دستورالعمل انضباطي بهرهبرداران از اماكن، ميادين و غرف سازمان ميادين ميوه و ترهبار شهرداري تهران
فصل اول: تعاريف و كليات
ماده يكم (1):
به منظور حسن اجراي قوانين و مقررات حاكم بر سازمان و در اجراي تبصره ماده 10 آئيننامه اجرايي قانون اصلاح مادهواحده قانون نحوه واگذاري اماكن و ميادين و غرفه توزيع ميوه مصوب 1374/11/3 هيئت محترم وزيران دستورالعمل انضباطي بهرهبرداران به شرح ذيل تصويب و ابلاغ ميشود. از تاريخ ابلاغ اين دستورالعمل مفاد آن در تمام قراردادهاي منعقده لازمالاجرا است.
ماده دوم (2):
بهرهبردار
منظور از بهرهبردار هر شخص حقيقي و يا حقوقي است كه به موجب قرارداد واگذاري محلهاي موضوع ماده يك آئيننامه اجرايي قانون اصلاح مادهواحده قانون نحوه واگذاري اماكن و ميادين و غرفه توزيع ميوه مصوب 1374/11/3 هيئت محترم وزيران شامل: غرفه، چادر، كيوسك، كانكس، كانتينر و محوطه مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه و به موجب قرارداد به وي واگذار ميشود.
ماده سوم (3):
تخلف
به عدم رعايت تعهدات مفاد مندرج در متن اين دستورالعمل و قرارداد واگذاري و دستورالعملها و بخشنامهها و الحاقيههاي بعدي اطلاق ميشود كه برابر دستورالعمل انضباطي، متناسب با نوع و ميزان تخلف، جرائم و تنبيهاتي براي آن منظور شده است.
ماده چهارم (4):
مسئولين ذيصلاح
رئيس شوراي سازمان، رئيس هيئتمديره سازمان و مديران سازمان ميادين و مأمورين و بازرسين مربوط كه به موجب وظايف، اختيارات و مأموريتهاي محوله مجاز به رسيدگي و نظارت بر عملكرد بهرهبردارانند.
ماده پنجم (5):
ضبط سپرده حسن انجام كار
توقيف و برداشت مبلغ سپرده يا ضمانت حسن انجام تعهدات قراردادي نزد سازمان است كه هنگام انعقاد و تبادل قرارداد از بهرهبردار اخذ ميشود. ميزان و مبلغ حسن انجام تعهدات قرارداد حسب مورد مطابق ضوابط و مقررات سازمان تعيين ميشود.
ماده ششم (6):
تعطيل موقت
عبارت است از تعطيل شدن محل مورد بهرهبرداري به مدت مشخص كه مدت آن توسط مسئولين ذيصلاح و بر اساس نوع تخلف انجامشده تعيين ميشود و يا تا نتيجه نهايي موضوع ماده بيست و دوم (22) اين مصوبه تعطيلي ادامه يابد.
ماده هفتم (7):
نمره منفي
عبارت است از امتياز منفي (عدد) كه در قبال تخلف بهرهبردار به او اختصاص يافته و منطبق با اين دستورالعمل، جرائم و تنبيهات لازم در نظر گرفته خواهد شد.
ماده هشتم (8):
فهرست ممنوعه (سياه)
اسامي بهرهبرداران و وكيل يا نمايندگان قانوني آنان است كه به علت ارتكاب تخلف كه نوع و ميزان آن به موجب اين دستورالعمل تعيين ميشود در فهرست مشخصي درج شده و بر اساس آن بهرهبرداران براي مدت معين از امتياز هرگونه فعاليت در ميادين و بازارهاي سازمان محروم ميشوند.
ماده نهم (9):
نمره مثبت
عبارت از امتياز مثبت (عدد) است كه توسط مسئولين ذيصلاح به منظور تشويق حسب مادتين بيست و پنجم (25) و بيست و ششم (26) اين دستورالعمل داده ميشود.
ماده دهم (10):
نماينده و يا وكيل بهرهبردار
وكيل فردي است كه شخص حقيقي (بهرهبردار) طبق ضوابط سازمان و به موجب وكالتنامه تنظيمي در دفترخانه اسناد رسمي وي را تعيين مينمايد. نماينده فردي است كه شخص حقوقي (بهرهبردار) به موجب معرفينامهاي كه به امضاء صاحبان امضاي مجاز به همراه مهر شركت رسيده است وي را تعيين مينمايد افراد موصوف پس از عقد قرارداد، به سازمان معرفي ميشوند و مجوز فعاليت از سازمان ميگيرند.
ماده يازدهم (11):
عدم حضور بهرهبردار، وكيل و يا نماينده وي
عبارت است از اينكه بهرهبردار طرف قرارداد و يا وكيل و نماينده وي در تمام ساعات فعاليت بازار در محل مورد بهرهبرداري حضور نداشته، امور محل بهرهبرداري را رأساً اداره ننمايد.
ماده دوازدهم (12):
محل مورد بهرهبرداري
عبارت است از غرفه، كيوسك (كانكس يا كانتينر)، چادر، محوطه و امثالهم كه به طور مفصل در بندهاي "ب"، "پ"، "ت" و "ث" آييننامه اجرايي قانون اصلاح مادهواحده قانون نحوه واگذاري اماكن و ميادين و غرفه توزيع ميوه مصوب 1374/11/3 هيئتوزيران تعريف شده است.
ماده سيزدهم (13):
محصولات فرنگي
شامل سيبزميني، پياز، گوجهفرنگي، هويج، خيار و امثالهم است.
فصل دوم: موارد تخلف
ماده چهاردهم (14):
موارد تخلف بهرهبردار، وكيل يا نماينده وي به شرح ذيل است:
الف- تخلفات گروه اول:
1- ارائه اسناد و مدارك جعلي و استفاده از سمت مجعول و غير معتبر به سازمان
2- درج اطلاعات غلط و غيرواقعي خصوصاً در مورد ميزان توليد و اراضي تحت كشت در مدارك و برگ گواهي توليد صادره از سوي ادارات جهاد كشاورزي و ساير مراجع ذيربط
3- تباني با كاركنان سازمان و پرداخت رشوه يا تهيه و فراهمكردن هرگونه تسهيلات و امكانات به منظور فرار از اجراي مقررات و ضوابط سازمان
4- عدم پرداخت هرگونه ديون قانوني از قبيل عوارض، ماليات، بيمه كارگران و مطالبات سازمان و ساير هزينهها و تضمين مفاصا حساب بيمه كه قانوناً به فعاليت بهرهبردار تعلق ميگيرد و شخصاً ميبايست از عهده پرداخت آنها برآيد
5- هرگونه اقدامي كه به تشخيص سازمان موجبات اخلال در اداره امور اماكن و محلهاي مورد بهرهبرداري را فراهم آورد همچون فحاشي - درگيري فيزيكي با كاركنان و مديران سازمان در حين انجاموظيفه و امثالهم
6- عدم رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي توسط بهرهبردار و يا نماينده يا وكيل وي و يا كاركنان تحت امر و يا عوامل وي در محل مورد بهرهبرداري مانند فحاشي و بيان الفاظ ركيك و پرخاشگري با مشتريان، اعمال منافي عفت، مزاحمت براي نواميس مردم، استفاده از نوارهاي مبتذل، توزيع يا مصرف مواد مخدر، شرب خمر و امثالهم.
7- عدم تخليه و تحويل محل مورد بهرهبرداري در صورت فسخ يا انقضاء مدت قرارداد
8- بهكارگيري كارگراني كه قبلاً در ميادين و بازارهاي سازمان فعاليت داشته و به دليل عدم صلاحيت اخراج و در فهرست كارگران خاطي قرار گرفتهاند
9- واگذاري غرفه يا كيوسك يا محل بهرهبرداري به غير، بهنحويكه شخص بهرهبردار عملاً بهرهبرداري از محل فعاليت را به شخص ديگري واگذار كرده باشد
10- ايجاد حريق عمدي در محوطه بازار و يا محل بهرهبرداري و يا محل استراحت كارگران
11- دستكاري وسايل توزين به منظور نمايش وزن و قيمت بيشتر
12- تعطيل و رها كردن بيش از هفت روز محل بهرهبرداري قبل از انقضاء مدت قرارداد
ب) تخلفات گروه دوم:
1- عدم اخذ مجوز و پروانه بهرهبرداري و امتناع از تحويلگرفتن محل بهرهبرداري به منظور شروع فعاليت بر اساس ضوابط سازمان
2- اختفاء يا امتناع از فروش محصول موجود در محل بهرهبرداري
3- توزيع و عرضه كالاي فاقد كيفيت
4- توزين با ترازوي معيوب
5- عدم پيگيري در رفع نقص ترازوي معيوب در مهلت مقرر
6- عدم تعويض محصول فاسد، نارس، خراب و معيوب براي مشتري
7- عدم تأمين و عرضه محصولات مجاز و خاليبودن جايگاههاي عرضه محصولات (پالتها)
8- نگهداري يا عرضه محصولات غيرمجاز و اقلام اضافي
9- بيمهنكردن كارگران و عدم اخذ دفترچه درماني و بهكارگيري اتباع بيگانه و كارگراني كه به سن 18 سال تمام نرسيده و يا فاقد كارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت باشند و همچنين عدم پرداخت حقوق و مزاياي كارگران (در صورت ارائه مدارك و مستندات قانوني از اداره كار توسط كارگر)
10- هرگونه عمليات دلالي و واسطهگري كه مغاير با ضوابط سازمان باشد
11- عرضه محصولات خارج از سيستم توزيع
12- عدم حضور مستمر بهرهبردار، وكيل يا نماينده وي در محل بهرهبرداري
13- فروش كالا بدون نصب كارت نرخ در مقابل ديد عموم
14- عدم صدور و ارائه فاكتور فروش
15- عدم رعايت بهداشت فردي نظير عدم ارائه كارت بهداشت توسط بهرهبردار و عوامل تحت امر وي
16- عدم رعايت موازين بهداشتي مطابق با مفاد دستورالعمل كنترل كيفي محصولات ارائهشده در ميادين ميوه و ترهبار شهرداري تهران با لحاظ شاخصهاي بهداشتي لازم مصوب يكصد و نودمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران مورخ 84/9/1 كه هنگام عقد قرارداد به امضاء بهرهبردار يا وكيل يا نماينده قانوني وي رسيده است
17- ايراد خسارات به اموال و تجهيزات و وسايل تحويلي كه متضمن جبران كليه خسارات وارده نيز خواهد بود
18- گرانفروشي و كمفروشي
19- عدم رعايت مفاد دستورالعمل، بخشنامه و اخطار يا ابلاغيه قانوني مسئولين سازمان
20- عدم رعايت مقررات و ضوابط ايمني در محوطه محل بهرهبرداري
21- فروش اجباري و عرضه محصولات تحميلي و بيش از درخواست مشتري
22- استقرار و جايدادن افرادي غير از كارگران مجاز در محلهاي بهرهبرداري
ج) تخلفات گروه سوم:
1- انباشت محصولات بر روي جايگاه عرضه كالا (پالت) بيش از حد مجاز. (ميزان انباشت هر نوع محصول به موجب ضوابط و مقررات و بخشنامهها و عرف سازمان مشخص ميشود)
2- اعمال تبعيض نسبت به مشتريان
3- وجود خاك، نخاله، علف، ضايعات و ساير مواد زائد در محصول عرضهشده بر اساس دستورالعملهاي داخلي سازمان
4- ارائه آمار و اطلاعات و گزارشات خلاف واقع و غلط در مراحل فعاليت بهرهبرداري به مسئولين سازمان
5- عدم رعايت ساعات كار
6- استفاده از وسايل و تجهيزات سرمايشي و گرمايشي غيراستاندارد
7- استفاده از كيسه (نايلكس) غيربهداشتي و غيرمجاز
8- خودداري از اجراي دستورالعملها و بخشنامههاي صادره سازمان در مورد نحوه عرضه يا بستهبندي محصولات
9- خودداري از تحويل قبض خريد كالا
10- عدم استرداد مابقي پول دريافتي يا تحميل كالا به جاي پول خرد به مشتري به هر علت
11- عدم تهيه وسايل و لباس كار و لوازم بهداشتي مورد نياز به تشخيص مسئولين سازمان توسط بهرهبردار يا كارگران تحت امر
12- عدم استفاده كليه كاركنان از لباس كار و يا كثيفبودن، پارهبودن، باز بودن دكمه يا زيپ و يا عدم آراستگي ظاهري آنها و عدم رعايت بهداشت داخل و محوطه و محل بهرهبرداري
13- استعمال دخانيات در محل بهرهبرداري
14- ايجاد صف غيرضروري از مشتريان و بازارگرمي براي كالاها و عدم مديريت در راهاندازي فوري مشتريان
15- ايجاد سروصدا به منظور جلب مشتري و تبليغ محصول
16- اسراف در مصرف آب، برق، گاز، تلفن
17- عدم تأمين تعداد كارگران مورد نياز بر حسب نوع و محل بهرهبرداري به تشخيص سازمان
18- تأخير در پرداخت حق بهرهبرداري و ساير هزينههاي ماهيانه متعلقه و كلاً مطالبات سازمان و عدم ارائه مفاصا حساب به رئيس ميدان يا بازار مربوط
19- ايجاد سد معبر
ماده پانزدهم (15):
مفاد فصل دوم ماده چهاردهم (14) اين دستورالعمل مشمول شخص بهرهبردار و كليه عوامل و كاركنان تحت امر وي اعم از كارگر، ترازودار، راننده و امثال اينها در محوطه بازار و يا غرفه (محل بهرهبرداري) ميشود و همچنين در صورت ارتكاب هر يك از جرائم مندرج در قوانين جزايي جمهوري اسلامي ايران و يا تعزيرات حكومتي از سوي بهرهبردار يا عوامل تحت امر وي، موضوع جهت اتخاذ تصميم وفق مفاد اين دستورالعمل به كميته موضوع ماده بيست و دوم (22) اين مصوبه ارجاع خواهد شد.
ماده شانزدهم (16):
مفاد مندرج در اين دستورالعمل جزء شروط لاينفك قرارداد بهرهبرداري بوده و در هنگام عقد قرارداد از سوي واحد عقد قرارداد بايد به طرف قرارداد ابلاغ شود و به امضاء بهرهبردار و اثر انگشت بهرهبردار برسد و در مورد بهرهبرداران حقوقي، امضاء صاحبان امضاء مجاز به همراه مهر شركت اخذ شود اين به منزله تفهيم مفاد دستورالعمل و الزام به اجراي آن از طرف بهرهبردار است و در صورت عدم رعايت، مشمول جرائم و تنبيهات مندرج در اين دستورالعمل خواهد شد.
فصل سوم: جرائم و تنبيهات
ماده هفدهم (17):
در صورت ارتكاب بهرهبردار به هر يك از تخلفات مندرج دربند "الف" ماده چهاردهم (14) اين دستورالعمل موسوم به تخلفات گروه اول، مرتكب، مشمول فسخ قرارداد، تعطيل موقت، ضبط سپرده و درج نام وي در فهرست ممنوعه (سياه) از يك تا پنج سال ميشود.
تبصره:
در صورت ارتكاب بهرهبردار به تخلف رديف 10 بند "الف" ماده چهاردهم (14) اين دستورالعمل علاوه بر اجراي ماده بيستم (20) اين مصوبه، بهرهبردار ميبايست مسئوليت كليه خسارات جاني و مالي وارده به سازمان و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي را تقبل نمايد.
ماده هجدهم (18):
در صورت ارتكاب بهرهبردار به هر يك از تخلفات مندرج در بند "ب" ماده چهاردهم (14) اين دستورالعمل موسوم به تخلفات گروه دوم، مرتكب، به ازاي هر مرتبه تخلف مشمول دو نمره منفي ميشود.
ماده نوزدهم (19):
در صورت ارتكاب بهرهبردار به هر يك از تخلفات مندرج در بند "ج" ماده چهاردهم (14) اين دستورالعمل موسوم به تخلفات گروه سوم، مرتكب به ازاي ارتكاب هر مرتبه تخلف مشمول يك (1) نمره منفي ميشود.
ماده بيستم (20):
جريمه نقدي هر نمره منفي معادل پنج درصد (5%) حق بهرهبرداري (اجاره) ماهيانه محل بهرهبرداري است.
ماده بيست و يكم (21):
سقف نمرات منفي براي فسخ قرارداد و ضبط سپرده به شرح ذيل تعيين ميشود:
1- كاربريهاي عرضه گوشت، مرغ، تخممرغ، مواد پروتئيني بستهبنديشده و كالاهاي بازرگاني غير يارانهاي حداقل شش (6) نمره منفي
2- كاربريهاي عرضه ماهي، لبنيات، كالاهاي يارانهاي، غرف ميوه نمونه و ميوه و محصولات فرنگي بستهبنديشده حداقل هشت (8) نمره منفي
3- محصولات سبزي، محصولات فرنگي، سبزي فرنگي و ميوه معمولي، حداقل ده (10) نمره منفي
فصل چهارم: روش رسيدگي به اعتراضات بهرهبرداران
ماده بيست و دوم (22):
در صورت اعتراض بهرهبردار به جرائم تعيينشده در اين دستورالعمل، بهرهبردار مجاز است اعتراض خود را حداكثر ظرف مدت يك هفته پس از صدور ابلاغيه مربوط كتباً به مدير ميدان ذيربط اعلام نمايد.
اعتراض مذكور جهت رسيدگي در مرحله بدوي در كميتهاي متشكل از:
الف- مدير ميدان ذيربط
ب- مدير حقوقي سازمان به عنوان نماينده مديرعامل
ج- نماينده بهرهبرداران در ميدان ذيربط
طرحشده و كميته مزبور با اكثريت آرا در اين خصوص اتخاذ تصميم مينمايد.
مسئول تشكيل اين كميته مدير حقوقي سازمان ميباشد.
تبصره:
در جلسه مزبور از بهرهبردار نيز دعوت بهعملآمده و تصميمات مأخوذه در همان جلسه به وي ابلاغ خواهد شد. عدم حضور بهرهبردار در جلسه به منزله قبول تصميمات متخذه تلقي شده و آن تصميمات لازمالاجراست.
ماده بيست و سوم (23):
در صورت اعتراض بهرهبردار به تصميمات كميته مقرر در ماده بيست و دوم (22) اين مصوبه مراتب صورتجلسه به مديرعامل سازمان اعلام ميشود. متعاقباً اعتراض مذكور در كميته تجديدنظر كه با حضور 1- نماينده مديرعامل سازمان، 2- نماينده شوراي اسلامي شهر تهران، 3- معاون مالي و اداري، 4- مدير حقوقي سازمان و 5- معاون بهرهبرداري سازمان تشكيل ميشود مطرح و در خصوص آن اتخاذ تصميم خواهد شد. تصميمات مأخوذه در اين كميته در سطح سازمان قطعي و لازمالاجرا خواهد بود و مسئوليت تشكيل كميته تجديدنظر بر عهده معاون بهرهبرداري سازمان ميباشد.
ماده بيست و چهارم (24):
دادن نمره منفي به بهرهبردار از سوي مديرعامل، قائممقام، معاون بهرهبرداري، مدير ميدان يا رئيس بازار مربوطه انجام ميشود. همچنين، نمره منفي با ارائه گزارش مكتوب و مستند و با ذكر جزئيات ماوقع از طرف ساير مراجع ذيصلاح پس از تاييد مديرعامل يا معاونت بهرهبرداري قابل اعمال خواهد بود.
ماده بيست و پنجم (25):
نمره مثبت با پيشنهاد مدير ميدان يا رئيس بازار مربوط و تأييد مديرعامل يا معاونت بهرهبرداري اعمال ميشود.
ماده بيست و ششم (26):
بهرهبرداري كه در دو دوره متوالي بهرهبرداري هيچ نمره منفي نگرفته باشد مشمول دو نمره مثبت ميشود.
ماده بيست و هفتم (27):
در صورت اخذ هر نمره مثبت توسط بهرهبردار، وكيل يا نماينده وي، يك نمره منفي از وي كسر خواهد شد.
ماده بيست و هشتم (28):
چنانچه بهرهبردار هيچ نمره منفي نداشته باشد بابت هر نمره مثبت معادل يك درصد (1%) و تا سقف پنج درصد (5%) حق بهرهبرداري (اجاره) ماهيانه محل بهرهبرداري براي يك دوره وي تعلق ميگيرد.
ماده بيست و نهم (29):
ابلاغ و اجراي اين دستورالعمل نافي مسئوليت طرفين و در پاسخگويي به مراجع قانوني و رعايت قوانين كشوري نيست.
ماده سيام (30):
اعمال مفاد موضوع ماده هفتم (7) اين دستورالعمل بنا به تشخيص و حسب مورد به عهده مديرعامل يا كميته موضوع ماده بيست و دوم (22) اين دستورالعمل است.
ماده سي و يكم (31):
در صورت اعتراض به عملكرد عوامل و مسئولين ميادين و بازارها، بهرهبردار مجاز است اعتراض خود را به نماينده شوراي اسلامي شهر تهران مذكور در ماده بيست و سوم (23) اين مصوبه اعلام دارد.