laws.tehran.ir
شماره صدور(ابلاغ) : 160/642/8097
تاریخ صدور(ابلاغ) : 1384/05/05


اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران

مصوب 1384/04/28


درختواره

کدهای موضوعی

جستجوی درون متن

انتخاب وضعیت تنقیحی :
(توجه: شهروند گرامی؛ تنقیح مصوبات در حال تکمیل است. نسخه نهایی به زودی در دسترس قرار می‌گیرد.)

اساسنامه سازمان مديريت بحران شهر تهران
فصل اول: كليات
ماده اول (1)-اصلاح 1392/05/15-:
نام سازمان:
سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اجراي مفاد ماده هفدهم (17) فصل سوم مصوبه مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران، مصوب هفتادمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوق‌العاده به تاريخ 83/3/12 شوراي اسلامي شهر تهران - ابلاغي به شماره 160/557/10163 به تاريخ 83/5/21 و به‌منظور رسيدن به اهداف تعيين‌شده در مصوبات هشتمين اجلاس كميته ملي كاهش اثرات بلاياي طبيعي به تاريخ 80/3/8 و مصوبات به تاريخ 1382/1/17 هيئت‌وزيران پيرامون طرح جامع امداد و نجات كشور، در جهت نيل به ايجاد هماهنگي، پشتيباني، تصميم‌سازي، پيگيري عمليات اجرايي شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران و ايجاد واحدهاي تخصصي و اداري وابسته در چارچوب اين اساس‌نامه تشكيل مي‌شود. منظور از ستاد در اين اساس‌نامه «شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران» مي‌باشد و بحران كليه وضعيت‌هاي غيرعادي است كه در اثر رخدادهاي طبيعي يا عملكردهاي انساني به‌طور ناگهاني در جامعه به وجود مي‌آيد و مشقت، سختي و خسارت عمده‌اي را به يك مجموعه يا جامعه انساني تحميل مي‌كند و برطرف كردن آن نياز به اقدامات و عمليات اضطراري، فوق‌العاده و سريع دارد.
ماده دوم (2)
مشخصات سازمان:
سازماني است غيرانتفاعي وابسته به شهرداري تهران و داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي، كه مطابق با مفاد اين اساس‌نامه و آيين‌نامه‌هاي مصوب فعاليت مي‌نمايد.
مدت عمليات سازمان از تاريخ تشكيل نامحدود و مركز آن شهر تهران است
محدوده جغرافيايي فعاليت سازمان محدوده قانوني و حريم شهر تهران خواهد بود.
ماده سوم (3):
الف - اهداف
1 - افزايش سطح ايمني و كاهش خطرپذيري شهر تهران، با انجام هماهنگي‌ها، بررسي‌ها، مطالعات، پژوهش‌ها، آموزش‌ها و اقدامات اجرايي ذي‌ربط قبل از وقوع به‌منظور پيشگيري و آمادگي مقابله با بحران.
2 - انجام اقدامات و هماهنگي‌هاي لازم جهت افزايش كارايي سيستم مديريت بحران شهر تهران و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط، هنگام وقوع بحران به‌منظور امدادرساني و كاهش خسارات و تلفات جاني و مالي.
3 - انجام اقدامات و هماهنگي‌هاي لازم جهت افزايش كارايي سيستم مديريت بحران شهر تهران و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط، بعد از وقوع بحران به‌منظور جلوگيري از خسارات و تلفات جاني و مالي.
4 - نظارت و مديريت بر بازسازي بعد از بحران در چارچوب مقررات كشوري و كمك‌هاي دولتي و مردمي.
ب - موضوع فعاليت
1 - ايجاد بانك اطلاعاتي مكانيزه و به‌روز از ساختمان‌ها، تأسيسات، پل‌ها، معابر، مراكز گاز، برق، آب، مخابرات و كليه مراكز صنعتي، شيميايي و غير شيميايي خطرناك و يا جابجايي اين‌گونه مواد در سطح شهر و اعمال روش‌هاي كنترل، نظارت و بازرسي به پيمانكاران، مشاوران و كليه افرادي كه به هر طريقي خدمات فوق را در شهر تهران انجام مي‌دهند، ارتباط با مراكز اطلاعاتي و مديريت شبكه اطلاعات.
2 - انجام يا سفارش انجام مطالعات، تحقيقات و پژوهش‌هاي كاربردي به‌منظور پشتيباني كارشناسي در زمينه مهندسي زلزله، زلزله‌شناسي مهندسي، زمين‌شناسي، مهندسي و ژئوتكنيك، ايمني و استاندارد شهري، ژئوفيزيك مهندسي و مديريت بحران در گستره تهران بزرگ.
3 - انجام يا سفارش انجام پروژه‌هاي مقاوم‌سازي و بهسازي لرزه‌اي بافت شهري، ساختمان‌ها، پل‌ها، شريان‌هاي حياتي و مستحدثات شهري در راستاي كاهش خطرپذيري شهر.
4 - انجام يا سفارش انجام مطالعات ريز پهنه‌بندي لرزه‌اي شهري.
5 - هماهنگي و نظارت بر فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مرتبط با مديريت بحران حوادث جوي شامل سيل، آب‌گرفتگي و طوفان.
6 - هماهنگي و نظارت بر فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مرتبط با حوادث انسان‌ساز شامل آتش‌سوزي، ايمني نمايشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و هرگونه مراكز تجمع جمعيت.
7 - تهيه و تدوين مقررات و دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي مربوط به تقويت توان مديريت بحران شهر تهران، ايمن‌سازي و كنترل ايمني و مقاومت لرزه‌اي ساختمان‌ها، پل‌ها، تأسيسات و به‌ طور كلي محيط شهري جهت كاهش خطرپذيري.
8 - برقراري ارتباط، همكاري همه‌جانبه و بهره‌گيري از تجربيات:
الف - مراكز علمي، تحقيقاتي و اجرايي ذي‌صلاح در داخل و خارج از كشور جهت ارتقاء و به‌روز رساني سيستم مديريت بحران.
‌ب(اصلاح 1392/05/15)- ستاد عالي پيشگيري و مديريت بحران در حوادث طبيعي و سوانح غير مترقبه كشور، شوراي عالي مديريت بحران كشور، استان‌ها و ستادهاي معين مديريت بحران شهر تهران.
‌ج - وزارت خانه‌ها، نهادها و دستگاه‌هاي كشور و لشكري مرتبط با امر مديريت بحران.
تبصره يكم (1)
مشاركت و سرمايه‌گذاري مؤسسات دولتي و عمومي خارجي در طرح‌هاي مورد نياز سازمان منوط به تصويب هيئت‌ امناي سازمان مي‌باشد.
تبصره دوم (2)
سازمان مي‌تواند براي تسهيل در انجام وظايف خود به مؤسسات علمي، آموزشي كشور و گروه‌هاي مديريت بحران اماكن مهم شهر تهران به‌صورت نقدي و يا جنسي كمك نمايد.
9 - پشتيباني و اجراي برنامه‌ها، تصميمات و مصوبات ستاد.
10 - نظارت بر اجراي دقيق قوانين، مقررات، دستورالعمل‌هاي مصوب و برنامه‌هاي پيشگيري و كاهش اثرات، آمادگي، مقابله و بازسازي.
11 (اصلاح 1392/05/15)- آگاهي‌رساني عمومي و آموزش عموم شهروندان، اعضاي شوراي هماهنگي مديريت بحران و سازمان‌هاي مسئول امور مديريت بحران شهر تهران.
12 - هماهنگ نمودن سازمان‌هاي مسئول فعاليت‌هاي تخصصي مديريت بحران با سازمان.
13 - تهيه طرح‌هاي جامع در زمينه: حفاظت و ايمني در مقابل حوادث غيرمترقبه، آموزش همگاني و تخصصي، تخليه مناطق شهر، جابجايي، ساماندهي شهروندان و اسكان موقت.
14 - اعلام وضعيت‌هاي اضطراري و آماده‌باش به سازمان‌هاي مسئول مديريت بحران شهر تهران، مناطق بيست‌ و دوگانه و سازمان‌هاي ذي‌ربط وابسته به شهرداري تهران.
15 - تهيه و تنظيم و اجراي برنامه‌هاي تمرين و مانور با همكاري دستگاه‌هاي ذي‌ربط.
16 - تربيت نيروي انساني فني و تخصصي مورد نياز سازمان در داخل و يا خارج از كشور.
17 - ايجاد مجتمع‌هاي آموزشي ـ تفريحي و موزه‌هاي سوانح به‌منظور ارتقاي آگاهي عمومي شهروندان، مسئولين و دست‌اندركاران امر.
18 - تأمين ماشين‌آلات، وسايل و تجهيزات جستجو، امداد و نجات و همچنين وسايل و تجهيزات ارزيابي آسيب‌پذيري سازه‌ها، جهت حصول به اهداف سازمان.
19 - اخذ اعتبارات ملي يا بين‌المللي اختصاص‌يافته از سوي مديريت بحران كشور يا سازمان‌هاي بين‌المللي و هزينه نمودن آن بر اساس برنامه‌هاي تعيين‌شده.
20 - ساير فعاليت‌ها و عملياتي كه مستقيم يا غيرمستقيم در تحقق اهداف سازمان در زمينه مديريت بحران شهر تهران مؤثر باشد.
فصل دوم: سرمايه و منابع درآمد سازمان
ماده چهارم (4)
سرمايه عبارت است از:
وجوه نقد واريزشده اوليه طبق مجوز شهردار محترم تهران و ارزش كليه اموال منقول و غيرمنقول شهرداري كه مورد استفاده و در اختيار مركز پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران قرار داشته و آنچه كه سازمان بعداً تأسيس و خريداري نمايد و همچنين كمك‌هاي مالي و غيرمالي شهرداري، با حفظ حق مالكيت شهرداري به‌عنوان سرمايه سازمان محسوب مي‌شود.
تبصره يكم (1)
سرمايه سازمان متعلق به شهرداري تهران است. در صورت انحلال سازمان، كليه دارايي‌ها اعم از منقول و غيرمنقول و نيز مطالبات و ديون و تعهدات به شهرداري تهران منتقل مي‌گردد.
تبصره دوم (2)
سازمان موظف است صورت كليه اموال منقول و غيرمنقول موجود و همچنين اثاثيه و وسايل تحويلي از شهرداري را ظرف مدت شش ماه از تاريخ تصويب اساس‌نامه تهيه و پس از ارزيابي توسط نمايندگان شهرداري و سازمان، رقم ريالي آن را به‌ عنوان سرمايه در دفاتر مربوط ثبت و صورت تنظيمي را براي تأييد نهايي شهردار و اطلاع شوراي اسلامي شهر تهران ارسال دارد.
ماده پنجم (5)
منابع درآمدي سازمان:
سازمان مي‌تواند علاوه بر اعتبار مصوب ساليانه كه در بودجه عمومي شهرداري تهران منظور و به‌حساب درآمد سازمان واريزمي‌گردد، براي تأمين هزينه‌ها و تقويت بنيه مالي خود در اجراي تبصره ذيل ماده پنجاه و چهارم (54) قانون شهرداري‌ها نسبت به اخذ عوارض و درآمدهاي شهرداري به شرح ذيل اقدام نمايد:
1 - درآمد ناشي از ارائه خدمات مشاوره‌اي، كارشناسي، پژوهشي و اجرايي به سازمان‌ها و مؤسسات دولتي، عمومي و خصوصي در چارچوب مقرراتي كه هيئت امناي سازمان تعيين مي‌كند.
2 - درآمد ناشي از انجام فعاليت‌هاي مربوط به ارزيابي آسيب‌پذيري شهرها در برابر حوادث غيرمترقبه، مطالعات ژئوتكنيكي، كنترل ايمني و آسيب‌پذيري لرزه‌اي ساختمان‌ها، مطالعات و تهيه طرح‌هاي مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و تأسيسات شهري و ديگر موارد موضوعه.
3 - درآمد ناشي از طراحي و ارائه آموزش‌هاي تخصصي و كارگاه‌هاي تخصصي مديريت بحران.
4 - دريافت اعانات و هدايا با تصويب هيئت امناي سازمان.
5 - كسب درآمد مرتبط با اهداف سازمان با تصويب هيئت امناي سازمان.
6 - دريافتي از منابع دولتي و شهرداري تهران.
تبصره(جوابيه 1384/06/15):
بودجه سازمان در سال 1384 همان بودجه جاري و عمراني مصوب مركز پيش‌گيري و مديريت بحران شهر تهران در سال 1384 خواهد بود كه به‌حساب سازمان مذكور واريز مي‌شود.
فصل سوم: اركان سازمان
ماده ششم (6)
اركان سازمان عبارتند از:
الف - هيئت‌ امناي سازمان.
ب - رئيس سازمان.
ج - بازرس (حسابرس).
ماده هفتم (7)
هيئت‌ امناي سازمان مركب خواهد بود از:
1 - شهردار تهران به‌عنوان رئيس هيئت‬ امناء.
2 - يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به انتخاب شورا.
3 - رئيس سازمان به‌عنوان دبير هيئت‬ امناء.
4 - دو نفر كارشناس متخصص به پيشنهاد شهردار تهران و تأييد شوراي اسلامي شهر تهران.
ماده هشتم (8)
جلسات هيئت‌ امناي سازمان به‌صورت ماهيانه به دعوت رئيس يا دبير هيئت‬ امناء تشكيل مي‌گردد.
تبصره اول (1)
جلسات هيئت‬ امناء خارج از موارد مذكور در ماده هشتم (8) به پيشنهاد رئيس يا دبير يا بازرس و يا دو نفر از اعضاء هيئت‬ امناء (به‌طور فوق‌العاده) تشكيل خواهد گرديد.
تبصره دوم (2)
دستور جلسات هيئت‬ امناء را رئيس يا دبير هيئت‬ امناء تعيين مي‌نمايد.
تبصره سوم (3)
صورت‌جلسه هيئت‬ امناء در دفتر صورت‌جلسات هيئت‬ امناء ثبت و به امضاء اعضا خواهد رسيد. نظرات مخالف مي‌بايست به‌طور مستدل در ذيل صورت‌جلسه درج گردد. فقط مفاد صورت‌جلساتي كه به شرح فوق در دفتر ثبت و به امضاء رسيده‌اند قابليت اجرايي خواهند داشت.
ماده نهم (9)
وظايف و اختيارات هيئت ‬امناء به شرح ذيل مي‌باشد:
1 - تعيين، بررسي و تصويب برنامه‌هاي راهبردي و بلندمدت سازمان
2 - رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به امور و موضوعات پيشنهادي كه در قالب اهداف و برنامه‌هاي سازمان در اين اساس‌نامه مي‌بايست در هيئت‌ امناي سازمان مطرح و تصويب گردد.
3 - اعمال نظارت بر كليه فعاليت‌هاي سازمان.
4 - تصويب آيين‌نامه‌هاي مالي، اداري و معاملاتي سازمان.
5 - نظارت و مراقبت در تطبيق عمليات سازمان با قوانين و آيين‌نامه‌ها و اهداف و اعتبارات سازمان.
6 - بررسي و تصويب پيشنهاد بودجه و متمم بودجه، اصلاح و تفريغ بودجه سازمان جهت تقديم به شوراي اسلامي شهر تهران براي تصويب نهايي.
تبصره:
برنامه‌ و بودجه سال آينده سازمان حداكثر تا پايان اسفندماه و عملكرد سال گذشته سازمان حداكثر تا پايان تيرماه مي‌بايست پس از تصويب هيئت‬ امناء به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران نيز برسد.

8
- () اتخاذ تصميم در مورد ذخيره‌هاي مالي سازمان به‌منظور استفاده فعال از ذخيره مذكور.

9 - اتخاذ تصميم نسبت به افزايش يا كاهش سرمايه سازمان.

10 - اجازه مشاركت و سرمايه‌گذاري با بانك‌ها و مؤسسات اعتباري مجاز و معاملات خارجي با رعايت كليه قوانين و مقررات مربوطه.


11 - پيشنهاد استفاده از تسهيلات بانكي و اوراق مشاركت بانكي به شوراي اسلامي شهر تهران.

12 - پيشنهاد تغيير يا اصلاح اساس‌نامه و ادغام و انحلال سازمان به شوراي اسلامي شهر تهران با رعايت مقررات.

13 - تصويب پاداش كاركنان سازمان.

تبصره:
هيئت ‬امناء مي‌تواند تصويب برخي از آيين‌نامه‌هاي داخلي را به رئيس سازمان واگذار كند كه در اين صورت رئيس سازمان مي‌بايست كليه آيين‌نامه‌هاي تصويبي خود را به اطلاع هيئت‬ امناء برساند.
ماده دهم (10)
دعوت براي جلسات هيئت امناء با ذكر تاريخ و محل تشكيل و اعلام دستور جلسه حداقل سه (3) روز قبل از تشكيل جلسه به‌وسيله دعوت‌نامه كتبي با امضاي رئيس يا دبير هيئت ‬امناء به عمل مي‌آيد.
تبصره:
در صورت ضرورت در هنگام وضعيت‌هاي اضطراري و فوق‌العاده، رئيس سازمان (دبير هيئت ‬امناء) مي‌تواند از اعضاء هيئت ‬امناء جهت تشكيل جلسه اضطراري و فوق‌العاده به هر نحو ممكن دعوت به عمل آورد.
ماده يازدهم (11)
جلسات هيئت ‬امناء به رياست رئيس يا دبير هيئت ‬امناء و با حضور حداقل سه نفر از اعضاي اصلي هيئت‬ امناء رسميت پيدا مي‌كند.
تبصره يكم (1)
تصميمات هيئت ‬امناء با رأي اكثريت اعضا حاضر در جلسه معتبر است مشروط بر آن‌كه رأي رئيس يا دبير هيئت ‬امناء يكي از آن آراء باشد.
تبصره دوم (2)
چنانچه هر يك از اعضاء هيئت ‬امناء سه مرتبه متوالي بدون عذر موجه در جلسات شركت نكند رئيس هيئت‌ امناي سازمان نسبت به انتخاب جانشين اقدام خواهد نمود.
ماده دوازدهم (12)
اعضاء هيئت‌امناي سازمان، رئيس سازمان و بازرس سازمان حق ندارند در معاملاتي كه با سازمان و يا به‌حساب سازمان صورت مي‌گيرد شركت نموده و يا سهيم شوند و همچنين مراعات مفاد ماده 129 قانون تجارت و قانون منع مداخله كارمندان دولت در معاملات الزامي است.
ماده سيزدهم (13)
اعضاي هيئت امناي سازمان، امين شهرداري تهران بوده و مسؤوليت ايشان در برابر سازمان و شهرداري مسؤوليت وكيل در برابر موكل است.
ماده چهاردهم (14)-اصلاح 1392/05/15-
رئيس سازمان:
با استناد به تبصره ذيل ماده هفدهم مصوبه «مجوز تقويت و عملياتي نمودن سيستم مديريت بحران شهر تهران» تصويبي در هفتادمين جلسه رسمي ـ علني ـ فوق‌العاده شوراي اسلامي شهر تهران (دوره دوم) به تاريخ 1383/3/12، ابلاغي به شماره 160/557/10163 به تاريخ 83/5/21 رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران توسط شهردار تهران منصوب مي‌شود. نظر به اهميت وحدت فرماندهي در زمان بروز حادثه و اتخاذ تدابير لازم در راستاي ايجاد هماهنگي بين حوزه‌ها و سازمان‌هاي شهرداري تهران و اعمال سياست‌هاي كاهش خطرپذيري و مديريت بحران قبل از وقوع حادثه، رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران به‌عنوان جانشين رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران به‌طور مستقيم زير نظر شهردار تهران انجام وظيفه نموده و از لحاظ مرتبه هم‌رديف معاونين شهردار قرار گرفته و عضوي از شوراي معاونين شهرداري تهران خواهد بود.
ماده پانزدهم (15)-اصلاح 1392/05/15-:
وظايف و اختيارات رئيس سازمان:
رئيس سازمان داراي اختيارات ذكرشده در اين اساس‌نامه و يا تفويض شده از طرف هيئت‌ امناي سازمان براي اداره امور، با توجه به موضوع و اهداف سازمان مي‌باشد. مگر در مواردي كه اخذ تصميم درباره آن‌ها طبق اساس‌نامه در صلاحيت هيئت‌امناي سازمان باشد. رئيس سازمان بالاترين مقام اداري و اجرايي سازمان است كه به‌عنوان جانشين رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران شهر تهران بر كليه واحدهاي تابعه سازمان شامل دفاتر ستاد مديريت بحران مناطق 22 گانه شهرداري تهران سرپرستي و نظارت داشته و مسئول حسن جريان امور و حفظ منافع و سرمايه و اموال سازمان و اجراي مفاد اساس‌نامه و مصوبات هيئت‌امناي سازمان مي‌باشد و در مقابل اين مرجع مسئول خواهد بود. اهم وظايف و اختيارات رئيس سازمان به شرح زير است:
1 - اجراي مصوبات هيئت امناي سازمان
2 - اتخاذ تصميمات لازم درجهت اجراي برنامه‌ها و تصميمات و مصوبات هيئت‌امناي سازمان.
3 - ارائه پيشنهاد برنامه‌ها، طرح‌ها و يا ارائه پيشنهاد تجديدنظر در برنامه‌ها يا طرح‌هاي اجرايي سازمان به هيئت‌امناي سازمان.
4 - تهيه طرح تشكيلاتي سازمان جهت پيشنهاد به هيئت‌امناي سازمان.
5 - تهيه و پيشنهاد آيين‌نامه‌هاي مالي، اداري، معاملاتي سازمان به هيئت امناي سازمان.
6 - تهيه و تنظيم صورت‌هاي مالي و گزارش عملكرد فعاليت‌هاي سازمان به هيئت ‬امناء و ساير مبادي ذي‌ربط.
7 - رسيدگي و تصويب معاملات در مواردي كه طبق آيين‌نامه معاملات در عهده رئيس سازمان مي‌باشد.
8 - ذخيره نمودن هر ساله يك‌بيستم از مازاد عملكرد مالي سازمان تا رسيدن به يك‌دهم سرمايه ثابت (بر اساس ماده 4 اساس‌نامه).
9 - افتتاح حساب دريافت و پرداخت و ساير حساب‌هاي مورد نياز در بانك‌ها و مؤسسات اعتباري قانوني با استفاده از تبصره ذيل ماده 54 قانون شهرداري‌ها.
10 - اجراي مفاد اساس‌نامه و اقدام در اداره امور سازمان و كوشش در جهت پيشبرد اهداف آن.
11 - اعمال مديريت صحيح بر كليه امور سازمان و حفاظت از اموال و دارايي‌هاي آن.
12 - تهيه و تنظيم برنامه‌ و بودجه سازمان و اصلاح و متمم و تفريغ بودجه سالانه براي تسليم به هيئت امناي سازمان و اجراي آن پس از تصويب نهايي شوراي اسلامي شهر تهران با رعايت آيين‌نامه‌هاي سازمان.
13 - انجام هرگونه معاملات و انعقاد هرگونه قرارداد در رابطه با موضوع عمليات سازمان طبق مفاد اساس‌نامه و با رعايت آيين‌نامه معاملات و ساير مقررات سازمان.
14 - تهيه و تنظيم هرگونه مقررات و دستورالعمل‌هاي لازم براي پيشبرد امور سازمان و تسليم آن براي تصويب هيئت‌ امناي سازمان.
15 - تقسيم‌كار صحيح بين كاركنان و ايجاد هماهنگي بين واحدهاي تابعه و اعمال تصميمات انضباطي درباره كاركنان سازمان بر اساس مقررات موضوعه.
16 - عزل از سمت و نصب كاركنان بر اساس مقررات موضوعه.
17 - نمايندگي سازمان در برابر ادارات، مؤسسات دولتي و خصوصي.
18 - امضاء كليه اسناد و اوراق مالي و تعهدآور، قبولي، تعهد ظهر نويسي پرداخت و واخواست اوراق تجاري، وصول مطالبات، پرداخت ديون و انجام هرگونه معامله اعم از خريد، اجاره، تغيير و تبديل و فسخ قراردادها، رهن گذاشتن اموال منقول و غيرمنقول سازمان، تضمين ديون، اجراي اسناد لازم‌الاجرا بر حسب مورد به‌اتفاق دارندگان امضاهاي مجاز همراه با مهر سازمان.
19 - اقامه و تعقيب و دفاع از هرگونه دعوي يا انصراف از آن در كليه مراجع حقوقي و كيفري با حق صلح و سازش و كليه اختيارات ديگر راجع به امر دادرسي مصرح در قانون آيين دادرسي مدني و تعيين وكيل دعاوي با حق توكيل و عزل وكيل با همكاري اداره كل حقوقي شهرداري تهران.
20 - انجام ساير وظايف و اختياراتي كه هيئت امناي سازمان به رئيس سازمان تفويض كرده باشد.
21 - انجام ساير اموري كه طبق مفاد اساس‌نامه و آيين‌نامه‌هاي مصوب و يا به‌موجب مقررات و قوانين جاري صرفاً به عهده رئيس سازمان مي‌باشد.
تبصره يكم (1)
كليه اسناد مالي، چك‌ها، بروات، سفته‌ها و هر نوشته و سندي كه براي سازمان ايجاد تعهد مالي مي‌نمايد با امضاي رئيس و معاون مالي و اداري سازمان به همراه مهر سازمان معتبر است.
تبصره دوم (2)
رئيس سازمان مي‌تواند در زمان عدم حضور با تصويب هيئت امناي سازمان تمام يا بخشي از اختيارات خود را به هريك از معاونين سازمان تفويض نمايد، لكن اين تفويض اختيار، رافع مسؤوليت رئيس سازمان نبوده و مسؤوليت حسن اداره امور در هر حال به عهده او خواهد بود.
ماده شانزدهم (16)
بازرس سازمان:
بازرس (حسابرس) سازمان توسط شوراي اسلامي شهر تهران انتخاب و معرفي خواهد شد.
ماده هفدهم (17)
وظايف بازرس به شرح ذيل است:
1 - نظارت بر مسائل مربوط به عمليات مالي و اجراي صحيح مقررات مندرج در اساس‌نامه و آيين‌نامه‌ها و بودجه مصوب سازمان.
2 - تهيه و ارائه گزارش‌هاي موردي بر اساس بررسي‌ها و مشاهدات به رئيس سازمان و در صورت لزوم به رئيس هيئت‌ امناي سازمان.
3 - بررسي و اظهار نظر نسبت به بودجه‌هاي پيشنهادي براي دوره مالي.
4 - استفاده از خدمات كارشناسان رسمي و خبره و مؤسسات حسابرسي به‌منظور انجام وظايفي كه به عهده اوست.
5 - اظهارنظر در مورد افزايش سرمايه به استناد ماده 161 قانون تجارت.
6 - رسيدگي به هرگونه اقدامات مالي سازمان به‌منظور حصول اطمينان از صحت دريافت‌ها و پرداخت‌ها و رعايت مقررات و بودجه مصوب.
7 - رسيدگي و اظهارنظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زيان و تفريغ بودجه و ساير گزارش‌هاي سازمان.
تبصره يكم (1)
رئيس سازمان و همچنين كليه كاركنان سازمان موظفند توضيح شفاهي يا كتبي يا هر نوع اسناد و مدارك و اطلاعات مورد نياز بازرس (حسابرس) را در اختيار وي قرار دهند.
تبصره سوم (3)
در صورت معذوريت يا فوت يا استعفا يا سلب سمت از بازرس (حسابرس)، جهت انجام وظايف محوله، شوراي اسلامي شهر تهران بايد بلافاصله نسبت به انتخاب بازرس (حسابرس) اقدام نمايد.
تبصره دوم (2):
بررسي و مطالعه اسناد و مدارك بايد به نحوي انجام گيرد كه به امور جاري سازمان لطمه وارد نسازد.
ماده هجدهم (18)
ساير وظايف و اختيارات و مسؤوليت‌هاي بازرس به نحوي است كه در قانون تجارت مقرر گرديده است.
فصل چهارم: ساير مقررات
ماده نوزدهم (19)
بررسي و تصويب نهايي بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفريغ بودجه بر عهده شوراي اسلامي شهر تهران خواهد بود.
ماده بيستم (20)
سال مالي سازمان از اول فروردين‌ماه هر سال شروع و در پايان اسفندماه همان سال خاتمه مي‌يابد.
تبصره:
اولين سال مالي سازمان از تاريخ تصويب اساس‌نامه تا پايان اسفندماه همان سال مي‌باشد.
ماده بيست و يكم (21)
رئيس سازمان بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه برنامه‌ و بودجه سال آينده سازمان تا پايان اسفندماه هر سال به تصويب هيئت‌ امناي سازمان برسد.
ماده بيست و دوم (22)
هيئت امناي سازمان براي رسيدگي و تصويب صورت‌هاي مالي سازمان و تفريغ بودجه و ساير گزارش‌ها به درخواست رئيس سازمان و دعوت رئيس يا دبير هيئت امناء حداكثر تا پايان تيرماه تشكيل و نظريه قطعي خود را با توجه به گزارش بازرس (حسابرس) اعلام خواهد نمود.
ماده بيست و سوم (23)
تصويب صورت‌هاي مالي و همچنين گزارش فعاليت‌هاي سالانه سازمان به‌منزله مفاصاحساب مديران سازمان براي آن دوره مالي خواهد بود.
ماده بيست و چهارم (24):
ساير مواردي كه در اين اساس‌نامه پيش‌بيني نشده است بر طبق قانون تجارت و ساير مقررات جاري خواهد بود.