laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/527/5127
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1383/03/19


ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در تهران

مصوب 1383/03/12


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در تهران
ماده يكم (1)-جوابيه 1383/05/27- ضرورت و اهداف:
به‌ منظور صيانت و پاسداري از ارزش‌هاي اسلامي و تاريخي و هويت ملي و ساماندهي منظر و سيماي شهر تهران به‌ عنوان مركز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و همچنين حفظ حقوق شهروندي مردم شريف ايران، شهرداري تهران به‌ منظور مديريت و نظارت بر واگذاري امتياز بهره‌برداري از ابزارهاي تبليغاتي در سطح شهر تهران وفق قوانين و مقررات موضوعه موظف است با همكاري ديگر دستگاه‌هاي اجرايي مسئول نسبت به ايجاد بسترهاي لازم براي رشد منطقي صنعت تبليغات محيطي و همچنين تمهيد امكانات و نظام نظارت بر نحوه بهره‌برداري از رسانه‌هاي تبليغات محيطي در محدوده شهر تهران و حريم قانوني آن اقدام نمايد.
ماده دوم (2) تعاريف:
با استناد به قوانين و مقررات موضوعه تعاريف به شرح بندهاي ذيل در اين مصوبه مورد نظر مي‌باشد.
الف(اصلاح 1387/05/22): تبليغات محيطي: عبارتست از‌ هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهره‌برداري رسانه محيطي داشته باشد، به‌ نحوي كه امكان رساندن پيام به مخاطبان با استفاده از رسانه محيطي در آن مكان ميسر باشد (صوتي، تصويري، نوشتاري، نوري). اين فضاها و اماكن شامل كليه مكان‌هاي عمومي شهر، تابلوهاي صنفي كه مورد بهره‌برداري تبليغات محيطي عرضه كالاها و خدمات قرار مي‌گيرند، كيوسك‌هاي خدماتي، كف و حاشيه مسيرهاي پياده‌رو و سواره‌رو، عرشه پل‌هاي هوايي، بدنه مبلمان شهري، ايستگاه‌هاي اتوبوس شهري و مترو، جداره بيروني و دروني وسايل نقليه عمومي و خصوصي، نماي بناهاي ساخته‌ شده و يا در حال ساخت اعم از خصوصي يا عمومي، آسمان شهر، فضاي سبز، كوه‌ها و امثالهم مي‌باشد.
‌ب: رسانه تبليغات محيطي: عبارت است از هر نوع وسيله و ابزار اعم از تابلوهاي شهري (بيلبورد) پلاكارد، برزنت، نمايشگرهاي الكترونيكي، ديجيتالي و ليزري، ماكت حجمي، بالن، برچسب و امثال اين‌ها كه به‌ منظور انتقال پيام در فضاي شهري مورد استفاده و بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
ج(اصلاح 1385/06/07): فضاي تبليغات محيطي شهر: عبارت از هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن با رعايت كليه مقررات عمومي كشور و هماهنگي با دستگاه‌هاي ذي‌ربط از قبيل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محيط زيست و راهنمايي و رانندگي شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهره‌برداري رسانه محيطي داشته باشد، به‌نحوي‌كه امكان رساندن پيام به مخاطبان با استفاده از رسانه محيطي در آن مكان ميسور باشد (چه صوتي و چه تصويري). اين فضاها شامل كليه مكان‌هاي عمومي شهر، فضاهاي تاريخي، تابلوهاي صنفي كه مورد بهره‌برداري تبليغات محيطي عرضه كالاها و خدمات قرار مي‌گيرند. كف و حاشيه مسيرهاي پياده‌رو و سواره‌رو، پل‌ها، بدنه مبلمان شهري، ايستگاه‌ها و جداره بيروني و دروني وسايط نقليه عمومي و خصوصي، نماي بناهاي ساخته‌شده و يا در حال ساخت اعم از خصوصي يا عمومي، آسمان شهر، اشجار و فضاي سبز، كوه‌ها و امثالهم مي‌باشد.
د(الحاق 1387/05/22): تعريف ابزار تبليغاتي: منظور از ابزارهاي تبليغاتي در اين مصوبه عبارتست از هر نوع وسيله، سازه و يا پيكره اعم از تابلوهاي شهري (بيلبورد)، صنفي، استند، پرتابل، پانل شيشه‌اي، عرشه و پايه پل‌هاي هوايي (سواره پياده‌رو)، نمايشگرهاي شهري، ماكت، احجام، نور، برزنت، بالن، بدنه واگن‌هاي مترو و خودروها، ايستگاه‌هاي اتوبوس، محوطه و يا بام اماكن خصوصي و عمومي كه طبق ضوابط فني سازمان زيباسازي شهر تهران طراحي و به‌ منظور انتقال پيام مشخصي در سيما و منظر شهري نصب و مورد بهره‌برداري تبليغاتي قرار گيرد.
ه(الحاق 1387/05/22)ـ: تعريف كارگزار: به كليه كانون‌ها و شركت‌هاي تبليغاتي اطلاق مي‌شود كه مطابق ضوابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز تبليغات محيطي دريافت و حائز رتبه مناسب كارگزاري در «طرح درجه‌بندي شركت‌هاي تبليغاتي» (موضوع تبصره دوم ذيل ماده چهارم اين مصوبه) شده باشند.
و(الحاق 1387/05/22): بهره‌بردار: به كليه اشخاص حقيقي و حقوقي اطلاق مي‌شود كه به‌ منظور معرفي كالا و خدمات خود و يا ديگران از ابزارهاي تبليغاتي استفاده مي‌نمايند.
ماده سوم (3)-اصلاح 1387/05/22-- دستگاه مجري:
بنا بر ضرورت ايجاد هماهنگي و وحدت رويه و تمركز سياست‌گذاري، تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در خصوص مديريت و نظارت بر واگذاري امتياز بهره‌برداري از فضاي تبليغات محيطي در شهر تهران با اهداف حفظ زيبايي و نشاط در سيماي شهر، ايجاد زمينه‌هاي ارتقاء فرهنگ شهري، توزيع عادلانه امتيازات عمومي و درآمدهاي شهرداري از محل واگذاري حق بهره‌برداري از فضاهاي تبليغاتي و در اجراي ماده هشتاد و چهارم قانون شهرداري‌ها، سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران به‌ عنوان متولي اصلي و دستگاه اجرايي مسئول جهت اجراي مفاد اين مصوبه تعيين مي‌شود، تا به‌ منظور نظارت بر امتياز بهره‌برداري از فضاي تبليغات محيطي شهر تهران و حفظ حقوق مصرف‌كنندگان و اعمال سياست‌هاي حمايت از كالاهاي توليد داخل و محصولات فرهنگي و هنري با رعايت كليه قوانين و مقررات تبليغاتي كشور در مورد واگذاري امتياز بهره‌برداري از فضاهاي تبليغات محيطي شهر تهران اعم از فضاي تبليغات محيطي مرتبط با ابزارهاي تبليغاتي در مالكيت شهرداري تهران و يا خارج از آن در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه، مفاد اين مصوبه و آيين‌نامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران (با استناد به مفاد تبصره چهارم از ماده سوم) به اشخاص حقيقي و حقوقي واجد صلاحيت اعم از كارگزار و يا بهره‌بردار در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد.
تبصره يكم (1)-اصلاح 1387/05/22-:
كليه مناطق، واحدها، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران همچنين ساير دستگاه‌هاي اجرايي اعم از دولتي و عمومي موظف‌اند از تاريخ ابلاغ اين مصوبه كليه فعاليت‌هاي تبليغاتي و همچنين رسانه‌هاي محيطي و شهري در اختيار خود را وفق مفاد اين مصوبه و با اخذ مجوز از سازمان زيباسازي شهرداري تهران و در چارچوب دستورالعمل و آيين‌نامه‌هاي اجرايي مربوط اقدام و هماهنگ نمايند.
تبصره دوم (2)-اصلاح 1387/05/22-:
شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است در اجراي مفاد اين ماده حداكثر ظرف مدت يك ماه از زمان تصويب و ابلاغ نسبت به تهيه و تدوين دستورالعملي مشخص كه در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه با رعايت موارد ذيل صورت خواهد پذيرفت و به تأييد رؤساي كميسيون هاي سه‌گانه شوراي اسلامي شهر تهران خواهد رسيد اقدام نمايد.
الف(الحاق 1387/05/22)- تعيين ضوابط تشويقي به‌ منظور حمايت از فناوري، خلاقيت و ابتكار در صنعت تبليغات محيطي و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در اين خصوص در شهر تهران.
ب (الحاق 1387/05/22)ـ تعيين حداقل پانزده درصد (15%) از ظرفيت اسمي فضاي تبليغات محيطي شهر تهران به امر اطلاع‌رساني، آموزشي و ارائه پيام‌هاي فرهنگي و اجتماعي و عام‌المنفعه و نيز بيست درصد (20%) به امر تبليغ خدمات و توليدات داخلي برگزيده و برتر از طريق هماهنگي با مراجع ذيربط.
ج(الحاق 1387/05/22)- تعيين چگونگي بهره‌برداري از فضاي تبليغات محيطي مربوط به جداره‌هاي بيروني و دروني وسايل نقليه عمومي (مترو، اتوبوس و ساير وسايل نقليه عمومي تحت نظارت شهرداري تهران)
د(الحاق 1387/05/22)- تدوين دقيق ضوابط چگونگي واگذاري مديريت اجرايي نحوه بهره‌برداري از فضاهاي تبليغات محيطي (موضوع ماده سوم اين مصوبه) به كارگزاران واجد شرايط در امر تبليغات محيطي به‌ غير از سازمان‌ها، شركت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداري تهران براي مدت يك‌ سال شمسي كه تا دو سال نيز قابل تمديد مي‌باشد. همچنين تفكيك موضوعي فضاهاي تبليغات محيطي مذكور به‌ منظور ارتقاء سطح رويكرد تخصصي كارگزاران ياد شده و اعمال نظارت بهينه در نحوه بهره‌برداري از فضاهاي موصوف.
ه(الحاق 1387/05/22)ـ- ساير موارد لازم در اجراي بهينه مفاد اين مصوبه
تبصره سوم (3)-اصلاح 1387/05/22-:
هرگونه اقدام در واگذاري فضاهاي تبليغاتي كه خارج از فضاي ابزارهاي تبليغات محيطي در مالكيت شهرداري تهران مي‌باشد مي‌بايد بعد از تهيه، تدوين و ارائه طرح ساماندهي نحوه جانمايي فضاهاي تبليغات محيطي در شهر تهران كه به تأييد شوراي سازمان زيباسازي خواهد رسيد صورت پذيرد. واگذاري امتياز بهره‌برداري مذكور مشروط بر اين خواهد بود كه هيچ‌گونه حقوقي اعم از كسب و پيشه و مالكيت معنوي و ساير حقوق مربوط را براي اشخاص حقيقي و يا حقوقي (اعم از كارگزار يا بهره‌بردار) طرف قرارداد ايجاد ننمايد. بديهي است موضوع مذكور مي‌بايد در قرارداد في‌مابين سازمان زيباسازي و ذي‌نفعان قيد شود.
تبصره چهارم (4)-الحاق 1387/05/22-:
شهرداري تهران موظف است با استناد به بند «ح» ماده دهم (10) اساس‌نامه نمونه سازمان‌هاي وابسته به شهرداري پيوست مصوبه «ساماندهي وضعيت سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به شهرداري تهران» ـ تصويبي در شصت و يكمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوق‌العاده شوراي اسلامي شهر تهران به تاريخ 86/9/20 ـ ابلاغي به شماره 160/994/16761 به تاريخ 86/10/3 نسبت به ارائه آيين‌نامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران به شوراي سازمان مذكور حداكثر ظرف مدت يك ماه از زمان تصويب و ابلاغ اين مصوبه اقدام نموده و گزارش آن را به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه نمايد. بديهي است هرگونه اقدام در خصوص واگذاري امتياز بهره‌برداري از فضاهاي تبليغات محيطي موضوع اين مصوبه در چارچوب آيين‌نامه اصلاحي مالي و معاملاتي مذكور (موضوع اين تبصره) صورت خواهد گرفت.
تبصره پنجم (5)-الحاق 1387/05/22-:
مبناي تعيين سهم درآمد شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) در چارچوب آيين‌نامه مالي و معاملاتي سازمان زيباسازي شهرداري تهران و ساير ضوابط و مقررات موضوعه و با رعايت صرفه و صلاح شهرداري بر اساس تعرفه ساليانه واگذاري امتياز بهره‌برداري از فضاهاي تبليغات محيطي موضوع اين مصوبه تعيين مي‌شود.
تبصره ششم (6)-الحاق 1387/05/22-:
امتياز بهره‌برداري از فضاهاي تبليغات محيطي و ابزارهاي تبليغاتي موضوع اين مصوبه به آن دسته از كارگزاران و بهره‌برداران فضاهاي تبليغات محيطي تعلق مي‌گيرد كه شامل شاخص‌هاي نظام رتبه‌بندي كارگزاران و بهره‌برداران موضوع تبصره دوم ذيل ماده چهارم اين مصوبه باشند.
ماده چهارم (4)-اصلاح 1387/05/22-:
به‌ منظور اعمال نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه و رعايت كليه قوانين و مقررات موضوعه به‌ ويژه قوانين و مقررات تبليغاتي كشور و انجام هماهنگي‌هاي لازم با ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط شهرداري تهران نسبت به تشكيل ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي شهر تهران متشكل از اعضاي ذيل اقدام مي‌نمايد.
الف(الحاق 1387/05/22)- معاون خدمات شهري شهرداري تهران.
ب(الحاق 1387/05/22)- مديركل اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران.
ج(الحاق 1387/05/22)- يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به انتخاب شورا و به‌ عنوان نماينده شوراي اسلامي شهر تهران
تبصره يكم (1)-اصلاح 1387/05/22-:
كليه طرف‌هاي قرارداد موظف‌اند مجوز اكران و اجراء آگهي‌هاي تبليغاتي خود را از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران دريافت نموده و به‌ منظور اكران به سازمان زيباسازي ارائه نمايند.
تبصره دوم (2)-اصلاح 1387/05/22-:
شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران با شناسايي شاخص‌هاي كمي مؤثر، توان، مهارت، تخصص، منابع مالي و ساير قابليت‌هاي مرتبط نسبت به تهيه و تدوين سيستم رتبه‌بندي كارگزاران و بهره‌برداران موضوع بند «د» ماده سوم (3) اصلاحيه اين مصوبه و نيز كليه اشخاص حقيقي و حقوقي واجد شرايط به‌ عنوان بهره‌بردار اقدام نموده و نتيجه حاصله را به تأييد ستاد هماهنگي و نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران (موضوع ماده چهارم اين مصوبه) برساند.
ماده پنجم (5)-نسخ صريح 1387/05/22-:
چگونگي ارزش‌گذاري و تعيين ارزش واگذاري امتياز حق بهره‌برداري از فضاي تبليغ شهري: به‌ منظور نظارت بر بهاي خدمات تبليغات محيطي و شهري و حفظ حقوق مصرف‌كنندگان و اعمال سياست‌هاي حمايت از كالاهاي توليد داخل و محصولات فرهنگي و هنري با رعايت ماده (4) دستورالعمل اجرايي قانون منع به‌كارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه و آيين‌نامه اجرايي آن مصوب مورخ 1383/4/1 جلسه بيست و هشتم كميته مركزي سازمان تبليغات كشور، حداقل سهم سازمان زيباسازي از درآمد ناخالص خدمات تبليغي توسط كارگزار معادل سي‌ و پنج درصد (35%) تعرفه فروش خدمات توسط وي بر مبناي موقعيت و ارزش مكاني ابزار رسانه‌اي تعيين مي‌شود، همچنين حداقل ميزان درآمد سازمان نبايد از قيمت پايه مزايده كه توسط سازمان تعيين مي‌شود كمتر باشد.
تبصره يكم (1)-نسخ صريح 1387/05/22-:
مبناي تعيين سهم درآمد سازمان، تعرفه ساليانه فروش خدمات تبليغات محيطي است كه براي هر يك از طرف‌هاي قرارداد به‌ طور جداگانه تهيه و تنظيم‌شده و به تأييد سازمان زيباسازي شهرداري تهران مي‌رسد. اين تعرفه به‌ عنوان سقف درآمد كارگزاران تلقي شده و بر همين اساس ضرورت دارد طرف‌هاي قرارداد يك نسخه از قراردادهاي فروش خدمات خود را به اشخاص ثالث (صاحب كالا و خدمات) در اختيار سازمان زيباسازي قرار دهند.
تبصره دوم (2)-نسخ صريح 1387/05/22-:
جهت حمايت از كالاهاي فرهنگي، هنري و توليدات داخلي مي‌بايد تخفيفات مناسب در تعرفه‌هاي موضوع تبصره يكم (1) اين ماده منظور شود.
ماده ششم (6)-نسخ صريح 1387/05/22-:
نحوه اعمال نظارت: به‌ منظور نظارت بر حسن اجراي مفاد اين مصوبه و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن در چارچوب قوانين و مقررات تبليغاتي كشور و شوراي اسلامي شهر تهران مي‌تواند در جهت ايجاد هماهنگي و استفاده از قابليت‌هاي تخصصي ديگر دستگاه‌هاي اجرايي مسئول با دعوت از نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران (به معرفي بالاترين مقام مسئول) و شهرداري تهران (مديرعامل سازمان زيباسازي) نسبت به تشكيل ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي در شهر تهران اقدام ورزد.
تبصره يكم (1)-نسخ صريح 1387/05/22-:
كليه طرف‌هاي قرارداد موظفند مجوز اكران و اجراي آگهي‌هاي تبليغاتي خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت و به‌ منظور جانمايي و رعايت شاخص‌هاي مبلمان شهري به ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي شهر تهران ارائه نمايد.
تبصره دوم (2)-نسخ صريح 1387/05/22-:
طرف‌هاي قرارداد ملزم به اكران و اجراي پانزده درصد (15%) از ظرفيت اسمي ساليانه رسانه‌هاي محيطي در اختيار براي آگهي‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و آموزش‌هاي شهروندي مي‌باشند محتواي اين آگهي‌ها توسط شهرداري تهران تهيه و پس از تصويب در ستاد هماهنگي و ساماندهي تبليغات محيطي در طول مدت قرارداد به طرف‌هاي قرارداد ابلاغ خواهد شد
ماده هفتم (7)-نسخ صريح 1387/05/22-:
شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه و حداكثر ظرف مدت پانزده (15) روز با همكاري، هماهنگي و تعامل با ديگر حوزه‌هاي شهرداري تهران به‌ ويژه شهرسازي و معماري، حمل‌ و نقل و ترافيك، فرهنگي، اجتماعي و ديگر نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط و مرتبط با تبليغات محيط شهري، نسبت به تهيه و تدوين دستورالعمل‌هاي اجرايي لازم جهت اجراي مفاد اين مصوبه با رعايت و لحاظ بندهاي به شرح ذيل اقدام و جهت تصويب به كميسيون تلفيق متشكل از روساي كميسيون‌هاي سه‌گانه و اصلي شورا ارائه نمايد:
الف: تعيين ضوابط تشويقي به‌ منظور حمايت از فن‌آوري، خلاقيت و ابتكار در صنعت تبليغات محيطي و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در شهر. ‌
ب: تعيين حد نصاب‌هاي كمي لازم به‌ منظور ايجاد توازن منطقي در نحوه واگذاري سطح قابل بهره‌برداري فضاهاي تبليغي و محيطي براي كارگزاران ‌
ج: تعيين سهم مشخصي از فضاي تبليغات محيطي شهر تهران به امر اطلاع‌رساني، آموزش و ارائه پيام‌هاي فرهنگي، اجتماعي، عام‌المنفعه و چگونگي اجراي آن. ‌
د: تدوين دقيق آيين‌نامه مزايده واگذاري فضاهاي تبليغات محيطي به كارگزاران (اشخاص حقيقي و حقوقي) بر اساس قوانين و مقررات موضوعه.
هـ : ساير موارد اجرايي عنداللزوم.