخواهد شد.

ز (جوابيه 1386/07/08)- به كارگيري الگوهاي مختلف اقتصادي - مشاركتي بهويژه استفاده از روش پيشفروش بهمنظور بالا بردن نرخ بازگشت سرمايهگذاري بخش خصوصي و عمومي در اجراي مصوبه با رعايت مقررات مربوط.

ح - تأكيد بر تعيين حداكثر سقف زماني دو سال از زمان اخذ مجوز ساخت تا زمان تحويل واحدهاي نوسازي شده به ذينفعان متناسب با حجم پروژه با تأكيد بر استفاده از دانش، فناوري روز و ساخت صنعتي جهت تسريع در انجام پروژههاي مرتبط.
ط - ارائه تسهيلات تشويقي ويژه به شركتهاي تعاوني مسكن، سرمايهگذاران و سازندگان بخش خصوصي در محلات داراي بافت فرسوده بهمنظور ارتقاء مشاركت اجتماعي و اقتصادي همچنين توسعه و تأسيسات گردشگري و فرهنگي در بافتهاي مذكور از طريق تهيه و تدوين و ارائه لايحه به شوراي اسلامي شهر تهران.
ي - اعمال اولويت جهت سكونت افراد ساكن در بافتهاي فرسوده هر محل در اماكن نوسازي شده واقع در همان محل بهمنظور حفظ هويت محلي و پيوندهاي اجتماعي و فرهنگي موجود با طراحي و اجراي واحدهاي مسكوني مناسب با ويژگيهاي اجتماعي ـ فرهنگي و اقتصادي ساكنين.
ك (جوابيه 1386/07/08)- اعمال هماهنگي با كليه حوزههاي ستادي - اجرايي ذيربط در احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده بهويژه وزارت مسكن و شهرسازي (سازمان عمران و بهسازي شهري) حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، نهاد مطالعات و تهيه طرحهاي توسعه شهري تهران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توسط سازمان نوسازي شهر تهران بهعنوان حوزه اجرايي متولي در شهرداري و به نيابت از طرف شهرداري تهران.

ل - استفاده از قابليتهاي اجرايي شركتها و سازمانهاي خصوصي و عمومي بهويژه ايجاد، توسعه و توانمندسازي دويلوپرهاي داراي صلاحيت و سوابق معتبر در قالب آييننامههاي اجرايي مشخص در اجراي مفاد اين مصوبه بهمنظور جلوگيري از افزايش سطح تصديگري شهرداري تهران در حوزه اجرا.
م - تهيه و ارائه لايحه تشويق مالي، مالكين در تجميع و نوسازي پلاكها و واحدهاي واقع در بافتهاي فرسوده مصوب شهر تهران در اجراي اين مصوبه و ارائه آن ظرف مدت حداكثر سه ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه به شوراي اسلامي شهر تهران جهت تصويب.
ن - ارائه گزارش هر سه ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران در اجراي اين مصوبه.
س - تهيه و تدوين كليه آييننامههاي اجرايي در كميتهاي متشكل از مسئولين اصلي كليه حوزههاي ذيربط در شهرداري تهران و نمايندهاي به معرفي شوراي اسلامي شهر تهران جهت تصويب و متعاقباً ابلاغ به كليه واحدهاي ذيربط به منظور اجرا.