![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
بودجه سال 1391 شهرداري تهرانمصوب 1390/12/09
![]() بودجه سال 1391 شهرداري تهران ( ![]() برای رویت پیوست های این مصوبه، تصاویر سند تصویب را ملاحظه فرمایید. مادهواحده: بودجه سال 1391 شهرداري تهران و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ شامل: بودجه عمومي: بودجه عمومي شهرداري تهران (مناطق و واحدهاي ستادي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ) از حيث درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار بالغ بر نود و يك هزار ميليارد (91.000.000.000.000) ريال، شامل چهل و نه هزار و سيصد و چهل و نه ميليارد و نود ميليون (49.349.090.000.000) ريال نقد و چهل و يك هزار و ششصد و پنجاه ميليارد و نهصد و ده ميليون (41.650.910.000.000) ريال غيرنقد و از حيث هزينهها و ساير پرداختها بالغ نود و يك هزار ميليارد (91.000.000.000.000) ريال مشتمل بر: الف) بودجه هزينهاي: (شامل جاري و نگهداشت) بالغ بر سي هزار و هفتصد ميليارد (30.700.000.000.000) ريال ب) بودجه سرمايهاي: بالغ بر شصت هزار ميليارد (60.000.000.000.000) ريال ج) بودجه هزينهاي: راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ بالغ بر سيصد ميليارد (300.000.000.000) ريال است. تبصره يكم (1): كليه واحدها، مناطق، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران موظفند منابع درآمدي خود را در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه به ويژه با رعايت ضوابط و مقررات طرحهاي تفصيلي وصول و فقط به حسابهاي درآمدي كه با تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا ميشود، واريز نمايند. عدم واريز مبالغ مذكور به حسابهاي تأييد شده تخلف محسوب ميشود. كليه پرداختها و هزينهها، در قالب بودجه مصوب و با رعايت ضوابط و مقررات مربوط ميبايد تحت نظارت ذيحساب شهرداري صورت گيرد. هرگونه پرداخت و تحت هر عنوان خارج از چارچوب فوق ممنوع است. شهرداري تهران موظف است گزارش تحقق درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار و عملكرد اعتبارات جاري، نگهداشت و سرمايهاي خود را به تفكيك پروژهها و فعاليتها هر سه ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره دوم (2): شهرداري تهران موظف است ارقام بودجه مصوب جاري، نگهداشت و سرمايهاي و متن تبصرههاي اين مصوبه را تا پايان اسفندماه سال 1390 به واحدها، مناطق، سازمانها و شركتهاي وابسته ابلاغ نمايد. كليه واحدها و مناطق موظفند فعاليتهاي سرمايهاي و نگهداشت خود را در چارچوب موافقتنامههايي كه تا پايان ارديبهشت ماه سال 1391 با معاونت برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري مبادله ميكنند به انجام رسانند. تبصره سوم (3): به منظور بهرهبرداري بهينه از اعتبارات و درآمدها و منابع (نقد و غيرنقد) و تعيين اولويت مصرف منابع، كارگروه (كميته) «تخصيص اعتبار» با تركيب ذيل تشكيل ميشود: الف ـ شهردار تهران يا نماينده تامالاختيار ايشان (رئيس) ب ـ معاون برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري تهران (دبير) ج ـ معاون مالي ـ اداري شهرداري تهران د ـ رئيس كميسيون اقتصادي، برنامه، بودجه و امور حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران هـ ـ يكي از معاونان شهرداري تهران حسب موضوع رؤساي كميسيونهاي فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري ـ و توسعه و عمران شهري شوراي اسلامي شهر تهران حسب مورد به عنوان ناظر به جلسات كارگروه مزبور دعوت و در جلسات حضور خواهند يافت. كارگروه (كميته) مذكور موظف است در مقاطع حداكثر يك ماهه و با توجه به ميزان وصولي و تحقق درآمدها و منابع (نقدي و غيرنقدي) مصوب، با بررسي گزارش عملكرد واحدهاي اجرايي، در زمينه فعاليتهاي هزينهاي (جاري، نگهداشت) و پيشرفت فيزيكي پروژههاي سرمايهاي، نسبت به تعيين اولويت و تخصيص اعتبارات مصوب اقدام و سهم اعتبار نقدي و غيرنقدي كليه رديفهاي جاري، نگهداشت و سرمايهاي براي هر يك از حوزههاي اجرايي را بنا به پيشنهاد معاونت برنامهريزي و توسعه شهري تعيين نمايد. هر گونه پرداخت و ايجاد تعهد بدون مجوز اين كارگروه (كميته) ممنوع است. شهرداري تهران موظف است نسخهاي از صورت جلسات كميته مزبور را حداكثر يك هفته پس از تشكيل جلسه آن به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد. تبصره چهارم (4): در راستاي اصلاح ساختار، متناسبسازي سازمان شهرداري و برونسپاري خدمات شهرداري تهران مجاز است از محل اعتبارات مندرج در رديف 616110371 بودجه جاري، در چارچوب مقررات نسبت به بازنشستگي يا بازخريدي كاركنان واحدها و مناطق اقدام نمايد و بهمنظور ايجاد انگيزه و تسهيلات لازم براي كارمندان و كارگران متقاضي بازنشستگي پيش از موعد يا بازخريد آنان در چارچوب مقررات ذيربط علاوه بر پاداش پايان خدمت مقرر، نسبت به پرداخت پاداش تشويقي به كاركنان متقاضي اقدام نمايد. شهرداري تهران موظف است از محل اعتبارات مندرج در رديف عنوانشده نسبت به تأمين پنجاه درصد (50%) از هزينههاي بازنشستگي يا بازخريدي كاركنان سازمانها و شركتهاي وابسته خود مشروط بر عدم جايگزيني نيروي جديد اقدام نمايد. اعتبار مورد نياز جهت بازنشستگي يا بازخريدي يك هزار و پانصد (1500) نفر از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در رديف 202090573 كمك هزينهاي لحاظ شده است. اعتبار مزبور توسط معاونت مالي و اداري شهرداري تهران و پس از حصول اطمينان از اقدام عملي شركت واحد اتوبوسراني بهطور مستقيم به ذينفعان قابل پرداخت خواهد بود. شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد اين تبصره را هر چهار (4) ماه به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره پنجم (5): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود: اعتبار مندرج در رديف 6170301 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از مؤسسات عمومي و عامالمنفعه» را تا سقف دو ميليارد (2.000.000.000) ريال در هر مورد و رديف 6170201 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از اشخاص و مؤسسات خصوصي» را تا سقف پانصد ميليون (500.000.000) ريال، در هر مورد با تشخيص و دستور شهردار تهران پرداخت نمايد. پرداخت اضافه بر سقفهاي تعيين شده فوق مستلزم اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران است و صرفاً براي مساجدي كه مطابق ضوابط اشخاص حقوقي فعاليت نمينمايند تا سقف ششصد ميليون (600.000.000) ريال مجاز است. تبصره ششم (6): شهردار تهران مجاز است در صورت وقوع حوادث پيشبيني نشده اعم از سيل، طوفان، زلزله، آتشسوزي و موارد مشابه، از سرجمع اعتبارات نگهداشت و سرمايهاي، جهت كنترل اوضاع و عاديسازي وضعيت، هزينه عمليات مربوط را تأمين و پرداخت و گزارش عملكرد را قبل از پايان سال مالي جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره هفتم (7): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعه كه در زمان اشتغال و در راستاي انجام وظايف قانوني و سازماني خود، عليه آنان در مراجع قضايي و انتظامي اقامه دعوي شده است يا ميشود با اتخاذ تدابير مناسب، حمايت حقوقي و قضايي به عمل آورده و وثائق مورد نياز را از محل املاك شهرداري تأمين و ساير هزينهها و خسارات ناشي از دعاوي فوق را ـ چنانچه به تشخيص اداره كل حقوقي شهرداري تهران در چارچوب قوانين و مقرات موضوعه انجاموظيفه كرده باشند ـ از محل اعتبارات رديف 6170201 اين مصوبه پرداخت نمايد. تبصره هشتم (8): شهردار تهران مجاز است اعتبار مندرج در رديف 6170401 بودجه سرمايهاي اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيشبينينشده سرمايهاي» را بين پروژههاي سرمايهاي نيمه تمام و اضطراري پيشبيني نشده توزيع نمايد. ايجاد تعهد براي سالهاي بعد از محل اعتبارات اين تبصره ممنوع است. همچنين شهردار تهران مجاز است اعتبار مندرج در رديف 6170501 بودجه جاري اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيشبينينشده هزينهاي» را در برنامههايي كه داراي ماهيت هزينهاي بوده و از شرايط اضطرار برخوردارند هزينه نمايد. تخصيص اعتبار از اين محل به هزينههاي مربوط به كاركنان (پرسنلي) ممنوع است. تبصره نهم (9): اعتبارات منظور شده در رديفهاي 6100101 تحت عنوان «شوراي اسلامي شهر تهران» به مبلغ هشتاد و هفت ميليارد و چهارصد و پنجاه و چهار ميليون (87.454.000.000) ريال و 6100201 تحت عنوان «حمايت از شوراياريها» به مبلغ چهل و هفت ميليارد (47.000.000.000) ريال و 6100102 تحت عنوان «حسابرسي شهرداري تهران و سازمانها و شركتهاي وابسته» به مبلغ بيست ميليارد (20.000.000.000) ريال صرفاً با مجوز و نظارت شوراي اسلامي شهر تهران قابل هزينه خواهند بود. تبصره دهم (10): شهرداري تهران موظف است با رعايت مقررات و صرفه و صلاح شهرداري، ضمن تعامل با بانكها و مؤسسات اعتباري نسبت به استمهال و يا جابجايي بدهيهاي خود تا سقف سه هزار و ششصد ميليارد (3.600.000.000.000) ريال و بدهيهاي معوق و سررسيد مترو از بابت سهم شهرداري تا سقف مبلغ يك هزار و سيصد و بيستوشش ميليارد (1.326.000.000.000) ريال از طريق دريافت وام از منابع داخلي و يا خارجي در سال 1391 اقدام نمايد. شهرداري تهران بايد بخشي از بدهيهاي خود را در چارچوب قوانين و مقررات مربوط به بانكها و مؤسسات اعتباري و با رعايت مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران از منابع غيرنقدي در اختيار خود تسويه نمايد و نتيجه اقدامات صورت گرفته را در لايحه اصلاحيه بودجه درج و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره يازدهم (11): شهرداري تهران مجاز است از خدمات كاركنان اداره كل انتظامي و اجراييات شهرداري تهران و از كاركنان نيروي انتظامي، در ساعات غيرموظف آنان جهت تأمين امنيت بوستانهاي شهري و موارد مشابه استفاده نمايد و حقالزحمه آنان را به ازاي هر نوبت كاري (پنج ساعته) به ترتيب افسران ارشد: يكصد و نود و هشت هزار (198.000) ريال، افسران جزء: يكصد و سي و دو هزار (132.000) ريال، درجهداران: يكصد و پنج هزار و ششصد (105.600) ريال و مأمورين وظيفه: هفتاد و نه هزار و دويست (79.200) ريال از محل اعتبارات رديف 6080506 پرداخت نمايد. تبصره دوازدهم (12): در اجراي قانون تأسيس كتابخانههاي عمومي مبلغ يكصد ميليارد (100.000.000.000) ريال مندرج در رديف 107180171 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از كتابخانههاي عمومي شهر تهران » به طور مستقيم در اختيار هيئت امناي انجمن كتابخانههاي شهر تهران قرار ميگيرد تا در چارچوب قانون مذكور هزينه شود هزينه كليه فعاليتهاي شهرداري تهران و مؤسسات وابسته، در زمينه ايجاد و بهرهبرداري از كتابخانههاي شهر تهران پس از تأييد هيأت امناي انجمن كتابخانههاي شهر تهران از سرجمع مبلغ فوقالذكر قابل كاهش خواهد بود. تبصره سيزدهم (13): به شهردار تهران اجازه داده ميشود، با رعايت صرفه و صلاح و رعايت مقررات آييننامه مالي و معاملاتي شهرداري، نسبت به تصويب و انجام معامله با وزارتخانهها و مؤسسات و شركتهاي دولتي، بانكها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، تا سقف دويست ميليارد ريال (املاك چهارصد ميليارد ريال) و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي تا سقف يكصد ميليارد ريال (املاك دويست ميليارد ريال) اقدام نمايد. شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه درصد (50%) از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان، مديران كل و مديران واحدهاي ستادي موردنظر و مناطق و رؤساي سازمانهاي ذيربط شهرداري تهران تفويض نمايد. در صورتي كه معاملاتي بيش از ارقام مندرج در اين تبصره ضرورت يابد، شهرداري تهران موظف است پيشنهادات لازم را جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره چهاردهم (14): در راستاي شفافسازي عملكرد شركتها و سازمانهاي تابعه و تحقق يكي از منابع درآمدي، شهرداري تهران موظف است مالالاجاره املاك و داراييهاي ثابت در اختيار واحدهاي مذكور را نقداً اخذ و به حساب درآمد عمومي شهرداري تهران رديف 420101 بخش درآمدي بودجه مصوب تحت عنوان درآمد مالالاجاره ساختمانها و تأسيسات واريز نمايد و گزارش عملكرد اين تبصره را هر سه ماه يك بار به تفكيك واحدهاي مشمول به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره پانزدهم (15): كليه وجوه دريافتي بابت صدور مجوز ورود به محدوده ترافيك، تابلوهاي معرف كاربري تبليغاتي، عوارض پنج درصد (5%) حمل و نقل پايانههاي مسافربري برونشهري، اجراي مصوبه نحوه مديريت و بهرهبرداري از فضاهاي عمومي برج ميلاد و عوارض ايمني ساختمانها، ميبايد به حساب درآمدي شهرداري تهران واريز و به سرجمع بودجه شهرداري تهران اضافه شود. شهرداري تهران موظف است پس از وصول درآمدهاي يادشده معادل صد در صد (100%) ارقام وصولي را در وجه سازمانها و شركتهاي واريز كننده پرداخت نمايد تا در چارچوب بودجه مصوب و موافقتنامههاي متبادله با معاونت برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري در راستاي ايفاي وظايف و مأموريتهاي شهرداري تهران هزينه گردد. معادل بيست درصد (20%) منابع وصولي بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك به مصرف كمك سرمايهاي مترو اختصاص مييابد. شهرداري تهران مبلغ مذكور را در اجراي مفاد اين تبصره مستقيماً بهحساب شركت راهآهن شهري تهران و حومه (مترو) واريز خواهد نمود. تبصره شانزدهم (16): مبلغ هشتاد ميليارد (80.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در كد 503010137 بودجه سرمايهاي اين مصوبه تحت عنوان «اجراي طرحهاي عمراني حريم» با هماهنگي و تحت نظارت فرمانداري تهران در روستاهاي منتخب و پروژههاي مورد تأييد فرمانداري تهران و ساير فرمانداريهاي ذيربط هزينه خواهد شد. شهرداري تهران موظف است اعتبار موضوع اين تبصره را كلاً از محل اعتبارات نقدي تخصيص دهد. تبصره هفدهم (17): مبلغ بيست و دو ميليارد (22.000.000.000) ريال از اعتبار مندرج در رديف 1050701 كمك هزينهاي اين مصوبه در راستاي حمايت از فعاليت تشكلهاي مردمنهاد در قالب برنامههاي مشخصي كه حداكثر تا پايان فروردين ماه سال 1391 به تأييد ستاد ساماندهي فعاليتهاي سازمانهاي مردمنهاد موضوع مصوبه «تشكيل ستاد ساماندهي فعاليتهاي سازمانهاي مردمنهاد در شهر تهران ـ تصويبي در هفتاد و هفتمين و نودمين جلسات رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران ـ ابلاغي به شماره 160/1057/701 به تاريخ 87/1/25 » خواهد رسيد، هزينه ميشود. تبصره هجدهم (18): به منظور جلب همكاري و تعامل با راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و بهكارگيري فوقالعاده مأموران ذيربط، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود چنانچه در اثر اقدامات راهنمايي و رانندگي ميزان وصول عوارض خودرو و موتورسيكلت در سال 1391، در مقايسه با عملكرد سال قبل، نسبت به وصولي برآورد شده افزايش داشته باشد، معادل سي درصد (30%) از مبلغ افزايش وصولي را تا سقف پنجاه ميليارد (50.000.000.000) ريال در قالب اعتبارات رديف 6170301 پس از تأييد معاونت برنامهريزي و توسعه شهري به صورت كمك به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ پرداخت نمايد. تبصره نوزدهم (19): شهرداري تهران (سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران) موظف است قدرالسهم شهرداري در پروژههاي مشاركتي را در چارچوب بودجه مصوب و ضوابط و مقررات موضوعه (به ويژه مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران) بر اساس قراردادهاي مشاركتي در بخش درآمدها و منابع غيرنقدي شهرداري تهران ثبت نموده و معادل آن را به عنوان سرمايهگذاري در پروژههاي مشاركتي منظور نمايد و درآمدهاي نقدي حاصل از فروش پروژههاي مشاركتي را بهحساب خزانه شهرداري واريز و ارزش افزوده ناشي از تهاتر و فروش پروژهها را مشخص و در دفاتر خود ثبت كند. پروژههاي موردنظر شهرداري تهران در خصوص اين تبصره حداكثر تا پايان اسفند ماه پس از تأييد كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر تهران متشكل از رئيس و رؤساي كميسيونهاي سهگانه شوراي اسلامي شهر تهران به شهرداري تهران ابلاغ خواهد شد. اجراي مفاد اين تبصره در چارچوب آييننامه مالي و معاملاتي شهرداري تهران ـ و ضوابط حاكم بر بودجه بهويژه مفاد تبصره سيزدهم (13) اين مصوبه و مفاد اساسنامه سازمان مذكور و ساير ضوابط و مقررات موضوعه خواهد بود. تبصره بيستم (20): به منظور اعمال مديريت منسجم، حفظ يكپارچگي و تمركز در فعاليتهاي مطالعاتي شهرداري تهران و جلوگيري از اقدامات موازي و تداخل و تكرار، شهرداري تهران موظف است پروژههاي مطالعاتي خود را تا پايان اسفند ماه سال 1390 به تأييد كميسيون تلفيق متشكل از رئيس و رؤساي كميسيونهاي سهگانه شوراي اسلامي شهر تهران برساند. تأييد پيشنهاد پروژههاي مطالعاتي مذكور موكول به تكميل و ارائه برگهي فهرست مشخصات اثربخشي پروژههاي مطالعاتي سالهاي 1386 لغايت 1390 (بر اساس پيوست شماره يك اين مصوبه) خواهد بود. به منظور نظارت بر حسن اجراي پروژههاي مصوب كارگروه تلفيق، متشكل از معاون برنامهريزي و توسعه شهري شهرداري تهران، رئيس مركز مطالعات و برنامهريزي شهري، معاون مرتبط با موضوع و نماينده منتخب شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل ميشود. اين كارگروه موظف است ضمن پيگيري فرآيند و نتيجه اجراي هر يك از پروژهها هر سه ماه يك بار عملكرد پروژههاي مصوب را به شوراي اسلامي شهر تهران گزارش نمايد. از هر يك از كميسيونهاي اصلي شوراي اسلامي شهر تهران حسب مورد، يك نماينده به عنوان ناظر در كميته مذكور حضور خواهد يافت. تبصره بيست و يكم (21): شهرداري تهران موظف است در خصوص وصول سهم دولت به تفكيك موارد و مبالغ زير: الف ـ احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده شهر تهران موضوع مصوبه «پيشنهاد و تأمين بودجه احياء و نوسازي بافتهاي فرسوده در شهر تهران در سال 1389 به دولت و مجلس شوراي اسلامي» ـ تصويبي در دويست و سي و نهمين جلسه رسمي ـ علني ـ عادي شوراي اسلامي شهر تهران ـ ابلاغي به شماره 160/1337/13636 به تاريخ 88/9/18 به مبلغ چهار هزار و چهارصد ميليارد (4.400.000.000.000) ريال. ب ـ تأمين هزينههاي جاري و نگهداشت بهرهبرداري راهآهن شهري تهران و حومه به مبلغ يك هزار و ششصد ميليارد (1.600.000.000.000) ريال ج ـ تأمين كمك هزينه سرمايهاي مترو به مبلغ نه هزار و نهصد ميليارد (9.900.000.000.000) ريال د ـ تسويه تعهدات معوقه بانكي مترو به مبلغ هفت هزار ميليارد (7.000.000.000.000) ريال هـ ـ تأمين هزينههاي جاري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به مبلغ دو هزار و ششصد و بيست و هفت ميليارد و پانصد ميليون (2.627.500.000.000) ريال و ـ تأمين كمك هزينه سرمايهاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه به مبلغ يك هزار و پانصد ميليارد (1.500.000.000.000) ريال ز ـ تمديد مجوز استفاده از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي به ميزان حداقل پنجاه درصد (50%) از مبلغ دو ميليارد دلار منظور شده براي شهرداريها پيگيريهاي لازم را معمول نموده و پس از وصول، موارد مرتبط را در اصلاحيه بودجه سال 1391 درج و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد و در صورت ضرورت و تأخير در تحقق بند (ب) اين تبصره و به منظور جلوگيري از اختلال در برنامهها و رفع نارساييها در ارائه خدمات به شهروندان تهراني جهت وصول مبالغ مورد نياز اقدام مقتضي معمول دارد. تبصره بيست و دوم (22): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود از طريق فاينانس تا سقف پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال نسبت به تأمين مالي اجراي پروژههاي تونل صدر ـ نيايش و بزرگراه امام علي عليهالسلام، مطابق بودجه مصوب اقدام نموده و تعهدات مربوطه را از محل اعتبارات بودجه مصوب سال 1391 پرداخت نمايد. تبصره بيست و سوم (23): شهرداري تهران موظف است بودجه جاري راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ـ مندرج در بند (ج) مادهواحده اين مصوبه را طبق مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي و بر اساس اجراي سياستها و برنامههاي ساليانه ابلاغي به آن مجموعه و پس از تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري كارسازي نمايد. تبصره بيست و چهارم (24): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور اجراي طرحهاي عمراني، اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، ترافيكي و شهرسازي در مناطق بيست و دو گانه، مطالبات سازمانهاي دولتي و نهادها و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در اين طرحها را پس از توافق، تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي مربوط، رديفهاي درآمد و هزينه را در اصلاحيه بودجه شهرداري اعمال و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره بيست و پنجم (25): به شهرداري تهران اجازه داده ميشود به منظور توسعه مشاركتهاي مردمي و كاهش تصديهاي خود و در راستاي اجراي مصوبه مديريت محله، از محل اعتبارات مصوب خود و بر اساس قراردادهاي منعقده با مديريت محله، به صورت هزينه تمام شده در ازاي خدماتي كه ارائه مينمايند نسبت به پرداخت هزينههاي مربوط اقدام نمايد. تبصره بيست و ششم (26): با عنايت به ضرورت بررسي عملكرد شركت شهربان، شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد سال 1390 و برنامه سال 1391 آن شركت را تا پايان اسفندماه 1390 به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. بودجه مصوب شركت شهربان پس از تصويب برنامه سال 1391 آن شركت قابل تخصيص خواهد بود و هرگونه تخصيص پيش از تصويب، تخلف محسوب ميشود. تبصره بيست و هفتم (27): شهرداري تهران موظف است بهمنظور هزينه كرد اعتبارات بودجه سال 1391، سهم اعتبارات نقدي و غيرنقدي كليه پروژههاي هزينهاي، نگهداري و سرمايهاي را بر مبناي سقف اعتبارات تعيين شده براي هر يك از حوزههاي اجرايي (مطابق با پيوست شماره دو اين مصوبه) با لحاظ اين كه حداقل پنجاه درصد (50%) اعتبار رديفهاي مربوط به پرداخت ديون به صورت نقدي باشد اقدام نمايد. توزيع اعتبارات جدول مذكور بين مناطق بيست و دوگانه و جابجايي سهم اعتبارات نقدي و غيرنقدي تا سقف بيست درصد (20%) ارقام هر رديف با تصويب كميته تخصيص اعتبار ـ مشروط به رعايت سقف اعتبارات نقدي و غيرنقدي ـ امكانپذير است. تبصره بيست و هشتم (28): شهرداري تهران موظف است در راستاي اجراي مصوبات زيستمحيطي شوراي اسلامي شهر تهران تدابير لازم را جهت كاهش حداقل شش درصد (6%) از هزينههاي آب و برق و ساير اقلام مصرفي به ويژه كاغذ، در سال 1391 اتخاذ نموده و گزارش عملكرد آن را هر سه ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره بيست و نهم (29): شهرداري تهران موظف است در راستاي وصول منابع منظور شده در رديف 510100 و 510200 درآمدهاي شهرداري تهران و همچنين بخشي از هزينههاي ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها حداكثر تلاش را جهت دريافت اعتبارات از بسته حمايتي دولت حداقل به ميزان پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال ـ موضوع مطالبات از دولت ـ پيگيري و وصول نمايد. تبصره سيام (30): مبلغ پانصد و سي ميليارد (530.000.000.000) ريال مندرج در رديف 504010137 تحت عنوان «بازپرداخت سود اوراق مشاركت سازمان نوسازي شهر تهران» بر اساس مفاد مصوبه «تحقيق و تفحص شوراي اسلامي شهر تهران» از سازمان نوسازي شهر تهران هزينه خواهد شد. شهرداري تهران موظف است معادل مبلغ مذكور را از طريق تملك املاك و داراييهاي سازمان يادشده به تصرف درآورد و به سقف منابع و داراييهاي خود اضافه كرده و گزارش عملكرد اين تبصره را هر سه ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره سي و يكم (31): شهرداري تهران موظف است برنامه و بودجه عملياتي سال 1391 كليه سازمانها و شركتهاي تابعه را حداكثر تا پايان فروردين ماه سال 1391 تهيه و پس از تأييد معاونت برنامهريزي و توسعه شهري جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. سازمانها و شركتهاي يادشده موظفند تنها در چارچوب برنامه و بودجه مصوب فعاليت نمايند و در صورت نياز از طريق ارائه لايحه اصلاحيه به شوراي اسلامي شهر تهران و تصويب آن در بودجه مصوب خود تغيير ايجاد نمايند. عدم رعايت مفاد اين تبصره و هرگونه هزينه مازاد ممنوع و تخلف محسوب ميشود. بهمنظور جلوگيري از ايجاد وقفه در انجام امور محوله به شركتها و سازمانهاي موضوع اين تبصره اجازه داده ميشود معادل 2/12 اعتبارات هزينهاي بودجه مصوب سال 1390 خود را در دوماهه اول سال 1391 هزينه نمايند. تبصره سي و دوم (32): شهرداري تهران موظف است عملكرد مصوبه «مساعدت به كاركنان شهرداري تهران و سازمانهاي وابسته در پرداخت عوارض صدور پروانه مسكوني» مصوب دويست و چهلمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوقالعاده شوراي اسلامي شهر تهران به تاريخ 1388/9/8 تا ابتداي سال 1391 را به صورت تفصيلي با فهرست و ميزان مبالغ استفاده شده توسط اشخاص در فرمي كه از سوي كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه و امور حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران تهيه و ارسال ميشود ثبت و تكميل نموده و تا پايان ارديبهشت ماه سال 1391 به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره سي و سوم (33): شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد نهايي و حسن اجراي تبصره پانزدهم (15) ذيل مادهواحده مصوبه بودجه سال 1390 شهرداري تهران در موضوع بازپرداخت وام abc بحرين را حداكثر تا پايان فروردين ماه سال 1391 به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره سي و چهارم (34): با توجه به ضرورت نظارت بر نحوه دريافت كارمزد سازمانها و شركتهاي وابسته شهرداري تهران، سهم كارمزد (بالاسري) هر يك سازمانها و شركتهاي مذكور در قبال اجراي پروژههاي عمراني واگذاري از محل بودجه عمومي شهرداري تهران نبايد بيش از سه درصد (3%) اعتبارات مربوطه محاسبه شود. تبصره سي و پنجم (35): صدور مجوز و فروش تراكم و تغيير كاربريها خارج از ضوابط طرح تفصيلي ممنوع بوده و تخلف محسوب ميشود. تبصره سي و ششم (36): شهرداري تهران موظف است در راستاي تحقق مفاد تبصره يكم ذيل بند "الف" مادهواحده مصوبه «تعيين سياستهاي نحوه بهرهبرداري و فروش املاك و مستغلات شهرداري تهران و مديريت معاوضه تراكم مجاز» ـ تصويبي در دويست و پنجاه و پنجمين جلسه رسمي ـ علني ـ عادي شوراي اسلامي شهر تهران منعقده به تاريخ 88/11/6 ـ ابلاغي به شماره 160/1372/17193 به تاريخ 88/11/17 نسبت به فروش و تهاتر املاك متعلق به شهرداري تهران بر اساس جدول فهرست و مشخصات آنها كه حداكثر تا انتهاي فروردين ماه سال آتي جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه خواهد نمود، اقدام نمايد. هرگونه فروش املاك خارج از فهرست مذكور نيازمند اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران ميباشد. فروش قطعي املاك مذكور منوط به ارائه نظر كارشناسي رسمي دادگستري در زمان فروش ميباشد و شهرداري تهران موظف است در رابطه با ارزيابي ارزش املاك بيش از بيست ميليارد ريال موضوع را به تأييد كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي اسلامي شهر تهران برساند. تبصره سي و هفتم (37)-اصلاح 1391/10/24-:
مبلغ هفتاد ميليارد (70/000/000/000) ريال مندرج در رديف 202040273 بودجه جاري تحت عنوان «كمك به ساماندهي رانندگان تاكسي»، در جهت اعطاي وام قرضالحسنه، اعطاي وام جهت تعويض خودروهاي فرسوده، پرداخت كمك هزينه انجام معاينه فني خودروهاي تاكسي (بر اساس سالانه 4 نوبت مراجعه به مراكز مجاز جهت اخذ گواهي معاينه فني)، تأمين پوشش بيمه تكميلي جهت رانندگان تاكسي و همچنين كمك به رانندگان تاكسي جهت اخذ دفترچه خدمات درماني صرفاً براي رانندگان بالاي پنجاه (50) سال كه فاقد پوشش بيمه تكميلي ميباشند هزينه ميشود. نحوه هزينهكرد بودجه فوق بر مبناي برنامه و دستورالعملي كه به تأييد كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد، انجام ميشود. شهرداري تهران موظف است ضمن تسريع در حسن اجراي اين تبصره اعتبار مورد نياز جهت صدور دفترچه بيمه درماني رانندگان تاكسي بالاي پنجاه سال كه فاقد پوشش بيمهاي ميباشند را در لايحه بودجه سال 1392 شهرداري تهران پيشبيني و لحاظ و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد و همچنين گزارش حسن اجراي اين تبصره را هر سه ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ![]() تبصره سي و هشتم (38): در صورت تحقق منابع اعتباري بيش از منابع (درآمدها و ساير منابع مصوب) از محل افزايش وصولي درآمدهاي رديفهاي مصوب يا فاينانس، به شهرداري تهران اجازه داده ميشود نسبت به افزايش سهم اعتبار مصوب پروژههاي ذيل با اولويت بندهاي "هـ" و "و" اين تبصره اقدام و پس ازلحاظ و درج در اصلاحيه بودجه مراتب را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. الف ـ پروژه بزرگراه امام عليهالسلام به شماره طبقهبندي 209220220 تا مبلغ يك هزار و دويست ميليارد (1.200.000.000.000) ريال از محل فاينانس ب ـ پروژه كمك سرمايهاي به احداث و توسعه خطوط مترو به شماره طبقهبندي201010273 تا مبلغ سه هزار و چهارصد ميليارد (3.400.000.000.000) ريال از محل فاينانس ج ـ تملك املاك معارض پروژههاي اولويتدار به شماره طبقهبندي 209220174 تا مبلغ يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها (وفق مقررات و ضوابط و با تأكيد بر ضوابط طرحهاي تفصيلي) د ـ تملك املاك معارض ساير پروژههاي سرمايهاي به شماره طبقهبندي 209220274 تا مبلغ يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها (در چارچوب ضوابط و مقررات طرحهاي تفصيلي) هـ ـ بابت تسويه تعهدات تملك املاك تصرفي به شماره طبقهبندي 6161000274 تا مبلغ دو هزار و پانصد ميليارد (2.500.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها (در چارچوب ضوابط و مقررات شهرسازي و بويژه طرحهاي تفصيلي) و ـ بابت بازپرداخت مطالبات سرمايهاي سنوات قبل پيمانكاران به شماره طبقهبندي 616020171 تا مبلغ يك هزار و نهصد ميليارد (1.900.000.000.000) ريال از محل افزايش درآمدها (در چارچوب ضوابط و مقررات طرحهاي تفصيلي) شهرداري تهران موظف است گزارش روند اجرايي بندهاي "هـ" و "و" اين تبصره را هر دو ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. ز(الحاق 1391/09/21)ـ بابت تسريع در اجراي طرحهاي موضوعي ـ موضعي به شماره طبقهبندي 50106 تا سقف مبلغ شصت ميليارد (60/000/000/000) ريال از محل افزايش درآمدها ![]() تبصره سي و نهم (39): نظر به ضرورت بازنگري و اصلاح طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، با توجه به اتمام دوره پنجساله آن، شهرداري تهران مكلف است ضمن انجام بررسيهاي لازم اصلاحات مورد نياز طرح مذكور را تهيه و حداكثر تا پايان شهريور ماه سال 1391 جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره چهلم (40): شهرداري تهران موظف است برنامه تفصيلي سازمان مديريت بحران را در سال 1391حداكثر تا پايان اسفند ماه سال 1390 جهت تأييد كميسيون توسعه و عمران شهري به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره چهل و يكم (41): پرداخت كمكهاي شهرداري تهران به كليه نهادها، سازمانها، انجمنها، كانونها موضوع رديف 107160169 به مبلغ هفتاد ميليارد (70.000.000.000) ريال بر اساس دستورالعملي خواهد بود كه بايد با تأييد كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران برسد. تبصره چهل و دوم (42): با توجه به اينكه برنامه پنجساله اول شهر تهران در سال 1391 نيمه دوره اجرايي خود را طي نموده است، شهرداري تهران موظف است حداكثر تا پايان شهريور سال 1391 ضمن ارائه گزارش عملكرد كمي و كيفي برنامه مذكور نسبت به بازنگري و اصلاح برنامههاي مربوط در زمان ياد شده اقدام و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره چهل و سوم (43): شهرداري تهران موظف است طرح تفصيلي بازسازي جماران و عملكرد فيزيكي و مالي آن موضوع سي ميليارد (30.000.000.000) ريال اعتبار پيشبيني شده در رديف 107100172 تحت عنوان «ساماندهي فضاهاي با هويت فرهنگي و تاريخي، مرمت جماران» را حداكثر تا پايان فروردين ماه سال 1391 تهيه و جهت بررسي و تأييد به كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره چهل و چهارم (44): شهرداري تهران موظف است مطالعات توجيهي، فني، اجتماعي و زيستمحيطي هر يك از پروژههاي سرمايهاي را بهعنوان جزيي از موافقتنامههاي متبادله با معاونت برنامهريزي و توسعه شهري منظور نمايد. تبصره چهل و پنجم (45):
شهرداري تهران موظف است شرح وظايف و برنامه سال 1391 سازمان عمران مناطق را تا پايان فروردينماه سال 1391 تهيه و جهت تأييد به كميسيون توسعه و عمران شهري شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. |