![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]()
الزام شهرداري به اصلاح فرآيندها و سامانه شهرسازي با رويكرد كاهش زمان صدور پروانه و گواهيهاي ساختمانيمصوب 1400/07/20
![]() الزام شهرداري به اصلاح فرآيندها و سامانه شهرسازي با رويكرد كاهش زمان صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني ![]() ماده يكم (1): در راستاي رفع موانع توليد رقابتپذير و به منظور نظاممندي امور شهرسازي از طريق بازنگري و اصلاح فرآيندهاي صدور انواع پروانه و گواهي ساختماني با رويكرد كاهش موثر زمان صدور و با عنايت به قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مصوب 1387/11/6 مجلس شوراي اسلامي، شهرداري تهران مكلف است با رويكردهاي ذيل جهت اصلاح فرآيندهاي مرتبط با صدور پروانه وگواهيهاي ساختماني اقدام و مواد اين مصوبه را اجرايي نمايد. الف- بازمهندسي فرآيند كلي و فعاليتهاي مرتبط با صدور انواع پروانه وگواهيهاي ساختماني ب- تكميل فرآيند هوشمندسازي سامانه شهرسازي ج -كاهش موثر زمان صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني د- سادهسازي فرآيند و اقدامات سامانه شهرسازي هـ- پارامتريك نمودن تمامي اقدامات سامانه شهرسازي و– شفافيت و امكان گزارشدهي هوشمند ز- كنترل بهينه عملكرد كاربران سامانههاي حوزه شهرسازي ماده دوم (2):
شهرداري تهران موظف است با رعايت رويكردهاي مندرج در ماده يكم (1) ظرف مدت حداكثر يكماه از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه نسبت به انجام موارد ذيل اقدام و گزارش آن را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد: 1- ايجاد زيرسامانهي كنترل ماندگاري پروندههاي متقاضي صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني و تعيين و اعمال زمان ماندگاري پروندهها در مراحل (نودهاي) مختلف به تفكيك در كارتابل كاربران معاونت شهرسازي و معماري مناطق 22گانه، دفاتر خدمات الكترونيك شهر، فضاي سبز، آتشنشاني و مديران منطقه 2- تعيين زمان مجاز ماندگاري متناسب با متغيرهاي اثرگذار بر ماندگاري پروندهها به تفكيك كارتابل كاربران معاونت شهرسازي و معماري مناطق 22گانه، دفاتر خدمات الكترونيك شهر، فضاي سبز، سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني و مديران منطقه و امكان گزارشگيري سيستمي جهت كنترل رعايت زمانها و ارائه گزارش برخط مديريتي جهت اعمال در سنجش عملكرد كاركنان و اعلام ماندگاري پروندهها بيش از زمان مجاز در كارتابل كاربران و متقاضيان از طريق ابزار فناورانه. 3- پارامتريك نمودن دلايل تاييد يا برگشت پرونده به تفكيك هر فعاليت مرتبط با صدور انواع پروانه و گواهيهاي ساختماني و حذف امكان بازگشت بدون دليل پرونده (عودت پرونده به علت خطاي كاربر به مراحل قبل يا عودت مكرر در ارزيابي عملكرد كاربران لحاظ گردد) 4- پارامتريك نمودن دلايل قرارگيري پرونده در وضعيت "در انتظار مالك" به تفكيك هر فعاليت مرتبط با صدور انواع پروانه و گواهيهاي ساختماني (صرفا در مرحله رسيد نقشه و اعلام عوارض، قرارگيري پرونده در وضعيت "در انتظار مالك" بهصورت خودكار اعمال و در ساير كارتابلها پس از تاييد مالك فعال شود) 5- ايجاد دسترسي شهروندان به مدارك آرشيو الكترونيك پرونده ملك پلاك ثبتي مربوط به خود در كارتابل شهروندي باتوجه به مفاد قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و مصوبه "الزام شهرداري تهران به انتشار عمومي اطلاعات شهرسازي" به شماره ابلاغي 160/2491/22522 مورخ 1397/08/02 فراهم شود. تبصره:
به منظور نظارت بر بهبود فرآيندها، معاونت شهرسازي و معماري به صورت برخط و مستمر بر عملكرد مناطق و ساير كاربران در خصوص ماندگاري پروندهها دركارتابل كاربران ياد شده نظارت نموده وگزارش كامل و جامع آن را در سامانه شفاف براي شهروندان و به صورت ماهانه به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال نمايد. ماده سوم (3):
شهرداري تهران مكلف است با لحاظ رويكردهاي اين مصوبه نسبت به ارائه لايحه "بازنگري و اصلاح فرآيند صدور پروانه و گواهيهاي ساختماني" به شوراي اسلامي شهر تهران ظرف مدت حداكثر سه (3) ماه از تاريخ لازمالاجرا شدن اين مصوبه اقدام نمايد. تبصره يكم (1):
به منظور اجراي مفاد اين مصوبه و همچنين پيادهسازي فرآيند هوشمندسازي خدمات شهرسازي در بستر الكترونيك، شهرداري تهران موظف است نسبت به تشكيل كارگروه راهبري خدمات سامانههاي حوزه شهرسازي در معاونت شهرسازي و معماري به شرح ذيل اقدام نمايد. 1- معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران (رئيس كارگروه) 2- مديركل تدوين ضوابط، نظارت بر صدور پروانه (دبير كارگروه) 3- مديرعامل سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني يا نماينده تامالاختيار 4- مديرعامل سازمان بوستانها و فضاي سبز شهر تهران يا نماينده تامالاختيار 5- مديرعامل سازمان فناوري ارتباطات و اطلاعات يا نماينده تامالاختيار 6- مديرعامل مؤسسه فناوران شهر يا نماينده تامالاختيار 7- دو نفر نماينده ناظر از شوراي اسلامي شهر تهران (با معرفي كميسيونهاي شهرسازي و معماري و برنامه و بودجه ) تبصره دوم (2):
شهرداري تهران مكلف است راهكارهاي پيشگيري و جلوگيري از عودت به علت خطا توسط كاربران دفاتر خدمات الكترونيك را بررسي نموده و سازوكارهاي لازم را تدوين و به دفاتر مذكور ابلاغ نمايد. |