تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال 1404
مقدمه:
با استناد به ماده هجدهم (18) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 و تبصره سوم (3) الحاقي به ماده پانزدهم (15) قانون مذكور ابلاغي 1401/05/11 و همچنين ماده هفتم (7) «قانون هواي پاك» مصوب 1396 و در اجراي تبصره دوم (2) ماده سوم (3) «آييننامه اجرايي ماده هفتم قانون هواي پاك» مصوب 1397 هيأت وزيران، بند (الف) ذيل تبصره يكم (1) ماده دوم (2) «قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداريها و دهياريها» مصوب 1401، بند شانزدهم (16) ماده هشتادم (80) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375 با اصلاحات و الحاقات بعدي و با امعان نظر به مفاد ماده بيست و ششم (26) «دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات» ابلاغي به شماره 166051 مورخ 1403/09/28 وزارت كشور و مصوبات شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران نظير مصوبات شماره (39)، (48)، (50)، (54) و (56)، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال 1404، نسبت به مديريت ترافيك و تقاضاي سفر با اعمال مديريت هوشمند بر ورود يا تردد وسايل نقليه در محدودههاي ممنوعهي تردد و محاسبه و وصول عوارض وفق مفاد اين مصوبه اقدام نمايد.
ماده يكم (1):
ورود يا تردد وسايل نقليه به محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا (مطابق مصوبه شماره (54) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) منوط به پرداخت عوارض و اخذ مجوز تردد موضوع اين ماده است. عوارض تردد وسايل نقليه مجاز (وفق تعريف تبصره يكم (1) ماده يكم (1) مصوبه) در هر يك از محدودههاي فوقالذكر در هر روز برابر است با حاصل ضرب نرخ پايه عوارض به مبلغ يك ميليون و يكصد و بيست و پنج هزار (1/125/000) ريال (با احتساب بيست (20%) درصد عوارض توسعه حمل و نقل ريلي) در ضريب مربوط به محدوده تردد (جدول شماره يك (1))، ضريب مربوط به ساعت تردد (جدول شماره دو (2))، ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه (جدول شماره سه (3)) و ضريب مربوط به تردد ماهانه (جدول شماره چهار (4)). همچنين عوارض تردد وسايل نقليهاي كه به صورت غيرمجاز در محدودههاي ممنوعهي تردد موضوع اين ماده تردد مينمايند در صورت تكميل نبودن ظرفيت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداكثر ضرايب پيشبيني شده وفق جداول ذيل محاسبه خواهد شد.
جدول شماره يك (1) ضريب مربوط به محدوده تردد
رديف
| محدوده تردد
| ضريب
|
1
| محدوده طرح ترافيك (حلقه اول)
| 1.5
|
2
| محدوده كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) در روزهاي غيرمجاز
| 0.75
|
3
| هر دو محدودهي طرح ترافيك (حلقه اول) و كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم)
| 1.5
|
جدول شماره دو (2) ضريب مربوط به ساعت تردد
رديف
| ساعت تردد
| ضريب
|
اولين ورود يا تردد
| آخرين خروج يا تردد
|
1
| ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10)
| ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19)
| 1.6
|
2
| ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10)
| ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19)
| 1.2
|
3
| ساعات غير اوج (10 به بعد)
| ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19)
| 1.2
|
4
| ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10)
| ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا 10)
| 1.2
|
5
| ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19)
| ساعات اوج عصرگاهي (16 تا 19)
| 1.2
|
6
| ساعات غير اوج (10 به بعد)
| ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19)
| 1
|
* با تغيير ساعت خاتمه 19 در نيمه دوم سال، ساعت مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ملاك محاسبه مي باشد.
جدول شماره سه (3): ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه
رديف
| نوع وسيله نقليه براساس ميزان آلايندگي
| ضريب
|
1
| وسايل نقليه هيبريدي
| 0.1
|
2
| وسايل نقليه برقي
| 0.05
|
3
| وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني برتر تهران
| 0.8
|
4
| وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر از مراكز معاينه فني تهران
| 0.9
|
5
| وسايل نقليه داراي گواهينامه معاينه فني معتبر از مراكز معاينه فني غير از تهران
| 2 |
جدول شماره چهار (4): ضريب مربوط به تردد ماهانه (خودروهاي پلاك غير تهران)
رديف
| تعداد روزهاي تردد در ماه
| ضريب
|
1
| 1 الي 3 روز
| 1
|
2
| 4 الي 7 روز
| 1/2
|
3
| بيش از 7 الي 10 روز
| 1/5
|
4
| بيش از 10 روز
| 2 |
تبصره يكم (1):
ضريب مربوط به آلايندگي وسيله نقليه براي خودروهاي با عمر كمتر از 5 سال، معادل يك (1) در نظر گرفته شده و از سال ششم، هرساله پنج صدم (0.05) به ضريب مذكور افزوده ميشود. فروش مجوز تردد براي خودروهاي با عمر بيش از 20 سال ممنوع است.
تبصره دوم (2):
"وسيله نقليه مجاز" به خودروهايي اطلاق ميشود كه مطابق ضوابط و مقررات قانوني داراي معاينه فني معتبر بوده و فاقد بدهي عوارض ساليانه خودرو باشند و نسبت به انجام ثبتنام در سامانههاي معرفيشده از سوي شهرداري تهران اقدام نموده و در سقف مجوزهاي ورودي روزانه (مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك اقدام نمايند.
تبصره سوم (3):
شهرداري تهران مكلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافيك و عدم ورود در محدودهي مذكور، نسبت به دريافت معادل بيست درصد (20%) نرخ پايه از متقاضيان اقدام نمايد.
تبصره چهارم (4):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مجاز است به ازاي هر پلاك ثبتي، عوارض تردد يك خودروي متعلّق به ساكنين محدودههاي طرح و ترافيك و كنترل آلودگي هوا كه در سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران ثبتنام و عوارض ساليانه خودرو و بدهي عوارض تردد در محدودهي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا خودروي خود را در تهران پرداخت كرده باشند، جهت صدور مجوز تردد به محدودههاي مذكور، متناسب با محدوده مرتبط با محل سكونت (صرفاً در همان محدوده) را با ضريب پنج دهم (0/5) محاسبه و اعمال نمايد.
تبصره پنجم (5):
به منظور رعايت سقف ورود وسايل نقليه در محدوده طرح ترافيك (حلقه اول) مطابق ضوابط مصوب شوراي ترافيك شهر تهران، شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است به محض تكميل ظرفيت، نسبت به اطلاعرساني به شهروندان از طريق سامانه و نرمافزار سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران اقدام نموده و از پذيرش تقاضاي مجوز روزانه مازاد خودداري نمايد. شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است خودروي وارد شده غيرمجاز را جهت اعمال قانون به پليس راهور تهران معرفي نمايد.
تبصره ششم (6):
سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران مكلف است پلاك تاكسيهاي فعال را در اختيار سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران قرار دهد تا مشمول پرداخت عوارض موضوع اين مصوبه نگردد و ساير تاكسيهاي موجود، مشمول پرداخت عوارض موضوع اين مصوبه خواهند بود.
تبصره هفتم:
شهرداري تهران موظف است لايحه ساماندهي تردد موتورسيكلتها در محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا را ظرف مدت يك (1) ماه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ماده دوم (2):
عوارض تردد وسايل نقليه بيماران خاص و افراد داراي معلوليت جسمي و حركتي كه انجام فعاليتها، وظايف شغلي و امور درماني ايشان مستلزم ورود به محدودههاي طرح ترافيك و كاهش آلودگي هوا ميباشد در سقف مجوزهاي ورودي در كل سال با اعمال ضريب يك دهم (0/1) تعيين و (منوط به تأييد نهادهاي معرفي شده از وزارتخانههاي مربوطه) محاسبه ميشود.
تبصره:
وسايل نقليه با پلاك ويلچر ( ) كه انجام فعاليتها، وظايف شغلي و امور درماني ايشان مستلزم ورود به محدودههاي ممنوعهي تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع اين مصوبه نميباشند.
ماده سوم (3):
به شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) اجازه داده ميشود حداكثر پنج درصد (5%) از كل مجوزهاي صادره را در موارد خاص با اعمال ضريب يك دهم (0/1) محاسبه و صادر كند. نحوه تعيين موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامهنگاران و عكاسان خبري به موجب دستورالعمل ابلاغي به شماره 160/1429 مورخ 1401/1/31 تعيين ميشود.
تبصره:
به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به خبرنگاران، روزنامهنگاران و عكاسان خبري كه از سهميه تخصيصيافته استفاده نكرده يا فاقد خودرو ميباشند، كارت بليت الكترونيك رايگان يك (1) ساله با قابليت استفاده نامحدود تا پايان سال جهت استفاده از وسايل نقليه عمومي اختصاص دهد.
ماده چهارم (4):
شهرداري تهران اجازه داده ميشود در چارچوب قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران () و اصلاحات بعدي آن، به تعداد ده (10) درصد از كل مجوزها را با ارائه تأييديه بنياد شهيد و امور ايثارگران با ضريب صفر به واجدين شرايط واگذار نمايد.
ماده پنجم (5):
عوارض تردد خودروهاي مذكور در جدول ذيل كه در زمينه جابهجايي مسافر فعاليت نموده و در سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران ثبتنام و داراي پروانه فعاليت از شهرداري تهران باشند، در سقف مجوزهاي مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران به شرح جدول زير محاسبه و اعمال ميگردد:
جدول شماره پنج (5)- ضريب خودروهاي مجاز ارائهدهنده خدمات جابهجايي مسافر
رديف
| نوع خودروها
| ضريب
|
1
| خوروهاي آژانس و مؤسسات اتومبيل كرايه
| 0.3
|
2
| خودروهاي سواري مجاز پلاك (ع) تهران مشروط به ثبتنام در سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران
| 0.3
|
3
| خودروهاي مجاز سرويس مدارس در روزهاي تحصيلي و آموزشگاههاي رانندگي
| 0.3
|
تبصره:
به جز اتوبوسها و مينيبوسهاي تحت پوشش شركت واحد، عوارض تردد ساير خودروهاي مينيبوس و اتوبوس پلاك (ع) تهران مشروط به ثبتنام در سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران، تا 5 سال با ضريب صفر، از عمر 5 تا 10 سال با ضريب 1، از عمر 10 سال تا عمر 15 سال با ضريب 1/1، از عمر 15 سال تا عمر 20 سال با ضريب 1/2 و از عمر بيست سال به بالا با ضريب 1/5، افزون بر ضرايب مذكور در ماده يكم (1) اين مصوبه تعيين و محاسبه ميشود.
ماده ششم (6):
عوارض تردد وسايل نقليه باري پلاك تهران (وانتبارها و كاميونتهاي تا سقف شش تن) كه داراي پروانه فعاليت از شهرداري تهران ميباشند، حسب نوع ناوگان، ظرفيت ناوگان و نوع باربرگ دريافتي مطابق جدول ذيل تعيين و محاسبه خواهد شد:
جدول شماره شش (6) – ضريب عوارض وانتبارها و كاميونتها (تا سقف شش تن)
رديف
| نوع ناوگان باري پلاك تهران
| ظرفيت ناوگان
| تسهيلات پايه
| تسهيلات برتر
|
دريافت باربرگ
| ضريب
| دريافت باربرگ
| ضريب
|
1
| وانت پلاك عمومي
| زير 3/5 تن
| در صورت دريافت باربرگ
| 0/1
| در صورت دريافت باربرگ
| 0/1
|
2
| وانت پلاك شخصي
| زير 3/5 تن
| در صورت دريافت باربرگ حقوقي
| 0/3
| در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني
| 0/15
|
در صورت دريافت باربرگ حقيقي
| 0/65
| در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقيقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني
| 0/45
|
3
| كاميونت
| بين 3/5 تا 6 تن
| در صورت دريافت باربرگ حقوقي
| 0/4
| در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني
| 0/25
|
در صورت دريافت باربرگ حقيقي
| 0/9
| در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقيقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني
| 0/75
|
تبصره يكم (1):
وسايل نقليه باري در صورتي مشمول تسهيلات برتر ميباشند كه در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مكاني و زماني آن تردد از طريق gps يا هر روش مورد قبول شهرداري تهران به سامانه بارانه شهرداري تهران، صادر نمايد. در صورت فراهم نبودن زيرساختهاي لازم توسط شهرداري جهت دريافت اطلاعات مكاني و زماني تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز براي برخورداري از تسهيلات برتر كفايت خواهد كرد.
تبصره دوم (2):
هيچ يك از وسايل نقليه باري مشمول ضرايب كاهشي ماده نهم (9) مرتبط با خريد يا رزرو بستههاي اعتباري سالانه و كمتر از يك سال محدوده طرح ترافيك نميباشند.
ماده هفتم (7):
عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده كاميون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص (موضوع مصوبات جلسه (39)، (56) و (64) شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران) كه به تشخيص سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانههاي مسافري شهر تهران صادر ميشود، معادل حاصلضرب نرخ پايه در ضرايب مندرج در جداول سه (3)، چهار (4) ماده يكم (1) اين مصوبه خواهد بود.
تبصره يكم (1):
تردد روزانه كاميونهاي ظرفيت بالاي شش تن در موارد خاص و مجاز شده از سوي شهرداري، صرفاً مشروط به دريافت باربرگ است و در صورت عدم صدور باربرگ، علاوه بر عوارض صدور مجوز روزانه، مشمول جريمه توسط پليس راهنمايي و رانندگي نيز خواهد بود.
تبصره دوم (2):
تردد روزانه كاميونهاي ظرفيت بالاي شش تن در موارد خاص و مجاز شده از سوي شهرداري منوط به تجهيز به gps و ارسال اطلاعات تردد برخط موقعيت مكاني و زماني به سامانه avl شهرداري تهران است و با ضريب شصت و پنج صدم (65%) محاسبه ميگردد و در غير اين صورت با ضريب 1 محاسبه خواهد شد.
تبصره سوم (3):
به استناد جزء (2) رديف (4) جدول شماره يك دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض و بهاي خدمات ابلاغي به شماره 166051 مورخ 1400/39/28 وزارت كشور، تردد شبانه وسايل نقليه باري در محدوده كاميون ممنوع شهر تهران از ساعت (23) الي (6)، در صورت عدم دريافت باربرگ و يا تردد خارج از مسير تعيين شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به ميزان يك ميليون و دويست و شصت هزار (1/260/000) ريال بوده و در صورت دريافت باربرگ، عوارض مذكور براي وسايل نقليه مذكور (به استثناء وسايل نقليه با عمر بيش از 30 سال) با ضريب صفر محاسبه مي گردد.
تبصره چهارم (4):
كاميونهاي حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاٌ مكلف به دريافت باربرگ بوده و در غير اين صورت مطابق ضوابط راهنمايي و رانندگي جريمه مي شوند.
تبصره پنجم (5):
صدور مجوز تردد براي كاميونها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارابودن معاينه فني معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و كالاي شهرداري تهران (بارانه) است. همچنين، تردد كاميونهاي بالاي شش (6) تن ظرفيت در محدودههاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرايب مذكور در ماده يكم (1) اين مصوبه نيز ميباشد.
تبصره ششم (6):
تردد كاميونهاي با عمر بيش از 30 سال در طول روز در محدوده كاميون ممنوع، به طور كلي ممنوع است.
ماده هشتم (8):
در اجراي ماده هفتاد و چهارم (74) «قانون شهرداري»، شهرداري تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشي از ورود يا تردد غير مجاز وسايل نقليه در محدودههاي موضوع اين مصوبه، نسبت به شناسايي وسايل نقليهاي كه عوارض موضوع اين مصوبه را پرداخت نكردهاند اقدام و بدهي دارنده وسيله نقليه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وي منظور و به آخرين شماره تلفن مالك ثبت شده در سامانههاي معرفي شده از سوي شهرداري تهران، پيامك كند. وفق ماده دهم (10) «قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداريها و دهياريها » ابلاغي سال 1401، مالكان وسايل نقليه مكلفند ظرف مدت ده روز كاري از تاريخ دريافت پيامك بدهي عوارضهاي موضوع اين مصوبه، نسبت به پرداخت و تسويه بدهي اعلامي اقدام نمايند؛ در صورت عدم پرداخت بدهي، به صورت ماهيانه دو درصد (2%) و تا سقف بيست و چهار درصد (24%) ساليانه، جريمه بدهي بر ميزان بدهي اعلامي افزوده خواهد شد. بدهي عوارضهاي موضوع اين مصوبه به عنوان ديون معوق به حساب پلاك مربوطه ثبت و در اجراي ماده (29) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389، نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت آن خواهد بود.
تبصره:
با استناد به ماده هجدهم (18) «قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي» مصوب 1389 با اصلاحات و الحاقات بعدي و نيز تبصره يكم (1) ماده واحده «قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده چهارم (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1369»، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مكلف است نسبت به اعمال قانون وسايل نقليه متخلف از ضوابط مقرر در اين مصوبه در خصوص تردد غيرمجاز در محدودههاي موضوع مصوبه هر يك ساعت يكبار اقدام نمايد.
ماده نهم (9):
شهرداري تهران (سازمان حمل و نقل و ترافيك) مكلف است نسبت به اختصاص مجوز سالانه تردد در محدودههاي موضوع ماده يكم (1) اين مصوبه در قالب سهميه در خصوص اشخاص متقاضي در چارچوب ضوابط اين مصوبه اقدام نموده و براساس نرخ پايه عوارض و متوسط ضرايب مذكور در ماده يكم (1)، با اعمال ضريب حداقل هفت دهم (0/7) مبلغ را محاسبه و در ابتداي سال دريافت نمايد. تبصره سوم (3) ماده يكم (1) اين مصوبه شامل اينگونه سهميهها نميگردد. همچنين به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به تهيه بستههاي اعتباري ماهانه، سه ماهه و شش ماهه براي صدور مجوز ورود و تردد در محدودههاي موضوع ماده يكم (1) با اعمال ضريب حداقل هشت دهم (0/8) اقدام نمايد.
ماده دهم (10):
شهرداري تهران مكلف است با راهاندازي و بروزرساني مستمر تجهيزات كنترل هوشمند، اهتمام لازم را نسبت به مديريت و نظارت بر محدودههاي كنترل آلودگي هوا و طرح ترافيك بعمل آورد.
ماده يازدهم (11):
فروش روزانه مجوز ورود به محدودههاي ممنوعه تردد موضوع اين مصوبه براي كليه وسايل نقليه در روزهاي با كيفيت هواي ناسالم (براي همه گروهها) ممنوع است.
ماده دوازدهم (12):
از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه كليه مصوبات قبلي شوراي اسلامي شهر تهران مرتبط با عوارض تردد جهت مديريت ترافيك، كاهش تقاضاي سفر و كنترل آلودگي هوا ملغي و مصوبه فعلي ملاك عمل خواهد بود.