laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/557/10163
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1383/05/21


مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران

مصوب 1383/03/12


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران (())
فصل اول
كليات

ماده اول (1):
تعاريف و مفاهيم به‌ كار رفته در اين مصوبه به شرح ذيل مي‌باشد:
الف) بحران: وضعيتي است غيرعادي كه در اثر رخدادهاي طبيعي يا عملكردهاي انساني به‌طور ناگهاني در جامعه به وجود مي‌آيد و مشقت، سختي و خسارت عمدهاي را به يك مجموعه يا جامعه انساني تحميل مي‌كند و برطرف كردن آن نياز به اقدامات و عمليات اضطراري، فوق‌العاده و سريع دارد.
‌ب) مديريت بحران: فرآيند برنامه‌ريزي و عملكرد مقامات و دستگاه‌هاي اجرايي دولتي، غيردولتي، شهرداري و عمومي است كه با مشاهده، تجزيه‌ و تحليل بحران‌ها، به‌صورت يكپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهاي موجود تلاش مي‌كنند تا از بحران‌ها پيشگيري نمايند يا در صورت وقوع آن‌ها اقدامات لازم را در جهت كاهش آثار، ايجاد آمادگي لازم، مقابله، امدادرساني سريع و بهبود اوضاع تا رسيدن به وضعيت عادي و بازسازي معمول نمايند.
‌ج) مديريت مخاطرات (ريسك): فرآيندي است كه سطح عمل يك خطر مشخص را در جامعه شناسايي مي‌كند و اين اطلاعات را در جهت تصميم‌گيري براي اقدامات مربوط به كاهش اثرات مخاطرات و مقابله با آن‌ها به كار مي‌برد. اين فرآيند با توجه به رعايت منافع و هزينه‌هاي كاهش مخاطرات انجام مي‌گيرد.
‌د) نجات و امداد: عمليات نجات و امداد به‌عنوان بخش عمده مرحله مقابله شامل جستجو، نجات، اطفاء حريق، ارائه كمك‌هاي اوليه، انتقال مجروحين تا نزديك‌ترين و اولين مركز درماني، تغذيه اضطراري، تأمين سرپناه اضطراري، تخليه اضطراري شهروندان به محل‌هاي مناسب و امن، تأمين امكانات اوليه زندگي و دريافت و توزيع كمك‌هاي مردمي و اقلام اهدايي سازمان‌هاي غيردولتي داخلي، خارجي و بين‌المللي بين آنان است.
ماده دوم (2):
موضوع فعاليت‌ها و مجموعه اقدامات مشمول اين مصوبه عبارتند از:
الف) سياست‌ها، فعاليت‌ها و اقدامات مشمول اين مصوبه بر مبناي مصوبات به تاريخ 82/1/17 هيئت‌وزيران پيرامون طرح جامع امداد و نجات كشور و مصوبه به تاريخ 80/3/8 كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي در مورد طرح جامع مديريت بحران شهر تهران است.
‌ب) پيشگيري: مجموعه تمهيدات و اقداماتي است كه عمدتاً پيش از وقوع بحران و لزوماً در حين يا پس از وقوع بحران با هدف جلوگيري از بروز خطر يا كاهش آثار زيان‌بار آن انجام مي‌شود.
‌ج) آمادگي: مجموعه اقداماتي است كه توانايي شهروندان، مديريت شهري و مردم را در انجام مراحل مختلف مديريت بحران افزايش مي‌دهد. آمادگي شامل مطالعه، تحقيق، جمع‌آوري اطلاعات، برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، طراحي، تأمين منابع و امكانات، آموزش، تمرين و مانور است. آموزش شامل آموزش‌هاي همگاني و تخصصي براي شهروندان، مسئولين و دست‌اندركاران ذي‌ربط است كه از طريق رسانه‌هاي گروهي، صدا و سيما يا به طرق مقتضي ديگر ارائه مي‌شود.
‌د)مقابله: انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراري به دنبال وقوع بحران است كه با هدف نجات و حفظ جان و مال شهروندان و اموال عمومي و دولتي و جلوگيري از گسترش خسارات انجام مي‌گيرد. مقابله شامل هشدار، اطفاء حريق، كنترل منابع آب، برق، گاز، مواد سوختي، انفجاري، شيميايي و جستجو، نجات و امداد، بهداشت، درمان، تأمين امنيت، ترابري، ارتباطات، تدفين اجساد، آواربرداري، دفع پسماندها، سوخت‌رساني و اطلاع‌رساني است.
هـ) بازسازي: كليه اقدامات لازم و ضروري پس از وقوع بحران است كه براي بازگرداندن وضعيت عادي به مناطق آسيب‌ديده با رعايت مقررات و در نظر گرفتن معيارهاي توسعه پايدار و كليه ضوابط ايمني انجام مي‌گيرد.
ماده سوم (3):
هدف مديريت بحران شهر تهران عبارت است از: اتخاذ سياست‌ها، برنامه‌ريزي‌ها، طراحي‌ها، ايجاد آمادگي لازم در شهروندان و تعيين دقيق حيطه مسئوليت و اختيارات دستگاه‌هاي اجرايي مديريت شهري، ساماندهي و هم‌پيوسته كردن كليه عناصر و عوامل ذي‬ مدخل در امر مديريت بحران، استفاده از تمامي امكانات ملي، استاني، منطقه‌اي و نيروهاي مردمي، هدايت كليه كمك‌هاي دولتي و غيردولتي، داخلي و خارجي به‌منظور پيشگيري و كاهش آثار حوادث غيرمترقبه، ارائه سريع و بهينة خدمات نجات و امداد، تقليل تلفات انساني و اقتصادي و بازگرداندن شرايط زندگي به وضعيت عادي.
ماده چهارم (4):
راهكارهاي اساسي عبارتند از:
الف) انجام مطالعات و تحقيقات به‌منظور بهره‌برداري لازم از اصول و دستاوردهاي علمي، تخصصي و تجربي داخل كشور و كشورهاي مختلف جهان و انتقال روش‌هاي پيشرفته مديريت بحران به سازمان مديريت بحران شهر تهران و ساير دستگاه‌هاي مديريت شهري ذيصلاح در تهران.
‌ب) اجراي برنامه‌هاي توسعه شهري و سرمايه‌گذاري لازم در مراحل مختلف مديريت بحران با اولويت پيش‌گيري و كاهش آثار حوادث غيرمترقبه.
‌ج) سازمان‌دهي و به‌كارگيري كليه دستگاه‌هاي اجرايي مجموعه شهرداري تهران و هماهنگي با نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌هاي دولتي، تشكل‌هاي غيردولتي و نظامي و انتظامي، تحت برنامه‌ريزي و مديريت منسجم و تعيين شرح وظايف تفصيلي آن‌ها در بحران‌ها.
‌د) جلب مشاركت و همكاري‌هاي مردمي و نيروهاي امدادي داوطلب از طريق آموزش عمومي، ايجاد آمادگي، هدايت كمك‌هاي مردمي به نحو مطلوب و توزيع آن‌ها بين آسيب ديدگان، سازمان‌دهي و آموزش نيروهاي داوطلب در شبكه مديريت بحران.
هـ) شناسايي و استفاده صحيح و بهينه از كليه امكانات شهرداري تهران و سازمان‌هاي مسئول در مديريت بحران شهر تهران به‌منظور ارائه حداكثر خدمات در وضعيت بحراني.
‌و) جذب، هماهنگي، پشتيباني و مشاركت قواي سه‌گانه، وزارتخانه‌ها، نهادها و نيروهاي مسلح (به‌ويژه نيروي مقاومت بسيج) و استان‌هاي معين در بالاترين سطح ممكن در راستاي عمليات مقابله.
‌ز) تقويت همه‌جانبه مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به‌عنوان سازمان غيرمستقل تحت عنوان «سازمان مديريت بحران شهر تهران» زير نظر شهردار تهران جهت هماهنگي امور پيشگيري، آمادگي، مقابله در حوادث و سوانح پيش‌بيني‌نشده.
فصل دوم
شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران و ستادهاي تابعه
ماده پنجم (5)-اصلاح 1392/05/15-:
به‌منظور سياست‌گذاري كلي، برنامه‌ريزي و نظارت عاليه بر امر مديريت بحران شهر تهران «شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران» كه در اين مصوبه «ستاد» () ناميده تشكيل مي‌گردد.
-شهردار تهران (رئيس)
- رئيس شوراي اسلامي شهر تهران - رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران (دبير ستاد)
- دبير شوراي عالي مديريت بحران كشور
- نماينده تام‌الاختيار استاندار تهران
- رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران
- رؤساي سازمان‌هاي مسئول فعاليت‌هاي تخصصي مديريت بحران شهر تهران
- مديركل آموزش‌ و پرورش شهر تهران
- رئيس سازمان صداوسيما
تبصره- در صورت عدم امكان حضور هر يك از اعضا (به‌استثناي رئيس ستاد يا دبير ستاد) معاون ذي‌ربط مي‌تواند با هماهنگي دبير ستاد به نيابت از وي و با اختيار كامل در جلسات شركت نمايد.
ماده ششم (6):
وظايف و اختيارات ستاد عبارت است از:
الف) سياست‌گذاري و تعيين راهبردهاي جامع در زمينه مديريت بحران شهر تهران.
‌ب) مشاركت در برنامه‌ريزي توسعه شهري جهت اجراي نظام مديريت بحران شهر تهران.
‌ج) تهيه طرح جامع (مادر) براي وضعيت بحراني و احصاء مسئوليت‌هاي هر يك از ارگان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط و نظارت و پيگيري جهت انجام اقدامات لازم بعدي توسط آن‌ها براي احراز آمادگي‌هاي لازم.
د)(اصلاح 1392/05/15) ايجاد هماهنگي بين «شوراي عالي مديريت بحران كشور»، «استان‌ها و ستادهاي معين مديريت شهر تهران»، «سازمان‌هاي مسئول فعاليت‌هاي تخصصي مديريت بحران شهر تهران»، «وظايف، اختيارات و مسئوليت‌هاي كليه واحدهاي تابعه شهرداري تهران» و ارزيابي و نظارت بر فعاليت‌هاي آن‌ها.
هـ) سازمان‌دهي و برنامه‌ريزي جهت استفاده از مشاركت‌هاي مردمي در خصوص مديريت بحران شهر تهران.
‌و) تهيه پيش‌نويس لوايح قانوني، مقررات و مصوبات در ارتباط با مديريت بحران و ارائه به مراجع ذيصلاح جهت سير مراحل تصويب.
‌ز) مشاركت در تهيه برنامه‌هاي توسعه پايدار شهر تهران بر اساس نظارت و ارزشيابي برنامه‌هاي مديريت ملاحظات مديريت بحران.
‌ح) نظارت و ارزشيابي برنامه‌هاي مديريت بحران در سازمان‌ها و نهادهاي مسئول مديريت بحران شهر تهران و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع نواقص و كاستي‌ها.
‌ط) بررسي و تصويب و نظارت بر طرح‌هاي پيشنهادي (آمادگي، پژوهشي، آموزشي و ...) فعاليت‌هاي تخصصي زيرمجموعه ستاد.
‌ي)(اصلاح 1392/05/15) برآورد و درخواست كمك‌هاي دولتي از طريق شوراي عالي مديريت بحران كشور و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به‌منظور اجراي بهينه طرح‌هاي آمادگي براي مديريت بحران و پيگيري تا حصول نتيجه.
‌ك) ابلاغ تصميمات، دستورالعمل‌ها و صورت‌جلسات ستاد مديريت بحران به كليه دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول و عضو ستاد و پيگيري آن‌ها تا حصول نتيجه.
‌ل)(اصلاح 1392/05/15) اعلام وضعيت بحران در شهر تهران و درخواست اعلام وضعيت بحران ملي در صورت لزوم از شوراي عالي مديريت بحران كشور.
‌م) پيش‌بيني و پيگيري تأمين اعتبارات و امكانات مالي مورد نياز مديريت بحران شهر تهران.
تبصره- در راستاي تبصره ماده هفتم (7) طرح جامع امداد و نجات كشور مصوب هيئت‌وزيران (به تاريخ 1382/1/17)، در هنگام وقوع بحران، كليه سازمان‌هاي مديريت شهري تهران و نيروهاي نظامي و انتظامي موظفند با رعايت سلسله‌مراتب فرماندهي بنا به اعلام رئيس يا دبير ستاد با كليه امكانات و نيروي انساني در عمليات مقابله با بحران شركت نمايند.
ماده هفتم (7):
ستاد سالي چهار جلسه عادي و در شرايط اضطراري بنا به پيشنهاد هريك از اعضاء و دعوت رئيس يا دبير ستاد، به تعداد موردنياز جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌دهد.
ماده هشتم (8):
به‌منظور سياست‌گذاري منطقه‌اي، اجراي مصوبات ستاد در سطح مناطق شهرداري تهران، هماهنگي امور اجرايي و تصميم‌گيري مناسب «ستاد مديريت بحران منطقه شهرداري تهران» كه در اين طرح «ستاد مديريت بحران منطقه» ناميده مي‌شود، در هر يك از مناطق شهر تهران زير نظر ستاد تشكيل مي‌شود.
ماده نهم (9):
اعضاي ستاد مديريت بحران منطقه عبارتند از:
1- شهردار منطقه (رئيس).
2- دبير ستاد مديريت بحران منطقه.
3- نماينده تام‌الاختيار جمعيت هلال‌احمر استان تهران.
4- نماينده تام‌الاختيار رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني ذي‌ربط.
5- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت مخابرات استان تهران.
6- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت مخابرات ايران.
7- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت فاضلاب تهران.
8- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران.
9- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت برق منطقه‌اي استان تهران.
10- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل شركت گاز تهران بزرگ.
11- نماينده تام‌الاختيار فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ.
12- نماينده تام‌الاختيار مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تهران.
13-نماينده تام‌الاختيار فرمانداري ذي‌ربط.
14- نماينده تام‌الاختيار فرمانده ارشد سپاه در تهران بزرگ.
15- نماينده تام‌الاختيار فرمانده ارشد ارتش در تهران بزرگ.
16- نماينده تام‌الاختيار فرمانده نيروي مقاومت بسيج تهران بزرگ.
17- نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان بهزيستي كل كشور.
18- نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان آموزش‌ و پرورش شهر تهران.
19- نماينده تام‌الاختيار رئيس سازمان آموزش‌ و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران.
20- نماينده تام‌الاختيار رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان تهران.
تبصره: بنا به‌ضرورت، رئيس ستاد مديريت بحران منطقه مي‌تواند از ساير افراد براي شركت در جلسات دعوت نمايد.
ماده دهم (10):
وظايف و اختيارات
وظايف و اختيارات ستاد مديريت بحران منطقه عبارت است از:
الف) عملياتي نمودن سياست‌هاي ستاد و سازمان مديريت بحران شهر تهران.
‌ب) تهيه طرح‌هاي منطقه‌اي براي مديريت بحران در چارچوب طرح كلي مديريت بحران شهر تهران و ارسال يك نسخه از آن به ستاد جهت بررسي و تصويب.
‌ج) احراز آمادگي و انجام اقدامات لازم براي مقابله با بحران در سطح منطقه به ترتيب قبل و بعد از وقوع بحران برابر طرح‌هاي مصوب و دستورالعمل‌هاي مربوط.
‌د) هماهنگي و نظارت بر فعاليت ستاد مديريت بحران نواحي.
هـ) اعمال جنبه‌هاي پيشگيري (پيش، هنگام و پس از بروز بحران)، مقابله و آمادگي در سطح منطقه شهرداري با همكاري ستادهاي نواحي شهرداري و واحدهاي منطقه‌اي سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران.
‌و) اعلام وضعيت بحران در منطقه به ستاد و هماهنگي در امور مربوطه با ستاد.
‌ز) هماهنگي تيم‌هاي عملياتي نجات منطقه و ناحيه در راستاي اجراي عمليات جستجو، نجات، امداد، اسكان اضطراري و پاك‌سازي معابر.
ماده يازدهم (11):
ستاد مديريت بحران منطقه شهرداري در شرايط عادي حداقل هر سه ماه يك‌بار و در شرايط اضطراري بنا به پيشنهاد رئيس ستاد منطقه شهرداري به تعداد موردنياز جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌دهد.
ماده دوازدهم (12):
به‌منظور تحقق سياست‌هاي تعيين‌شده توسط ستاد و تصميمات ستاد مديريت بحران منطقه و اعمال مديريت بحران در سطح ناحيه «ستاد مديريت بحران ناحيه» كه در اين طرح «ستاد ناحيه» ناميده مي‌شود در كليه نواحي مناطق شهرداري تهران تشكيل مي‌شود.
ماده سيزدهم (13):
اعضاي ستاد ناحيه عبارتند از:
1- رئيس ناحيه (رئيس).
2- ساير اعضاي ستاد ناحيه شامل نمايندگان سازمان آب، برق، گاز، مخابرات، آتش‌نشاني، جمعيت هلال‌احمر، نيروي مقاومت بسيج و رئيس كلانتري مربوطه مي‌باشند.
تبصره: رئيس ستاد ناحيه حسب نياز مي‌تواند نسبت به دعوت نمايندگان سازمان‌ها يا نهادهاي دولتي و غيردولتي ذي‌ربط جهت شركت در جلسات ستاد ناحيه اقدام نمايد.
ماده چهاردهم (14)-اصلاح 1392/05/15-:
رئيس ستاد ناحيه مي‌تواند با دعوت از ساير سازمان‌ها و دستگاه‌ها حسب مورد، نسبت به تشكيل كارگروه تخصصي مورد نياز اقدام نمايد.
ماده پانزدهم (15):
وظايف، اختيارات و تكاليف ستاد ناحيه عبارتند از:
الف) اجرايي و عملياتي نمودن سياست‌هاي ستاد مديريت بحران منطقه در سطح ناحيه.
‌ب) مديريت بحران بحران‌هاي ناحيه‌اي شامل مراحل پيشگيري و مقابله، با همكاري سازمان‌ها و نهادهاي محلي مسئول مديريت بحران.
‌ج) هماهنگي تيم‌هاي عملياتي نجات ناحيه در راستاي اجراي عمليات جستجو، نجات، امداد، اسكان اضطراري و پاك‌سازي معابر.
‌د) اعلام وضعيت بحران در ناحيه به ستاد منطقه.
هـ) شناسايي و معرفي عوامل بحران‌زا.
تبصره: تمامي فعاليت‌هاي ستاد ناحيه زير نظر ستاد مديريت بحران منطقه صورت مي‌گيرد.
ماده شانزدهم (16):
ستاد ناحيه در شرايط عادي حداقل هر سه ماه يك‌بار و در شرايط اضطراري بنا به پيشنهاد رئيس ستاد ناحيه به تعداد موردنياز جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌دهد.
فصل سوم
سازمان مديريت بحران شهر تهران
ماده هفدهم (17):
به‌منظور ايجاد هماهنگي، پشتيباني، تصميم سازي، پيگيري عمليات اجرايي ستاد و ايجاد واحدهاي تخصصي و اداري وابسته و تقويت مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، مركز مذكور به سازمان مديريت بحران شهر تهران تبديل مي‌شود.
تبصره اول (1): رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران توسط شهردار تهران منصوب مي‌شود.
ماده هجدهم (18):
وظايف سازمان مديريت بحران شهر تهران عبارت است از:
الف) اجراي برنامه‌ها، تصميمات و مصوبات ستاد.
‌ب) انجام يا سفارش انجام امور مطالعاتي، تحقيقاتي و پژوهشي كاربردي به‌منظور پشتيباني كارشناسي از طريق مجامع و مراكز ذي‌ربط.
‌ج) برقراري ارتباط با مراكز علمي، تحقيقاتي و اجرايي ذي‌ربط در داخل و خارج از كشور جهت ارتقاء و به‌ روز رساني سيستم مديريت بحران شهر تهران.
‌د) مديريت شبكه اطلاعات در راستاي انجام بهينه وظايف سازماني مربوطه.
هـ) طراحي و راه‌اندازي شبكه اطلاع‌رساني مناسب به‌منظور ايجاد ارتباط ميان سازماني و اطلاع‌رساني به عموم مردم، پيش و هنگام وقوع حادثه با هماهنگي سازمان آمار، اطلاعات و خدمات كامپيوتري و اداره كل روابط عمومي و بين‌الملل شهرداري تهران.
‌و) مديريت امور مالي سازمان در چارچوب اعتبارات و برنامه‌هاي مصوب شهرداري تهران.
‌ز) برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي و هماهنگي و هدايت تشكل‌هاي مردمي، نهادهاي غيردولتي و نيروهاي امدادي داوطلب به‌منظور به‌كارگيري در عمليات جستجو، نجات و امداد برحسب نياز از طريق سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني و هلال‌احمر و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط.
‌ح) هماهنگي امور آموزش همگاني و تخصصي موردنياز مديريت بحران شهر تهران شامل گروه‌هاي هدف در اقشار گوناگون مردم، آموزش اعضاي ستاد مديريت بحران مناطق و نواحي شهرداري تهران و سازمان‌هاي مسئول امور مديريت بحران شهر تهران.
‌ط) ايجاد هماهنگي بين ستادهاي مديريت بحران مناطق و ارزيابي و نظارت بر فعاليت آن‌ها زير نظر ستاد.
ي)(اصلاح 1392/05/15) پشتيباني تشكيل جلسات ستاد و كارگروه تخصصي آمادگي و هماهنگي در تدوين برنامه‌هاي آمادگي در برابر حوادث غيرمترقبه.
‌ك) برقراري ارتباط و هماهنگي با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات مرتبط با امر مديريت بحران و هماهنگي بين اعضاي ستاد و سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران به‌منظور تبادل اطلاعات و هماهنگي بين سازماني.
‌ل) هماهنگي و برگزاري سمينارها و بازديدهاي علمي، آموزشي و پژوهشي مرتبط با مديريت بحران شهر تهران با توجه به اعتبارات مصوب.
‌م) اقدام در زمينه تهيه و انتشار پوستر، بروشور، نشريه، جزوه و كتاب به‌منظور افزايش آگاهي‌هاي عمومي و گسترش فرهنگ ايمني و دانش مديريت بحران پس از اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذي‌ربط.
‌ن) نظارت بر برنامه‌هاي پيشگيري و كاهش اثرات، آمادگي، مقابله و بازسازي سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران و نهادهاي مديريت شهري شهرداري تهران.
‌س) تهيه و تدوين پيش‌نويس مقررات، دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي مربوط به ايمن‌سازي ساختمان‌ها، پل‌ها، تأسيسات و به‌ طور كلي محيط شهري جهت كاهش آسيب‌پذيري و پيگيري تا تصويب موارد فوق و بازرسي، كنترل و نظارت بر اجراي هرگونه قوانين، مقررات و دستورالعمل‌هاي ايمني.
‌ع) ايجاد بانك اطلاعاتي مكانيزه و به‌روز از ساختمان‌ها، تأسيسات، پل‌ها، معابر، مراكز گاز، برق، آب، مخابرات و كليه مراكز صنعتي، شيميايي و غير شيميايي خطرناك و يا جابجايي اين‌گونه مواد در سطح شهر و اعمال روش‌هاي كنترل، نظارت و بازرسي نسبت به پيمانكاران، مشاوران و كليه افرادي كه به هر طريقي خدمات فوق را در شهر تهران انجام مي‌دهند.
ماده نوزدهم (19)-اصلاح 1392/05/15-:
ساختار شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران در وضعيت عادي و هنگام وقوع حادثه براي انجام عمليات مقابله با حادثه به شرح نمودار ذيل است.
ماده بيستم (20):
سازمان‌دهي ستاد مديريت بحران در هر منطقه شهرداري به‌صورت ماتريسي انجام مي‌شود. شرح وظايف سازماني ستاد مديريت بحران منطقه ظرف دو ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه به پيشنهاد سازمان مديريت بحران شهر تهران و با تصويب شوراي اداري شهرداري تهران به شهرداري‌هاي مناطق ابلاغ مي‌شود. ستاد مديريت بحران منطقه در چارچوب سياست‌ها و راهبردهاي اعلام‌شده از سوي ستاد و سازمان مديريت بحران شهر تهران فعاليت مي‌نمايد، ليكن از نظر تشكيلاتي در چارچوب تشكيلات سازماني منطقه و هماهنگ با آن عمل خواهد نمود. احكام اعضاي ستاد مديريت بحران منطقه با تأييد رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران توسط شهردار منطقه صادر خواهد شد.

ماده بيست و يكم (21):
ساختار سامانه فرماندهي حادثه مناطق در هنگام وقوع حادثه براي انجام عمليات مقابله مشابه با ساختار سامانه فرماندهي حادثه ستاد خواهد بود.
ماده بيست و دوم (22):
شهردار منطقه موظف است با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران گروه‌هاي جستجو، نجات، امداد و پاك‌سازي معابر را به شرح زير (با استفاده از نيروهاي منطقه، ناحيه، پايگاه‌هاي مقاومت بسيج، منطقه و مشاركت بخش خصوصي و مردمي) براي اجراي عمليات در زيرمجموعه ستاد مديريت بحران منطقه، تأمين نمايد و با ارائه آموزش‌هاي لازم با هماهنگي جمعيت هلال‌احمر استان تهران نيروهاي فوق را آماده اجراي عمليات در هنگام بروز حادثه نمايد. در جدول زير گروه‌هاي جستجو، نجات و امداد در سه سطح تعريف شده‌اند كه در هنگام وقوع حادثه بايد در مناطق و نواحي آسيب‌ديده و در پاك‌سازي معابر مسدود شده فعال شوند. به‌ طوركلي، يك تيم نجات از شهرداري منطقه و ده تيم نجات از افراد ناحيه (محلي) متناسباً در سطح منطقه پراكنده مي‌شوند. در حالي‌كه سه تيم نجات ورزيده‌تر كه به تجهيزات جستجو و نجات پيشرفته مجهز مي‌باشند زير نظر مستقيم ستاد به مكان‌هاي با اولويت بالاتر اعزام خواهند شد. ((*))
سطح فرماندهي رده تيم هدف/حوزه افراد تجهيزات
يك ستاد تيم نجات – ورزيده 100 تا 200 نفر (سه تيم) هدف: محل هاي اولويت‌دار استراتژيك حوزه: محدوده كلان‌ شهر تهران تيم تخصصي تجهيزات جستجو (فيبراسكوپ)
دستگاه گرمانكار
دستگاه جستجو در شب
گيرنده ردياب زميني و gps
دستگاه هيدروليكي نجات
كمپرسور پنوماتيك پرتابل
جرثقيل دستي و ماشيني
چكش يونيورسال
اره زنجيري
فولادبر
مته سنگي بر (سبك)
گازانبر (بزرگ) اره، طناب، بيل، بيلچه، گلنك تجهيزات مكانيزه سبك (بابكت، ژنراتور برق، چراغ‌هاي زرافه اي، ...) سگ‌هاي زنده‌ياب
دو منطقه تيم نجان منطقه 20 تا 100 نفر (يك تيم) هدف: ساختمان‌هاي متوسط تا بلندمرتبه يا مراكز عمده جمعيت حوزه: منطقه تيم آموزش‌ديده يا پشتيباني متخصصين
سه ناحيه تيم نجات ناحيه (محلي) 10 تا 20 نفر (ده تيم) هدف: ساختمان‌ها و اماكن مسكوني كم جمعيت حوزه: محله و ناحيه تيم آموزش‌ديده يا همكاري مردم محلي

فصل چهارم
سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران
ماده بيست و سوم (23):
به جهت مشخص شدن سهم و حيطه عملكرد هر يك از سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران و انجام اقدامات آمادگي و هماهنگي‌هاي بين سازماني و با استناد به طرح جامع مديريت بحران شهر تهران و تجربه عملي حاصل از مديريت حوادث در گذشته، با تجديدنظر در ساختار موجود، پس از ابلاغ اين مصوبه «فعاليت» جايگزين «امور» مندرج در طرح جامع مديريت بحران شهر تهران مي‌گردد اين امر در راستاي افزايش توانمندي عملياتي و قابليت اعتماد سيستم در فازهاي جستجو، نجات و امداد در چارچوب جدول زير انجام مي‌پذيرد.
تبصره: جهت هماهنگي سازمان‌هاي متولي در هر "فعاليت" كميته‌هاي تخصصي مربوطه متشكل از نمايندگان تمامي سازمان‌هاي مسئول، تشكيل و به‌طور منظم جلسات خود را برگزار خواهند نمود.
ماده بيست و چهارم (24):
سازمان‌هاي مسئول انجام هر فعاليت موظفند در هنگام انجام عمليات مقابله به انجام سهم خود در آن فعاليت پرداخته و در محدوده فيزيكي حوزه تخصيص داده‌شده به آن‌ها، به انجام اقدامات بپردازند و عمليات خود را با سازمان مسئول هماهنگ‌كننده، هماهنگ نمايند.
ماده بيست و پنجم (25):
وظايف كلي سازمان‌هاي مسئول فعاليت‌هاي تخصصي مديريت بحران شهر تهران در «فاز آمادگي» عبارت است از:
الف) همكاري در جمع‌آوري اطلاعات در زمينه تخصصي مربوط و برنامه‌ريزي تمام مراحل مديريت بحران با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران.
‌ب) هدايت پژوهش‌هاي تخصصي موردنياز مديريت بحران شهر تهران (در زمينه تخصصي مربوطه)
‌ج)(اصلاح 1392/05/15) بازنگري و اصلاح برنامه‌هاي پيشين و سامانه فرماندهي فعاليت ذي‌ربط با توجه به آخرين اطلاعات و برنامه‌هاي شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران.
‌د) هماهنگي جهت ايجاد ساختارهاي مديريتي موردنياز در مراحل مختلف مديريت بحران در زمينه‌هاي تخصصي مربوط.
هـ) همكاري در به هنگام سازي و تدوين برنامه‌هاي عملياتي مقابله با حادثه فعاليت‌هاي مديريت بحران شهر تهران.
‌و )تهيه برنامه‌هاي آموزشي و هدايت آن‌ها در زمينه تخصصي مربوط.
‌ز) برنامه‌ريزي تأمين منابع مديريت بحران در زمينه تخصصي مربوط.
‌ح) تهيه برنامه‌هاي تمرين و مانور و نظارت بر انجام آن‌ها در زمينه تخصصي مربوط.
تبصره(اصلاح 1392/05/15): كليه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران در راستاي اجراي تصميمات و سياست‌هاي ستاد موظف به همكاري كامل با سازمان مديريت بحران شهر تهران بوده و دبير شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران موظف است گزارش همكاري يا عدم همكاري احتمالي را به رئيس ستاد ارائه نمايد. رئيس ستاد مي‌تواند طبق قوانين و مقررات هرگونه اعمال يا عدم همكاري لازم را از طريق مراجع قضايي پيگيري نمايد.
ماده بيست و ششم (26)-اصلاح 1392/05/15-:
به‌منظور ايجاد هماهنگي لازم و تقسيم وظايف بين سازماني و به‌منظور مديريت و پيگيري مجموعه اقدامات آمادگي موضوع بند (ج) ماده (2) اين مصوبه، كارگروه تخصصي هر فعاليت زير نظر ستاد، تشكيل مي‌شود.
ماده بيست و هفتم (27)-اصلاح 1392/05/15-:
رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران با هماهنگي دبيرخانه شوراي عالي مديريت بحران كشور، مسئوليت هماهنگي كارگروهاي تخصصي را به عهده دارد و مي‌تواند برحسب مورد از افراد كارشناس ذي‌ربط جهت شركت در جلسات كارگروه، دعوت به عمل آورد.
ماده بيست و هشتم (28)-اصلاح 1392/05/15-:
مسئولان هماهنگي كارگروه‌ها با پيشنهاد بالاترين مقام سازمان ذي‌ربط و با حكم رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران منصوب مي‌شوند.
ماده بيست و نهم (29)-اصلاح 1392/05/15-:
وظايف و اختيارات مسئول هماهنگي كارگروه‌هاي تخصصي آمادگي عبارتند از:
الف) ايجاد هماهنگي بين سازمان‌هاي مسئول در فعاليت تخصصي مربوطه.
‌ب)نظارت بر سطح آمادگي هر سازمان مسئول در فعاليت تخصصي مربوطه و انجام پيگيري‌هاي لازم تا حصول به سطح آمادگي لازم.
ج)(اصلاح 1392/05/15) هماهنگي و نظارت بر عملكرد اعضاي كارگروه تخصصي و بهنگام سازي سامانه فرماندهي حادثه فعاليت ذي‌ربط.
‌د)(اصلاح 1392/05/15) پشتيباني، هماهنگي و نظارت بر فعاليت‌هاي كارگروه تخصصي ذي‌ربط.
هـ) تهيه و تجديدنظر مستمر در برنامه‌هاي عمليات استاندارد مقابله با حادثه فعاليت تخصصي ذي‌ربط.
ماده سي ام (30)-اصلاح 1392/05/15-:
كارگروه‌هاي تخصصي آمادگي سالي چهار بار جلسه عادي را خواهند داشت و در صورت نياز، بنا به تشخيص مسئول هماهنگي كارگروه، جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌شود.
ماده سي و يكم (31)-اصلاح 1392/05/15-:
مديريت عمليات مقابله با حادثه هر فعاليت تخصصي، بر عهده سازمان‌هاي مسئول آن فعاليت و با هماهنگي مسئول هماهنگي مربوطه در كارگروه تخصصي و زير نظر ستاد خواهد بود.
ماده سي و دوم (32)-اصلاح 1392/05/15-:
آيين‌نامه داخلي و شرح وظايف كارگروه تخصصي حداكثر تا سه ماه پس از ابلاغ اين مصوبه تدوين و توسط مسئول هماهنگي هر كارگروه به ستاد پيشنهاد و پس از بررسي لازم توسط ستاد، تصويب و ابلاغ مي‌گردد.
فصل پنجم
گروه‌هاي مديريت بحران اماكن مهم شهر تهران
ماده سي و سوم (33):
صاحبان يا مسئولان كليه مجتمع‌ها يا اماكني كه حداقل يكي از شرايط زير را دارند بايد طبق استانداردهاي تعيين‌شده توسط سازمان، گروه مديريت بحران به‌منظور پيگيري كليه مسائل مربوط به مراحل مديريت بحران آن محل را تشكيل دهند.
1-دست‌كم بيست و پنج (25) نفر ساكن يا كارمند داشته باشند.
2-دست‌كم در ساعاتي از روز بيش از بيست‌ و پنج (25) نفر مراجعه‌كننده داشته باشند.
3-دست‌كم شش (6) طبقه داشته باشند.
4-در صورتي‌كه آسيب به سازه يا عملكرد آن محل براي ساكنان مناطق مجاور ايجاد خطر كند.
تبصره: ستاد مديريت بحران شهرداري‌هاي مناطق شهر تهران مسئول پيگيري اجراي ماده فوق‌الذكر با هماهنگي سازمان مديريت بحران شهر تهران هستند.
فصل ششم
ساير مقررات

ماده سي و چهارم (34):
به جهت جلوگيري از اقدامات موازي، تمركز مطالعات و هماهنگ نمودن برنامه‌هاي كاهش اثرات ناشي از بحران، كليه مطالعات، پژوهش‌ها و اقداماتي كه در مجموعه شهرداري تهران پيرامون موارد مرتبط با مديريت بحران (به‌ويژه زلزله) انجام مي‌پذيرد، بايد از طريق سازمان مديريت بحران شهر تهران و يا با نظارت و هماهنگي كامل آن سازمان انجام پذيرد.
ماده سي و پنجم (35):
سازمان مديريت بحران شهر تهران اجازه دارد با همكاري بيمه مركزي ايران، گسترش بيمه ساختمان و حوادث به شكل اختياري و اجباري (حسب مورد) در شهر تهران را پيگيري نمايد. اين بيمه پشتيبان تأمين مالي بخشي از مراحل مقابله و بازسازي مديريت بحران خواهد بود.
ماده سي و ششم (36):
شهرداري تهران موظف است با استفاده از ساختمان‌هاي موجود شهرداري‌هاي مناطق و يا احداث ساختمان‌هاي جديد، فضاي لازم را به‌عنوان مركز فرماندهي و كنترل عمليات مقابله با بحران منطقه (اتاق بحران منطقه) ايجاد و تجهيز نمايد.
ماده سي و هفتم (37):
شهرداري تهران موظف است حداقل يك فرودگاه بالگرد، (هلي پورت) استاندارد در محل مناسب و حتي‌الامكان در نزديكي اتاق بحران منطقه احداث نمايد.
ماده سي و هشتم (38):
شهرداري تهران موظف است ضمن مذاكره با مسئولين ذي‌ربط و انجام پشتيباني‌هاي لازم در ايجاد حداقل يك بيمارستان پايدار كه از نظر سازه‌اي مقاوم در برابر بلاياي طبيعي و از نظر عملكردي نيز بتواند در وضعيت‌هاي اضطراري در سطح بهره‌برداري بي‌وقفه به وظايف خود عمل نمايد، همكاري نمايد.
ماده سي و نهم (39):
شهرداري تهران موظف است با همكاري جمعيت هلال‌احمر استان تهران مكان‌هاي مشخص شده براي اسكان اضطراري (اسكان موقت) را در سطح منطقه آماده و تجهيز نمايد.
ماده چهلم (40):
شهرداري تهران موظف است نسبت به تهيه طرح‌هاي اجرايي اعم از «طرح جمع‌آوري آوار و مواد زائد معابر شهر تهران، طرح جمع‌آوري اجساد و تدفين آن‌ها و ...» در هنگام وقوع حادثه اقدام نمايد. در اين راستا ضروري است نسبت به شناسايي و تأمين اماكن مورد نياز، برآورد تخصيص امكانات و ... اقدام لازم به عمل آيد.
ماده چهل و يكم (41):
سازمان مديريت بحران شهر تهران موظف است هرساله حداقل يك مانور مقابله با بحران را با مشاركت كليه مناطق بيست‌ و دو (22) گانه شهرداري تهران و سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران با مشاركت نيروهاي داوطلب آموزش‌ديده و با همكاري شهرها و استان‌هاي معين شهر تهران برگزار نمايد. ‌ارتباط تمامي مناطق بايد همكاري لازم را با سازمان مديريت بحران شهر به عمل آورند.
ماده چهل و دوم (42):
به جهت ارتقاء توان عملياتي و اجراي ستاد، صندوقي براي تأمين نيازهاي آني و اضطراري عمليات پيشگيري و مقابله تشكيل مي‌گردد. آيين‌نامه اجرايي اين صندوق ظرف مدت دو (2) ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه تهيه مي‌شود.
ماده چهل و سوم (43):
سازمان مديريت بحران شهر تهران موظف است كه پس از ابلاغ اين مصوبه، به‌صورت دوسالانه نسبت به بازنگري مصوبه و تطابق آن با قوانين، شرايط و تجارب حاصله در زمينه مديريت بحران در كشور، اقدام نموده و در صورت نياز به تغييرات، موارد را در قالب اصلاحيه‌اي به شهرداري تهران جهت ارسال به شوراي اسلامي شهر تهران تقديم نمايد.