بهاي خدمات كارشناسي و فني قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران) در سال 1402 ()
مقدمه:
به استناد بندهاي (الف) و (ب) تبصره يكم (1) ماده دوم (2) قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداريها و دهياريها مصوب 1401/4/1 مجلس شوراي اسلامي و دستورالعمل اجرايي "عناوين عوارض و بهاي خدمات و ترتيبات وصول" آن ابلاغي به شماره 203726 مورخ 1401/9/30 وزير محترم كشور و در اجراي بند بيست و ششم (26) ماده هشتاد (80) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از ابتداي سال 1402 نسبت به اخذ بهاي خدمات كارشناسي و فني قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران) طبق مفاد اين مصوبه و جداول و پيوست آن كه ممهور به مهر شوراي اسلامي شهر تهران است اقدام نمايد.
ماده يكم (1):
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به ارائه خدمات مربوط به صدور مجوزهاي مربوط به شهرسازي از جمله انواع پروانه و گواهيهاي ساختماني و خدمات صدور انواع مجوزهاي مربوط به حمل و نقل از طريق مؤسسه فناوران شهر اقدام و بهاي خدمات مربوطه را تحت عنوان "خدمات كارشناسي و فني قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر)" به شرح جدول شماره (1) محاسبه و دريافت نمايد.
تبصره:
شهرداري تهران مكلف است به منظور جلوگيري از دريافت عوارض و بهاي خدمات مضاعف، بهاي خدمات قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر) را از محل مجموع پرداختهاي مؤدي موضوع مصوبات "عوارض ساختماني، ارزش افزوده ناشي از اجراي طرحهاي توسعه شهري و بهاي خدمات حوزه شهرسازي شهرداري تهران و ارزش معاملاتي موضوع تبصره (11) ماده صد قانون شهرداري" ابلاغي به شماره 160/3052/23928 مورخ 1401/11/25 و اصلاحيه بعدي آن و "تعيين بهاي خدمات صدور و تمديد پروانه بهرهبرداري شركتها و ناوگان حمل و نقل بار در شهر تهران در سال1402" ابلاغي به شماره 160/3032/23730 مورخ 1401/11/23 و "تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و كاهش تقاضاي سفر در سال 1402" ابلاغي به شماره 160/3034/23714 مورخ 1401/11/19 و "تعيين نرخ حق توقف پارك حاشيهاي در سال 1402" ابلاغي به شماره 160/3035/23725 مورخ 1401/11/20 و "تعيين بهاي خدمات وروديه و حق توقف وسايل نقليه در پاركينگهاي عمومي شهرداري تهران در سال 1402" ابلاغي به شماره 160/3036/23728 مورخ 1401/11/23 كسر نمايد.
ماده دوم (2):
بهاي خدمات قابل ارائه توسط مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر) در قالب بهاي خدمات مربوط به صدور انواع پروانه و گواهي ساختماني و فرآيند صدور مجوزهاي مربوط به شهرسازي كه منجر به پرداخت عوارض يا بهاي خدمات به شهرداري نشده يا عوارض دريافتي كمتر از خدمات ارائه شده است، در قالب بهاي خدمات كارشناسي و فني كه توسط دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران دريافت مي شود، به عنوان درآمد اختصاصي تلقي ميشود.
تبصره:
ماليات بر ارزش افزوده به مبالغ بهاي خدمات اين مصوبه، در صورت تعلق، افزورده خواهد شد.
ماده سوم (3):
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود بهاي ساير خدمات كارشناسي و فني قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك شهر) را مطابق بهاي خدمات مصوب و ملاك عمل دفاتر پيشخوان دولت، اتحاديهها و صنوف مربوطه و ساير مراجع ذيربط قانوني از جمله جدول شماره (2) دريافت نمايد.
ماده چهارم (4):
شهرداري تهران (معاونتهاي ذيربط) ظرف مدت 3 ماه مكلف است با هدف كاهش زمان صدور انواع پروانه و گواهي، حداكثر مدت زمان انجام كارها و تعداد بررسي را جهت اجرا به مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك) اعلام نمايد و دفاتر خدمات الكترونيك شهر مكلفاند كليه خدمات درخواستي متقاضيان موضوع اين مصوبه را در كوتاهترين زمان ممكن بر اساس زمان مجاز انجام فعاليت اعلامي ارائه نمايد.
تبصره يكم (1):
چنانچه زمان ارائه هر يك از خدمات خارج از زمانبندي يا حداكثر تعداد بررسي مصوب (موضوع ماده 4) باشد، پس از اعلام نظر و تأييد مراجع ذيصلاح با توجه به ضوابط تشويقي و تنبيهي كه توسط شهرداري تهران ظرف مدت 2 ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين مصوبه تهيه ميگردد با عامل ايجاد تأخير در فرآيند برخورد متناسب خواهد شد.
تبصره دوم (2):
در صورت ارائه هر يك از خدمات به صورت غير حضوري، امكان ارائه حضوري با پرداخت تعرفههاي مصوب طبق جداول پيوست توسط متقاضي نيز فراهم خواهد بود.
تبصره سوم (3):
بهاي كليه خدمات جديد قابل واگذاري به مؤسسه فناوران شهر (دفاتر خدمات الكترونيك) منوط به دريافت مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران است.
تبصره چهارم (4):
در صورت تغيير نحوه خدمت رساني و انجام خدمت در راستاي ايجاد درگاه صدور مجوزها، گواهيها، استعلامات و ارائه خدمات غيرحضوري شهرداري تهران يا درگاه واحد دولت، شهرداري مكلف است جهت تغيير فرآيندهاي مرتبط نسبت به تغيير و با حذف تعرفه مطابق مصوبات هيأت مقررات زدايي دولت اقدام نمايد.
تبصره پنجم (5):
شهرداري تهران موظف است ضمن ابلاغ جدول تعرفههاي پيوست (وفق مفاد اين مصوبه) به كليه دفاتر خدمات الكترونيك شهر تدابير لازم را جهت آگاهي شهروندان از تعرفههاي مزبور و همچنين نصب آن در محل قابلرؤيت كليه مراجعين دفاتر خدمات الكترونيك شهر معمول نمايد و بهطور مرتب بر فعاليت دفاتر مزبور و رعايت اجراي اين مصوبه نظارت نمايد و با هرگونه تخلف وفق مقررات موضوعه برخورد نمايد و گزارش حسن اجراي اين مصوبه و اقدامات نظارتي بر حسن فعاليت دفاتر خدمات الكترونيك شهر را هر سهماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران گزارش نمايد.
تبصره ششم (6):
منظور نظارت بهينه بر چگونگي واگذاري امتياز بهرهبرداري از دفاتر خدمات الكترونيك شهر يك نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به پيشنهاد كميسيون شهرسازي و معماري و تصويب شوراي اسلامي شهر تهران بهعنوان نماينده ناظر در كارگروه واگذاري امتياز فعاليت و بهرهبرداري دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران تعيين ميشود.
ماده پنجم (5):
شهرداري تهران موظف است با توجه به مصوبه "الزام شهرداري به اصلاح فرآيندها و سامانه شهرسازي با رويكرد كاهش زمان صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني" ابلاغي به شماره 160/2854/12527 مورخ 1400/07/21 "لايحه ساماندهي دفاتر خدمات الكترونيك شهر تهران" را در شش ماهه اول سال 1402 براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده ششم (6):
از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه، كليه تعرفههاي مغاير با مفاد اين مصوبه لغو ميگردد.
جدول شماره (1) -خدمات قابل ارائه شهرداري واگذارشده به موسسه فناوران شهر
رديف | حوزه متولي | عنوان خدمت | بهاي خدمات سال 1402(ريال) | محل تامين |
1 | معماري و شهرسازي | تشكيل پرونده شهرسازي (انواع مجوز و انواع گواهي) | 1,087,000 | عوارض شهرسازي |
2 | پيگيري درخواست | 688,000 | عوارض شهرسازي |
3 | تمديد پروانه مهندسان و يا اصلاح اطلاعات | 890,000 | متقاضي |
4 | ثبت انواع هر يك از درخواستهاي استعلامات درون يا برون سازماني | 802,000 | متقاضي |
5 | تهيه پيش نويس پروانه و يا گواهي | 975,000 | عوارض شهرسازي |
6 | ثبت اعتراضات به آرا (ماده صد و ...) | 925,000 | متقاضي |
7 | ثبت دفاعيات و يا شكواييه ها | 181,000 | متقاضي |
8 | استفاده از تسهيلات طرح تفصيلي | 200,000 | متقاضي |
9 | مبلغ پايه بررسي خلاف (مسكوني) g | 1,300,000 | عوارض شهرسازي |
10 | مبلغ پايه بررسي خلاف (غيرمسكوني ) g | 2,600,000 | عوارض شهرسازي |
11 | مبلغ پايه بازديد در فرايند شهرسازي | 16,000 | عوارض شهرسازي |
12 | مبلغ پايه انواع كنترل نقشه | 6,000 | عوارض شهرسازي |
13 | اعلام وضعيت ملك در نقشه هاي طرح تفصيلي | 135,000 | متقاضي |
14 | انطباق نقشه هاي معماري با نقشه هاي سازه، برق، مكانيك و تاسيسات | 46,000 | عوارض شهرسازي |
15 | اخذ درخواست مالكين در خصوص معرفي دستگاه نظارت | 102,000 | عوارض شهرسازي |
16 | ثبت درخواست تجميع عرصه املاك ( پروانه) به ازاء هرملك تجمعي | 180,000 | عوارض شهرسازي |
17 | معماري و شهرسازي | ثبت اطلاعات مالكيت ( بيش از 5 مالك و يا سند مالكيت) به ازاي هر مورد مازاد | 72,000 | عوارض شهرسازي |
18 | ثبت و استعلام هر يك از برگ هاي تعهد مهندسين | 102,000 | عوارض شهرسازي |
19 | انطباق مدارك و سوابق فني، حقوقي يا كسبي پرونده در صورت وجود خلاف | 388,000 | عوارض شهرسازي |
20 | اسكن و آرشيو نقشه ها با قطع a3 ( به ازاي هر برگ) | 95,000 | متقاضي |
21 | چاپ انواع پروانه و گواهي (به ازاي 12 صفحه چاپ و پس از آن به ازاي هر برگ از رديف 3 جدول 2 استفاده خواهد شد) | 1,000,000 | عوارض شهرسازي |
22 | مالي و اقتصاد شهري | هزينه تفكيك واحدهاي آپارتماني در سيستم بازديد (به ازاي هر واحد مسكوني) | 191,000 | متقاضي |
23 | صدور مفاصا حساب نوسازي | 368,000 | متقاضي |
24 | در صورت پرداخت الكترونيك توسط دفاتر خدمات الكترونيك شهر | 130,000 | متقاضي |
25 | اصلاح اطلاعات املاك و يا مالك | 723,000 | متقاضي |
26 | ثبت درخواست عدم دسترس ملك و آپارتمان | 750,000 | متقاضي |
27 | اخذ درخواست مالكين در فرايند گردش كارآتش نشاني | 1,000,000 | عوارض شهرسازي |
28 | حمل و نقل و ترافيك | صدور كارت الكترونيكي | 210,000 | متقاضي |
29 | ثبت اعتراض به تردد در محدوده هاي ترافيكي | 175,000 | متقاضي |
30 | فني و عمراني | قيمت بازديد پايه حفاري (خدماتي ) | 135,000 | عوارض حفاري |
|
31 | قيمت بازديد حفاري خانگي | 2,852,000 | عوارض حفاري |
32 | نظارت حفاري | 1,527,000 | عوارض حفاري |
33 | تمديد پروانه فعاليت رانندگان شركت واحد | 400,000 | متقاضي |
34 | سازمان مديريت پسماند | ثبت قرارداد حمل نخاله هاي ساختمان در سامانه | 164,000 | متقاضي |
35 | سازمان مديريت پسماند | ثبت نام كارگران | 210,000 | متقاضي |
36 | صدور برگ مسير پيمانكاران حمل نخاله ساختماني | 164,000 | متقاضي |
37 | ثبت و يا اصلاح مشخصات كاميون و يا تجهيزات خاكبردار | 153,000 | متقاضي |
38 | فناوري اطلاعات و ارتباطات | ايجاد يا اصلاح جانمايي املاك فاقد جانمايي در نقشه اطلاعات مكاني (gis) | 1,151,000 | متقاضي |
39 | گواهي امضاء الكترونيك | 550,000 | متقاضي |
40 | تعهد صيانت از رمز عبور | 700,000 | متقاضي |
41 | حوزه بيروني | مبلغ پايه انواع بازديد | 16,000 | متقاضي |
|
42 | پاسخ استعلام كارشناس رسمي دادگستري | 2,500,000 | متقاضي |
43 | استعلام اسناد موجود در سامانه آرشيو الكترونيك (به ازاي هربرگ) | 150,000 | متقاضي |
44 | احراز هويت | 300,000 | متقاضي |
جدول شماره (2) – ساير خدمات مشترك قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر
|
رديف | عنوان خدمت | بهاي خدمات سال 1402(ريال) |
1 | اسكن مدارك به ازاي هر برگ | براساس بهاي مصوب مراجع ذيربط (ماده سوم) |
2 | كپي مدارك به ازاي هر برگ |
3 | چاپ مدارك به ازاي هر برگ |
4 | چاپ مفاصا حساب عوارض خودرو يا موتور سيكلت |
5 | ثبت و يا اصلاح مشخصات موتور يا مالك ،پرداخت و صدور مفاصا حساب موتور |
6 | ثبت و يا اصلاح مشخصات خودرو يا مالك ( سواري و كاميون و ...) |
7 | ثبت فيش شهرستان عوارض خودرو |
جدول شماره (3) –خدمات غير حضوري قابل ارائه توسط موسسه فناوران شهر
|
رديف | عنوان خدمت | بهاي خدمات سال 1402(ريال) |
1 | ثبت انواع درخواست | 1,087,000 |
2 | چاپ دستور نقشه | 205,000 |
3 | ثبت گزارشات مرحله اي مهندسان | 525,000 |
4 | چاپ نقشه 2000/1 | 63,000 |
5 | هزينه كنترل و تطبيق مدارك طرح ترافيك | 250,000 |
6 | تغيير مشخصات خودرو متقاضي در درخواست هاي طرح ترافيك | 150,000 |
7 | اسكن و آرشيو مدارك مربوط به طرح ترافيك | 150,000 |
8 | ثبت شروع بكار عمليات ساختمان | 150,000 |