ساماندهي تبليغات محيطي و شهري در تهران
ماده يكم (1):
ضرورت و اهداف: به منظور صيانت و پاسداري از ارزشهاي اسلامي، تاريخي و هويت ملي و ساماندهي منظر و سيماي شهر تهران به عنوان مركز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و همچنين حفظ حقوق شهروندي مردم شريف تهران، شهرداري تهران به عنوان تنها مرجع قانوني صدور مجوز نصب و بهرهبرداري از ابزارهاي تبليغاتي در سطح شهر تهران، وفق قوانين و مقررات موضوعه موظف است هر نوع فعاليت محيطي در سطح شهر تهران را هدايت و كنترل نمايد و كليه امور تبليغات محيطي و شهري شامل ايجاد بسترهاي لازم براي رشد منطقي صنعت تبليغات محيطي و همچنين تمهيد امكانات و نظام نظارت بر نحوه بهرهبرداري از رسانههاي تبليغات محيطي در محدوده شهر تهران و حريم قانوني آن را ساماندهي نمايد.
ماده دوم (2):
تعاريف: با استناد به قوانين و مقررات موضوعه تعاريف به شرح بندهاي ذيل در اين مصوبه مورد نظر ميباشد.
الف: تبليغات محيطي: عبارت است از ارائه و نمايش و ابلاغ هر نوع پيام با استفاده از ابزارهاي گوناگون بصري (رسانههاي تبليغات محيطي) با اهداف بازرگاني، فرهنگي و اجتماعي كه توسط پيامدهنده در فضاهاي عمومي شهر در معرض ديد مخاطبان و گيرندگان پيام قرار ميگيرد.
ب: رسانه تبليغات محيطي: عبارت است از هر نوع وسيله و ابزار اعم از تابلوهاي شهري (بيلبورد) پلاكارد، برزنت، نمايشگرهاي الكترونيكي، ديجيتالي و ليزري، ماكت حجمي، بالن، برچسب و امثال اينها كه به منظور انتقال پيام در فضاي شهري مورد استفاده و بهرهبرداري قرار ميگيرد.
ج: فضاي تبليغات محيطي شهر: عبارت است از هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهرهبرداري رسانه محيطي داشته باشد، بهنحويكه امكان رساندن پيام به مخاطبان با استفاده از رسانه محيطي در آن مكان ميسور باشد. اين فضاها شامل كليه مكانهاي عمومي شهر، فضاهاي تاريخي، كف و حاشيه مسيرهاي پياده و سوارهرو، پلها، بدنه مبلمان شهري، ايستگاهها و جداره بيروني و دروني وسايط نقليه عمومي، بام و نماي بناهاي ساختهشده و يا در حال ساخت اعم از خصوصي يا عمومي، آسمان شهر، اشجار و فضاي سبز، كوهها و امثالهم ميباشد.
ماده سوم (3):
دستگاه مجري: بنا بر ضرورت ايجاد هماهنگي و وحدت رويه و تمركز سياستگذاري، تصميمسازي و تصميمگيري در خصوص مديريت و نظارت بر سامانه تبليغات محيطي در شهر تهران با اهداف حفظ زيبايي و نشاط در سيماي شهر، جلوگيري از اغتشاشات بصري، ايجاد زمينههاي ارتقاء فرهنگ شهري، توزيع عادلانه امتيازات عمومي و منطقي نمودن درآمدهاي شهرداري از محل واگذاري حق بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي و در اجراي ماده هشتاد و چهارم (84) قانون شهرداريها، سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران به عنوان متولي اصلي و دستگاه اجرايي مسئول جهت اعمال مديريت و نظارت بر فضاي(()) تبليغات محيطي و شهري از منظر مبلمان شهري و زيباشناختي در چارچوب قوانين و مقررات موضوعه و همچنين مفاد اين مصوبه تعيين ميشود تا در مورد واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغي شهر اعم از عرصه و اعيان به صورت جزيي يا كلي و براي مدت معين به اشخاص حقيقي و حقوقي واجد صلاحيت و شرايط در قبال اخذ سهم درآمد سازمان اقدام نمايد.
تبصره:
كليه واحدها، سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري تهران موظفند از تاريخ ابلاغ اين مصوبه كليه فعاليتهاي تبليغاتي و همچنين رسانههاي محيطي و شهري در اختيار خود را وفق مفاد اين مصوبه و با اخذ مجوز از سازمان زيباسازي شهرداري تهران و در چارچوب دستورالعمل و آئيننامههاي اجرايي مربوط اقدام و هماهنگ نمايند.
ماده چهارم (4):
چگونگي واگذاري فضاهاي محيطي و تبليغاتي شهر: سازمان زيباسازي شهرداري تهران به نيابت از شهرداري تهران موظف است ضمن تمهيد شرايط و زمينه براي رقابت آزاد و سالم بين افراد حقيقي و حقوقي واجد صلاحيت در زمينه تبليغات محيطي و شهري و توزيع عادلانه امتيازات عمومي بين آنان و با رعايت قوانين و مقررات و آييننامههاي معاملاتي سازمان نسبت به واگذاري امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي شهري از طريق برگزاري مزايده عمومي (()) و با هدف تأمين منابع مالي با رعايت صرفه و صلاح شهرداري تهران اقدام نمايد.
تبصره:
امتياز بهرهبرداري از فضاهاي تبليغاتي محيط شهر صرفاً با محدوده زماني مشخص و بر اساس ضوابط و قرارداد منعقده قابل واگذاري است و پس از انقضاء مدت قرارداد هيچگونه حقوقي اعم از حقوق كسب و پيشه و يا مالكيت معنوي ابزارهاي رسانهاي محيطي و غير از اينها به اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد تعلق نخواهد گرفت و سازمان زيباسازي موظف است به هنگام عقد قرارداد نسبت به تعيين قيمت پيكرههاي رسانهاي اقدام نموده و همچنين جهت احراز مالكيت پيكرههاي مذكور، هزينه ايجاد آنها را از طريق كسر تعهدات مالي طرف قرارداد و يا به صورت نقدي و با رعايت صرفه و صلاح شهرداري پرداخت و مراتب را در دفاتر مربوط ثبت نمايد.
ماده پنجم (5):
چگونگي ارزشگذاري و تعيين ارزش واگذاري امتياز حق بهرهبرداري از فضاي تبليغ شهري: به منظور نظارت بر بهاي خدمات تبليغات محيطي و شهري و حفظ حقوق مصرفكنندگان و اعمال سياستهاي حمايت از كالاهاي توليد داخل و محصولات فرهنگي و هنري حداقل سهم سازمان زيباسازي از درآمد ناخالص خدمات تبليغي توسط كارگزار معادل سي و پنج درصد (35%) تعرفه فروش خدمات توسط وي بر مبناي موقعيت و ارزش مكاني ابراز رسانهاي تعيين ميشود، همچنين حداقل ميزان درآمد سازمان نبايد از قيمت پايه مزايده كه توسط سازمان تعيين ميشود كمتر باشد.
تبصره يكم (1):
مبناي تعيين سهم درآمد سازمان، تعرفه ساليانه فروش خدمات تبليغات محيطي است كه توسط هر يك از طرفهاي قرارداد به طور جداگانه تهيه و تنظيمشده و به تأييد سازمان زيباسازي شهرداري تهران ميرسد. اين تعرفه به عنوان سقف درآمد كارگزاران تلقي شده و بر همين اساس ضرورت دارد طرفهاي قرارداد يك نسخه از قراردادهاي فروش خدمات خود را به اشخاص ثالث (صاحب كالا و خدمات) در اختيار سازمان زيباسازي قرار دهند.
تبصره دوم (2):
جهت حمايت از كالاهاي فرهنگي، هنري و توليدات داخلي ميبايد تخفيفات مناسب در تعرفههاي موضوع تبصره يكم (1) اين ماده منظور شود.
ماده ششم (6):
نحوه اعمال نظارت: به منظور كنترل محتوا و شكل پيامهاي تبليغاتي، بازرگاني، فرهنگي، هنري و اجتماعي در چارچوب قوانين و مقررات تبليغاتي كشور شورايي تحت عنوان «شوراي نظارت بر تبليغات محيطي» متشكل از يك نفر از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، نماينده سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، نماينده سازمان تبليغات اسلامي، نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران به معرفي مديركل استان و مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران تشكيل ميشود. اين شورا موظف است محتوا و شكل پيامهاي تبليغاتي را پيش از اكران و اجرا مورد بررسي و تصويب قرار داده و بر حسن اجراي آنها نظارت نمايد، شوراي مزبور موظف است صرفاً به آگهيهاي تبليغاتي كالاهايي مجوز دهد كه داراي مجوزهاي قانوني لازم براي توليد آن كالا در داخل و يا ورود قانوني آن به كشور از مراجع ذيصلاح باشند.
تبصره يكم (1):
طرفهاي قرارداد پيش از اكران و اجراي آگهيهاي تبليغاتي و پس از كسب نظر موافق مراجع ذيربط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) ملزم به اخذ مجوز رسمي و كتبي از شوراي نظارت بر تبليغات محيطي سازمان زيباسازي ميباشند.
تبصره دوم (2):
طرفهاي قرارداد ملزم به اكران و اجراي پانزده درصد (15%) از ظرفيت اسمي ساليانه رسانههاي محيطي در اختيار براي آگهيهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و آموزشهاي شهروندي ميباشند. محتواي اين آگهيها توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران تهيه و پس از تصويب در شوراي نظارت بر تبليغات محيطي در طول مدت قرارداد به طرفهاي قرارداد ابلاغ خواهد شد.
ماده هفتم (7):
شهرداري تهران (سازمان زيباسازي) موظف است از تاريخ ابلاغ اين مصوبه و حداكثر ظرف مدت پانزده (15) روز با همكاري، هماهنگي و تعامل با ديگر حوزههاي شهرداري تهران به ويژه شهرسازي و معماري، حمل و نقل و ترافيك، فرهنگي، اجتماعي و ديگر نهادها و دستگاههاي اجرايي ذيربط و مرتبط با تبليغات محيط شهري، نسبت به تهيه و تدوين دستورالعملهاي اجرايي لازم جهت اجراي مفاد اين مصوبه با رعايت و لحاظ بندهاي به شرح ذيل اقدام و جهت تصويب به كميسيون تلفيق متشكل از رؤساي كميسيونهاي سهگانه و اصلي شورا ارائه نمايد:
الف: تعيين ضوابط تشويقي به منظور حمايت از فنآوري، خلاقيت و ابتكار در صنعت تبليغات محيطي و ايجاد ظرفيتهاي جديد در شهر.
ب: تعيين حد نصابهاي كمي لازم به منظور ايجاد توازن منطقي در نحوه واگذاري سطح قابل بهرهبرداري فضاهاي تبليغي و محيطي براي كارگزاران.
ج: تعيين سياستهاي تشويقي به منظور معرفي كالاهاي توليد داخل از طريق اعمال تخفيف در تعرفه و ايجاد شرايط حمايتي در تعرفههاي فروش خدمات تبليغاتي اين نوع كالاها.
د: تعيين سهم مشخصي از فضاي تبليغات محيطي شهر تهران به امر اطلاعرساني، آموزش و ارائه پيامهاي فرهنگي، اجتماعي عامالمنفعه و چگونگي اجراي آن.
هـ : تعيين ضوابط مربوط به محتواي پيامها اعم از چگونگي استفاده از تصاوير و رنگها، شعارها، عبارات متن در چارچوب قوانين و مقررات عمومي كشور.
و: تدوين دقيق آئيننامه مزايده واگذاري فضاهاي تبليغات محيطي به كارگزاران (اشخاص حقيقي و حقوقي) بر اساس آئيننامه مالي و معاملاتي شهرداري تهران و قوانين و مقررات موضوعه.
ز: ساير موارد اجرايي عنداللزوم.