![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
تعيين نرخ كرايه اتوبوسراني و مينيبوسراني شهر تهران در سال 1391مصوب 1391/02/24
![]() به موجب نامه اصلاحی به شماره 160/1661/1/6966 به تاریخ 91/4/12 رییس شورای اسلامی شهر تهران جداول مصوبه اصلاح شده است. مادهواحده: در اجراي رديف بيست و هفتم (27) ماده هفتاد و يكم (71) «قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 مجلس شوراي اسلامي و الحاقات و اصلاحات بعدي آن و با هدف توسعه و گسترش خطوط اتوبوسراني و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان از طريق اصلاح قيمت ها و واقعي نمودن نرخ خدمات حمل و نقل عمومي، موضوع ماده يكم (1) «قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386/9/18 مجلس شوراي اسلامي و با عنايت به اجراي «قانون هدفمند كردن يارانهها» مصوب 88/10/15 مجلس شوراي اسلامي و الزام دولت به پرداخت كمك بلاعوض در راستاي گسترش و بهبود حمل و نقل عمومي و جبران زيان وارده به شهرداريها در اثر هدفمند نمودن يارانهها ، موضوع بند (د) و (ج) ماده هشتم (8) قانون فوقالذكر و در اجراي ماده نودم (90) «قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي» مصوب 1386/11/08 ( ![]() در سند تصویب، تاریخ تصویب «قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراي سياستهاي كلي اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي» به اشتباه 1386/11/18 درج شده است که بدین شرح اصلاح شد. الف: نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق اتوبوس هاي بخش عمومي:
با توجه به آزاد سازي قيمت حاملهاي انرژي ( گازوئيل، گاز فشرده طبيعي cng و برق) و تأثير آن بر قيمت تمام شده كالاها و خدمات و با توجه به متوسط « قيمت تمام شده » جابجايي هر مسافر با اتوبوس در شهر تهران به ميزان پنج هزار و پانصد و هفتاد و يك (5.571) ريال (بر مبناي قيمت تمام شده جابجايي هر مسافر با اتوبوس به ميزان 557/1 ريال در هر كيلومتر) و با توجه به ميانگين نرخ كرايه اتوبوس در سال 1391 به ميزان دو هزار و يكصد و هشتاد و هشت (2188) ريال به شرح بند الف، مابهالتفاوت ميانگين نرخ كرايه و متوسط قيمت تمام شده جابجايي به ميزان سه هزار و سيصد و هشتاد و سه (3383 ) ريال، بر اساس تعداد و ميزان جابجايي مسافر در سال 1391 از طريق كمك هاي شهرداري تهران و يارانه مورد پرداخت توسط دولت (در اجراي بند «د» ماده (8) «قانون هدفمند كردن يارانهها») به طور مساوي پرداخت خواهد شد و نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق اتوبوسهاي بخش عمومي به شرح جدول ذيل تعيين مي شود:
تبصره يكم(1): شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مكلف است در صورت عدم نصب و يا خراب بودن دستگاه كارت خوان اتوبوس تا زمان نصب و يا تعميرنسبت به ارائه سرويس به صورت رايگان در آن خط اقدام نمايند. تبصره دوم(2): همچنين نرخ كرايه اتوبوس تندرو در مسير ميدان راه آهن تا ميدان تجريش به صورت خاص به شرح جدول ذيل مي باشد.
ب) نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق اتوبوس هاي بخش خصوصي:
نرخ كرايه اتوبوس هاي بخش خصوصي در سال 1391 به شرح جدول ذيل تعيين ميشود:
ج ) نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق ميني بوس هاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني:
نرخ كرايه ميني بوس هاي بخش خصوصي در سال 1391 به شرح جدول ذيل تعيين ميشود:
نرخ كرايه ميدل باس هاي بخش خصوصي در سال 1391 به شرح جدول زير تعيين ميشود: د) نرخ كرايه جابجايي مسافر از طريق ميدل باس هاي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني:
هـ) نرخ جابجايي مسافر از طريق سرويس هاي دربستي در مناطق 22 گانه شهر تهران به شرح ذيل تعيين ميشود:
و) نرخ جابجايي مسافر از طريق سرويسهاي دربستي در محدوده حومه شهر تهران به شرح ذيل تعيين ميشود:
تبصره سوم (3): به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده مي شود نسبت به واگذاري بهره برداري و مديريت خطوط اتوبوسراني بخش عمومي به متقاضيان واجد شرايط بخش خصوصي بر اساس نرخ هاي مندرج دربند (ب) اين مصوبه اقدام نمايد. تبصره چهارم (4): شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه موظف است نرخ كرايه اتوبوس به شرح جداول بند «الف» و «ب» اين مصوبه را منحصراً از طريق بليت الكترونيك از شهروندان دريافت نموده و ضمن فراهم نمودن امكان خريد آسان بليت الكترونيك جهت شهروندان ، از هرگونه مبادله وجه نقد بين مسافرين و رانندگان اتوبوس جلوگيري نمايد. متصديان ايستگاهها و رانندگان شركت واحد اتوبوسراني موظفند به طور مستمر نسبت به ارائه بليت الكترونيك توسط شهروندان نظارت لازم را اعمال نمايند. تبصره پنجم (5): در صورتيكه به دليل آثار ناشي از اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها ، قيمت تمام شده جابجائي هر مسافر در سال 1391 نسبت به مبالغ مورد محاسبه به شرح فوق افزايش يابد ، شهرداري تهران مجاز است نسبت به ارائه لايحه به شوراي اسلامي شهر تهران به منظور بررسي و اصلاح نرخ كرايه ها اقدام نمايد. تبصره ششم(6): شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه مجاز است درقالب آيين نامهاي كه به تصويب هيئت مديره آن شركت خواهد رسيد و بر اساس شاخصهاي ويژهاي نظير خريد اتوبوس ملكي فاقد هر گونه يارانه، شيب خط، بار ترافيكي سنگين، تعداد مسافر كمتر از حد متعارف و معمول در برخي خطوط، سيستم تهويه، نوع سوخت، هزينه تعميرات و غيره و با هدف حمايت از بخش خصوصي، از محل اعتبارات رديف مربوطه در بودجه مصوب آن شركت، نسبت به پرداخت كمك هاي بلاعوض نقدي و غير نقدي تحت عناويني از قبيل خريد اتوبوس، ما به التفاوت قيمت بليت اتوبوس و غيره به شركت ها و دارندگان اتوبوس هاي خصوصي و تعاوني تحت نظارت اقدام نمايد. تبصره هفتم(7): به شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اجازه داده مي شود در صورت ايجاد خطوط جديد و يا تغييرات در خطوط موجود، نرخ كرايه خطوط ايجاد شده يا تغيير يافته را مطابق با ضوابط ابلاغي شوراي اسلامي شهر تهران تعيين و ابلاغ نموده و مراتب را به اطلاع شوراي اسلامي شهر تهران برساند. تبصره هشتم (8): شركت واحد اتوبوسراني تهران وحومه موظف است ارائه هرگونه خدمات جابجائي واياب وذهاب شهروندان در برنامهها و مناسبت هاي مختلف از قبيل مناسبتهاي ملي، مذهبي، اعياد، برنامه ها و مسابقات ورزشي را حسب درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي از قبيل دستگاهها، سازمانها و ارگانها صرفاً درقبال انعقاد قرارداد و اخذ بهاي خدمات مربوطه به صورت نقدي، برحسب تعداد، ساعات و نوع وسيله نقليه مورد بكارگيري از قبيل اتوبوس و ميني بوس به شرح بندهاي(هـ) و (و) اين مصوبه به انجام رساند. همچنين شركت واحد اتوبوسراني مكلف است عملكرد اين تبصره را هر شش ماه يكبار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. تبصره نهم (9): شهرداري تهران موظف است از طريق پيش بيني اعتبار خاص و در نظر گرفتن رديف مشخص در بودجه سالانه و انجام هماهنگي هاي لازم با «شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه » و « شركت بهره برداري راه آهن شهري تهران و حومه» نسبت به اعطاي «كمك هزينه خريد بليت» از طريق صدور كارت بليتهاي الكترونيكي در ميان اقشار و گروههايي كه ضرورت حمايت از آنها در برابر افزايش قيمت بليت و يا ضرورت تكريم ايشان به تصويب كارگروهي متشكل از «نماينده شهردار تهران»، «معاون امور اجتماعي و فرهنگي» و «معاون حمل و نقل و ترافيك» شهرداري تهران خواهد رسيد، اقدام نمايد. |