ساماندهي اسناد املاك و مستغلات شهرداري تهران و مؤسسات تابعه
مادهواحده:
شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) موظف است به منظور سرعت بخشيدن و دستيابي به اهداف مندرج در ماده يكصد و بيست و نهم برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران، ضمن افزايش توان كاركنان و عوامل اجرايي ساير واحدهاي ذيربط در شهرداري و با تقويت ستاد ساماندهي اسناد و املاك بر تلاشهاي انجام گرفته ظرف چند سال گذشته افزوده و اقدامات ذيل را پيگيري و اجرايي نمايد.
1ـ تسريع در ثبت اطلاعات اسناد و املاك شهرداري تهران در سامانه جامع املاك به گونهاي كه تا پايان سال 1396 اطلاعات املاك شهرداري تهران اعم از معاونتها، مناطق 22گانه، سازمانها، مؤسسات و شركتهاي تابعه شهرداري تهران به همراه كليه مستندات مالكيت ثبت و اسكن شده و آرشيو آن انجام گرفته باشد.
2ـ قطعي نمودن اسناد وكالتي، ثبت خلاصه معاملات سنوات گذشته در دفتر املاك واحدهاي ثبتي مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، تبديل اسناد دفترچهاي به تكبرگي، رفع تعارض ثبتي از املاك داراي معارض شهرداري تهران، جانمايي و شناسايي محل املاك عمومي و اختصاصي تا پايان سال 1396 در سامانه جامع املاك شهرداري تهران انجام پذيرفته باشد.
3ـ از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه معاونتها، مناطق، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران موظفند به منظور پيادهسازي و اجراي سامانه جامع املاك، هماهنگي لازم را با سازمان املاك و مستغلات معمول داشته و اسناد مالكيت را صرفاً به نام شهرداري تهران انتقال دهند و از صدور سند به نامهاي اختصاصي (شهرداري مناطق و سازمانها و شركتهاي وابسته و غيره) خودداري و اصل اوراق مالكيت اعم از بنچاق و خلاصه معاملات و اسناد دفترچهاي را پس از ثبت و اسكن در سامانه جامع املاك، جهت ضبط و نگهداري به سازمان املاك و مستغلات تحويل نمايند.
تبصره:
هرگونه معامله اعم از؛ خريد، فروش، اجاره ، تهاتر و مشاركت ميبايست در سامانه جامع املاك منعكس و بلافاصله ثبت شود. همچنين معاونتها، مناطق، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران موظفند گردش تمام داراييهاي غيرمنقول شهرداري تهران را در سامانه جامع املاك ثبت و اسكن نمايند.
4ـ شهرداري تهران (اداره كل حقوقي) موظف است با همكاري سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران اسناد مالكيت پروندههاي قضايي را كه در سنوات گذشته قيمت آنها در اجراي آراء قضايي از حساب شهرداري تهران برداشت گرديده است شناسايي نموده و نسبت به انتقال اسناد مالكيت به نام شهرداري تهران اقدام نمايد.
5ـ هرگونه تغيير، تعويض و اصلاح در اسناد اراضي و املاك و مستغلات شهرداري و سازمانها و شركتهاي وابسته ميبايست با رعايت بند 3 اين مصوبه حداكثر ظرف مدت ده (10) روز پس از تحويل سند از واحدهاي ثبتي در بانك اطلاعات جامع املاك شهرداري تهران درج و آخرين وضعيت املاك به روز رساني شود.
6ـ شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) موظف است نسبت به ثبت مالي داراييهاي غيرنقدي املاك و مستغلات مجموعه شهرداري تهران (معاونتها، مناطق، سازمانها و شركتها) در حساب دارايي ها اقدام و به طور مستمر بر انجام آن نظارت و كنترل نمايد.
7ـ شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) موظف است كليه املاك و مستغلاتي را كه در ساليان گذشته به طور موقت جهت بهرهبرداري به هر يك از اشخاص، نهادها و يا مؤسسات عامالمنفعه واگذار نموده است، به تفكيك احصاء و در سامانه جامع املاك شهرداري تهران ثبت نمايد.
8ـ شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) موظف است ظرف مدت حداكثر يك (1) سال از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه كليه املاك و مستغلاتي را كه در مناطق شهرداري تهران در اجراي توافق با اشخاص، سازمانها و نهادهاي دولتي و غيردولتي به شهرداري واگذار گرديده است شناسايي نموده و جهت انتقال قطعي اراضي و املاك اقدامات حقوقي و اداري را به عمل آورد.
9ـ شهرداري تهران موظف است ضمن انجام مطالعات لازم و جامع در خصوص ارزيابي و ثبت ابنيههاي عمومي شهر اعم از پلها، تونلها، ايستگاههاي آتشنشاني، پاركها، ميادين ميوه و ترهبار، سراي محلهها، ميادين عمومي، كتابخانهها، بزرگراهها و شبكه معابر اصلي و فرعي، تونلهاي شهري و ساير املاك عمومي اقدام نمايد.
10ـ شهرداري تهران (سازمان املاك و مستغلات) موظف است گزارش عملكرد اين مصوبه را هر شش (6) ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.