laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/2265/31541
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1395/11/30


بودجه سال 1396 شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه

مصوب 1395/11/30


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

بودجه سال 1396 شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه ()
ماده‌واحده:
بودجه سال 1396 شهرداري تهران شامل؛
الف‌ ـ بودجه عمومي شهرداري تهران (مناطق، واحدهاي ستادي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ) از حيث منابع تأمين اعتبار شامل درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌‌اي و واگذاري دارايي‌هاي مالي اعم از نقد و غيرنقد بالغ بر يك‌صد و هفتاد و نه هزار ميليارد (179.000.000.000.000) ريال شامل؛ يك‌صد و پانزده هزار و يك‌صد و پانزده ميليارد و پانصد ميليون (115.115.500.000.000) ريال نقد و شصت و سه هزار و هشت‌صد و هشتاد و چهار ميليارد و پانصد ميليون (63.884.500.000.000) ريال غيرنقد و از حيث هزينه‌ها و مصارف و ساير پرداخت‌ها شامل؛ هزينه‌ها و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي‌هاي مالي بالغ بر يك‌صد و هفتاد و نه هزار ميليارد (179.000.000.000.000) ريال مشتمل بر:
1 ـ اعتبارات هزينه‌اي: هفتاد هزار و يك‌صد و نود و پنج ميليارد و يك‌صد و يك ميليون و هشت‌صد و چهل هزار (70.195.101.840.000) ريال
2 ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي: هفتاد و هشت هزار و چهارصد و بيست و چهار ميليارد و هشت‌صد و نود و هشت ميليون و يك‌صد و شصت هزار (78.424.898.160.000) ريال
3 ـ اعتبارات تملك دارايي‌هاي مالي: سي هزار و سيصد و هشتاد ميليارد (30.380.000.000.000) ريال مي‌باشد.
4 ـ هرگونه جابجايي اعتبارات بخش تملك دارايي سرمايه‌­اي در بخش هزينه­‌اي در شهرداري تهران، سازمان‌ها، شركت­‌ها و مؤسسات تابعه ممنوع است.
5 ـ شهرداري تهران موظف است حداكثر تا سقف سي و پنج و هفت دهم (35/7%) درصد از منابع بودجه سال 1396 را به ‌صورت غيرنقدي عمل نمايد.
ب‌ ـ بودجه سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه از لحاظ منابع تأمين اعتبار بالغ بر يك‌صد و سي و هشت هزار و شش‌صد و شصت و هفت ميليارد و شصت و چهار ميليون و سيصد و سي و هفت هزار (138.667.064.337.000) ريال و از حيث هزينه‌ها و مصارف و ساير پرداخت‌ها بالغ بر يك‌صد و سي و هشت هزار و شش‌صد و شصت و هفت ميليارد و شصت و چهار ميليون و سيصد و سي و هفت هزار (138.667.064.337.000) ريال مي‌باشد مشتمل بر:
1 ـ خالص بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها به مبلغ چهل و هفت هزار و نود و يك ميليارد و سيصد و نود و هفت ميليون و شش‌صد و بيست و هفت هزار (47.091.397.627.000) ريال
2 ـ ارقام دو بار منظور شده به مبلغ هشتاد و هفت هزار و يك‌صد و نود ميليارد و شش‌صد و دو ميليون و شش‌صد و شصت هزار (87.190.602.660.000) ريال
3 ـ كمك دولت (جاري) به مبلغ چهار هزار و سيصد و هشتاد و پنج ميليارد و شصت و چهار ميليون و پنجاه هزار (4.385.064.050.000) ريال
تبصره يكم (1) ـ تمامي واحدها و مناطق شهرداري تهران موظفند كليه منابع درآمدي خود را به‌طور مستقيم در چارچوب قوانين و مقررات، به‌ويژه با رعايت ضوابط و مقررات شهرسازي و طرح‌هاي جامع و تفصيلي وصول و فقط به حساب‌هاي درآمد شهرداري تهران كه به پيشنهاد شهرداري و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح شده يا مي‌شود، واريز نمايند. واريز مبالغ مذكور به حسابي خارج از اين حساب‌ها تخلف محسوب مي‌شود. واريز درآمدهاي شركت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري تهران طبق مفاد مصوبه شماره 1994 مورخ 1393/10/9 شوراي اسلامي شهر تهران (تصويب شده در يك‌صد و نوزدهمين جلسه شورا) صورت گيرد. درآمدهاي غير از كارگزاري سازمان‌ها و شركت‌ها مي‌بايست ابتدا به حساب خزانه شهرداري تهران واريز گرديده سپس شهرداري تهران موظف است آن بخش از وجوهي را كه سازمان‌ها و شركت‌ها به نيابت از شهرداري تهران دريافت مي‌نمايد، پس از كسر مابه‌التفاوت درآمد و هزينه عملياتي حاصل از دوره فعاليت واحدها طبق بودجه مصوب به حساب سازمان و شركت ذي‌ربط مسترد نمايد.
كليه پرداخت‌ها و هزينه‌ها در قالب رديف‌هاي اعتباري و سقف بودجه مصوب و با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه تحت نظارت ذي‌حساب شهرداري تهران صورت خواهد گرفت. هرگونه پرداختي خارج از چارچوب فوق تحت هر عنوان ممنوع بوده و تخلف محسوب مي‌گردد و وفق مقررات موضوعه عمل خواهد گرديد. شهرداري تهران موظف است گزارش تحقق درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار و عملكرد اعتبارات هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي و سرمايه‌اي خود اعم از نقدي و غير نقدي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ را به تفكيك پروژه‌ها و فعاليت‌ها به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره دوم (2) ـ شهرداري تهران موظف است اعتبارات مصوب هزينه‌اي، تملك دارايي‌هاي مالي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و مفاد تبصره‌هاي اين مصوبه را تا پايان اسفند‌ماه سال 1395 به كليه واحدها، مناطق و سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته ابلاغ نمايد. كليه واحدها و مناطق موظفند فعاليت‌هاي هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و تملك دارايي مالي خود را در چارچوب موافقت‌نامه‌هايي كه حداكثر تا پايان خرداد‌ ماه 1396 با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا مبادله مي‌كنند به انجام رسانند. لازم به توضيح مي­‌باشد كه مي­‌بايست حداقل نود درصد (90%) موافقت‌نامه‌ها از نظر ريالي تا پايان خرداد ماه مبادله گرديده و مابقي آن مي‌بايستي تا پايان شهريور ماه 1396 نهايي گردد. همچنين شهرداري تهران موظف است مطالعات توجيهي، فني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، زيست‌محيطي، سلامت و پدافند غيرعامل و دسترس‌پذيري هر يك از پروژه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي غيرمستمر جديد را مطابق مفاد دستورالعمل ابلاغي «نظام پذيرش پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي غيرمستمر»، پيوست موافقت‌نامه‌هاي مبادله شده با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا قرار داده و يك نسخه از آن را به همراه پيوست­‌هاي مربوط به پروژه‌­هاي جديد، به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره سوم (3) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به‌ منظور جبران كسري هزينه‌هاي شركت بهره‌برداري مترو معادل سه هزار و پانصد ميليارد (3.500.000.000.000) ريال در قالب بودجه مصوب سال 1396 از محل سرجمع درآمدها، هر ماهه معادل يك دوازدهم رقم فوق‌الذكر را به صورت نقد به شركت مذكور پرداخت نموده و در رديف اعتباري به شماره طبقه‌بندي 2010201 تحت عنوان «كمك به شركت بهره‌برداري مترو تهران و حومه» علاوه بر اعتبار مصوب به‌ عنوان بدهي منظور نموده تا پس از واريز بدهي دولت از محل سهم مربوطه به حساب شهرداري تهران تسويه‌حساب گردد.
تبصره چهارم (4) ـ شهرداري تهران مكلف است؛
الف) در راستاي اصلاح ساختار، متناسب‌سازي سازمان شهرداري و برون‌سپاري خدمات، طبق مفاد ماده 117 مصوبه برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران از محل اعتبارات مندرج در شماره طبقه‌بندي 6161103 بودجه هزينه‌اي، در چارچوب مقررات نسبت به بازنشستگي، بازنشستگي انگيزشي يا بازخريدي داوطلبانه در مجموع معادل چهار درصد (4%) از نيروي انساني شاغل غيركارشناسي واحدها و مناطق اقدام نمايد.
ب) از محل اعتبارات مندرج در رديف عنوان شده نسبت به تأمين پنجاه درصد (50%) از هزينه‌هاي بازنشستگي يا بازخريدي كاركنان سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته خود مشروط بر عدم جايگزيني نيروي جديد اقدام نمايد.
ج) اعتبار مورد نياز جهت بازنشستگي يا بازخريدي تا هفت‌صد (700) نفر از كاركنان شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه را از محل رديف 2020905 تحت عنوان «كمك به بازخريدي كاركنان مازاد شركت واحد اتوبوس‌راني تهران و حومه» منظور شده است، هزينه نمايد. اعتبار مزبور توسط معاونت مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران و پس از حصول اطمينان از اقدام عملي شركت واحد اتوبوس‌راني به طور مستقيم به ذي‌نفعان قابل پرداخت خواهد بود.
د) از محل اعتبار مندرج در رديف 3041302 نسبت به تأمين هزينه‌هاي بازنشستگي و يا بازخريدي تا دويست و ده (210) نفر از كاركنان سازمان مديريت پسماند اقدام نمايد.
تبصره پنجم (5) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود اعتبار مندرج در رديف‌هاي ذيل را با تشخيص و دستور شهردار تهران پرداخت نمايد؛
1) رديف 6170301 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از مؤسسات عمومي و عام‌المنفعه غيردولتي» را تا سقف يك ميليارد و پانصد ميليون (1.500.000.000) ريال در سال
2) رديف 6170201 اين مصوبه تحت عنوان «حمايت از اشخاص» را تا سقف يك‌صد و پنجاه ميليون (150.000.000) ريال و «حمايت از مؤسسات خصوصي» را تا سقف پانصد ميليون (500.000.000) ريال در سال
پرداخت اضافه بر سقف‌هاي تعيين شده فوق مستلزم اخذ مجوز از شوراي اسلامي شهر تهران مي‌باشد.
تبصره ششم (6)-جوابيه 1395/12/22- ـ شهرداري تهران مجاز است در صورت وقوع حوادث پيش‌بيني نشده اعم از؛ سيل، طوفان، زلزله، آتش‌سوزي و موارد مشابه در شهر تهران، از سرجمع اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي جهت كنترل اوضاع و عادي‌سازي وضعيت، هزينه عمليات مربوطه را تأمين و پرداخت نموده و مراتب را در اصلاحيه بودجه سال 1396 منظور و گزارش عملكرد اين تبصره را به همراه تشريح عوامل مؤثر در وقوع حوادث مربوطه را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره هفتم (7)-جوابيه 1395/12/22-:
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از اشخاص حقيقي و حقوقي تابعه كه در زمان اشتغال به خدمت و به‌ جهت انجام مأموريت‌هاي محوله اداري در شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران، عليه آن‌ها در مراجع قضايي و انتظامي اقامه دعوي مي‌شود، با اتخاذ تدابير مناسب حتي در صورت بازنشستگي يا پايان مأموريت آنان، حمايت حقوقي و قضايي به عمل آورده و وثائق مورد نياز را از محل املاك شهرداري تهران تأمين و ساير هزينه‌ها و خسارات ناشي از دعاوي فوق را در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه از محل اعتبارات رديف 6170201 تحت عنوان «كمك به اشخاص و مؤسسات خصوصي» اين مصوبه پرداخت نمايد. سقف حمايت‌هاي اين تبصره مشمول سقف‌هاي مندرج در رديف مشابه در تبصره پنجم (5) نمي‌باشد.
تبصره هشتم (8) ـ شهرداري تهران مجاز است؛
الف­ - اعتبار مندرج در رديف 6170401 بودجه تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيش‌بيني نشده در اختيار شهردار تهران (در كليه مأموريت‌ها و برنامه‌ها)» را جهت تأمين هزينه پروژه‌هاي اضطراري و خطرآفرين پيش‌بيني نشده توزيع نمايد. ايجاد تعهد براي سال‌هاي بعد از محل اعتبار رديف مذكور مجاز نمي‌باشد. همچنين از رديف اعتبار مذكور بابت پروژه‌هاي اضطراري، خطرآفرين و گودبرداري‌­هاي رها شده در سطح شهر تهران هزينه نمايد.
ب­ - اعتبار مندرج در رديف 6170501 بودجه هزينه‌اي اين مصوبه تحت عنوان «اعتبارات پيش‌بيني نشده جاري هزينه‌هاي متفرقه در اختيار شهردار تهران» را در برنامه‌هايي كه داراي ماهيت هزينه‌اي بوده و در رديف‌هاي مصوب سال جاري، اعتباري براي آنها پيش‌بيني نشده يا از شرايط اضطرار برخوردارند، هزينه نمايد. تخصيص اعتبار از اين محل به منظور پرداخت‌هاي پرسنلي ممنوع است.

تبصره نهم (9) ـ شهرداري تهران مكلف است در صورت وصول مطالبات «شركت نوسازي عباس‌آباد» از واحدها و سازمان‌هاي خارج از شهرداري تهران كه در محدوده اراضي عباس‌آباد مستقر هستند، معادل پنجاه درصد (50%) از ميزان مطالباتي كه وصول مي‌شود را جهت توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز عباس‌آباد مازاد بر اعتبارات مصوب به شركت نوسازي عباس‌آباد تخصيص داده تا بر اساس طرح مصوب هزينه نموده و در تفريغ بودجه سال 1396 منظور نمايد.
تبصره دهم (10) ـ شهرداري تهران موظف است در راستاي سياست‌هاي كلي «اقتصاد مقاومتي» ابلاغي مقام معظم رهبري (مدظله ‌العالي)، در برنامه‌هاي اجرايي خود در اعتبارات هزينه‌اي و تملك دارايي­‌هاي سرمايه‌اي، صرفه‌جويي نموده و در جهت ارتقاء بهره‌وري و استفاده بهينه از نيروهاي كارآمد اقدامات لازم را معمول داشته و گزارش عملكرد آن را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره يازدهم (11)­ ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از خدمات كاركنان يگان حفاظت شهرداري تهران همچنين از كاركنان نيروي انتظامي، در موارد خاص در ساعات غيرموظف جهت تأمين امنيت بوستان‌هاي شهري و موارد مشابه استفاده نمايد و حق‌الزحمه آنان را به ازاي هر نوبت كاري (5 ساعت) به ترتيب افسران ارشد: چهارصد و پنجاه هزار (450.000) ريال، افسران جزء: دويست و نود هزار (290.000) ريال، درجه‌داران: دويست و هفتاد هزار (270.000) ريال و مأمورين وظيفه: دويست و ده هزار (210.000) ريال از محل اعتبارات رديف 6080506 تحت عنوان «حق‌الجلسه، حق‌الزحمه، حق‌التدريس» پرداخت نمايد.
تبصره دوازدهم (12)-جوابيه 1395/12/22-:
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در اجراي ماده ششم (6) قانون تأسيس كتابخانه‌هاي عمومي كشور از محل نيم درصد درآمدهاي نقدي محقق شده شهرداري تهران (بدون احتساب منابع غيرنقدي و منابع حاصل از واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي و واگذاري دارايي‌هاي مالي) در اختيار انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران قرار دهد تا بر اساس تصميمات هيئت امناء انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران صرف هزينه‌هاي نگهداري كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران كه از استانداردهاي لازم برخوردار هستند، شامل كتابخانه‌هاي تحت نظارت شهرداري تهران و كتابخانه‌هاي تحت نظارت نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور هزينه گردد و گزارش عملكرد آن را به شوراي اسلامي شهر تهران و رئيس انجمن كتابخانه‌هاي عمومي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره سيزدهم (13) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود، با رعايت صرفه و صلاح و رعايت مقررات آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري، نسبت به تصويب و انجام معامله با وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمان‌ها و شركت­‌هاي وابسته به شهرداري تهران تا سقف چهارصد ميليارد (400.000.000.000) ريال، املاك تا سقف هفت‌صد و پنجاه ميليارد (750.000.000.000) ريال و اشخاص حقيقي و حقوقي بخش خصوصي تا سقف دويست ميليارد (200.000.000.000) ريال، املاك تا سقف سيصد و پنجاه ميليارد (350.000.000.000) ريال اقدام نمايد. ارقام اعلامي، سقف قطعي معاملات حتي با لحاظ بيست و پنج درصد (25%) افزايش احتمالي پيش‌­بيني شده در آيين‌­نامه­‌هاي مالي و معاملاتي مي‌­باشد و شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف پنجاه درصد (50%) از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان، مديران كل و مديران واحدهاي ستادي مورد نظر و مناطق شهرداري تهران تفويض نمايد. در صورتي كه معاملاتي بيش از ارقام مندرج در اين تبصره ضرورت يابد، پيشنهادات لازم را جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد.
تبصره چهاردهم (14) ـ كليه وجوه دريافتي بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك، تابلوهاي معرف كاربري تبليغاتي، عوارض حمل و نقل پايانه‌هاي مسافربري برون‌شهري، اجراي مصوبه نحوه مديريت و بهره‌برداري از فضاهاي عمومي برج ميلاد و عوارض حمل و نقل ريلي و ساير درآمدهاي حاصله از اخذ عوارض و فعاليت‌هاي سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته مي‌­بايد به حساب درآمد شهرداري تهران واريز شود.
شهرداري تهران موظف است؛
الف‌ ـ پس از وصول درآمدهاي ياد شده طبق بودجه مصوب سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته در وجه سازمان­‌ها و شركت‌­هاي واريزكننده پرداخت نمايد.
ب‌‌ ـ بر اساس موافقت‌نامه‌هاي متبادله با معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا شهرداري تهران در راستاي ايفاي وظايف و مأموريت‌هاي شهرداري تهران هزينه نمايد.
ج‌ ـ معادل (بيست درصد) 20% منابع وصولي بابت صدور مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك را طبق رديف اعتباري 201010373 به مصرف تملك دارايي­‌هاي سرمايه ­اي مترو اختصاص دهد. شهرداري تهران مبلغ مذكور را در اجراي مفاد اين تبصره طبق رديف اعتباري مصوب مستقيماً به حساب شركت راه‌­آهن شهري تهران و حومه (مترو) واريز خواهد نمود.
تبصره پانزدهم (15)-جوابيه 1395/12/22-:
مبلغ يكصد و پنجاه ميليارد (150.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف 503010137 اين مصوبه تحت عنوان "اجراي طرح‌هاي عمراني حريم" صد درصد (100%) تخصيص يافته تلقي مي‌شود تا با هماهنگي فرمانداري تهران در روستاهاي منتخب و پروژه‌هاي مورد تأييد فرمانداري تهران و ساير فرمانداري‌هاي ذي‌ربط هزينه شود.
تبصره شانزدهم (16) ـ شهرداري تهران موظف است با هماهنگي و همكاري وزارت نفت زمينه واگذاري جايگاه‌هاي عرضه گاز طبيعي شركت واحد (cng) را پس از رفع مشكلات با رعايت صرفه و صلاح شهرداري به متقاضيان و بخش خصوصي واگذار نمايد و همچنين در اجراي برنامه‌اي جهت ايجاد پمپ بنزين تك يا دو واحدي كوچك به بخش خصوصي در سطح شهر تهران اقدام نمايد.
تبصره هفدهم (17) ـ شهرداري تهران موظف است در رابطه با پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي در چارچوب اساس‌نامه سازمان سرمايه‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي شهر تهران؛
الف) قدرالسهم سرمايه‌گذاري شهرداري در پروژه‌هاي مذكور را در چارچوب ضوابط و مقررات (به‌ ويژه مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران) بر اساس قراردادهاي مشاركتي در بخش درآمدها و منابع غير نقدي شهرداري تهران ثبت نموده و معادل آن را به عنوان هزينه سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مشاركتي منظور نمايد.
ب) انجام پروژه­‌هاي مشاركتي با استفاده از روش‌هاي ppp (مشاركت بخش عمومي‌ ـ خصوصي) در اولويت سازمان سرمايه­‌گذاري و مشاركت­‌هاي مردمي قرار گيرد.
ج) تا سقف مبلغ سي هزار ميليارد ريال (30.000.000.000.000 ريال) به‌ عنوان آورده غيرنقد، شهرداري در پروژه‌هاي مشاركتي سهيم شود و مازاد بر سقف تعيين شده در اين بند را جهت بررسي و تصويب مجدد به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
د) از ابتداي سال 1396 مشاركت شهرداري تهران در پروژه‌هاي مشاركتي بر اساس فهرست پيشنهادي پروژه‌­ها كه مشخصات كلي و طرح توجيهي آنها به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه شده است، اقدام خواهد شد.
د‌ ـ 1) چنانچه پروژه‌هاي جديد (تا سقف تعيين شده در بند "ج" ) در دستور كار سازمان قرار گيرد پس از تأييد شورا (كميسيون تلفيق) قابل اقدام خواهد بود.
هـ) واگذاري و فروش قدرالسهم پروژه‌هاي مشاركتي منوط به حداقل بيست درصد (20%) پيشرفت فيزيكي و ارزش­‌گذاري با توجه به تكميل شدن پروژه به قيمت زمان انعقاد قرارداد واگذاري و با رعايت صرفه و صلاح شهرداري تهران مي‌باشد.
و) فروش قدرالسهم شهرداري در پروژه‌هاي مشاركتي توسط سازمان سرمايه‌گذاري در اقساط حداكثر 24 ماهه به صورت «نقد» و «غيرنقد» و با رعايت كليه قوانين صورت گرفته و در دفاتر شهرداري تهران ثبت و ضبط گردد.
ز) انجام كليه پروژه‌­هاي مشاركتي با راهبري و مسئوليت سازمان سرمايه­‌گذاري و مشاركت‌هاي مردمي صورت پذيرد.
ح) شهرداري تهران مجاز است در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و مردمي كردن اقتصاد با هدف افزايش بهره‌وري مالي، كليه پروژه‌هاي جديد، نيمه‌تمام و اماكن در حال بهره‌برداري را با رعايت كاربري‌هاي مصوب به شرح ذيل به بخش خصوصي واگذار نمايد:
ح‌ ـ 1) واگذاري پروژه‌هاي مذكور با استفاده از روش مشاركت عمومي‌ ـ خصوصي و با رعايت اولويت‌هاي ذكر شده در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران و ارائه خدمات به شهروندان انجام شود.
ح‌ ـ 2) بابت پروژه‌هاي نيمه‌تمام كه خدمات آنها مورد نياز شهرداري تهران باشد و يا پرداخت مابه‌التفاوت از طرف شهرداري تهران، فاقد توجيه اقتصادي براي بخش خصوصي باشد، رديف‌هاي متناظر (خريد خدمت، پرداخت مابه‌التفاوت) متناسب با مأموريت‌هاي شهرداري تهران و صرفه‌جويي‌هاي صورت گرفته در بودجه ساليانه منظور نمايد.
دستورالعمل اجرايي مشاركت عمومي‌ ـ خصوصي شهرداري تهران مشتمل بر تعريف انواع پروژه‌هاي قابل مشاركت، روش‌ها و قراردادها، نحوه انتخاب طرف خصوصي، نحوه تأمين مالي، ريسك‌ها، تضامين و ساير ضوابط عمومي، توسط كميسيون نظامات فني و اجرايي شهرداري تهران تهيه و ابلاغ ‌شود و در پروژه‌هايي كه داراي رشد اقتصادي (ارزش افزوده) مي‌باشد سرمايه‌گذاري‌ها به منظور كسب درآمدهاي پايدار و به‌ صورت غيرنقدي تعريف گردد.
تبصره هجدهم (18)-جوابيه 1395/12/22- ـدر راستاي اجراي مصوبه «مساعدت به كاركنان شهرداري تهران و سازمان‌­ها و شركت‌هاي تابعه در پرداخت عوارض صدور پروانه مسكوني» مصوب دويست و چهلمين جلسه رسمي ­ـ علني ­ـ فوق‌­العاده شوراي اسلامي شهر تهران به تاريخ 1388/9/8، شهرداري تهران موظف است براي يكبار در طول خدمت معادل مبالغ عوارض ساخت و ساز هر يك از كاركنان شهرداري تهران و شوراي اسلامي شهر تهران (به غير از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران) را (حداكثر تا سقف مبلغ سيصد ميليون ريال) در رديف­‌هاي درآمدي مربوطه ثبت و معادل مبالغ مذكور را به سرجمع اعتبار رديف 6170201 بودجه هزينه‌اي اين مصوبه افزوده و مراتب را در اصلاحيه و در تفريغ بودجه سال 1396 منعكس نمايد.
تبصره نوزدهم (19) - انتشار هرگونه نشريه در واحدهاي ستادي، مناطق، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران به جز نشريه‌هاي خبري روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري تهران «همگامان تهران شهر» و نشريه‌هاي همشهري تاكسي، اتوبوس و مترو و گزارش‌هاي موردي همايش‌ها، ممنوع مي‌باشد.
تبصره بيستم (20) ـ شهرداري تهران موظف است؛ مبلغ يك‌صد و هشتاد ميليارد (180.000.000.000) ريال اعتبار منظور شده در بودجه مركز مطالعات و برنامه­‌ريزي شهر تهران با رعايت موارد ذيل به مصرف رساند:
الف‌ ـ كليه پروژه‌هاي پژوهشي موضوع اين تبصره در چارچوب اسناد «طرح راهبردي و ساختاري»، «برنامه مصوب پنج ساله دوم شهرداري تهران» و مصوب بند "ج" و دستورات جلسه يا درخواست شوراي اسلامي شهر تهران خواهد بود.
ب‌ ـ به منظور جلوگيري از تكرار و ره‌گيري و بهره­‌گيري از نتايج آن دسته از پروژه­‌هاي پژوهشي كه مستقيماً توسط واحدهاي اجرايي (مناطق 22گانه و معاونت­‌هاي تخصصي)، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران انجام مي­‌گيرد، واحدهاي ياد شده موظف­‌اند عناوين پژوهش‌­هاي مورد نظر خود را در سامانه پژوهش­يار كه در مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران استقرار دارد، ثبت نمايد. اين گروه از پروژه­‌ها مشمول مفاد بند "الف" اين تبصره نمي­‌باشند.
ج‌ ـ فهرست پروژه‌هاي ارائه شده توسط شهرداري تهران مي‌بايست توسط كميسيون‌هاي تخصصي شوراي اسلامي شهر تهران تا پايان اسفندماه 1395 بررسي و به كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر تهران ارائه گردد. كميسيون مذكور نيز مي‌بايست تا پايان فروردين ماه 1396 نظر نهايي خود را اعلام و در صورت عدم اعلام نظر در زمان مقرر شده، شهرداري تهران نسبت به اجرايي نمودن پروژه‌هاي مطالعاتي اقدام مي‌نمايد.
د ـ شهرداري تهران موظف است گزارش اثربخشي پروژه‌هاي مطالعاتي را به همراه لايحه بودجه سال 1397 به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره بيست و يكم (21) ـ شهرداري تهران موظف است بودجه هزينه‌­اي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مندرج در بخش بودجه عمومي، ذيل ماده واحده بودجه مصوب سال 1396 شهرداري تهران را طبق مفاد بندهاي ذيل پرداخت و به هزينه منظور نمايد؛
الف‌ ـ مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند (12) ماده (4) قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و بر اساس اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي ساليانه ابلاغي به آن مجموعه، پس از تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك كارسازي نمايد. (مشروط‌ به ارائه بانك‌ اطلاعات خودروها و موتورسيكلت‌هاي شهر تهران توسط پليس راهنمايي و رانندگي به‌منظور صدور قبوض عوارض ساليانه)
ب‌ ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود چنانچه در اثر اقدامات راهنمايي و رانندگي ميزان وصول عوارض خودرو و موتورسيكلت در سال 1396، در مقايسه با عملكرد سال قبل افزايش داشته باشد، معادل بيست درصد (20%) از مبلغ افزايش وصولي را تا سقف بيست ميليارد (20.000.000.000) ريال در قالب اعتبارات رديف 6170301 پس از تأييد معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شورا به صورت كمك به راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ پرداخت نمايد.
تبصره بيست و دو (22) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود به منظور اجراي طرح‌هاي عمراني، اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، ترافيكي و شهرسازي در مناطق 22گانه؛
الف - مطالبات دستگاه‌­هاي دولتي و عمومي غيردولتي، نهادها و نيروهاي مسلح بابت املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب را پس از توافق، برابر قوانين و مقررات تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه را تا سقف ده هزار ميليارد (10.000.000.000.000) ريال در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد. در صورت نياز مازاد بر سقف مصوب مي‌بايست با مجوز شوراي اسلامي شهر تهران انجام پذيرد.
ب‌ ـ تملك املاك و مستغلات واقع در طرح‌هاي مصوب كه قابليت تهاتر در ملك ذي‌نفع را داشته باشد، در چارچوب قوانين و مقررات حسب مورد توافق و تهاتر نموده و عمليات مالي مربوطه تا سقف هشت‌صد ميليارد (800.000.000.000) ريال را در رديف‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد.

ج­ (جوابيه 1395/12/22)- در اصلاح هندسي نقاط مورد نياز معابر، ميادين، تقاطع ­ها و غيره جهت روان­سازي ترافيك خودروها در گذرها و معابر شهري بزرگراهي و غيربزرگراهي، املاك معارض اين طرح‌ها را تا سقف پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال تملك و مطالبات ذي‌نفعان را با هماهنگي و تأييد معاونت حمل و نقل و ترافيك تهاتر نموده و عمليات مالي مربوط را در رديف­‌هاي درآمد و هزينه ثبت نمايد. شهرداري تهران موظف است در صورت افزايش عمليات مالي ناشي از اجراي اين تبصره، نسبت به اعتبارات رديف­‌هاي تصويب شده در اين بودجه، مبالغ درآمد و هزينه انجام شده را در اصلاحيه و در تفريغ بودجه سال 1396 منظور و ارائه نمايد.
تبصره بيست و سه (23)-جوابيه 1395/12/22- ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود بر اساس قانون «مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي» در «اجرا» و «تملك املاك» معارضين پروژه‌هاي ذيل از محل منابع داخلي و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، مؤسسات مالي و اعتباري و بانك‌ها، املاك و مستغلات واقع در اين پروژه‌ها را توافق و تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي، رديف‌هاي درآمد و هزينه مربوطه را در اصلاحيه و در تفريغ بودجه سال 1396 منظور و ارائه نمايد.
1‌ ـ تملك املاك واقع در مسير خطوط مترو، سه هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال
2‌ ـ‌ تملك املاك و اجراي طرح باغ‌سار تفرجي رود دره اوين‌ ـ‌ دركه (اسلام‌آباد)، دو هزار و پانصد ميليارد (2.500.000.000.000) ريال
3‌ ـ‌ تملك املاك پروژه بزرگراه شهيد حاج كاظم رستگار (دولت‌آباد) و شهيد شوشتري، هشت‌صد ميليارد (800.000.000.000) ريال
4‌ ـ تملك املاك پروژه 76 متري سعيدآباد (شهيد بروجردي)، پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال
5 ـ تملك املاك و اجراي پروژه ساماندهي دره فرحزاد، يك هزار و پانصد ميليارد (1.500.000.000.000) ريال
6 ـ تملك املاك پروژه اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني (ع)، پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال
7 ـ تملك املاك و ادامه اجراي پروژه بزرگراه يادگار امام (ره)، پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال
8 ـ تملك املاك و اجراي پروژه‌هاي طرح آمايش، بهسازي و ساماندهي منطقه 12، مبلغ يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال
9 ـ تملك و اجراي خط مترو ميدان فاطمي، تجريش نياوران، پنج هزار ميليارد (5.000.000.000.000) ريال
10 ـ تملك املاك و اجراي پروژه ساماندهي محله ده ونك، پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال
تبصره بيست و چهارم (24) ـ با توجه به ضرورت نظارت بر نحوه دريافت كارمزد سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران، سهم كارمزد (بالاسري) هر يك سازمان‌ها و شركت‌هاي مذكور در قبال اجراي پروژه‌هاي عمراني واگذاري از محل بودجه عمومي شهرداري تهران نبايد بيش از سه درصد (3%) اعتبارات مربوطه در سقف تعيين شده مندرج در موافقت‌نامه باشد.
تبصره بيست و پنجم (25) ـ مبلغ يك‌صد و هشتاد ميليارد (180.000.000.000) ريال اعتبار مندرج در رديف 202040273 بودجه هزينه ­اي تحت عنوان «كمك به ساماندهي رانندگان تاكسي» فقط در جهت؛
1 ـ اعطاي وام قرض‌الحسنه، وام تعميرات ضروري، كمك به تعديل نرخ سود بانكي، وام نوسازي و كمك بلاعوض به رانندگان تاكسي نيازمند و مُعسر مطابق آيين­‌نامه انضباطي
2 ـ اعطاي وام جهت جايگزيني خودروهاي فرسوده
3 ـ پرداخت كمك هزينه انجام معاينه فني و تعميرات مورد نياز و نصب برچسب
4 ـ كمك به تأمين پوشش بيمه تكميلي، عمر و حوادث رانندگان تاكسي
5 ـ كمك جهت اخذ دفترچه خدمات درماني صرفاً براي رانندگان بالاي پنجاه (50) سال سن و افراد تحت تكفل
6 ـ ارائه خدمات اجتماعي، رفاهي و فرهنگي و تورهاي زيارتي و سياحتي مشهد مقدس به رانندگان و خانواده‌هاي آنان
7 ـ ارائه سرويس رايگان در مناسبت‌هاي ملي و مذهبي از جمله نماز جمعه، اعياد و نمايشگاه‌ها
8 ـ برگزاري دوره‌هاي آموزشي رانندگان از جمله آموزش بدو ورود به ناوگان و آموزش ضمن خدمت
9 ـ چاپ، توزيع و نصب برچسب‌هاي نرخ كرايه و سرويس مدارس و تنظيم تاكسي‌متر و صدور پروانه تاكسي‌راني هزينه خواهد شد.
تبصره بيست و ششم (26) ـبه شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود؛
الف‌ ـ مطالبات ناشي از صدور پروانه در محلات بافت فرسوده مبتني بر بسته تشويقي مصوب را از طريق تملك املاك و اراضي آزاد شده براي واحدهايي كه توسط سازمان نوسازي در بافت فرسوده ايجاد شده‌اند را از طريق تملك املاك ساخته شده تا سقف سه هزار ميليارد (3.000.000.000.000) ريال تهاتر نموده و ضمن ثبت عمليات مالي مربوطه، مراتب را در تفريغ بودجه سال 1396 لحاظ نمايد.
ب‌ ـ مابه‌التفاوت سود بانكي تا سقف مبلغ سيصد ميليارد (300.000.000.000) ريال تسهيلات اعطايي مسكن به ساكنين بافت‌هاي فرسوده بابت نوسازي بافت‌هاي مذكور را با اولويت تجميع پلاك‌هاي ريزدانه و بازگشايي معابر تا سقف نه درصد (9%) از سود تسهيلات اخذ شده از محل اعتبارات رديف 616040169 تأمين و بر اساس دستورالعمل اجرايي آن كه توسط شهردار تهران ابلاغ مي‌گردد پرداخت نمايد.
ج‌ ـ در راستاي نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهر نسبت به بسترسازي و تهيه زيرساخت‌هاي شهري در اين بافت‌ها شامل بازگشايي معابر، تأمين سرانه فضاي سبز با اولويت بازگشايي معابر از محل رديف 506030171 بودجه املاك شهرداري تهران با هماهنگي سازمان نوسازي شهر تهران هزينه نمايد.
د‌ ـ براي تشويق و ترغيب مالكان پلاك‌هاي فرسوده به نوسازي، هزينه‌هاي سازمان نظام مهندسي و خريد انشعابات مربوط به واحدهاي مذكور را تا سقف مبلغ دويست ميليارد (200.000.000.000) ريال را از محل اعتبار رديف به شماره طبقه‌بندي 506010137 تحت عنوان «هماهنگي تأمين خدمات و زيرساخت و توسعه در بافت‌هاي فرسوده شهري»، به عنوان كمك پرداخت نمايد.
تبصره بيست و هفتم (27) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌­شود؛
الف‌ ـ در صورت تحقق منابع اعتباري از محل فاينانس (اعم از داخلي و خارجي) در سال جاري، فروش اوراق مشاركت، صكوك و ساير ابزارهاي مالي در سال جاري نسبت به تأمين مالي پروژه‌ها با اولويت‌هاي ذيل علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام نمايد.
1 ـ بابت توسعه و احداث خطوط 3، 6 و 7 مترو تا سقف دو ميليارد (2.000.000.000) يورو براي فاينانس‌هايي كه به تصويب هيئت محترم دولت نيز رسيده است اقدام نموده يا معادل ريالي منابع تحقق يافته در حساب‌هاي درآمد و رديف‌هاي اعتباري منظور نمايد.
2 ـ رديف 209221623 تحت عنوان «احداث بزرگراه شهيد شوشتري به بزرگراه رسالت و تقاطع‌­هاي مربوطه» به مبلغ يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال
3 ـ رديف‌هاي 107020223 و 203060175 تحت عناوين «احداث مسجد برج ميلاد» و «احداث پاركينگ طبقاتي توسعه برج ميلاد» به مبلغ يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال از طريق bot
4 ـ اجراي خط lrt در منطقه 12 و خيابان‌هاي ولي‌عصر (عج) و انقلاب پس از تأييد كميسيون عمران و حمل و نقل و تصويب شوراي اسلامي شهر تهران از طريق bot تا سقف مبلغ بيست هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال
5 ـ رديف 203060523 تحت عنوان «احداث پاركينگ طبقاتي نيايش» به مبلغ سيصد ميليارد (300.000.000.000) ريال
6 ـ رديف 209245623 تحت عنوان «احداث تونل شهيد احمد متوسليان حد فاصل بزرگراه شهيد صياد شيرازي تا بزرگراه آزادگان» از طريق bot
ب‌ ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود با مدنظر قرار دادن صرفه و صلاح شهرداري تهران، ديون و تعهدات سنواتي اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، املاك تصرفي تا سقف مبلغ هفتاد هزار ميليارد (70.000.000.000.000) ريال و بدهي‌هاي سررسيد شده سال‌هاي گذشته به بانك‌ها و مؤسسات مالي (ارزي و ريالي) تا سقف مبلغ پنجاه هزار ميليارد (50.000.000.000.000) ريال بابت تسهيلات اخذ شده تهاتر و تسويه و مراتب را در تفريغ بودجه سال 1396 منظور نمايد.
همچنين علاوه بر ديون و تعهدات فوق‌الذكر شهرداري تهران موظف است نسبت به پرداخت بدهي‌ها از محل اجراي مصوبه شماره 160/2226/17323 مورخ 95/7/13 اقدام و مازاد درآمد حاصل از فروش موارد مصوبه مذكور را جهت تسويه ديون و تعهدات فوق‌الذكر استفاده يا به حساب خزانه شهرداري تهران واريز نموده و در تفريغ بودجه سال 1396 جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره بيست و هشتم (28) ـ شهرداري تهران موظف است در خصوص وصول سهم و تعهدات پرداخت نشده سال‌هاي قبل دولت و ساير مطالبات، طبق گزارشي كه ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ اين مصوبه ارائه خواهد نمود مراتب را به هيئت محترم دولت و ساير دستگاه‌هاي حاكميتي اعلام و پيگيري‌هاي لازم را معمول نموده و پس از وصول، موارد مرتبط را در اصلاحيه بودجه سال 1396 درج و به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. در اين راستا پيگيري اجراي آن تعداد از مواد برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران (1397-1393) كه مستلزم همكاري و هماهنگي با دولت است، الزامي مي‌باشد.
تبصره بيست و نهم (29) ـ شهرداري تهران مجاز است كليه اعتبارات اختصاص يافته به مأموريت اجتماعي و فرهنگي را كه در قالب كمك (اعم از هزينه­‌اي يا سرمايه­‌اي) به مساجد، حسينيه‌ها و مدارس تخصيص مي­‌يابد، به محض پرداخت و با اخذ رسيد واحد دريافت­‌كننده بر اساس دستورالعمل ابلاغي شهردار تهران به حساب هزينه قطعي منظور نمايد.
تبصره سي‌ام (30) ـ به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود، بخشي از درآمدهاي حاصله و مانده حساب‌هاي بانكي مخصوص سپرده و جاري بجز حساب سپرده پيمانكاران و معاملات خود را نزد هر يك از بانك‌ها كه با شهرداري تهران همكاري مي‌نمايد به صورت سپرده جاري و سرمايه‌گذاري مدت‌دار توديع نموده و سود مربوطه را در رديف 140103 تحت عنوان «درآمد حاصل از وجوه و سپرده‌هاي شهرداري» ثبت نمايد.
تبصره سي و يكم (31) ـ شهرداري تهران موظف است ضمن تجديد ارزيابي مجدد در راستاي شفاف‌سازي عملكرد شركت‌ها و سازمان‌هاي تابعه تحقق منابع درآمدي، مال‌الاجاره املاك و دارايي‌هاي ثابت در اختيار واحدهاي مذكور را به روز رساني نموده و نقداً اخذ و به حساب درآمد عمومي شهرداري تهران در رديف 140201 بخش منابع اين مصوبه تحت عنوان درآمد مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسيسات واريز نمايد.
تبصره سي و دوم (32) ـ شهرداري تهران مجاز است به منظور بهبود كيفيت سيماي شهر و آسايش شهروندان و ايجاد زيرساخت‌­هاي اساسي و كاهش ترافيك، نسبت به انجام مطالعات امكان­‌سنجي براي انتقال «پايانه‌هاي اتوبوس برون­‌شهري غرب و جنوب» به حريم شهر و عملياتي نمودن انتقال آنها اقدام لازم را به عمل آورد.
تبصره سي و سوم (33) ـ شهرداري تهران موظف است؛
الف‌ ـ بابت عوارض و بهاي خدمات ساختمان­هاي شهرداري حداكثر تا مبلغ يك‌صد و پنجاه ميليارد (150.000.000.000) ريال به سرجمع درآمد و هزينه شهرداري اضافه نموده و آن را در تفريغ بودجه اعمال نمايد. افزايش درآمد مذكور مشمول پاداش انگيزشي كاركنان مؤثر در وصول درآمدهاي پايدار نخواهد بود.
ب‌ ـ تسهيلات تشويقي پرداخت عوارض مرتبط با صدور پروانه ساختماني مصوب شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص مطالبات غيرنقد از شهرداري تهران اعمال گردد.
تبصره سي و چهارم (34) ـ شهرداري تهران موظف است در راستاي تحقق منابع مورد نياز شهر تهران با بهره‌گيري از تبصره‌هاي بودجه سال 1396 كل كشور نسبت به موارد ذيل اقدام نموده و از اين محل جهت احداث خطوط مترو (مطابق اهداف پيش‌بيني شده در برنامه پنج ساله دوم) توسعه ناوگان اتوبوس‌راني برقي، افزايش واگن‌ها، توسعه ناوگان مترو و تامين تاكسي‌هاي هيبريدي يا برقي و تأمين موتورسيكلت‌هاي برقي اقدام نمايد.
1 ـ بر اساس بندهاي مرتبط در قانون بودجه كل كشور، براي تأمين مالي پروژه‌هاي بودجه مصوب، نسبت به انتشار اوراق مشاركت، صكوك و بهره‌گيري از ساير ابزارهاي مالي اقدام نمايد. همچنين شهرداري تهران مي‌تواند نسبت به تأمين مالي از طريق انتشار اوراق صكوك اجاره و پيش‌بيني بازپرداخت اصل و فرع آن در رديف‌هاي بودجه‌اي سال‌هاي بعد (1397 به بعد) اقدام نمايد و همچنين از خدمات و منابع مالي كليه بانكها و مؤسسات مالي و اعتباري در راستاي اعتبارات نقدي (اخذ تسهيلات، برات كارت و ساير روش‌هاي تامين مالي) استفاده نمايد.
2 ـ با توجه به بند مرتبط در تبصره قانون بودجه كل كشور (موضوع ابقاء سهميه باقيمانده جزء «ق» بودجه سال 1393) كه به منظور اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي، كاهش گازهاي گلخانه‌اي و كاهش مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل با اولويت شهرهاي بزرگ و مسير راه‌هاي اصلي بين‌شهري توليد خودروهاي كم‌مصرف، به وزارت نفت اجازه داده شده با متقاضيان و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و عمومي به روش بيع متقابل تا معادل ريالي پانصد ميليون (500.000.000) دلار با اولويت استفاده از تجهيزات ساخت داخل قرارداد منعقد نمايد. شهرداري تهران موظف است نسبت به تأمين منابع مورد نياز طرح‌ها و پروژه‌هاي قابل تطبيق با مفاد تبصره فوق‌الذكر از طريق عقد قرارداد با وزارت نفت اقدام نمايد. (در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال 1396)
تبصره سي و پنجم (35)-جوابيه 1395/12/22-:
به منظور نظارت بر عملكرد بودجه هزينه‌اي مأموريت‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ريز برنامه‌هاي كليه اعتبارات مندرج در رديف‌هاي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي و مؤسسه همشهري و همچنين برنامه‌هاي اجرايي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كه به تأييد هيئت امناء سازمان مذكور رسيده است مي‌بايست حداكثر تا پايان فروردين ماه سال 1396 به تأييد شوراي اسلامي شهر تهران رسيده تا در قالب رديف‌هاي بودجه مصوب ملاك عمل قرار گيرد.
تبصره سي و ششم (36) ـ شهرداري تهران موظف است در راستاي ترويج فرهنگ شهروندي و ارتقاء سطح فرهنگ‌پذيري شهروندان تهراني و سبك زندگي، در قالب دستورالعمل مشخصي كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران مي‌­رسد، دو درصد (2%) از اعتبارات نقدي معاونت‌ها، سازمانها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري (به استثناء اعتبارات هزينه‌­اي حقوق و مزايا و كمك­‌ها، اعتبارات تملك دارايي­‌هاي مالي و اعتبارات كمك ­سرمايه‌­اي) را در چارچوب وظايف هر يك از مراكز مذكور در حوزه‌هاي فرهنگي و آموزشي مرتبط از طريق مراكز فوق هزينه نمايد.
تبصره سي و هفتم (37) ـ شهرداري تهران موظف است؛
الف) صد در صد (100%) درآمد حاصل از عوارض ايمني ساختمان‌ها مربوط به كد 210102 را مستقيماً به حساب شماره 125 نزد بانك شهر به نام سازمان آتش‌نشاني واريز نموده و سازمان آتش‌نشاني نيز موظف است نسبت به خريد تجهيزات و امكانات با صرفه و صلاح و آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري و مصوبه شماره 160/2065/7720 مورخ 94/3/27 در خصوص بروزرساني ماشين‌آلات و تجهيزات و ارتقاء آموزش پرسنل آتش‌نشاني؛ نسبت به خريد تجهيزات و ملزومات ايمني سازمان آتش‌نشاني اقدام نمايد. شهرداري تهران موظف است؛ گزارش اقدامات مذكور را هر شش (6) ماه يك‌ بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.
ب) به‌ منظور ترميم حقوق كاركنان عملياتي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني، شوراي سازمان مذكور موظف است جهت اصلاح فوق‌العاده خاص كارمندان عملياتي از مرتبه 4 الي 14، دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق را بازنگري و پس از تصويب شوراي سازمان اجرايي نمايد.
تبصره سي و هشتم (38) ـ شهرداري تهران موظف است (اداره كل تشخيص و وصول درآمد، اداره كل حقوقي) نسبت به وصول مطالبات شهرداري تهران و واحدهاي تابعه از اشخاص حقيقي و حقوقي ناشي از اسناد نكول شده از طريق محاكم قضايي اقدام لازم را انجام داده و گزارش اقدامات خود را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. همچنين سازمان املاك و مستغلات نسبت به پرداخت مبالغ محكوم به احكام قطعي موضوع رديف 616100171 تحت عنوان املاك تصرفي، قبل از برداشت از حساب شهرداري با توافق (محكوم‌له يا محكوم‌لهم) و با هماهنگي و تأييد اداره كل حقوقي (همزمان با تنظيم سند شهرداري) اقدام نمايد.
تبصره سي و نهم (39)-جوابيه 1395/12/22-:
به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در اجراي قانون انتخابات از محل اعتبار مندرج در رديف 616100171 به منظور تأمين امكانات موردنياز مجريان انتخابات از قبيل كرايه ماشين‌آلات، تأمين غذا و ساير موارد قانوني مورد درخواست فرمانداري تهران و شعبات اخذ رأي مستقر در مناطق يك (1) و بيست (20) تهران و همچنين هيئت نظارت از طريق فرمانداري تهران اقدام نمايد.
تبصره چهل‌ام (40) ـشهرداري تهران موظف است در راستاي اجراي مصوبه شماره 160/2055/5893 مورخ 94/3/10 با عنوان «الزام شهرداري تهران به توسعه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير در شهر تهران» و با عنايت به لزوم بسترسازي و توسعه با صرفه‌جويي انرژي و استفاده از انرژي‌هاي نو در شهر تهران، 10% از اعتبارات رديف 60603 تملك دارايي سرمايه‌اي، تحت عنوان «بازسازي و تعميرات اساسي ساختمان‌هاي اداري» را جهت توسعه انرژي‌هاي نو در ساختمان‌هاي خود تخصيص دهد. كليه واحدهاي شهرداري موظف‌اند اعتبار مذكور را با هدايت و سياست‌گذاري مركز مديريت محيط زيست و توسعه پايدار حوزه معاونت خدمات شهري و محيط زيست صرفاً جهت توسعه انرژي‌هاي نو در ساختمان‌هاي شهرداري تهران هزينه نمايند.
تبصره چهل و يكم (41) ـ شهرداري تهران موظف است گزارش عملكرد تبصره‌هاي اين مصوبه را هر شش ماه يك بار به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد.